أخر الاخبار

روايه التوام ورحله الحياة الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر

 #التوأم_ورحله_الحياه

         🍎الفصل الثاني عشر🍎

تصرخ ضحي وتبكي فيتجمع الجميع حوليها ويظلوا يضحكوا عليها بسبب ان ملابسها ممزقه ومكتوب علي جبهتها المثير'ه

تحاول ضحي ان تجري لكنها محاصره من الطلاب الذين يسخروا منها ويضحكوا عليها فقد صنعوا دائره حولها وظلوا يدورا وضحي تجري تحاول ان تخرج لكنها تفشل في الخروج من الدائره وتنهار ارضا وتبكي وهي خفضه راسها ارضا وتبكي...

ضحي:يارب ساعدني انا مليش غيرك والطلاب مازلوا يدوروا في دائره حولها ويضحكوا عليها ويقولوا بتعيطي يا بيضه يا صغيره 

ننادي لي ماما تيجي تنقذك

روايه التوام ورحله الحياة الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر 

روايه التوام ورحله الحياة الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر


روايه التوام ورحله الحياة الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر  بقلم ساره احمد

روايه التوام ورحله الحياة الفصل الثاني عشر 

كل هذا تراقبه يارا ببسمه الش'' ر وعيونها تلمع بح"قد.....

ويصل نجم لي كليه العلوم  ويصعق وعيونه تشت"عل غض'با ويجري علي ضحي بسرعه البرق ويبعد الطلاب ويض"ربهم بكل قوته ويظل يلك"م ويرك"ل فيهم وهو يصرخ والله لا قت"لكم كلكم يا شيا"طين وجري علي ضحي وحملها بلهفه وخوف وصرخ باسمها ضحي ردي عليه ارجوكي..


لكن ضحي لا رد وجسدها بارد ولونها شاحب يجن جنان نجم ويصرخ في الجميع  بغض"ب نا"ري وهو يحمل ضحي جسد بلا روح 

نجم:مين الا عمل كده في ضحي ردوا عليه....

يشير احد الطلاب برعب علي يارا فينظر لها بغض"ب جح"يمي ترعب يارا في نفسها 

يارا:والله هي الابدأت وانا برد عليها بس انا لكنها لم تكمل وتجد صفع"ه مدويه تنزل علي وجنتها فتسقطها ارض فياتي العميد ومعه مجموعه من دكاتر الكليه ومعهم الشرطه....لا يهتم نجم لي كل هذا ويجري بضحي لي سيارته وينطلق بسرعه مجنونه لي اقرب مستشفي ويقف امامها وينزل ويحمل ضحي وهو يبكي ويصرخ حد يلحقني مرات بتروح مني وفي ثانيه كانت في الطوارئ ونجم يمو"ت في كل ثانيه ويدعوا ربه....

وتخرج الطبيبه ووجها مرسوم عليه الحزن....

يجري عليها نجم بقلق ورعب

ضحي ازيها....

الطبيبه بحزن:المريضه  ح.....

يتبع

#ساره_احمد

#التوأم_ورحله_الحياه

الفصل الثالث عشر

الدكتوره بحزن:للاسف المدام حالتها صعبه اوي هي اتعرضت لي انهاري عصبي حاد وده ادي لي دخولها في غيبوبه والله اعلم هتفوق منها امتي....لازم الصبر  والدعي لها كتير....

ينهار نجم ويجلس علي الارض ويبكي مستحيل بحزن وانين...

ويصرخ بوجع جعل الجميع يحزن عليه

نجم:ضحي حبيبتي انا السبب والله لا اخد حقك من الكل واولهم انا وجري علي غرفه ضحي التي تنام لا تشعر بأي احد غائبه عن الواقع....

يتمز"ق قلب نجم عليها ويشعر ان الدنيا لم تعود لها وجود فيقترب من سريرها ويجلس علي الارض بجانب سريرها ويمسك يدها ويقبلها بوجع وحزن وتسيل دموعه لي درجه انه بلل يد ضحي


نجم:ضحي  حبيبتي انا اسف والله ما كن اقصدي انا بحبك ارجوكي انا مش هقدر اعيش من غيرك ارجعي ليه يا قلبي....ضحيييي

يارب رجعها ليه انا مليش غيرها في الدنيا دي.....وخفض وجه علي يد ضحي...وظل يبكي....

في عقل ضحي الباطن

تسمع ضحي صوت نجم لكنها تبكي

وتهز راسها بفي والرفض و لا ترد ان تذهب اليه وتجري نحو البحر وهي عازمه علي قت"ل نفسها 

لكن فجأه تسمع صوت كان قلبها يطوق اليه وهي توأمها التي اشتاقت اليها....فتقف مكانها...وتبكي

تقي بحب:وحشتيني اوي يا ضحي انتي لسه زعلانه مني.... انا تعبانه اوي من غيرك.....ضعيت في دروب الحياه محتاجي ...اوي اوي

تبتسم ضحي وترجع لي الخلف وتجري علي حض"ن تقي وتضمها بشوق كبير....

ضحي بلهفه:ياه وحشني حض"نك وحشيني احساس اني عايشه عارفه يعني ايه اعيش بنصف روح بنصف قلب....انا دلوقتي كامله...


في نفس اللحظه كانت تقي نائمه وتفك"ر في الانتحا"ر بعد ما عرفت بخبر مو"ت بدر....لكنها حلمت بي ضحي تخرجها من مستنقع...عميق


وتضمها اليها....بحب

تقي:انا محتاجه لكي اوي اوي انا من غيرك مش عايشه ياه انا حسه اني قويه بي حبك....

تبتسم ضحي لها:انا معاكي وجانبك اياكي تيأسي او تستسلمي وكوني دايمن عندك يقين وايمان في رحمه ربنا ان مهما ضاقت بينا الدنيا عشمنا في ربنا كبير وانه هيفرجها ديمن وان مع العصير يسر...


تمر ساعات وضحي علي حالها...

ونجم بجانبها لا يفرقها فيفتح باب 


وتدخل امها وخالها بقلق وفزع...

تجري عليها الام ببكاء 

الام مياده

هي بنتي مالها عملت فيها ايه..رد عليه بقي انا الا امينتك علي حته مني تعمل فيها كده هي دي برده الامانه.... بقي تضيع واحده ومعرفش حصل لها ايه والتانيه تعمل فيها كده  مكنش العشم يا نجم والله بنتي لو حصل لها حاجه هقت"لك....

ينظر لها نجم بحزن وانك"سار

لا يتحمل تاج خالها لا يتحمل مشهد ضحي وهي نائمه من غير جسد بالي من غير روح فسود وجه ويجري نحو نجم ويلك"مه بقوه فيسقط نجم ارضا....

تاج بحده:والله لو حصل لي ضحي حاجه مش هتعيش علي وش الدنيا ثانيه واحده....

نجم بعصبيه:انا الا هنهي حياتي لو حبيبتي حصل لها حاجه..وانا هعرف ازاي اجيب حقها وتركهم وخرج وهو عازم علي فعل شئ ما

حتي يجلب حق زوجته.....


في السوادن

في قصر منعزل عن الجميع يكاد ان يكون مهجور يجلس في الحديقه محدق في لا شئ  شارد الذهن 

يفكر في ذاك الحلم الذي لا يفرقه ودائمن يسمع صوت فتاه تستنجد بيه وتبكي لكن ملامحها غير واضحه.....

تراقبه فريده من الشرفه وهي مبتسمه بسعاده ونصر

فريده:اخيرا بقيت ملكي يا بدر والست مراتك في خبر كان  والقلم الا نزل علي وشي وكسفتي وحرجك لي انثوتي دفعتك تمنه غالي اوي وظلت تضحك بش"ر لعين....


في المستشفي

تفيق تقي بروح جديده قويه...

يدخل ناي وهو مبتسم لها

ناي:ازيك دلوقتي يا تقي....

تقي ببرود:الحمد لله انا لازم اخرج من هنا ....

ناي بحزن:طيب ممكن رقم تليفون اهلك عشان نتصل بيهم يجوا ياخدوكي....

تتدمع عيون تقي حين تتذكر انها خسرت اهلها لي الابدا

يشعر ناي بلحزن والضيق لي حزنها

ناي:مالك يا تقي بتعيطي ليه

تقي بحزن:اصل انا مليش حد ومش عارفه هروح فين....

ناي بتردد:طيب ما تجي تعيشي معاي..انا عايش مع جدتي وبنت عمي ....وهما طيبن اوي وهيحبوكي.....

تقي بتردد:لا شكرا مينفعش

ناي بتوسل:اصل مينفعش اسيبك لي وحدك خصوص انك حامل..محتاجه لي الرعايه


تفرح تقي وتضع يدها علي بطنها بسعاده

تقي:الحمد لله انا فرحانه اوي كنت حسه ان ربنا هيعوضني عن بدر بي ابنه....

يشعر ناي بلغيره من مجرد ذكر تقي لي اسم بدر بتلك المحبه واللهفه


ناي بعصبيه:طيب ردك ايه

تقي بحيره:موافقه.....


ناي:طيب اسيبك تجهزي وهنده لي الممرضه تساعدك.....


في مصر

يجن نجم ويريد ان ينتق"م من يارا فيخط"فها ويقيدها في بيت مهجور....

تبكي يارا وتتوسله

يارا:انت هتعمل فيه ايه

نجم بش"ر:هدفعك تمن الا عملتيه في حبيبتي....

وفيمسك الكربا"ك في يده ويقرب من يارا التي تصرخ بفزع

لاااا ارجوك ارحمني

نجم بحزن:وانتي كنتي رحمتي حبيبتي  انا هدفنك هنا ورفع الكرباك في الهواء وكاد ان يضر"بها لكن فجأه يحدوث

يتبع

#ساره_احمد

#التوأم_ورحله_الحياه

التوام ورحله الحياة الفصل الرابع عشر

وفجأه تسكت يارا عن الحركه وتقع فاقده الوعي قبل حتي ان يلمسها الكرباج...فيصعق نجم مما حدث

ويلقي بلي كرباج ارضا وينحني نحوها ويهزها حتي يري ماذا حدث لها فيري الع'قرب يخرج من ملابسها فيبتعد عنها في فزع

نجم بزهول:معقول ربنا اخد حقك يا ضحي هي خدرتك وكتبت علي جبهتك مثيره ومزقت ثيابك وسلطت عليكي الطلاب انهم يرخموا ويستهزوا بيكي ربنا اخد حقك منها....

يقف نجم متعجب من قدره الله وانتق"امه ويري يارا جسدها ينتفض وترتجف من اثر س"م العق"رب.....وكان يتمني ان يتركها تم"وت خصوصا ان البيت في منطقه الجيزه الصحارويه ومنعزله


ولم يدخله من سنوات فطبيعي يبقي فيه ثع"ابين وعق"ارب

نجم بتردد:انا اسيبها زي ما هي تصارع المو"ت لكن دميري مش هسمح انا لازم انقذها دي انسانه وهي ونصيبها وحملها لي سيارته وانطلق علي المستشفي....

لي يجد شريف هناك ويصعق حين يري اخته بتلك الحاله ويجري عليه ويحمل اخته بلهفه


شريف:هي يارا ملها حصل فيها ايه


نجم بعصبيه:مش وقته الحقها اصل قرصها عق"رب....


يصعق شريف:ايه عق"رب وده جيه منين عموما مش وقته انا هجري بيها علي الطوارئ

ويجري بيها شريف علي الطوارئ


يدخل نجم عند ضحي التي مازلت علي حالها وبجانبها امها وخالها يبكوا عليها فيجلس نجم بجانبها


ويمسك يدها ويبكي...

نجم:انا جيت اخد حقك ربنا اخده منها فوقي يا حبيبتي انا بحبك اوي....يارب نجيها...

تضع مياده يدها علي كتفه

فينظر لها نجم وعيونه غارقه في سحب من الدموع...

مياده:الصبر يا ابني والدعي هي محتاجه ليه روح اتوضي وتعالي نصلي الفجر وندعي لها بس قولي الاول ازاي ده حصل لها ومين الا ربنا اخد حقها منها

يمسح نجم دموعه ويقص عليها ما حدث.....

فتبكي مياده بحزن وقه"ر علي بنتها مسكينه يا بنتي عنيتي كتير بس ربنا موجود

يتعصب تاج:والله ما انا رحمك يا يارا وهنتقم منك اشد انتقام هذا ما نواه في باله....

يذهب نجم ويتوضي ومعه تاج وبعدها يصلي بيهم نجم الفجر امام

ويدعوا الله ان ينجيها...


ام يارا فقد نجت من الس"م لكنها تاثرت بيه وفقدت البصر واصبحت عمياء ودخلت في حاله من الاكتئاب.....وشريف بجانبها لا يفراقها ام تقي فقد انتقلت لي العيش مع ناي وجدته ام بنت عمه فهي فريده التي تعيش مع بدر الذي بدأ يكتشف سر ما حدث معه وينوي الانت"قام من فريده وبدأ رحله البحث عن تقي....


يمر شهر وضحي كم هي في غيبوبه ونجم لا يفرقها ثانيه اصبح مقيم في المستشفي....

يدخل شريف لي نجم والحزن يكسو عينه علي حال ضحي ونجم الذي اصبح ضعيف من عدم اكله الا الضروري وشاحب اللون من قله النوم وعينه حمرا"ء ومنتفخه من كثرت البكاء والمصحف لا يفراقه فهو دائم الصلاه والقراه فيه والدعاء لها وقد جاء ابوها من اسوان واصبح مقيم في القاهره حتي يراعي ابنته....وقد قربته تلك الازمه من مياده واصبحت تستند عليه.....

شريف:انا عندي الحل فيه دكتور مخ واعصاب صاحبي وهو شاطر اوي في المجال ده 

نجم ببرق امل:هو فين وانا اجيبه


شريف:انا بعت ليه وهو علي وصول وقبل ان ينطق شريف

يدق باب الغرفه ويدخل الدكتور ناي.....

ناي ببسمه :السلام عليكم انا دكتور ناي واطلعت علي حاله المريضه وان شاء الله فيه امل بس هي فين


نجم بلهفه:بجد ربنا يبارك فيك المريضه اهي ويبتعد عن الطريق لانه كان يقف يحجب الرؤيه عن ناي....

حين ينظر لها يصعق ناي ويهمس: مستحيل معقول القدر بيلعب لعبته كده.....

يلاحظ نجم شروده وزهوله

نجم بقلق:خير يا دكتور فيه حاجه

ناي بشرود:ها لا مفيش بس انا هبدأ العلاج من الدقيقه دي...


ويبدأ ناي رحله العلاج مع ضحي وبعد مرور شهرين تفيق ضحي وتستعد صحتها وترجع من جديد لي الحياه السعاده والفرحه غمرت الجميع....وغمرها نجم بحبه ورعايته .... وتمر شهور وناي اصبح صديق مقرب من نجم الذي يدين لهو بحياته فقد ارجع لهو حبيبته.....واليوم ضحي معزومه علي العشاء عند ناي وجدته...التي ستصل اليوم فاصرت ضحي ان تجهز هي القصر والحديقه وتعد الغداء وتكون في استقبال جدته وبتأكيد نجم معها لا يفراقها


تصل تقي وجدته لي مصر وتصل لي قصر ناي الذي يوجد في الغردقه...وبمجرد ان تصل تقي وجدته لي القصر والضحكه مرسومه علي وجهها لكنها تختفي حين تفاجئ تقي بضحي في قصر ناي الذي في مصر تتوقف الحروف عن الخروج وتبكي بوجع وشوق وتهمس

تقي:معقول بعد كل ده اشوفك صدفه يا توأمي وتظل واقفه في مكانها.....متجمده من اثر المفاجأه


تلتفت ضحي حتي تتسقي الورود فتري تقي وبطنها منتفخه وتبكي

يقع الرشاس من يدها وتبكي بشوق وحب وعتاب...

تظل الاختان واقفان ينظروا لي بعضهم ويبكوا ومن بعيد يراهم نجم ويتغير لونه لي الاحمر حين يذكر ما فعلته تقي بيه فيجري عليها بغص"ب وش"ر ويصرخ عليها تقيي

فتنظر اليه تقي وترتعب وتهمس باسمه في رعب

تقي:نجم.... انا كده الله يرحمني وتحاول ان تتحرك لكن حملها يصعب الامر فيأتي نجم بغض"ب ورغب"ه في الانتقام منها ويجذبها من يدها بقوه....فتتاوه تقي وتبكي

نجم:بقي انا تعملي فيه كده ده انتي نهارك مش معدي....

تبكي تقي وترتجف بين يدها برعب

تقي:سبني يا نجم انا مش بحبك


وقبل ان يرد نجم تكون ضحي بينهم وتنظر اليه بتوسل

ضحي:ارجوك تسيبها هي تعبانه وحامل سميحها يا نجم دي اختي 


نجم بعصبيه:اوي من وشي يا ضحي.... انا مش هرحمها انا...


فيقطعه صوت حقا اشتاق لي سمعه

مش هتقدر تعمل حاجه ليها يا نجم


يلتفت الجميع وحين ينظروا لي مصدر الصوت يصعقوا

ويقولوا مستحيل بدر....

تبكي تقي ومن الفرحه والصدمه معا تشعر بي الم في بطنها وتصرخ اهههه وتسقطت فاقده الوعي

لقراءه الفصل ال 15-16-17 عشر من رواية التوام ورحله الحياة بقلم ساره احمد من هنا

لقراءه وتحميل رواية التوام ورحله الحياة كامله هنا 👇👇

يمكن للتواصل معنا عبر 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام 

  1. الانضمام
يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام 

او الانضمام علي جروب الفيس بوك 

  1.  الانضمام 

يتبع

روايات ساره احمد

تعليقات