أخر الاخبار

رواية ضحية لعبه كامله بقلم آيات الرحمن

رواية ضحية لعبه كامله بقلم آيات الرحمن 

رواية ضحية لعبه كامله بقلم آيات الرحمن


 زوجي اشتري ليا دبدوب هديه عشان يصالحني بيه شووووه وجهي دي الكلمات اللي كانت بتنطقهم ضحية الدبدوب

رواية ضحية لعبه كامله بقلم آيات الرحمن 

#ضحية_لعبه 1

رواية ضحيه لعبه 

بتبدء الحكايه لما زوج وزوجته اختلفوا علي اسباب موجوده في كل بيت فقرر ان هو يصالحها لان هو بيحبها ومابيقدرش علي زعلها


وقرر يشتري ليها هديه زي ما هو متعود يصالحها بالهدايا بس المره دي كانت غير كل الهدايا اللي جابهم ليها اشتري ليها دبدوب كان منتهي الجمال شكله يخطف اي حد يشتريه وخصوصا ان هو لسه جاي المحل جديد


مش مركون يعني هو ومجموعه من الدببه من الاكبر للاصغر للوسط 

دخل الزوج هو وجاره اشتروا البعض من الهدايا كان السعر خيالي ازاي الدبدوب الجميل دا بسعر قليل جدا كدا


في بيت الزوجية كانت الزوجة منشغله بإعداد الطعام لزوجها رغم زعلها منه بس هي قررت تيجي علي نفسها شويه وتكون هي الاحسن وتجهز ليه اكلاته المفضله


واذا بالباب بيتفتح وبيظهر زوجها اللي علي وجهه ابتسامه جميله هي بتحبها جدا ومعاه الهديه 


اي دي

افتحيها بس وانتي هتعرفي

بدءت الزوجة حسناء تفتح الهديه 

حسناء : الله الدبدوب دا جميل اوي وضميت الدبدوب ليها اوي شكله تحفه ورائحته جنان كدا


فأخدته وجيت علي اجمل مكان في الشقه وسابته 

انتهي الزعل بينها هي وزوجها واتصالحوا بسبب الهديه دي لكن ما تعرفش ان دي مش مجرد هديه عاديه


وان حياتها هتتغير بالكامل بسببها

مر اليوم والاول والثاني ايام الاجازه من الشغل يعني فقرر الزوجان كل واحد فيهم يروح علي شغله 


اي يا حبيبتي انتي نازله دلوقتي

ايوه يا حبيبي بس هطلع كيس فراخ من الفريزر يفك علي اما ارجع وكمان الصلصه عشان المكرونه 


تمام بس يلا بسرعه عشان اوصلك عشان انا كدا هتأخر اوي

لا دقيقه واحده


ومن هنا حسناء طلعت الفراخ والصلصه يفكوا عشان لما ترجع تطبخ وبصت للمرحاض لقيت فيه البعض من الاطباق محتاج يتغسل فقالت خلاص اما ارجع من الشغل


علي ما الاكل يجهز اكون نظفت المطبخ والغرف وقفلت جميع انوار البيت ونزلت شغلها هي وذياد زوجها


كان يوم شاق جدا اول يوم بعد الاجازه دا بيكون ضغط اوي في الشغل فرجعت حوالي الساعه 2 اول ما دخلت لقيت انوار البيت كلها شغاله


ففكرت ان ممكن يكون زوجها رجع قبلها وهو اللي شغل الانوار دخلت بدلت ملابسها عشان تطبخ لكنها اتفاجأت بإن البيت مترتب والاكل جاهز فإبتسمت وقالت : اكيد ذياد رجع بدري شويه


وعمل كل دا هو عارف ان انا بيكون عندي ضغوط في الشغل بعد يوم الاجازه وهنا كانت المفاجأة الكبري ان ذياد رجع بعدها بساعه وكان واضح عليه الارهاق جدا 


فإستغربت جدا ان ذياد لسه راجع من الشغل ووالدتها مش بتزورهم غير كل فتره ووالدة ذياد كمان مش بتزورهم دايما طب مين عمل شغل البيت دا كله 


فقررت تسأل جارتها يمكن يكون حد من اهلهم  زارهم وهما مش موجودين وخلص شغل البيت ومشي لكن هنا كانت المفاجأه وووووو

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لقناه الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

بقلمي أيات الرحمن

#ضحية_لعبه 2


حسناء سألت جيرانها لو كان في حد من اهلهم بييجي البيت وهما مش موجودين لكن جارتها قالت ان مش بتشوف حد خالص بييجي غيرهم


حسناء من دون شك قالت ان دا زوجها مر اسبوع وكل يوم حسناء تسأل زوجها هو اللي بيرجع قبلها ويشتغل في البيت يكون رده ان هو بيرجع بعدها وبيرجع مرهق جدا من شغله


فدي حاجه اثارت الشك في قلب حسناء وكمان من كتر سؤالها دا زوجها حس بحاجه غريبه بتحصل ان هي بترجع قبله بساعه وتخلص شغل البيت وتقول ليه ان هو اللي بيعمل كدا


فقرروا في الوقت دا ان هما كل واحد هيرجع قبل ميعاده بساعه عشان يكتشفوا مين فيهم اللي بيعمل كدا وبيتهم التاني 


اي يا حبيبتي خلصتي ولا لسه

ايوه يا حبيبي خلصت هطلع السمك بس يفك علي ما ارجع عشان اقليه 


حسناء قالت لزوجها كدا عشان هي متأكده ان هو هيرجع قبلها يطبخ ويرجع شغله تاني لان عنده ساعه استراحه


طب يلا عشان هنتأخر

يلا 

وكليهما راح علي شغله واستأذنوا بالرجوع بدري ساعه 

وهنا وصلت حسناء الأول كانت طالعه علي السلم وريحة السمك المقلي خطيره لأول مره تشم رائحة سمك مقلي بالجمال دا


فتحت الباب وبكل هدوء بدءت تتسلل للمطبخ وفي الوقت دا كان لسه زوجها ذياد نازل من العربيه قدام العماره وطالع علي السلم


حسناء دخلت المطبخ بكل هدوء وهتمسك ذياد متلبس بقي لكن حصل اللي هي مش متوقعاه لقيت الدبدوب واقف قدام البوتجاز وبيطبخ


موقف مرررعب جدا فصرخت تلقائي من غير اي حاجه راح الدبدوب شايل الطاسه بالزيت وألقاهم علي وجهها زياد جري علي صراخها والجيران اتجمعوا 


كانت اغمي عليها الاسعاف جيت واخدتها فقدت النطق فتره وبشرتها كانت متشووووهه بسبب ارتفاع حرارة الزيت الكل كان متعجب من اللي حصل ليها دا ذياد كان متوقع ان وهي بتطبخ الزيت وقع عليها


لكن بعد ما فاقت بدءت تحكي ليه وهي بترتجف وهتمو...ت من الخوف 

حاجه مستحيل يصدقها عاقل اصلا فقرروا اهل حسناء يشوفوا مقرئ كويس حد بيفهم في الكلام دا يشوف الموضوع دا 


جه الشخص المسؤول دا وبدء يتفوه ببعض الكلمات ويحضر في الروح اللي علي الدبدوب دا بدء يسأل اسئله غريبه والدبدوب بيرد 


انت بتعمل اي هنا وازاي سكنت اللعبه دي وعملت فيها كدا ليه 


طبعا يا جماعه لو اقسمت ليكم من هنا للصبح ان القصه دي حقيقيه ما انتم مصدقين حرف واحد منها انا شخصيا حصل معايا موقف بسبب الالعاب دي ومن وقتها وانا مش بدخلهم بيتنا ودا للتحذير بس هحكيه اتنازلتم عن الحاجات دي في بيتكم واستبدلتوها بأشياء تانيه كان بها 


مااستنزلتوش دا شيئ يرجع ليكم انا حقيقي من بعد الموقف دا اقسم بالله حياتي اتغيرت ممكن اخاف من خيالي اصلا 


مش دا المهم المهم ان هو رد وقال اي ازاي قدر يسكن اللعبه دي وازاي كان بيقدر يقوم بشغل البيت كله وفي وقت قليل وكان محافظ علي نظافته ازاي هل صاحب المحل اللي ذياد اشتري منه الدبدوب دا كان عارف الحكايه عشان كدا باعه بسعر قليل جدا كدا


هنعرف دا كله البارت الجديد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لقناه الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

بقلمي أيات الرحمن

#ضحية_لعبه 3


بدء الشيخ دا يقرء ويحضر الرو...ح اللي في اللعبه وهنا كانت الصدمه للجميع ساكن الدبدوب دا كان شخص من الطبقه المتوسطة وكان بيشتغل في مهنة الطهي والنظافه واتو...في اثر حا...دث وطبعا دخل المشرحه 


القطن اللي بيستخدموه في المشارح بيتنفي ويتباع وكان من ضمن القطن دا القطن اللي اتنظف بيه الروح اللي سكنت اللعبه دي 


الزوج والزوجة بعد دا كله اكيد مش هيسيبوه معاهم بعد اللي سمعوه دا فقرروا يتخلصوا منه

وهنا قال ليهم يسيبوه معاهم في البيت وهو هيشوف كل شغل البيت ومش هيإذي حد او يعتبروه زي هاووس كيبنج كدا


لكنهم رفضوا وتم التخلص من الدبدوب دا عن طريق الحر...ق ما هو لو ما عملوش كدا يعالم مين تاني ممكن يتأذي بسببه المره دي حسناء وجهها اصبح مشو...ه يعالم اللي هياخده بعدها هيحصل فيه اي صاحب محل الهدايا 


اتقفل محله لأن اكتشفوا ان معظم الالعاب اللي عنده القطن اللي فيها خارج من المشرحه واتعرض للتحقيق وطبعا بما ان هو شغله يعتبر مؤذي للناس فلازم هيتعاقب بالسجن 


دي كانت حكاية النهارده هي مش قصه ولا روايه هي حصلت بالفعل يمكن الاحداث متغيره بعض الشيئ لكن الحكايه دى حصلت فعلا وفي كتير اكدوها 


الهدف من الحكايه دى ان الحاجات دي مش حلوه في البيت وغير ان هي مؤذية انها بتمنع دخول الملائكه البيت ناس كتير حصل ليها مواقف بسبب الالعاب انا نفسي حصلت معايا ومن وقتها وانا حرمت ادخلهم البيت 


ممكن تستبدلوهم بورد مثلا ايوه هو ما بقاش موضه لكن حاليا بقي بأشكال خرافيه تخلي بيتك جنه وموضه كمان لان اتغير او صناعته اتحدثت وفي كمان ديكورات صغيره بقيت بتتصنع علي شكل مثلا سفينه حاجات تحفه ومن الصغير للكبير علي جميع الاشكال وحاجات أمنه لا هتتحرك ولا هتخوفك


وفي نفس الوقت هتدي شكل جميل لبيتك ومش هيكون في اي حاجه مؤذية لا ليكي ولا لاولادك وكمان مش هتمنع دخول الملائكه البيت ودي كانت حكاية النهارده اتمني تكونوا استفدتم منها 


وفكرتم كويس ومنعتم دخول الحاجات دي بتمني ليكم البعد عن الاذي ويارب دايما تكونوا بخير ودي كانت حكاية النهارده اشوفكم على خير في روايه جديده والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


بقلمي أيات الرحمن

تعليقات