أخر الاخبار

رواية فارس الحي الشعبي الفصل الثامن عشر ولاخير بقلم اميره اسامه

 رواية فارس الحي الشعبي الفصل الثامن عشر ولاخير بقلم اميره اسامه 

رواية فارس الحي الشعبي الفصل الثامن عشر ولاخير بقلم اميره اسامه


رواية فارس الحي الشعبي الفصل الاخير بقلم اميره اسامه 

#فارس الحي الشعبي..

البارت الثامن عشر والاخييييييير

وصلت عربيات الاسعاف... الي المستشفي وتم نقل ادهم. وعمر.. في غرفه مع بعض... زي ما طلبو.. وفارس في غرفه مجهزه لوحده.. وتم نقل رجاله فارس .. محمد ومحمود...الي غرفه اخري...واول ما وصلو كان الجميع في استقبالهم  ومعاهم والدت عمر .معادا فريده.. ورحمه.. نظرا لتعب فريده ..

اول ما وصلو الكل جري عليهم واستقبلوهم باحضان وقبلات حاره .

الجد..... حمد لله علي سلامتك ياادهم ياحبيبي...

حمدالله علي سلامتك ياعمر..

زين..مداعب جده ايه ياجدي يعني كان لازم اتصاب انا كمان.عشان تسلم عليا..

الكل ضحك...علي زين..

الجد... لا ياحبيبي ولله بس كنت قلقان عليهم اوي..

فريد.... حمدلله علي سلامتكم يارجاله.. حقكم عليا انا اسف عاللي حصلكم بسببي..

عمر... متقولش كده يااستاذ فريد.. المهم انك بخير..

والدت عمر.. وهي ماسكه فيه.. وبتعيط لو كان جرالك حاجه كنت هموت يا ابني انا مليش غيرك.

الجد.. حمدالله علي سلامته يا ام عمر.. ابنك راجل واهو قدامك زي الفل..

نجوي...انا عايزه اشوف فارس.. هما ليه مش عايزين يدخلونا نشوفه..

زين.. لسه يا امي... بيطمنو عليه وبيوصلولو الاجهزه تاني..وهيظبطو الدنيا وهيطلعوكم واحد واحد تطمنو عليه..

الجد... هو حالته ايه يا ابني..

زين... ان شاء الله هيقوم منها ياجدي فارس. قوي وانت عارف انه مش هيستسلم...المسئله مسأله وقت..

مجوع بدموع.. قلبي واجعني عليه اوي..

زين.. اهدي يانوجا بقي المهم انه عدي مرحله الخطر الحمد لله .. والدكاتره كلهم طمنونا ومعانا تقرير بحالته ان الموضوع كله وقت وهيقدر يفوق..

والد زين.. طيب مقالوش هيفوق امته يازين..

زين.. للاسف مقالوش ممكن يوم اتنين اسبوع اتنين المهم نصبر ونتابع حالته انها بس مش بتسوء غير كده هو بخير..

رباب.. ربنا يقومه بالسلامه يارب.. ومايوجع قلبنا عليه..

الكل.. امين.. وفضلو وقت يتكلمو ..

اما ريم.. هي وعمر.. كانو مركزين جدا مع بعض..

ريم.. بتبصله بشوق وكأنها بتخبره بعنيها اد ايه.هو وحشها..

وكان علي نفس حالهم زين.وسما..وسمر...وادهم...

والكابلز الجديد .. اللي ياسمين.. وناصر.. ونظراتهم المتبادله باعجاب لبعض...

بعد مده بسيطه... دخل الدكتور.. ومعاه الممرضين.. وخرجهم بره عشان يطمن علي عمر. . وادهم ويشوف جرحهم...وبعد مده خرج الدكتور وطمنهم انهم بخير والسفر مأثرش عليهمم.. وقالهم ان فارس جاهز لو حابين يطمنو عليه...

وطبعا الكل راح بسرعه... دخلت نجوي وياسمين فالاول

نجوي...بدموع.. ياحبيبي يا ابني.. فارس انت سامعني ياحبيبي..قوم يا ابن عمري متوجعش قلبي عليه ..

ياسمين... ابي فارس.. انت سامعني.. انت جيت مصر خلاص.. انت في وسطنا يا خويا خلاص..قوم بقي عشان خاطري عشان نعمل فرحك انت وفريده ونفرح بيكو ...

الدكتور دخل ..يلا بعد اذنكم عشان الباقي يدخل يطمن عليه ومنطولش عالمريض...

خرجت نجوي وياسمين.. ودخل والده.. وعمه..

اول ما دخل والده.. مقدرش يسيطر علي دموعه 

وقرب منه ومسك ايده باسها...وحشتني فارس.. اول مره تبعد كده ياحبيبي رحت علي رجل وجيت نايم ومش دريان باي حد...

عمه محمود...مسح دموعه.. كفايه يا محمد هيقوم منها انت عارف ان فاؤس مش ضعيف..هيقوملنا بالسلامه ويرجع ينور حياتنا ..

والده... يارب يامحمود.. علي عيني رقدتك دي ابني..

الدكتور.. دخل وخرجهم..

ودخلت سما وسمر.. ورباب.. شافوه وقعدو خمس دقايق وخرجو...ودخل بعدها ريم وفريد....ودي كانت المره الاولي لفريد يشوف فيها فارس

فريد... انا اسف يا فارس.. انا عارف انك اكيد سامعني .مكنتش احب اول مره اشوفك تكون نايم كده وبسببي بس انا واثق انك هتقدر تقوم من النومه دي...

ريم قربت منه واعدت عالكرسي اللي جنبه..وهي بتعيط..

ريم.. ازيك يافارس.. انت وحشتني جداا علي فكره ووحشت فريده اوي يافارس... قوم عشان خاطرها فريده تعبانه اوي يافارس.. ومش دريانه فالدنيا زيك.. هي حتي متعرفش انك جيت .. لانها مش بتصحي .. قوم بقي انت عارف ان اول مره احس ان ليا اخ بجد وانا واثقه ان اخويا هيقوم قريب اوي ويفرحنا كلنا...

وخرجو وجه دور الجد...

ــــــــــــــــ

دخل لوحده.. بخطوات بطيئه واول ما شافه وهو نايم ومتوصل بالاجهزه قلبه اتقبض..مشي بخطوات بطيئه وراح اعد جمبه عالكرسي.. ومسك ايده... ولاول مره ينهار الجد بالكامل...

الجد... مش واخد علي نومتك دي فارس.. انت مش عارف نومتك دي عامله فيا ايه الوقت ياريتني كنت بدالك يافارس... ومسح دموعه وفضل ماسك ايده وباصلله..انت عارف يافارس انا بحسك ابويا مش حفيدي.. وابتسم وسط دموعه.. اه ولله يافارس.. بحس انك ابويا انت علي طول تقولي اني سندك ..بس الحقيقه اللي يمكن اكون اول مره اقولهالك .. انتي اللي سندي يافارس.. انت بستقوي بيك يافارس.. انا ربنا مطول في عمري عشان انت موجود في حياتي .. لو روحت مني يا ابني انا هموت معاك..انا روحي متعلقه بيك يافارس... اما بشوفك يا ابني قلبي بيرقص من دخلتك عليا.. انت عارف يافارس... ان انت اغلي عندي من ابوك وعمك وعمتك.. اه ولله مش بيقولو اعز من الولد ولد الولد..المثل ده يا فارس.. مبصدقهوش غير لما اشوفك.. اخواتك وبقيت احفادي غاليين عندي بس مش اد غلاوتك يافارس.. صحيح.. انت عارف فريده طلعت بتحبك اوي يا ابني .. ومن يوم ماعرفت انك اتصابت فقدت النطق.. وبعدها رفضت الاكل وطول الوقت قافله علي نفسها ومبتكلمش حد.. لحد ما وقعت هي كمان يا ابني وطول الوقت نايمه..الدكتور قال عندها اكتئاب حاد ورافضه العالم خالص قوم يافارس.. عشان هي كمان تقوم.. قوم يافارس.. وفرح قلبها.. وقلبي ياابني.. عايز افرح بفرحك واشوف ابنك قبل ما اموت.. قوم بقي وخليني اشوف دخلتك تاني عليا وبعدها مش عايز حاجه تاني من الدنيا.. وفجأه🎆🎆

الاجهزه.. فضلت تعمل صوت جامد ورا بعض...

الجد... دكتور دكتور .. وثواني دخل دكتور استشاري كبير  دخل جري هو والمساعدين اللي معاه.. والكل اتجمع...

الدكتور.. الكل بره لو سمحت...

نجوي.. ابني..يارب احفظه..

الجد.. استر يارب...الكل واقف مخضوض وقلقان..

عشر دقايق والدمتور خرج..

الجد.. بلهفه.. ماله يا ابني ايه اللي جراله..

الدكتور.. متقلقوش.. ده طبيعي جدا.. ومؤشر كويس جدا...مين.. اخر حد كان معاه فالاوضه..

الجد.. انا يا ابني..

الدكتور... واضح انك غالي عنده ياحاج..استاذ فارس.. تقريبا حاسس بينا بس لسه مفيش دافع يخليه يقوم.. وطبعا هو سامع كل كلامكم وهو كأنه في صراع داخلي مابين انه يقوم وانه يفضل مستسلم.. وطبعا الكلام اللي بيسمعه منكم ده في حد ذاته مجهود كبير علي عقله.. فا ده طبعا كويس جدا ومؤشر كويس انه قريب هيفوق ..

الجددد.. معلش يا ابني انه مفهمش في كلامكم اوي بس حابب اعرف الاجهزه ليه عملت الاصوات دي..

الدكتور.. ده معناه ان العقل ترجم كل اللي كان بيسمعه والاصولت اللي حصلت دي معناه انه اتفاعل مع كل اللي كان بيسمعه...

فريد... دكتور.. طيب في اي حاجه ممكن تكون دافع انه يقوم...

الدكتور.. في حالات بيكون ليها دافع ان المريض يفوق من الغيبوبه وفي حالات بتكون مستسلمه ورافضه الواقع اصلا ومفيش اي دافع يقدر يقوم المريض.. وطبعا استاذ فارس.. من التقارير اللي جاتلي من امريكا.. دي كانت حادثه وضرب نار.. يعني اللي هو في ده اثار الحادثه.. لاكن في حالات بيكون فيها ضغط نفسي.. والضغط النفسي زي اكتئاب خذلان لوالمريض بيعاني منها ساعتها بتبقي الحادثه جت في وقتها بالنسباله فاده بيبقي صعب شويه انه يفوق بسرعه وطبعا استاذ فارس.. بعيد كل البعد عن الضغط النفسي فا الموضوع بالنسباله وقت مش اكتر...

فريد. طيب لو في دافع ممكن يقومه.  يكون زي ايه.. يعني لو نقدر نساعده..

الدكتور.. انا شايف من وجهه نظري بعد المؤشرات اللي حصلت وتفاعله بوجودكم معاه يعني هو خلاص حاسس ومن وجهه نظري بلاش نضغط علي عقله نسيبه براحته. بس نقدر نقول لو حابين نطمن عليه بسرعه.. ممكن تشوفو ايه اكتر حاجه فارس كان بيحبها وتتكلمو عنها معاه.. مكان معين.. موقف معين .. وممكن كمان شخص.. بس شخص يكون موجود مش متوفي لانه لو شخص غالي عنده ومتوفي ده هيصعب الامور.. فالافضل لو في شخص فارس متعلق بيه جداا يجيله يتكلم معاه انتو تكلمو عنه. وابتسم الدكتور للجد.. زي ما هو اتفاعل مع جده كده.. 

الجد.. بابتسامه.. هيفوق قريب يادكتور وفريده.. هي اللي هتفوقه انا عارف...بص الكل لبعضه..

الدكتور.. مين فريده.

الجد... دي مراته..

الدكتور.. طيب كويس.. هي موجوده هنا تدخله.

الجد... للاسف لا .. لان حالتها قريبه من حالته..

الدكتور. بأسف.. يبقي تحاولو عاللاقل تكلموه عنها تقولو اسمها كتير ادامه..

الجد... ان شاء الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا تعبناك يا ابني من كتر الاسئله..

الدكتور.. متقولش كده ياحج.. ده واجبي.. واي وقت تحتاجوني انا تحت امركم..هستأذن انا اشوف باقي المرض..

الجد.. اتفضل يا ابني...

بعد ما مشي الكل واقف...

الجد.. فريده.. لازم تفوق وتعرف ان فارس رجع مصر... انا واثق انه هتفوق لنفسها بسرعه.. وهتيجي معايا..

فريد... ياريت.. لازم تفوق ونبطل نديها المموم اللي الدكتور بيدهولها ده.. عشان تقدر تسمعنا..

نجوي... ياريت انا عارفه انها هتتبسط لو عرفت انه جه وعارفه ان ابني هيصحي.. ابني عمل كل ده عشانها معناها انها غاليه عنده اوي واكيد هتقدر تفوقه....

مر الوقت اليوم بسرعه عليهم..

والد فارس... احنا بقالنا كتير هنا يلا ياحاج روح عشان ترتاح وخد نجوي والبنات و ام عمر..واستاذ فريد.. انا هبات معاهم هنا انهرده..

زين.. تبات فين يا عمي.. يلا روح مش هتقدر.. انت هليك معاهم انا اعد انا مش هسيبهم...

عمر... روح انت يازين.. ارتاح انت تعبان معانا من ساعت الحادثه...

ادهم... اه ياريت يابابا زين يروح هو فعلا تعب يمكن اكتر مننا..

زين.. ايه العبط اللي انتو بتقولوه ده..انا مش همشي..

الجد.. بابتسامه ربنا يخليكم لبعض..بس هما بيتكلمو صح .. روح يلا ياحبيبي خدلك حمام وغير ونام علي فرشتك وتعالي بكره ياسيدي محدش هيقولك متباتش..

ناصر... هو يعني ممكن لو سمحتولي ابات انا مع الشباب.  انا مليش حد هنا ولا حد هيقلق عليا واهو ارد جزء بسيط من جميل الشباب عاللي عملوه معانا..

الجد... طبعا يا ابني دول اخواتك.. بس مش عايزين نتعبك.. 

ناصر.. تعبكم راحه ياحج ومش هيجي من بعد تعبهم واللي هما فيه الوقت وبعدين ماانا اعد في شقه استاذ فريد لوحدي اهو هتسلي معاهم واتعرف عليهم لاني محصليش الشرف...

زين..  لا ده انا كده ابات معاهم انا كمان 🤣🤣🤣

الكل ضحك.. الجد... لا انت بردو هتروح وابقي اعد واتعرف وارغي يا اخويا بعدين... انا هروح بس انا ومحمد ومحمود نطمن علي الرجاله بتوع فارس غلابه ويفدو فارس وعمر وادهم وزين بروحهم ودول في رقابتنا 

والد .. فارس... طبعا ياحاج يلا

فريد.. هاجي معاكو...

بعد ما راحو اطمنو عليهم رجعولهم تاني و

الكل ودعهم ومشيو كلهم وفضل معاهم ناصر...

كان فالاول محرج منهم خصوصا انه شايف انهم اتعرضو للاذي بسببه هو وفريد..

فا ادهم حب ..يضيف جزء من المرح بتاعه..

ادهم..  ايه ياعم ناصر انت قولت هعد معاهم ونتسلي هتفضل ساكت لا كده مينفعش...فك كده 

ناصر..  انا صراحه محروج منكم جداا.

عمر.. متقولش كده ياناصر انتي مش مصري وجدع ولا ايه..

ناصر.. بابتسامه اه طبعا 

عمر.. طب يلا قولنا ايه حكايتك بقي بدل مااحنا اعدين كده...

ناصر.  بس كده... ماشي يا سيدي ..

نروح لعيله فارس... وصلو البيت.. ودعو ام عمر.. وطلعو عالبيت..

الجد.يلا ياجماعه اطلعو ارتاحو اليوم كان طويل ومتعب واحنا من صباحيه ربنا واحنا بره..

فريد... ربنا يتم شفاهم علي خير  يارب وربنا يقوم فارس بالسلامه..

الحاج.صالح.. الله يسلمك يا استاذ فريد. ويطمنا علي فارس. وفريده .يارب..

ان شاء الله بكره عايز اطلع اشوف فريده.. واخاول اكلمها.. رقدتها طولت واحنا محتاجنها..

فريد.. عندك حق ياحاج..لازم فريده تفوق وتواجهه..لازم تعرف ان فارس وصل مصر..لازم تروحله يمكن يفوق..

عم فارس.. ان شاء الله خير..

والده..يارب..

نجوي..ربنا يطمن قلبنا عليهم ونفرح بيهم..

فريد.. يارب..

الجد.. يلا اطلعو نامو وارتاحوو. محدش يعرف بكره مخبيلنا ايه...

وطلع الكل علي شقته...

دخل فريد وريم الشقه...

رحمه. بلهفهه طمنوني الولاد عاملين ايه..

فريد... استني اعد مش قادر.. اااه..

ريم.. انا كمان فاصله خالص..

فريد.. طمنينا الاول علي فريده...

رحمه.. قول بس انت اللي عندك عشان افرحك..

فريد.. حكالها كل حاجه حصلت من اول ماراحو وحكلها حالتهم وان عمر وادهم اتحسنو كتير اما فارس قالها عاللي شرحهلم الدكتور كله ..

فريد.. بس هو ده كل اللي حصل يعني حاليا فارس.. محتاج حد يكون بيحبه.. يقف جمبه ويدعمه عشان يقدر يخليه يقاوم ويقوم...

رحمه.. الحمد لله ان شاء الله خير..

فريد.. خير قولتي هتفرحيني..

رحمه.. بصي يا سيدي.. لما مشيتو خلصت اللي ورايا وقولت ادخل ابص عليها رحت اعدت جمبها .وفضلت اكلمها كانت عنيها مغمضه بس كنت حاسه انها بتتحرك وهي مقفوله.. فضلت اكلمها واقولها...

فلاش .. باااااك.... فريده حبيبتي سمعاني.. فريده.. قومي عشان خاطري.. بلاش الضعف اللي انتي فيه ده بلاش كل ما يحصلك حاجه مش متحملاها تهربي بالنوم وعدم الكلام.. اصحي يافريده.. بقي عشان خاطرنا.. طيب اصحي اسألي عن فارس اعرفه اخباره صحته عامله ايه.. انتي عارفه يافريده انتي بقالك كام يوم نايمه.. طب بلاش.. احنا مش وحشناكي.. طب بلاش كل ده مش عايزه تعرفي ايه اللي حصل فالكام يوم اللي فاتوفجاه فريده فتحت عينها وبقت مركزه فالفراغ... 

رحمه.. فريده.. انا عندي ليه مفجاه اولا عمر وادهم .. الحمد لله فاقو .. وبقو احسن فارس كمان عدي مرحله الخطر بس الحادثه لسه مأثره ليه شويه..فارس في غيبوبه مؤقته بس الدكتور قال حالته اتحسنت وعدي مرحله الخطر.. ولاول مره فريده.. تزعل دمعه من عنيها وهي بتسمع اخبار فارس...

رحمه.. الحاج صالح اليومين اللي فاتو صمم ان زين يتصرف ويجبهم هنا ادام عدو مرحله الخطر.. وزين كلم الدكاتره هناك.. ووافقو وقالو مفيش خطر والحمد لله انهرده وصلو يافريده مصر جم في طياره خاصه ومجهزه وراحو علي مستشفي خاص والبيت كله هنا راحلهم..

فريده.. ابتسمت بحزن ورجعت استسلمت لنومها تاني بعد ماغمضت ونزلت اخر دمعه من عينها..

باااااك...

رحمه.. بس ده كل اللي حصل.

فريد... حلو جدا كده ان شاء الله بكره هكلمها والحاج صالح هو كمان طالع يحاول يكلمها..

ريم... مامي انا جعانه جدا

فريد... وانا ولله يارحمه..

رحمه..  حالا هجهز....

نروح تاني للشياب...

ناصر... انا ياسيدي .. اسمي..  ناصر.. عبد الرحيم.. هو مش والدي. بس اتسميت علي اسمه.. وبقي ابويا.. وامي. اسمها نجاه...

اما اهلي الحقيقين معرفش عنهم حاجه....واللي عرفته ان 

انا اترميت علي باب ملجأ وانا عمري شهر.. وكل اللي كان معايا رساله... مكتوب فيها.. (((سامحنا يا ناصر... مش قادرين نخليك معانا.. الظروف اقوي بكتير من انك تفضل معانا وتتبهدل..))والورقه دي مش بتفارقني.. وطلعها من محفظته ورهالهم.. معرفش انا ليه محتفظ بيها بس اهو سايبها معايا.. المهم فضلت فالملجأه لحد ما بقي عمري. خمس سنين وجم ناس اتبنوني.  اللي هما ابويا وامي.. وساعتها كنت مبسوط واتعلقت بيهم جدا دخلوني احسن مدارس. ودخلت الجامعه الامريكيه..وكتبولي الشقه باسمي وكتبولي مبلغ ..كويس.. باسمي...وفيوم جالي اتصال ان ابويا امي عملو حادثه جريت عليهم زي المجنون وعلي بالم ماوصلت كانو تقريبا رايحين خلصانين خالص امي شافتني دقايق واتوفت وابويا اتوفي بعدها بربع ساعه فضلت فالشقه جالي اكتئاب حاد فجأه اهلي اللي مش اهلي راحو مني في غمضه عين.. فضلت قافل علي نفس وقررت بعد كده اخرج نفسي من الانا فيه... ورحت لصاحب ابويا وطلبت انه انه اسافر امريكا.. الراجل ده كان بيخلص لاي حد اي ڤيزا لاي مكان ده كان شغله والحقيقه الراجل ساعدني عرضت الشقه للبيع وجابت مبلغ كويس ضميته مع المبلغ اللي كان فالبنك وتقريبا صرفت نصه بين تخليص ورق والڤيزا وكل حاجه واللي فضل حولته دولارات وقد كان سافر واعدت اول 3شهور مش لاقي شغل والفلوس ابتدت تخلص خلاص والدنيا لطشت معايا عالاخر وابتديت افقد الامل خلاص مبقاش ليا حد وسبت بلدي ومبقاش عندي شقه والمبلغ اللي كان معايا شبه انتهي باقي منه يادوب يقضيني اسبوع..وبالصدفه الباحته قابلت استاذ فريد... ولما عرف اني مصري سألني شغال فين قولتله ملاقتش شغل لحد الوقت سألني عن المؤهل بتاعي قولتله اني خريج الجامعه الامريكيه..وحكتله قصتي كلها.. صعبت عليه.. وقرر بدون اي مقدمات انه يقف معايا ومن يومها الراجل ده جمايله مغرقاني. هو كان سبب اني اقف علي رجلي ومن غيره معرفش كنت هبقي ازاي الوقت بس هي دي كل حكايتي.

ادهم... ياااااه. دي حكايه ولا في الخيال..

عمر... انت تعبت اوي يا ناصر.

ادهم.. انت عارف اللي يشوفك يقول ده راجل برنس مولود في بوئك معلقه دهب ومحدش يعرف الحياه اللي عشتها..

ناصر... المظاهر خداعه يا ادهم. ومش كل واحد لابس ومتعلم تبقي حياته سالكه..

عمر. مبتفكرش تدور علي اهلك يا ناصر..

ناصر.. لا ..وضحك.. اولا مش هقولك عشان رموني. وكده الله اعلم بظروفهم مع اني مش شايف ان في ظرف فالدنيا يخلي اي اب وام يرمو ولادهم.. ثانيا وده الاهم هدور علي مين انا اصلا معرفش شكلهم ومعيش حتي صوره ليهم. مش معايا غير الورقه دي .. وضحك جامد يا اخي ده انا حتي معرفش اللي كتب ده خط امي ولا ابويا...

ادهم.. ضحك عندك حق.. بس اقولك يمكن ربنا عمل كل ده عشان نبقي احنا معاك ونبقي اهلك...

عمر... تصدق الواد ده اول مره يقول حاجه صح..

وضحكو الشباب وكملو رغي واعدو يعرفوه عن نفسهم...

وبعد وقت استسلمو للنوم اما في بدايه صباح اليوم الجديد..

نروح لابطالنا ونسرح معاهم شويه في احلامهم..

فارس... فريده.. وحشتيني. اوي.. محتاجك معايا محتاجك جمبي وحشني كل حاجه فيكي صوتك وضحكتك عيونك نفسك وانتي نايمه وحشني عنادك.. تعالي يافريده..

فريده... انت وحشتني اكتر يافارس.. اول مره احس انا في عالم فاضي حاسه اني لوحدي مش شايفه ولا سامعه اي حد غيرك.. محتجالك اد ما انت محتاجني واكتر ..

فارس.. طيب تعالي يافريده..انا ماددلك ايدي..

فريده.. انا مش شيفاك يافارس.. انا سمعاك بس..

فارس.. بس انا شايف وسامعك.

فريده.. طيب خدني عندك يافارس..

فريده.. تعالي في حضني ياعمر فارس..

وفجأه فريده صحيت من النوم وبأقوي صوت عندها فااااااارس.. متسبنيش..

جريت عليها رحمه وفريد...

رحمه.. فريده حبيبتي انتي كويسه..

فريد.. فريده.. حبيبتي انتي بخير ياحبيبتي متخافيش وخدها في حضنه ..فارس بخير متقلقيش بس هو محتاجلك..فريده.. فريده. وفجأه لقاها نامت تاني.. رجعها مكانها...

وبعدها بكام ساعه طلع الجد لفريده. قبل ما يروح لفارس..

رحمه وفريد حكوله عاللي حصلها..

الجد ينفع ادخلها شويه..

فريد.. طبعا تعالي يا حج..

دخل فريد ومعاه الحاج صالح.. 

الحاج. صالح.. ممكن تسيبنا شويه..

فريد.. طبعا وخرج فريد..

الحاج.. صالح.. فريده يابنتي لو سمعاني فارس محتاجك ياحبيبتي مينفعش تستسلمي كده فارس بقي بخير ورجع وسطنا بس محتاجك جنبه انتي مراته وانتي عارفه هو بيحبك ومتعلق بيكي ازاي لو فارس غالي عندك ساعديه يا بنتي..وروحيله سمعيه صوتك.. انا هقوم اروحله الوقت ويارب ارجع الاقيكي فايقه ونروحله بكره سوا...

خرج الحاج صالح.. ومشي هو وفريد ومعاهم رحمه عشان تطمن علي فارس وادهم وعمر... وريم اعدت مع فريده

بعد مده وصل الكل المستشفي..واول ما وصلو لقو دكاتره وممرضينفي اوضه فارس. وناصر معاهم

الكل جري. بلهفه.. فريد لناصر في ايه ياناصر..

الجد خير يا ابني.. 

ناصر.. خير يا حج.. فارس فاق الصبح..

الجدي بفرحه.. يابركه الله..

نجوي والدته بلهففه ياحبيبي يا ابني..

الكل بفرحه الحمد لله..

دقايق والدكتور الاستشاري خرج..

مبروك يا جماعه فارس. فاق الحمد لله.

الصبح الممرضه كانت عنده وقالت انه كان بيتحرك جامد وزي ما يكون في حلم والاجهزه من الحركه عملت صوت جامد وطبعا الممرضه نادت الدكتور وجه بسرعه كان فارس فتح عينيه مكنش فاكر حاجه خالص.. ومش عارف هو فين. طبعا كنت انا وصلت واطمنت عليه بنفسي وعرفته انه بقي في مصر وسأل علي اخوه وصاحبه وطمنته عليهم .. ورجعتله الوقت تاني وهو احسن بكتير من الصبح وتقدرو تدخلو تشوفوه.. وممكن شويه ننقله اوضه تانيه..عاديه.. 

زين..ينفع يتنقل فالاوضه مع ادهم وعمر..

الدكتور.. ممكن الاوضه اللي انتو خاجزينها كبيره هنجهز بس سرير وهندخله هناك علي طول...

دخلو بعدها لفارس بسرعه نجوي جريت عليه هي وابوه وسلمو عليه واخته وفريد ورحمه.. وجده جري عليه والكل كان مبسوط وفارس.. كان حاسس انه في حلم لسه مش مركز اوي ومش قادر يصدق انه رجع مصر وانه بخير ..وكان بيدور علي فريده وسطهم بعينه...

وبعد فتره من كلامهم معاه واطمئنانهم عليهم وهو ساكت خالص.  واول كلمه قالها فريده فين..

الكل سكت وبصو لبعض..

فارس..  فيه ايه.. فريده فين بقول هي كويسه جرالها حاجه..

الجد... لا يا ابني بخير بس..

فارس. .. بس ايه فريده مالها..

رحمه.. فريده من يوم ما عرفت انك اتصابت يافارس وهي تعبانه اول كام يوم فقدت المطق خالص.. وبعدها منعت الاكل وفجأه اغم عليها..وحكتله كل حاجه حصلتلها ..بس وانهرده صحيت الصبح.. من النوم بفزع وهي بتنادي باسمك.. ونامت تاني..فريده مش مستوعبه ان ممكن يجرالك حاجه عشان كده.. هربت بالنوم وعدم الكلام بس انا عارفه ان هي سمعانا ويمكن بتهرب مننا بانها تعمل نفسها نايمه..

فارس... مين معاها فالبيت..

رحمه. ريم.

فارس....طيب ممكن تتصلي بريم .

رحمه.. حاضر بس ليه..

فارس.. انا عايزها..

رحمه.. بس قولي عايز ايه. وانا اقولها عشان متتعبش.

فارس. انا كويس بس من فضلك اعملي كده وياريت بعد اذنكم تسبوني لوحدي شويه ...

خرج الكل من اوضه فارس..تلبيه لرغبته..

ودقايق ورحمه ادت لفارس الموبايل.

فارس.. ممكن تسيبيني لوحدي شةيه.

رحمه..حاضر.. وخرجت رحمه..

فارس..  بتعب باين علي صوته الوووو

ريم... ايوه يافارس.. حمدلله علي سلامتك.

فارس.. الله يسلمك..ريم.. ممكن توصل التليفون بالهاند فري وتحطيه في ودن فريده وتخرجي وتسبيها..

ريم.. حاضر خليك معايا...

عملت ريم زي ما قالها..فارس انا وصلت الهاند خلاص هحطهالها في ودنها وهخرج..

ثواني وريم نفذ وخرجت...

فارس.. اول ماحس بصوت الباب بيتقفل من بعيد ععرف ان ريم خرجت...

فارس.فريده... حبيبتي وحشتيني اوي ..انا عارف انك سمعاني كنت بتمني اصحي الاقيكي قصادي المل كان عنده امل انك تجيلي عشان اقدر اسمعك وافوق مكنتش اعرف انك مستنياني عشان انا اللي افوقك ياعمري.. فريده قومي عشان خاطري انا بقيت كويس ولله.. مش فاضل غير اني اشوفك.. تعاليلي محتاج المسك واشم ريحتك محتاج ابص في عيونك محتاج اسمع صوتك طيب قدرتي تنامي من غير ماتنامي في حضني طيب صوتي مش وحشك ..فارس. حس بنفس فريده.. وحس انها سمعاه وحاسس بدموعها اللي بتنزل وهي سامعه صوته.. فريده.. مش هتردي عليا. انتي عارفه مين طيب اللي فوقني .انتي يافريده.. انا شوفتك في حلمي يافريده.. وكنت حاسس انك محتجاني يمكن ده اللي خلاني اصحي احساسي بأنك مستنياني صحاني.. طيب انا بقولك الوقت اني محتاجلك..مش هتفوقي بقي..وثواني وكانت فريده.. فقدت كل السيطره علي نفسها وانهارت من العياط...

فارس... الحمد لله انا كده اطمنت عليكي..عيطي يافريده عيطي ياعمري..وخرجي كل حاجه جواكي..

فريده اخيرا نطقت..مكنتش عايزه اي حاجه من الدنيا غير اني اسمع صوتك يافارس.. انا فوقت الصبح علي صوتك يافارس.. انا مكنتش شيفاك في حلمي كنت سمعاك بس..وكأن الحلم بيتحقق الوقت.. وانا سمعتك ومش شيفاك..

فارس.. بابتسامه وصوت رجولي يجنن.. بحبك يا مغلباني..

فريده.. انا هجيلك حالا.

فارس... حبيبي خليكي مرتاحه لحد ماتبقي كويسه..مش هتقدري تيجي.

فريده. لا هقدر انا خلاص مش تعبانه.

فارس.. طيب تعالي بكره وحياتي عندك.

فريده.. مش هقدر خليني اشوفك عشان خاطري...

فارس..  طيب اجهزي وانا هبعت زين يجيبك..

فريده.. وهي بتمسح دموعها زي الاطفال.. والابتسامه مش مفارقه وشها وسط دموعها. حاضر..

قفلت معاه فريده.. وريم اتفاجئت لما شافتها وفضلت تحضنها..

ريم.. انتي رايحه فين.. 

فريده.. رايحه لفارس.. زين هيجي ياخدني يوديني عنده..

ريم... طيب انا هلبس واجي معاكي...

فارس. قال لزين.. من غير ما يقولهم عشان يفجأهم 

عدت ساعه وزين جه بفريده عالمستشفي...

الكل اول ماشافوها جريو عليها البنات ورحمه ونجوي.. والحاج صالح.. وخدها زين علي اوضه فارس... دخلها وخرج.. مشيت بخطوات بطيئه واول ما شافت فارس وفارس شافها جريت فريده عليه.  وبدون مقدمات اترمت في حضنه وفضلت متعلقه بيه زي الاطفال ومنهاره من العياط...وهو حاضنها بكل قوته. ورافض يسيبها لحد ماترتاح بعدوقت خرجت من حضنه وبصت في عنيه وهو باصص في عينها وماسك وشها بايده بيمسح دموعها.. وحشتيني يا احلي بنوته فالدنيا.. وشدها ليها تاني بس المرادي وهو منقض علي شفايفها في بوسه تعبر عن الحب والاشتياق والحنين والضعف والقوه والغريب انها هي كمان تجاوبت معاه من غير خجل ولا كسوف وكأنها بتثبتله انها كانت محتجاها اكتر منه.. وبعد مده سابها فارس.. لاحتياجهم للنفس.. فريده.. بانفاس متسارعه.. بحبك يافارس....

واخيرا سمعها فارس. منها لاول مره وهو شايفها وحاسسها ....وبعد شهر .. من تعافي الكل..

عمر.. خطب ريم.. واتفقو بعد ما تخلص اخر سنه يتجوزو .

زين وسما بعد الحاح واقناع لرباب اخيرا رضيت بالامر الواقع وهما كمان اتفقو عالجواز بعد الدراسه وكذلك ادهم وزين.. اما ابطالنا.. اتحدد معاد الزفاف وجه اليوم الموعود فأكبر قاعات مصر كا ن فارس..

واخيرا  ببدله العريس. ومستني فريده  تطل عليه من فوق الدرج.. واخيرا ظهرت اميرتنا في ايد والدها.. بينزلو ببطئ شديد. يخطف النفس.. كانت لابسه فستان مصمم خصيصا لها من اكبر وارقي بيوت الازيياء كانت تشبيه الاميرات..

واخيرا وصلها فريد.. لايد فارس.. وابتدو الفرح بالرقصه الاولي... وكان الجو العام مبهج والفرحه ظاهره علي وشوش الجميع..وانتهي الفرح.. وطلع ابطالنا علي الفندق.. في الجناح بتاعهم.. وكان الفرحه ظاهره عليهم ولاول مره يتقفل عليهم باب واحد قرب منها فارس. وخد نفسها اللي طالع منها في بوسه طويله تعبر عن فرحته بيها.. واخيرا فريده استسلمت ووقعت كل الحصون والخواجز وكل الاتفاقت اتلغت وبقت مراته  اسمآ وفعلآ 😍😍😍

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على

تم بحمد الله ⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩


تعليقات