القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أساطير حب الفصل الرابع

 رواية أساطير حب 

الفصل الرابع لكاتبه



 والمبدعه سارة احمد 

المجد للقصص والحكايات 

الجده حبيبي انت متعرفش ظروفها ولا احوالها 

عمران يبتعد عنها ومش عايز اعرف حاجه عنها وبوجع دي دمرتني يا جدتي انا بكرها بكرها وسبها وطلع اوضته وهبد الباب بقوة ودخل عشان ياخد شور


يدخل ادريس في ايه يجدتي وليه عمران كان بيزعق بشكل ده؟


الجده بحزن ما انت عارفه وعارف حكايته مع امكم


يجلس ادريس بجانب جدته وينكس وجهه ارضا وبدمع اه عارف بس اساطير مالها يعذبها معاه ليه دي بتحبه بجنون رغم كل الذل الا ذلهولها والوجع الاسببهلها


الجده ما انا عارفه بس انت خليك بره الحكاية عشان متخسرش اخوك


ادريس ببكي انا بحبها يا جدتي بس مش قادر انسها تضمه جدته بس لازم تنسها دي مرات اخوك وام بنته


عمران  يبكي تحت الدوش ويتذكر اساطير ويبتسم 


تتسحب اساطير داخل الحمام وتقف وراء عمران


يلتفت يجدها فيصرخ بفزع انتي بتعملي ايه هنا بره


اساطير بمكر ولا حاجه بتمشي اصل متعرفش


عمران بربكه صدقي معرفش


تقترب منه اصلك انت جوزي من 8 ساعات

عمران بسخريه بجد طب عايزه ايه


اساطير بضحك عايزك انت وقبلته وتعالت الضحكات


يستفيق عمران من ذكرياته علي رن الهاتف


يخرج مبلل ويلف المنشفه حوالين وسطه


ويرد بعصبيه خير يا سالي

سالي بتكلمني كده ليه؟


عمران بضيق انا مش ناقصك خلصي عايزه ايه؟

سالي بضيق اه اكيد الزفته بتعتك رجعت


عمران اياك تغلطي فيها ولخصي بقي عشان هنام


سالي بحزن طيب اوع تنسي تجي بكره بدري مش زي عوايدك متأخر علشان توقيع العقد بكره الساعه 8ص


عمران بضيق طيب وقفل السكه


سالي كده يا عمران مهما طال الزمن فأنت لي واساطير دي هدبرلها مصيبه


عمران فتح الدولاب حتي يختار تشيرت فتذكر اساطير 


البس ده 

عمران مستحيل البسه انتي اجننتي


تقترب منه طب لو قبلتك هتلبسه

عمران اممم افكر


اساطير ها فكرت

يحملها عمران ويضعها علي السرير

اساطير بتعمل ايه يا مجنون هتبرد كده


عمران بمكر اصل متعرفش

اساطير بخبث لا معرفش

عمران انتي دفيه تعالي بس

وجذبها لحضنه وو

افاق من شروده وهبد ايده فيه باب الدولاب


وصرخ بوجع لازم انساكي هنساكي


ولبس هدومه وارتمي علي السرير وغمر راسه تحت الوساده ولكنه سظل يحلم بيها


في الصباح


يفيق عمران ليجد اساطير جالسه فوقه


بفزع انا بحلم صح

اساطير لا يخفيف ده واقع


يدفعها بعيدا عنه وبزعيق انتي بتهببي في اوضتي ايه


اساطير بعناد اصلك متعرفش دي كمان بقيت اوضتي


عمران يا حبيبي اصحي

عمران ابعدي عني بقي

عمران يا عمران انا جدتك

اصحي بقي

يصرخ اساطير استني انا انا اساطير


الجده تضمه اهدي يا قلبي


يفتح عيناه وينظر في الاوضه ده كان حلم تاني

الجده يلا عشان تفطر وتروح الشركه


عمران هي الساعه كم؟ وادريس جهز ولا لسه


تبتسم الجده وتفتح الستاره صحه من بدري وقاعد بيفطر


عمران بكسل طيب هاخد شور والبس واصلي واحصلك يا تيتي

الجده صباحك هنا

عمران يقبل رأسها صباحك ياسمين


في الشركه

سالي كنت فين الوفد هنا عشان يمضو العقد

عمران بضيق بدري كده

طيب حاضر الاجتماع


سالي كل جاهز


قبل ان يدخل يقف علي الباب ويده ترتعش وقلبه ينبض بقوة 

عمران اهدي وامسك نفسك يلي يا بطل


وعقد وشه ودخل وبصوت حاد صباح الخير


تنظر ليه اساطير وتغمزله


يبصلها بغضب حارق


فتضحك اساطير فيجن عمران

ويسرح كل الا فيه الاجتماع

يجن جنان عمران


يتكلم بغضب شوف شغلنا بقي


اساطير بمكر صح احنا يا مستر عمران هنسمي مدينة السايحيه باسم..

يقطعها عمران ببسمه تعرفها هي


هسميها اساطير الحب مدينة ساحليه تجمع بين الرفاهية والعراقه بين الجنون والرمانسية الاكتشاف والمغامره


ادريس بهيام ودون ادراك شبهك يا اساطير الحب


يتنرفز عمران عندك حق اساطير الحب اسم حلو وجذاب


ومضو العقد

سامي مبروك يا اساطير وو

يتبع

تعليقات