أخر الاخبار

تحميل كتاب قارون بقلم عزة احمد

 

 قارون بقلم عزة احمد ويزو احمد

قارون بقلم عزة احمد ويزو احمد

تحميل كتاب قارون بقلم عزة احمد 

قارون بقلم عزة احمد ويزو احمد احتفاليه الاقلام الذهبية

الراعي الرسمي الاحتفالية الاقلام الذهبية

تحميل كتاب قارون بقلم عزة احمد ويزو احمد احتفاليه الاقلام الذهبية


المجد للقصص والروايات 

قارون : امي انا نازل محتاجه حاجه ي ست الكل

ويطبع قبله ع راس طيبه

طيبه : مش هتاكل ي حبيبي 

قارون : لا ي امي عشان الشغل

طيبه : ربنا يرزقك ي ابني من حيث لا تحتسب 

قارون : امين يارب العالمين

ربنا يخليكي ليا ي ست الكل

نزل قارون من البيت بتاعهم و في طريقه للشغل 

قارون وهو ف الطريق لمح ست كبيره مسكه شنط ثقيله ومش عرفه تشلها من ثقلها

قرب عليها قارون

قارون : عنك ي امي

الست : لا ي ابني متتعبش نفسك

قارون بابتسامه : تعبك راحه ي امي 

ثم امسك الشنط كلها من الست

قارون : معالش ي امي امشي منين

الست : يمين ي ابني 

قارون وصل الست للبيت بتاعها 

قارون : محتاجه حاجه تانيه ي امي

الست بابتسامه :  لا شكرا بس ممكن تقبل مني المبالغ البسيط ده 

قارون :  شكرا انتي زي ولدتي ومش هينفع اسيبك كدا 

الست :ربنا يرزقك ويخليك ي ابني ويديك ع قد نيتك 

قارون : امين يارب

قارون مشي وكمل طريقه للشغل 

صفوت بعجرفه : لسه جاي دلوقتي ي سي قارون اش حال ام انت حتت زبال لا رحت وله جيت

قارون : الشغل عمره ما كان عايبه والزبال ده احسن من الشحت واحسن من ناس كتيير اوييي اه انا زبال بس بكلها بالحلال وقادر ربنا يخليني غني ومعايه فلوس كتير زي ما ربنا قادر يخلي واحد زيك يكلمني ب الطريقه دي 

صفوت المدير بعجرفة : خلي الحكم والمواعظ دي لنفسك عشان انا اتولدت مدير وهفضل مدير الناس الفقراء الي زيك ملهمش لازمه غير انهم ياخدو زباله الناس  وياله شوف الزباله دي وانقضها وشوف الي ينفع معنا والي مش ينفع خلي ليك ي زبال

بدء قارون الشغل هو وصاحبه 

عادل : معالش ي قارون متزعلش انت احسن من اي حد في الدنيا 

قارون : لي الناس الغنيه فكرين الناس الفقراء جربيع وبيرموا لينا الي يتفضل منهم لي احنا مظلومين احنا مش بأيدينا اننا نكون فقراء محدش اختار يبقا ازي حتي لو انا فقير انا راضي وبحمد ربنا علي كل نعمه ربنا اهداني بيها  وانا مبسوط وانا كدا ومش عايز ابقا غني عشان مش اتكبر واجاي علي الي مش معا وابقا زيهم ….

عادل : هما ناس كسبوا الدنيا بمتعها واحنا ناس هنكسب الاخره يمكن هما عندهم  فلوس ومش عندهم قلب وضمير انت احسن منهم بكتير يا قارون وانا مبسوط انك صاحبي ربنا يخلينا لبعض

قارون : ويخليك ليا 

قارون وعادل نقضوا الزباله وطلعوا هدوم و جزام مش فيهم حاجه غلط عشان حد يرميها ف الزباله

قارون : مش فيهم غلطه عشان يبقوا في الزباله وفي ناس غرهم يتمنوا نعمه زي دي 

عادل : عندك حق بس محدش بيقدر النعمه الي عنده غير لمه مش تكون موجوده ….

بص احنا نشوف اي الي هييجي مقسنا وناخده…

قارون : تخيل اني بكرها الناس الغانيه دي اوييي وبقرف البس من مكنهم دول فكرنا كلاب بيرموا لينا حتت عضمه عشان نشبع…..

عادل : احنا احسن منهم بكتير ي صاحبي بس ده شغلنا ومحدش هيعرف انو الهدوم دي من الزباله

قارون : انت مشكلتك انها من الزباله بص ي عادل انا مش هاخد حاجه خد الي انت عايزه 

عادل : برحتك 

وهما بيتكلموا جاءت ست من بعيد وشكلها غنيه ومتريشه ووجهت الكلام له قارون 

الست بعجرفة : لو سمحت ممكن حد يجي معايا عشان انا عندي زباله كتير فى الشقة بتاعتي ومش عارفه اشيلها اجيبها هنا عشان انا مش بشيل الحاجات دي

قارون : طيب اتفضلي حضرتك قدامي عشان اعرف الطريق

الست بعجرفه : لا انا معايه العربيه ممكن انا اديك العنون 

ثم تنظر لي من اعلي لاسفله 

عشان مش هينفع تركب العربيه بتاعتي

قارون : وانا مش عايز اركب العربيه بتاعتك ومعلومه بسيطه انا زبال مش شحات وله متثول عشان تبصي كدا 

الست : زبال وله متثول وله شحات كلهم زي بعض وبعدين انا بطلب منك خدمه ومتقلقش هتاخد الي انت عايزه

قارون : انتي بتقولي اي بصي انا مش جاي معاكي اصلي طالع اشحت ما الشحت بقا زي الزبال طب علي الاقل الزبال بياكل من تعبه وبيكلها بالحلال انما الشحات ده مش بيعمل حاجه غير انو بيطلب من الناس فلوس وخلاص

الست :  هو انا سالتك اي الفرق مبين الشحات والزبال اي كل ده وبعدين انت بتكلمني كدا ازي انا اصلا مش عايزه تيجي تنظف البيت بلا قرف

قارون ساب الست ومشي وكمل شغل وله كاني حد بيكلمه

قارون كمل شغل وجات العربيه االكبيره الي بتاخد الزباله الي نقضوها بس مش اخدو  الهدوم والجزمه الي مش فيهم غلطه عشان عادل اخدها

قارون : كده كله تمام يا عم جمال

جمال : تمام يا ابني ربنا يرزقك ويصلحلك حالك انا عارف اني صفوت مضايقك وهو كلمة سم بس معلش ان الله مع الصابرين

وإذ باذن العصر يأذن

الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله

قارون : أن الله إذا أحب عبدا ابتلاه 

عن اذنك أصلي فرض ربنا 

جمال : اتفضل يا ابني ربنا يرزقك يارب 

قارون : آمين يارب

ثم ابتعد عن العربيه بتاعت الزباله وقرب علي عادل صاحبه

قارون : ياله عشان نصلي

عادل : طيب اسبقني انت وانا جاي وراك

قارون : زي المرة اللي فاتت ومجتش ده فرض ربنا 

عادل : انا عارف انو فرض ربنا اقولك حاجه انا هبدا صلاة من بكاره

قارون : وافرض موت النهارده هتقول ايه لربنا اصلي كنت ناوي اصلي بكاره

ده اول حاجه بتتسال عليها يوم القيامة هي الصلاة

عادل بدموع  وبدعاء : يارب سمحني يارب انا هستقيم في الصلاة ومش هسيب الصلاة تاني يارب اغفرلي ذنوبي

قارون : ياله قبل ما يقيم الصلاة

عادل : ياله

جاء صفوت من بعيد

صفوت : علي فين

عادل : المسجد نصلي فرض ربنا

صفوت : الصلاه ده لما تروحوا انما هنا انتو في شغل يعني كل وقتكوا شغل بس

قارون سمع كلام صفوت وهو الي رد

قارون : نعم انت ازاي كده ده فرض ربنا 

ربنا الي خالك مدير ربنا اللي انت موجود دلوقتي بفضله ربنا اللي نعمه لاتعد ولاتحصى ربنا اللي  مفيش ارحم من اي حد عليك 

ارجع لربنا قبل فوات الأوان ارجع عشان تكسب اخرتك ومتخليش الدنيا ومتعها تشغلك عن ربنا ورب الكون كله

قارون خلص كلامه ومشى وساب صفوت هو وعادل

 وانطلقوا للمسجد وصلوا المسجد ودخلوا توضوا ووقفوا بين يدي الله عز

قارون بدموع : يارب عبادك اذوني كتير محدش بيحبني عشان انا زبال الناس الغانية فكرني بشحات انا كفايه اني بكلها بالحلال وانا راضي يارب عشان عارف ان بعد الصبر جبر عشان عارف اني عمري ما اذيت حد بس عبادك مش رحمنى يارب فك كربى ويسر لي أمري 

قارون كان بيدعي بكل حاجه في قلبه لدرجه ان الشيخ الإمام سلام وخلص صلاة وهو لسه بيدعي

قرب رجل يبان عليا الطيبه والوقار ووشه ابيض وبيطلع من وشه نور

زي اسمه 

الشيخ نور الدين : مالك يا أبني شكلك زعلان ومضايق وحالتك النفسية وحشة

قارون : لا انا مش زعلان كل حاجه يجبها ربنا حلوه ومهما كان اللي بيحصل حلو او وحش معاني ربنا مش بيجيب حاجه وحشه بس في الاخر بقول كلمه وحده (الحمد لله) انا راضي وبحمد ربنا

نور الدين : ونعمة بالله انت ربنا هيرزقك عشان انت استحملت كتير ومش اشتكيت ولا فكرت (تقول لي كده يارب) 

قارون : اعوذ بالله وانا اقول كده ليه ربنا نعمه كتير عليا ولو قعدت اعد فيها مش هتخلص 

الشيخ نور الدين : ونعمه بالله

قارون عن اذنك وشكرا لحضرتك

الشيخ نور الدين : علي اي يا ابني انا معملتش حاجه وانبسطت وانا قاعد معاك انت عندك حق في كل كلمه قولتها ربنا يرزقك ويبعد عنك اي شر

قارون : امين يارب

قارون اخد عادل ومشيوا وهما في الطريق 

قارون شاف ولد قاعد على الرصيف وبيعيط 

قرب عليا 

عادل : رايح فين قارون واحنا مالنا

قارون : استنى بس

قارون وصل عند الولد

قارون بابتسامه وطيبه : مالك يا حبيبي

الطفل بعيط وصوت متقطع : اصل انا ضيعت الفلوس وكانت هجيب علاج له ماما وماما مش معاها فلوس تاني وكده ماما هتتعب وانا مش عايز ماما تتعب بسببي ومش عايز اروح عشان مش اشوفها تعبانه

قارون : طيب معاك اسم الدواء يا حبيبي

الطفل : اه يا عمو الرشته معايه

قارون بابتسامه  : يعني وقعت الفلوس ومش وقعت الرشته

الطفل: عشان الرشته كانت في جيبي وانا خفت احط الفلوس في جيبي عشان مش تقع

قارون : لا ناصح طب ما الفلوس وقعت

بص تعال نروح الصيدليه ونجيب الدواء

الطفل: لا يا عمو مش هينفع تدفع انت الفلوس ولو دفعتها انا مش هعرف ارجعها 

قارون : بص تعاله نتفق إتفاق

الطفل : قول يا عمو

قارون : انا هجيب له ماما العلاج ومش عايز فلوس منك بس عندي شرطين

الطفل : اي هما يا عمو

قارون : الشرط الاول مش تقول له ماما انك ضيعت الفلوس ومش تقولها كمان انك شوفتني وله عرفتني ولو سالتك اتاخرت لي قولها ان الصيدليه كانت زحمه

الشرط الثاني انك تفضل حنين كدا وتحب مامتك وتحب كل اللي حوليك ولو شفت حد محتاج مساعده وانت تقدر تساعده اوعي مش تساعده زي ما انا ساعدتك كده 

الطفل : انت طيب اويي يا عمو وانا موافق علي الاتفاق ده

قارون : طيب تعال بقا نجيب العلاج

كل ده وعادل متنح له قارون شاف في قارون طيبه ورحمه وعدل وبيقول ياريت لو كان زي قارون 

وعادل مشي معاهم لحد الصيدليه

قدام الصيدليه دخل قارون وايدو في ايد الطفل وورهم عادل

قارون : فين الرشته 

الطفل فتح سستت البنطلون الجانبيه وطلع الرشته

الطفل : اتفضل ي عمو

قارون للصيدلي : لو سمحت كانت عايز الدواء اللي في الرشته ده

ثم إعطاء لهو الرشته

الصيدلي بعمليه : تمام

الصيدلي شاف الرشته وعرف انو دواء سكر ودخل جوه يجيب الدواء ورجع تاني

وأعطاه لقاون الدواء

قارون : كام يا دكتور

الدكتور : ١٠٠ جنيه ي استاذ

قارون طلع الي في جيبه وبقا بيعد فيهم وطلعوا كلهم ١٠٠ جنيه 

قارون مد ايده للدكتور بالفلوس

قارون : اتفضل 

واخد الطفل وخرج وعادل معاهم

الطفل : عمو انت دفعت كل الفلوس اللي معاك

قارون : وفيها اي ربنا الي رزقني بالفلوس دي قادر يرزقني تاني بيها وزي ماقولتلك لو بايدك تساعد حد ساعده 

الطفل : شكرا اوي ي عمو 

قارون : متشكرنيش اشكر ربنا وياله بقا خد العلاج وعلى البيت وخلي بالك من العلاج ولما تنزل تجيب حاجه تاني خلي بالك من الفلوس الي معاك مفهوم

الطفل قرب علي قارون

الطفل : عمو ممكن توطي

قارون  وطئا للطفل

والطفل اول ما وطئا وهو حضنه وباسه

الطفل: بجد شكرا ماما  كانت تتعب لو مش جبت الدواء

قارون : انا معملتش حاجه

وياله علي البيت

الطفل : سلام يا عمو

قارون : سلام 

بعد ما مشي الولد 

عادل : انت عبيط يا قارون 

قارون : لي بتقول كده

عادل : عشان دفعت كل الفلوس اللي معاك له علاج ام الولد ده

قارون : وفيها اي

عادل : فيها كتير هتكمل بقيت الشهر ازي 

قارون : اللي رزقني بالفلوس دي قادر يرزقني بغيرها وبعدين ام الولد كانت هتتعب لو الدواء مخدتوش

عادل : انت هتجناني ما تتعب هي كانت من بقيت عائلتك 

قارون : لا مش من بقيت عائلتي بس ممكن انا او انت نتحط في نفس الموقف ده تقدر تقولي هنعمل اي وبعدين لزم نساعد بعضنا ونحس بغيرنا منبقاش انانيين ووحشيين كده

عادل : طيبتك دي اللي هتودينا في داهيه وبعدين اكيد مش هتحط في الموقف ده

قارون : اش عرفك بص ي عادل اللي هتعمله في الناس هيتردلك بمعني عملت وحش هتلقي وحش عملت حلو هتلقي حلو كما تدين تدان فهمت

عادل : عارف يا قارون انت مفيش منك حقيقي يا صاحبي مش كلام انت طيب وجدع اوييي وبتحكم بالعدل وراضي بكل حاجه معاك ومش بتاخد حاجه من الناس الغانيه وغير الغانيه وبتصلي وعارف الصح من الغلط وكلامك جميل اوييي انت نادر اويي ي صاحبي انا بشكر الظروف اللي جمعتني بيك

قارون : انا مش نادر وله حاجه انا كل اللي بعمله اني بحس بكل اللي حوليه مش جبروت بدون احساس عارف الفراق مبينا وبين الحيونات اي نعمه الاحساس فهمت…

عادل : انت فليسوف وانا معرفش

قارون بضحك : كمان مش عارف تقولها اسمها فيلسوف

عادل : نتعلم منك ي سي قارون

عادل قال اخر جمله وكانو وصلوا للحي الي بيشتغلوا في

عادل : ياله بقا نلم الدنيا عشان نروح

قارون : طيب ياله

بدا قارون وعادل ينقضوا زي ما عملو المره اللي فاتت بس الفراق انهم نقضوا الزباله وسبوها في اكيس كبيره وكل كيس فيها حاجه معينه بحيس ان العربيه اللي تيجي تاخد الزباله علي طول وهما نقضنهم 

عادل : ياله نروح بقا 

قارون : تعاله بس نروح نصلي المغرب وبعدين نروح

عادل : تمام ياله

وفعلا اتجههوا الي المسجد واتوضو وصلوا وخرجو من المسجد 

قارون مشي هو عادل حولي ربع ساعه وبعدين وصلو له الشارع الي ساكن فييي قارون وعادل بس قارون في اول الشارع وعادل في اخر الشارع

قارون : عادل لمه اذن العشاء ياذن صلي حاضر عشان الشيطان مش يخليك تكسل او مش يخليك تصلي وكمان الفجر صلي حاضر اضبط المنبه علي خمسه ونص

عادل : لا انا يدوبك بصحا ٧ بالعافيه حرام عليك انا لمه اصحا هصلي الفجر علي طول

قارون : ربنا بينادي عباده في كل صلاه عايز يشوفهم تخيل بقا انك مش تقابل ربنا بسبب انك نايم ده انت لو عندك معاد مع رائيس الجمهوريه هتصحا له صح

عادل : صح يا قارون انت عندك حق في كل اللي قولته

قارون : قرب من ربنا يا عادل متخليش متاع الدنيا تاخدك وتنسي صاحب كل فاضل ونعمه عليك

عادل : هو انت بتنصحني وبتعمل معايه كدا لي

قارون : اولا عشان انت صاحبي ثانيا عشان لازم نساعد بعض زي ما قولتلك وانا بأيدي اساعدك يبقي لي مش اعمل كده

عادل : كل مره بتثبتلي انك اجدع واحد شفته في الدنيا

قارون : انا مش بعمل حاجه وفي غييري كتير وياله بقا عشان انا هدخل  البيت

عادل : سلام

مشي عادل وقارون دخل بيت قديم وباين علي صاحبه الفقر 

دخل البيت ومشي في الحوش وبعد كده خبط علي الشقه اللي في اول دور 

طيبه : مين

قارون : انا يا امي

طيبه سمعت صوت قارون وفتحت الباب 

قارون : لازم تقولي مين يا امي

طيبه : يا ابني الدنيا مش امان زي زمان وبعدين انت لمه بتخرج انا بكون قلقانه عليك اوييي وبطمن لمه ترجع

قارون طبع قبله علي ايد طيبه

قارون : متقلقيش يا ست الكل انا بخير طول ما انتي بخير

طيبه : عارف يا قارون انا بشكر وبحمد ربنا كل يوم انو رزقني ب ابن زيك 

قارون : انا اللي عندي احلي ست الكل في الدنيا 

طيبه : انا هدخل احضرلك الاكل

قارون : خليكي يا امي انا هحضر الاكل

طيبه : لا يا ابني انت جاي من الشغل تعبان ادخل خد حمام سخن كدا عقبال ما اكون حضرت الاكل

قارون : حاضر يا امي

دخل قارون الحمام وبعد نص ساعه خارج وكان واخد معاه جلبيه قديمه وديبه بس ينفع تتلبس

 لبسها وطلع بيها من الحمام

طيبه : تعال يا ابني العدس  هيبرد

قارون : جاي يا امي بس همشط شعري

قارون مشط شعره بالفرشه بس من غير ما يحط حاجه علي شعره وطلع له طيبه

وقاعد علي الحصيره اللي علي الارض

طيبه : مش كانت قولتلي كانت فصلتلك جلبيه بدل الدايبه دي

(طيبه بتعرف تفصل حلو اويي بس مش بمكانه الخياطه لا بتفصل علي ايديها)

قارون : لا يا امي انتي هتتعبي وانتي بتفصلي الجلابيه علي ايدك

قارون كان بيتكلم مع طيبه وبدا يغمس العدس

طيبه : وفيها اي يعني وبعدين تعبك راحه يا حبيبي 

قارون : وانا مش عايز اتعبك ي امي وبعدين مش بتكلي لي معايه

طيبه : خالص بقا يا قارون مجتش علي جلابيه 

قارون : حاضر يا امي بس مش تعمليها في يوم واحد لا كل يوم اعملي حاجه

طيبه : حاضر

قارون : مش بتكلي معايه لي ي امي

طيبه : انا سبقتك ما انت عارف مش بستحمل الجوع عشان السكر

قارون : امي هو الدواء بتعك لسه مش خلاص 

طيبه بتوتر : لا ي ابني الدواء لسه فييي لو خلاص كانت قولتلك تجيب غيره

قارون : تمام ي امي 

قارون خالص اكل وقام يغسل ايدو ويتوضاء في الحمام 

خارج من الحمام ودخل الاوضه بتاعته عشان يصلي جاب المصليه وفرشها نحيه القبله وبداء يصلي وفي كل ركعه يشكي له ربنا من عباده اللي بيعملو وحش كل ده لانه زبال وشيفينوا بلا قيمه

قارون : السلام عليكم ورحمه الله 

السلام عليكم ورحمه الله 

قام جاب المصحف 

قارون : اعوذو بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

يسٓ (1) وَٱلۡقُرۡءَانِ ٱلۡحَكِيمِ (2) إِنَّكَ لَمِنَ ٱلۡمُرۡسَلِينَ (3) عَلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ (4) تَنزِيلَ ٱلۡعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ (5) لِتُنذِرَ قَوۡمٗا مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمۡ فَهُمۡ غَٰفِلُونَ (6)

قارون خلص السوره وصدق وبعد كده راح عشان ينام علي الكنبه اللي في الاوضه وجاب غطاء وراح في سبع نومه 

قارون : صفوت يا  صفوت انت زفت

صفوت جاي من بعيد  بيجري في قصر كبير وجميل جدا 

صفوت : نعم يا قارون بيه 

قارون :  تعاله نضف مكان الاكل بتاعي وله اقولك ابقا خد الاكل عشان تاكل مكاني يا معفن 

صفوت بطاعه : حاضر يا قارون بيه

قارون صحي من الحلم وكله عرق 

قارون : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

لا لا انا استحلا اكون متكبر واعمال الناس بالمثل 

(بس القصر كان جميل اوييي واحساس اني أمر الناس ده حاجه حلو ويجيلي اللي انا عايزه  يارب اكون غني عشان مش اتكبر علي الناس وكمان عشان اساعد الفقراء واعرف صفوت انو مش بالفلوس)

قارون قام من النوم علي الساعه ٤ ونص دخل الحمام اتوضاء وخرج علي اذن الفجر صلاه الفجر وخلاص وبيدعي وهو راقع له ربنا

قارون : يارب حققلي كل الحلم ماعاده اني اتكبر علي صفوت يارب نفسي ابقا غني عشان اساعد الفقراء والمحتاجين وعشان اعرف صفوت وغير صفوت انو مش بالفلوس…

قارون قام وسبح وقراء الورد بتاعه وبعد كدا خارج من اوظته 

لقي طيبه قاعده علي الارض وعمله بتنجان مخلل وجبنه قديمه وجبنه بيضاء وبطاطس محمره

قارون : صباح الفل علي احلي طيبه 

وباس ايديها وراسها

طيبه : صباح العسل 

عملتلك كل الاكل اللي بتحبه 

قارون : ربنا يخليكي ليا

وبداء يغمس جبنه بابتنجان

قارون : امي هو انا لو بقيت غني هتكبر علي الناس

طيبه بستغرب : اشمعنا بتقول كدا

بدات تاكل مع قارون

قارون : اصلي حلمت اني بقيت غني وعايش في قصر وكمان بعامل صفوت معامله وحشه وبتكبر عليا

طيبه : بص ي ابني قادر ربنا يخليك غني وعلي موضوع التكبر ده فانت الي تقدر تتكبر علي الناس زي ما تقدر تعملهم وحش وتتكبر عليهم بس انا وثقه انك مش هتعمل كده عشان انت حسيت نفس الاحساس لمه الاغانيه بيتكبرو عليك 

قارون : اكيد يا امي انا عمري ما هتكبر علي حد عشان كلنا زي بعض مهما اختلافات الطبقات

طيبه : ربنا يحرسك ويحميك يا قارون يابن بطني

قارون خلاص اكل وقام يغسل ايدو 

قارون : طيبه يا قمر انا نازل رايح الشغل محتاجه حاجه

طيبه : الصراحه يا ابني انا محتاجه العسليه اللي بتجبهالي عشان خلصت من عندي

قارون : انت تؤمري يا  احلي طيبه 

طيبه : الامر لله وحده 

ربنا يخليك ليا ويحفظك ويديك علي قد نيتك 

قارون : امين يارب

قارون فتح باب الشقه ولبس الكوتش بتاعه اللي مش غالي بس نضيف شكلا

وخارج من الحوش وطلع الشارع ومشي له اخره عشان يقابل عادل وقف عند بيت عادل ومش لقي عادل دخل البيت 

قارون : عادل يا عادل

ام عادل :مين

قارون : انا قارون يا امي امال فين عادل

حسنيه : عادل من امبارح وهو عند دور بارد وسخنيه ومش هيقدر ينزل الشغل يا ابني

قارون سمع ان عادل تعبانه طلع الدور الثالث اللي في ساكن عادل 

قارون بقلق : طيب هو دلوقتي كويس

ممكن ادخل اشوفه

حسنيه : اه يا ابني اتفضال بس متقلقش هي السخونيه خفت شويه احنا كنا فين وبقيينه فين

قارون : طيب اتفضالي حضرتك الاول وبعد كده اخش انا

حسنيه : متقلقش دي عزه مش هنا بتجيب حاجات من تحت

قارون : بردوا يا امي ادخلي انتي الاول

وفعلا حسنيه دخلت وقارون دخل بعدها 

ومشيت ناحيه الاوظه الوحيده اللي في الشقه

حسنيه اتفضال ياابني

قارون خبط: السلا عليكم

عادل بتعب وكحه وهو بيحاول يقوم من علي السرير

وعليكم السلام تعبت نفسك لي وجيت يا قارون دلوقتي صفوت يتكلم معاك في الوقت 

قارون :خليك زيي ما انت وبعدين الشغل وله انت ياعادل وانا لو مش طلعت شوفتك هقدر اشغل كان لازم اطمن عليك

عادل : متقلقش انا بخير ده دور بارد عادي يعني

قارون : انشاء الله خير   

الباب خبط 

حسنيه : مين 

عزه وهي مسكه الشنط وبتنهج من السلم  انا يا ماما هيكون مين يعني وبتخبط جامد

حسينه : يووو استني يا بت احنا وقفين ورا الباب 

فتحت حسنيه الباب واول ما فتحت اخدت كم شنطه من ايد عزه

عزه : ياماما حرام عليكي انا خسيت من كتر الطلوع والنزول ده انتو لو لقييني علي بابا جامع مش هتعملو فيا كده

حسنيه : يا بت اسكتي في ضيف عندنا

عزه بخبث وهي عرفه مين اللي موجوده

اي ده مين الضيف ده يا ماما احنا بيجلنا حد اصلا

حسنيه : ده قارون صاحب عادل

عزه : طيب ضيفتي الرجل وله يقول علينا بخلاء

حسنيه : لا مضيفتوش يا ام نص لسان

شوفي السكر والشاي بتاعه اد اي

عزه بسرعه : مظبوط  وعليا نعناع قارون بيحبوا كده

حسنيه : وانتي اش عرفك بيحبوا ازي

عزه : لا لا انا توقعت مين فينا مش بيحب الشاي مضبوط وعليا نعناع

ثم جريت علي المطبخ

حسنيه سبتهم وقعدت في الصله تتفرج علي فلم غبي منو في ومركذه اويي مع الفلام وبتتضحك 

عزه خلصت الشاي وهي فرحانه وركنت كبايه الشاي في الصاله علي كرسي قديم شويه  عدلت طرحتها وهي ركنه مرايه صغيره وبتبص فيها

عزه : النبي عسل هو انا في زيي يارب يحس بقا ده انا شكيت انو ابو الهول

وقدمت علي كبايه الشاي ودخلت الاوضه اللي فيها عادل وقارون وخبطت 

قارون غصب عنو بص يشوف مين لقي اللمظه اللي بيحب ينغشها وبيحب كل حاجه فيها بس خايف يقولها له ترفضوا اكمنو زبال

دخلت عزه وقربت من قارون بس فيي مسافه مبنهم

عزه : اتفضال نورتنا

قارون : شكر مش عايزه

عزه : لا مفيش الكلام ده وبعدين ده انا عمله الشاي بايدي

قارون : يبقي اشربوا لو من ايدك 

عزه بكسوف : طيب انا هخرج لو احتاجت اي حاجه نادي عليا 

قارون : حاضر

كل ده وعادل اصلا رايح في النومه مش واخد باله من عصفورين الكناري دول😂😂

قارون شرب الشاي واطمن علي عادل واستاذن ومشي واتجها الي الشغل 

بعد عشر دقايق وصل الشغل 

لقي صفوت مستنيه

صفوت : ما لسه بدري وفين البيه التاني

قارون : عادل تعبان ومش هيقدر ييجي

صفوت : يعني اي تعبانه بيموت يعني

قارون : فالله وله فالك وبعدين بقولك تعبان مفيش رحمه عندك

صفوت بستخفاف : رحمه الله يرحمها

قارون : بص هي مش ناقص استخفاف علي الصبح 

ومشي خطوتين ووقف قدم برميل الزباله الكبير اللي بيرموا في الزباله وبداء ينقضهم عادي زي كل يوم وخلاص فرق كل حاجه ومش باقي غير شنطه سودا بس مش بلاستك لا شنطه قماش سوده بسوسته ومرميه في البرميل  والساسته بتاعتها مقفوله والشنطه منفوخه باين ان فيها حاجه قارون فتح الشنطه واتصدم شاف فلوس  ودهب وقالمض كتير كتير اويي وكل ده وقارون متنح ومصدوم ومش عارف يعمل اي وف لحضه فاق وبص حوليا لقي انو في الشارع وفي اقل من الثانيه قفل الشنطه وطلعها 

ولسه هيتحرك بالشنطه اذن الظهر اذن

الله اكبر الله اكبر لا اله إلا الله

قارون ربنا بينديني اكيد دي علمه من ربنا بس انا مش فهمها 

قارون لبس الشنطه ومشي له طريق المسجد واول ما وصل

دخل بالشنطه الحمام واتوضاء في الحمام وبعدين خارج ومعا الشنطه وخد ركن لوحده بحيث انو يصلي والشنطه تكون قدامه عشان مفيش حد يخدها وبداء يصلي ومع او ركعه 

قارون : سبحانه ربي الاعلى سبحانه ربي الاعلى سبحانه ربي الاعلى

يارب انا مش عارف الشنطه دي بتاعت مين وله في دليل علي صاحبها يارب اعمل اي دلني علي الصح

قارون : سمع الله لمن حمده

 وكمل صلاه وبقي يدعي ربنا انو يعرف صاحب الشنطه عشان يوصل الامانه لصحبها 

قارون : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

خلص صلاه واخد الشنطه ركنها جنبو وبقي يبص علي كل الموجودين كانو بيدور علي حد وفعلا لقي الشخص الوحيد اللي ممكن يقوله يعمل اي او يتصرف ازي الشيخ نور الدين

قارون قام من مكانه ووصل عند الشيخ نور الدين وقعد جنبه ومش عارف يبداء منين

نور الدين : عامل اي يا قارون

قارون : الحمد الله يا شيخنا 

نور الدين : انت عايزه تقول حاجه ومش عارف تقول او تبداء منين متخفش يا ابني قول وانا هساعدك مش هسيبك

قارون : الحقيقه اني انا نزلت الشغل عادي زي كل يوم وكنت بشتغل وبنقض الزباله وفي الاخر خالص لقيت الشنطه دي 

وبيشور علي الشنطه

نور الدين : ايو فين المشكله دي شنطه عاديه

قارون : لا مش عاديه الشنطه فيها فلوس ودهب وقالمض كتيير انت نتخيل يا شخنا ومين بس اللي هيرمي الحاجات دي

نور الدين : مش عارف يا ابني احنا ممكن نفضي الحاجات اللي في الشنطه ممكن نلقي حاجه تثبت مين صاحب الشنطه

قارون بيبص حوليه : مش هينفع هنا والناس دي كلها

نور الدين : بسيطه انا بعد ساعه بقفل المسجد وامشي ممكن بعد ساعه نقفل المسجد علينا ونشوف مين صاحبها

قارون : انا بجد مش عارف اقولك اي

نور الدين : متقولش يا ابني انا مش بعمل حاجه 

قعد قارون الساعه دي مبين قراء قران ودعاء لله 

لحد ما عدت الساعه 

نور الدين بصوت عالي شويه : ياله يا جماعه عشان هقفل بيت ربنا لحد اذن العصر وانشاء الله في الجنه جميعا

الجميع : امين يارب  

بعد ما كلهم خرجو ومش باقي غير عامل النظافه 

نور الدين : عوض ممكن تجبلي حاجه من اول الشارع

عوض : حاجه اي يا شيخنا

نور الدين : دواء الضغط وانا رجلي وجعني ومش قادر امشي لحد اول الشارع

عوض : وله يهمك يا شيخنا

نور الدين طلع فلوس حق  دواء الضغط وازيد كمان

نور الدين  : وخلي الباقي ليك يا عوض

عوض : ربنا يبركلك ويخليك ويرزقك يارب 

نور الدين: امين يارب 

ياله بقا عشان عايزه اروح

عوض : حاضر

خرج عوض من المسجد ونور الدين مقفلش في وشه عشان مش يشك في حاجه وقفل الباب بعد ما اختفي عوض من قدامه وقفل الباب ودخل له قارون

نور الدين : هات الشنطه ياله يا قارون

قارون جاب الشنطه وفتحها وفضها كلها قدام نور الدين

نور الدين بصدمه : اي كل ده ومين اللي يرمي حاجه زي كده

قارون : ده اللي هيجنني المهم نلقي حاجه تثبت مين صاحب الشنطه

نور الدين : عندك حق

قارون : الشنطه مش فيها غير سوسته واحده الي انا فتحتها وطلعت منها اللي فيها ده

نور الدين : وبعدين هنعمل اي

قارون ماسك الشنطه وبيدور علي اي علمه علي الشنطه او اي حاجه لحد ما ظهر قدامه جيب سري صغير في السوسته الكبيره والجيب مقفول وباين انو في حاجه قارون في اقل من لحظه كان فاتح الساسته وشاف مصحف صغير 

قارون : ده مصحف اي معني كده 

نور الدين : ده ملوش غير معني واحد 

قارون : اي هو

نور الدين : الاول انت لقيت الشنطه دي امته

قارون : يعني قبل اذن الضهر بدقايق اشمعنا

نور الدين : كانت ناوي تعمل اي في الشنطه دي

قارون : مكنتش عارف اعمل اي انا لسه كانت هتحرك لقيت اذن الضهر بياذن

نور الدين بفرح : انا كده فهمت

قارون بستغراب : فهمت اي

نور الدين : ده عوض ربنا ليك

قارون : مش فاهم 

نور الدين : شيل بس الحجات دي وتعاله نقعد علي القهوة وانا هقولك كل حاجه

قارون : حاضر 

قارون لمه الحاجه وحط المصحف في جيبه ويدوبك هو خلص لمه الحاجه لقي عوض جاء فا قفل ساستت الشنطه بسرعه

عوض : الدواء يا شخنا

نور الدين :  معالش يا عوض تعبتك معايه

عوض : تعبك راحه ده انت خيرك مغرقني

نور الدين: هو انا عملت حاجه ياعوض انت ابن حلال وتستهل ثم نظر لقارون 

نور الدين : ياله يا قارون انت طريق الشغل بتاعك عند بيتي تعاله نروح سوء 

قارون : اه طبعا دي حاجه  تشرفني لمه امشي مع الشيخ نور الدين

مشي قارون مع نور الدين لحد القهوة وقعدو

قارون : الشنطه دي عوض ربنا ليا ازي فهمني يا شخنا

نور الدين : اهدي وانا هفهمك بس نطلب كوبيتين شاي الاول

قارون : لا انا مش هستنا فهمني ونطلب اللي انت عايزه

نور الدين : يا محمد يا محمد وبيسقف بايدو عشان ييجي

محمد : الشيخ نور الدين عندنا بجلاله قدره

نور الدين : بطل كلام وهاتلنا شاي مضبوط من ايدك واوعي تنسا النعناع 

محمد : من عنيا يا شخنا

مشي محمد ودخل القهوة

قارون : ها بقا يا شخنا

نور الدين : ده عوض ربنا ليك الاني الشنطه دي مش ليها صاحب وربنا حب يخليك غني عشان محدش يتكبر عليك وعشان تساعد الفقراء والمحتاجين حقيقي انا اول مره اشوف ربنا بيحب عبد من عباده بطريقه دي 

قارون : معقول الحلم هيتحقق انا مش فاهم حاجه

نور الدين : حلم اي

قارون : انا تقريبا من يومين حلمت اني في قصر كبير وجميل زي قصر الملوك وشفت نفسي وانا قاعد علي كرسي الملك بتاع القصر وانا كانت بأمر صفوت انو ياكل اللي فاض مني بس ده يستحيل واكيد الفلوس دي ليها صاحب

نور الدين : انا متاكد اني مش ليها صاحب واللي ياكد اكتر من كده الحلم ده ربنا خالك تحلم وبعدين حقق الحلم بالفلوس دي صدقني دي عوض ربنا ليك

قارون :  فرضنا انو عوض ربنا ليا بس انا مش هاخد حاجه من الشنطه دي انا خايف له اكون متكبر خايف اجي علي الناس الفقراء 

نور الدين : لي بتقول كده انت مش هتبقا متكبر بل بالعكس هتكون زي ما انت عشان انت حسيت نفس احساس الفقراء دول واكيد مش هتعمل فيهم كده مش هتحسسهم انهم وله حاجه او انهم جربيع 

قارون : مش يمكن صاحب الشنطه دي يظهر

نور الدين : مفيش حد هيرمي الحاجات دي انت عارف مين صاحب الشنطه 

قارون : مين

نور الدين : ربنا واللي ياكدلك الحلم والمصحف وانو من المعجزت ان حد يرمي الحجات دي ولو حد رمها في الزباله لي مش حد لقاها غيرك افهم بقا وقدر النعمه اللي في ايدو

قارون : طب افرض غي حد جاء وسال علي الشنطه دي 

نور الدين: محدش هيسال وهقولك كمان حاجه وتخلي بالك من كل اللي هقوله ده عشان النعمه مش تزول منك 

الحجات اللي في الشنطه دي تشغلها بالحلال وتساعد الفقراء والمحتاجين وتكون مع الضعفاء وتقويهم وتعرف   كل الاغنياء ان الزبال بقا اغنا منهم بكتير يا قارون

قارون : انا مش عارف اقول لحضرتك اي غير اني ممنون ليك بس انا مش مصدق ان ربنا استجاب لدعايه ودعاء أمي ورزقني من حيث لا احتسب انا الازم اصلي ركعتين شكر لله

نور الدين : انت ابن حلال وتستهل كل خير انت من ساعت ما اتولدت وانت مش بتعمل  غير خير مش مصدق لي ربنا عوضو بيكون جميل بل مفيش زيووو انت صبرت ونولت وربنا بيدي كل واحد علي قد اعماله ونيتو 

قارون : انت اسم علي مسمي نور انت فعلا نور بتنور لكل واحد طريقه الظلمه

نور الدين :  ربنا وقعنا في طريق بعض عشان كده وانت انسان بمعني الكلامه

نور الدين وقارون خلصو كلام وقارون وصل نور الدين لحد بيته وبعدين مشي روح البيت بتاعه ومش عارف يعمل اي بالفلوس والدهب والالماض اللي معاه وصل خلاص البيت ودخل الحوش وبقا قدام الشقه وخبط محدش رد رجع خبط تاني وثالث محدش رد 

قارون : يمكن طيبه نايمه 

وقعد يدور علي المفتاح في جيبه ولقه 

قارون : الحمد الله المفتاح معايه 

وطلع المفتاح وحط في الباب ودخل من باب الشقه وقفل الباب وركن الشنطه علي الكرسي

قارون : طيبه يا ست الكل انتي نايمه وله اي وهو داخل الاوظه لقي طيبه وقعه علي الارض ومش بتتحرك

قارون : طيبه قومي فيكي اي يا امي يارب دي اغلي انسانه في حياتي يارب

طيبه كانت لبسه عابيه من بتوع البيت قارون قام وجاب عبايه سوداء من بتاعت الخروج وطرحه سوده ولبسها العبايه والطرحه و شال طيبه والشنطه طبعا معا واخد المفتاح وخرج من البيت  واول ما خارج شاور له تاكسي 

قارون : اقرب مستشفي  يا اسطا

ثم نوم طيبه برفق علي الكرسي الخلفي من التاكسي وقفل الباب ولف الناحيه التانيه قاعد جنبها وقفل الباب

السواق : حاضر يابني ربنا يشفيها 

وطلع السواق علي اقرب مستشفي

قارون طول الوقت بيدعي له طيبه وقلقان عليها ومش عارف فيها اي 

السواق وقف عند مستشفي النيل 

السواق : وصلنا يا ابني 

قارون نزل وشال طيبه والشنطه 

قارون : كام يا اسطا 

السواق : خلي يا ابني ربنا يقومهالك بالسلامه

قارون : شكر يا اسطا كام

السواق : ثلاثين جنيه

قارون  طلع الفلوس من جيبه 

قارون : اتفضال يا اسطا ربنا يرزقكك

السواق : امين يارب

قارون دخل بطيبه المستشفي وبيمشي بسرعه وقلقان علي طيبه 

الدكتور : يا انت استنا انت رايح فين

قارون : امي تعبانه لازم دكتور يكشف عليها دلوقتي

الدكتور : مش هينفع تدخل جوه ومش هينفع كمان تكشف عليها

قارون : لي مش دي مشتشفي

الدكتور : اه مستشفي بس دي مستشفى خاصه ولازم قبل ما تدخل المريضه تدفع الفلوس كاش او تدفع نص المبلغ

قارون : طيب دخلو امي وانا هدفع اللي انتو عايزينو

الدكتور : انت يا جربوع انت مش شايف انت لبس اي وله امك البلدي وبعدين انت لقي تاكل لمه تدفعلي عشرين الف جنيه نص المبالغ

قارون : بص انا مش فايقلك دلوقتي واذ كان علي الفلوس في انا هدفعهم كاش واه هبقا اسبلك تبس ابقا هات بي بيبسي  

قارون قال كلامه وركن امه علي سرير مركون علي جنب من سراير المستشفي

وبص حوليه لقي ست قاعده علي كرسي قريبه من السراير دي 

قارون :  ممكن  يا امي تخلي بالك منها ي وانا اقل من دقيقه وهبقا هنا

الست: سبها يا ابني متقلقش عليها

قارون : معالش هتعب حضرتك

الست : تعبك راحه يابني

قارون ساب طيبه مع الست ومشي خطوطين

قارون : لو سمحت فين الحمام

الممرض : اخر الممر علي ايدك الشمال

قارون : شكر

مشي قارون لحد ما وصل للحمام ودخل لقي مجموعه حمامات دخل اول واحد لقي فاضي وقفل الباب وطلع الشنطه وقعد يعد الاربعين الف جنيه وزود عليهم مائتين جنيه للدكتور ورجع قفل الشنطه ولبسها في ايدو ومسك الفلوس في الايد التانيه وخرج من الحمام واتجه الي الحسابات ولقي نفس الدكتور هناك 

قارون : المبالغ المطلوب وزياده مائتين جنيه للدكتور المحترم وبعد اذنك ابقا قولو بعد ما امشي عشان ميتكسفش قول له الجربوع سبلك تبس

العامل اللي في الحسابات : حاضر يا فندم

ورجع عند الست اللي سايب معها طيبه

قارون : شكرا يا امي

الست : وله يهمك يا ابني انا معملتش حاجه

قارون شال طيبه ودخل وهو رفع راسه وفي دكتور استقباله

الدكتور : اي اللي حصل 

قارون : مش عارف يا دكتور انا كانت في الشغل رجعت لقتها مغمي عليها حولت افوقها مش فاقت طمني عليا

الدكتور : هي بتتعالج من حاجه

قارون : اه عندها السكر

الدكتور : طيب متقلقش هتها علي السرير ده 

قارون نوم طيبه علي سرير متحرك ومشي بيها هو والدكتور لحد غرفه الكشف

الدكتور : بعد اذنك استريح بره

قارون : لا انا مش هسيب امي دي مسبتنيش وله لحظه

الدكتور : مينفعش كده يا فندم كل دقيقه بتاخرها في خطوره علي حياتها ممكن تستنا بره ومتقلقش مامتك بخير

قارون : حاضر يا دكتور

عند عامل الحسابات 

عامل الحسابات: دكتور نبيل

نبيل كان معدي من عند الحسابات

نبيل : اي في حاجه

عامل الحسابات : لا بس اصلو

نبيل : اصل اي انطق

عامل الحسابات : استاذ قارون او الجربوع سايب لحضرتك دول

اعطي المئتين جنيه

نبيل : نعم سيبلي انا ٢٠٠ جنيه ده عبيط وله اي طيب بص خلي ليك انت ٢٠٠ جنيه دي

عامل الحسابات : شكرا

استنا قارون ساعه واتنين وثالثه ومحدش خارج يطمنو علي طيبه في دخل غرفه الكشف مش لقي طيبه في اتخض وقعد يدور علي الدكتور الي بيعالج طيبه ومش لقا وف اتجه الي الحسابات 

قارون : لو سمحت انا امي كانت في غرفه الكشف  وكانت قاعد بره ولمه اتاخرو قالت ادخل دخلت ومفيش حد في الغرفه ممكن اعرف اخدو امي فين ولي اصلا نقلوها من الغرفه

عامل الحسابات : طيب اهدي يا فندم وانا هشوف الموضوع ده

عامل الحسابات خلص كلامه مع قارون واتصال بالدكتور اللي بيستقبال الحالات

عامل الحسابات : دكتور نبيل كانت في حاله مع حضرتك من قيمه ساعتين ثلاثه

نبيل : اه الست اللي مع الجربوع ده دي اتنقالت غرفه العنايه المركزه  

عامل الحسابات : تمام انا هبعت استاذ قارون دلوقتي

وقفل السكه مع نبيل

قارون : هاا قالك اي

عامل الحسابات: نقلوها غرفه العنايه المركزه

قارون : طيب فين الغرفه دي

عامل الحسابات : اخر الممر يمين في شمال 

قارون : شكر ليك مش عرفه اقولك اي

عامل الحسابات: متقلش حاجه ده شغلي

قارون مشي واتجه الي غرفه العنايه المركذه ودخل من غير ما يخبط علي الباب

الدكتور : اي ده انت مين و ازي تخش كده

قارون : امي الحاله اللي معاك يا دكتور هي فيها اي ارجوك طمني 

الدكتور : الحجه طيبه بقالها ييجي يومين مش بتاخد دواء السكر وللاسف ده اثر عليها بالسلبي ودخلت في غيبوبه سكر

قارون : يعني اي 

الدكتور بتوضيح : يعني منعرفش هتفوق امته من الغيبوبه

قارون : لا انت لازم تفوقها انت سامع

الدكتور : كل حاجه بايد ربنا وانشاء الله تفوق ادعلها

الدكتور قال كلامه ومشي وساب قارون هو والممرضه 

قارون قرب من امه وباس ايديها 

قارون بعيط وتوسل : قومي يا طيبه انا كانت ناوي اقولك اني ربنا عوضني ايوه عوضني بس لو العوض ده هياذيكي فانا مش عايزه انتي عندي بمال الدنيا كلها قومي انا مليش غيرك انتي امي وانتي حياتي انا من غيرك وله حاجه عرفه العسليه اللي كانتي عايزها انا جبتلك منها قومي وانا مش هديقك يارب 

قارون خالص كلامه وقام بضعف واتجاه الي الجامع وبقا يصلي ومع اول ركعه

قارون : يارب طيبه تقوم من الغيبوبه علي خير يارب لو عوضك هياذي طيبه فاانا مش عايز الفلوس يارب طيبه عندي اهم من اي حاجه في الدنيا يارب متعقبنيش في طيبه يارب طيبه دي مش امي بس دي حياتي يارب

قارون كمل صلاه وسلام وقاعد يقراء قران ويدعي له طيبه 

قارون خلاص خلص وقام خارج من المسجد ولبس الكوتش بتاعه وخرج وقف تاكسي 

قارون : مستشفي النيل الخاصه

السواق : تمام يا استاذ

ركب قارون التاكسي وفي طريقه للمستشفي وبعد ربع ساعه وصل للمستشفي ودخل علي العنايه المركزه علي طول لقي طيبه زي ما هي مفيش تقدم دخل وقاعد جنبها ييجي ساعتين وبعدين نعس جنبها بس هو علي الكرسي وهي نايمه علي السرير وعده الليل باحزنه وبافرحه وجاء الصباح استيقظه قارون علي لمسه ايد حنينه قارون فتح عينه ومش مصدق انها طيبه 

قارون : امي انتي بخير لي تعملي فيا كده انا قصرت معاكي في حاجه عشان الدواه يخلص ومتقوليش

طيبه : مقصرتش يا قارون بس انت مكنش معاك حق الدواه بتاعي وانا مش هتقل عليك يا ابني كفايه اللي انت فيي

قارون : لا تقلي عليا وبعدين اللي انا في كفه وانتي كفه تاني يا طيبه انتي مش بس امي انتي حياتي كلها

طيبه : كل يوم بشكر ربنا انو رزقني بابن صالح زيك 

قارون : طيبه هناخد الدواء بانتظام ولو علي حقه في هتلقي فلوس تجيب دواء ليكي العمر كله

طيبه : ازي يا ابني انا مش فهمه 

قارون : انا ربنا عوضني يا طيبه ومش هبقا فقير تاني ومحدش هيقدر يقولي اني فقير

طيبه : ربنا عوضك ازي وازي مش هتبقا فقير طمني يا ابني

قارون : بصي يا ست الكل امبارح لمه نزلت من البيت عديت علي عادل ومش لقيته وندهت عليا وست حسنيه قلتلي انو تعبان طلعت اطمنت عليا وبعدين روحت الشغل 

طيبه بمقطعه : انت بتحكيلي عملت اي في يومك انا عايزه اعرف ازي مش هتبقا فقير 

قارون : استني يا طيبه 

وبعدين روحت الشغل نقضت الزباله زي ما بعمل كل يوم ولقيت في اخر الصندوق شنطه سوداء مش بلاستك قماش بس باين عليا انها فيها حاجه وفتحت الشنطه والقي اخر حاجه الانسان ممكن يرميها

طيبه : لقيت اي

قارون : فلوس كتيير ودهب وقالمض كتيير

طيبه : انا فهمت انت رجعت الشنطه لصاحبها وادك مكافاء انك رجعتله الشنطه

قارون : لا يا امي

طيبه : امال اي

قارون : هكملك بقيت اللي حصل معايه

طيبه : كمل

قارون : اتصدمت لمه لقيت الحاجه دي في الشنطه ولمه فاقت من الصدمه لقيت اني في الشارع فقفلت الشنطه بسرعه ولسه هتحرك بالشنطه لقيت اذن الظهر إذن فعرفت انها اشاره من ربنا فاخدت الشنطه وروحت المسجد وصليت ودعايت اني اللقي صاحب الشنطه وبعد ما خلصت صلاه كانت بدور علي شخص من بين كل اللي في المسجد وهو  الشيخ نور الدين ولقيته وحكتله كل اللي حصل وسالني وقالي انت لقيت الشنطه دي امته قلتله قبل اذن الظهر بكم دقيقه وبعدين قالي لازم نفضي الشنطه عشان نعرف مين صاحبها يمكن يكون سايب حاجه توصلنا لي واقترح اننا نفضي المسجد من الناس بحيث اننا نفضي الشنطه برحتنا وهو ده اللي حصل وفضينا الشنطه بس الشنطه مش فيها غير سسته واحده ومش لقينا حاجه ولسه هرجع الحاجه للشنطه لقيت زي جيب سري صغير وباين انو في حاجه فتحته لقيت في مصحف صغير في الشيخ نور الدين قالي ده عوض ربنا ليك قولتله ازي قالي الشنطه دي مش بتاعت حد الشنطه دي ربنا بيعوضك بيها اول ما قالي كده قولتلو الحلم بيتحقق رد عليا وقالي حلم اي قولتلو الحلم اني كانت قاعد في قصر جميل وانا الملك بتاعه وقعد علي كرسي ملك الاقصر وذليت صفوت واتكبرت عليا بس قالي حاجه مهما اني اساعد الفقراء والمحتاجين ومش انساهم وله اتكبر عليهم

طيبه : انت عايزني اصدق الخرافت دي الفلوس دي مش بتاعتنا ولازم ترجع لصحابها 

قارون : وافرض مش ليها صاحب وبعدين كلام الشيخ نور الدين مش خرافت يا امي

طيبه : اكيد ليها صاحب والفلوس دي هتفضل معاك بس متسرفش منها حاجه لحد ما صحابها يظهر 

قارون : طيب يا امي لو صاحب الفلوس مش ظهر خلال اسبوع انا هصرف الفلوس دي 

دي عوض ربنا ليا وانا مش هفضل طول عمري فقير وجربوع زي ما بيقولو الاغنايه اللي فكرنا حشره يدهسو عليها برجلهم ومش مستوعبين احنا بنتوجع اد اي 

طيبه : انت عمرك ما كنت كده طول عمرك بتقول الحمدلله علي الوحشه قبل الحلوه وبعدين مالو الفقر هاا احنا اه فقراء بس عندنا كرامه مش عند اي غني قول الحمدلله في ناس مش لقيه الاكل اللي احنا بناكله كل يوم ولو لقت هتلقي في يوم واليوم التاني لا اوعي الفلوس تطمعك يا ابني 

قارون : يا طيبه دي فرصه مش هتتعوض وبعدين انا هساعد الفقراء والمحتاجين وبعدين مين اللي هيرمي الحاجات دي في الزباله وبعدين هي باينه الاول حلمت الحلم وبعدين لقيت الشنطه وبعدين المصحف

طيبه :  لي مش تقول اني صاحب الشنطه دي حياته في خطر في اضطر يسيب الشنطه في الزباله ولي مش تقول ان صاحب الشنطه شغال في حاجات شمال لي بتستسهلها علي نفسك لي عايز تاخد حاجه مش بتاعتك انت طول عمرك كانت راضي بحياتك بالحلو اللي فيها والمر اللي فيها

قارون : عشان تعبت من الاهانه والذل وقله القيمه ويوم ما ربنا يعوضني تقوليلي الفلوس دي مش من حقي وبعدين لمه هي مش من حقي ربنا بعتهلي في طريقي لي

طيبه : ما ياما ربنا بيدينا حاجات مش من نصبنا بتبقا في ايدك وتقسم لغيرك

قارون : وانا مش هسبها تقسم لغيري

طيبه : يعني اي

قارون : يعني الشنطه دي بكل اللي فيها بقت بتاعتي انا وانتي يا طيبه

طيبه : ياا انت اول مره تقولي علي حاجه لا والفلوس دي انا مش هاخد منها وله مليم انت فاهم

قارون : ازي ده رزقي يعني رزقك

طيبه : خليك في العبط الي انت بتقوله ده

قارون : يا امي انا كانت هاخد الحاجه اللي في الشنطه اشغلها واساعد الفقراء والمحتاجين 

طيبه : تساعدهم بفلوس حرام انت مين انت قارون ابني اللي كانت بحمد ربنا عليا وله منظر الدهب والالماض والفلوس زغللل عينك

قارون : انتي ماكلتيش حاجه هجبالك الاكل وارجع بسرعه

طيبه : مش عايزه اكل من فلوسك الحرام انت سامع لو هشحت مش هاخد منك حاجه

قارون : لي كده بس يا طيبه وبعدين تشحتي ازي بعد العوض ده كله 

طيبه : ربنا عمره ما بيعوض حد بالحرام يا ابني روح ربنا يهديك

قارون : طيب انا عندي حل اي رايك ان انا اخد نص الحاجه اللي في الشنطه واتبرع بيهم للفقراء والمحتاجين

طيبه : اتبرع بيهم كلهم احنا مش محتاجين حاجه

قارون : لا محتاجين ومحتاجين حاجات كتير اوييي يا طيبه

طيبه : واي هي بقا الحاجات الكتير دي

قارون : محتاجين لبس زي الاغنيه اكل زي الاغنيه شرب زي الاغنايه راحه زي الاغنايه سعاده زي الاغنايه محتاجين نبقا اغنايه وانا محتاج اذل كل اللي ذلني واعرفهم ان قارون مبقاش ضعيف وله فقير

طيبه : تفتكر السعاده والراحه بالفلوس تبقي غلطان السعاده الحقيقيه ان ربنا يكون راضي عنك ان اللي انت بتحبهم يكونو مبسوطين دي حاجه تخليك سعيد ان انا اكون بخير ومبسوطه دي السعاده الحقيقيه 

قارون : بصي يا طيبه انا هنزل اتبرع بنص الحاجات اللي في الشنطه وهجيب لينا شويه حاجات 

طيبه : اللي انت عايزه اعملو يا ابني

قارون : طيب انا هجيب الحاجات مش هتاخر عليكي

قارون قام من جنب طيبه وخرج من الغرفه اللي هي فيها 

قارون خارج من المستشفي خالص وفي طريقو للجامع 

قارون : معقول اتبرع بالحاجات دي خساره فيهم وبعدين دي عوض ربنا لينا انا بعني كل الحاجات دي من حقي انا 

لا انا مش هتبرع طيب وكلام الشيخ نور الدين ان لازم اساعد الفقراء والمحتاجين عشان النعمه مش تذول مني 

قارون قاعد يفكر لحد ما وصل انو مش هيتبرع بحاجه بس هيقول له طيبه وله نور الدين انو اتبرع بنصهم

قارون غير طريقه من المسجد اللي محل العبايات بيتي وخروجي وجاب لطيبه حاجات كتير حلوه وبعدين اتجه لمحل البس رجالي وجاب لي حاجات كتير وكل حاجه يجيب منها كذا حاجه لحد ما تقريبا جاب كل حاجه في المحل وبعدين خرج واتجه الي محل الاكل بتاع كباب وكفته وجاب اكل ييجي لعشر افرد وخرج من المحل ومش عارف يمشي من كتر الشنطه في شاور لتكسي

قارون : مستشفي النيل 

سواق تاكسي: اه يا استاذ اتفضال

قارون ركب وركن الشنط جنبه وبعد نص ساعه كان وصل المستشفي واتجه الي الغرفه اللي فيها طيبه وخبط ودخل بكل الشنط الي معاه ولقه طيبه نايمه

قارون :اصحي يا ست الكل شوفي جبتلك اي

طيبه بتفتح عنيها ببطء لحد ما فاقت خالص من النوم وجايه تقوم بحيث انها تقعد مش تبقي نايمه

قارون : استني يا امي هساعدك 

قارون ركن الشنط علي الكنبه وقرب من طيبه وفعلا ساعدها تقعد وحط مخده وراء ظهرها

قارون : جبتلك اكل انما اي يستهل بوقكك يا احلي طيبه

طيبه : انت اتبرعت للغلابه والمحتاجين بنص الحاجه يا ابني

قارون : ايوه يا امي اتبرعت

طيبه : انت كداب 

قارون : وانا هكدب لي بس يا طيبه

طيبه : طيب لو انت مش كداب احلف علي المصحف ده

طيبه اعطت لقارون مصحف 

قارون : انتي بجد مش مصدقاني يا طيبه

طيبه : اه مش مصدقك واحلف علي المصحف عشان اصدق

قارون بيفكر ومش عارف يعمل اي ومش هينفع 

قارون : طيب ممكن ناكل وهحلف بعدين

طيبه : كده انا اتاكدت انك متبرعتش للغلابه والمحتاجين زي ما توقعت

قارون : اه متبرعتش ومش هتبرع ده رزقي انا وعوضي انا لي ادي الفقراء والمحتاجين وانا مين اداني حاجه لمه كانت محتاج انا مين ساعدني لمه كانت محتاج مساعد


طيبه : اللي ساعدك ربنا ربنا اللي انت عايش دلوقتي بفضله 

قارون : ونعمه بالله 

طيبه : ياقارون يا ابني دول غلابه ومحتاجين شوف انت لمه تساعدهم هيحصل اي ربنا هيرزقكك من الوسع

قارون : حاضر يا امي بس لمه اعمل مشروع واكسب فلوس هتبرع للفقراء والمحتاجين

طيبه : مفيش فايده

قارون : المهام انا جيبلك الاكل اللي بتحبي كباب وكفته من عند ابو عوف

طيبه : مش عايزه حاجه 

قارون فتح الشنطه الي فيها الاكل وفتح الاكل

قارون : بصي يا طيبه الاكل يشهي ازي 

طيبه : انت لمه تفتح الاكل انت كده هتغريني مثلا بالاكل عارف ياقارون انا لو اكلت الاكل ده معدتي مش هتقبلوا عشان متعوده علي الحلال 

قارون : طيب عايزه تاكلي اي يا طيبه

طيبه بصتله وسكتت ييجي دقيقه وبعدين شالت الغطاء حاجه بسيطه وطلعت البوك بتاعها وطلعت منه عشرين جنيه وقدمتهم لقارون

طيبه : عايزه اكل كشري والعشرين جنيه دي عشان هتجيب علبيتين واحده ليا وواحده ليك وخلي يكتر الشطه والدقه

قارون : كشري معقول هتسيبي الكباب والكفته عشان الكشري

طيبه: معالش نسيت ان الناس الاغنياء مبتكلش كشري بس انا فقيرا فهاكل كشري

قارون : لي بتقولي كده يا طيبه انا مهما بقيت غني عمري ما هتكبر عليكي مش قصدي بس احنا ربنا رزقنا يبقي نصرف

طيبه : بص انا مش قادره اتكلم اكتر من كده وانت لو مش عايز تجيب الكشري متجبش بس انا مش هاكل غير الكشري او اي حاجه من فلوسي الحلال 

قارون : طيب انا هبعت اي ممرضه تجبلك الكشري اللي انتي عايزه يا طيبه

طيبه : تبعتها لي هي شغله عندك

قارون : وفيها اي لمه تشتغل عندي فقير انا مثلا انا بقيت اغنا من الاغنايه بكتير

طيبه بس مش اغنا من ربنا وافتكر كلامي كويس انت شيطانك عمي غينك عن الحقيقه يارب ترجع له ربنا قبل فوات الاوان

قارون : ارجع له ربنا ما انا مع ربنا في كل وقت 

طيبه : متاكد

قارون : إه متأكد

طيبه : انت صليت الفجر 

قارون : لا مش صليت الفجر كانت نائم

طيبه : اول مره تنام وتسيب فرض ربنا مش ربنا بيندهك كل صلاة وعايز يشوفك

قارون : مش كده يا طيبه

طيبه : انت اول مره تعمل كده يا ابني حتي اتبرع للغلابة متبرعتش دي اخره ان ربنا عوضك 

قارون : معلش يا طيبه انا اسف هصلي الفرض بمعاده بعد كده انا هروح اجيب الكشري وارجع مش هتاخر 

طيبه : ماشي يا ابني ربنا يهديك 

خرج قارون من الغرفه وبيفكر في كلام هيعمل اي بالفلوس وهيفتح مشروع اي لحد ما جاء في دماغه الحلم وبيفكر انو لي مش يكون عنده قصر زي ده 

قارون : انا معايا فلوس كتير اوي لي مش اجيب قصر زي اللي في الحلم 

قارون بيفكر لحد ماوصل عند محل اللي يبيع كشري ودخل 

قارون : علبة كشري لو سمحت

البائع : عايزها بكام

قارون : اكبر علبه

البائع : ٢٥ جنيه

قارون : تمام

ثم إعطاء للبائع ٢٥ جنيه ودخل ياخذ العلبة

دخل واعطي البون اللي معاه له الرجل اللي بيعبئ علب الكشري وكل ده وهو سرحان ومش عارف يعمل ايه

ويفكر ويقول ياترى كلام طيبه هو الصح وله كلام نور الدين بس اكيد كلام نور الدين صح ربنا حب يعوضني ف بعتلي الشنطه اللي فيها كل حاجه هتحل مشكلي كلها ولو مش انا اللي احق  ب الشنطه دي واللي فيها يبقا مين احق ولازم اجيب قصر زي اللي في الحلم بكل تفصيله فيي


بتاع الكشري : يا اخينا هييي روحت فين

قارون : لامواخذه مكنتش معاك وخد الشنطه بتاعت الكشري ومشي

وهو مشي لقي واحد صحبه وقف وابتسامه له

كريم : قارون عامل اي عاش ممن شافك

قارون : الحمدالله بخير وانت عامل ايه شغال دلوقتي أي من بعد شغلنا الفرن

كريم : انا الحمد الله بعد الفرن اخذت شغله ابويا سمسار عقارات

قارون : بسم الله ماشاء الله شكل ربنا فتح عليك بالوسع

كريم : الحمد الله المهم انت عايز حاجه

قارون : بص انا مش هكدب عليك في واحد غني مكلمني اني اشوفلوا حتت ارض واسعه وتبقي من الواجه البحري

 

كريم: طيب بص انا عندي ارض بس مش واسعه للدرجه ومش هتعجبوا ف سبني يومين وانشاء الله اكون شوفتها بس اهم حاجه يظبطني


قارون: متقلقش هو راجل غني وايدو سخيه وبعدين هيظبطنا انا وانت بس اهم حاجه استعجلي الحوار ده له يقول اني نسيت وسبته ويشوف حد تاني


كريم : متقلقش بس عايز رقمك عشان اوصلك 

قارون: مش معايه تلفون دلوقتي اقولك بعد بكاره نتقابل عند قهوه فراغلي اللي عند بيتي الساعه ٦ المغرب


كريم : تمام محتاج انت حاجه 


قارون : سلامتك


قارون ساب كريم ومشي وفي طريقه للمستشفي لحد ما وصل ودخل وراح لغرفه طيبه بس مش لقها ف لقاء الدكتور اللي متابع حالاتها جي من بعيد


قارون : دكتور هي طيبه فين


الدكتور: الحاجه طيبه حالاتها غريبه اوييي نبض قلبها بيقف ويرجع تاني 


قارون : يعني اي


الدكتور: نبض قلبها بيقف كل دقيقتين مثلا ويرجع بعديها ييجي بدقيقه كانها عايز تروح للي خلقها بس عايزه تقول حاجه


قارون : انت بتقول مستحيل اعمل اي حاجه اهم حاجه تفضل عايشه وهديك اللي انت عايزو


الدكتور: اسغفرالله الاعمار بيدي الله بس انا هعمل اللي عليا 


قارون : ممكن اشوفها


الدكتور : حاليا صعب ممكن بكاره الصبح


قارون : طب هي كان نفسها في كشري ممكن تدخلهولها 


الدكتور : هات وهشوف لو تنفع تاكلو او لا عشان صحتها


قارون : تمام

قارون وهو قعد سمع اذن العصر 

قارون : الله اكبر الله أعظم

قام وخرج من المستشفي اللي المسجد بس اللي في نور الدين

وهو بيصلي مش بطل دعاء له طيبه لحد ما شاف نور الدين وقعد معاه 

قارون : الفلوس دي حرام وانا مش عايزها دي ممكن تخسرني اغلي انسانه في حياتي طيبه مش بس امي دي كل ما أملك

نور الدين : يابني افهم الفلوس دي بتاعتك ومن حقكك بس مش معني كده انك مش تتبرع للمحتاجين


قارون : مادم هي بتعتي يبقا مش هتبرع لحد انا اللي تعبت وشقيت من صغري انا اللي اتذليت للي يسوي واللي ميسوش انا اللي سمعت كلام محدش يستحملوا كل ده لي هاا لي عشان زبال وله عشان اي عايزه افهم

نور الدين : قول الحمدلله ومش كل الناس وحشه

قارون : وله كل الناس حلوه 

 نور الدين: متخليش الفلوس دي تغيرك وتنسيك الصح من الغلط وتنسيك طيبه وربك وكل اللي حواليك

ثم قام من جنب قارون 

قارون قعد بيفكر وشطانه اتغلب عليا 

وقام خرج من المسجد وهو مشي لقا محل موبيلات ودخل في 

قارون : لو سمحت

البائع : عايز حاجه معينه

قارون : احدث موبيل عندك مع كل لوزمه

البائع : طيب نوع الفون اي

قارون : احدث واحسن نوع

البائع : طيب

قارون قطعه في الكلام

قارون : زي ماقولتلك ومش تسال اساله تاني انا قعد هنا مستنيك لحد ما تخلص كل ده 

قارون قعد وحسس بفرحه انو هيجيب كل اللي عايزو ومش هيعوز حاجه غير ما يجبها

البائع خلص تقريبا بعد ثلاث ساعات بس خلص كل حاجه ف الفون ب البرامج ب كلوا وقارون دفعلوا المبلغ اللي طلبوا بزيده شويه والرجل شكرو وقارون مشي وهو ماشي في الطريق افتكار انو عايز يكلم كريم صحابه السمسار عشان يعرف عمل اي في موضوع الارض وقال يعدي عليا وهو في طريقوا لبيت كريم شاف مكان شغلو لان كريم في الشارع اللي ورا شغلوا وقابل صفوت وصفوت مستغرب لان قارون كان لبس لبس نضيف وبص علي الفون ف صفوت راح عنده

صفوت : انت ورثت وله اي يا زبال اصلك مش حالتك حاجه

قارون : شوفت ربنا رزقني وعوضني عن صبري وعن كل يوم كانت باخد كلام منك زي الزفت وعن الاهانه والتعب

صفوت : وعوضك ازي بقا ده انت ملكش حد غير امك

قارون : وانت مالك حاجه تخصك المهام انو عوضني 

قارون جاا في باله الحلم لان صفوت كان في الحلم وقارون كان بيأمر صفوت

قارون : عايزك في موضوع هتاخد منو كتيير اوييي

صفوت بطمع : موضوع اي

قارون بتناكه : بعدين عشان مش فاضي دلوقتي 

مشي قارون ووصل لبيت كريم وقبل ما يدخل العماره كان كريم خارج


كريم : قارون تعال اتفضال 

قارون : خيرك سابق تعال بس علي القهوة نشرب حاجه

كريم : يعم البيت بيتك

قارون : عارف بس مش فاضي 

قارون اخد كريم وراحو القهوه وقعدو قارون طلب اتنين قهوه

قارون: هااا عملت اي

كريم : في اي

قارون : نعم

كريم : اه الارض بص يا سيدي انا سالت ابويا وسمسار تاني المهام ابويا قالي علي ارض واسعه زي ماانت عايز والسمسار التاني كذالك وكانت لسه هعدي. عليك

قارون : طيب بص احنا هنروح الارض دي ودي ونشوف 

كريم : هو مين اللي هيشوف انت وله الرجل الكبير 

قارون : لا الرجل الكبير سيبني انا اتصرف ف الكلام ده كلوا هو بس هيدفع

كريم : تمام


عند طيبه في المستشفي بعد ما أكلت وخلصت اتوضت وبدات  تصلي وتدعي له قارون انو عقلوا يرجعلو قبل فوات الاوان ويرجع له ربنا ورب الكون بحاله


قارون مع كريم ووصلوا للارض اللي تبع ابو كريم وعجبت قارون بس محسش انها هي اللي تنفع او هي اللي كانت في الحلم

قارون : بص هي حلوه وكل حاجه بس حاسس ان التانيه هتكون احلي

كريم : اللي انت عايزو 

ومشيوا هما الاتنين وفي طرقهم للارض بتاعت السمسار


ووصلوا وقارون شافها وعجبتوا اوييي وهي دي تنفع لقصر قارون ولقاه فيها كل حاجه عايزه في الأرض وحسب كل حاجه 

كريم : هااا اي رايك 


قارون : رواعه بجد لازم تخلصلي فيها ومش مهم المبالغ 


كريم : تمام هقبال السمسار واشوفوا ونتفق معاه 


قارون : طيب انا هروح مشاور وارجع اعدي عليك او هات نمرتك اكلمك


كريم : طيب اكتب عندك ٠١١

وادالو رقموا واتفقوا انهم هيتقبلوا علي الساعه ١٠ بليل 



قارون خلص معا كريم ومشي في طريقوا للمستشفي وبعد نص ساعه وصل

دخل غرفه طيبه لقاها راحه لسه تنام وبتشد الغطاء

قارون قرب منها 


قارون :  طيبه يا ست الكل


طيبه : وحشتني كل ده سيبني لوحدي وحضنته


قارون : انا اسف بس كانت بشوف موضوع كده


طيبه : موضوع اي يابني


قارون : اصل انا هشتري أرض وابني عليها قصر


طيبه : وبتنا قصر في حاجه



قارون : لا يا امي بس مش فيها حاجه وبتنا كمان هنرجعلوا مش هنسيبوا



بعد شهر من بعد اليوم ده قارون اشتري الارض وجاب ناس تبني القصر وكل يوم يعمل حاجه في القصر وبقا يدقق ويحاول يفتكر الحلم بالكامل لحد ما تقريبا افتكارو وعمل القصر زي الحلم بضبط بل نسخه مقراره منو 

قارون اتغير اوي في الشهر ده خسار حاجات كتير اوييي نسي الصلاه والعباده وكل حاجه يعتبر بقا كل اللي يعرفو الفلوس وبس

قارون بعد ما خلص القصر مشي راح عند طيبه في البيت بتاعهم القديم بس المره دي كان رايح بعربيه احدث الموديلات


دخل العماره وخبط وطيبه فتحت

قارون دخل البيت وقعد بعد ما حضن طيبه

قارون : ست الكل اللي وحشاني

طيبه : تصدق اني مبقتش اعرفك انت قارون ابني 

قارون : اومال هكون مين يعني

طيبه : انت واحد الشيطان والفلوس غيروك بقيت واحد مش عندو احساس وله رحمه وله حاجات كتير اوييي انت اكيد جاي عشان حاجه ف ادخل في الموضوع علطول


قارون : عايزك معايه ياست الكل في القصر بتاعي

طيبه : القصر اللي من فلوس حرام لا يابني انا مش هطلع من البيت ده غير لمه ربنا يفتكرني ويخدني عنده


قارون : بعد الشر يا امي انشالله انا وانتي لا

طيبه : انت بتقول فيها ما قارون القديم مات 

وسبته ودخلت اوظتها 

قارون دخل وراها 

قارون : طيب خالي معاكي التلفون ده رقمي متسجل عليا لو احتاجتي حاجه

طيبه : للدرجدي زهقت ومش هتيجي تاني روح يا بني خالي الفلوس الحرام تسعدك وخليها تدخالك الجنه

قارون مش عارف يرد ساب الفون معاها ومشي ركب العربيه وسائق بسرعه كانه بيهرب من حد بس هو بيهرب من الحقيقه وصل القصر وكان معين عليا حراسه كتيير اول ما شافو قارون فتحوا باب القصر 

قارون له واحد من الحارس

قارون : هبعتالك عنوان شخص واسمو يكون عندي خلال ساعه

الحارس : تمام يا قارون بيه

قارون كمل ودخل ركن العربيه في الجراچ ونزل دخل القصر طلعه علي غرفه بتاعته دخل علي الحمام استحما 

وخرج رن علي رئيسه الخدم 


قارون : الاكل جاهز

كل حاجه جاهزه ياقارون بيه

قارون نزل وقعد علي السفره كبيره وضخمه وفيها انواع اكل كتير من اولها له اخرها وهو بياكل دخل فؤاد مدير اعمال قارون 

قارون : هاا يا فؤاد عملت اي

فؤاد : ياقارون بيه كل اللي في البيت وافق يبيع 

قارون : حلو اوييي

فؤاد : في مشكله

قارون : اي هي

فؤاد : في ست كبيره مش عايزه تبيع ورافضه اي مبلغ

قارون : طيبه 

فؤاد : الست طيبه هو انت تعرفها

قارون : خليك ف شغالك وانا هتصرف في الموضوع ده

فؤاد : استاذن انا 

فؤاد خارج وقارن قعد كمل اكله بعديها ب نص ساعه كان الحراس جاب الشخص اللي عايزو قارون

قارون وهو قعد في الجنينه بيشرب القهوه بتاعته 

الحراس : أومر حضرتك اتنفذت يا قارون بيه

قارون بفرح : هو فين 

الحراس : هدخلو حالا

الحراس خارج جاب الشخص ودخل الجنينه تاني لقارون ووقفو قدم قارون بس في حته سوده علي عينيه 

قارون : شيل البتاعه دي ده حبيبي مش ينفع تعملوا كده

الحراس بخوف : مكنتش اعرف يا قارون بيه

قارون : طب روح انت

الشخص فتح عنيه حاجه بسيط واتأقلم علي الضوء وفتح وتنح واتصدم

صفوت : قارون الزبال

قارون بكرهيه وحقد : انت بقا هتشتغل عند الزبال ومش اي شغلانه دي حاجه مختلفه من نوعها

صفوت : ومين قالك اني موافق اشتغل معاك

قارون بثقه : برضك بالغصب هتوافق

وبعدين مش سالتني هتشتغل اي

صفوت : عشان مش هشتغل

قارون : مش تقطعني بخصوص هتشتغل اي ف هتبقا تحت رجلي زي الكلب 

صفوت بضحك  :  انت اي الثقه دي طب مش موافق

قارون : مش بمزاجك بص بقا يا سيدي وفقت ف هتاخد ٥٠ الف جنيه ف الشهر 

طب لو مش وفقت هتشتغل برضو لانك مش هتخرج من هنا شوفت الحراس اللي جابك في قدو ٥٠٠ مره ممكن يعملو معاك الواجب وانت عرفني انا ابن اصول وصاحب واجب

صفوت : انت بقيت جبروت كده ازي

قارون : معاك ١٠ دقايق وهرجع اشوفك تاني 

شاور للحراس علي صفوت واخدو

عده ساعتين قارون حاليا في بيتو الاقديم خبط وطيبه فتحت بس طيبه اتغيرت خالص بقت تعبانه وباين عليها التعب وباين عليها انها حزينه ودبلانه 

طيبه فتحت وبتدقق في قارون 

طيبه : انت مين يا ابني

قارون : حد جايلك في موضوع هتكلي منو الشهد

طيبه : موضوع اي يا ابني انت بس تلقيك متلغبط ف الشقه

قارون وهو بيدخل طيب ممكن اشرب شاي وافهمك كل حاجه يا امي

طيبه وافتكارت قارون وازي هي بنفس الطريقه اللي بيقولها قارون 

قارون لحق نفسو 

قارون : اي مش في شاي

طيبه : لا في يا ابني قصدي يا بيه

طيبه دخلت عملت الشاي وكان اخر حاجه في الشاي 

عملتو وخارجت قدمته لقارون وقعدت قدموا

طيبه : هاا يا بيه في اي

قارون : انا جاي اعرض عليكي عرض ولو وفقتي يبقا مش ضيعتي فرصه العمره كلو

طيبه : ممكن بلاش الغاز واتكلم علطول في الموضوع

قارون : تاخدي كام

طيبه : اخد كام في اي هو انا حلتي حاجه

قارون : اممم انتي تملكي البيت ده وانا محتاجه عشان العماره كله هتتهد ويتبني عليها مشروع مش هدخلك في تفصيل المهام تاخدي كام

طيبه : طيب انت ممكن تستغربني لان اي حد هيوافق ب العرض ده ماعده انا بص انا كنوز الدنيا مش تعوضني عن بيتي اللي حميني وفي كل الذكريات الحلوه والوحشه انا لو هطلع من هنا يبقا علي موتي 

قارون : انتي كده هتندمي

طيبه : زيرتك انتهت ياريت متتكرارش

قارون خارج وهو مدايق انو مش هيعرف يعمل المشروع لانو مهما عمل مش هيقدر يقف قدم طيبه 


قارون خارج وسهر وشرب الخمور عشان ينسا اللي حصل في مقابله طيبه وروح علي القصر بتاعه نام 


عند طيبه قعدت بتعيط وهي سجده يارب خدني يارب كان لي ابن واتخل عن كل حاجه بسبب الفلوس نسي اللي خلقوا واللي عملوا واللي بفضلوا هو عايش دلوقتي 

ونسي امو اللي ملهاش غيرو يارب رجعو ليك يارب قبل فوات الاوان



بعد ثلاث ايام 

صفوت : انا موافق وهاخد ١٠٠ الف جنيه في الشهر

قارون : كانت متاكد انك هتوافق اصلك كلب فلوس وانا كمان موافق علي المبالغ 

حيث كده بقا ما توطي تمسحلي جزمتي

صفوت : افندم 

قارون : زي ماسمعت واه مفيش رجوع في كلامك 

وفعلا صفوت وطه مسح جزمت قارون


قارون فاضل ييجي شهر يذل صفوت مكان صفوت كان تحت رجل قارون اكل صفوت بوقي اكل قارون شرب المياه بمعاده

قارون كان بيعمل صفوت علي انو عبد عنده ونسي ان كلنا عبد عند الله تعالى


في يوم من الايام جاء فؤاد

فؤاد : هاا يا قارون بيه هنعمل اي

قارون : لسه بردو

فؤاد :  لسه ياقارون بيه 

قارون في لحظه شطانه اتغلب عليا  

هد البيت ب اللي في

فؤاد : انت بتقول اي دي اروح ناس طب حتي نعرفهم

قارون : انت مش بتقول ان كل الناس موافقه معاده الست طيبه

فؤاد : اه

قارون : يبقا نقول لكل الناس اننا هنهد البيت وكلو هيقبض معاده طيبه فا تخاف ف تخرج لمه تلقي ان الموضوع بجد  وهتخسر حياتها والبيت والفلوس

فؤاد : تمام ياقارون بيه بس احنا هنهد البيت امته

يوم الخميس

كل يوم بييجي وقارون بيأذي ناس ويقتل ويعمل اي حاجه عشان الفلوس بقا عامل زي الكلب المسعوره 


وجاا يوم الخميس 

يوم الخميس الصبح فؤاد كان في البيت وبلغ كل اللي في البيت انو هيتهد خلص وكل اللي في البيت قبض ومشي معاده طيبه

فؤاد : ياست طيبه الموضوع بجد وخلص البلدوزر جي وهيهد البيت الحقي الباقي من حياتك وخدي اللي عايزه وامشي

طيبه : مش منقوله من هنا انا عايزه اموت

فؤاد : اسمعيني بس مفيش وقت

طيبه : فعلا مفيش وقت البيت هيتهد وانت واقف مكانك له يتهد عليك وانت محتاج تعيش عشان تتبسط بالفلوس 

فؤاد لسه عيتكلم طيبه قفلت الباب ف وشه ودخلت علي الساعه ٣ العصر البلدوزر جاا وطيبه كانت متبعه كل ده طيبه شافت البلدوزر جاي وخلص هيدخل في البيت

طيبه : اشهد ان لا اله الا الله وأن محمداً رسول الله يارب لو قارون ابني عايش اديلوا درس خلي يعرف ان مش كل حاجه الفلوس وان الفلوس مش هتنفعوا أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول اللَّه

البلدوزر دخل في البيت وهد البيت ب اللي في ومش بقا في البيت حته سليمه



فؤاد بيرن علي قارون وقارون كان لسه صاحي من النوم

قارون : في اي يا فؤاد 

فؤاد : مكنش لازم اسمع كلامك زنبها اي

قارون : ذنب مين

فؤاد : الست طيبه ماتت

قارون : اي ازي

فؤاد : مش وفقت تخرج من البيت والبلدوزر جاا وهد البيت

قارون : وانت ازي مش تقولي حاجه زي كده

فؤاد : اوعي تقولي هتفرق معاك انت مش فارق معاك حد غير نفسك روح ربنا يبتاليك علي قد الذنوب اللي عملتها 

قارون كل ده مش معاه هو ازي قتل طيبه امو اللي مش لي غيرها قارون فجاء وقع من طولو 

بعد ساعه جابو الدكتور واكتشفو ان قارون عندو غرغرينه في رجلوا ولازم تتقطع عشان مش تنتشر في باقي الرجل لازم يقطعها مفيش حل تاني 

الدكتور قطع رجل قارون 

وبعد يوم صحي قارون وبيبص حوليه مش لقي حد عايز يقوم مش عارف رجلو مش بتتحرك فجاء بيبص علي رجلو واتصدم

قارون : لا لا انا عارف اني استهل اكتر من كده بس لا طب كانت اديني فرصه يارب عشان أكفر عن ذنوبي اخدت مني اغلي انسانه ودلوقتي رجلي 

قارون في لحظه جاب سكينه من جنبه وقطع الشريان حتي من غير ما يتشهد

كتير مننا مستخبي ورا ستار ومش بيظهر غير انو طيب وحنين وجدع وابن حلال وكل الصفات الجميله وفجاء الستاره تتشال ويظهر شخص تاني خالص فيي كل حاجه وحشه الستاره هنا هي الظروف 

الظروف اوقات كتير بتشكل حد علي مزجها بس مش المشكله في الظروف المشكله في الانسان اللي بتحصلوا الظروف ممكن محدش يتاثر ويفضل زي ما هو وممكن حد تاني ضعيف وسزج يتغير السؤال هنا احنا لي بنتغير عشان مش عجبنا الحال بتاعنا ديما شايفين اننا وحشين وعشان بنسمع له كلام الناس وعشان وممكن عشان الظروف اللي اتحطينا فيها عجبتنا ف اتغيرنا وبقينا زيها  

تعليقات