روايه جيران العشق كامله
*جـيـران الـعـشـق ♥''
رواية جيران العشق بقلم شغف الاعصار كامله
رواية جيران العشق بقلم شغف الاعصار
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵.
Part:1
الاب:اسلااام واد يا اسلاام
اسلام وهو يخرج من غرفته ويفرك عينيه بنوم:نعم يا حاج
الاب:لسهه بدري يا بيضه
اسلام:يا حاج احمد انت عارف انو بدري بتصحيني ليه ها
احمد:علي فكره دمك سم ويلا اجهز علشان نفطر وتروح شغلك
اسلام:احلي حاجه هي حنيتك يا حاج ياريت تحضرلي الحمام
احمد:سخن ولا ساقع يا بيه
اسلام:اللي يعجبك انا مش هتعبك الحاج احمد مسك شبشب ورماه ناحيه اسلام
اسلام و هو بيدخل غرفته:يا حاج احمد بقولك عايز حمامك سخن ولا ساقع
احمد:يارب الواد اللي حيلتي عنده اعاقه ذهنيه انا مش عارف ده دكتور ازاي
اسلام وهو مطلع رأسه من الباب:زي السكر في الشاي ودخل بسرعه
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
احمد وهو بيبص علي صوره مراته:ليه يا حنان روحتي وسبتيلي هم زي ده يلا الحمد لله
من تحت بيت الحاج احمد ينادي صاحب اسلام ويقول
صاحب اسلام:اسلااام واد يا اسلام انت يلاااا
احمد من البلاكونه:اسلام بيلبس هدومه يا سيف يابني تعالي اطلع
سيف:عيوني يا حاج احمد وطلع سيف
الحاج احمد: تعالي يا سيف يابني ادخل
سيف:هو انا برده محتاج عزومه ياحاج ودخل المطبخ ومسك خياره وبياكل فيها
الحاج احمد:انت يلا بجح لمين ها
سيف:لنفسي والله ياحاج يلا حضرلي الفطار علشان امي قالت مش عملاك فطار شوفت الام دي يا حاج احمد قولت انا اصلا مليش غير الحاج احمد الطيب هو اللي هيفطرني
الحاج احمد:طبعا طبعا وهو بيقرب منه ومسك الحزام
سيف:اي يا حاج خلاااص مش عايز اكل يا اسلااام واد يا اسلااام همووت يلاا تعالي بسرعه
اسلام:اضرب يباا ولا يهمك سيف خرج جري من الشقه وهو بيقول
سيف:انا جيت في وقت غلط انا هستناك تحت سلام ونزل
اسلام:عايز حاجه يا حاج
احمد:مش عايز يلا سلام جبتلي صداع انت والاهبل التاني
اسلام:حاج احمد ملكش دعوه بأم السعد ماشي الوليه بتشكيلي من نظراتك ليها ارحم يا حاج
احمد:انا يابني انا اخص عليك يا اسلام انا اعمل كده انا بس كنت عايز تجيب منها خضار بس هي اللي بتفهم غلط
اسلام:هصدقك يا حاج يلا سلام ونزل اسلام ومشي هو وسيف سيف ذهب إلي مركز الشرطه واسلام الي عيادته
في مركز الشرطه دخل سيف وقعد علي المكتب وكان في المكتب معه بنت عمه
سيف:بت يا جودزيلا
بنت عمه(عشق):انا جودزيلا يا ثور
سيف:يابت مش شايفه عضلاتك والا اي دا انت الله اكبر عضلاتك هتنفجر الا قوليلي يا بت دي نفخ ولا طبيعي
عشق:استغفر الله العظيم عايز اي يا حضرت الرائد سيف
سيف:عايز اتغدي عندكم
عشق:علي اساس ياخويا بتاكل عندكم ليل ونهار ياض انت قربنا نعملك اوضه عندنا ونعملك ايجار جديد
سيف:بس متقوليش اخوكي احسن اكسرلك دماغك
عند اسلام في عيادته
اسلام:نهي في مرضي كتير انهارده
نهي بتعب :لا يا دكتور
اسلام:هو الواد ده مش ناوي يجي
نهي:تاعبني والله يا دكتور شكله عجبته القاعده جوه ومش رادي يجي وابوه شكله هيطلقني
اسلام:اصبروا بكره يجي وطلعوا كل ده عليه انا هدخل وهاتيلي كوبايه شاي
نهي:حاضر يا دكتور
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
في الشقه اللي قصاد بيت اسلام تدخل تلك الفتاه هي ومامتها الي الشقه
الام:الشقه معفنه كده ليه
البنت:علشان الشقه محدش داخلها بقاله سبع سنين بس متخفيش انا هخلهالك بتنور
الام:وانت نضيفه قوي يا بت
البنت:يووه يا ماما بصي انزلي اتعرفي علي الجيران لغيت لما اخلص وفتحت الباب وكان الحاج احمد خارج من شقته
الحاج احمد وبيسلم علي الام:انا الحاج احمد جاركم هنا اكيد انتم السكان الجديده
الام :اه بس مش بسلم يا حاج
الحاج احمد:ها طيب دي بنتك
الام:اه دي بنتي حور
الحاج:ما شاء الله والله لازم نساعدكم ثانيه واحده بس
الام:ملهوش لزوم والله
الحاج احمد:انا خلاص حلفت يا حاجه واتصل علي اسلام
اسلام:ايوه يا حاج
الحاج احمد:تعالي بسرعه يا اسلام
واغلق الخط اسلام قلق علي ابوه وذهب الي البيت
حور:طب انا هدخل انضف شويه يا ماما
الام:ماشي وانا هروح اجيب شويه طلبات
الحاج احمد:طب استني اجي معاكي علشان اكيد انت متعرفيش المكان ومشيوا
حور لبست هدوم قديمه وربطت شعرها بطرحه وبدأت بالتنضيف اسلام جه ودخل الشقه وهو بيدور علي الحاج احمد مسمعتش منه رد طلع من الشقه سمع خبط في الشقه اللي قصاده
اسلام:بسم الله الرحمن الرحيم وخبط علي الباب وفتحت حور وكان وشها مليان تراب من التنضيف
اسلام:ع ع عفريت
حور:عفريت اي يا جدع انت
اسلام:عفريت يمااااا
حور :مالك يا عم عفريت اي وهي بتقرب منه والله انا مش عفريت يا بني ادم افهم
اسلام وهو بيزحف علي الارض:لا لا متكلنيش والله انا طعمي وحش وانا اصلا مش بار بالوالدين كل يوم ابويا بيدعي عليا يعني انا وحش سبيني الله يكرمك
حور وهي بتقرب:مش عفريته والله صدقني وفجأه وقعت حور بأحضانه اثر المياه اللي علي الارض
ظل الاثنين ينظران لبعض لحين
الحاج احمد:الطااااار ولا العاااااااااار
#بقلم_شغف_الاعصار
#روايه_جيران_العشق
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵🔵🔵🔵🔵.
Part:2
اسلام قام :طار اي وعار اي يا حاج احمد استهدي بالله كده وصلي علي النبي في قلبك دا ناقص كنت روحت وجبت المأذون في ايدك
الحاج احمد:تصدق فكره واهو الواحد يشوف حاله بقي وبيبص علي ام حور وهي انكسفت
اسلام:حاج احمد جواز اي هو انا ناقص انت مش شايفها عامله زي العفريته ازاي
حور:لو سمحت انا سكتالك ومسمحش انك تهني اكتر من كده يلا يا ماما ومسكت ايد مامتها ودخلت الشقه
حور:عن اذنك يا حاج احمد
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
الحاج احمد:اذنك معاكي يا بنتي وأغلقت حور الباب
الحاج احمد:متعرفش تمسك لسانك ده خالص
اسلام:كنت عايزني ليه
الحاج:علشان يابني زي ما انت عارف يا بني الجيران لبعضيها كنت عايز اعمل خير وتساعد البنت في التنضيف
اسلام:يا حاج صارحني انا ابنك انا بقيت احس اني الفلبنيه جارتنا يا اسلام اللي فوق محتاجه حد يساعدها في الطبخ اسلام جارتنا اللي تحت محتاجه حد يشيل لها الخضار ويشتريه
الحاج احمد:انت مش ابني احنا كنا لاقينك عند الجامع
اسلام:متشكرين يا حاج أنا همشي
الحاج احمد:رايح فين ياض
اسلام:رايح ادور علي اهلي ومشي
عند سيف
سيف:بت يا جودزيلا
عشق وهي بتتنفس بهدوء:نعم يا سيف نعم يا حضرت الظابط سيف
سيف: عامله اي
عشق:كويسه
سيف:مش القصد يا جودزيلا قاصدي عاملين اكل اي ما انا شايفك زي القرده اهو
عشق وهي بتقرب منه بغضب وتقف قصاده:سيف انا مش هستحمل رخامتك ورزالتك وبرودك أكثر من كده ويلا نروح نشوف المهمه
سيف وهو يقوم:حاضر يا روحي ومشيوا وركبوا السياره
عشق:هوصل انا عند العصابه وانت نصف ساعه وتيجي بالقوه
سيف:عيوني يا قمر
عشق:الصبررر
وذهبت عشق وعدي أكثر من نصف ساعه
عشق وهي بترن علي سيف:فينه ده
سيف:ايوه يا قلبي
عشق:ياتك وجع في قلبك يا بعيد انت فين
سيف:واهون عليكي انا فين اي دا انت هتبقي مراتي من دلوقت لا انا مبحبش اللي يسألني رايح فين وجاي منين
عشق:الله يخربيتك العصابه هتمشي وانت لسه انت فين
سيف:مفيش لقيتني جوعت روحت اكلت ساندويتشين كبده وبعدين نفسي هفتني علي الكشري روحت اكلت وبعدين اكيد هحلي حليت رز باللبن
عشق:اكيد لازم تروح الجيد تهضم
سيف:تصدقي عندك حق
عشق:سيف خمس دقائق والاقيك قدامي وأغلقت الخط
عشق:هعمل اي دلوقت العصابه هتمشي وبعديها ظهرت ليهم:اثبت عندك منك ليه
الزعيم:مين انت يا بت ودخلتي هنا ازاي
نسيب عشق مع العصابه ونروح لحور بعد ما خلصت تنضيف
ام حور:بت يا حور
حور:نعم يا ماما
ام حور:روحي يا بنتي ودي طبق الكنافه ده لاستاذ احمد
حور:انا مش رايحه
ام حور:الطبق اهو ويلا روحي
حور:هوووف طيب ولبست الازدال وذهبت خبطت فتحت لها فتاه وشها مش باين من كميه المكياج اللي حطاه
البنت وهي تأكل اللبان:لا انتي مين يا شاطره وعايزه اي
حور:انتشي!! انا جارتكم وماما بعتاني بطبق ده للاستاذ احمد
البنت:طب هاتي متشكرين يا ابله
اسلام وهو يأتي من داخل الشقه:مين يا هند
البنت:جارتكم يا حبيبي
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اسلام بهمس:حبك برص يا شيخه
اسلام:نسيت اعرفك يا هند وذهب وحط دراعه علي حور:دا دي خطيبتي جوازنا بكره عقبالك
هند بصدمه:ازاي لا انت بتاعي يا اسلام
حور:متصد... وقبل ما تكمل حط اسلام أيده علي فمها :معلش يا حبيبتي عارف انك بتغييري عليا بس دي هند بنت عمتي مش حد غريب يعني دي اختي
الحاج احمد من جوه:الف الف مبروك يا اسلام يابني اخيرا شوفتك هتتجوز الف الف مليووون مبروك زغرطي يا ام حور
ام حور وهي تأتي :لولولوليبي ليه
الحاج احمد:اسلام هيجوز حور
ام حور:لولولولوي مبروك يا بنتي وذهبت وحضنت حور المصدومه الف مبروك يا اسلام يابني
اسلام:يا بابا انا
الحاج احمد:يابني متخفش انا اتصلت علي المأذون وقال نصف ساعه وجاي
هند:يعني خلاص انسي فستان الفرح يا اسلام انا ماشيه ومشيت
اسلام:يا بابا اسمع
المأذون جه
الحاج احمد:اهو المأذون جه يلا تعالي يا شيخنا يلا يا عريس يلا يا عروسه وانا هتصل علي سيف هيبقي الشاهد الثاني
#روايه_جيران_العشق
#بقلم_شغف_الاعصار
اسلام:خلاص يا فانزي هتجوز وهودع العزوبيه😭😭😭
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵🔵🔵🔵.
Part:3
حور:يا ماما اسمعي
الام:ياحبيبتي عارفه انك مكسوفه وحاسه اني زعلانه علشان مقولتيش ليا بس صحيح زعلانه بس خلاص اخيرا هشوفك متجوزه يا حوري يلا يا حاج احمد اتصل علي الشاهد الثاني
الحاج احمد:هتصل اهو
حور تنظر لاسلام بغضب وهو مذهول ومصدوم من اللي بيحصل
اسلام لنفسه:صحيح العالم اتطور و كل حاجه بقت سريعه بس مش لدرجه اني اتجوز في ثانيه ااااه ياااني كله من ابويا ماشي يا حاج احمد ماشي
سيف داخل بيغني ويقول:عيني علي الكاريزما عيني علي الثبات قااااعد هنااااا ومسمع هنااااك اي دااا عشق مالك مين اللي ربطك كده
رجل من العصابه:أناا
سيف:بجد شابوو انت عملت اللي محدش يقدر يعمله بجد تاخد الاوسكار
الرجل:ليه عملت اي
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
سيف وقد تحول 180درجه:لمست حاجه ملك سيف وبعدها أعطاه لاكمه ونزل فيه ضرب دخلت القوه والقت القبض علي افراد العصابه ومازال سيف يضرب في ذلك الرجل
عشق:سيييف يا سيف سيبه انت يابني
سيف:خدوووه ويتحط في زنزانه لوحده فاهمين
العسكري:تمام يا باشا
ذهب سيف وفك عشق
عشق:كنت فين ده كله دا شويه وكانوا هيبعوني أعضاء
سيف: ما انت مش بتتشطري غير عليا مطلعتيش ليه روح الجودزيلا اللي جواكي رن هاتفه
سيف:ايوه يا ابو حميد
الحاج احمد:تعالي بسرعه عايزك
سيف:اي يا حاج هتتجوز وهشهد علي جوازك
الحاج احمد وينظر لام حور:ياريت والله وبعديها قال خلص يلا تعالي
سيف :حاضر واغلق الخط
عشق:رايح فين
سيف:الحاج احمد شكله هيجوز وقالي اروح اشهد علي جوازه
عشق:ومشفش غيرك دا انت اصلا هربان من مستشفي المجانين
سيف وهو يهمس في أذنها:حسابك بعدين يا جودزيلتي
عشق:ابعد كده ويلا هروح اشوف عروسه الحاج احمد وسبقته علي السياره وركب سيف وساق الي بيت الحاج احمد
المأذون:اين الشاهد الثاني يا جماعه
الحاج احمد:جاي اهو خمس دقائق وجاي
اسلام في سره:يارب يا سيف تعمل حاجه صح في حياتك ومتجيش
سيف وهو يدخل وخلفه عشق:اخيرا هشوفك يا ابو حميد متجوز وتجيب طفل صغير كده يطلع عين اسلام والله لو بعرف ازغرط هزغرط
اسلام:الغبييي
الحاج احمد:مش انا يابني اللي هتجوز
سيف :امال مين
الحاج احمد:اسلام
سيف:هتدخل القفص يا نمس من غيري ادعيلي بقي احصلك وهو ينظر لعشق
الحاج احمد:بطلوا كلام ويلا يا اكتب الكتاب يا شيخنا
قعد الحاج احمد وسيف
اسلام بهمس لسيف:هتشهد علي تعاستي يا اهبل اخواتك
سيف:بس يااض تعاسه اي دا انت هتتجوز
اسلام:ما انت مش فاهم استني هفهمك الحقيقه
سيف:بطل كلام بقي يا عريس
وتم كتب الكتاب
واسلام وحور مش فاهمين ده حصل ازاي وامتي
سيف:ها فين الجاتوه
الحاج احمد:كل سنه وانت طيب يلا مع السلامه
سيف:ماشي يا حاج احمد لما تيجي تتجوز مش هشهد
الحاج احمد:مين قالك اني عايزك تشهد هو انا مستغني عن حياتي يلا اصل بنام بدري
سيف:ماشي يا ابو حميد يلا يا عشق
عشق لحور:الف مبروك يا قمر الف مبروك يا اسلام وسلمت علي ام حور
ومشيت هي وسيف
الحاج احمد:يلا خدها شقتك يا اسلام
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اسلام وكان هيعيط:حاضر يا حاج ومسك ايد حور وذهبوا الي شقته اللي في نفس العماره دخلوا
حور:منك لله يا ريتني ما جيت يارتني ما شوفتك
اسلام:بطلي ندب ياختي ما انا مدبس معاكي اهو انا دلوقتي صدقت مقوله الكذب حبله قصير بس حبلي مكنش موجود اه ياني هو انا كنت ناقص لما اتبلي بواحده زي دي
حور:ولااا انا مش طيقاك مش كفايه اتجوزت في ثانيه مالها هند ما كنت اتجوزتها بص طلقني يلا
اسلام:اكيد هطلقك بس نتفق بعد سنتين نطلق
حور:هو انا هستحملك سنتين دا انت ابوك ما صدق يرتاح منك طيب امري لله موافقه
اسلام:انا داخل انام وانت خدي اي اوضه غير اوضتي
حور:محسسني ميته في دباديبك
الحاج احمد:اخيرا اتجوزوا
ام حور:بس انا خايفه ميتقبلوش بعض ويطلقوا
الحاج احمد:ابني وعارفه لو كان الوضع مش علي هواه مكنش قعد اصلا
ام حور:ربنا يستر
عند سيف وصل عشق وطلع معاها شقته قصاد شقتها
عشق وفتحت باب الشقه وجدت سيف بيزقها ويدخل ورمي نفسه علي الكنبه واخد طبق الفاكهه
سيف:يا سوسو
ام عشق:سيف حبيبي اكلت
سيف:بنتك مبتأكلنيش يا سوسو
ام عشق:ياعيني وانا اقول انت خسيت ليه
عشق:مبياكلش ليه دا ناقص ياكل ورك العسكري محمد وياكل دراعي
سيف:لا انتم طعمكم وحش 🙃
سوسو:ثانيه وهحضر ليك الاكل يا حبيبي
سيف:الا ماما فين
سوسو:راحت تزور خالتك
عشق وبتقعد علي الكنبه وبتزق رجله:لم رجلك
سيف وبيفردها اكتر:بتوجعني والدكتور قال لازم اسيبها مفروده وياريت تعملي مساج
عشق:ااااااااه
..........
#روايه_جيران_العشق
#بقلم_شغف_الاعصار
سيف لعشق:👇
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵.
Part:4
عشق:يا غبيي لم رجلك خبطني
سيف:قومي يا بت من هنا روحي حطي الاكل مع سوسو روحي اعملي حاجه تنفعك
عشق:سييف انا بحذرك انك تستفزيني فاهم
سيف وبيقف أمامها :هتعملي اي
عشق هعمل كده وأعطته لاكمه
سيف:انت قد دي يا بت طب تعالي وضربها بالمخده وهي ردت ليه الضربه
عشق:يلا انا مش عايزه بس اخليك تعيط
سيف:ويمسك ذرعها وراء ضهرها:لا عيطيني اصل بقالي كتير معيطش
عشق طيب وضربته برجليها في رجله
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
سيف:ااااه يا بنت المجنونه طب تعاليلي ونزلوا في بعض ضرب
سوسو:اي يا ولاد ده كل يوم كده حرام عليكم هو كل مره هنروح المستشفي دا انتم لسه فاكين الجبس من يوم انتم لسه صغيرين
سيف:بنتك هي السبب
عشق:وانت ملاك
عند حور واسلام
اسلام قام وكان يرتدي بنطلون فقط قد نسي أن حور معاه في الشقه وخرج وهو بيقول:ابو حميد انت فين يا راجل
حور كانت في المطبخ تطبخ لأنها شعرت بالجوع:اسلااام روح البس حاجه اعرف انو في انثي معاك هنا وكانت تضع يدها علي عينيها
بعد دقائق نزلت يدها وجدته يبحث علي شئ
حور:ملبستش ليه وانت بتدور علي اي
اسلام وهو يجلس علي الكنبه بتعب:انت كذابه
حور: كذابه كذبت عليك في اي يا استاذ اسلام
اسلام:قولتي انو فيه انثي وانا قعدت ادور وملقتش
حور :اسلام انا مش هتعصب روح البس حاجه وخلي اليومين اللي هنعشهم مع بعض حلوين تمام
اسلام وهو يقف:مش هلبس وقعد كده ويلا حطيلي الاكل انا جعان
حور وهي تقف:هتلبس يا اسلام انا قولت
اسلام:مش هلبس ويلا بقي جعان
حور:طب حط لنفسك بقي انا داخله انام ومشيت
اسلام:استغفر الله العظيم وذهب وارتدي قميص وذهب ووضع الاكل بالاطباق ووضعه علي السفره وذهب الي غرفه حور ودق الباب ولكن لم يسمع رد فتح الباب لم يجدها ولكن سمع صوت من الحمام وقف ينتظرها خرجت وهي تلف الفوطه علي جسدها وشعرها مبلول
حور:انت يا حيوان بره
اسلام وهو بيقرب وهي تبعد ومسكها من وسطها وقربها له وهمس بأذنيها:صوتك بيعلي يا حوري ده اولا ثانياً مش هبصلك مفكيش انوثه اصلا ثالثا لو عايز المسك هلمسك انت مراتي لو انت ناسيه واخيرا يلا علشان تأكلي
حور:مش هاكل
اسلام:انا قولتلك وبطلي عناد وخرج بره الغرفه
اسلام:اااوف يخربيت جمالك
عند سيف ذهب الي بيته ودخل الي البلاكونه وكان يشرب سيجارته وعاري الصدر وينظر الي السماء
عشق:اي اللي مصحيك يا روميو ومش خايف تاخد برد
سيف:ملكيش فيه يا بومه
عشق:انا غلطانه ووقفت تنظر للسماء
سيف:غطي شعرك
عشق:انا اصلا داخله وسيبهالك ومشيت
في الصباح...
طلع الحاج احمد وام حور الي حور واسلام ودخلوا قعدوا مع بعض
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
الحاج احمد بكسوف:حور يا بنتي
حور:نعم يا حاج أحمد
الحاج احمد:انا وقبل ما يكمل الباب خبط اسلام فتح وكان سيف دخل وقعد علي الكنبه ومسك طبق الفاكهه وبدأ الاكل
الحاج احمد:انا طالب ايد مامتك
حور:مامتي انا
اسلام بهمس في اذن والده:مش هنولك اللي في بالك يا حاج
الحاج احمد ووقف:انتم ليه واقفين في طريق سعادتنا ها ليه انا وهي بنحب بعض
حور :وانت اي رأيك يا ست ماما
مامتها بكسوف:اللي تشوفيه
الحاج احمد:والله لو مش جوزتهالي انا هنتحر
اسلام:اقعد يا حاج احمد كده واعقل وجو المراهقه المتأخره ده مش لائق عليك
الحاج احمد:انت كده مش بتحب تشوفني سعيد
سيف :انت معندكش قلب ياخي خلاص خلاص يا ابو حميد سيبك من ابنك العاق ده انا هاجي معاك ونطلبها وتتجوز بقي وتجيب عيال
اسلام:سيف اعقل كده
سيف:ما تسيبه يعيش حياته ياخي بدل ما يهربوا سوا ويجيبولنا العار اهو نجوزهم قدام عنينا
اسلام:تصدق خلاص انا اسف يا حاج احمد انا موافق
الحاج احمد:طب هنروح نطلبها امتي
سيف:الوقت اللي تحبه يا ابو حميد
حور:باااااس اي اللي بتقوله ده وانت يا ماما اي رأيك
ام حور:الصراحه استاذ احمد فجأني والصراحة يعني اللي تشوفيه
حور: مش موافقه
الحاج احمد:ليه كده يا حماتي انا والله عندي الشقه
ام حور:بس انا موافقه وكمان سيف هو هيبقي وكيلي
سيف وهو يضع قدم فوق الاخري:إذا كان كده انتم اكيد عارفين الأصول والأصول تدخل البيت من بابه والا اي
#روايه_جيران_العشق
#بقلم_شغف_الاعصار
🔵🔵🔵🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴.
Part:5
الحاج احمد:نيجي علشان ننول رضا القمر وهو بيبص لام حور
سيف:يبقي يلا يا اسلام كده خد ابوك وانزل البيت والبسوا بدله اهم حاجه وتعالوا اطلبوا بنتنا يلا
اسلام:لا والله واد انظبط
سيف ويقف:خلاص مفيش بنات للجواز
الحاج احمد:خلاص يا حمايا يلا يا واد ننزل نجهز نفسنا ونيجي
حور دخلت غرفتها مصدومه من تلك العائله وبعدها فكرت وقالت طب ليه ماما متجوزتش الحاج احمد كويس وماما مردتش تتجوز علشاني واهو انا اتجوزت وماما من حقها تتجوز خلاص انا موافقه ومش هقف في طريق سعادتها
في الخارج...
ام حور ذهبت الي أحدي الغرف
بعد دقائق يرن جرس الباب بذهب سيف ويتفجأ باسلام كان يرتدي جاكت البدله علي التيشيرت وشورت و يرتدي في قدمه شبشب لونه برتقالي ويمسك بوكيه ورد والحاج احمد يرتدي عبائته وفوقها جاكت البدله ويمسك علبه حلويات وممشط شعره علي جنب
سيف:اتفضلوا اتفضلوا
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
دخل اسلام والحاج احمد
الحاج احمد:احم احم يا ساتر وجلس علي الكنبه وجنبه اسلام
اسلام:احنا جايين
سيف ويقف بسرعه وهو يقول بجديه مزيفه:والله ما حد متكلم غير لما تشربوا الشاي حور يابنتي يا حور تأتي حور
حور بإستهزاء:نعم يا أبيه سيف
سيف:هاتي كوبايتين شاي يلا
حور:من عنيا يا ابيه ومشيت
سيف:ها عايزين اي بقي
اسلام:احنا جايين وطلبين القرب منك
سيف:في مين
اسلام بهمس:هيعمل فيها ميعرفش ثم أكمل بإبتسامه صفرا جايين طالبين ايد الانسه ام حور لابننا الاستاذ الحاج احمد
سيف:وانت عندك شقه يا حاج
الحاج احمد:الحمد لله كونت نفسي
سيف:بقالك يجي خمسين سنه بتكون نفسك الله اكبر نشوف رأي العروسه يا عروسه تأتي ام حور وهي تمشي علي استحياء
سيف:الحاج احمد طالب ايدك موافقه
ام حور:موافقه
سيف:يبقي علي بركه الله اسلام وقام خلع الجاكت
اسلام:غور يلا يلا غور ملمحش وشك يلا بره
سيف:دي اخرت اللي يعمل خير
الحاج احمد:انا هجوز دلوقتي واتصلت علي المأذون وجاي اهو استني علشان تشهدض
سيف :وترجعوا تحتجوني وجلس بكبرياء
جاء المأذون وتزوجت ام حور لابننا الحاج احمد
في مركز الشرطه يدخل سيف وهو يدندن يدخل الي مكتبه لم يجد عشق قعد علي المكتب وبعد دقائق وجدها تدخل مع أحد الظباط وتضحك
الظابط:الصراحه يا فندم معرفش انو دمك خفيف كده
سيف:لا وأقعد كمان شويه وهتلاقي العرض الثاني وعليه عرض هديه علشان احنا كرمه
الظابط بحرج:احم انا بستأذن وخرج
عشق:هوووف عايز اي يا سيف باشا سيف ويذهب لها ومسكها من ذراعها
سيف:لا يا روح امك اتكلمي معايا عدل وترك يدها بعصبيه وقوه وقال عايز ملف القضيه بتاع امبارح بسرعه
عشق وخافت من ملامحه:ح حاضر وذهبت واحضرته
سيف:اقعدي
قعدت عشق قصاده علي المكتب
وبدأ يندمج بالعمل مع عشق علي المهمه
عند اسلام نزل وذهب الي عيادته دخلت ام مع ابنها
اسلام:يلا يا حبيبي علشان تاخد الحقنه وتخف
الطفل:لا يا دكتور انا مبحبش الحقنه خدها انت
اسلام:يا حبيبي انا كويس إنما انت مريض علشان كده لازم تاخدها
الطفل:لا انا بخاف من الحقن انا خلاص بقيت كويس بص انا هخلي الناس تدعيلي وهبقي كويس
اسلام:ما هو لازم تاخدها برده علشان تبقي كويس ويلا يا حبيبي خدها متعذبنيش
الطفل:لاااا انا بشوفها بمرض اكثر يا دكتور ابعد عني لا لا مش هاخدها
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اسلام:ولااا اثبت خليني اخلص واديهالك هي هتكلك انا قولت مدخلش طب لا وكمان بقيت دكتور اطفال
الطفل وطلع جري بره العياده:انت دكتور انت دا انت معدتش علي كليه الطب حتي
اسلام:ولا خد يلاااا وطلع جري وراه وبعد معافره اسلام مسكه وأعطاه الحقنه
الطفل:انت وحش انا مبحبش وكمل عياط
اسلام:طب خلاص انا اسف بص انا جبت ليك اي علشان انت زعلان
الطفل:اي
اسلام:شوكولاته
الطفل:انت احسن دكتور
اسلام:ها زعلان
الطفل:لاااا
اسلام:طب هات بوسه باسه الطفل من خده ومشي مع مامته
ذهب اسلام بعد وقت الي البيت وهو طالع علي السلم قابله الحاج احمد
اسلام:ها يا حاج سايب عروستك ليه
الحاج احمد:جالي مكالمه من البلد
اسلام:استر يارب خير
الحاج احمد:فرح حسناء بنت عمتك بعد بكره ولازم نروح انهارده قول لحور تجهز هنسافر بليل
اسلام:طيب يا حاج وأكمل طريقه الي الشقه
عند عشق وسيف.........
#روايه_جيران_العشق
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵🔵🔵🔵.
يتبعععع
*جـيـران الـعـشـق 🌸☆!*
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9
Part 10 والاخيررر
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵.
روايه:جيران العشق
Part:6
ذهب اسلام الي شقته ودخل وجد حور تأكل الفشار وهي تنظر للتلفاز اسلام وجلس بجانبها
اسلام:قومي جهزي شنطتك هنسافر علشان بنت عمتي جوازها بعد بكره
حور وهي تأكل وتنظر الي التلفاز:طب دي بنت عمتك انا هروح بصفتي اي اسلام ويأخذ منها الفشار :بصفتك مراتي وقومي يلا
حور:رخم طيب هقوم
وجهزت شنطتها وهو جهز شنطته ونزلوا تحت الي الحاج احمد
الحاج احمد:روح انت ومراتك وانا ومراتي هنروح
اسلام:طب نروح سوا يا حاج
الحاج احمد:لا روحوا مع بعض
اسلام: طيب ومشيوا ركبوا سيارته اسلام والحاج احمد وام حور حبوا يروحوا بالقطار
عند سيف
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
سيف:بت يا جودزيلا
عشق مردتش عليه
سيف:شوفتي يا جودزيلا الحاج احمد الله اكبر عليه اتجوز مرتين وانا قاعد زي العانس اهو فلتت منها ضحكه
سيف:اضحكي ياختي اضحكي يا حظك يا ابو حميد عند الحاج احمد قعد يكح
الحاج احمد:حد بيجيب سرتي
ام حور:خد اشرب يا حاج
عند سيف
عشق:متكلمنيس فاهم
سيف:دا انت زعلانه مني لا لازم أصلحك انا عندي كام عشق يعني وذهب ناحيتها
عشق ودموعها نزلت:ابعد عني
سيف :طب اهدي اهدي انا اسف
عشق:ملكش دعوه بيا
سيف:طب خلاص انا اسف متعيطيش معتش هزعق فيكي
عشق:انا هروح ابعد ومشيت
سيف:هوووف جودزيلا بمشاعر جياشه
عند اسلام...
كان بالسياره وتجلس جنبه حور بعد سعات وصلوا لطريق صحراوي وقد تعطلت السياره
اسلام:مالها دي اكيد لازم تبوظ م فيه بومه
حور:لا وانت الصادق دا فيه غراب مش بومه
اسلام ونزل ليري السياره نزلت حور
اسلام:فاضل نصف ساعه مشي ونوصل والعربيه خلاص صممت متمشيش
حور:ياربي هي الجوازه دي جايه عليا بخساره طيب ومشيوا وبعد ربع المسافه
حور:خلاص مش قادره ومحدش رادي يقف لينا
اسلام:يلا بس قربنا هيه يلا حور واقفت وبدؤا المشي وخلاص حور جابت آخرها
اسلام:تعالي وحملها بيده الاثنين ويمسك شنطه هدومه وهي تمسك شنطه هدومها
حور:انت بتعمل اي يا مجنون سيبني نزلني
اسلام:هشش اثبتي وبعد معافره وصل اسلام استقبله أهل البيت وكان حور نامت
اسلام:عمتي عايز اعرف فين غرفتنا لان حور نامت
عمته :حاضر يا ولدي ومشيت وهو مي وراها وشورت ليه علي غرفه ووضعها علي السرير ونزل
وسلم علي الباقي
حسن ابن عمته:تعالي يا اسلام معانا عند الخيل
اسلام:يلا ومشيوا
مرات عمه لعمته:شوف ياختي الواد اتجوز ومقلش لينا وابوه راح اتجوز فالسن ده والسنيوره مرات ابنه خلت ابنه يشيلها
عمته:احنا مالنا يا منال هما حرين يلا خلينا نقوم نخلص اللي ورانا وعند بنات عمه
كان يجلسون مع العروسه
بنت عمه:اتجوز يا هناء
هناء العروسه:خلاص بقي يا هند(البنت اللي قال ليها اسلام علي أن حور خطيبته)
هند:مش قادره انساه يا هناء
فاطمه:يا هند انسيه انت عارفه انو حسن اخويا بيحبك
هند:حسن دا بياكل الاطفال الصغيره بيحب ده دا انا بترعب منه يا اختي اسكوتي
هناء:خلاص بقي يا بنات دي جنازتي يلا نفرح وغلوا اغاني وبدؤا الرقص
عند حسن واسلام كان يعتلي حسن علي حصان وكذلك اسلام
اسلام:ها اعترفت ليها بحبك
حسن:دا مبطقش شوفتي فكرك بتحبيني
اسلام:هتحبك بس حاول هي كانت بتحبني وعلي يدك انا اتجوزت
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
حسن:صح اه يا واطي تتجوز كده من غير ما تقولي ها
اسلام:والله الجواز جه بسرعه في ثانيه ومقولتيش لحد
حسن:وهو في جواز في ثانيه انت كمان
اسلام:وحياتك اتجوزت في ثانيه
حسن:عموما الف مبروك يا صاحبي امال فين الواد سيف اوعا تقولي اتجوز هو كمان
اسلام:ههه لا متخفش طب استني اتصل عليه
عند سيف كان جاي هديه لعشق علشان يصالحها ورن الجرس ودخل وعشق طلعت وقعدت علي الكنبه قصاده
عشق:نعم جيت ليه
سيف:انا وقبل ما يكمل رن هاتفه مكالمه فيديو كول
اسلام:ازيك يا سطا
سيف: مالك ياض انت كويس دا انت بتقولي ازيك
اسلام:اصل عملك مفاجأة واعطي الهاتف الي حسن
حسن بصوت أنثوي:ازيك يا بيبي
سيف:ازيك يا بت يا سونيا
حسن:ازيك يا بغلي عامل اي وحشتني يا راجل كل ده مشوفتكش يا روحي
سيف:ايام يا بت يا سونيا ايام الشقاوه بس اي يا بت الحلاوه دي وهو بيغمز
حسن:استني يا بيبي اوريك سمانه الكتف
عشق وخلاص فقدت صوبها ومسكت الهاتف وكانت هتزعق وشافت انو حسن
عشق:كده يا حسن طيب شوف بقي مين اللي هيخليك تجوز هند ماشي
حسن:لا الله يكرمك لا منك لله يا سيف
سيف:بتحبني عليا يا سونيتي اخص عليكى وبعدين قال اي اللي وداك هناك يا اسلام ومسك الهاتف من عشق
اسلام:جواز هناء يا عم
سيف:من غير ما تقولي اخص علي الوطنيه انا جاي بكره واغلق الخط من دون سماع ردهم
عشق:طب كويس انك هتروح علشان ماما توافق توديني علشان هناء مصممه اني اروح وكانت هتدخل غرفتها لكن سيف امسك يدها واعطاها الهديه ومشي الي بيته من دون كلمه
عشق فتحت الهديه وفجأه
عشق:اعععععععععععع
#بقلم_شغف_الاعصار
#روايه_جيران_العشق
🔵🔵🔵🔵🔵🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴.
روايه:جيران العشق
Part:7
فتحت الهديه وجدت شوكولاته كتير ودبدوب
عشق:اععععع اي الحلاوه دي لا لا طلع بيفهم واخدت الهديه بفرحه ودخلت اوضتها
عند حور صحيت وجدت أنها تنام بسرير غريب قعدت علي السرير تفرك بعينيها
اسلام وهو يمشط سعره:اخيرا صحيتي يا غيبوبه
حور:انا فين
اسلام:وصلنا البلد يلا قومي كده صلي العصر وغيري هدومك وتنزلي وانا هسبقك تحت
حور هزت رأسها بإيجاب ونزل اسلام
حسن كان يقف مع العمال في الجنينه لمح هند تأتي ناحيه ذهب مسرعا إليها وامسكها من دراعها بقوه
حسن:انت مبتفهميش اي اللي مخرجك وفيه ناس غريبه ادخلي
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
حور:ملكش دعوه كنت حابه اقولك عمتي عيزاك
حسن:قولتي يلا ادخلي وترك يدها وهي دخلت بسرعه
اسلام جه ناحيه حسن واستغرب منظره الغاضب
اسلام:مالك يا عم
حسن:مفيش يلا نشوف اللي ورانا
اسلام:ماشي وذهبوا
الحاج احمد يجلس مع اخوه واخته
اخته:كده برده يا احمد تتجوز
اخوه:وفيها اي يعني لسه صغير ومن حقه يتجوز
الحاج احمد:انا محتاج واحده جنبي علشان اكيد اسلام مراته وعياله ومشاكل الدنيا هتلهيه وانا هفضل لوحدي قولت اتجوز واهي تونسني بعد ما اسلام اتجوز
اخته:متزعلش يا خويا والله احسن قرار اخدته نزلت ام حور
ام حور:السلام عليكم
اخته:وعليكم السلام تعالي ندخل المطبخ سمعت انو أكلك حلو
ام حور:ماشي
نزلت حور تبحث عن أي شخص وجدت هند تجلس بغرفتها تبكي
حور دخلت:بتعيطي ليه
هند:ملكيش دعوه اطلعي بره
حور:انا عارفه انك بتكرهيني بس انا معملتش ليكي حاجه
هند:انا وحشه حور وتجلس جنبها
حور:مين العامي اللي قالك كده يا بت دا انت الله اكبر عليكي
هند:امال محدش بيحبني ليه
حور:علشان مغفلين دا انت تتحبي من اول نظره
هند:متزعليش مني انا مبحبش اسلام اصلا بس اهتمامه بيا وانا صغيره خلاني تتعلق بيه
حور:مش زعلانه منك كنتي بتعيطي ليه بقي
هند:علشان ابن عمي زعقلي
تدخل هناء واخت حسن
اخت حسن:ايوه بقي يا بت يا هناء من لقي أصحابه نسي أحبابه
حور:انتم الأصل واحنا التقليد
هناء:بزمتك يا بت يا هند دا تقليد دا انت جمال طبيعي الله اكبر ليه حق الواد اسلام يتجوزك بسرعه نسبهم ونروح عند عشق وسيف
سيف لبس وجهز نفسه وقرر يذهب الي اسلام ذهب إلي منزل عشق
سيف وهو يأكل من طبق الفاكهه :بت يا عشق خلصي خلينا نمشي عشق وهي تأتي وتلبس شنطتها :جيت اهو هو القطر بيجري وراك اصبر ولبست الكوتش يلا خلصت
سيف:طب قدامي ياختي
ونزلوا ركبوا سياره سيف وذهبوا الي البلد وبعد عده ساعات وصل سيف دخلت عشق عند البنات وكانت البنات مجتمعه في الصالون ومشغلين اغاني وبيرقصوا ودخلت عشق قعدت جنب حور بعد ما سلمت علي الموحدين وذهب سيف الي اسلام والرجاله في الجنينه
سيف:انا جيت
اسلام:ضلمت الدنيا
حسن:بس ياض دا نوره غطي علي الكهرباء
سيف:شقطوني لبعضكم يلا انا مستعد مين هيرقص معايا ها مين
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اسلام:انا وحسن هيغني يلا
حسن:اشطا وذهبوا الي وسط الجنينه ومسك حسن الميكرفون
حسن:احنا بنمسي علي عروستنا وعريسنا وبنقدم ليكم فقرتنا المتواضعة دي واتمني تعجبكم وبدأ يغني واسلام وسيف بيرقصوا وكان رقصهم مضحك للغايه
جوه هند سمعت صوت حسن :تعالوا معايا بسرعه ذهبت هند وخلفها حور وعشق واخت حسن وذهبوا الي السطح لينظروا الي حسن
عشق:اي جيبنا هنا ليه
هند:بصوا بس وخلاص ونظروا وظلوا ينظرون وهم يكتمون ضحكاتهم بصعوبه وشويه وذهب الحاج احمد وبدأ الرقص مع اسلام وسيف بعد قليل وجدوا ان البنات طلعت لتنظر أيضا
عشق انغاظت من اعجاب البنات بسيف وحدفه عليه طوبه ونزلت هي وحور وهند واخت حسن
سيف:ااااه الغبيه
اسلام:ههه تستاهل
سيف:علشان غيرانه عليا تفتحاي دماغي طب والله جودزيلا طيب يا عشق اصبري عليا اااه يا دماغي مش قادر هاتولي خروف مشوي يقويني
حسن:محسسنا انك طالع من غيبوبه بقالها اربع سنين قوم قوم دا انت بتدلع بس
سيف:ما انت اللي متحدفتش دا البت طلعت فيها كل قوتها
حور بصويت:اااااه
#روايه_جيران_العشق
#بقلم_شغف_الاعصار
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
روايه:جيران العشق
Part:8
حور:اععع ابعد ابعد
دخل حسن واسلام وسيف
اسلام:اي اللي حصل
حور:أبعده أبعده
اسلام:هو اي فهميني
حور:ده وهي بتشاور علي صورصار علي الارض
اسلام وطلع جري جنبها ووقف علي الكنبه ومسك فيها
اسلام بخوف:لا لا العديه أبعده انت ومسك فيها اكتر
حور:اتلم المتعوس علي خايب الرجال ياعم ابعد كده
سيف فينك يا رجوله
حسن وبيسند بكافه علي كتف سيف:الرجوله في اجازه يا سطا خايف من حته صورصار
اسلام:موته يا سيف اخلص
سيف:اهو مشي وسابك ومشي الصورصار
اسلام وبينزل من علي الكنبه:انا اصلا مكنتش خايف ويلا نطلع بره ومشيوا
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
حور:بنات كان شكلي وحش
هند:كان شكلك مسخره
اخت حسن:شكلك مش موجود اصلا
هناء:خلاص يا بنات بقي يلا نكمل السهره
وبعد وقت مشيوا الناس وقعد الحاج احمد وأخوه واسلام وحين وسيف في الجنيه والبنات بعيد عنهم شويه
اسلام:تعالوا نلعب كوره
الحاج احمد:يلا
سيف:والغرضوف يا ابو حميد
الحاج احمد:بس يلا دا انا فيا حيل عنك قوم بس ووريني نفسك
سيف:انت بتتحديني ياحاج
الحاج احمد:اي نعم
سيف:طيب يلا نلعب ونشوف وقام الشباب وجابوا الكره وبدؤا في اللعب
اخت الحاج احمد:بصوا يا بنات نظروا ناحيه ما بتشاور
حور:اكيد فكره اسلام
هند:طب تعالوا نشجع يلا
وبدأ اللعب وكان حارس المرمي الحاج احمد والمهاجم سيف والمدافع اسلام رمي سيف الكوره وكانت هتدخل الشبكه لكن صدها الحاج احمد
اخت حسن:الله عليك يا عمي وريهم الشباب
حسن معاه الكوره وبيحاول ميخليش حد ياخدها منه
اخو الحاج احمد:انا ابوك يا واطي بتاخدها مني يا عاق
حسن:احنا دلوقتي يا حاج مش اب وابنه
هند بدون وعي:يلا يا حسن بسرعه يا حسن حاااسب اسلام هياخدها بسرررعه يا حسن
حسن:عايزاني ادخل جون
هند:طبعا يا حبيبي بسرعه علشان تفوز
حسن ودخل جون
اسلام:ما احنا مش زيك يا حبيبي ما لو البومه تشجعني وبيبص علي حور
سيف:وانا لو الجودزيلا اللي معايا تبل ريقي بكلمه حلوه
حسن:الله اكبر خمسه في عنيكم
الحاج احمد:يلا نكمل
هند كانت مكسوفه جدا
سيف معاه الكره وبيحاول يدخل جون
عشق:ما انت اهطل اصلا مش عارف تدخل جون
سيف:اسكوتي انت يا بت مسمعتش نفسك وأكمل بغيظ ناس يتقال لها حبيبي وناس يتقالها هطلو وادخل سيف جون
وخلص اليوم وذهب كل شخص لبنان الحاج احمد وام حور في اوضه وسيف وحسن في اوضه وحور واسلام في اوضه وباقي البنات في اوضه
اسلام دخل غرفته وكانت حور تأخذ ملابس لها لتغير ملابسها
حور بخضه:اي اللي جابك هنا
اسلام:هنام ولا انا خفاش مبنمش
حور:دي غرفتي روح غرفه تانيه
اسلام:ما احنا مش في بيتنا يعني احنا هنقعد في نفس الاوضه
حور:اسلام متهزرش تنام معايا ازاي في نفس الاوضه
اسلام ويذهب ويستلقي علي السرير:انا تعبان وعايز انام وعندك الكنبه والأرض ونامي في الحته اللي تعجبك بلا تصبحي علي خير يا حوري
حور:بااارد قسما بالله وذهبت الي الحمام وليست بجامه واسعه وذهبت علي الكنبه ونامت
عند عشق غيرت ملابسها ولبست بجامه خفيفه وفردت شعرها وذهبت ووقفت في البلاكونه قليلا
رساله علي هاتفها:روحي نامي يا عشق نامت عليكي حيطه
عشق:اهو انت وملكش دعوه انام ولا منمش روح انت ربح نفسك وريحني ونام
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
سيف:بت متخلنيش اجي اكسر دماغك غوري يلا نامي
عشق:انا هروح انام بس علشان انا عايز كده يلا مع السلامه وذهبت ونامت
حسن: ماتنام يا زفت اخو ده اللي بناخده من الحب
سيف ويحدف المخدره علي حسن:نام انت يا خويا
حسن:هنام خليك انت
........
#بقلم_شغف_الاعصار
#روايه_جيران_العشق
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔴
روايه:جيران العشق
Part:9
في الصباح استيقظ الجميع ونزلوا الي سفره الطعام وتناولوا الافطار وذهب كل شخص الي وجهته الشباب خرجوا ليروا اعمال الفرح والبنات في المطبخ
اسلام كان يقف ويمسك السلم لحسن
حسن:اوعي توقعني انا عارفك
اسلام:عيب عليك يا سطاا انا محل ثقه
حسن:انا مش مطمنلك
سيف وهو يمسك فرع نور:يا بني ازاي انت مش مطمن دا اسلام
الحاج احمد:والله انتم واخدين فيه مقلب
اسلام:شكرا يا حاج علي ثقتك العمياء فيا
الحاج احمد:اي خدمه
عند البنات
حور كانت تقف بجانب هند
ام حور:اي يا ابله حور هتفضلي واقفه كده
حور:اعمل اي
ام حور:تعالي ياختي اطبخي المكرونه
حور:اي كده يا ست الكل عيوني
وعدي الوقت وقد جاء موعد الفرح وذهبت البنات والشباب ليغيروا ملابسهم
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اسلام:بت يا حور
حور:عايز اي
اسلام:البس انهي بدله السوداء ولا البني
حور:الاسود
اسلام:انا كنت بقول كده برده وذهب وارتدي البدله وكانت حور ارتدت الفستان
اسلام بهيام:شكلك حلو
حور بكسوف:ش شكرا
اسلام:يلا ننزل حور كانت هتنزل لكن وجدت اسلام يضع يده علي وسطها
اسلام:المتجاوزين ينزلوا كده
حور من كسوفها معرفتش تكلم
عند هند ارتدت الفستان وخرجت من الغرفه وجدت نفسها دخلت ثاني اثر زق حسن ليها
حسن بعصبيه:حد قالك انو طلبين رقاصه علشان تيجي كده
هند:قاصدك اي
حسن:قاصدي يا هانم ده مش لبس غيري اللبس ده
هند بعثبيه:واغيره ليه وانت يهمك في اي
حسن:لا يهمني انت هتبقي مراتي وحبيبتي وانا مسمحش بمراتي تلبس كده
هند بهيام:بتقول اي بتحبيني
حسن:ومراتي دي عادي
هند :احم احم يعني بتحبني من امتي
حسن:يلا يا هبله غيري وانزلي ومشي
عند عشق خلصت لبس ونزل وجدت سيف يجلس علي الكنبه يأكل
عشق:فضحتنا كل شويه تأكل بيقولوا علينا مبنخلكش تشوف الاكل
سيف:ملكيش دعوه يابت هو انا بنزل في بطنك ولا بطني انا اللي هيطلعلي كرش ولا انت
عشق:ما المصيبه انت مبتتخنش
سيف:الله اكبر في عينك اهو نيتي أسدت
عشق:اتسدت بعد فرخه كامله وطبق رز وطبق مكرونه
سيف:انت عايزه مني اي يا بت ها
عشق:هعوز منك اي هو انت حياتك حاجه اعوزها دا انا واكل شارب عندنا
وصلوا الي مكان الفرح قعدت حور وام حور والحاج احمد وسيف وعشق علي طربيزه
وحسن وهند واخت حسن علي طربيزه
وبعد وقت خلص الفرح و رجعوا الي البيت ذهب الجميع لينام معادا الشباب والبنات كانوا قاعدين في الجنينه الشباب في ناحيه والبنات في ناحيه بعيده عنهم شويه
ذهب حسن الي هند
حسن:يلا يا بت منك ليها كل واحده علي بيتها
اخت حسن:ليه يا أبيه حسن
حسن:اصل هنرش مياه ابعدي يابت
اسلام:تعالي يا حور حور ذهبت واخت حسن
حسن:تتجوزيني
هند:ها
حسن:مش وقته مفجأه تتجوزيني مش هقولها ثاني
هند:هزت رأسها بنعم وطلعت جري علي غرفتها
سيف:الله يسهل عقبالي يارب وهو ينظر لعشق التي كانت تنام
سيف:قومي نامش يا عشق
عشق بنوم:طب انا هطلع انام وطلعت وبعد وقت طلع الجميع
اسلام نائم علي السرير وحور علي الكنبه
اسلام:حور
حور:نعم
اسلام:اي رأيك ندي لجوازنا فرصه يمكن نحب بعض
حور:انا مش هنكر اني اعجبت بشخصيتك
اسلام:يعني ممكن تبقي زي اي اتنين متجوزين
حور:خلينا نعطي أنفسنا شهر امنه شهر تعارف وبعدها نقرر
اسلام:موافق
جاء الصباح
ذهب حسن وأخبر والده أنه يريد أن يتزوج بهند ذهب والده إلي اخته هي ام هند
واخبرها
ام هند:نشوف الاول قرارها نادت علي هند
هند:اللي تشوفيه يا ماما
ام هند:وانا موافقه م هتلاقي تحسن من حسن تعالت الزغاريط
حسن:انا اتصلت علي المأذون
ام هند:لسه بدري يا ابني
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
حسن:لا معلش يا عمتي انا بحبها من زمان ومش هقدر استني أكثر من كده واحنا عايشين مع بعض من واحنا في اللفه يعني مش محتجين تعارف وخير البر عاجله
ام هند:اللي تشوفه يا ابني وحضر المأذون وتم زواج هند وحسن وأصر الحاج احمد يرجع القاهره بقي ورجع هو واسلام وام حور وحور وسيف وعشق ايضا
..........
#بقلم_شغف_الاعصار
#روايه_جيرانالعشق
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
روايه :جيران العشق
Part:10 والاخيرررر
عدي بعض الأيام من دون أي أحداث
في الصباح ذهب اسلام الي عيادته حور كانت تجلس في شقتها ذهبت اليها امها
ام حور:هتفضلي لغيت امتي كده يا حور
حور:قاصدك اي يا ماما
ام حور:جوزك بيحبك يا حور هتفضلي لغيت امتي كده
حور:يا ماما انا
ام حور:انت اي يا حور
حور:انا بحبه يا ماما و مش عارفه اعمل اي
ام حور:ربنا يهديك يا بنتي انا مش هقولك تعملي اي انت بنفسك هتعملي وهتلاقي الحل ونزلت ام حور
عند عشق بقالها يومين مش بتطلع من اوضتها لان مامتها غصبتها تقابل العريس اللي جاي يتقدم لها وسيف ميعرفش
سيف:امال فين بنتك يا سوسو مش يشوفها بقالي يومين
سوسو:بنتي ربنا يهديها يا ابني وحكت له ما حدث
سيف:الجواز مش بالغصب يا خالتي سببها علي راحتها
سوسو:بس يا بني اللي في سنها اتجوزوا وانا مش عيشالها
سيف:اي يا سوسو دا انت هتورثينا متخفيش بنتك جميله والف من يتمناها
سوسو:بس برده هتقابله
سيف:ماشي يا خالتي همشي انا انام شويه
سوسو:متنساش تيجي بليل العريس جاي بليل
سيف بغموض:عيوني ومشي
ذهب سيف وأخذ شاور وارتدي ملابس مريحه وذهب الي البلاكونه وبدأ يحدف المشاكل علي بلاكون عشق
عشق:اي يا متخلف
سيف:مش هحاسبك دلوقتي ركزي هتلبس لبس حلو وهتطلعي للعريس فاهمه
عشق بحزن:انت عايزني اقابله يا سيف
سيف بغموض:ايوه انت بنت ومن حقك تجوزي وتخلفي وتبني عائله
عشق:ماشي يا سيف ودخلت
ام سيف:اه يا ابن الهبله حدفت كل المشاكل يقطع الحب وسنينه
سيف:انت بتخلي المشابك أكثر مني يا امي
ام سيف:ايوه
سيف:شكرا يا ست الكل
جاء الليل وصل اسلام بتعب ورمي نفسه علي الكنبه
اسلام:حور يا حور ملقتش رد قام يشوفها فتح غرفته وجد نورها مطفي فتح النور وجد حور تضع اكل علي طربيزه وولعت الشموع
اسلام:ها اللي انا شايفه دا حقيقه
حور بكسوف:احم احم ايوه
اسلام:طب والله فيكي البركه انا كنت ميت من الجوع وذهب وتناول الطعام
اسلام:اكلنا صح
حور:ايوه
اسلام:يلا بقي
حور:يلا اي
اسلام:نشوف حياتنا........
عند سيف وصل العريس ومامته وقعدوا استقبلتهم سوسو وجاء سيف وجلس
وبعد شويه كلام
ام العريس:مش نشوف عروستنا بقي
سيف:ممنوع
العريس :ازاي يعني
سيف:اصل انا جوزها ومبحبش حد غريب يشوفها
ام العريس:انت جايين تهزقونا يلا يا ابني هجوزك ست ستها ومشي العريس وامه
سوسو:اي اللي عملته ده يا سيف
سيف:انا طالب ايد عشق
سوسو:وانا موافقه بس ناخد رأيها
عشق بدموع:وانا مش موافقه
سيف:بت والله اكسرلك دماغك واخد الجاتوه ده وامشي
عشق:لا طالما فيها جاتوه انا موافقه
سيف:المأذون انا اتصلت عليه وجاي اهو وهتصل علي اسلام والحاج احمد
جاء الحاج احمد وسيف وتم زواج عشق وسيف
وبعد سنوات أنجبت حور(أمل و راشد)
أنجبت عشق(ساره و عاصم)
وتم بحمد الله جيران العشق
#روايه_جيران_العشق
تمت