أخر الاخبار

رواية جبروت معقدة كامله بقلم هويدا زغلول

رواية جبروت معقدة كامله بقلم هويدا زغلول 

رواية جبروت الهام
رواية جبروت الهام كامله بقلم هويدا زغلول


 جبروت معقده الحلقه الاولي

رواية جبروت معقدة كامله بقلم هويدا زغلول


رواية جبروت معقدة بقلم هويدا زغلول 

رواية جبروت معقدة الفصل الاول 

بقلم هويدا زغلول 

وعد _ ماما انا اخد الاطباق اللي بتاكل فيها

تيته هشلها ليكي 


منار _ ليا ليه با وعد عندنا اطباق كتيره اوي اشمعنا اطباق تيته 


وعد _ علشان بكره لما اتجوز وتيجي تعيشي 

معايا هكلك في نفس الاطباق 


وده القلم اللي خلاا منار تفوق دي امل 

متجوزه وعندها 25 سنه حماتها عايشه معاها 

وفي يوم صحيت بعد ما جوزها راح 

الشغل ودخلت اوضه حماتها 


منار _ ما تقومي ياختي انتي هتفضلي نايمه 

لحد الظهر ولا اي , وصحيت الست فاطمه

وقالت 


فاطمه _ صباح الخير يا منار قومت اهو 

اعمل اي يا بنتي مش ورايا حاجات كتير 

بليل ومش نمت الا لما عملتها


منار _ طيب أنا رايحه عند ماما عايزه 

ارجع القي الشقه دي بتبرق من اللمعان 

كده 


فاطمه _ حاضر يا بنتي وبعدها نزلت منار 

وانا دخلت المطبخ ولقيت التلاحم فاضيه 

مش فيها أي حاجه عملت كوبيا شاي وكان

في عيش ناشف بليت لقمه وكلتها 


وفي شقه ام منار دخلت هي ووعد 


منار _ وحشتني اوي يا ماما عامله اي 

وبعدها اقعدت 


الام _ بخير يا بنتي عامله اي ازيك يا وعد 

وفي الوقت ده خرجت بسلمه مرات اخو منار 


بسمله _ ازيكم عاملين اي بقولك يا ماما عملت 

المحشي كله وخلصت المطبخ كله 


الام _ ربنا يخليكي يا بنتي ادخلي ريحي شويه 

ولما الاكل يستوي هصحيكي 


بسمله _ حاضر يا ماما وبعدها دخلت ومنار 

قالت


منار _ شوفتي الناس عامله ازاي دائما واخدا 

مرات اخويا عندك مش انا اللي مدبسه في حماتي 


الام _ اتقي الله انتي مطلعه عين الست حرام 

عليكي دي مش بتقعد ثانيه 


منار _ بلقمتا يا ماما انتي ناسيه أنها

قاعده عالطول عندي 


الام _ حرام عليكي انتي هتتحاسبي علي 

الكلام ده الست كويسه معاكي بلاش تكوني 

كده 


منار _ بقولك اي غيري الموضوع انا شايفه 

يسلمه لابسه دهب هو جوزها غير ليها الدهب 


الام _ يا بنتي احنا مالنا خلينا في حالنا بقي 

وملكيش دعوه 


منار _ انا مالي انتي حره لما اشوف 

المطبخ عامل ازاي بعد ما كانت وافقه فيه

وبعدها دخلت 


الام _ ربنا يهديكي يا بنتي ، وفي شقتي 

حماتي كانت بتمسح الشقه ودخل عليها 

اسامه ابنها 


اسامه _ ايه ده هو انت بتعملي ايه يا ماما انت ازاي تقفي تمسحي كده امال فين منار 


الام _ وفيها ايه يا ابني انا قولت اساعدها ما انا قاعده طول النهار مش بعمل حاجه


اسامه _ لا يا ماما ما ينفعش الكلام ده انتي لازم ترتاحي تعالي اقعدي وبعدها دخلت 

منار ولما شافت الشقه مش مفروشه 

قالت 


منار _ يا نهارك ابيض يا وليه انتي هو انتي لسه لحد دلوقتي ما خلصتيش ليلتك معايا سوداء بس اشوفك بس هي راحت فين دي وبعدها 

دخلت الاوضه وقالت بزعيق 


منار _ ينفع كده ولما شافت اسامه 

قالت اي يا ماما الكلام ده ينفع كده اخرج 

شويه ارجع القيكي قالبه الشقه 


اسامه _ ما هو اكيد انتي السبب لو الشقه كانت نظيفه قبل ما تنزلي عمر ما هو ما كانت ماما قامت وعملت اللي هي عملته ده


منار_ يرضيكي اللي حصل ده يا حماتي لو سمحت بقى ما لكيش دعوه بالشقه خالص وانا ماليه اسامه انا كنت بره


الحما _ يا ابني هي مالها هي كانت شافتني وانا بروق الشقه يعني مراتك ملهاش دعوه وشايلاني على كفوف الراحه


اسامه _ لو بتحبيني بجد يا ماما بلاش تعملي اي حاجه في الشقه من هنا ورايح 


الام _حاضر يا ابني ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا يا رب ، وبعدها قام اسامه يدخل 

الاوضه وقربت منار من حماتها وقالت 


منار _تعرفي بسبب اللي حصل ده انتي يا ليلتك مش هتعدي الليله دي 


الام _ والله يا بنتي ماليا ذنب يعني انا كان قصدي ان هو يشوفني


منار _ حسابك معايا لما ينزل بس لما اروح اشوفه وبعدها دخلت الحما في الاوضه شويه 

ودخل ليها اسامه وقال 


اسامه _برده يا ماما مش عايزه تخرجي تاكلي معانا بره نفسي افهم ايه اللي بيعجبك بس بانك تقعدي تاكلي لوحدك 


الام _ انت عارف يا حبيبي ان انا بحب اكل وانا برد ضهري خليني كده انا مرتاحه احسن


اسامه _ على راحتك يا حبيبتي بس لو عوزتي اي حاجه في اي وقت نادي عليا على طول


الام _تسلم وتعيش يا ابني يا رب ما اتحرم منك ابدا وبعدها خرج ودخل المطبخ وكانت 

منار حطاه الاطباق اللي بتاكل فيها حماتها 

علي المطبخ و اسامه قال 


اسامه _ يلا بقى يا منار حرام عليكي انا جعان وعايز اكل هي ايه الاطباق دي شكلها وحش قوي


منار _ده انا بحط فيها بواقي اكل يا حبيبي واخرجهم على السلم للقطط روح اقعد على السفره وانا جايه ليك حالا


اسامه _ يا بنتي القطط دول روح برده ما ينفعش ياكلوا في اطباق عامله كده 

عالعموم اخلصي علشان ورايا مشوار 


منار _عيني يا حبيبي دقيقه واحده والاكل يبقى عندك وبعدها خرج ومنار دخلت صنيه 

الاكل ل حماتها بالاطباق الوحشه 


منار _خدي يا اختي كلي مع اني خساره فيك اللقمه خليتيني انا اللي اكمل الشقه لحد ظهري,

ما وجعني


الحما _كتر خيرك يا منار تسلمي يا حبيبتي


منار _ وانزلي كلي على الارض مش عايزه السراير تتبهدل


الحما _ عارفه يا حبيبتي وهنزل حاضر

وبعدها خرجت وكانت اسامه بيكلم اخته 

ندي في التلفون 


اسامه _ والله يا ندى بقولك انا بتحايل عليها تخرج تاكل معانا بره هي مش بترضي هو وانتي فاكره برده ان انا قعد ماما في الاوضه لوحدها

عايزه حاضر هدخل ليها التلفون وفي الوقت دم 

منار قالت 


منار _ خليك انت يا حبيبي كمل غداءك وهات الموبايل انا هدخله لماما 


اسامه _ لا يا حبيبتي قولي انت بس واكلي وعد لانها عماله توقع على نفسها وبعدها 

دخل الاوضه وحصل

رواية جبروت معقدة الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول 

جبروت معقده
الحلقه الثانيه
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده منار كانت وافقه مرعوبه 
ودخل اسامه 

اسامه _ اي يا ماما مالك قاعده في الارض 
ليه كده وبص عليها مش لقاه اطباق 
الاكل امال فين اكلك 

الام _ شبعت يا حبيبي ودخلت الاطباق غير 
كنت عايز حاجه 

اسامه _ ندي كانت عايزكي وقومي لو سمحت 
اقعدي علي السرير بلاش القاعده دي 

الام _ حاضر يا حبيبي روح انت كمل اكلك وبعدها خرج اسامه والام قالت بعياط 

الام _ تعالي يا ندي خديني من هنا أنا 
مش عايزه اقعد عند اخوكي 

ندي _ فيه اي يا ماما بس قوليلي مراته 
عملت ليكي حاجه 

الام _ لا يا بنتي بس انا مش مرتاحه هنا

ندي _ انتي عارفه والله يا ماما ظروفي انا 
عايشه عند حماتي برضه لان هي اللي بتصرف 
علينا ارجوكي قوليلي مالك 

الام _ مافيش بس بحبك يا بت وعايزه 
اكون موجوده معاكي بحس براحه وانا 
معاكي 

ندي _ ظروفي تتحسن واوعدك يا ماما هجيبك 
عندي عالطول 

الام _ ماشي يا حبيبي 

وبرا كانت قاعده منار وقالت 

منار _ مالك يا اسامه فيه اي شكلك 
متغير ليه كده 

اسامه _ مش عارف والله ماما عالطول ساكته 
ومعرفش مالها 

منار _ هي مامتك كده با حبيبي المهم 
انتي دخلت لقيتها بتاكل ولا اي لاحسن 
يكون الاكل مش عجبها 

اسامه _ انا. دخلت لقيتها بتقولي انها 
كلت ودخلت الاطباق في المطبخ 

منار _ الحمد لله اقصد يعني الحمد لله انها 
كلت بالف هنا وشفاه وعدا كام يوم 
وكانت منار في المطبخ بتعمل اكل 
ودخلت حماتها 

منار _ بحس انك بتشمي ريحه اللحمه 
بتيجي جري اي اللي جابك يا حماتي 

الحما _ دخلت اشوفك عايزه حاجه يا بنتي 
ولا اي اصل سامعه صوتك في المطبخ من الصبح 

منار _ اه امي واخويا جاين عندك مانع 
بقولك اي طول النهار مش عايزه 
اشوفك برا اوضتك 

الحما _ نفسي اعرف عملت معاكي اي علشان
تعملي معايا كده ده انا بحبك والله زي 
ندي بنتي 

منار _ فشر ندي مين الشحاته دي اللي بتشبهيني بيها يا وليه انتي بقولك اي روحي 
اقعدي جوا احسن ليكي ، وبعدها 
خرجت حماتها وجت امها وبسلمه 

يسلمه _ يا خرابي سلمك بقي متعب اوي 
يا منار 

منار _ معلش بكره ناخد فيلا جمب فيلا 
بابكي ادخلي وبعدها اقعدو 

بسلمه _ انا مكنتش جايه لولا مامتك ولو سمحت مش هرضي انك تتكلمي معايا بالطريقه 
دي

منار _ انا قائمه اشوف الحاجه اللي ورايا في
المطبخ وبعدها خرجت وعد 

الام _ مالك يا وعد شكلك عامل ليه كده 

وعد _ تيته بتعيط جوا في الاوضه وانا 
زعلانه عليها اوي يا تيته 

الام _ والله با وعد مش عارفه اعمل اي 
مع امك دي 

بسلمه _ لازم جوزها يعرف بكل حاجه 
معلش يا حماتي بنتك دي مفتريه اوي 

وفي الوقت ده خرجت منار 

منار _ هو انتي جايه عايزه اي تعملي مشكله 
بيني وبين جوزي 

بسلمه _ عايزكي تفوقي من اللي انتي فيه حرام 
عليكي يا منار بكره يترد ليكي 

منار _ العيب مش عليكي العيب علي 
اللي سامعه الكلام ده منك وساكته 

الام _ بس بقي انتو الاتنين بصراحه هي 
عندها حق اختي جايبه الجبروت ده منين 

منار _ والله شقتي. وانا حره اعمل فيها 
اللي انا عايزه 

الام _ اقصدك اي قومي بينا يا بسلمه انا 
غلطانه ان جيت ليكي وبعدها مشيوا 
ودخلت منار عند حماتها

منار _ عجبك اللي انتي عملتي ده ارتاحتي لما 
امي بعدت عني 

الحما _ والله يا بنتي ما عملت حاجه هو فيه 
اي 

منار _ ارسمي دور الحنيه عليا والله لوريكي 
علي اللي حصل منك ده وبعدها خرجت وكلمت 
اخوها ابراهيم 

ابراهيم _ منار ازيك يا حبيبتي عامله اي 
انا شويه وجاي عندكم 

منار _ ماما مشيت من عندي هي ومراتك 
بس ارجوك انا عايزك اي موضوع مهم اوي 
ياريت تيجي ليا الاول 

ابراهيم _ برضه شدتي انتي وبسلمه معرفش 
انتي ليه بتعملي معاها كده

منار _ ابراهيم انا كنت ساكته الفتره اللي فاتت 
علشان خاطر مش عايزه اعمل مشكله في 
بيتك بس ارجوك تعالي ليا عايزك الموضوع 
كبير اوي 

ابراهيم _ ماشي هخلص شغل واجيلك عالطول 
وفعلا راح ليها 

منار _ تعالي يا قلب اختك ادخل وبعدها دخل 
واقعد 

ابراهيم _ فيه اي يا منار ماما اتصلت بيا 
وقالت علي اللي حصل يابنتي حماتك دي ست 
كبيره وانتي لازم تحترميها 

منار _ سيبك من حماتي دلوقتي اسمع 
انا عايزه اقولك اي بصراحه من فتره كده 
كنت عند ماما في الشقه وسمعت مراتك وهي 
واختها وبتقول انها مش بتحبك 

ابراهيم _ سيبك من اللعبه دي يا منار مش 
هسيب بسمله برضه 

منار _ حتي لو سمعتك الكلام اللي حصل 

وبدأت تقول ليه علي اللي حصل 

                     # فلاش باك 

بسمله قاعده مع اختها ف الاوضه اول 
لما اتجوزت واختها امنيه وكانت بتعيط. امنيه 
قالت 

امنيه _ يا بنتي اهدي بقي انتي خلاص اتجوزتي 
ابراهيم وهو شكله طيب وابن حلال ارضي 
بعشتك بقي 

بسلمه _ مش بحبه انا نفسي اعرف بابا ليه عمل كده انا كنت عايزه طارق 

امنيه _ ده يا قلبي المكتوب ليكي ويمكن 
يكون احسن حاولي تحبي حياتك 

بسلمه _ مش هعرف والله انا تعبت 
واول لما منار شافت الكلام ده طلعت 
تلفونها وصورت فديو 

                    #رجوع 

ابراهيم _ وهو انتي ازاي متقوليش ليا علي الكلام ده يا منار ازاي تقبلي ان اخوكي 
يعيش مع واحده وانتي عارفه انها مش بتحبه 

منار_ والله با ابراهيم كنت بدعي من قلبي 
ربنا يهديها وتكون زوجه صالحه بس عمري 
ما حبيتها 

ابراهيم _ ابعتي ليا الفديو ده دلوقتي حلا 

منار _ ارجوك فكر بعقل انا قولتك بس 
علشان متفتكرش ان ظالمه مراتك 

ابراهيم _ ابعتي يا منار واخد الفديو 
ومشي وراح البيت وفتحت ليه بسلمه 

بسمله _ هو انت جيت ده أنا كنت هتصل بيك 
اقولك هات اكل لاحسن ماما قالت ليا متعمليش اكل انتي تعبانه 

ابراهيم _ انتي طالق يا بسلمه

رواية جبروت معقده الفصل الثالث بقلم هويدا زغلول 

جبروت معقده
الحلقه الثالثه 
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده امي قامت وقفت وقالت 

الام _ اخس عليك يا ابراهيم ليه يابني 
كده دي مراتك بتحبك 

ابراهيم _ اطلعي برا يا بسمه مش 
عايز اشوف وشك هنا تاني 

بسمله _ من حقي اعرف انا عملت اي 
ده انا شيلاك انت ومامتك 

ابراهيم _ اطلعي برا معنديش كلام 
اقولوا ليكي وبعدها خرجت 

الام _ انت ازاي تعمل كده انت عارف 
ان ملهاش حد هتروح فين 

ابراهيم _ تروح عند اختها سبيني في حالي 
وراحت بسلمه عند اختها وانا اتصلت بيها

منار _ اي يا مرات اخويا عرفتي بقي 
ان اللي بحطه في دماغي عمري ما بسيبه 

بسلمه _ انتي يستحيل تكوني بشر 
اعمل فيكي اي حرام عليكي يا شيخه 

منار _ كنتي عايشه وخلاص كان لازم تعملي 
فيها جدعه يعني 

بسلمه _ اعملي حسابك ان وربنا ما هسيب 
حقي يا منار وبعدها قفلت في وشي 
السكه ، وفي الوقت ده لقيت اسامه 
داخل ومعاه شنط كتير وانا قومت وقفت وقولت 

منار _ اي ده يا اسامه هو انت عازم حد ولا اي 
اي كل الشنط دي 

اسامه _ لا الحمد لله اتعمل ليا مكافاه من 
الشغل وقولت لازم اجيب حاجات ليا عايزك
تعملي لينا محشي انهارده 

منار _ انت تؤمر يا حبيبي بس 
كده هات الحاجه وبعدها اخد الحاجه 
ودخلت المطبخ ودخل اسامه عن أمه 

الام _ انت جيت يا حبيبي الف حمدلله 
علي سلامتك 

اسامه _ الله يسلمك يا حبيبتي وشك
حلو عليا انهارده اخد مكافاه من الشغل 
بتاعي 

الام _ ربنا يبارك ليك يا حبيبي ويزرقك 
وفي الوقت ده رنت ندي اخت اسامه 
وردت عليها حماتها 

ندي _ عامله اي يا ماما وحشاني اوي

الام _ بخير يا حبيبتي والله انتي عامله اي 

اسامه _ قولي ليها با حبيبتي تيجي تتغدا معانا 
انهارده 

الام __ بقولك ايه اخوك عزمك على الغداء انهارده تعالي

ندي _ حاضر يا ماما انا هقوم البس واجي بجد ما تعرفوش انتم وحشاني ازاي 
وقفلت السكه وحماتي قالت 

الحما _حبيبي ربنا يخليك لينا وما يحرمنا منك ابدا

اسامه _ اعملي حسابك يا ماما لو انتي مخرجتيش تاكلي معانا بره هندخل لك هنا وهناكل معاكي وفي الوقت ده انا دخلت 
وقولت

منار _ بقولك ايه يا اسامه انا هعمل الفراخ مشويه علشان وعد عايزه تاكلها كده 

اسامه _تعملي ايه يا حبيبتي بس اعملي حسابك ان ندى اختي جايه تتغدى عندنا النهارده

منار _ اي ندي جايه اه تمام ماشي 
يلا انت ادخل ريح جسمك شويه وبعدين 
ابقي اصحيك لما الاكل يخلص 

اسامه _ تسلم ايدك يا حبيبتي وبعدها 
خرج وانا قولت 

منار _ بعتا تجيبي بنتك عندي والله ما 
ههنيها علي اللقمه وبعدها خرجت 

وبليل جت ندي بليل وفتح ليها اسامه 

اسامه _ اهلا باللي بنشوفها كل شهر 
مره ازيك عامله اي يا ندي 

وهي اقعدت وقالت ليه 

ندي _ اخبارك اي لا حبيبي والله انت
اللي وحشني اوي بس انت عارف ظروف
الحياه وبعدها خرجت وقولت 

منار _ اه ياني بعد ما طلع روحي في الاكل كله 
يتحرق كده ياربي معقول

اسامه _ اي كلامك ده با منار انتي مش
شايفه ندي قاعده 

منار_ سيبني في حالي الله يخليك ما تعرفش انا مخنوقه ازاي بسبب اللي حصل ده 

ندي _ معلش يا منار متزعليش نفسك 

اسامه _خلاص يا حبيبتي اوعي تزعلي نفسك انا هطلب اكل من بره

منار_ هو انت اخذت قرشين مكافاه ناوي تصرفهم على الاكل بقى ولا ايه لا طبعا عندنا عيش وجبنه احط عيش وجبنه ولقيت 
اسامه قام وقف وقال 

اسامه _ ايه كلامك ده يا منار ازاي يعني انا هنزل اجيب اكل واجي وبعدها نزل وحماتي خرجت 
وقالت 

حماتي _ هان عليكي يا بنتي ترمي الاكل في الزباله حرام عليكي ، وفي الوقت ده انا 
بصيت ليها وقولت 

منار _طالما الاكل هيكون ليكم انتم اه ارميه
بقولك اي يا ندي ما تخدي امك عندك يومين 
ياختي حرام عليكم بقي ، وندي قامت وقفت. قالت 

ندي _ البسي هدومك يا ماما ويلا تعالي معايا دلوقتي حالا ده انا لو هاكلها بملح مش هسيب امي معاكي دقيقه واحده

منار _ الف بركه يا اختي بس بقول لاخوك بقى ان انت اللي صممتي تاخديها معاكي علشان ما تجيبوش المشكله فيا انا وبعدها مشيت حماتي وبنتها وشويه وجه اسامه معاه الاكل 

اسامه _ ازيك يا منار عامله ايه ايه يا ندى وماما داخلو الاوضه جوه ولا ايه

منار _ ما تعرفش اختك ندى عملت فيا ايه بعد ما انت ما نزلت انا عماله استحمل عيشتهم والله بس بجد خلاص تعبت

اسامه _ عملوا فيكي ايه يا منار انا عارف اختي كويسه قوي لا يمكن تعمل معاكي حاجه

منار _ ما هو علشان انا مش برده اتكلم واشتكيلك من اللي بيحصل ليك حق تقول اكتر من كده

اسامه _ بقولك ايه يا منار لو انت فاكره ان انا هكون راجل اللي بيسمع كلام مراته بيجي على اهله تبقي عبيطه انا عمري ما اجي معاهم 
عليكي ولا اجي عليكي عليهم 

منار _دايما ظالمني كده

اسامه _ انا رايح علشان افهم منها ايه اللي حصل بالظبط والله لو طلعت انتي اللي عملتي مشكله ما تعرفي انا هعمل معاكي ايه

وبعدها خرج من البيت

وفي شقه امنيه كانت بسمله قاعده عامله تعيط 
وامنيه دخلت ليها

امنيه _يا بنتي اهدي بقى شويه مينفعش ان انتي عماله ده 

بسلمه _ انا الاول فعلا ما كنتش بحبه بس ما تعرفيش دلوقتي انا متعلقه بابراهيم ازاي

امنيه _ نفسي افهم بس ايه اللي حصل للموضوع ده 

بسمله _ اول جوازنا لما كنت اتكلم معاكي ان انا مش بحب ابراهيم منار شافت الكلام ده وصورتني وراحت ال فيديو لابراهيم 

امنيه _هي البنت دي ايه الشيطان ماشي على الارض هي ازاي كده 

بسلمه _ انا عايزه ارجع لجوزي مليش 
دعوه اتصرفي بالله عليكي يا امنيه 

وفي شقه ندي كانت شقه بسيطه 
دخلت وندي قالت 

ندي _ تعالي يا ماما اتفضلي والله البيت بجد
هينور بيكي انا عارفه أنه بسيط بس 

الام _وماله يا بنتي المهم ان في راحه وخلاص ما تعرفيش انا مرتاحه ازاي ان انا بعدت عن منار دي

ندي _ هو انتي زي ماما كنت مستحمله طريقه كلامها كده معاكي المفروض كنتي سبتي البيت وجيتي عندي هنا

الام _يا بنتي انا عارفه ظروفك عامله ازاي والله انا متضايقه انا هتقل عليكي وعلى جوزك

ندي _ عيب ما تقوليش كده انا هدخل اشوف اي حاجه في التلاجه عشان نعمل نتغدى انا وانتي 
وبعدها الباب خبط وفتحت ندي وكان اسامه
ودخل واقعد وقال 

اسامه _ هو في ايه بالظبط يا ماما ممكن اعرف انتي سبتي البيت ومشيتي ليه 

الام _ ما فيش يا ابني اختك برده ليها حق عليا اني اجي اقعد معاها شويه وهي طلبتني وانا قولت يلا امشي معاها بالمره 

ندي _ حرام عليكي نفسك بقى يا ماما بطلي تعملي كده وتداري عليها لا مراتك مش كويسه مع امك يا اسامه 

اسامه _ ازاي يعني انا عمري ما شفتها بتعملها وحش 

الام _ ارجوك يا ابني انا مش عايزه مشاكل مع مراتك بس سيبني هنا عند اختك عيش حياتك هي من حقها تكون عايشه لوحدها في الشقه

اسامه _ الشقه دي شقتك وانتي لازم ترجعيها يا ماما وده يمكن تقعدي هنا دقيقه واحده

الام _ لا مش هاجي خلاص بقي أنا 
استحمت كتير والله 
ومش قادره 

اسامه _ ماشي وبعدها مشي وراح 
البيت وانا كنت قاعده ولما شوفته قومت 
وقفت وقولت 

منار _من شكلك عامل كده ليه اكيد قالو 
ليك كلام محصلش عليا 

اسامه _ هو انتي زي بجحه كده انا عمري ما شوفت واحده زيك حرام عليكي انا ماما كانت كويسه معاكي

منار _ اسمع يا اسامه انت عارف ان الشقه دي مكتوبه باسمي يا حبيبي عايز تعيش معايا بما يرضي الله جوزي وحبيبي مش عايز اتفضل اتكل على الله يمشي

اسامه _ دي اخرتها يا منار وانا مش هطلقك وهاخد شقتي ، وبعدها مشي وانا كنت قاعده 
مخنوقه وعامله افكر اعمل اي وفي الوقت 
ده لقيت الباب بيخبط وفتحت وكانت ماما 

منار _كويس انك جيتي يا ماما تعالي ادخلي انا عايزه اتكلم معاكي

الام _ عايزه تتكلمي معايا في ايه حرام عليكي خليتي اخوكي يطلق مراته مع ان البنت كانت شايلاني انتي اي يا شيخه 

منار _ يعني انتي موافقه أنه يتجوز واحده 
هي مش بتحبه 

الام _ كانت هي اتكلمت معايا في الحوار 
ده قبل كده أنها مكنتش بتحبه بس خلاص 
اتغيرت 

منار _ هو انتي ليه مش بتحبني مع 
ان انا بحبك 

الام $ علشان وحشه ومش بتفكري الا 
في نفسك وبس انتي اي يا شيخه 

منار _ خلاص خلصتي خلاص اخرجي من حياتي 
انتي كمان انا عايزه اعيش في الدنيا لوحدي 

الام _ اعملي حسابك من انهارده انتي ولا ليكي ام ولا تعرفيني وبعدها مشيت وانا كنت 
قاعده عامله اعيط

وفي بيت ابراهيم راحت امنيه

امنيه _ مساء الخير يا ابراهيم انا عايزه 
اتكلم معاك شويه ارجوك 

ابراهيم _ مافيش كلام بيني وبينك اطلعي 
برا ومش عايز اشوف وشك ولا وش اختك 

امنيه _ ليه اختك كدابه اه بسمله 
مكنتش بتحبك الاول بس خلاص ما عندنا بقت حباك

ابراهيم _ كثر خيرها والله قولي لاختك ان ما فيش حاجه بتربطني بيها الا ابني اللي في بطنها وبس على كده 

امنيه _بجد انا مبسوطه ان هي سابتك انت زيك زي اختك سلام وبعدها مشيت وراحت البيت 
وكانت بسمله علي الارض 

امنيه _ يا خبر ابيض بسمله مالك يا حبيبتي قومي ردي عليا ارجوكي وبعدها طلبت الإسعاف 
وراحت بيها علي المستشفي وهناك شافت 
ندي اخت اسامه 

ندي _امنيه ازيك عامله ايه يا حبيبتي انتي واقفه هنا ليه في حاجه 

امنيه بعياط _ بسمله اختي هنا ادعيلها بالله عليكي منها لله يا منار

ندي _ حتى انتوا كمان ما سلمتوش منها
بجد مش عارفه البت دي اي 

امنيه _ مش وقته الكلام ده المهم اطمن 
علي اختي بس وخرج الدكتور وقال 

الدكتور _ الحمد لله هي بقت كويسه بس للاسف ما قدرناش نعمل حاجه للجنين

امنيه _اهم حاجه صحه اختي عندي 
ربنا يقومها بالسلامه 

وفي شقه مفروشه دخل اسامه وكانت 
معاه أمه وقال 

اسامه _ تعالي يا ماما ادخلي يا رب شقه تعجبك باذن الله 

الام _ ما تزعلش يا ابني انا السبب في اللي حصل ده والله انا ما كنتش عايزه اعمل مشاكل بينك وبينها

اسامه _ ما فيش اي مشاكل يا ماما انا كده مرتاحه بس مش هطلقها لما اخد الشقه منها

الام _ ربنا يعوض عليك يا حبيبي ويسهلها 

اسامه _ انا اخذت الشقه مفروشه لمده شهرين بس لحد ما نشوف هنعمل ايه 

الام $ ربنا معاك يا حبيبي وفعلا اقعدو 
في الشقه وانا كنت في شقتي .ودخلت 
اوضه وعد لقيتها بتشل اطباق حماتي
في الدولاب وقولت ليها 

منار _ ايه يا وعد انتي ليه شايله الاطباق دي يا حبيبتي ما احنا عندنا اطباق كثير كويسه

وعد _ لا يا ماما انا هشيل الاطباق دي علشان لما اكبر وتيجي تعيشي عندي هكلك فيها

منار _اخص عليكي يا وعد طب ليه هو انا عملتلك حاجه عشان تعملي كده

وعد _ لا يا ماما هي تيته كانت عملت ليكي حاجه علشان تعملي كده. وعدا فتره وفي شقه 
امنيه دخلت الاوضه امنيه عند بسمله 

امنيه _ ايه ده يا بسمله هو انتي خارجه رايحه في حته ولا ايه 

بسلمه _ اه رايحه عند اسامه وهعرض عليه كمان انه يتجوزني 

رواية جبروت معقدة الفصل الرابع بقلم هويدا زغلول 

جبروت معقده 
الحلقه الرابعه 
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده امنيه قالت

امنيه _ اي الهبل اللي انتي بتقولي ده
ازاي يعني انتي بتحبي ابراهيم 

بسمله _ واخر الحب اي انشاء الله شوفتي 
اللي عمله فيا 

امنيه _ حاولي ترجعي جوزك ليكي بس اوعي 
تعملي كده

بسمله_ اوعي كده خليني امشي وبعدها 
مشيت وراحت بيت اسامه وفتحت 
حماتي ليها

الحما _ معقول بسمله تاني يا حبيبتي ودخلت 
بسمله واعقدت 

بسمله _ عامله اي يا طنط والله انا زعلت 
اوي من اللي حصل بين منار واسامه بس عايزه 
اقولك انه يستاهل واحده احسن منها 

الحما _ الحمد لله يا بنتي كل شي قسمه 
ونصيب ومنعرفش النصيب فين 

بسمله _ انتي عارفه عملت معايا اي 
فضلت ورايا لحد ما جوزي طلقني 

الحما _ والله يا بنتي مش عارفه هي عامله 
كده ليه 

بسمله _ بس اسامه غلطان أنه ساب البيت 
المفروض يقعد ويخليها هي تمشي 

الحما _ انا مش عايزه مشاكل لابني وبعدها 
بسمله شافت الشقه مش متروقه قامت 
وقالت 

بسلمه _ اي ده الشقه عامله كده ليه انا هقوم اروقها ليكي على طول يا ماما

الحما _ اقعدي يا بنتي ما ينفعش كده ندى كده كده هتيجي وهتبقى تروق الشقه

بسمله _ والله ما يحصل واعمل غدا كمان يا حبيبتي ربنا يديكي الصحه يا رب وبعدها دخلت 
المطبخ وحماتي قالت 

الحما _ معقول واحده زي دي تطلق منك لله يا منار ولما جه اسامه من برا كانت حماتي قاعده 

اسامه _ ازيك يا ست الكل عامله ايه عديت على محل السمك وجبت سمك علشان نتغدى ايه ده هو انت روقتي الشقه يا ماما ولا ايه ، وفي 
الوقت ده خرجت بسلمه وهي لابسه لبس 
بيت وقالت 

بسلمه _ خليت ليكي مطبخ مرايه يا ماما عم تاكل كمان ايه ده اسامه انت جيت

اسامه قام وقف وقال _ ايه ده بسمله انت بتعملي ايه في المطبخ 

بسمله _ ما فيش والله انا قولت اساعد ماما بس واروقلها شقه واعملها غدا دقيقه واحده انا هلبس وهمشي على طول

اسامه _ لا والله ما يحصل انتي هتقعدي تتغدي معانا النهارده

الحما _ ايوه يا بنتي كثر خيرك ده انتي تعبتي قوي في الشقه ربنا يديك الصحه يارب 

وفي.شقتي فتحت الباب كان علاء خطيبي 
الأواني 

علاء _ عامله اي يا منار وحشتني اوي 

منار _ ينهارك ابيض انت اي اللي جابك 
هنا وازاي تيجي مش خايف يكون اسامه هنا 
وبعدها دخل وقال 

علاء _ انا عارف أنه مش بقي يجي البيت 
هنا متعرفيش أنا عمري ما نسيتك خالص 
وبجد فرحت لما عرفت انك هتسيبي جوزك 

منار _ وانت عرفت منين بقى الكلام ده ان شاء الله 

علاء _البواب العماره لما سالته على جوزي كذا مره وبيقول ان هو مش موجود بعد كده قالي ان في مشاكل بينك وبينه هو ساب البيت 

منار _ وانت عايز مني اي يا علاء ما خلاص كل واحد راح لحاله

علاء _ منار انا عارف ان انتي بتحبيني زي ما انا ما بحبك بالضبط ارجوكي ادي فرصه لقلبك شويه يحس بيا 

منار _ طيب معلش يا علاء ممكن تمشي دلوقتي انا مش عايزه اي مشاكل خالص مع اسامه علشان خاطر ما ياخدش مني شقه والبنت

علاء _ حاضر همشي يا منار بس ارجوكي وقت ما اتصل بيكي تردي عليا وبعدها مشي 
وعدا كام يوم وكلمت اسامه 

اسامه _اخيرا عقلتي يا منار وعرفتي غلطك

منار _ انا عايزه اطلق يا اسامه بصراحه كده انا عايزه اشوف حياتي 

اسامه _ ودي اخرتها يا منار تطلقي بعد العشره اللي كانت بيننا دي بدل ما تقولي ارجع بيتك
ونهدي الأمور جايه تقولي كده 

منار _ والله لو كنت عايز ترجع لوحدك من غير امك كنت هقبل انما دلوقتي خلاص انا مش عايزه اكمل معاك خليك جنب امك

اسامه _ وانا مش هطلقك يا منار الا بشرط واحد تسيبيلي وعد. الشقه 

منار _ وعد ماشي انما الشقه لا 

اسامه _ يا خبر ابيض الشقع اهم من بنتك وانا كلامي خالص لو فقت عليه اتصلي بيا غير كده انا مش هطلقك ،وقفل معايا وبعدها كلمت 
علاء 

علاء _انا مش قادره اصدق معقوله انتي بتتصلي بيا ايه يا منار فكرتي في كلامي

منار _فكرتي عليا موافقه على اللي انت قولت عليه بس عايزاك تشوفلي محامي كويس علشان اقدر اخذ الشقه من اسامه 

علاء _ شقه ايه انا حالي اتغير جدا بقيت ظروفي كويسه عن الاول كمان سيبيله شقه وسيبيله كل حاجه مقابل انه يطلقك

منار _ ايه يعني انت عندك شقه دلوقتي احسن من شقتي اللي انا عايشه فيها دي طيب هو انا ينفع اجي اشوفها 

علاء _ طبعا يا منار تقدري تيجي تشوفيها في اي وقت شوفي أمتي وانا معاكي 

منار _ خلاص خليها بكره باذن الله وهبقى اجيلك الشقه اشوفها ولو كده انا خليه يطلقني ونتجوز على طول ، وبعدها قفلت معاه واتصل 
علاء ب بسلمه

بسمله _ايه يا علاء عملت ايه

علاء _ خلاص اللي اتفقنا عليه حصل والحلوه صدقت فيها وجايه ليا الشقه بكره

بسلمه _ حلو الكلام ده قوي بقى اسمعني هقولك تعمل ايه بالظبط 

روايه جبروت معقده الفصل الخامس والاخير بقلم هويدا زغلول 

جبروت معقده 
الحلقه الاخيره 
بقلم هويدا زغلول
علاء _ بجد مش قادر اصدق ان انتي جيتي وممكن نرجع لبعض تاني ، وبعدها دخلت 
واقعد وقولت 

منار _ معقوله الشقه دي كلها بتاعتك جبت فلوسها منين يا علاء انا كنت عارفه ظروفك قبل ما اتجوز 

علاء _ظروفي اللي سبتيني عشانها ورحتي اتجوزتي اسامه مش كده

منار _ اسمع يا علاء انا دايسه على قلبي برجلي فاهمني بلاش طريقه كلامك دي لاحسن والله ما هيكون في اي حاجه بيني وبينك 

علاء _ خلاص يا حبيبتي اهدي بس انا ماقصدش حاجه والله ده انا مبسوطه ان انتي رجعتيلي 

منار _ باين الشقه حلوه قوي ممكن اتفرج عليها

علاء _ طبعا يا حبيبتي وبعدها اتفرجت 
عليها ودخلت اوضه النوم ودخل علاء 
وقفل الباب وبعد شويه واللي حصل حصل قومت وقولت ليه 

منار _ ليه بس كده يا علاء مكنتش قادر تصبر لحد ما تطلق ونتجوز

علاء _ بصراحه من كتر حبي فيكي مش قادره استنى لحد ما تطلقي انا بحبك قوي والله يا منار وعلى فكره انا مش هسيبك احنا برده هنتجوز 

منار _ خلاص انا هروح لاسامه دلوقتي وهقوله ان انا هسيبله الشقه والبنت ولازم نتجوز

علاء _اكيد طبعا يا حبيبتي واول ما يحصل الطلاق على طول ثلاث شهور العده وهنتجوز على طول 

وتاني يوم في شقه اخويا ابراهيم راحت بسلمه 
وفتحت ماما 

الام _ معقول بسمله تعالي يا حبيبتي ما تعرفيش انتي وحشاني ازاي والله

بسلمه _ وانتي كمان والله يا طنط هو ابراهيم هنا بس كنت عايزه اوريه حاجه ، وفي الوقت 
ده خرج ابراهيم وقالها 

ابراهيم _ اللي جابك هنا يا بسلمه انا مش خلاص كل واحد راح لحاله  

بسمله _ بالراحه عن نفسك يا ابراهيم 
بلاش طريقه كلامك دي انا جايه وريك حقيقه اختك مش هي برده اللي بعتتلك الفيديو بتاعي

ابراهيم _ اي كلام هتقوليه عليها هتكوني كدابه فين انا عارف انك عايزه تاخدي حقك منها

بسمله _ من ناحيه عايزه اخد حقي فانا عايزه اخد حقي بس انا مش هتبلى عليها والله خد شوف اختك المحترمه كانت في شقه خطيبها الاولاني بتعمل ايه ، وبعد ما شاف الفديو قال 

ابراهيم _ اكيد الكلام ده مش حقيقي منار عمرها ما هتعمل كده

الام _ هو في ايه يا ابني الفيديو ده ومالك اتعصبت ليه كده ما تردي عليا انتي يا بسمله في ايه

بسمله _ انا اول جوازي ما كنتش بحبك اه بس بعد كده حبيتك واتعلقت بيك وكنت فرحانه جدا ان انا حملت منك بس انت زيك زيها انسان 
واطي  

ابراهيم _ انا عايزه اعرف الفيديو ده وصلك ازاي

بسمله _ بدل ما تتكلم معايا بالطريقه دي روح ربي اختك اللي ما شافتش تربيه اصلا
وبعدها مشيت 

الام _ ما تفهمني يا ابني الفيديو ده في ايه ومالك متعصب ليه كده 

ابراهيم _ بنتك جابت لينا العار بنتك جابت لينا العار انا مش عارفه اعمل ايه وبعدها اقعد وعامل يفكر هيتصرف ازاي وفي شقه أسامه 
كان قاعد ما أمه وأمه قالت 

الام _ في 60 داهيه ال شقه يا ابني سيبلها شقه طالما هتديك بنتك اهم حاجه وعد ما تترباش معاها

اسامه _ انا هعمل كده يا ماما انا فعلا بكره هروح واقولها ان انا هتنزلك على شقه مقابل انك تنازلي عن وعد واطلقك 

الام _ عين العقل يا حبيبي وربنا يسعدك ويكرمك ببنت الحلال اللي تستاهلك وفي الوقت 
ده الباب خبط وفتح اسامه وكانت بسلمه 

اسامه _ ايه ده بسمله اتفضلي ادخلي تعالي بعدها دخلت واقعدت وقالت 

بسمله _ اخبارك ايه يا اسامه وانتي يا طنط عامله ايه

الام _ بخير والله يا حبيبتي كنت لسه عماله اتكلم مع اسامه ان يسيب لمنار الشقه علشان خاطر يعرف ياخد بنته منها 

بسمله _ لا يا اسامه ما تسيبش ليها حاجه انت هتاخد منها كل حاجه بالشرع وبالقانون

اسامه _ ازاي بس البنت من حقها مقابل اني ناخد البنت هسيبلها الشقه

بسمله _ لا مش من حقها اي حاجه خد شوف الفيديو ده عشان تعرف مراتك قد ايه ما كانتش كويسه ومكانتش تستاهل واحد زيك 

اسامه _ الكلام ده زي يحصل معقوله منار تعمل كده انا مش هسكت ليها 

بسمله _ تبقى غلطانه لو فكرت تعمل معايا حاجه حرام تضيع مستقبلك علشان خاطر واحده
زي دي انت بس تاخد الشقه منها وتاخد البنت

الام _ هو الفديو ده فيه اي ما حد يقولي 

اسامه _ منار بتخوني يا ماما بجد مش عارف كنت عايش مع انسانه زي دي ازاي 

 وفي شقتي كنت قاعده ولقيت الباب بيخبط 
وبعدها فتحت وكان ابراهيم 

منار _ ابراهيم ازيك يا قلب اختك عامل ايه تعالي اتفضل ايه ده مالك شكلك عامل ليه كده

ابراهيم _ هو انتي ازاي كده بجد انتي انسانه غبيه قوي ازاي احنا ما كناش شايفين غبائك ده

ابراهيم _ وليه بس الغلط ده يا ابراهيم عملتلك ايه علشان خاطر تقول الكلام ده اه شكلك رجعت لبسمله وثبتتك بكلمتين 

ابراهيم _ كنتي عند علاء بتعملي ايه علاء طلع مصورك فيديو وانتي معاه في اوضه النوم ده انتي انسانه رخيصه 

وانا انصدمت وقولت 

منار $ الكلام اللي انت بتقوله ده ده يستحيل يحصل طيب الفيديو ده انت شفته فين معقول يكون اتشير

ابراهيم _ ده كل اللي يهمك انما اللي حصلنا بسببك ده مش مهم خلتيني طلقت مراتي منك 
لله وفي الوقت ده البوليس دخل 

الظابط _ انتي منار عبد الستار 

منار _ ايوه خير يا حضرت الظابط فيه اي 

الظابط _ في بلاغ متقدم ضدتك من علاء محمد 
انك روحتي شقته وسرقتيها والكاميرات صورتك 
وانتي طالعه العماره 

منار _ والله ما حصل ازاي الكلام ده 

الظابط _ اتفضلي معانا وبعدها روحت وبصامتي 
كنت في الشقه وطلع فعلا علاؤ مبلغ 
عني وجه اسامه عندي 

منار _ اسامه كويس انك جيت حقك عليا 
أنا اسفه والله 

اسامه _ اسفه علي اي انتي. واطيه ورخصيه 
انتي طالق 

منار _ والله انا اسفه بس الكل بعد عني
ارجوك انا هعيش خدامه تحت رجلك ورجل حماتي 
بس اوعي تسبني 

اسامه _ انا مش طايق ابص في وشك 
غوري وبعدها مشي 

وفي شقه بسلمه راح ليها ابراهيم 

ابراهيم _ ازيك عامله اي وبعدها دخل اقعد 

بسمله _ خير يا ابراهيم عايز اي 

ابراهيم _ حقك عليا أنا اسف ارجوكي ارجعي ليا 
وانا والله هعوضك على اي حاجه عملتها معاكي

بسمله _ ما بقاش ينفع يا ابراهيم خلاص كل شيء قسمه ونصيب وانا خلاص هتجوز

ابراهيم $ معقول يا بسلمه انا عارف انك غلطت في حقك بس ارجوكي اوعي تعملي فيا كده

بسمله _ انا ما عملتش فيك حاجه بالعكس انت اللي عملت ولو سمحت ما ينفعش وجودك يبقى هنا علشان خاطر اسامه ما يبداش انا خلاص هتجوز اسامه 

ابراهيم _ حقك يا بنت الناس انا اسف وانا غلطان وبعدها ماشي وفعلا اسامه اتجوز بسمله وانا كنت في السجن وما حدش كان بيسال عني خالص. ندمت علي كل حاجه بس بعد ما خلاص 
مبقاش ينفع ندم 

وبكده تكون خلصت قصتنا وانتظرونا في قصه جديده
تعليقات