أخر الاخبار

قصه لا اللتنمر كامله

قصه لا اللتنمر كامله

قصه لا اللتنمر كامله


 _كانت داخله وبصه في الأرض ومكسوفه اوى خصوصا أن أول مره يجى ليها عريس ٠٠٠وبسبب الخوف اللى كان مسيطر عليها وقعت الصينيه على الأرض ٠٠

ليلتفت أهل العريس ليها وكانوا في حاله صدمه:😳😳

_انا اسف اوى نيابه عن بنتى ٠٠٠٠والدها قام عالطول وساعدها وقال:عالطول فض’حانى كده !!

_مين ده ؟؟

_ده العروسه !!

_هي ده يا فواد اللى بتحبها وخطفت قلبك من اول نظره وعايز تتجوزها

_لا يا بابا مش ده شكل العنوان غلط !!

ساعتها الدموع نزلت من عين “نغم”

_انتوا بتقولوا اي هي ده بنتى والعروسه اللى جيتوا عشان تتقدموا ليها ٠٠

_بابا مش ده اللى شوفتها التانيه كانت بيضه وكانت حلوه اوى إنما ده ***


نغم دخلت الاوضه عالطول وقفلت الباب وأهل العريس مشوا

نغم كانت قاعده في اوضتها وضمه رجليها وقالت:انا مش و”حشه مش عارفه ليه الكل بيقول عليا و”حشه ؟؟ وفجاه الباب انفتح ليدخل والدها:حلو كده !! خليتى شكلى و”حش اوى قدام الناس

_انا عملت اي عشان تحط اللو”م عليا

_انا نفسي اخلص منك بقا !!

_عشان تتجوزها صح ؟؟

_وانا هتجوزها ازاى طول ما انتى موجوده

_انا قولتلك مش عايزه اتجوز وهحقق حلمى

_ولحد امتى يا عا”نسه كل البنات اتجوزت ومعها عيال الا انتى !!

_انا مش عا”نسه وهخلى الناس كلها تندم وانت اولهم ٠٠٠٠وفجاه ضر”بها بالقلم لتقع على الأرض وقال بكل بردو

_بصي بقااا في واحد عايز يتجوزك وانا موافق والفرح بعد يومين

_اوعك تقول عمو حازم ؟؟

_ده مش عمك ده هيبقا جوزك !!

{حازم صديق والدها من الطفوله }

_😳😳٠٠٠٠انت عايز تزوجنى واحد عنده ٥٠ سنه

_طالما محدش راضي يتجوزك وامانع ليه ؟؟ الدموع نزلت من عينها وقالت:وانا مستحيل اتزوج واحد عنده ٥٠ سنه

_هتتجوزي غصب عنك

_انت ليه بتعمل كده ؟؟ بدل ما تاخدني في حضنك وتقولى متزعليش بكره يجيلك الاحسن بس لا كل همك تتجوز ست الحسن

_انا مش بقولك انك بنت قليله الادب وعايزه تتربي !!

_انا مش قليله الادب انا ماما ربتنى احسن تربيه ٠٠٠

مسكها من شعرها وقال:مين اللى ربكي مش انا يا بت ال ***

_لو انت اللى ربتنى كنت هطلع زيك وفجاه زقها على الأرض وقال


_جهزي نفسك كده يا حلوه عشان فرحك هيكون بعد يومين وصحيح بفكر اتجوز معاكى

قامت عالطول وقفلت الباب وقعدت على السرير والدموع نازله

_ليه بيحصل كده ؟؟ انا عايزه امو”ت

مسحت دموعها ودخلت الحمام وغسلت وشها وطلعت فتحت الاب توب وبتبص على فكره اللى طرحتها على الناااس

وفجاه لقت رساله على الخاص بمناسبه الفكره اللى طرحتها

وكانت في حاله صدمه :

_😳😳

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

2


_دخلت الحمام وغسلت وشها وطلعت فتحت الاب توب عشان تشوف اي اراء الناس حول الفكره اللى طرحتها ٠٠٠واتفاجات بوجود رساله على الخاص ٠٠٠الرساله كانت كلاتى

{مرحبا انا جان من امريكا ايوه امريكا اكيدا مستغربه ازاى بتكلم عربي انا مهتم اوى باللغه العربيه اخدت خمس سنين عشان اعرف اتكلم عربي المهم انا معجب اوى بأفكارك وعقلك ومحتاج اتكلم معاكى اتمنى تردي عليا }


نغم كانت في حاله ارتباك وتردد في نفس الوقت وقالت:ارد ولا لا ؟؟


نغم قفلت الاب توب ونامت على السرير وقالت:انا تربيت كويس اوى ومستحيل ارد على حد ممكن يكون بيضحك عليا زيو زي اللى قبلو قالوا نفس الكلام وضحكوا عليا ٠٠

_الوو٠٠٠

_ايوه يا حبيبي اخبارك اي ؟؟ عملت اي ؟؟ العريس وافق صح ؟؟

_هو ده العريس اللى جايبه يا فتحيه ؟؟

_والله ما جبت حاجه يا حبيبي لقيت العريس واهلو مش عارفين بيت كريمه عشان يتقدموا لبنتها قولت ده فرصه ابعت الناس لبنتك يمكن يحصل نصيب وتغو”ر من وشنا بقا

_ولا غا”رت ولا نيله اول ما العريس واهله شافوها اتصدموا وبقوا يقولوا كلام و”حش اوى


_انا اسفه يا حبيبي والله ما كان في بالى اجر”حك بس نفسي اكون معاك بقا والبت ده تغو”ر من وشنا ٠٠٠

_قريب اوى يا فتحيه انا قررت اجوزها حازم !!

_حازم مين صاحبك ؟؟

_ايوه يا فتحيه !!

_والله كنت عايزه اقولك من زمان بس خفت انك تزعل !!

_المهم اي رايك ولا انا كده بظ’لم البنت معايا 

_ولا بتظل’مها ولا نيله وبعدين ده عا’نسه !!

_عندك حق بقولك:٠٠٠٠٠٠٠

_نعم ٠٠٠٠٠٠

_بحبك💖

_وانا بعشقك بقولك اي ؟؟

_اي ؟؟

_انا هقفل عشان ابنى رجع من الشغل عايز حاجه ؟؟

_سلامتك خدي بالك من نفسك

_يوه اخد بالى من نفسي من بيتى وعيالى ؟؟

_اصلا بغار عليكى اوى ٠٠٠٠٠هي بكسوف:يا ر’اجل بتكسف وفجاه الباب انفتح والتليفون وقع منها على الأرض عالطول

_😳😳٠٠٠٠٠

_في اي يا ماما شوفتى عفر’يت ولا اي ؟؟

_لا يا حبيبي مفيش بس اتخضيت مش اكتر انت وصلت امتى ؟؟

_لسه واصل حالا

_عشر دقائق والأكل هيكون جاهز يا حبيبي

_ماما انتى بتكلمى عمو خالد ؟؟ لتلتفت ليا وتقول:انا ليه ؟؟

_الحاره كلها بتتكلم وبتقول انك نويه تتجوزي عمو خالد

_مش صحيح يا حبيبي وبعدين الحاره ده قاعده للكلام بس اقعد انت يا حبيبي وارتاح وانا رايحه احضر الاكل مش هتاخر

$$في صباح اليوم التالى $$

نغم فاقت على صوت ابوها ٠٠٠

_اطلع من هنا ازاى ؟؟

_لو سمحت اطلع من هنا فورا حضرتك اتاخرت اوى في ايجار البيت

_بابا في اي ؟؟

_اسكتى انتى كلو منك يا منحو”سه من يوم ما جيتى على وش الدنيا والن’حس مش راضي يسبنا

دموع نغم نزلت عالطول خصوصا كان في نااس كتير اوى واقفه ودخلت عالطول على الاوضه ٠٠٠

_معاااك اربعه وعشرين ساعه يا الفلوس تكون موجوده يا تطلع برا انت وبنتك فاهم

_حاااضر !!

نغم مسحت دموعها وقالت:هجرب مش هخسر حاجه ٠٠٠

نغم فتحت الاب توب وردت على جان وقالت:


{انا رديت عليك عشان حاسه انك ممكن تساعدني مع أن كنت خايفه انك تكون بتضحك عليا زي كل النااس }

نغم قفلت الاب توب عالطول وخدت نفس عميق وقالت:مش عارفه ليه حاسه ان ده ممكن يساعدنى في حمله لا للتنمر

وبعد شويه وصلت رساله لنغم من جان

{صدقينى أنا مش داخل عشان اضحك عليكى انا داخل بغرض انى ساعدك وبعدين هدفك هو هدفي انا كمان عايز امنع التنمر ده بصي الكلام مش هينفع كده انا جاي مصر بكره عشان نعرف نتكلم احسن من كده }

نغم ارتبكت اوى وقالت:جاي مصر بابا لو عرف انى كلمت شاب ممكن يقت”لنى فيها ٠٠٠٠٠نغم بتردد:لا يا نغم ده فرصتك عشان تقضي على التنمر ده خصوصا انتى عايشه الدور ده من طفولتك ٠٠٠

نغم ردت على جان وكتبت

{انا هكون في انتظارك في المطار هكون لابسه بنطلون جينز وشميز مستردة }

جان ابتسم وقال:

{هكون لابس سويت شيرت رصاصي وبنطلون جينز }

نغم ابتسمت وبعتت وقالت تمام وهو أيضا قال تمام وفجاه الباب انفتح ونغم بتوتر

_بابااا

_هنعمل اي في المص”يبه ده ؟؟ ٠٠٠٠٠نغم بارتباك:مش عارفه

_ازاى مش عارفه مع أن كل اللى بيحصل ده بسببك

_بسببي ازاى هو انا هدفع الايجار كمان كفايه انى بجيب الاكل واجبلك القر”ف اللى بتشربوا

_بقا ده قر”ف يا بت ال *** مسكها من شعرها وكانت بتتا”لم اوى وقال:انا غيرت راي حازم هيجى بكره يكتب عليكى وياخدك من غير ما نعمل اي حاجه واخلص من نح’سك وقر”فك بقا وفجاه زقها على الأرض وطلع ٠٠٠٠٠

نغم حطت أيدها على وشها وقالت:ليه الناس بتبص لينا بالطريقه ده يمكن عشان مش شبهم و تفكيري مش زيهم ولا عشان و’حشه ؟؟

نغم طول عمرها حاسه بالوحده عشان كده بتبعد عن الناس مش عشان مختلفه لا عشان والدها السبب في اللى هي في

{نغم بنت زي اي بنت عندها احلام وكل أحلامها تحطمت لما عملت حادثه عملت على تشويه وشها من يومها التنمر زاد عليها أوى }

_اي مش هتروحى الشغل ؟؟

_انا تعبانه اوى ومش قادره

_نعم يا روح امك هناكل منين

_قصدك هتشرب ازاى

_بت انتى انا بكر”ه اللى بيعدل عليا قومى كده يا حلوه حلوة اي بس قومى كده يا مع’فنه غيري هدومك وروحى شغلك

_نغم قامت بالفعل لأنها عارفه لو ماقمتش والدها هيضر”بها

$بعد مرور ربع ساااعه$

نغم طلعت وواقفه قدام المرايا بتعدل الطرحه


_بتعدلى اي بس ده انتى عايزه عمليه تجميل على بعضك

_خلق ربنا كلوا حلو يا بابا 💖

_طيب يا حلوه انجزي هتتاخري على الشغل

_انت ليه مش بتروح الشغل ليه قعدت ليه معذ”بنى معاك كده ؟

_مش ناقص امك انجري روحى الشغل انجري ٠٠٠٠نغم طلعت عالطول

_بنت غ’م كانت مستخبيه فين ده بس يا رب من يوم ما جات على وش الدنيا والنح’س راكب فينا ٠٠٠

نغم كانت واقفه على الطريق العام وكل اللى يعدي عليها يضحك ويتنمر

_لا يا نغم انتى اقوى منهم كلهم أوعك تستسلمى ليهم

_هو انتى وربنا يومى ماهيعدي النهارده معرفتيش تقعدي في بيتك شويه لحد ما اطلع

نغم تخرج عن صمتها وتقول:كفايه تنمر كفايه طول ما انتوا موجودين عمر البلد ما هتتقدم

_والله وطلعلك لسان !!

نغم اتعصبت اوى ومسكت الست من شعرها و٠٠٠٠يتبع علق ب١٠ ك ومتابعه صفحتي ابو معتصم 

_😳😳

{محدش يح”قد على نغم انها عملت كده لأنها بتعا”نى اوى بسبب موضوع التنمر كفايه والدها }

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

3


_نغم مسكت الست من شعر’ها وقالت:حر’ام عليكم الواحد قرب يمو”ت من كلامكم راعو مشاعرنا شويه

_اعاااا٠٠٠٠حد ينقذني من المجنو”نه ده ٠٠٠بالفعل الكل اتلم وبعدوا نغم عنها اللى كانت متعصبه اوى

_شكلك و”حش وبتجيبي الن”حس ومجنو”نه كمان الله يكون في عون والدك

نغم مشت ومردتش عليها والدموع نزلت من عينها وفجاه

_اي اللى عملتوا ده ؟؟ اكيداا ماما زعلانه منى مكنش لازم اعمل كده مهما كان ٠٠٠

نغم بتردد:انا مغلطتش هي اللى غلطت وبعدين كان لازم اعمل كده من زمان ٠٠٠٠٠نغم كانت واقفه منتظره الباص وبعد مرور ربع ساعه الباص وصل بالفعل ونغم كانت رايحه تركب السواق قال:مفيش مكااان استنى الباص اللى بعدوا

نغم باستغراب:ازاى ما في أربع كراسي اهو

_لما اقولك مفيش مكان يبقا مش عايز وشك النح”س ده في الباص بتاعى ٠٠٠٠الكل قعد يضحك ونغم نزلت عالطول من الباص والسواق قال قبل ما يمشي:هي ناقصه نح”س على الصبح !!

_و”حشه وقالوها إنما منحو”سه ده مكنتش بتتقال انا زعلانه ليه هي جت عليها !!

نغم فضلت منتظره اكتر من ساعه واتاخرت اوى على الشغل

_مفيش ولا عربيه راضيه تقف واتاخرت اوى على الشغل

اخيراا جاي باص ووقف بالفعل ونغم ركبت والكل كان بيبص عليها ٠٠٠٠نغم بتفكير:هما بيبصوا على اي ؟؟ وفجاه واحده جت قعدت جنبها


_السلام عليكم

_عليكم السلام

_انتى تعبانه يا بنتى ولا حاجه ؟

_لا يا خالتى مش تعبانه ليه في حاجه ؟؟

_اصلا اول ما دخلتى الكل ضحك عليكى الا صحيح وشك عامل كده ليه ؟؟

نغم قامت وقالت:كلكم زي بعض ونزلت من الباص

_البت ده شكلها مجنو”نه اوى

$في الشركه$

نغم وصلت وكانت مستعجله اوى وبسبب الاستعجال دخلت في سكرتيره وقعت كل الملفات منها

_في اي يا حما”ره مش شايفه الملفات اللى في ايدي

_انا اسفه اوى مخدتش بالى

_وهتاخدي بالك ازاى من وشك المشو”ه ده !!

نغم مردتش عليها وراحت على مكانها وحطت الشنطه على الأرض وبدأت تشتغل ٠٠٠

_كل ده تأخير يا انسه

_بارتباك:والله الموصلات و”حشه اوى

_الموصلات ولا انتى اللى و”حشه

نغم بصت في الأرض وهو قال:الملفات تكون عندي على المكتب فورا وقبل ما تدخلى عقمى نفسك كويس مش ناقص ميكر”وبات

_حااضر ٠٠٠قالتها وجوها و”جع٠٠٠٠٠نغم قعدت على الكرسي وبدأت تطبع الورق وبعد مرور ربع ساعه نغم خلصت طبع الورق ودخلت للمدير


_الملفات يا بيه

_بعصبيه:انتى ازاى تدخلى من غير ما تخبطى على الباب

_والله حاولت معرفتش خصوصا انا حامله ملفات كتير في ايدي

_حطيهم بس بعيد عنى شويه ٠٠٠بالفعل نغم حطتهم وطلعت

_لو في ايدي اطر’دك كنت طر’دتك بس الشركه ماشيه بسببك

$في المساء$

نغم خلصت الدوام ورجعت البيت لقيتوا مقفول بالمفتاح

_بابا٠٠٠٠بابا

_ابوكى مش هنا يا نغم ٠٠

_امال فين يا خالتى حسنيه

_ابوكى اتاخر اوى على دفع الإيجار وصاحب البيت طر’دوا من شويه

_😳😳٠٠٠٠فاقت من الصدمه وقالت:ومتعرفيش بابا فين دلوقتى ؟؟

_والله ما اعرف يا بنتى بقولك اي ؟؟

_نعم

_تعالى يا بنتى الوقت متأخر اوى نامى الليله ده مع مياده بنتى

_بس بابا يا خالتى

_هو ابوكى صغير تلاقي عند فتحيه ٠٠٠٠نغم راحت بالفعل عند حسنيه ونامت هناااك

_اي اللى عملتى ده يا ماما

_عملت اي يا بنتى

_ازاى تجيبي البت ده هنااا

_حرام عليكى يا بنتى هتروح فين بس في الوقت المتاخر ده

_وانتى خايفه عليها ليه ده العفر”يت يخاف منها

_متقوليش كده ده ضيفه عندنا

_بقولك اي البت ده مش نايمه معها تعالى نامى معها انتى وانا هنام مع بابا

_حااضر بس اسكتى الا تسمعنا

_يا ريت تسمع يمكن تحس على د”مها شويه

_اسكتى بقاا وادخلى نامى ٠٠٠٠داخله يا ماما بس وربنا البت ده لو ما مشت بكره لطر’دها بنفسي

_ماشي بس اسكتى ٠٠٠

_عامله اي يا نغم

_انا اسفه اوى يا خالتى لو عملت ليكى ازعاج

_ولا ازعاج ولا حاجه يلا يا حبيبتي نامى تصبحي على خير

_وانتى من أهل الخير ٠٠٠٠بالفعل نغم نامت


$في صباح اليوم التالى$

_نغم نغم

فاقت نغم وهي مخضوضه وقالت:في اي ؟؟

_ابوكى برا ومعا راجل عجوز وشيخ هو انتى هتتجوزي ولا اي

نغم كانت في حاله صدمه وقالت:خالتى الله يخليكى انا مش عايزه اتجوز

_ليه يا بنتى ؟؟

_بابا عايز يجوزنى الراجل اللى معا

_ينهار اسو”د ده عجوز وهتعملى اي

_مفيش باب هنا او حتى شباك اطلع منه من غير ما حد يحس

_وان سالنى عليكى اصلو عرف انك هنا

_قوليلهم انى هربت يا خالتى قولى اي حاجه انا مقدرش اتجوز واحد كبير ٠٠٠٠وبالفعل نغم قامت عالطول والست فتحت ليها الشباك ونغم نطت منه

_خدي بالك من نفسك

_حاضر وشكرا اوى ٠٠٠

_حسنيه فين البنت

_ينهار اسو”د البت كانت جوا مش عارفه راحت فين ؟؟

_حسنيه طلعى البت احسن ليكى ما تتكلم يا جابر مع مراتك

_حسنيه فين البنت

_والله مالقتها لو مش مصدقنى روح شوف

_وانا كمان هدخل معا ٠٠٠٠٠٠بالفعل دخلوا ومالقوش نغم

_عشان تصدقوا

_هتروح فين يعنى وربنا لاجبها ٠٠٠٠

$في الطريق$

_على فين يا انسه

_على مطار القاهره لو سمحت

_حضرتك مسافره ؟؟

_لا مش مسافره وبعدين خليك في حالك

_بقا كده يا خالد تضحك عليا

_وهضحك عليك عليا يا حازم والله ما عارف راحت فين

_انا حاسس ان حسنيه اللى هربتها

_طب هدور عليها فين دلوقتى


_مش عارف بس اكيدا لسه على الطريق

نغم نزلت من العربيه وقالت:كاام

_ ٢٠٠ جنيه وعلى الله

_نعم ٢٠٠ اي ٠٠

_بقولك اي انا باخد ٣٠٠ جنيه بس عشان انتى بنت غلبانه قولتلك ٢٠٠ اخلصي

نغم طلعت الفلوس وقالت:خد وكفايك نص’ب بقا

الراجل خد منها الفلوس وقال:نص’ب اي بس ؟؟

نغم دخلت المطار وكانت واقفه ومنتظره جان ٠٠

_هو قال هيكون لابس سويت شيرت رصاصي وبنطلون جينز

جان كان واقف في وشها وقال:هي قالت هتكون لابسه شميز مسترده وبنطلون جينز

نغم شافت جان الاول وقالت:سويت شيرت رصاصي وبنطلون جينز

نغم اديرت عالطول وقالت:انا لازم أمشي ده حلو اوى وهيضحك عليا زيو زي اللى قبلو ٠٠٠٠٠نغم كانت ماشيه ولكن حد أوقفها

نغم اديرت وكانت في حاله صدمه :😳😳


يتبع٠٠٠٠٠

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

4 والاخير 


_نغم شافت جان اديرت عالطول وخدت نفس عميق وقالت:انا لازم أمشي فورا وفجاه حد حط ايدو على كتفها ٠٠

لتلتفت نغم ليا ٠٠٠٠٠٠جان:مرحباا

نغم كانت في حاله صدمه ومش عارفه تقول اي

_انتى كويسه ؟؟ انا جان من امريكا اللى كلمتك ٠٠٠٠٠جان كان بيتكلم ونغم ولا هنا ٠٠٠٠وفجاه فاقت من عالمها

_انتى مش هي يعنى انتى خرسه ؟؟

لترد نغم اخيراا وقالت:لا انا هي بس معلش كنت مصدومه شويه ٠٠٠٠٠٠ليرد جان:مصدومه من اي ؟؟

_لا ولا حاجه ٠٠٠٠

_جان بيه الشنط في العربيه برااا ٠٠٠

_تمام شكرا اوى !! انتى هتفضلى واقفه كتير مش يلااا

نغم اتحركت عالطول وبالفعل ركبوا العربيه ومشوا

_انا معجب اوى بأفكارك

_شكرااا٠٠٠٠٠جان:صحيح انتى ليه مهتميه بموضوع التنمر ؟؟

_يمكن عشان عايشه الدور ده !!

_بس انتى حلوه !!

_وقف العربيه ٠٠٠٠٠٠جان باستغراب :ليه

نغم بعصبيه:بقولك وقف العربيه !!٠٠٠٠٠بالفعل العربيه وقفت ونغم نزلت منها وجان نزل وراها وقال:انا قولت حاجه غلط ؟

_انا غلطانه اوى انى فكرتك هتساعدنى بس لا طلعت زيهم بالضبظ ٠٠٠٠جان مسك أيدها وهي بصت على ايدو بصه و”حشه ٠٠٠جان ساب أيدها عالطول وقال:طب ممكن تقوليلى انا غلطت في اي ؟؟

_انت اتمس’خرت عليا !!

جان باستغراب:اناااا ٠٠٠٠بصي انا مش عارف انا قولت اي فممكن تقوليلى انا قولت اي ؟؟

_نغم بارتباك:انت قولت انى حلوه مش ده تريقه

_😳😳٠٠٠٠٠تريقه !!

_صحيح من أمريكا بس تفكيرك زيهم ٠٠

_وانتى عايزه ازاى موضوع التنمر ينتهى وانتى بتتنمري على نفسك !!

_تقصد اي ؟؟

_اقصد يا انسه ٠٠٠٠

_نغم

_اقصد يا انسه نغم انك بتقولى كده على نفسك ازاى الناس مش هتقول كده وبعدين الثقه بالنفس مهمه جدااا

_انت مش عارف انا بعا”نى قد اي بسبب موضوع التنمر ده

_على فكره الحلوه حلوه روح وليس الشكل بتقولها كده بردو في مصر صح

نغم ابتسمت وهزت رأسها وقالت:ايوه

_بقولك اي انا سمعت عن الكشري المصري فحابب اجربوا وبعدين نتكلم في المشروع اي رايك ؟؟

نغم هزت راسها وقالت:تماام ٠٠٠٠٠جان فتح ليها الباب وركبت وهو ركب أيضا ومشوااا ٠٠٠٠

⁦✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

_يعنى اي مش لاقينها؟؟

_والله يا خالد بيه دورنا عليها كتير مفيش اثر ليها خالص

_اازاى مالهاش اثر اي فص ملح ودأب ؟؟

_طب نعمل اي يا خالد بيه ؟؟

خالد قفل التليفون وقال:تعملوا اي وربنا ما هر”حمها بس تقع في ايدي بس

_في اي يا خالد مالك ؟؟

_مش لاقيها يا حازم البت فص ملح ودأب

_طب هتعمل اي ؟؟

_مش عارف بس حاسس انها قريبه اوى مننا

{فعلا نغم كانت على قصادهم بالضبط }

_ياااا الكشري ده حلو اوى !! نغم كانت مستغربه اوى على جان وقالت:انت متاكد انك أمريكى ؟؟

_تحبي تشوفي جواز السفر عشان تتأكدي !!

_اصلا انسجمت مع الاكل المصري عالطول

_على فكره انا بعرف اطبخ كويس وكنت بعمل بحث على الاكل المصري على جوجل

_انت مش ملاحظ انك مهتم اوى بالثقافه المصريه

_اوى٠٠٠

بعد مرور ربع ساعه نغم وجان كانوا ماشين على البحر ٠٠

_وانتى بقا عايزه ازاى افكار الناس تتغير اتجاه الشخص اللى بيعا”نى من نقص ٠٠٠


_مش كل الناس كده بس في بعض الناس ممكن تجر”حك اوى بكلامها وممكن في اي وقت تنت’حر بسببهم انا اكبر مثال بعا’نى اوى من الموضوع ده

_طالما انتى بتعا’نى وزعلانه من كلام الناس الأطفال يعملوا اي وانتى عارفه الاطفال ميعرفوش يعنى اي تنمر ومع ذلك بيتنمروا على بعض ٠٠

_مش قصدي انا اقصد مش شرط يكون الإنسان و’حش عشان يتنمروا عليا في ناس عندها اعاقه ذهنياً

_بس دول ليهم مدرسه خاصه لوحدهم

_اخدت نفس عميق وقالت:طالما عندك رد على كل حاجه بقولها نزلت مصر ليه ؟؟

جان ابتسم وكانت ابتسامته جميله جداااا وقال:تفكيرك ممتاز بس انا عايزك تبصي على الكوبايه المليانه مش نصها بتقولها كده في مصر صح ؟؟

_اممم٠٠٠٠٠٠٠٠جان:يعنى اقصد مش انتى لوحدك كده

_يعنى اي نسيب الناس تتنمر على بعضها

_بصي انا عندي حل لمشكلتك ده اي رايك نعمل جروب ويكون بعنوان لا للتنمر ويكون توعيه للناس

_حاولت ومالقتش اهتماااام

_طب اي رايك ننزل موضوع التنمر في أول صفحه من الجرائد والمجلات

_وده ازاى بقااا

_يا بنتى انا أمريكا بس مصري بردو

_انت مصري ؟؟

_مش قصدي ما انا قولتلك مهتم اوى بالثقافة المصريه

_تمام ممكن سوال بعد اذنك حضرتك

_طبعاا

_ازاى هتنزل موضوع التنمر ده في المجلات والصحف انت صحافي!!

_ايوه انا صحافي تصدقي نسيت اقولك

_بجد ٠٠٠

_هكون بهزر يعنى انا عارف اعلاميين هنا في مصر تعرفت عليهم من خلال الإنترنت ممكن نعمل لقاااء عن التنمر مع واحد منهم وتقدري تقولى رايك وهتكونى اكبر مثال لاي شخص عايز يواجه المجتمع ده ٠٠٠

_تماام

تسريع للأحداث جان اتفق مع اعلامى بالفعل وهيعملوا لقاء

_اي جاهزه

_انا هطلع على الهوا

_لا هتطلعى على راسي ٠٠٠٠نغم:انا متوتره مش ناقصه توتر اكتر من كده !!

_اي يا جان جاهزين ٠٠٠

_اه يا يوسف ابدااا

بالفعل بدأ لقاء ونغم كانت قاعده وخايفه اوى خصوصا انها على الهوا وقدام كل الكاميرااات

جان بص لنغم واخد نفس عميق بمعنى أنه عايز يقولها اهدي $اللقاء$

_اهلا وسهلا بيكم في حلقه جديده من برنامجكم المفضل لحظه بلحظه النهارده مش هنتكلم عن اخبار مصر النهارده هنتكلم عن موضوع مهم جداا ومنتشر اوى موضوع التنمر بعد انتشار الموضوع ده قله الثقه عن الشخص المتنمر والتنمر عند الإنسان انواع كتير منهم عايز يعيش لوحده منعزلآ عن الناس ومنهم يرغب في الانتحا”ر واكبر مثال معنا النهارده الانسه نغم خالد الدسوقي ٠٠٠لتسلط الكاميرا على نغم

والكل شافها في التليفزيون بمعنى اصح اللى جر”حوها ووالدها أيضا كان في حاله صدمه

_ممكن تروي قصتك للناس والمعا”ناه اللى عيشتيها

نغم خدت نفس عميق واتخيلت والدتها المتو”فيه وبتقولها

_قولى يا نغم احكى للناس ده فرصتك ممكن متكررش تانى قولى يا بنتى ٠٠٠

_انسه نغم حضرتك معايااا

نغم:ايوه معاك

_ممكن تروي قصتك للناس

_انا نغم خالد الدسوقي عندي ٢٦ سنه مقدرتش اكمل تعليمى بسبب ظروف خاصه٠٠٠ موضوع التنمر بدأ معايا وانا عندي عشر سنين لما عملت حادثه عملت على تشويه وجهى ووفا”ه ماما ساعتها بدأت الناس تتنمر واللى وصفنى بالمنحو”سه والو”حشه والمجنو”نه بسبب شكلى حرفيا انا كنت بتقطع كل يوم من كلام الناس

_احنا اكتشفنا أن والدك عايز يجوزك واحد في عمره وكان من ضمن الناس واكبرهم بيتنمروا عليكى الكلام ده صحيح

_الدموع نزلت من عين نغم وقالت:مش صحيح بابا طول عمره كان سند ليا والخبر ده كاذب

والد نغم كان مكسوف اوى من نفسه والدموع نزلت من عينه٠٠٠

_تحبي تقولى اي للناس يا نغم عشان وقت البرنامج قرب يخلص


_احب اقول للناس أن خلق ربنا كلوا حلو ونفسى وجهه النظر تتغير اتجاه اي شخص مش كامل ٠٠٠

_اعتقد أن رساله نغم وصلت وباختصار بلاش التنمر احنا دوله متعلمه ومتنسوش أن احنا اول دوله قامت لما الكون كان ترا”ب ٠٠٠

$بعد مرور أسبوع $

الحلقه عملت نسبه مشاهده عاليه وتفاعلت الناس مع الحلقه

_نغم ٠٠

_بابا ٠٠٠٠

_انا اسف يا بنتى

_متعتذرش يا بابا ٠٠اخدها في حضنوا وقال:انا غلطت في حقك اوى ٠٠٠

_متقولش كده انت والدي اللى ماليش غيرو في الدنيا٠٠٠

_تعالى نرجع بيتنا يا نغم

_بس ده مبقاش بيتنا يا بابا

_ده كانت خطه منى عشان اخد منك فلوس اقدر اجيب ** انا اسف اوى

_خلاص يا بابا اللى فات ما”ت خلينا في الحاضر والمستقبل ٠٠


نغم رجعت بالفعل والناس كلها كانت منتظره ومنهم اللى كان حاطط وشه في الأر”ض خجلا منها

_الكل اعتذر منها وهي قالت:انا مش هدفي حد يعتذر منى انا كل هدفي بلاش التنمر عشان بيا”ذي صاحبه ٠٠٠

الكل صفق ليها واحدهم:انت عندك بنت يا خالد تتوزن بالدهب واحنا غلطنا في حقها وبنعتذر كلنااا

_طب بمناسبه اللى حصل ده اي رايكم في وليمه كده !!

الكل ابتسم وبالفعل عملوا وليمه وساد الحب بينهم ٠٠٠

$في المساء$

نغم كانت قاعده في اوضتها وبتفتكر جان اللى ساعدها وفتحت الاب توب ولقيتو متصل بعتت ليا

{اولا شكرا اوى من غيرك مكنتش وصلت صوتى للناس بس انا زعلانه منك ازاى تسافر من غير ما تقولى }

بعت ليها وقال

{على فكره انا مش مسافر بس الظاهر الشهره نسيتك مين ساعدك }

نغم زعلت وقالت

{انا اسفه اوى من كتر الفرحه نسيت الدنيا كلها }

جان رد عليها:

{اطلعى براا }

نغم طلعت ولقت جان قاعد مع والدها

_انت بتعمل اي هنا وازاى بتكلمنى وانت هنا ؟؟

_تعالى يا نغم ٠٠٠جان طلب ايدك

_اي ؟؟

جان قام وقال:اي رايك ؟؟

نغم بصت لوالدها اللى ابتسم وهي بصت في الأرض وقالت

{بس انت كا”فر لا لا اقصد مش مسلم }

_شوفت يا عمى بتتنمر اها وعلى فكره بقا انا مسلم ومش كل الامريكين زي ما انتى مفكره

_بس انت اسمك جان ازاى مسلم

_ما التركين اسميهم غريبه وبغض النظر مسلمين خلاص يا نغم وصلت كده عن اذنكم

_انا موافقه بس على شرط

_شرط اي ؟؟

_اقعد هنا في مصر

_وانا موافق !!

_الف مبروك يا ولاد !!

_الله يبارك فيك يا عمو !!

$$بعد مرور أسبوعين تقريبا $$

نغم انخطبت لجان وفجاه ٠٠٠٠

_فين بيت خالد الدسوقي لو سمحت ٠

_امشي قدام وعلى ايدك اليمين هتلاقي ٠٠٠

بالفعل راح الشخص على بيت خالد الدسوقي وخبط على الباب

خالد فتح الباب وقال:اهلا وسهلا اتفضلوا

بالفعل دخلوا وقال أحدهم:انا المخرج جلال الدين البكري وعايز اقابل بنت حضرتك

_نغم بنتى !!

_ طب ثانيه واحده ٠٠٠خالد دخل عالطول اوضه نغم وقال:نغم نعم في ناس برا عايزينك !!

_ناس وبرااا

_ايوه قومى غيري هدومك عالطول ٠٠٠٠بالفعل نغم قامت وغيرت هدومها وطلعت

_تعالى يا نغم ٠٠٠

_اخبارك 

اي يا انسه ؟؟

_الحمدلله

_بصي يا انسه انا محتاجك معايا اقصد عايزك تكونى مذيعه في أشهر قناه عربيه وانا هسيب ليكى الحريه انك تختاري موضوع البرنامج

نغم بابتسامه وقالت:لا للتنمر٠٠٠٠٠٠

انا عملت الاسكريبت ده بهدف واحد بلاش التنمر حتى لو بكلمه صغيره خلوا الحب هو عنوانكم في الحياه 💙٠٠٠٠٠

﴿ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُوا۟ خَيْرًا مِّنْهُمْ 💙 }

تمت




تعليقات