القائمة الرئيسية

الصفحات

 علمني الحب

المجد للقصص والحكايات 



يبني دا انت حتي مش عاوز تشوفها 

=ولا هاشوفها يماما مبحبهاش انت هاتجوزيني ب العافيه وكمان واحده منقبه اكيد بتداري وشها من الناس عشان شكلها مش حلو 

يبني ابوك بيقول اهلها ناس محترمه يعني ابوك هايدبسك يعني🤦🏻‍♀️

=خلاص يتجوزها هو بقي لاكن انا مش هاتجوز واحده متخلفه معقده احنا في القرن ال21 تلاقيها هي عايشه ف القرن اللي فات انا قولت كلمتي مش هاشوفها

عمرو لسه ماخلصش كلامه ولقي باباه داخل عليه 

-ونا اتفقت مع الراجل واخدت معاد وانك هاتشوفها وحتي لو معجبتكش هاتتجوزها 

=بالعافيه يعني 

-ايوا بالعافيه والا ولا انت ابني ولا اعرفك 

سبت البيت وخرجت وقولت مش راجع الا لما ابويا يرجع في كلامه ويشيل البنت دي وعيلتها من دماغه ويعرف اني مش هاتجوزها 

اااه نسيت اعرفكم انا عمرو 25 سنه كليه تجاره Eحياتي كلها لعب وكلام فاضي يعتبر مفيهاش حاجه ماشيه صح حياتي مبصليش  ومقضيها خروجات مع صحابي بس الحاجه الوحيده اللي غلط ورغم ان صحابي كلهم بيعملوها اني عمري مكلمت بنات او صاحبت لان واثق ان دا هايتردلي في اي حد من عيلتي 

نرجع بقي للمشكله او بمعني اصح للفرحه اللي قلبت حياتي

امي كلمتني بالليل

_يبني ارجع بقي انت فين دا كله 

=ماما انا مش راجع الا لما بابا يرجع في كلامه وينسي الموضوع دا خالص🙅🏻‍♂️

_عمرو ابوك وعد الراجل وعيب لما يرجع في كلامه شوفها ولو معجبتكش هانقول محصلش نصيب وابوك يبقي قد كلمته واوعدك انك مش هاتتغصب ع الجواز منها

=طيب يماما شويه وهارجع متقلقيش♥️

_رجعت البيت علي 2 او 3 الفجر طبعا البيت كله كان نايم وانا تقريبا جي نايم من كتر التعب بس قبل ما انام سمعت صوت مسدج اتبعتتلي مش متعود ان حد يبعتلي مسدج الساعه 3 الفجر !! فتحتها لقيتها مكتوب فيها( اللهم القيني في قلبه كما القيته في قلبي🥺♥️)طبعاً واحد جاي نايم من بره متلفتش نظره حاجه زي دي ونمت 

تاني يوم صحيت ونا بقول في نفسي انا لسه صاحي لحد دلوقتي !!يا ارض انشقي وابلعيني مستني اي حاجه تحصل تعطل المشوار دااا🙂 وزي مايكون النحس عارفني الطرق كلها رايقه والشمس طالعه والجو جميل ولا كأننا في نوڤمبر🙂

طلعنا البيت والعلتين قعدو مع بعض وهي قاعده مبتتكلمش ونا مكنتش مستغرب لاني عارف التخلف اللي ف دماغها🤷🏻‍♀️وفجاء وفي نص الكلام ماما نطت وقالت نسيبهم مع بعض خمس دقايق ولا ايييه

طبعا المفروض انها تخلع النقاب عشان اشوفها عنيها كانت سودا توقعت انها فعلا مداريه عيوبها بالنقاب وبقرف قولتلها ايه مش هاتتنيلي تقلعيه رفعت النقاب وشوفتهااا جمالها عادي بس مختلف مش البياض الفاقع والعيون الملونه عيونها سمرا وقمحاويه بس حاجه مختلفه عن الكل عيونها مدمعه !!! نزلت النقاب والعيله اتجمعو معانا تاني ونا مش قادر انسي صورتها ازاي اتحفرت في قلبي بالسرعه دي سبت كل اللي قاعدين وسرحت في شكلها🥺♥️بس هي كانت ليه بتعيط !!

وفجاءه ماما قامت وقالت هانبقي نكلمكو يحبيبتي🤝ليييه يماما بس مانقعد شويه علطول تيجي ف الاوقات الغلط كدهو 

روحت لقيت رساله مكتوب فيها 

(مهما كان قرارك سأظل أحبك🥺♥️)بردو ملفتتش نظري الرساله بني ادم براس بخاخه عمري ماحسيت ان دي اشاره ......

التفاعل يا جماعة عشان أنزل قصص أسرع 


البارت الثاني والأخير💛

ماما :هااا نقولهم محصلش نصيب ولا غيرت رايك بعد ماشوفتها احساسي بيقول انك غيرت رايك🤷🏻‍♀️

_احنا نعمل فتره خطوبه 

=بس ابوها قايل فتره الخطوبه هاتبقي شهر واحد عشان مبيحبوش الخطوبها تطول 

-ماشي موافق 

=ومش هاتشوفها غير بالنقاب 

-موااافق 

=دا الحلو وقع ومحدش سمي عليه😂

-وقع !!هو مين 

=القميص بتاعك وقع علي الارض شيله😉

-اااه القميص عيوني😂

....هااا ابنك وافق ولا هايكسفني🙂

_وافق طبعا يحج نقرا الفاتحه ونلبس دبل ويتخطبو شهر زي ما اتفقتو 

....علي بركه الله الاسبوع الجاي نروح انشاء الله♥️

=ايييه !!الاسبوع الجاي لسه هاستني 

_يبني هو انا بقولك سنه دا اسبوع هايعدي هو متستعجلش🤦🏻‍♀️

=امري لله🙂

عدي اسبوع كامل وتقريبا كنت بعد الساعات مش بس الايام الفضول هايقتلني ياتري اللي دخلت قلبي دي مختلفه عن الباقي في ايه واشمعنا هي دي!!!

خلاص باقي ساعات قليله يدوبك وقبل ما انام جيتلي رساله مكتوب فيها (وكأن استجابه دعوتي تتحقق♥️)الرقم دا غريب جداا وكأي انسان عادي بعتت رساله مكتوب فيها      

انت/ي مين 

......

ايه العبط دا لو مش هاترد/ي كانت بتبعت ليه م الاول🙂

عملت بلوك ونمت 

تاني يوم روحت وشوفتها بعد طول انتظار🧶

العيله كلها اتجمعت وقرينا الفتحه ونا بلبسها الدبله حسيت برعشه ايديها وبروده وكانت بتحاول تسحب ايديها وفي نفس الوقت عاوزه ايديها تفضل جنب ايدي اطول فتره🤝

نزلت وصلت اهلي وطلعت علشان اقعد معاها ومع والدها ونظبط قواعد الخطوبه اللي كنت اول مره اسمع عنها ان الشخص المفروض عادي يخرج مع خطيبته في اي وقت واي مكان دا اللي كنت اعرفه لاكن باباها حط قواعد تانيه خالص زي اني اشوفها يوم او يومين ف الاسبوع ولو خرجنا نرجع قبل 9بالليل🧚🏻‍♀️ واخوها الصغير يخرج معانا ومينفعش نخرج لوحدنا و.......

قبل مامشي طلبت اني اخد رقمها واكلمها لقيتها سكتت كدا قولت بيني وبين نفسي ايه الكسفه دي!🙂

لقيتها جيت جنبي شويه وهمستلي :ابقي فك البلوك🥺

حقيقي قلبي كان هاينط من فرحته طول عمري نفسي اتجوز عن حب وحب من طرفين روحت بسرعه جدا فكيت البلوك 

-فرح

=انت ايه اللي خلاك تعمل بلوك مع اني ببعتلك من فتره

-قبل كدا مردتش لاني مكنتش مستني حد يدخل حياتي او مستغني لاكن لما شوفتك بقيت بايع اي حد ومشتريكي انتي بس♥️

=.....

_اممم خلاص مترديش انتي كفايا المسدجات اللي بعتيهالي قبل كدا اكدتلي حبك بس انا اول مره شوفتك كنتي ليه بتعيطي 

=لا عيني كانت وجعاني شويه 

-ااااه عينك طب ودلوقت 

=لا تمم الحمدلله🌚

_ انا هانام دلوقت تصبحي علي خير 

=مش هاتصلي؟!

_اصلي!

=فاضل نص ساعه علي الفجر 

_ايوا طبعا هاصلي 

=اكيد عاوز تقوم تقرا قرآن وتصلي ركعتين لله وعاوزني اقفل انا رغايه انا عارفه😂

_ سنين من رغيك  وكلامك ولا ساعه من هدوء غيرك

=عمرو قوم صلي يبابا🙋🏻‍♀️🤍

_حاضر♥️

قومت صليت ودعيت انها تكون من نصيبي وبعد ما خلصت صلاه لقيت رساله مكتوب فيها (عارفه انك مبتصليش او مش منتظم بس عادي لو حاولت تقرب من ربنا شويه♥️🥺) تقريبا مبقتش اعرف انام غير لما اكلمها♥️

طلع ذوقنا متشابه في اكتر الحاجات زي اننا بنحب نسمع فيروز وبنحب صوت المطر والقهوه في الشتا 

وفي مره ونا بزروها الدنيا مطرت طلعنا البلكونه نسمع صوت المطرقعدت تحكيلي حاجات عن نفسي انا معرفهاش دي مش بس كانت مرقباني دي كانت ملزماني في كل تحركاتي ومع صوت المطر قالتلي لما سالتني انا كنت بعيط ليه انا كنت بكدب انا عيطت لما قالولي انك مش شايف اني انفع ليك🥺

-انا محدش كان ينفعني غيرك ♥️

وجودك جنبي خلي لحياتي طعم قربني من ربنا بعدني عن اصحاب السوء علمني الحب♥️

اوعي تحكم علي الكتاب من غلافه 🤍اوعي تسيب حلمك للدنيا تكسره🖤

رواية شمس والجن العاشق كامله 

هنا

اسكرييت مشوهة سلبت قلبي 

تعليقات