أخر الاخبار

رواية اخويا والميراث الفصل الخامس والاخير بقلم هويدا زغلول

    

 رواية اخويا والميراث الفصل الخامس بقلم هويدا زغلول 

رواية اخويا والميراث الفصل الخامس والاخير بقلم هويدا زغلول


رواية اخويا والميراث بقلم هويدا زغلول  

اخويا والميراث الفصل الخامس والاخير 

الرواية متوفرة كاملة على مدونة

 المجد للقصص والحكايات  

ولكن يجب أن

 تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك باقي باقي الفصول


اخويا والميراث 

الحلقه الاخيره 
بقلم هويدا زغلول
ليلي _ يعني ممكن البس الحوار كله لمحمد جوسي انا كده كده عايزه اطلق منه مقابل انك تكتبلي ورث ابوك كله 
مراد _ انتي بتقولي اي لا طبعا مش موافق 
وانا مكنش قصدي اعمل فيها كده
ليلي _ لا والله واتفقاك مع نوسه انك 
لما نرجس تولد هترميها في الشارع
مراد _ كذابه ولو نوسه قالت الكلام ده تكون كدابه هي كمان الكلام ده ما حصلش
ليلي _ خلاص يا حبيبي براحتك بقى خليك على كلامك ده لما اروح اسمي على التسجيلات اللي مسجلاهالك نوسه للظابط 
مراد _ طيب اصبري هو انتي بتتكلمي بجد معقوله نرجس راحت
ليلي _ تعالى كده نتصل باخوها على التليفون ونشوفه هيقول لنا ايه وبعدها كلمت مجدي
واول كلامه ليا قال 
مجدي _، انتي ليكي عين  تتصلي بيا تاني بعد اللي اخوكي اعمله في اختي والله العظيم انا ما هسيب حق اختي الله يرحمك يا غاليه
ليلي _ ليه كده يا شيخ مجدي طب وانا ذنبي ايه ده انا حتى ناوي اقف معاك ونجيب حق نرجس
مجدي _ مش عايز منك ولا من اخوك حاجه انا هعرف اجيب حق اختي وهثبت بدكتور العلامات  اللي كان على جسمها اقفلي السكه واياك اشوف 
رقمك عندي تاني وبعدها قفلت 
ليلي _ ايه لسه مش مصدق اروح اجيب العقود علشان تمضيلي عليها واخرجك من هنا ولا ادخل المكتب اللي جنبك وابلغ أن مراتك راحت 
مراد _ هاتي العقود وانا هتنازل ليك علي كل حاجه وفعلا عمل كده وانا اخد كل حاجه 
وبعدها راحت نوسه عندو 
مراد _ هو انتي لك عين تيجي هنا تاني بعد اللي انت قولتي عليا كان لازم اعرف انك  لعبه
نوسه _ لا بقولك ايه بلاش طريقه كلامك دي يعني انا غلطانه انا جايه اودعك كان عادي سهله اقطع الورقه اللي بيني وبينك وانسى كل حاجه بس ما هونتيش علي
مراد _ امشي غوري مش عايز اشوف وشك هنا تاني
نوسه _ عيني يا باشا هعملك اللي انت عايزه مش هتشوفه وشي تاني بس حقي هعرف 
اخدو منك ازاي ولا اخدو ازاي مهي اختك لعبتها 
صح واخدت كل حاجه 
مراد _ غوري بقي من وشي وبعدها مشيت 
وانا كنت في شقتي وقاعده ومحمد جمبي 
وقالي 
محمد _ ايه يا حبيبتي امال فين الفلوس والعقود بتاعه الفيلا مش المفروض خلاص انتي اخدتي كل حاجه
ليلي _ اه بس انت كل اللي يفرق معاكي الشنطه دي نص مليون جنيه مقابل ورقه طلاقي
محمد _ الكلام الفارغ اللي انت بتقوليه ده مين قال لك ان انا عايزه اطلقك اصلا انا بحبك يا ليلى
ليلي _ انت بتحب فلوسي مش انا وبقولك انا دلوقتي اقدر اقوم كذه محامي ويطلقني منك احسن خد الفلوس علشان مطلعش من المولد 
بلا حمص 
محمد _بقى دي اخرتها يعني انا اعلمك كل حاجه وفي الاخر تقفي قدامي تقوليلي  الكلام ده
ليلي _ ان كان عاجبك يا حبيبي ها هتاخد الفلوس وطلق ولا اي وعلشان هو ندل 
اخد الفلوس وطلقني وروحت الفيلا الجديده 
والمفاجاه ان نرجس كانت قاعده ودخلت 
وقولت ليها 
ليلي _ حقك عليا معلش اتاخرت عليكي 
عامله اي دلوقتي 
نرجس _ الحمد لله كويسه ايه اخوك كتبلك كل حاجه زي ما اتفقنا
ليلي _ اه عمل كده وهرفع قضيه علشان اطلقك منه 
نرجس _ زعل عليا لما عرف ان انا روحت 
ليلي _ زعل على نفسه يا حبيبتي كان خايف ان يحصل له حاجه ووافق انه يتنازلي عن كل حاجه مقابل اني البس محمد القضيه
نرجس _ محمد طيب ليه دن غلبان 
ليلي _ غلبان انتي اللي غلبانه يا حبيبتي
المهم الفيلا دي هتكتب ب اسمك وب اسمي 
زي ما اتفقنا وهنعمل مشروع 
عمري ما هنسي انك ساعدتني في اللي حصل 
وبدأت افتكر يوم ما دخلت الاوضه في المستشفي علي نرجس 
نرجس _ شفتي يا ليلى اخوك عمل فيا ايه انا مش هسيب حقي
ليلي _ ومين قالك ان انا عايزاك تسيبي حقك بس الموضوع هيبقى اكبر من كده بشويه حطي ايدي في ايدك واوعدك اني هجيبلك حقك والله
نرجس _ اخوك مش سهل ودلوقتي معاه فلوس وهو يقدر يقوم 1000 محامي ويخرج من الموضوع بسرعه
ليلي _ خلاص يا حبيبتي ما بقاش سهل زي ما انت فاكره كده انه يعمل كده اعتمدي عليا 
بس وشوفي انا هعمل اي بس انا هبلغ عنه 
نرجس _ اعملي اللي بتعمل ايه بعد ابني ما راح  خلاص انا مبقتش حاطه  في دماغي اي حاجه
وراحت فعلا وبلغت عنه وبعدها كانت خارجه من المستشفي وانا معاها  وقالتلي
نرجس _ ارجوكي وديني بيت اخويا انا عايزه اكون هناك
ليلي  _ للاسف انا قولت لاخوك ان انتؤ روحتي انا اسفه اني بفول عليك والله بس انا عارفه ان الشيخ مجدي لا يمكن يكدب وانا محتاجه الفتره الجايه
نرجس _ انا مش فاهمه منك حاجه واللي دخل اخويا في الموضوع ده وليه تقولي كده
ليلي _تعالي معايا بس هوديكي الفيلا الجديده وبعد كده هنتكلم في اي حاجه 
                 #رجوع 
وبعدها خرج مراد من السجن بعد ما مراته 
اتنازلت  وراح شقته والباب خبط وفتح وكان محضر فتح وقال 
مراد _ خير حضرتك عايز ايه
المحضر _ استلم حضرتك مني الجواب ده مراتك رافعه عليك قضيه خلع
مراد _ خلع ايه ده كان جوازه عرفي وهي قطعت  الورقه وبعدها مسك الورقه وشاف اسم نرجس 
اه يا بنت ال وراح الفيلا ونزلت نرجس 
ليه وقالت 
نرجس _ هو انت ليك عين  تيجي هنا تاني بعد اللي حصل 
مراد _ بتلعبوا عليا انتوا الاتنين والله ما هسيب حقي طب على الاقل دي نصيبي ف ورث  ابويا
وخرجت انا وقولت ليه 
ليلي _ اي ده هو انت متعرفش مش الطماع 
مش بيروث وأحمد ربنا ان خرجناك من الحبس 
مراد _ اخص عليك وانا عليك جوزك يا نرجس تعملي فيه كده
نرجس _ ده اخر طبعا يا مراد امشي اطلع بره مش عايزه اشوف وشك هنا تاني وبعدها 
مشي وانا اشتغلت انا ونرجس بعد ما أطلقت 
وسبت لاخويا شقته اللي عايش فيها 
هو برضه اخويا مش هاخد منه كل حاجه
وده كان آخره الطمع فيها أي لو كان قسم 
الورث بعدل ربنا 

لقراءه وتحميل رواية اخويا والميراث كامله هنا 👇👇

يمكن للتواصل معنا عبر 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام 

  1. الانضمام
يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام 

او الانضمام علي جروب الفيس بوك 

  1.  الانضمام 

وبكده تكون خلصت قصتنا

تعليقات