القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هوسه عاشقه الفصل الثاني

     رواية هوس عاشقه

لكتابه ياسمين الهجرسي


سبحان الله وبحمده ✨✨

 سبحان الله العظيم

✨✨✨✨✨✨✨✨✨

الفصل الثاني

✨✨✨✨✨

في احدى القري التابعه لمحافظه اسيوط

همس: ارحمني يا رب هفضل محبوسه كده من يوم موت امي ولا اكل ولا شرب هم اكيد عاوزني اموت لولا مرات عمي كنت اكيد موت انا عملت ايه مش كفايه ماما وبابا اللي سابوني لوحدى  وبدأت تصرخ طلعوني من هنا اااااه يا ماما سبتيني ليه لوحدى انا خايفه وتعبانه ونفسي ترجعيلي وفضلت تصرخ كل ما بتشوف فار  أو تسمع صوت رعد وبرق كانت ليله من الليالي المرعبه لاي شخص فمبالك بطفله وقعدت في الأرض وحطه اديها علي ودنها لحد ما دخلها عمها فتحي وهيثم إبنه

فتحي :  ايه عقلتي ولا لسه راكبه دماغك  هيجي بكره الراجل يسننك وهنكتب كتابك علي هيثم والا نهايتك هتكون علي ايد أهل البلد لما اخلي هيثم يصورك عريانه وتبقي صورك علي تليفونات أهل البلد كلهم وساعتها  هم اللي هيقتلوكي ةهاخد برده كل حاجه انا عاوزها قولتي ايه

همس :  حرام عليك يا عمي انت بتعمل فيا كده ليه خاف من ربنا ورحمه اخوك تسبني وخد كل حاجه انا مش عاوزه حاجه ومسكه في رجله وهو ضربها برجله وقعها في الأرض شوف شغلك يا هيثم شكلها مبتفهمش بالادب وهو بيتف عليها

هيثم : كده بس يا حاج حضرتك شاور بصباع رجلك الصغير وانا انفذ ومسكها وهمس بتصرخ انت هتعمل ايه وبيقطع هدومها وهي ضربته وخربشته من وشها  ااااه بتضربيني يا بنت الكلب وريني هتعملي إيهةبعد اللي هعمله فيكي وفضل يضرب فيها لحد ما أغمي عليها وقطع هدمها وجاب فونه وصورها عريانه اه يا همس عليكي جمال يخلي العقل يطير انتي لازم تكوني من نصيبي مهما تعملي

فتحي: هات مايه فوقها  كفايه كده استرها باي حاجه يالا وهيثم جاب كوبايه مايه فوقها بيها ورمي المايه علي وشها .

همس : فاقت وبتصرخ انتم عملته ايه حرام عليكم واخدت بلوزه بتاعتها لبستها وهي مقطوعه وبدارى جسمها باديها .

هيثم: انا هخليكي تتمني الموت متلقهوش فهمتي يا بنت الأكابر

فتحي : قولتي إيه متنسيش صورك معانا.

همس :  هو انت عاوزني اتجوز ابنك ازى انا لسه صغيره وعاوزه اتعلم واطلع دكتوره زى بابا وهيثم :  مش متعلم وامي لسه مايته من اسبوع ابوس ايدك هعيش خدامه تحت رجليك  بس بلاش اتجوز هيثم .

وهي هتموت  من الخوف والألم .

فتحي: شهوفي يا بت انا استحملتك كتير انتي وامك لحد ما غارت في داهيه بعد موت اخويا الدكتور اللي امك ضحكت عليه بجمالها وسهوكتها واتجوزته وهي حتي متعرفش اسمها إيه ولا جايه من انهي مصيبه اهي غارت وأرتحنا منها ومن حقي بقا اخد كل فلوسه مش كفايه هو كان شاطر واتعلم وابويا وامي كانوا بيحبوه اكتر مني عشان طلع دكتور وانا مكنش حد بيحبني عشان طلعت ميكانيكي لا ومش كفايه كل ده كمان طلع اناني وعاوز يحرمني من كل حاجه وكتبهالك

قدامك لحد بكره تفكرى والا صورك هتبقي علي تليفونات البلد كلها فهمتي.

همس : مسكته من رجله ابوس ايدك ارحمني ليه بتعمل كده انت عندك بنات ترضي عليهم كده

فتحي : قطع لسانك اياك تجيبي سيره بناتي علي لسانك الوسخ ده.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨

في ارقي احياء اسكندريه

في فيلا سليم.

سليم : مساء الخير يا امي عامله ايه

وقاعد جانبها بارهاق وتعب.

فريده : مساء النور يا حبيبي عامل ايه ياسليم ليه راجع متأخر انا مقدره انك بتتعب عشانا بس خلي بالك من صحتك.

سليم : قرب عليها وباس اديها ليه بتقولي كده يا امي انا الحمد لله كويس انا اهم حاجه عندى انك تكوني راضيه عني وسكت وهو متاكد أن أمه بتخاف عليه وحسه بتعبه بس هو نفسه يسعدها وكفايه عليها مرضها وحزنها .

فريده : سرحان في ايه يا حبيبي ومش سامعني

سليم : مفيش يا امي كنتي بتقولي ايه حضرتك.

فريده : بقولك عامل حسابك سنويه جدك بكره وهنسافر اسيوط.

سليم : تعيشي وتفتكرى بس الجو صعب الايام دى والارصاد بتقول أن بكره في مطر وحضرتك تعبانه وطريق طويل وانا خايف عليكي.

فريده : لا ياحبيبي انا لازم اروح أزوره عشان اطلب منه يسامحني اني قصرت في حق اختي وانا فعلا فقدت الامل اني الاقيها من يوم الحادثه.

سليم : انسي يا امي بقالك اكتر من 16 سنه بدورى عليها ومش لاقتها وبابا الله يرحمه كان بيدور عليها وانا  وحياتك يا امي بدور وعمرى ما هنساه الموضوع ده عشان اريحك بس  انا خايف عليكي اوى من سفر بكره .

فريده : خلاص يا سليم سافر انت وسلملي علي اخوالك وقول لجدك يسامحني في اني مش قادره انفذ وصيته

سليم : حاضر يا امي هتعوزى حاجه عشان هنام لأن بكره عندى يوم طويل خدتي ادويتك وخلي بالك من نفسك.

فريده : الحمدلله يا حبيبي .

سليم : ادعيلي انتي يا أمي وكل حاجه هتبقي كويسه انشاء الله تصبحي علي خير.

فريده : دعيالك يا حبيبي ربنا يرضي عنك يا سليم وتقابل بنت الحلال اللي تخطف قلبك من اول نظره ولو بعدت عنك قلبك يوجعك من بعدها ومتقدرش تعيش لحظه من غيرها وهي تعشقك لدرجه انها متشفش راجل غيرك في الدنيا وعمر عيونها ما تشوف النوم في بعدك عنها ولا دموعها تقف اللي لما تبقي في حضنها

سليم : ليه الدعوه الوحشه دى انا ناقص وجع قلب يا امي حرام عليكي دى دعوه ياريتها ماتحصلش.

فريده : قول انت بس يارب وهي بتكلم نفسها وبتدعي أنه يحب ويتجوز لان عمره بيعدى وهو ناسي نفسه وهي نفسها تشوف ولاده.

سليم : سرحانه في ايه يا امي محتاجه مني حاجه..

فريده مسكت أيده قول يارب وريح قلبي 

سليم : يعني يا امي هتبقي مرتاحه لما احب واتعذب في حبي يارب يحصل اللي قولتيه عشان ترتاحي .

فريده : ربنا يرضي عنك يا حبيبي اه هبقي مبسوطه لما الايك بتحب والعشق مالي عيونك.

سليم : بعد اذنك وسابها وخرج راح اوضه سهيله اطمن عليها وحطلها الشكولاته اللي بتحبها واطمن علي عامر أنه في البيت وراح اوضه اخد شاور وفضل يفكر في خالته واللي حصل زمان ودعوه امه اللي وجعت قلبه لحد ما راح في النوم.

✨✨✨✨✨

في بيت فتحي

كل اللي حصل ل همس كانت شايفه فوزيه مرات فتحي  من بعيد وهي صعبان عليها همس واللي بيعملوه فيها عشان عندها بنات وعشان كانت تعرف ام همس كويس وتعرف اللي عملوا ابو همس فيها زمان وقد ايه هي اتعذبت عشان توصل لأهلها وأن جوزها خبه عليها حقيقة إنه يعرف اهلها عشان كان بحبها وخايف أنها تسيبه وترحلهم    وبعد ما خرج فتحي وهيثم دخلت  ليها عامله ايه يا ضنايه قومي يا حبيبتي وادتها هدوم تلبسها انتي لازم تمشي من هنا عشان انتي متعرفيش عمك لا اكيد عرفته انتي جربتي عنده استعداد يعمل اي حاجه عشان الفلوس ده ظالم وممكن يموتك وياخد منك كل حاجه لو مسمعتش كلامه انا هقولك اهل امك فين وكانوا أغنياء اوى وابوكي لما عرف الحقيقة ومكانهم خبه عليها  احسن تسيبه وتمشي لأنها كانت فاقده الذاكره زى ما انتي عرفتي ابوكي كان كاتب جواب وقايل علي كل حاجه لامك بس حظك الوحش أنه وقع في ايد عمك الظالم كان مخبيه عشان يهددك بيه انا هدهولك واديكي ورق المدرسة اللي سحبه عمك عشان متكمليش تعليمك وخدى كمان فيزا بتاعت امك كانت كاتبه الرقم السري عليها عشان بتنسي خدى حاجاتك وامشي

من هنا روحي عند أهل امك انا متاكده أنهم هيقدرو يحموكي منهم.

همس : بتعيط بس انا مش هعرف اوصل ليهم اصلا يا طنط انا عمرى ما سافرت من غير ماما هعمل ايه وفضلت تعيط.

فتحيه : هو ده الحل الوحيد انا مش هشبل ذنبك ده مجرم وممكن يفصحك لو معملتيش اللي هو عاوزه بس كول مانتي بعيده عنه مش هيعمل حاجه فهمتي يا همس انا ههربك بليل هو ده اللي عندى وسابتها ومشيت.

همس : قاعده بتعيط اعمل ايه يارب هروح فين وهوصل ليهم ازى وهعمل ايه في الصور اللي مع عمي ارحمني يارب وفضلت تعيط لحد الليل ماجه وجات فتحيه وادتها كل حاجه وهربتها وفضلت تعيط ومشيت والجو بيمطر ومش عارفه تعمل ايه والنور قطع في البلد كلها وقررت تروح لامها المقابر وراحت وفضلت تكلمها وتعيط.

✨✨✨✨✨

رايكم والتعليقات ياريت تكون كتير عشان يوصلكم باقي الفصول

✨✨✨✨✨✨✨✨

بقلم// ياسمين الهجرسي

الفصل التالي

تعليقات