أخر الاخبار

رواية توكيل زواج الفصل ال20,21,22,23


رواية توكيل زواج


موقع المجد للقصص والحكايات

الحلقة ٢٠ و ٢١ و٢٢و٢٣💁


العشرون. 😊😊

دخلت ندي من باب البيت وهي تحمل في يدها باقه الورود.وجدت الجميع يجلس في حجره الجلوس يتابعوا التلفاز بإستثناء كامل فهو لم يأتي بعد.

دخلت والقت عليهم السلام وجلست بتعب تفكر في احداث اليوم بقيت شارده حتي افاقها صوت يوسف .

يوسف .منين الورد ده ياندوش.

ندي .شرياه يايوسف يعني هيجيلي ورد منين ياظريف .

يوسف .مني اناياقلبي عايزه أجبلك كل يوم احلي ورد.انهي جملته علي دخول كامل وهوا ينظر له بغضب فقد سمع جمله يوسف الأخير وظن ان الورد الذي تمسكه ندي جلبه لهايوسف.

محمود. كيفك ياولدي مشوفتكش من امبارح .

كامل .موجود ياحاج كيفك انتا.

محمود .بخير ياولدي اجعد معانا .

كامل .لا ياحج محتاج ارتاح انا طالع انام .

محمود. ماشي ياولدي .

صعد كامل وقدوصل به الغضب الي اقصي درجاته .فتح باب الغرفه ودخل وأغلقه خلفه بعنف .

استأذنت ندي من الجميع وصعدت لغرفتها اثناء مرورها من امام غرفت كامل سمعت صوت تكسير زجاج .فتحت الباب ودخلت تبحث عنه بالغرفه وجدت كل الاغراض التي وضعت علي التسريحه محطمه في ارضيه الغرفه .

بحثت بعينها عليه وجدته يقف في شرفه الغرفه ذهبت له بقلق ووضعت يدها علي كتفه .

ندي .كامل مالك في ايه وايه الي كسر الحاجات دي.

كامل .وهوا يزيح يدها بعنف من علي كتفه ويصرخ بها انتي ايه الي جابك هنا انتي مبتفهميش مش قلتلك مش عايز اشوفك هنا ومتورنيش وشك ده تاني جايه ليه .

ندي .انتا ازاي تتكلم معايا كدا اناغلطانه اني جيت اطمن عليك فكرتك جرالك حاجه بس انا الي غبيه اني بعبرواحد زيك.وتركته وذهبت لتغادر الغرفه امسكهامن كتفها وادارها له وهويحدثهابعنف وصوت عالي .

كامل واحد زي الي هوا ازاي يعني انا الي غبي اني ساعدتك ونفذت كلام والدي اناغبي اني اتجوزتك بجد وغبي اوي اني خليتك في حياتي انتي متستاهليش اصلا اني اتكلم معاكي بس اعمل ايه غبي ومكتفني قلبي علشان اختارك من بين كل الي قبلتهم في حياتي اختارك انتي وانتي خساره فيكي حبي انتي متستاهليش الا الكره انتي عارفه انا بكرهك بجد بكرهك مكرهتش في حياتي قدك دمرتي حياتي بأنيتك انتي وهوا انا عمري ماههنيكوا وأحقق لك الي مخطتاه معاه صدقيني مش هيحصل ابدا الي في دماغه ودماغك ابد ابدا ياندي .امشي اطلعي بره ومتعتبيش الأوضه دي تاني بره يلا بره بررره.

نده وكانهاتسارع الموت ركضت لغرفتها بسرعه تبكي من كلامه وقسوته معها وهي لاتفهم مايقصده بكلامه .

ندي لنفسها.خطة ايه الي بخطتها اكيد كامل اتجنن .ومين الي بيخطت معايا اكيد عمي محمود طلب منه حاجه معقول يكون غصبه يتمم الجواز وندمان لانه بيحب كرستين اكيد مهوا كان معاها وأكيد حزين انه مش عارف يخلص مني بس ازاي قلبه اختارني وازاي بيكرهني .ااااه اناتعبت والله تعبت مبقتش فهماك ياكامل يارب ساعدني انسي حبه الي في قلبي لانه هيسيبني علشان حبيبته ااااه قلبي بيوجعني يارب ليه كدا بس الله يرحمك يابابا لوكنت عايش مكنش حد بهدلني كدا ولا كان قدر يهيني بالشكل ده .وظلت تبكي وتناجي ربها يخرج حب كامل من قلبها وينسيها وجعها حتي غفيت وهي تبكي .

الحادي والعشرون .😊😊

يوم جديد تستيقظ ندي ودموعها علي خدها ارتدت ملابسها وخرجت لتري يوسف اين هوا .

ندي وهي تنزل درجات السلم وتحدث خالتها راجيه يوسف صحي ياخالتو هنتأخر علي المحاضرات .

راجيه معرفاش يابنتي شوفيه .

نده وهي تلتفت لتصعد السلم فجأها كامل وهوا ينزل السلالم بسرعه فأرتطمت به وكادت تسقط من علي السلم لولا يده التي حاوطت خصرها وجزبها له لتسكن بين احضانه .

كامل وهوا يضمهااكثر له وكأنه وجد مسكنه بعد تعب طويل نسي كل مامر به بسببها نسي كل حزنه منها ونسي نفسه وهوا يميل برأسه علي جانب وجههاويقرب انفه من رقبتها يستنشق عطرها الأخاذ تصلب جسدها بين يديه وهي تستشعرانفاسه علي رقبتها اغمضت عينها تحاول تمالك نفسهاولاكن وجدت يوسف يغلق باب غرفته فخجلت منه ان يراهم في هذا الوضع فهمست بصوت منخفض جدا يكاد يسمعه كامل .

ندي .يويوسف.

كامل وقد صدمه ماسمع وكأن احد اصابه بسكين في قلبه ظن انها تعتقده يوسف لذالك هدأت بين أحضانه لم تستطع ندي ان تكمل ماكانت ستقوله فهي كانت ستخبره ان يوسف سيراهم ليبتعد عنهاولاكن لم يعطيهافرصه فابعدهاعنها ونظر في عينهابغضب وصرخ بها.

كامل .مكنتش اعرف انك زباله اوي كدا ابعدي عني يازباله .وابعدهاعنه بقوه كادت تسقط من علي السلم لولا انهاتمالكت نفسهاوامسكت التربظين.

هرول كامل خارج المنزل سريعادون ان يلقي السلام علي احد ولم يري اخاه لكان فهم ماتقصده ندي.

رأي يوسف ندي وهي تبكي علي السلم فأسرع لهافي ايه مالك ياندي.

ندي.مفيش حاجه سيبني. يايوسف انا مش جاياالنهارده.

يوسف.ليه بس في ايه.

ندي .ارجوك سيبني يايوسف انا تعبانه .يوسف. ماشي هرجعلك لمااخلص محاضرتي.

ندي .ماشي.وصعدت غرفتها.

ذهب بسيارته يقود بلا هدي وهوا يتحدث بصوت مرتفع للدرجه دي بتحبيه حتي وانتي في حضني شيفاني هواليه كدا بس دانا حبيتك بجد ااااااه .مكنتش أعرف ان إن إنتو زباله أوي كدا بس انا هعلمك الأدب انتي وهوا.والله مههنيكواببعض اناهأخدك وأسافر امريكاوهناك هعرفك ازاي تخونيني كويس ياندي .ويضرب المقود بيده ويصل لمقر شركته ويمر علي سكرتيرته ويأمرهابحجز تزكرتين سفر في اقرب وقت .تأتي السكرتيره تخبره انهاحجزت له والسفر بعد يومين.في الجامعه تجلس منه بمفردها تحاول الوصول لندي ولا ترد علي هاتفها فقررت ان تذهب لتسأل يوسف عنهافذهبت تبحث عنه فوجدته يقف مع بنت وهي تميل عليه وتضحك بصوت عالي وهوا يضحك معها نظرت له بغيظ وهمت تعود مره اخره لمحها يوسف واسرع لها.يوسف .ندي استني ندي وركض خلفها ياندي اسرعت في خطوتها ولاكن وجدت يد تجذبها للخلف التفتت لتجده يوسف فصرخت به .منه.انتا اتجننت سيب ايدي .ازاي تمسكني كدا مين اداك الحق تلمسني يوسف .بقالي ساعه بنده ايه مش بتردي ليه بكلم نفسي انا في ايه مالك.بتجري كدا ليه يامنه 

الثاني والعشرون .😊😊

منه .مفيش يايوسف كنت جايه اسألك علي ندي لانهامش بترد عليابس انتامشغول فقولت اسيبك برحتك.

يوسف .مشغول ايه بس يامنه دي نور كانت بتقولي حاجه وان.....لم يكمل كلامه بسبب مقاطعه منه له.

منه ميهمنيش الكلام ده كله يايوسف انتاحر في حياتك ده شئ يخصك انتالوحدك ميفرقش معايا سلام.

يوسف .ايه الي بتقوليه ده يامنه ميهمكيش وميفرقش معاكي ازاي يعني طب وكلامي الي قولتواامبارح ايه نسياه

منه .كلام ايه اه تقصد الإسطوانه الي بتسمعهالكل بنت بتحب توقعها في هواك يايوسف بس متقلقش اناعرفاك كويس اوي وحافظه اسطوناتك دي كلها اصل كل صحباتك البنات عرفاهم كويس وكانوابيقولولي علي الهبل ده كله فمتعملش حسابك انه هيخيل عليا او اني هصدقك .

يوسف.منه انتي بتقولي ايه وبنات مين دول كلهم بنات سهله بكلمه يكونواعلي هواياازاي تشبهي نفسك بيهم يامنه اناعمري مافكرت فيهم زي مابفكر فيكي دول بنات اتسلي بيهم لاكن يوم ماتجوز مش هتجوز واحده مشيت معاهااوكنت مصاحبها هتجوز الي تصوني وتحافظ علي إسمي وبيتي هتجوز الي قلبي يختارهايامنه يعني انتي .

منه .إيه الي بتقوله ده يايوسف سيبني لوسمحت انالازم امشي وياريت متكلمنيش في الموضوع ده تاني مهماعملت مش هصدقك يايوسف .سلام.

وتركته ومشيت سريعا.

يوسف.ياندي.ندي.يوه وبعدين بقا.

ترك يوسف الجامعه وهوايحاول يتصل بهاولاكن لاترد عليه فقرر ان يحدثهامن هاتف ندي ويحاول إقناعها.

اتجه للبيت وصعد لغرفه ندي طرق الباب ولاكن لم تردعليه ففتح الباب وجدها جالسه علي مكتبها وسرحانه.دخل وجلس بجانبها.

يوسف .ندي ياندي .

ندي .ها ايه ده يوسف في ايه .

يوسف. مالك انتي الي في ايه بقالي ساعه بخبط ومبترديش ففتحت الباب اطمن عليكي مالك ياندي.

ندي مفيش يايوسف. تعبانه بس شويه انتاكنت جاي ليه في حاجه .

يوسف.ايوه في منه ياندي مش مصدقه اني بحبهاومبتردش عليا .

ندي .ليه ايه حصل لكل ده انتو اتكلمتوا.

يوسف .ايوه اناهقولك الي حصل بصي...وبدأ يسرد لهاماحدث.

ندي .انتاغلطان يايوسف هزارك وكلامك مع البنات بيدايقهاوانتامزودهاالصراحه كل يوم بنت شكل انتاكدا مش بتحبها.

يوسف.لا طبعاوالله بحبهاولوكلامي مع البنات مدايقهاانامعنتش هكلم اي حد خالص بس توافق نرتبط ياندي اناوالله مبتسلاش بيهاولا بلعب بيهاانابحبها.

ندي عارفه يايوسف والله بس لازم هياتصدقك يابني .

يوسف. مناجايلك علشان كدا كلميهاووقعيهافي الكلام واناقاعد وسيبي الباقي عليا.

ندي .مستحيل دي تموتني .

يوسف. علشاني ياندوش والله لازم اكلمهاوهيامش مدياني فرصه .

ندي .ماشي ربنايستر بقا ومتقتلنيش.

يوسف. متخافيش انا معاكي .

ندي اوك هات الموبايل من وراك .

يوسف.اتفصلي ياقلبي.

ندي.وهي تتصل بمنه .جرس ومش بترد

يوسف. اصبري بس وإفتحي الإسبيكرعلشان اسمع.

ندي .ماشي ياسيدي لمانشوف أخرتها.

منه.وقد ردت علي الهاتف .ايوه يازفته لسافاكره ان ليكي صاحبه .

يوسف وهوايضع يده علي فمه يكتم ضحكته علي تهزيق منه لندي.

ندي .بلاش قله أدب يابت انتي اتلمي كنت تعبانه المهم حصل ايه في غيابي .

منه.ولا حاجه ياختي ابن خالتك الصايع كان بيحور علياقفشاه مع واحده بتسبله وهوا مبسوط ااوي وبعدين جاي يقولي بحبك كنت هخبطه بكرسي في رأسه.

ندي وهي تنفجر من الضح علي كلام منه ومنظر يوسف فهوايجلس عاقد حاجبيه فمه مفتوح علي وسعه وعيناه متسعه للغايه من صدمته من كلام منه عليه.

ندي .هههههههههه. هههههههههه يخربيتك هتموتيني هههههههههه ايه يابنتي ده كله ليه كدا مايمكن ببحبك بجد ياهبله.

منه.مش عارفه ياندي اصدقه قلبي بيقولي صدقيه ويرجع عقلي يوقفني ويقولي انه بيلعب بيا.

يوسف وهوا يخطف الهاتف من يد ندي ويغلق الإسبيكر حتي لاتسمع ندي كلام منه.

يوسف .بس قلبك معاه حق يامنه والله العظيم بحبك يامنه ومفي واحده دخلت قلبي غيرك .

منه.بصدمه.يويوسف.انتاازي انتابتقول ايه .

يوسف هههههههههه جمعي بس الاول والله بحبك ومفي في قلبي غيرك ياعمري ولوصحبيه البنات في الجامع مديقاكي انامعنتش هكلم حدابدا غيرك انتي ياقلبي .

منه ......لا ترد عليه وقد كان كامل يقف خارج الغرفه فسمع ماقاله يوسف وظن انه يحدث ندي 

يوسف.مبترديش ليه مكسوفه مني .والله انابحبك وهعوضك علي كل لحظه قضتهابعيد عنك وعن اي واحده ديقك كلامهاعني ياقلبي ها ايه بقا مش هتردي.

منه خلاص يايوسف لو سمحت كفايه كدا يوسف. يابنتي انا... .وقبل ان يكمل حديثه كانت ندي تأخذ منه الهاتف وتقول له .ندي وهي تضحك.

ندي هههههههههه كفايه كدا يايوسف بقا يلا عايزه انام وتكمل كلامك بعدين بكره في الجامعه.

يوسف .والله انتي رخمه ياندي ليه كدا بتحرميني اسمع الكلمه الي بتمني اسمعهاليه كدا .

ندي.يلا يابابا يلا شطبنايلا .وهم ان يغادر وجد كامل يقتحم الغرفه عليهم .

كامل .انتوايه للدرجه دي حيوانات مش عاملين حساب ولا احترام ليا ولا لأي حد في البيت .طبعا منتولامراعين ربناولاحرام ولا حلال ومظبطين أموركم علي الأخر بس انا هربيكم ياكلاب.

يوسف.وهوا يقترب منه.كامل انتابتقول ايه انامش فهمك قصدك ايه.

كامل.وليك عين تقف قدامي بعد الي سمعته ياحيوان انتا وضربه بوكس في وجهه فسقط يوسف علي الارض وصرخت ندي ..يوسف وذهبت له تنظرلوجهه.بقلق .

ندي.يوسف قوم يوسف .ونظرت لكامل .

وجدته ينظرلهابغضب ويقول .

كامل .جهزي نفسك هتسافري معاياامريكاوحيات امي لأربيكي من اول وجديد وأخليكي تتمني الموت يازباله .اتفوعليكوا وعلي اشكلكوا.

يوسف. وهوا ينهض من علي الأرض.انتي ياغبي ايه الي بتقوله ده انتا اكيد اتجننت .

كامل .اخرس ياحيوان ياواطي ياخساره الإخوه الي بتربطنا ببعض بس انا مبقاش كامل اماحسرتك عليها وخليتك تندم انك بس بصتلها وهيامراتي يازباله.

وتركهم وغادر البيت كاملا وغادر ذاهبا للشقه التي اشتراها وتقيم بهاكرستين منذ قدومها لمصر بعد اقتراح كامل عليهاووافقت .


الحلقه 23😊😊

بقيت ندي في ارض الغرفه تبكي بصمت دون حركه اوصوت فاق يوسف من صدمته من كلام اخاه وإلتفت لندي يحدثها.قومي ياندي قومي من الأرض وبلاش عياط.

ندي.ولا تتحدث فقط تبكي .

يوسف .اهدي ياندي هوا شكله سمع مكالمتي مع منه وفهم كلامي غلط فكرني بكلمك انتي.

ندي.ازاي يعني للدرجه دي شايفني رخيصه انايايوسف يفكر فيا كدادانامحبتش غيره من واناصغيره وهوا مالك قلبي وروحي وبعد كل ده يتهمني بالجنان ده انا هتجنن ازاي يفكر كدا ازاي يايوسف.

يوسف. ياندي اهدي كلامي مكنش واضح اناهروح له وأتكلم معاه وأفهمه كل حاجه هوا مش فاهم الموضوع صح.

ندي .انتاازاي كدا ازاي بتدافع عنه وبتتكلم بالهدؤء ده ده بيتهمك في أخلاقك وشرفك وشرفي .

يوسف .بدموع في عينه تأبي النزول .مش هقدر اوصفلك احساسي انا زي الي اتيتم فجأه اخويا الي بعتبره قدوتي ومثلي الأعلي شايفني .واطي اوي للدرجة دي لدرجة اني ابص لمراته اناخلاص ياندي مبقاش عندي اخوات خلاص هفهمه بس الي حصل وأبرئك وأبرء نفسي من اتهامه القزر ده بس صدقيني مستحيل اتكلم معاه تاني ابدا او ابص في وشه تاني .

ندي.اعمل الي تعمله انامبقاش فارق معايايفهم او لا مبقاش مهم خلاص اناعرفت هوا شايفني ايه ونظرته ليا ايه مبقاش في حاجه تهمني.

يوسف.اناخارج ياندي وانتي حاولي تهدي .

ندي.ولا تعلق خرجت للشرفه وظلت واقفه تندب حظهاالسئ كيف يعتقد انهابهذاالسؤء كيف خيل له ان بينهاوبين يوسف علاقه الهذه الدرجه يراها سيئه ويراها تستطيع ان تخونه وهوا حب طفولتهاوزوجهاكانت تبكي ولا تدرك ان امها رأتهامن شرفتها.

هناء وهي تذهب لندي .فيكي ايه يابتي بتبكي ليه مالك .

ندي .ارتمت بأحضان والدتها وظلت تبكي بحرقه علي حالها .ولا تتحدث

هناء .فيكي ايه يابنتي لكل ده كامل عملك ايه جوليلي ياحبيبتي متخافيش .

ندي .بصراخ .بيشك فيا ياأمي مفكرني بخونه ومع مين مع يوسف .يوسف ياماما الي بعتبره اخويا.وبيقول هيأخدني ونسافر كمان علشان يعرف ينتقم مني علي الي عملته.

هناء .ايه الي بتجوليه ده اكيد كامل اتجنن كيف يفكر فيكي وفي اخوه إكده .

ندي .سمع يوسف وهوا بيعترف لمنه بحبه ليهاوفكره بيكلمني انا وهواكان بيكلمهامن تلفوني ياماما.

هناء.تعالي معاي نروح لعمك محمود اكلمه يشوف حل في ولده اني مهخلكيش تسافري معاه وأصل .وهخليه يطلجك وهنرجع دارناتاني .

ندي ببكاء.ارجوكي ياماما استني بس لحد يوسف مايجي هوا قالي هيروح يفهمه بلاش تكلمي عمي محمود.

هناء.حتي بعد الي عمله ولساباقيه عليه وبتحبيه يابتي .

ندي .لا ياماما انتي فهماني غلط انامش عايزه مشاكل بينه وبين ابوه وأخوه بسببي بس.

هناء .هتخبي عليايابنتي اني خابره انك بتحبيه ياندي عيونك فضحاكي يابنتي كيف ماهوا عينه فضحاه بس غيرته عمته وده يأكدلك حبه ليكي يابنتي.

ندي.معدش يفرق يامامابعد الي عمله حب منغيرثقه مستحيل ينجح.

هناء.طيب يابنتي ارتاحي دلوك واني هستني لمايوسف يجي وهشوف عمل ايه .

وصل لشقته .وفتح الباب ودخل وجدهاتجلس علي الأريكه تشاهد التلفاز هبت واقفه تحتضنه اول مارأته.

كريستين.كامل حبيبي جيت فكرتك مش هتيجي وحشتني .

كامل .فك قيدهاله وجلس علي الكنبه بدون كلام يضع رأسه بين كفيه ولا يتحدث.

جلست بجواره .ووضعت يدهاعلي كتفه .

كرستين.كامل مالك حبيبي فيك ايه .

كامل .سيبيني في حالي كريستين لو سمحتي محتاج اكون لوحدي .

تركته وذهبت للمطبخ وجهزت له كأس من العصيروذهبت له مره اخره .

كرستين.اشرب ده كامل وبعدين نتكلم.

كامل .مش عايز حاجه ارجوكي سيبيني لوحدي.

كرستين.مالك كامل اول مره أشوفك في الحاله دي .انتااتخانقت مع مراتك.

كامل.مقولتلك سيبيني في حالي انتي ايه مبتفهميش .اقولك اناماشي وسعي كدا.وأزاحهامن جانبه وخرج من الشقه وركب سيارته واتجه بها ولايعرف لأين يذهب.

ذهب يوسف يبحث عنه في الشركه وجدهاخاليه حاول الإتصال به ولاكن لايرد عليه حل الليل وهوا لم يصل له فعاد للبيت .

دخل من باب المنزل وجد والده وأمه وخالته جالسون معا ولا وجود لأخيه او ندي.فسألهم كامل جه ولا لسه.

محمود.مش تسلم الاول ياولدي.ايه الي في وشك ده يايوسف انتامتخانق مع مين ياولدي.

يوسف.مفيش حاجه يابوياموضوع وانتهي متقلقش .

محمود كيف ده وأخوك كمان فين مبانش من الصبح خرج من الشركه ومعاودش لدلوك.

يوسف .انابدورعليه بقالي كتير ومش لاقيه .

محمود اكيد في الشجه الي شريهاجديده وبيجهزها لندي اني مجولتلكوش لانه عاملهامفاچأه لماندي توافج يكملوا مع بعض.

يوسف.وهيا فين الشقه ياحاج عنوانهاايه اناعايزه ضروري .

محمود .عنوانه ياولدي في .....

يوسف.طب انا هطلع اغير هدومي علشان اروح له عايزه ضروري.

محمود ماشي ياولدي ابجاطمني عليك انتاوأخوك .

يوسف متقلقش علينا ياحاج احنابخير.

كان يجوب الشوارع بلا هدي ولا يعلم اين يذهب.قررالذهاب لفندق حتي الصباح .

دار بسيارته لكي يذهب لفندق يعرفه وأثناء التفافه اصتدمت به سياره قادمه عكس اتجاهه.

رايكم والتفاعل

الفصل التالي 

تعليقات