أخر الاخبار

رواية الأم الحياة الفصل الثالث

 

حصرين ع موقع المجد للقصص والحكايات   الكاتبه اسماء ندا   رواية الأم الحياة   الفصل الثالث

حصرين ع موقع المجد للقصص والحكايات 

الكاتبه اسماء ندا 

رواية الأم الحياة 

الفصل الثالث


بعد خروج حسين وزوجته وماهيتاب من عند سليا ليجلس سامح اخيها وامها الذين جاءوا رغم تعب الام 

سليا / ليه يا سامح تتعب نفسك انت وماما وتبجوا ما انا هخرج كمان ساعه 


سامح / انتى هبله يعنى اعرف ان احتى هنا وزراعتها الاثنين مخلوعين واعد فى بتنا زى الستات 


سليا/ حبيبى لا تعالى ارقد جنبى اقولك احنا ننقل اقامتنا هنا 


الام / المهم انت ايه عمل فيكى كده 


سليا / لا مفيش ضربت صاحب المطاعم الى كنت شغاله فيهم فحاول يكتفنى فخلعت زرعاتى وهربت 


سامح / ما شاء الله يا ماما مخلفه بلطجى وضربتيه ليه بقى يا فندم 


سلياببتسامه / كنت بكلم زبون وهو دخل المطعم وافتكرنى ولد فحط ايده على كتفى وبيقول يا بنى بس كده كان فى الارض وايده ملفوفه وراه 


الام / طب ما لازم يفتكرك ولد باللى انت عملاه فى نفسك 


سامح / لا ياماما اه قصه شعرها بس باين انها بنت فى والد هيلبس فستان كده 


سامح بيشاور على اللى لبساه سليا 


سليا / لا ما انا كنت لابسه اليونيفورم بتاع المطعم بنطال و بالطوا احمر وظهرى كان ليه 


سامح / طب يا فقيهة اهلك هو قال يابنى ما كتى تدفعى ايده وتقولى له انسه على فكره بدل الضرب وبرده لويتى ايده مش من حقه يكتفك 


سليا / لا مهو مكتفنيش ساعتها هو وقتها طردنى بس 


سامح / اشجينى اشجينى كتفك ليه بقى 


سليا / بعد ما طردنى خرجت اعدت برة فى الشارع لحد ما سندس زملتى خرجت عشان اديها فلوس تدهالك واسافر انا القاهرة فالمدير خرج ووقف معايه يدينى مبلغ حق الاسبوعين اللى اشتغلتهم فالباشا شافه وجه يزعق انى ليه واقفه هنا ومش فكرة ايه حصل غير انى حاولت اضربه بلاقلم فمسك ايدى الاثنين ولفهم خلف ظهرى وحط ركبته فى ظهرى وقال انه هيربينى وطلب من حارس ليه يفتح العربيه فما كان امامى الا اختيارين الف واخلع زراعى بنفسي واخلص من ايده او استسلم وادخل شنطة العربيه بتعته فاختارت الاول لفيت وبقيت فى ظهرة انا ورحت ضرباه برجلى وقع على وجهه وجريت روحت عند ماهى بس 


الام / عندك حق يا سامح مخلفه كنج كونج(اسم غوريلا فى فلم ) يا بنتى طيب ليه لما طردك ما جتيش البيت غيرتى واكلتى وسافرتى اي خلاكى تستنى زملتك 


سامح / اقولك انا عشان ملهاش راجل فوق راسها وعدمتنى 


نهض سامح وحاول الاستناد على العكاز ليخرج من الحجرة ولكن اتفتح الباب ودخل احد الممرضين ومعه بعض الاوراق 


الممرض / لو تسمح تمضى على الورق ده الدكتوره كتبت لها خروج 


سامح / طيب بس كنت عايز اعرف التكاليف عشان ادفعها 


الممرض تظر للورق / يا استاذ كل التكاليف تم سددها وكمان تم حجز حجرة فردى ل باسم والدة الانسه سليا لاجراء عملية الدعامات وتم دفع التكاليف فلو تسمح اتنقلوا للحجرة رقم 5 بالدور الاول قسم القلب 


سامح / ومين اللى دفع الكلام ده 


الممرض / الاسم قصادى فايد العمرى 


سليا / ايه لا ده بيستهبل بقى 


سامح / مين ده 


سليا / ده الزفت صاحب المطاعم 


الام / يمكن يا حببتى بيحاول يعتذر بس برده ما يصحش تعالى يا سامح نروح ... 


سليا/ ماما تروحى لمين الاخ فاكر انه كده بيشترينى شوفى الكارت اللى بعته مع الورد الاسود ده 


سامح مسك الكارت وقرأه / لا ده قليل الادب ويستاهل اكتر من اللى عملتيه 


على دخول يوسف صديق سامح 


يوسف / خد ماما و سامح للبيت وارجع لى بسرعه معلش هتقل عليك وانت يا سامح اتصل ب سيد عرفه انك عملت حادثه ومش هتعرف تنزل القاهرة يومين متنساش وانا هكلم صاحب العربيه اعتذر له 


يوسف وكان عارف شغل سليا كسائق 


يوسف / بصى عشان ميرفدكيش قوليله الكام يوم اللى هتغبيهم هتبعتى سواق مكانك وانا هروح لحد ما تخفى 


سليا / شكرا يا يوسف تعباك معايه 


يوسف / بس يا هبله انتى ناسيه انى اخوكى فى الرضاعه يلا يا بت 


سامح / وهتعملى ايه مع فايد ده 


سليا/ هاخد يوسف وهروح اربيه انا واعرفه ان الفقرة مش سلعه للبيه 


الام / مبلاش مشاكل يل سلي ارمي له الشيك وخلاص 


سليا / ما تخفي يا ماما مش هضربه عشان زراعى مربط هههههههه 


يوسف / متقلقيش هضربه انا ههههههههه بس هو مين الاول وايه الشيك ده 


سامح / روحنا وهفهمك فى السكه ده انت هتاكل ضرب معاها ههههههههه 


########################### 

بعد ساعه من الزمن فى مكتب بشركة العمرى للمقاولات 


دخلت سليا من باب الشركه ويمشي بجوارها يوسف 


يوسف/ اهدى يا بنتى اشتمى براحه ههههه


سليا / مش هشتم خالص هموته بس هههههه 


وقفت امام مكتب الاستعلامات 


الموظفه / ايوه يا فندم اى خدمه 


يوسف / عايزين نقابل المهندس فايد العمرى قولى له سليا رمزى واخوها 


الموظفه / حاضر اتفضلوا انتظروا 


جلست سليا ويوسف على كراسي مواجهه لمكتب الاستعلامات مر نص ساعه وهما منتظرين وقفت سليا وقبل ان تتوجهه للموظفه سمعت صوت يصيح باسمها 


الصوت / واو سليا انتى بتعملى ايه هنا وايه اللى عمل فيك كدا ههههه اسفه اذيك يوسف 


سليا / بسمه انتى اللى بتعملى ايه هنا وبالنسبه ليه لما يا جزمه تيجى تزورينى هحكي لك 


يوسف / منورة يا بسمتى 


بسمه / بس يا يوسف لينا بيت يلمنا وبعدين بتعملوا ايه 


الموظفه / اتفضلى يا انسه سليا فايد بيه منتظرك فمكتبه الدور الثالث بس حضرتك لوحدك 


سليا / اممممم لا هاتى ورقه وقلم من فضلك


اخذت ورقه وقلم وجعلت يوسف يكتب 


الشيك بتاعك معندناش حاجه للبيع المبلغ ده حساب المستشفى اما فلوس العمليه فحضرتك استرجعهم من المستشفى متلزمناش 


قام بتصوير الرسال والشيك وكتب ورقه تانيه لتوثيق استلام الموظفه للشيك والرساله وقامت الموظفه بالامضاء على الاستلام 


سليا / اتفضلى الشيك والرساله دول للافندى فايد اللى مشغلك سلام 


يوسف لبسمه / اشوفك فى البيت يا قمرى 


وخرجا من الشركه متوجهين لمنزلهم 


صعدت الموظفه لمكتب فايد وبعد ان سمح لها بالدخول بعد فتره خرجت وفايد يكسر كل شئ بالمكتب و وافى يحاول تهدأته 

###########################


فايد 

( صباح اليوم استيقظت مبكرا وذهبت الى المستشفى وقابلت طبيب للقلب واخبرت بحالة والدة سليا والذى بالصدفه كان هو الطبيب الفعلى للامها ذهبت للحسابات ودفعت للاجراء العمليه لامها وحساب حجرة سليا وبعض التكاليف البسيطه لرفض الطبيبه المعالجه اخذ اى تكاليف ثم توجهت لحجرتها وبيدى باقة الورد لاجد صديقتها ماهيتاب واقفه على الباب 


فايد / هاى مش دى حجرة الانسه سليا 


ماهيتاب/ ايوه مين خضرتك 


فايد / مش مهم انا مين انت اكيد صاحبتها ماهيتاب صح 


ماهيتاب / على حسب انت مين هجاوب 


فايد / سمعت ان الجميل بيدور على شغل كمهندسه معمارى وشغلك عندى بس على حسب 


ماهيتاب / يعنى لو الشغل براتب يردينى نشوف الحسب بتاعك 


فايد طلع دفتر الشبكات وكتب بيانات وقطعه 


فايد / اكتبى الراتب اللى يرديكى 


ماهيتاب/ 10الاف غير سيارة باسمى 


فايد مسك الشيك وكتب المبلغ 


فايد / على اخر النهار العربيه على باب بيتك 


ماهى بابتسامه / طلباتك 


فايد / بسيطه تقنعيها تجيلى الفلا بعد 12بالليل اول ما تخف 


ماهى / نعم لا طبعا خد شيكك ومن غير مطرود 


فايد / ماتفهميش غلط انا بس هخلى حارسات يضربوها بس مش اكثر 


ماهى / ليه يعنى 


فايد / هى ضربتنى وانا ما بضرب نساء فهصلت عليها ستات بس 


ماهى / امممم وايه ياضمن انك مش هتعمل اكثر من كده 


فايد ببتسامه خبيثه / انت بتسجلى دلوقتى اتفاقنا بالصوت اهو لو حصل حاجه اكثر من كده سلمى التسجيل للبوليس 


ماهى / اممممم 


فايد / خلاص بلاش هوقف الشيك ومفيش عربيه ولا شغل سلام 


ماهى / استنى بس طيب طيب لما تخرج وتخف بس قول لستات مفيش كسر هى محتاجه تشتغل عشان تعالج امها 


فايد / تمام لما تنام حطى الورد ده عليها اتفقنا 


ماهى /ا تفقنا 


عاد الى شركته ليعمل وبعد بضع ساعات رن هاتف المكتب لتقول له الموظفه ان سليا واخيها يريدون مقابلته ابتسم بانتصار واخبرها ان تتركهم نص ساعه حتى يرن عليها هو ثم تبعتهم ليه وبالفعل بعد نصف ساعه رن على موظفة الاستقبال وجلس منتظرها وهو يدعى الانشغال ببعض الاوراق وعندما دلفت الموظفه لتخبره بالرساله والشيك انهت على جميع ما خطط له من كلام لازلال سليا بل شعر انها هى من قامت بصفعه صفعه حاده فبدأ بالغضب وتكسير كل ما بالمكتب وقد اتى وافى على صوت التكسير وصراخ الموظفه ليصرف الموظفه ويبدأ بامساكه ليتحكم بجسده حتى هدأ تماما 

فايد / هكسرها انا هكسرها متوالدتش لسه اللى ترفض فايد العمرى انا هخليها تبوس رجلى عشان المسها 


وافى / اهدى يا فايد عشان متندمش مش كل الستات زى نجلاء احنا بس اللى مقبلناش حد نظيف قبل كده باش تعمل حاجه هتندم عليها 


فايد / لا كلهم كلاب فلوس وهثبت لك انها زيهم وهتبيع عشان الفلوس زى غيرها 


وخرج من المكتب متوجهه لمنزل راقصه كان يعرفها ليخرج بها غضبه 


##########################


دخلت سليا منزلها وهى تشعر بالفخر لما فعلته فهى لم ولن تتعلم الردوخ وكسر مبادئها التى زرعها بها والدها مهما كان احتياجها للمال 


سليا / امسك يا سامح بأيدك السليمه دى الشنطه وطلع منها الفلوس 


سامح / فلوس ايه دى 


سليا / بعت الخاتم بتاعى 


سامح بحزن / وبعدين بقى 


سليا / ايه يا بنى ما انت اول ما تخف وتشتغل وربنا يفتحها عليك هتجيب لى 2بداله ولا ايه هطنشنى 


سامح / اشتغل بس وهجيب لك طقم كامل والله 


سليا / طبعا ياسموحتى 


يوسف / سموحتك الحق امشى انا من بيت المكسرين دول قبل ما المرارة تضرب 


سليا بضحكه /انت زعلت يا يوسفتى 


يوسف/ لا كده مش مطمانلك اجرى قبل ما تاكلينى هروح اجيب مراتى من الشقه عشان تأكلك وانا اكل سموحتك ده ههههههههه 


الام / ههههههه ربنا يحفظكم روح يا يوسف وانا هاكلهم 


سامح / على فكره انا لى ايد ورجل سلام هعرف اكل الخوف على اللى خلعت زرعاتها دى 


سليا / يلا ياض يايوسف عشان تلحق بكره تروح لشركه فى القاهرة هما 4ايام هتاخد الجدول هناك 


يوسف / ياض انتوا لقينها فى السوق دى 


الام / لا جايبها من القسم هههههههههه 


ذهب يوسف ليحضر بسمه لتقضى بعض الايام ببيت سليا حتى يستطيع هو اخذ اجازه من عمله ويسافر لمصر ليعمل كسائق مكان سليا لحين ان تشفى 


###########################

ASMAA NADA 

لا تنسوا التعليق والنجمه ودعوة اصحابكم لقراءة

الفصل التالي

تعليقات