القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

رواية المستشفي كاملة للكبار فقط

 المستشفي 



الجزء الاول


طبعا كلكم عارفين الفايروس المنتشر اليومين دول ...


انا بقي هحكيلكم قصتي انا اسمي ادم وعندي ٢٥ سنه 


كنت من اوائل الناس الي اتصابت بالفايرس .....


حالتي كانت متدهورة وكنت بين الحياه والموت....


اهلي رفضوا يدخلوني مستشفي حكومي بحكم ان والدي راجل مركز مرموق فالمجتمع ومينفعش يدخل ابنه مستشفي حكومي وهو معاه كل الفلوس دي...


فضل يدور علي مستشفي خاصة لحد ما لقي مستشفي واحدة بس خاصه تعتبرر عزل ...


بس المشكلة ان مكانها بعيد عالطريق الصحراوي في مكان مفيهوش بيوت ولا ناس ....


كلمهم يبعتولي الاسعاف في اسرع وقت وخدوني هناك...


وقالوا لوالدي ووالدتي انهم مش هينفع يشوفوني ولازم اقعد هناك ١٤ يوم ....


خدوني في اسعاف مجهزة وفي خلال ٣ ساعات وصلت المستشفي....


اول ما دخلت من باب المستشفي قلبي اتقبض ازاي هي باين عليها انها قديمة كده وليه بابا جابني هنا اصلا


الحيطان مشققه والدكاترة شكلهم غريب علي وشهم غضب ربنا....


دخلوني اوضتي ووصلوني بأجهزة التنفس والدكتور قالي...


_ هنديك حقنة مهدئة عشان ترتاح....


خدت الحقنه ومحستش بنفسي ونمت نوم عميق...


صحيت علي صوت حد بيخبط علي كتفي ويقولي ...


_ ادم اصحي...


_ انت مين


_ انا دكتور عمر بتابع حالات هنا...


_ طب ازاي انت مش لابس بدلة الوقاية ولا الماسك وانت بتتعامل معايا.. 


_ دي حاجه خاصه بيا انا هبقي اقولك عليها بعدين انا همشي دلوقتي ....


_ استني رايح فين...


فجأه لقيته اختفي وممرضه دخلت عليا جيبالي اكل وبتسلم عليا وكانت طبيعية جدا ولابسه بدلة الوقاية والماسك...


_ لو سمحتي كنت عاوز اسألك سؤال 


_ خير اتفضل


_ هو اشمعنا دكتور عمر الوحيد الي مش لابس زيكم


_ دكتور عمر مين


_ الي لسه خارج من عندي دلوقتي


فجأه لقيت وشها اتغير وقالتلي انا لازم امشي دلوقتي حالا ...


ومشيت وقفلت الباب


محطتش حاجه في دماغي وبدأت آكل .....


وانا باكل فجأه الباب اتفتح ولقيت قدامي..... 

المجد للقصص والحكايات 

#االمستشفي 


#الجزء_الثاني


وانا باكل فجأة الباب اتفتح ولقيت قدامي نفس الشخص الي قالي انا دكتور عمر وبرضه مش لابس كمامه حتي بدأت اقلق منه وحسيت انه مش طبيعي


_ ممكن اعرف انت مين بظبط وعاوز ايه مني. ...


= منا قولتلك انا مين انا دكتور عمر وبشتغل هنا فالمستشفي...


_ ايوة انت مش لابس زيهم ليه بما انك دكتور...


= مش لابس زيهم لأني مريض زيك بظبط والمفروض اني اتعالج...


_ المفروض !!!! طيب سايب الاوضه بتاعتك ليه وجايلي واول ما الممرضه دخلت اختفيت....


= تقدر تقول كده زهقت من القعدة لوحدي الدنيا ضلمه اوي وانا مش متعود عالضلمة والقعدة لوحدي ...


_ ضلمة!! طيب متشغل النور انت غريب جدا ...


= ان معنديش نور في اوضتي ينفع اجي اقعد معاك هنا كل شوية ونتعرف علي بعض ....


_ ماشي مفيش مشكله...


= طيب انا همشي دلوقتي عشان الدكتور والممرضه داخلين يشوفوا حالتك عاملة ايه....


_ طيب وانت عرفت منين ...


فجأه لقيته خرج من الاوضه بسرعه واختفي .....


وبالفعل لقيت الدكتور والممرضه داخلين...


_ ها يا بطل يا ترا عامل ايه النهاردة...


= الحمد لله كويس بقيت احسن عالتنفس الصناعي...


_ بتشتكي من اي حاجه...


= لا ابدا بس انا كنت عاوز اسأل حضرتك علي دكتور عمر هو كان بيقول ان الاوضه بتاعته ضلمه ممكن تركبوله نور فيها....


فجأه لقيته وشه اتخطف وبيبص للممرضه بخوف وبيقولي....


_ اه طبعا هنروح نركبله حالا بس انت تعرف دكتور عمر...


= لا معرفوش هو بس بيجي يقعد معايا هنا شوية وكان هنا ولما جيتوا مشي


_ طيب هنسيبك ترتاح .. 


وخرجوا وعلي وشهم علامات الارتباك والخوف انا نفسي خوفت من شكلهم...


وبعدها قولت فدماغي يلا وانا مالي انا هقعد هنا ١٤ يوم هقضيهم بالطول والعرض واخرج وارجع لأهلي


عدا يومين ودكتور عمر مظهرش خالص بقي بالي مشغول عليه وبعدين رجعت قولت اكيد بقي كويس وركبولة نور فالاوضه بتاعته عشان كده مبقاش يجي...


وانا قاعد افكر لقيت الممرضه داخلة بالاكل عليا قولت اما اسألها...


_ لو سمحتي انا تعبت من القاعدة كده ممكن اقوم اتمشي شوية...


_ ايوة طبعا ...


_ طيب ممكن تقوليلي رقم اوضه دكتور عمر اروح اتطمن عليه...


_ ايه الي انت بتقوله ده ازاي تطمن عليه ....


_ وايه المشكله مهو كان بيجيلي هنا...


_ انت عارف دكتور عمر دا يبقي مين


دكتور عمر دا يبقي....

.......يتبع     


تعليقات