نوفيلا من اعادني للصغر بقلم هنا سلامه
_ انت بتقول ايه يا دكتور ؟ جوزي بقى طفل ازااااي ؟ ده شحط ٣٠ سنه
" يا مدام عيب كده احنا في مستشفى سيبي البلطو
بعصبيه _ اسيب ايه يا عنيا ؟؟ فين مااالك جوووزي ، أين اشياااائي ، طفل ايه طفل ايه بس الطم ؟؟
ببلعت ريق" يا يقين هانم الحادثه إلى استاذ مالك عملها خالته عنده لخبطه في الذكريات و الاستيعاب ، يعني جسمه و شكله مالك رأفت عادي و لكن تفكيره و عقله بتاع طفل أو مراهق
عضت شيفتها بغيظ" مراهق ؟؟ يا بختك الأسود يا يقين يا بختك الأسود ، و ده ملوش علاج يا دكتور البهايم انت ؟
عدل البطلو و قال بثقه" اه طبعاً فيه
بلهفه _ الحقني بيه يا حج
بضحكه سمجه " لا ما هو لسه مخترعناهوش يا مدام
بصتله بعصبيه و بصت على اسمه و قالت _ انت اسمك خليل ؟
" اه ، ليه ؟
_ اصلك تحسك نفس سحنه الخليل كوميدي ، عديني يا عم اشوف الاهبل إلى جوه ده انا كنت طيقاه و هم عاقل اصلا عشان اطيقه و هو طفل
دخلت يقين على مالك و هي كالعادة ماشيه بخطوات ثابته و رأسها مرفوعة ، تحسها إلى قادره على التحدي و على الموجهة بجد و جداني ، قعدت على الكرسي جمبه و هي بتبص عليه
قالت باستغراب _ شكله برئ كده ليه الواد ده ؟؟ اجيبها له ازاي بقى ان المفروض جوازنا على الورق و لمدة ٣ شهور بس ! دي عاوزه دماغ جامده دي ، ' كملت بسخرية ' ابن هبله و الله ابن هبله ، بقى انت مالك رأفت إلى كان بينافسني في شغلي قلبت عيل !
بدأت تضحك بسخرية عليه بصوتها كله و لكن فجأه حد شداها لحضنه و قال بحب = ام آدم انت كويسه ؟
فتحت بوقها و قالت بصدمه _ ام مين يا عنيا ؟؟
مالك بخبث _ ما تقلعي
شهقت و قالت بصدمه " يا نهار اسود دكتور خليل قالي انك هترجع طفل مش قليل الادب لا
مالك ببراءة _ ما تقلعي يا يقيني
لطمت" شكلنا هنشوف ليالي عنب يا معلم
البارت الثاني من جوزي بقى طفل ازااااي ؟ ده شحط ٣٠ سنه
مالك ببراءة : ايه يا يقيني مالك ؟
ببلعت ريق من قربهم " مالك ممكن تخليني ابعد ؟
مالك ببراءة : عاوزه تقلعي ، اقلعي و تعالى جمبي عشان السرير ميتوسخش
بعصبيه" انت مجنون صح ؟؟ انت قليل الادب و الحياء كمان
مالك ببراءة : يقيني في ايه ، اقلعي جزمتك عشان السرير ميتوسخش ، طنط الممرضة لسه مغيرة الملايه حرام تتوسخ
يقين بصدمه" انت .. انت طفل بجد ؟؟ يا نهار اسود يا نهار اسود يا ..
مكملتش جملتها و كانت واقعة مغم عليها على الأرض
مالك بصدمه : يقيني ؟؟؟! دكتور خلييييل
******
في بيت مالك و يقين ، كانت نايمه على السرير و هو جمبها ، كان بيملس على شعرها و بيقرا لها قرآن بهدوء ، فاقت يقين اخيراً و هي مصدعه
مالك بقلق : انت كويس يا يقيني ؟
يقين بتعب " مالك انت .. انت بجد تعبان ؟؟
باستغراب : تعبان ؟؟ يقيني مالك بس ؟ انت بقالك يوم بحاله تعبانه و فاقده الوعي ، ده انا حتى مروحتش الاسكول
يقين و هي بتتعدل" اسكول ؟؟ ' ضحكت بسخرية' الله يرحم كانت على ايام ابوك اسمها ديوان
و لكن التفتت ليه بصدمه و هي مش مستوعبه هو قال ايه ! فقالت بصدمه" مالك انت بجد تعبان ؟؟
مالك باستغراب : يقيني مالك ؟؟ انت كويسه ؟
قام من على السرير و قال بفرحه : يمكن عشان صدمه كتب كتابنا يا حبيبتي ، ده احنا الوحيدين في ٢ اعدادي إلى متجوزين
يقين كانت فاكره أن دكتور خليل بيالف و لكن مع كلام مالك و أفعاله و خوفه عليها مع انه و هو بعقل بالغ مكنش بيحبها و لا بيخاف عليها اتاكدت انه بعقل طفل فعلا !
صرخت بأعلى صوتها من الصدمه " دكتور خليييييييييييل
في المستشفى، دخلت يقين مكتب دكتور خليل و صرخت فيه _ انا جوزي اتجنن ؟؟ مش انت درست ٧ سنين و عملت ماجستير ، اتصرف و عالج جوزي يا راجل انت اتصرف
خليل ببلعه ريق" يا مدام يقين مش كل شويه تفزعيني كده ، انا قطعت الخلف يا شيخه
بعصبيه _ أنجز يا عم قولي على حل يرجع مالك عاقل تاني
بفضول و هو بيصب الشاي في الكوبايه " و هو انت يا استاذه يقين عاوزه مالك يرجع زي ما هو ليه ؟ على ما اعتقد انت مش بتحبيه اصلاً و لا هو كان بيحبك
باستغراب _ و انت عرفت ازاي أن شاء الله ؟؟
" والدتك حكاتلي ، تشربي حاجة ؟
قعدت على الكرسي و قالت _ واحد زبادي خلاط و النبي عشان دايخه
همس بصدمه " زبادي خلاط !! كلامه كان صح بقى على كده
بعصبيه _ بتبرطم بتقول ايه ؟؟ سايبني هتجنن على جوزي و قاعد بتبرطم ؟
قعد على الكرسي و هو ماسك كوبايه الشاي و قال " أممم .. يعني انت هتجنني عليه رغم انك مش بتحبيه ؟؟
بلجلجه و هي بتفرك في ايدها _ ايوه انا .. انا مش بحبه لكن .. لكن بحكم انه جوزي ف انا خايفه عليه برده .. هو في وشي برده و اي حركة طفولية متخلفه منه هتضيعني و تضيع شغلي و تعبي
" أممم .. يعني شكلك و انت بتجري جمب الترولي إلى هو كان عليه و بينزف و انت مخضوضه يقول انك بتحبيه
بعصبيه _ لا مؤخذه يعني انت مالك ؟؟
" عمرك صبغتي شعرك ؟؟
_ هااا ؟؟
" عمرك لبستي فستان !
حطت ايدها ورا رقبتها بخجل و قالت _ لا !
اتنهد بضيق" عمرك لبستي حاجه غير البنطلون و الشيميز الرجالي دول ؟؟ تفتكري مالك رأفت الي شاف أصناف حريم أشكال و ألوان قدام عينه محبكيش ليه ، رغم انك ست ناجحه و قويه و جريئة في مجالك جداً ؟
بتوتر _ م.. معرفش !
ببرود" انا اقولك ليه يا مدام يقين ، بصي لنفسك في المرايه و انت هتفهمي ، انت أنثى بطاقة بس ! غير كده بتتعملي بخشونه و نبرات جشه دايماً و مفيش اي نعومة أو رقة أو دلع حتى ، مفيش اي حاجة من ريحه الجنس الناعم تمسك بصله !
كانت كل كلمه بيقولها بتطعنها الف مره في قلبها ، دموعها نزلت و كلامه بيتكرر في ودنها ، سحبت شنطتها و قالت و هي بتمسح دموعها _ دكتور خليل
"نعم ؟
قالت باستهزاء _ انت مريض ، انت جرحت فيا ، انت محتاج تتعالج يا دكتور ، كتك البلا في معاميعك
طلعت من المكتب و هو قال بصدمه" معاميك !! فيه ست تقول معاميعك !! هو يعني ايه معاميع ؟ مخدتهاش في طب دي ..
في الشركه
دخلت يقين و في حالة فوضى كبيرة في الشركه فقالت بصدمه : ايه ده ؟؟ مفيش موظف على مكتبه ؟؟ ايه كل الورق ده ؟؟ ايه الي بعتر الورق بالشكل ده ؟؟
- يقين هانم .. مالك بيه فوق
بصدمه : مالك !! يا نهار خراااب يا نهاااار خراااب
في الاجتماع
= مستر مالك انت كويس ؟
كان مالك ماسك الاستيكه و بيحاول يمسح القلم الجاف من على الورقه بيها
باستغراب = انت بتعمل ايه ؟
ببراءة " اصل الراجل بتاع المكتبه قالي ان الاستيكه دي بتمسح الجاف ، إلى باللون الأبيض ده بيمسح رصاص و الي باللون الأزرق بتمسح الجاف
فتحت الست بوقها و هي بتبص للوفد بتاع الشركة و قالت = منورين و الله ، يقين هانم على وصول
دخلت يقين بسرعه و هي بتبص على مالك ، كان قاعد في هدوء بالتالي اخدت نفس عميق براحه و قالت _ احممم .. اسفه على التأخير
بلهفة " يقيني !
قعدت يقين جمب مالك و هي متجاهله نظراته إلى كلها عشق و حب مراهق لحبيبته ، كانت بتبص عليه بطرف عينها كل شويه و بتبلع ريقها من نظراته
_ ايه رايكم نتاجر في الورق ؟؟ يعني على ما اعتقد بنستخدمه كتير جدا و هو بديل ممتاز يسد مكان البلاستيك إلى بقى بيلوث البيئة
ببراءة " اوف كورس كلامك مظبوط يا يقيني ، ده حتى في الأسكول قالولنا أن البلاستيك بقى ملوث جدا للبيئة و بسببه الانيملز بتموت
غمضت عينها و هي بتضغط على شفتها بعصبيه و قالت بهمس _ و المصحف ما في انيملز غيرك انت و خليل
" بتقولي حاجة يا ام آدم ؟؟
بعصبيه طفيفه _ مالك انزل دلوقتي
ببراءة و طاعة " اوكيه هاخد بريك لاني تعبت
طلع من أوضه الاجتماع فقالت بهمس _ اقسم بالله انا الي تعبت يا أخي
قاطعها راجل بيتكلم بالإنجليزية * سيدة يقين ، ماذا بيكي ؟
بالإنجليزية _ لا شيء، انا فقط مرهقه قليلاً ، ها ما رأيكم في المشروع ؟؟
بصوا كلهم لبعض و هما بيسلموا حاجه لبعض من تحت طاولة الاجتماع ، ففجاه رفع إلى فى نص التربيزه المسدس على يقين و قال بالإنجليزية * فكره جباره و لكن ستكون بدونك للأسف
همست برعب و لأول مرة تحس بالضعف و الرهبه _ م .. مالك !!!
اعملوا متابعه ليا 👈 المجد للقصص والحكايات
نوفيلا من اعادني للصغر البارت الثالث
#البارت_الثالث
من جوزي بقى طفل ازااااي ؟ ده شحط ٣٠ سنه
بسخرية *
لن يسمعك احد يا يقين هانم ، ستموتي و كل سيولة الشركات ستكون في حسابنا
بصراخ _ مااااالك الحقنااااااي عاااااا ابوس ايدك مش عاوزه اموت دلوقتي ، ابوس ايدك
ربطها و كتفها كويس و نزلوا كلهم من أوضه الاجتماع ، كل الموظفين التفتوا ليقين بصدمه و صرخوا = يقين هااانم !!!
بدموع _ مالك فين ؟؟ حد ينادي مالك
ظهر صوت برئ و قال " يقيني انا عندي الغضروف
بعصبيه _ غضروف يا ابن رأفت انقذناااااااي الله يخربيتك انقذنااااااي
ببراءة " يقيني انا نبهت عليكي بلاش روايات عشان متتعشميش في الواقع ، اصل انا مش هرمي نفسي في التهلكة عشان ماي لاف ، العمر مش بعزقه يا يقيني
بعصبيه _ اتفووووووو روح اتصل بالبوليس يا اهبل روح اعمل اي حاجه هيخدوناااااااي
" لسه الدور بتاعي في بابجي مخلصش
_ يا لهواااااي حد يتصل بالبوليس يا بهايم يا بهاااااااايم
بعد مرور ساعه ، دخلت يقين على دكتور خليل و مسكته من البلطو و قالت بعصبيه _ انا كنت هموووت و ابن الهبله معملش اي حاجه ، اين اشيائي يا عم ، يا عم مالك كان اجمد من كده و ارجل من كده يا عم ، لولا البوليس جيه كان زماني ميته و متصفيه
ببلعت ريق " يا ست أنت تموتي و تصفي بلد ، ده انت احمد عز في ثوبه الجديد انتِ
بعصبيه _ رجاااعلي جووووزي رجعلي مالك
بغمزه" ما انت بتحبيه اهو يا استاذه يقين
بتوتر و هي بتسيب البلطو _ احممم .. مين قال كده انا قولتلك قبل كده انه بس عشان جوزي مش اكتر و بعدين متعاطفه معاه مش اكتر ..
" و الله ؟؟ انت بتحبي مالك يا يقين ، بس احب اقولك ان مالك عمره ما هيحبك ، حتى و هو بعقل طفل كده هيمل منك ، بصي في المراية يا يقين و شوفي شكلك ، الرجوله إلى مغلفاكي من بره و من جوه تخالي اي شخص ينفر منك !
مقدرتش يقين تتماسك و انهارت ، هو صارحها بالحقيقه إلى هي بتتهرب منها دايماً
بعياط _ كفاااايه كفااايه
اخدت شنطتها و طلعت جري من المكتب ، الكل مستغرب من حالتها دي و بيتوشوشوا ، إلى شمتان في انهيارها ده و الي مستغرب انهيارها برده ، روحت الفيله بتاعتها هي و مالك ، دخلت لقيته لابس لبس اعدادي بتاع الولاد ، شيميز ابيض و بنطلون رصاصي و كرافاته سوده و شعره الأسود على ورا ، التفت ليها اول ما دخلت و هو مستغرب من دموعها ، قرب عليها و قال بلهفة
" يقيني ! انت كويسه ؟؟ بتعيطي ليه ؟؟
اترمت في حضنه و دي كانت أول مرة تترمي بين ضلوعه و دراعاته و هي ضعيفه كده
بعياط _ مالك احضني يا مالك
حضنها بقوة و همس" مالك يا حبيبتي ؟
بعياط _ مالك هو انا وحشه ؟؟ انت شايفني عامله ازاي ؟؟
بعدها عنه شويه و رفع وشها و قال بلطف" ده انت اجمل واحده الساعه واحده ، انت ست البنات كلهم
بابتسامه و عيون لامعه _ بجد ؟؟
قبل أحد وجنتيها و قال بحب " أنت عندك شك في انك جميله يا يقيني ؟
بصدمه من قبلته _ ها ؟؟
بخبث " بقولك عندك شك في انك جميله ؟؟
اتوترت من قربهم و نبرت صوته و أفعاله فقالت و هي بتمسح دموعها ببطن ايدها _ احممم .. انا طالعه استحمى بعد اذنك بقى
طلعت جري من قدامه فقال بخبث " يا بنت الجنيه انت ، هجننك و الله لجننك
حط ايده على شفايفه إلى لمست خدها و ابتسم ببلاهه ..
َ
في أوضه يقين
كانت بتبص على شعرها المبلول و على ملامحها ، ابتسمت و هي بتقول بفرحه _ قالي اني ست البنات .. قالي اني جميله ، مالك شايفني جميله ! و .. و باسني .. ده باس خدي بجد !
فضلت تضحك و هي مش مصدقه نفسها ، لكن فجأه قاطعها رن موبايلها فردت و كانت الصدمه
_ انت بتقولي ايه !!! مالك !!!!
كنت هنزل بارت كمان زي ماوعد بس التفاعل وحش
يتبع ..
تفاعل ب لايك و كومنت واتاكد انك عامل متابعه للبيدج علي الفيسبوك
حكايات ماجد فادي
نوفيلا من اعادني للصغر البارت الرابع و الخامس
❤️
بارتين اهو
_ مالك اخد السيولة كلها !! بيتبرع بيها لملجأ حيوانات !! اه يا حيوااان يا مااالك يا حيوااان ، اقفلي بسرعه اقفلي هروح له اقفلي
لبست يقين لبسها المعتاد ، بنطلون جينس و شيميز أوفر سايز بيبي بلو و رفعت شعرها على فوق ديل حصان و اخدت عربيتها و انطلقت لملجأ الحيوانات و هي بتلعن مالك و دكتور خليل
في ملجأ الحيوانات
بعصبيه و صوت جمهوري _ مااااااالك
التفت مالك ليقين و قال ببرود ممزوج ببراءة " يقيني ، انت جايه تتبرعي ؟؟
همست بتوهان _ عليه حتت يقيني ابن رأفت ! ' كملت بصوت عالي و عتاب' انت اتجننت ؟؟ اخدت سيولة الشركة كلها عشان تتبرع للحيوانات ؟؟
ببراءة" انت عارفة احنا كده هننقذ كام حيوان ؟؟
بسخرية _ و هتموت كام بني آدم من الحسرة ؟؟
ببراءة للست بتاعت الريسبشن" لو سمحتي انا اتبرعت ب ٢٠ مليون دولار، كده انا معفي من صيام رمضان ؟
جزت يقين على سنانها و قالت من بين سنانها _ مااالك هات ايدك
مدلها ايده و قال بمشاكسه" عاوزه تمسكي ايدي يا... عاااا يا بنت العضااااااضه
عضته في ايده بعصبيه و وحشيه و بعدين قالت ببرود _ عملتلك ساعه هيهيهيهي
بوجع" كده يا يقين ! بتوجعني اوي
الست بتاعت الريسبشن بخبث = ما هو الجامد ده حرام يتوجع برده
بعصبيه _ افندم ؟؟
= أصله جامد اوي ، مش عارفه جالك قلب تعضيه ازاي
فتحت يقين بوقها من الصدمه و الست بتتغازل في مالك و هو بيضحك ، في لمح البصر نطت يقين على الست و قالت بنبره تملك رهيبه و هي بتضربها _ مالك ده جوزي و بتاعي انا بس و انا بس الي اتغازل فيه ، قسماً بالله انا ممكن اقتلك هنا ، خليكي عارفه ان إلى بيبص على حاجه بتاعتي انا مش هرحمه و خدي العضه دي بقى
مسكت يقين رأسها و بدأت تعضها و الست بتصوت ، فقال مالك بخفوت و هو بيبلع ريقه " يا نهار اسود دي مستذئبه و لا ايه ، دي عدت دايمن في فامبير دايرز
التفتت يقين ليه و هي بتاخد شنطة الفلوس و قالت بعصبيه طفيفة _ بتقول حاجه يا حبيبي ؟؟
ببلعت ريق" و انا اقدر ، قدامي يا يقيني يا حبيبتي
في المستشفى
دخلت يقين مكتب خليل و قالت بنفاذ صبر _ اتصرف يا خليل عشان انا حاسة اني هقلب مستذئب كمان شويه ، الواد بيتعاكس اكتر ما بيتتفس !
ببلعت ريق" انا لقيت حل .. بس انت تمالكي أعصابك
بعصبيه _ انطق يا عم انجدني انجدناااااي
بتوتر و بلعت ريق" انت لازم .........................
بصدمه و صوت عالي _ على جثتي الهبل ده على جثتييييي
في الفيلة الصبح ..
صحت يقين و كان واقف مالك بيلبس ، فقالت بنعاس _ انت نازل ؟
" يقيني انت مش هتروحي الاسكول و لا ايه ؟؟ بقالك كذا يوم مش بتروحي
اتنهدت بضيق _ انت فطرت ؟
" اه يا حبيبتي و عملت سندوتشات ليا كمان ، خدي بالك من نفسك يا يقيني
باس رأسها و اخد شنطته و نزل ، حطت وشها في المخدة بكسوف و قالت بنبره رقيقه اول مره تتكلم بيها من ساعه ما بقت سيده أعمال _ باس راسي .. و بيقولي يا يقيني ، بينسبني له ..!
في مدرسه اعدادي و ثناوي مختلط
* بس ده قمور اوي ، شوفتي السيكس باكس ؟؟ ده مستحيل يكون قدنا
: مايا الولد ده لسه جديد هنا و بقاله يومين و كلنا حاولنا نكلمه و مداش ريق حلو ابداً
*ده انا مايا الكارم يعني بنظره مني بس ادوخه
ضحكت بسخرية : يا اختي ده انت لو اتشقلبتي كده مش هيبص عليكي ، ده في بنت شاغله باله من الواضح
بغيظ * انا حطيته في دماغي خلاص ، و الله لانا رايحاله ..
راحت مايا ناحية الكانتين و اشترت واحد ايسكريم و جريت ناحيته و هي بتضحك و بتقول * همسكك يا ميرناااا همسكك عاااا
خبطت فيه بالعمد و ميرنا واقفه مصدومه من تفكيرها ، و الايسكريم بتاعه وقع في الأرض فقالت باسف و دلع * سوري بجد انا اسفه ، كنت بلعب مع صحبتي و مخدتش بالي
ببرود " و لا يهمك بعد اذنك
بلهفة * لا ازاي ، ارجوك سيبني اعزمك على آيس كريم بدل إلى وقع في الأرض عشان ضميري يرتاح
" بس ..
قاطعته و قالت * مابسش بقى ، انا هطلبلك واحد مخصوص ، سوري بجد يا .. اسمك ايه ؟
" مالك
عضت شفتها بخفه * واو اسم لوجيك اوي ، لايق على شكلك
بخجل" احمم شكرا
* العفو ، تاخد شوكولا و لا فانيلا ؟
" يعني هو لازم ؟
* اهاا عشان ضميري يا لوكه
اتنهد بنفاذ صبر " طيب فانيليا ، و بلاش لوكه دي
بابتسامه انتصار * اوكيه يا بيبي
راحت ناحيه الكانتين فقال مالك بسخرية " بيبي ؟؟ خبطت فيك غصب عني ؟؟ هي شيفاني برياله ؟؟ بنات آخر زمن فعلا
قاطعه صوت رقيق ملائكي _ لوووكه
التفت ليها و قال بعصبيه " مش قولتلك بلاش لوكه دي .. ايه ده !! يقين !!
يتبع ...
يا ترا مالك هيعيد يقينه للصغر ؟؟
مالك هيخف امتى بقى ؟؟
البارت الخامس
بلهفه " يقيني انت هنا ؟
كانت واقفه بلبس المدرسه إلى مخليها زي العيال بظبط ، جيبه فوق الركبة لونها رصاصي و شيميز ابيض و جرافاته سوده و قطتين و بتلعب في صوابع ايدها بتوتر و هي بتاكل شفايفها ، مشاعر مالك كانت متلغبطه بس الي كان عارف يحدده انه كان غيران عليها أن حد يشوفها و هي كده و كان عاوز يخبيها من عيون الناس و هو الي يشوفها بس
برقه _ كنت زهقانه قولت اروح المدرسه قبل ما الحصص تبدأ ، انت كنت بتعمل ايه ؟
مسك ايدها و قال " بقولك ايه بما ان انا و انت جداد في المدرسه و لسه ناقلين من يومين ، ايه رايك افرجك على المدرسة حته حته ؟؟ انا عرفت أماكن كتير هنا
بابتسامة _ اوكيه مفيش مشكلة
شد على ايدها أكتر كأنها هتهرب منه و طلعوا المبنى الدراسي ، اما مايا كانت بتراقب من بعيد لبعيد و هي هتموت من الغيط
: ايه ؟ نفضلك ؟؟
بعصبيه * طلعت البت دي في دماغه فعلا اول ما شافها مسك ايدها
بسخرية : هاتي الايس كريم يا اختي اهو ابقى استفدت حاجه من خطتك الفاشله
بخبث * بس و الله ما هسيبه ، مالك ده بتاعي انا و بس !
في أوضه الموسيقى ، كان قاعد مالك و بيعزف على البيانو و يقين قاعده جمبه
_ مكنتش اعرف انك شاطر في العزف كده يا مالك
بابتسامة " انا بحب البيانو جداً ، ايه رايك اعلمك عليه ؟
بفرحه _ بجد ؟؟
" بجد يا روح مالك ، يلا هاتي ايدك
مدت ايدها ليه و بدأ يدوس بصوابعها على المفاتيح بتاعت البيانو و هو بيقول " ده دو ، ده ري ، ده مي، ده فا، ده صول، ده لا، ده سي، و اخيرا بنرجع تاني ل دو
كانت مبتسمه و هو ماسك ايدها و بيعلمها ، اتجرات و طبعت قُبله على احد وجنتيه و قالت بعشق و نبره رقيقه اول مره يسمعها _ مالك خليك عارف اني بعمل حاجات عكس طباعي عشان خاطر عيونك الحلوين دول
كان بياخد نفسه بصعوبة من قُبلتها و من مغازلتها لعيونه و كلامها إلى كله تضحية و مشاعر حلوه و رقيقه تشبه يقين الطفلة إلى قاعده قصاده ، كان تايه فيها !
فقال بنبره توهان " مش فاهم قصدك يا يقين
ابتسمت _ هتعرف بعدين متخفش
ضمها ليه و هو بياخد نفسه بصوت عالي و هي مبتسمه ببلاهه و هو بيُقبل خصلات شعرها بهدوء و رقه
بكسوف _ مالك احنا في المدرسه فوق .. الجرس رن يا مالك الطابور هيفوتنا
بعد عنها أخيراً و قال و هو بيحاول ينظم نفسه" طيب يلا بينا عشان الطابور ، عندك حق
سحبها من ايدها و نزلوا للطابور و وقفوا جمب بعض
في الميكرفون = يلا هنعمل التمرينات
لطمت يقين و قالت _ تمرينااات !! مش قولتلك يا مالك اني بضحي عشانك مصدقتيش انت
بسخرية" يلا يا يقيني ، واحد اتنين تلاته أربعة ، مشط الرجل واحد اتنين تلاته اربعه
_ انا عندي الغضروف يا مالك ، انا مش عيله لا
اخيراً خلصت التمرينات إلى كانت مُهلكه بالنسبه ليقين جداً ، فضل مالك يضحك عليها طول الحصص و هو بيبص عليها و ضهرها واجعها
في البريك" الفسحه "
_ اااه يا عضمي اااه ، يا مالك مش كنت تقلب عجوز احسن ما تقلب طفل !
* هاااي يا مالك
" هاي يا .. اسمك ايه معلش نسيت
* مايا يا مالك ، مجتش تاكل الايس كريم معايا ليه ؟
برفعه حاجب _ آيس كريم ؟؟
* هي دي الجيرل فريند بتاعتك و لا ايه ؟
" حاجة زي كده
بعصبيه _ هو ايه الي حاجه زي كده ؟؟ انا مش الجيرل فريند بتاعته انا مرا ..
قاطعها و قال " يعني بنفكر نرتبط انا و يقين
بغيظ و غيره * أممم .. طيب و ايه الي موقف مشروع الارتباط ده ؟
بعصبيه _ بعد اذنكم
اخد نفس عميق و قال " مايا يا ريت تشيليني من دماغك انا و يقين
* ليه يعني ؟ مش ممكن ابقى انا و يقين صحاب ؟
بسخرية " انت و مين ؟؟ انت و يقين ؟؟ معتقدش
* فعلا هي واضح انها مش شبهي و لا في الاستايل و لا الشكل، انا احلى كتير
بثقه " بالعكس هي الي احلى منك كشخصيه و استايل و طباع ، دي الليدي بتاعتي
بغيره * و ايه الي يمنع امي ابقى صاحبتها حتى لو مختلفين في الحاجات دي ؟
بثقه " عشان يقين مؤدبه و محترمه و عامله لنفسها حدود دايماً ، اما انت بتاعت ولاد و مش محترمة زيها
بعصبيه * ماشي يا مالك هنشوف مين الي ..
قاطعها صوت ميرنا و هي بتجري عليها و بتقول : تعالوا شوفوا يقين بترقص مع سيف على المسرح
بغيره و غضب" بترقص !! مسرح !! يقين !!
المنشورات بتوصل للمتابعين بس اعمل متابعه
البارت السادس ، ما قبل الأخير
دخلوا الكل للمسرح و يقين بترقص قصاد سيف تانجو بلبس المدرسه و بتضحك و هو كذلك قربت منه و هي بتضحك اكتر و هو كذلك و كل شويه يبصوا بطرف عينهم على البنات و الولاد إلى واقفين ، في منهم إلى متغاظ و في منهم إلى بيسقف و في منهم كان بيولع زي مالك !
بضحك و صوت واطي _ حبيب خالتو إلى مشرفني ، عارف يا سيف من و انت في اللفه و انا بقول انك ملكش لازمه و ياما عملت حمام في وشي ، بس خلاص انت بتصلح غلطتك اهو بتساعد خالتك
= خلاص يا خالتو بقى مش كل شويه تحسسيني بالذنب انا كنت طفل و مش فاهم ، المهم هو الدكتور قالك انك ترقصي مع ولد عشان اونكل مالك يخف ؟؟
بضحك _ لا ده انا بعمل كده عشان اغيظ اونكل مالك يا حبيبي
= طيب انجزي بقى عشان البت بتاعتي واقفه و على آخرها
_ طيب طيب برقص بسرعه اهو اهو عاااااا ماااالك
وقعت يقين و هي بترقص بسرعه نتيجه التواء رجلها من على المسرح فوقعت على الأرض، و مالك جرى عليها و شالها
بخضه = انت كويسه ؟؟
يقين بصت على مالك إلى كانت ملامحه كلها غضب و غيره و غيظ و ملتزم الصمت و قالت و هي بتنام على كتفه و بتحاوط رقبته كويس _ اسفه يا حبيبي ، اسفه اوي متزعلش مني عشان خطري ، مالك انا جسمي بيوجعني اوي
جرس الفسحه رن فنزلها على الأرض و قال من غير ما يبصلها " يلا على فصلنا يا يقين ..
حضنت دراعه و هي متجاهله نظرات زمايلهم إلى كانت كلها صدمه من جراءت يقين في التعامل مع مالك ، و هما ميعرفوش انه جوزها و فكرينهم طلاب فعلاً !
_ عارفه انك مش هتعرف تشيلني و تدخل بيا الفصل بس انا رجلي لسه ملويه و بتوجعني ف مش عارفه امشي عليها خالص ، هسند عليك يا مالك
بعصبيه " رقصتي معاه ليه يا يقين ؟؟ ليه عملتي كده ؟؟
بتنهيده _ ده ابن اختي يا مالك و انا خالته
بسخرية" بس قدك في السن يا يقين !
_ تؤ انا اكبر منه بكتير يا مالك ، و بعدين انا معملتش حاجه غلط انا رقصت معاه تانجو من غير ما يلمسني و لا انا المسه
بعصبيه " و ضحكك معاه ؟؟
بدلع _ انت بتغير عليا يا مالك ؟
بتوهان من دلعها " هااا !
بدلع _ بتغير على يقينك ؟
حضنها و هو بيقول " ايوه بغير على يقيني ، انت بتاعتي يا يقين ، انت اليقين و ياء الملكية لمالك رأفت و بس ، انت فاهمه و لا لا ؟؟
بابتسامه و رقه _ تيجي نروح ؟ انا تعبانه اوي
بحيرة " بس همنشي من المدرسه ازاي قبل ميعاد المرواح ؟
بثقه _ بتثق فيا ؟؟
بحب " مبثقش في حد غير فيكي
سحبته من ايده و هي بتجري بيه لبره المسرح و بتضحك بصوت عالي و هو كذلك
بصوت عالي و ضحك " انت مجنووونه
راحت ناحيه السور و قالت و هي بتطلع عليه _ مع مالك رأفت و بس ، يلا شبكلي ده انا هفسحك حتت فسحة يا مالك
شبكلها و نطت و هو كذلك
" نطلب كريم و لا نروح مشي ؟
_ هنروح جري يلا امسك ايدي و هنجري وسط العربيات
بصدمه " انت مجنونه فعلاً
_ فيه اغنيه بتقول سيب نفسك لو حتى يوم لو كل الناس هيقولوا عليك مجنون ! انت رجعتني صغيره تاني يا مالك
فضلوا يجروا وسط العربيات لحد ما وصلوا لعربيه كبده بتاعت ست بسيطه أوي و ضحكتها بشوشه
_ يا حجة نفيسة انا جيت
بفرحة = يقين ! ايه الي انت عملاه في نفسك ده !
بضحك _ موضوع كبير يا حجة، عاوزه ١٠ سجق و ١٠ كبده
بصدمه " هناكل كل ده لواحدنا ؟؟
_ اهااا 'التفتت لنفيسه' و طبق طرشي مشكل بقى يستاهل بوقك يا ست نفيسة
بابتسامه = عنيا يا يقين ، اقعدي انت و البيه يلا
_ نقعد قدام النيل ؟
" أممم .. ممكن جمب الست الحلوه دي من ورا
باستغراب _ بعيد عن الناس ؟؟
" انت الناس يا يقين ، انا مبشوفش غيرك عمتاً
ابتسمت ببلاهه و قعدوا على التربيزه و بدأوا ياكلوا
" تحفه ، انت عرفتي المكان الحلو ده منين ؟
_ الشقى بقى انا تعبت عمال ما بقيت سيده أعمال برده
بفضول " ليه كنت من يومين لابسه لبس رجالي كده و ملامحك حادة و صوتك اجش ، مش يقين إلى قاعده معايا دلوقتي
عيونها دمعت و اخدت نفس عميق _ انا كنت بسبب جمالي ده و صوتي الحلو ده هتعرض للاغتصا*ب ! من يومها و انا قررت ابقى جاشه و لابسه كده و بتكلم كده عشان مش ناقصة صدمات ، لما حاول زميلي يعتدي عليا جاتلي صدمه و كرهت نفسي و جسمي و كرهت كوني بنت اصلاً !
عشان كده انا دايماً مسترجله و الجانب الناعم إلى فيا اتدفن من سنين ..
مسح دموعها و قال بحب " بس انا شايف قدامي دلوقتي احلى ست في الدنيا ، رقه و دلع و نعومة و جمال و براءة ، لو في الجنه مش هلاقيهم
ابتسمت _ انا بسببك خفيت يا مالك و بقيت يقين بتاعت زمان ، بقيت يقين الليدي الرقيقة
بحب" انا بحبك في كل وقت و في كل شكل و في كل لون ، انا بحب يقيني دايماً
بصدمه و قلبها بيرقص _ ب .. بتحبني ؟؟؟
" اية فى ايه ؟؟ هو انا اول مرة اقولك اني بحبك ؟؟
بكسوف _ ايوه ..
" ده انا مش بحبك بس ده انا بعشقك و مهووس بيكي و مغرم بيكي و بعيونك و ..
قاطعته بضحك _ صوتك يا مالك عالي، الناس ..
" قولتلك قبل كده انك الناس .. انت كل الناس
بليل في الفيلة
_ براحه يا مالك رجلي بتوجعني اوي
بعصبيه طفيفة " دي ورمت يا حبيبتي ، انا زعلان منك انك تحاملتي عليها
_ بس كان يوم حلو اوي يا مالك بجد ، الكبدة و السجق و القصب و الملاهي و الي شاركني اليوم هو أعظم حاجه في يومي و في حياتي كلها
بغرور" انا عارف اني جامد يا يقين
بضحك _ و النبي ؟؟ طيب اربطلي الرباط يا جامد عشان انام نينه هوه
" حاضر يا يقيني من عيوني
_ حلوين اوي
" هما ايه ؟
بابتسامه" عيونك ..
الصبح...
صحى مالك و ملقاش يقين جمبه ، كان الدولاب بتاعها مفتوح و فاضي !
بصدمه " هي... هي عرفت الحقيقه ؟؟!!
يتبع ...
نوفيلا من اعادني للصغر البارت السابع و الأخير
#نوفيلا_من_اعادني_للصغر
بصدمه " عرفت الحقيقه !! يقين ! يقييييين
صرخ باسمها و هو مش مصدق ، قام من على السرير و لبس بسرعه و لكن المرادي كان في هيأت مالك رأفت ، شيميز اسود سينيه و بنطلون قماش اسود و حزام سينيه برده ، حط برفان رجالي قوي و لبس سلسله فضى مكتوب عليها
" يقيني " وعد نفسه انه مش هيلبسها غير لما يحبها فعلا ، مش مجرد جواز مصلحه .. كان شايف فيها بنت جميله مدفونه في قبو و كان لازم يطلع البنت دي ، ظبط شعره الأسود على ورا و نزل و رجع صوته لنبرته الرجوليه أخيراً و قال " عم محمد وديني المستشفى إلى بروحها كل يوم
= احممم .. هو لا مؤخذه في السؤال انت عندك اسهال يا ابني ؟ انت بتروح لدكتور خليل اكتر ما بتتنفس ، ما تاخد انتينال بدل المشورة دي
بعصبيه" عم محماااااااد
بخوف = يا ابني أن شاء الله يجيلك إمساك انا مال امي انا .. يلا هننطلق
في المستشفى
دخل مالك و هجم على خليل و ضربة بالبوكس و مسكه من البلطو و هو بيقول بعصبيه" انت الي قولتلها أن دي لعبه مني صح ؟؟ انطقققق انطقققق
_ يا عم حرام عليك البلطو ده مش مرحوم و لا منك و لا من مراتك ، انا امي قالتلي أن مهنة الطب المجتمع بيحترمها مكنتش اعرف اني هتهان كده و ..
قاطعه بعصبيه" هتحكيلي قصة حياتك ؟؟ قولت ايه ليقين ؟؟
بعصبيه _ انت الي غبي و كلمتني امبارح
قام من عليه و قال و هو بيضرب راسه ببطن ايده بعصبيه" يا نهار غباء يا نهار غبااااااااء ضيعتها انا ضيعتهااااااا كله بسببي
فلاش______________________________________
" الو يا خليل ، لا كله تمام هي مصدقه اني عيل
بضحك _ شوفت بقى انا اقنعتها انك هتتعالج لو هي أظهرت الجانب الطفولي الناعم منها و خليتها تجيلك بلبس المدرسه و القطتين
" انا كنت عاوز اخبيها في عيني ، مكنتش اعرف انها ست حلوه كده ، دايماً لابسه قناع البعبع
بضحك _ شوفت أفكاري حلوه ازاي ؟؟ لا و الموضوع دخل عليها بسهوله
بعصبيه" نعم يا عنيا ؟؟ ده انا الي خطت و دفعت فلوس للمستشفى عشان يردوا يدخلوني عمليات كده و كده ، و انا الي اقترحت عليك الفكرة اصلا و انت قولت انها حلوة
بثقه _ بس من غيري مكنتش هتعرف تنفذها و يقين تبقى حبيبتك ، مش قولتلك اني من يوم ما شوفتها في فراحكم حسيت انها متطربه نفسياً و وراها أسرار
بحزن " اه يا نور عيني كان هتتعرض للاغتصاب
_ بس انت صرفت كتير اوي و دفعت للوفد الأمريكاني عشان يرفعوا عليها السلاح و مياذوهاش عشان تصدق انك مراهق فعلا مش الراجل الي هي تعرفه ، يعني لازم تحبك بقى مش معقول انا لا اطيق الانتظار
" انا هقولها الحقيقه بكره و اعترفلها بحبي كمالك رأفت العاقل الناضج
_ انا و عارف انك بتحبها من يوم الفرح لكن هي كانت محصنة بزي البعبع هي بقى ايه النظام ؟
بحيرة " معرفش ، بس على ما اعتقد اممممم ...
بص على ملامحها و هي نايمة و بتهمس في أحلامها ' مالك بطل تزغزغني
ضحك بخفوت و قال بحب" اعتقد بتحبني يا خليل ..
باك _________________________________
بعصبيه مخلوطه بخوف " اكيد سمعت حاجات معينه من المكالمه ، انا كدبت عليها كدبه كبيرة اوي يا خليل ، هي بذاكئها اداتني احساس انها نايمه عشان اكمل المكالمه اكيد اكيد
اتنهد _ بص يا صاحبي ، انت حاولت تقربها منك من غير كدب ، لكن هي مستجبتش ف اتطريت تعمل كده يا مالك
بحزن" مش هتسامحني
_ انت متأكد انها بتحبك !!
بخوف " معرفش .. اقسم لك بالله انا مش عارف حاجه دلوقتي خالص ، مش عارف غير اني عاوزها تسامحني و تبقى يقيني بمزاجها مش غصب عنها ..
عند يقين في بيت متواضع ، فيه ورود جميله و زرع أخضر في جنينة صغيره جميله و مبهجه زي صاحبتها ، ده بيت الست نفيسه
_ الشاي يا ست البنات ، ممكن بقى تبطلي عياط يا بنتي ، جوزك مغلطش
بعياط " لا غلط ، غلط لما كدب عليا ، غلط لما وداني لخليل صاحبه إلى هو دكتور نفسي اصلا بطريقه غير مباشره ، غلط انه مقربش مني بصدق !
_ يا بنتي انت كنت بتصديه دايما و عايشه معاه زي شيخ الغفر ، هو حب و الي بيحب ممكن يعمل اي حاجه يا يقين يا بنتي ..
بعصبيه طفيفة" ما هو عشان كده انا اتخليت عن شخصيتي و مبادئي عشان خاطره
بابتسامة _ يعني انت حبتيه ؟
سكتت لوهله و بعدين اترمت في حضنها و قالت بحزن و لهفه" اوي اوي يا نوفه ، بحبه اوي
ابتسمت _ يبقى متفرطيش فيه يا حبيبتي ...
صباح تاني يوم في شركة يقين ..
دخلت يقين مكتبها و هي بهياتها الصارمه ، لابسه شيميز و بنطلون واسعين و شعرها على فوق ، دخلت المكتب و اتفاجات لما لقت مالك نايم على الكنبه و دموعه على خده
بصدمه _ مالك !!
نط مالك من على الكنبه اول ما سمع صوتها و قال بشوق " يقيني !!! اقسم لك بالله انا لا اطيق الانتظار
مقدرتش تمسك ضحكتها و ضحكت بصوتها كله ، لكن افتكرت كدبته فقالت بعتاب _ ليك عين تيجي هنا ؟؟ بره مكتبي و بره شركتي و بره حياتي كلها
قرب منها و مسكها من دراعها و قال بعصبيه" مش هخرج يا يقين ، فوقي يا يقين بقى ، انت بس لما بتفردي شعرك ده بتسحريني !
شال التوكه المشبك من شعرها فاتفرد شعرها على ضهرها و قال بعشق" و ملامحك دي لما بترخي و متبقاش جده ، نظرات عينك إلى بتدوخني ، لمعه عيونك إلى بتخليني زي المدمن و انت الهيروين ! انا بحبك يا يقين ، بعشقك ..!
اتوترت من كلماته خلت مشاعرها متلخبطه ، بلعت ريقها و هو بيبصلها بحب و قالت بكسوف _ كمل كلام ، كلامك الحلو ده بيرضي غروري كست يا مالك ! بلاش الصمت ده
ابتسم ابتسامه خطفت قلبها و قال بحب " الصمت في حرم الجمال جمال يا يقيني .. 💛
بعشق _ بحبك يا مالك .. بحبك يا من اعادني للصغر .. 💛
بعد مرور سنه ..
بصراخ" ماااااالك خش معاااايا يا مااالك
_ انا بخاف من الدم يا حبيبتي و مش هستحمل منظر فتح بطنك ، خليل هيدخل يهديكي يا حبيبتي
صرخت " عاااااا ده ممكن يجلطني و انا متبنجه ده يا مالك
= بقى كده يا ام خليل ؟
بصراخ " خليييل مين !! مش كفاية علينا خليل واااحد !
_ في حفظ الله يا حبيبتي، متخفيش بقى
بصدمه " في حفظ الله !! في المشاهد إلى زي دي المفروض تعيط يا مالك مش تقولي في حفظ الله
= اسفخس عليك ، طول الطريق بحفظك في كلام حبيبه و انت تقولها في حفظ الله ! عاوزها تقولك ايه ؟؟ بارك الله في ميتين امك؟؟
* لو سمحت يلا عشان مدام يقين هتتعب و حالتها هتتعرض للخطر لو اتاخرت عن كده
= خطر ؟؟ دي من اول ما عرفتنا و هي بتعض فينا و لا كأنها فامبير !
بعصبيه " مراتي فامبير ؟؟
ببلعت ريق = اسف اسف و الله
" ايوه يا عم قول كلب بوليسي حرام نظلم الفامبيرز !
في سبوع أدهم مالك رأفت ، ابن يقين السواح و مالك رأفت 💛.
_ عاوزه يشتغل ايه يا حبيبي ؟
" بصي يا حبيبتي المجتمع بينقسم ل ٤ جزئيات ، ذكور و إناث و دكاتره و مهندسين
ضحكت _ خليه مهندس يا حبيبي ، لحسن يطلع دكتور متخلف زي خليل
* ساااامعك يا يقين
بضحك _ عارفه على فكره
بحب" يقيني
_ نعم يا حبيبي ؟
" خليكي عارفه انك احلى حاجه في دنيتي و احلى حاجه شافتها عينيا ، انا بقالي سنين بشتغل في البورصة و انت السهم الوحيد الي راهنت عليه لآخر نفس عشان اكسبه
بحب _ انا بعشقك يا مالك ، ما تقوم تلعب على البيانو شويه
بحب " عيوني يا ام أدهم ..
قام مالك و بدأ يعزف على البيانو و هو بيبص ليقين بحب و لهفه
همست _ من اعادني للصغر ، سأظل اعشقه للكبر 💛.
#بقلمييي هنا سلامه
جميع اجزاء أرض زيكولا
سلسلة أرض زيكولا
تحميل وقراءه رواية أرض زيكولا الجزء الأول
تحميل كتاب ارض زيكولا