أخر الاخبار

رواية متاعب الحياة الكاتبة هويدا زغلول الفصل الرابع

المجد للقصص والحكايات رواية متاعب الحياة الكاتبة هويدا زغلول الفصل الرابع


 المجد للقصص والحكايات

 رواية متاعب الحياة 

الكاتبة هويدا زغلول

 الفصل الرابع

متاعب الحياه 

الحلقه الرابعه

بقلم دوداا حوده

كوثر : يعني ايه يا بنت مش فاهماكي

مريم : بتقول ان ابوها كان مشغلها في

الشغلانه دي برده

كوثر :اخس اخس معقول يعمل كده

في بنته

مريم :ده حظنا اللي حلو يا خالتي

كوثر :والله صعبت عليا

مريم :ما خلاص يا خالتي بقي

والباب خبط

كوثر :روحي افتحي الباب

مريم :مين المعلم برعي

كوثر :تعالي يا معلم

برعي :اي يا معلمه عامله اي

كوثر :بخير الحمد لله

برعي :يلا يا مريم لاحسن مستعجل

مريم :يلا يا معلمي

كوثر :لا رايحه فين خدي هنا

مريم :هندخل الاوضه

كوثر : لا في وجه جديد

مريم :مش كانت صعبانه عليكي

كوثر :نشوفها بقي

برعي :فين الجديد

كوثر :خليك مع مريم ثواني

برعي :ورايا شغل مش عايز اتاخر

كوثر :دقيقه واحده ودخلت الاوضه

سهير :انا والله هدور علي شغل

كوثر :اسمعني كويس انا عرفت

حكايتك

سهير :هي مريم قالت ليا

كوثر :اه وقالت انك من الشرقيه

ابوكي كان بيديكي كام

سهير :مكنتش باخد فلوس

كوثر :بلقمتك يعني

سهير :حاجه زي كده

كوثر :طيب اي رايك بقي لما

تخدي٥٠٠جنيه كل يوم

سهير. :مقابل

كوثر :نفس الشغل برضه

سهير :ده انا هربت علشان القرف ده

كوثر :علشان كان مجاني يا عنيا

سهير :انا عايزه امشي

كوثر :بس دخول الحمام مش زي خروجه انا هباتح لابوكي في البلد واقوله

سهير :حرام عليكي انتي ليه كده

كوثر :اسمعي كلامي هتعيشي هنا

وهخليكي زي بنتي واكتر

سهير :مش عايزه

كوثر :برحتك اخرجي بس هبعت وراكي

اللي يعرف مكانك وشوفي بقي لما ابوكي

يعرف مكانك بعد اذنك

سهير. :ثواني موافقه

كوثر :قومي بقي طلعي من الدولاب لبس

سهير :,ليه كده يا ربي مكتوب عليا

القرف ده دول عمري ودخل المعلم برعي

برعي :بسم الله مشاء الله اي القمر ده

سهير :اخلص انا مش عايزه اسمع كلام

برعي اسمك اي يا حلوه

سهير :بقولك اي هتدخل عندي مش

بحب الكلام الكتير

برعي :مالك حاميه علينا ليه كده

سهير :الله اما طولك يا روح

برعي : الله بجد انتي حلوه اوي

سهير :ربنا يخليك وخدها في حضنه بس

الغريبه أن سهير مكنتش مضايقه

بالعكس  كانت حاسه أنه ابوها لدرجه

انها نامت علي صدرو

سهير :اي ده انا فين

برعي :انتي معايا

سهير :انا نمت معقوله

برعي :كانك بقالك سنه مش نمتي

سهير :معلش انا اسفه

برعي :انتي اي اللي جابك هنا

سهير :الظروف بقي

برعي  اسمك اي

سهير :اسمي سهير ياااه 

برعي :وانا برعي خدي يا سهير

الفلوس دي خليها معاكي

سهير :مش انت حسبت كوثر 

برعي :ملهمش دعوه بفلوس كوثر 

خليهم ليكي انتي 

سهير :متشكره اوي

برعي :انا لازم امشي هيجيللك تاني
banner

سهير :ماشي وخرج برعي

كوثر :اهلا يا معلم اوعي تكون البت

دي عملت حاجه ضيقتك

برعي :البنات كلها كوم ودي كوم خدي

كوثر :ياااه كل الفلوس دي علشان البنت

دي انت انبسط اوي بقي

برعي :مش عايز اجي مره تقولي أنها مش فاضيه

كوثر :ولا يحصل نورت يا معلم ومشي

المعلم برعي

مريم :البنتي لازم تمشي

كوثر :تمشي فين ده السعد جه بسببها

مريم :معقول هي عملت ليكم اي

كوثر :عمر ما وحده فيكم جابت الفلوس

دي في يومها كله سهير بت يا سهير

مريم :انا اللي عملت في نفسي كده

بس وربنا لامشيها من هنا حاضر

وفي القسم راح حازم لعتمان

حازم :اخيرا شوفتك مذلول

عتمان:ارحمني ابوس ايدك انت عارف

ان انا مخدتش فلوس وهدور عليها

والله وهرجع ليك الفلوس

حازم:وانت مرحمتش عيله صغيره وعملت فيها كده ليه

عتمان:يعني كنا نموت من الجوع

حازم:اهون من انك بتبيع بنتك

عتمان:مش بنتي

حازم:كمان يا واطي بتقول انها مش بنتك

عتمان:وربنا مع بنتي انا كنت بحب امها زمان

ولما روحت قولت ليها ام بحبها قالت انها حامل

من واحد تاني وانا قولت ليها موافق ان استر عليكي

واتجوزك واقول إن البنت بنتي وبعد ما اتجوزنا الوضع

كان صعب عليا ولما عرفت ان انا مش بخلف جت ليا عقده

كبيره وناس كتير كانت عايزه تتجوز سهير بس قولت

استفاد منهم احسن واقولك بقي سهير دي بنت مين

حازم :انت كمان عارف ابوها

عتمان:ابراهيم العشري

حازم:كداب ابويا يبقي ابوها ازاي

عتمان:هي دي الحقيقه ولما وافقت انك تيجي تكون معاها

كنت عايز انتقم من ابوك وكنت هقوله

يتبع

الفصل التالي

تعليقات