روايه ليه يازمن الفصل السابع عشر بقلم نسرين بلعجيلي
روايه ليه يازمن الفصل السابع عشر بقلم Nisrine Bellaajili
روايه ليه يازمن الفصل السابع عشر بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 17
فرح من ساعه ما طلعت من المستشفى وهي سرحانه وخاصه ان مراد ماتصلش بيها حست إنه خلاص مابقاش عايزها
دخلت عندها رحمه
رحمه: لسه مش عايزه تاكلي؟
فرح: ماليش نفس يا ماما
رحمه : سيبيها علي الله يا بنتي وقومي اتوضي وصلي صلاه الاستخاره وادعي ربنا كثير لو مراد نصيبك ماحدش يقدر يبعدو عنك حتي اهله وحتي سماح و نوال دا بيبقي رزق و نصيب ربنا كاتبه ليكي بس لازم تتقبلي قضاء و قدر ربنا قومي يا ضنايا وبدل ما انتي قاعده كده تندبي حضك قومي بقى و استغفرى وصلي علشان ترتاحي نفسيا وقبل كل دا كلي شويه علشان تصلبي طولك
وطلعت من الاوضه و سابتها
علي كان قاعد بيتفرج علي التليفزيون
علي: أخبارها إيه؟؟
رحمه مش راضيه تاكل وقاعده بتعيط علي عيني اشوفها كده
هكلم اختك سميره تيجي تتكلم معاها انت عارفها بتحبها قد ايه
علي: فكره حلوه كلميها وانا هروح اجيبها بنفسي
في شقه نوال
كانت قاعده ومتغاظه ان المعلم طلع عند نانسي وسايبها هي
جه كريم
كريم : سلام عليكم هو اللي سمعته صح ؟
نوال : سمعت إيه يا ولا وبعدين كنت بايت فين ومختفي فين؟
كريم : الحمدلله انك اخدت بالك اني مختفي
نوال: ولا انا مش فايقه ليك خالص اتكلم عدل معايا
كريم: امي رحمه راحت فين؟؟
نوال: عند ابنها علي
كريم : يعني اللي سمعته صح
نوال: ماتقول سمعت إيه وخلصنا
كريم: سمعت بخطوبه فرح علي مراد صاحب علي وسمعت كمان ان بنتك نزلت فشكلت الجوازه قال ايه بتحب مراد
نوال: مين قالك الكلام دا؟؟
كريم : ماحدش قالي انا سمعته بودني من ستات الحاره بيتكلموا
الحاره كلها عرفت بنتك عملت ايه
شايفه نتيجه تربيتك ليها
نوال: يا مصيبتي السودا يالهوي سيريتنا بقت علي كل لسان مين هايكون طلع الكلام ده بره
اه مافيش غيرها مقصوفه الرقبه و النبي ما انا سايباها
وطلعت من شقتها علي شقه نانسي
فضلت تخبط كثير لحد ما فتحت الباب
نوال: اه يا كلبه بطلعي كلام علي بنتي وخليتي سيريتها في الحاره كلها
نانسي: استغفر الله العظيم يا وليه انت شكلك اتجننتي خالص
وانا اطلع كلام ليه؟ مصلحتي ايه؟
نوال: لأ ما مصلحتك تعمليلي مشاكل مع المعلم
ناتسي: لا من الناحيه دي اطمني انت لوحدك مشكله مش محتاجه اي تدخل مني
المعلم طلع من الاوضه
المعلم : في إيه علي الصبح كده
نانسي : تعالي يا معلم اشهد بالحق قال ايه انا طلعت كلام علي بنتك سماح في الحاره وانا لا طلعت ولا جيت وما بكلمش حد خالص وكمان موبايلي بايظ وانت قلتلي هتوديه تصلحه يبقي طلعت الكلام أمتي
وفوق كل دا صوتكم كان عالي جدا ومسمع الحاره مش ضروري حد يطلع الكلام
المعلم: هو انت إيه مش بتتهدي أعمل فيكي إيه؟ مش كفايه المصيبه اللي احنا فيها بسببك و سبب بنتك عايزه ايه تاني
نوال: هو في ايه ؟ انت ليه مش طايقني انا وعيالي
المعلم: من عمايلك السودة انا مش فاهم انتي عاوزه ايه؟
توال: لازم تتصرف سيرة البنت بقت علي كل لسان لازم الزفت مراد يجي يخطبها
المعلم: يخطب مين يا مجنونه ؟
نوال: الله في سماه لو مخطبش بنتي مش هتعرف هعمل ايه؟ انا مجنونه وهابه مني اوعي عقلك يقولك انك تجوزه لفرح
المعلم: ارتاحي لا هيتجوز بنتك ولا فرح صرف نظر عن الموضوع ارتاحي بقي
نوال: طبعا اهله مش هيروضوا يجوزوه فرح بعد اللي عملته في اختها
نانسي : حرام عليكي فرح بنت مؤدبه ومحترمه انت كدبتي الكدبه وصدقتيها
نوال: أنت تكتمي خالص مالكيش صالح خالص بيا ولا بعيالي
المعلم: روحي علي شقتك يا وش المصايب ومتخليش شيطاني يطلع عليني فاهمه ؟
نوال: اهو دا اللي انت فالح فيه تزعق ليا بس بس رحمه و نانسي حبايب القلب ماشي يا معلم
ونزلت تحت
كريم دخل عند اخته
سماح: بقولك إيه اقفل النور وخد الباب في إيدك انا مش ناقصه حكم و مواعيظ منك
كريم: ليه عملت في فرح كده؟
سماح: وليه هي عملت فيا كده ؟
كريم: عملت ايه اصلا هو انت هتصدقي نفسك ولا إيه ما طول عمرك بتغيري من فرح طول عمرك بتحسديها ديما بشوف دا من تصرفاتك و عنيكي لما بتشوفيها فرحانه و مبسوطه كل ما تشتري حاجه بتاخديها منها او تروحي تشتري زيها وهي هبله بتتعامل معاكي علي انك اختها الصغيره اللي بتحبها انت واخده طباع نوال في حاجات كثير هي كمان بتحب الحاجه اللي في ايدين غيرها طول عمرها شايفه حياة امنا رحمه وعايزه هي تبقي الكل في الكل
سماح: كل الكلام دا غلط انا عمري ما غيرت من فرح هي اللي الكل في الكل حتي انت بتحبها اكثر مني وعلي علي طول كان بجيب ليها هدايا ولا أبوك اللي بيفتخر بيها انها مهندسه ولا سميره اللي بدلعها ومش بطيقني علي طول كانت بتقولي انت شبهه امك
كريم: سيبك من كل الكلام دا انتي عارفه كويس ان مراد بيحب فرح عايزه تدخلي في النص ليه؟
سماح: لاني بحبه
كريم : بس هو بيحب فرح و عايز يتجوز فرح يبقي نعقل بقي وتسيبيهم في حالهم وخليكي انت كويسه و باركي لفرح
سماح: لا مش هيحصل
كريم: لحد دلوقتي بتكلم معاكي بالأدب وفاهم حالتك النفسيه بس اللي عملتيه غلط انك تقللي من ابوكي و اخوكي قدام صاحبه و اهله اوعي تفكري انهم هيكونوا في صفك لا اللي عملتيه ليه اسم واحد انك قليله الربايه حتي لو بتحبيه كان لازم تسكتي وماتتصرفيش كده بس هقول ايه طالما نزلتي انت و نوال تحت يبقي هي اللي حرضتك تعملي كده
هنا نوال سمعت الكلام
نوال: ومالها نوال يا كريم والله كبرت وبقيت تتكلم
كريم: ما انا كبرت من زمان بس انت مش واخده بالك
نوال: هو فيه أيه يا ولا رحمه وبنتها عاملين ليك ايه؟؟ تيجي عليا انا واختك
شوف علي عمل ايه مع أبوك وخد فرح و امها عنده قال ايه خايف عليهم مني
كريم: احسن حاجه عملها لاني عارفك بتحبي المشاكل وتحبي تاخدي اي حاجه من امي رحمه حتي لو كان عريس بنتها
نوال: إنت اتجننت ايه الكلام دا ؟
كريم: دي حقيقتك اللي لازم تعرفيها انت واحده وحشه اوي
اوعي من قدامي كده
نوال: رايح فين يا ولا؟؟
كريم: رايح اطمن علي امي رحمه وعلي فرح
نوال: يا خبتك الثقيله في عيالك يا نوال
سماح: سيبيه يمشي
نوال: شايفه دماغك المجنونه وصلتنا لفين دا اللي الناس في الحاره مالهمش غير سيرتك
سماح: عارفه
نوال: عارفه ازاي ؟؟
سماح: يوه بقي سيبيني ارتاح
نوال: انطقي يا بت عملت ايه ؟
سماح: مافيش بنت جارتنا ام حسن اتصلت بيا تعرف ليه صوتنا عالي قومت انا حكيت ليها اللي حصل وان فرح اخدت مني حبيبي ولفت عليه هو دا وهي ما كدبتش خبر قالت لامها والباقي انتي عارفاه
نوال: يالهوي منك يا سماح ماخفتيش لا البت تفضحك
سماح: اكيد مش هتفضح امها إنها بطلع كلام في الحاره
نوال: بس ابوكي قال ان مراد صرف نظر من الجوازه وأهله رافضين
سماح : احسن
نوال: مابقتش فاهماكي يا بنت بطني انتي بتحبيه ولا هو عند وبس
سماح : مش مهم تفهمي اقفلي النور واطلعي عايزه انام
في شقه عم محمد
دخل علي بناته الاوضه
عم محمد : قومي يا وداد جهزي نفسك جوزك شويه ويجي ياخدك
زهره: إنت بتقول ايه يا با؟
عم محمد : بقول الصح و اللي لازم يحصل جوزها اتصل بيا واعتذر و كان غصب عنه واحد ابن حرام اداله سيجاره وعمل اللي عمله
زهره: والكلام اللي أمه قالته علي شرف اختي و كلام الجيران إنه مجنون وكان في مستشفي المجانين
عم محمد : دا كلام وبس مافيش دليل
زهره: في إيه يا با بقالك كم يوم مش بتنزل الشغل ولا امي بتروح شغلها
قولت يمكن علشان وداد بس انا حاسه ان الموضوع كبير وانت مش عايز تقول
عم محمد : بت ابعدي عن اختك وخليها تعقل وترجع بيت جوزها
زهره: بالبساطه دي هي رخيصه عندكم للدرجه دي
عم محمد ماحسش بنفسه الا وهو بيضربها بالقلم علي وشها
وداد اتخضت اول مره تشوف أبوها كده و اول مره يمد ايده
عم محمد طلع من الاوضه
عم محمد : فاطمه تعالي ساعدي بنتك تلم هدومها جوزها زمانه جاي
فاطمه دخلت عندهم
وراحت عند وداد وحضنتها
فاطمه : علي عيني يا بنتي بس لازم ترجعي بيتك كلام الناس وحش اوي وانت لسه عروسه
وداد : عارفه ياما هغير هدومي
زهره: انا مش مصدقه نفسي هو ايه الي بيحصل ابويا يضربني علشان خايفه على اختي
فاطمه: لو خايفه بجد علي اختك خليها تروح مع جوزها
زهره: بعد ما اغتصبها ؟ هو انت ماشوفتيش حالتها
فاطمه : يوه بقي ما كفايه كلام لا هيودي ولا هيجيب
زهره : انا خارجه وسايبه لكم البيت مش عايزه اشوف الحيوان دا
فاطمه: يكون احسن برده
زهره لبست ونزلت
وهي في الطريق اتصلت بعلي يقابلها علي الكورنيش
سميره وصلت الشقه ورنت الجرس
رحمه : يا تري مين جاي في الساعه دي
وقامت لبست الاسدال وفتحت الباب
سميره: إزيك يا ماما عامله ايه؟
رحمه: وحشتيني يا بنتي امال فين اخوكي ؟
سميره: وصلني وراح مشوار حبيبة القلب اتصلت بيه
رحمه: ماعرفتيش منه هي مين؟
سميره : إبنك كاتم علي أسراره شكله خايف عليها من العين
رحمه: نفسي افرح بيه
تعالو يا حبايبي سلموا علي تيته
سميره: فرح فين؟
رحمه: الحمدلله اكلت شويه ونامت
سميره : احكيلي بقي التفاصيل
رحمه ابتدت تحكي ليها كل حاجه
سميره : يا عيني عليكي يا فرح بس ازاي كل دا يطلع من سماح انا مش مصدقه دي متربيه مع فرح وعلى طول مع بعض إيه اللي غير الحال
رحمه: من ساعت ما اختك طلعت تعيش عند امها حالها اتقلب لبسها بقي مسخره ولا المكياج اللي بتحطه وطول اليوم ماسكه التليفون البت مابقتش سماح البنت غلبانه دي واخدة طباع امها
سميره: بس انت اللي غلطانه ايديتيها وش زياده عن اللزوم أما نوال من يوم مادخلت علينا حالنا اتبدل وحال أبويا اتبدل مابقاش شايف غيرها وبقي يتخانق معاكي بسبب ومن غير سبب وهي كانت بتصطاد في الميه العكره من يوم ما شوفنا وشها واحنا في كرب حسبي الله ونعم الوكيل فيها بكرها يا ماما لأنها بوظت حياتنا كنا عايشين كويسين من ساعت مالافت علي أبويا حياتنا اتقلبت
رحمه: دا نصيب يا بنتي
سميره : انا مش فاهمه ليه صبرتي اهو اتجوز كذا مره وكمان اللي جابها دي و قعدها في الشقه فوق شويه وتلاقيها حامل
رحمه: لأ البنت دي غلبانه
سميره : يا ماما انت اللي غلبانه طول عمرك قلبك ابيض
طيب دلوقتي ايه الحل في مشكله فرح؟
رحمه: مش عارفه وخايفه ان اهله يرفضوا انت ماشفتيش وشهم واحنا في المستشفى
سميره: بصراحه يا ماما عندهم حق حيقولوا ايه علينا سماح خلت رقبتنا قد السمسمه
رحمه: بصي انا قلبي مطمن وان شاء الله خير
سميره: يا رب
رحمه: قوليلي عامله ايه مع جوزك؟
سميره : الحمدلله اهو عايشين
رحمه: مالك يا بنتي فضفضي قوليلي
سميره: والله يا ماما مش عارفه محمد متغير شويه بقا موده وحش زعلان علي طول و سرحان ولما اجي اسأله يقولي مشاكل في الشغل وحتي في مصاريف البيت بقي مقصر شويه بس انا عمري ما قولتله حاجه بتصرف من الفلوس اللي معايا
شكل المشروع اللي دخله مع صاحبه مش ماشي كويس
رحمه: ربنا يصلح ليكم الحال ما هو كان موظف في شركه كبيره والحياه كانت ماشيه ايه اللي خلاه يستقيل
سميره؛ محمد طول عمره عايز يعمل شغل لنفسه ومايفضلش شغال تحت رحمة حد وياما اتكلمت ومافيش فايده
رحمه: خلاص ماتبقيش تسأليه تاني حتلاقيه لوحده يفضفض ليكي ماهو مالوش حد غيرك تشيل همه بعد وفاه أمه الله يرحمها
سميره: الله يرحمها الست دي كانت بركه وطيبه
علي الكورنيش
علي وصل وشاف وش زهره كله احمر وعينها فيها دموع
اول ما شافت علي اترمت في حضنه
ودي كانت أول مره تعمل كده
علي اتفاجئ بتصرفها ده بس حضنها وحاول يطمنها
علي: اهدي يا حبيبتي
زهره اول ماسمعت صوته ابتدت تعيط
علي حس انه في حاجه و فضل يبقي ساكت لحد ما تهدأ
زهره بعدت عنه
زهره : انا آسفه
علي: باستغراب اسفه علي ايه؟
زهره : إني نسيت نفسي واترميت في حضنك في الشارع بس كنت بجد مخنوقه
علي: وانا مبسوط انك كلمتيني واترميتي في حضني من غير قيود انا يا زهرة امانك
زهره : شكرا
علي: تعالي نقعد واحكيلي ايه اللي حصل و خلاكي في الحاله دي
زهره : أبويا
علي : ماله عم محمد
زهرة : ضربني بالقلم ق علي وشي
علي: ضربك !!!!
زهرة : أيوه علشان وقفت قدامه و قولتله هي اختي رخيصه عندك
علي: وانت تقوليلي كده ليه ؟
زهرة: علشان عايز يرجعها لجوزها
علي وهو مش مستوعب
علي: نعم !!!!
زهرة: اه والله مش عارفه ليه عايز يعمل كده
دخل علينا وقالها غيري هدومك و جهزي نفسك علشان جوزك جاي ياخدك بعد كل اللي عمله معاها
عايز يرجعها ليه ؟ انا مش فاهمه ليه بيعمل كده
علي: و اختك كان رد فعلها ايه؟؟
زهرة : وداد سلبيه جدا وعايشه في دور الضحيه ومالهاش رأي
علي: بس ايه اللي يخلي عم محمد يعمل كده ؟ في حاجه غلط
أولا روحتي اتنازلتي عن المحضر اللي كان هايتسجن بيه واختك تطلق منه بكل سهوله وكنا هنثبت إنها كانت بنت بنوت بشهاده الدكتوره اللي راحت ليها مع حماتها وكمان تقرير الطب الشرعي وكان حقها هيرجع
زهرة: أبويا مش بيفكر كده هو خايف علي سمعتها و شرفها
علي: ما احنا كنا اثبتنا إنها بريئه و شريفه و كان هيرفع راسه
بس كده هيخلي الكلام عليها وبعدين ازاي يآمن علي بنته مع واحد مجنون
علي كان منفعل وهو بيتكلم
وهما الاثنين كانوا مش شايفين مين اللي بصورهم فيديو