رواية زواج علي ورق الفصل الخامس والسادس بقلم حبيبه علاء
رواية زواج علي ورق
رواية زواج علي ورق بقلم حبيبه علاء
رواية زواج علي ورق الفصل الخامس بقلم حبيبه علاء
part5
داليده: فتحت عيوني وببص لقيت الساعه 12بليل
بس تميم فين كل ده
مسكت تلفوني ومتتردش لحظه اني ارن عليه
وبالفعل رنيت عليه
داليده: ايوا يا تميم انتا فينك انتا كويس
تميم: اهدي يا داليده متخفيش انا تحت في الكافيه بشرف قهوه وقولت اسيبك تنامي براحتك
داليده بخجل: اااانا... انا مش خايفه علفكره انا بس جعانه يلا هتلي اكل وتعالي
تميم: حاضر يا داليده عوزه تكلي اي
داليده: كنت مستغربه من طريقه كلامو معيا
بص انا عوزه كنتاكي ومتنساش الكاتشب والبطاطس الاسبايسي ومتنساس كمان البيبسي
تميم: اه انتي جايه تحققي احلامك عندي انا
داليده: يلا يا تميم هات الاكل ومتتأخرش عشان جعانه
تميم بقله حيله: حاضر يا داليده حاجه تاني
داليده: لا متتأخرش
******
بعد شويه لقيت الباب بيخبط
فتحت
فضلت باصه للاكل والابتسامه من الودن للودن واخدت الاكل من تميم وحطيتو على الترابيزه وبدات اكل تميم فضل واقف يبص عليا وانا باكل وكان مبتسم
داليده: مالك بتبصلي كده لي
تميم: اصل شكلك زي الاطفال حتي وانتي بتكلي
داليده: بجد وده مخليك مبتسم كده
تميم: لا انا مش مبتسم
داليده: طيب تعالي كل معيا شكلك مأكلتش حاجه
تميم: اهاا فعلا انا مأكلتش حاجه
قعدنا اكلنا انا وتميم ودي كانت اول مره من لما ما اتجوزنا نقعد ناكل مع بعض
اكلنا وطبعا لانو الشاليه سياحي وفي اجانب وكل الغرف فيها ناس ف اضطرنا نقعد مع بعض في نفس الاوضه
تميم: بصي نامي انتي علي السرير وانا هنام علي الكنبه دي
داليده: طيب ماشي بس تلتزم بمكانك ودماغك متروحش بعيد ومتفكرش انك ممكن تقرب مني
تميم بغضب: علفكره انا لو كنت بفكر في حاجه أو عاوز اعمل حاجه كنت عملتها من اول يوم اتجوزتك فيه بس أنا مفيش حاجه في دماغي ولو مش واثقه فيا انا هسبلك الاوضه وانا هعرف ادبر اموري
داليده: حسيت بالذمب اني قولتلو كده وحسيت اني جرحتو
طيب خلاص انا اسفه مكنتش اقصد خليك هنا
تميم بغضب: لا انا هبات في البلكونه خدي راحتك وتقدري تقفلي عليا الباب من بره عشان تطمني اكتر
فضلت واقفه ساكته وكان في صوت جوايا بيقولي فيها يا لما يبات في نفس الاوضه معاكي هو في الاخر جوزك برضوه انتي كنتي قاسيه معاه يا داليده
لقيت تميم اخد المخده وراح البلكونه عشان ينام وقفل الباب
رحت علي السرير فضلت حاسه بالذمب الجو بره كان ساقعه ف قولت هاروح اخليه يجي ينام في الاوضه
دخلت البلكونه ولقيت تميم نايم وبيترعش من البرد ف مسكت ايدو لقيتها سخنه جداا وحطيت ايدي علي دماغو كانت سخنه جداا خوفت عليه اووي
ومكنتش عارفه اعمل ايه
داليده: تميم يا تميم رد عليا عشان خاطري
طب قوم براحه معيا ادخل الاوضه
انا اسفه اووي يا تميم
قوم براحه يلا..
دخلت تميم الاوضه وخليتو ينام علي السرير وغطيتو وجبت مياه وبدأت اعملو كمادات مياه ساقعه وكان بيترعش جداا فضلت اغطيه وامسك ايدو واعملو كمادات لحد اما الحمدلله بقا كويس شويه وبدأء الرعشه تروح والحراره بدأت تروح
ف اطمنت شويه و قولت هاروح اجيب مياه لقيت تميم مسك ايدي جامد وبيقولي
—متسبنيش وتمشي خليكي جمبي انا مش عايز ابقا لوحدي خليكي معايا.....
رواية زواج علي ورق السادس بقلم حبيبه علاء
part6
— تبت في ايد تميم وقولتلو انا موجوده مش هسيبك انا جمبك اهو فضلت قاعده جمب تميم لحد ما طلع الصبح وكانت ايدنا متمسكين ببعض
فتحت عيوني لقيت تميم لسه نايم سبت ايدو براحه و قومت غلست وشي وغيرت هدومي وطلبت فطار
وبدأت اصحي تميم
— تميم يا تميم
تميم فتح عينو براحه وقالي بصوت واطي
—هااا... نعم انا صحيت
— صباح الخير يلا قوم عشان تفطر
— اه انا اللي حصلي
— متقلقش محصلش حاجه انتا زي الفل
انتا بس تعبت امبارح شويه
—تميم ارتبك وقال
تعبت ازاي قولت حاجه وانا تعبان
— مالك يا تميم ارتبكت كده لي محصلش حاجه اانتا بس تعبت وانا.....
— كملي وانتي اي
— وانا كلمت دكتوره صديقه ليا وهيه بعتتلي علاج وهننزل نجيبو بعد ما تخلص فطار
— لا انا بقيت كويس مفيش داعي للعلاج
— داليده بعصبيه: علفكرة انا مش باخد رأيك انتا هتاخد الدواء غصب عنك
تميم: بصلي بأستغراب حاضر يا داليده هاخد الدواء متتعصبيش
داليده: لو بقيت شاطور وسمعت الكلام واخدت الدواء مش هتعصب
يلا افطر
خلصنا فطار وتميم جهز ونزلنا نتمشي ونجيب الدواء
رحنا قعدنا علي البحر شويه
ومره واحده لقيت تميم بيقرب مني ويقرب وانا كنت مرتبكه اووي وقلبي كنت حاسه هيخرج من كتر الدق
وكنت ساكته وهو يقرب اكتر ورحت غمضت عيوني جامد وصوت نفسي بقا عالي
وفجأه سمعت صوت بيضحك
فتحت عيوني لقيت تميم بيضحك
بصيتلو بغصب
داليده بغضب: انتا بتضحك علي ايه هاا
تميم: بضحك على شكلك
داليده: لي بقا
تمیم: في حاجه كنت عايز اتأكد منها بس خدودك الحمر خلوني اضحك
دالیده: حاجه اي دي اللي تتأكد منها يلا قول
تمیم: هتعرفي بعدين اصبري شويه
داليده بغضب: انتا شخص مستفز ومغرور كمان
انا هامشي
تميم: جري ورايا ومسك ايدي طيب تعالي خلاص متزعليش انا اسف
داليده: طيب خلاص انا هطلع عشان عوزه انام
تميم: طيب اطلعي وانا هقعد شويه وهبقا اجي
داليده: متنساش انو الساعه 10معاد الدواء واوعي اعرف انك مأخدتهوش يا تميم
تميم: حاضر هخدو
—طلعت الاوضه ورحت نمت علي السرير وكنت بفكر في كلام تميم لما كان تعبان
ورحت في النوم.
*بعد مرور شهر*
عدي شهر علي جوزنا انا وتميم وكنا صحاب
وكنا بنحترم بعض جدا.
وفي يوم بعد ما خلصت الصلاة وكنت قاعده بقرأ قرأن
لقيت تميم جاي وكان بيتكلم في التلفون وكان متعصب جدا وكان بيزعق جامد
اول مره اشوف تميم متعصب كده
رحت وسألته
داليده: تميم خير مالك متعصب كده ليه
تميم بغصب وعصبيه: داليده بعد اذنك سبيني دلوقتي
داليده: طيب بس لو في اي حاجه اقدر اساعدك بيها قولي
تميم: بغضب وعصبيه قالي روحي وسبيني دلوقتي يا داليده
داليده: ميلت راسي و رديت بحزن حاضر
سبتو ومشيت ورحت اصلي وفضلت ادعيلو
وبعد ما خلصت صلاة لقيت تميم جاي
تميم: تقبل الله
داليده: منا ومنكم انشاء الله
تميم: انا ممكن اتكلم معاكي شويه
داليده: اتفضل
تميم: انا اسف اوى يا داليده علي الاسلوب اللي كلمتك بيه انا بس كنت مدايق ومكنتش عارف انا بقول ايه
—داليده: ولا يهمك محصلش حاجه
تميم: المنقاصه اللي كنت داخلها عشان اكبر الشركه
في منافس دخل قدامي واحتمال كبير يكسبها ولو كسبها كده يبقا الشركه ضاعت
داليده: خير انشاء الله تفائل خير وربنا مش هيسيبك
صلي وادعي لربنا وانشاءالله خير
ديما خليك عارف انو ربنا مش بيجيب حاجه وحشه
تميم: ونعمه بالله
صح معاكي حق انا هسبها علي ربنا وربنا يقدم اللي فيه الخير
داليده: انشاء الله خير
طيب انا خلاص جهزت الشنط
تميم: ماشي روحي انتي اركبي العربيه وانا هجيب الشنط وجاي
داليده: حاضر
تميم جاب الشنط وجيه وركبنا العربيه ورجعنا القاهره
وتميم وصلني البيت وقالي انو هو هيروح الشركه
طلعت وفضيت الشنط ورحت المطبخ عشان اعمل العشاء
وغيرت هدومي وقعدت استني تميم
*بعد مرور نصف ساعه *
داليده: تميم انتا جيت انا هاروح اجهز الصفره عشان العشاء
تميم: انتي اللي طبختي العشاء
داليده: ايوا انا
تميم: ابتسم وقالي انتي جميله اوى انهارده
ميلت راسي من الخجل وابتسمت
جهزت الاكل وقعدنا اكلنا
تميم: واو تسلم ايدك مكنتش اعرف انك طباخه شاطره كده
داليده بفخر: دي اقل حاجه عندي
تميم: تعرفي يا داليده دي اول مره اشوف شعرك من ساعت ما اتجوزنا وكمان اول مره اشوفك بلبس البيت
—ابتسمت بخجل وخدودي احمرت
تميم: داليده ممكن اسألك سؤال
داليده: تفضل
تميم: هو انتي لسه في دماغك موضوع الطلاق؟
داليده: بصراحه في الاول كنت مصره انو بعد ما الامور تتصلح في الشركه وكل حاجه تكون بخير كنت هطلب نتطلق
لكن فكرت وقولت هعيش معاك احسن من اني اكون مطلقه وكمان فكرت في بابا وانكل هشام بصراحه خوفت عليهم لانو الموضوع هيأثر عليهم جدا
ف قررت انو مش عاوزه اطلق بس طبعا لازم اعرف انتا قررت اي
تميم: انا كمان مش عايز نتطلق
داليده: يبقا اتفقنا
تميم: اتفقنا
****
*بعد مرور اسبوع *
تميم: داليده يا داليده
داليده: ايوه يا تميم خير فى ايه
تميم: فاكره المنقاصه اللي حكيتلك عليها لما كنا في الساحل
داليده: ايوه طبعا فاكره
تميم: انا عملت زي مقولتلي وصليت ودعيت ربنا
والحمدالله كسبت المنقاصه وكبرت الشركه ورجعت احسن من الاول
داليده: الحمدلله ربنا دايما بيجيب الخير
مبروك يا تميم انشاء الله تكون مصدر خير ليك
تميم: انا مبسوط عشان انتي معيا يا داليده من غيرك مكنتش هبقا مبسوط كده
داليده: كلو من فضل الله
تميم: طيب انا جعان جدا طبختي اي انهارده
داليده: انا خلاص قربت اخلص خمس دقايق والاكل يكون جاهز
تميم: طيب انا فى المكتب
داليده: تميم يا تميم يلا تعالي الاكل جهز
تميم: انا شكلي وقعت في حب طبخك يا داليده
— ابتسمت بحب وقولتلو انا اصلا طباخه شاطره
تميم: وعشان انتي طباخه شاطره في مفجأه ليكي
داليده: مفجأه اي هااا...هااا
تميم: لو قولتلك مش هتكون مفجأه
— طيب انا هستني
تميم: الحمدلله تسلم ايدك يا داليده
داليده: يلا قول اي المفجأه بقا
تميم: طيب اطلعي البسي وجهزي نفسك عشان نروح نشوف المفجأه
داليده: دقيقه واكون جاهزه
طلعت وانا مبسوطه وجهزت نفسي علطول
داليده: تميم انا خلصت
تميم: طيب تعالي
ركبنا العربيه واحنا في العربيه تميم قالي
تميم: بس هربط الشريطه دي علي عيونك عشان متشوفيش المفجأه
داليده: تميم مش لازم
تميم: معلش يا ستي خديني علي قد عقلي
داليده: طيب حاضر
فضلت طول الطريق مغميه عيوني
لحد ما العربيه وقفت وتميم جيه فتحلي الباب ونزلني
داليده: تميم انتا واخداني ورايح فين
تميم: هتعرفي دلوقتي بس امشي حبه كمان
بس استني هنا......
- لقراء وتحميل رواية زواج علي ورق كامله هنا
- لقراء الفصل التالي // هنا
يتبع