بنت بالايجارالحلقه الاولي
رواية بنت بالايجار الفصل الاول بقلم هويدا زغلول
بقلم هويدا زغلول
الام
جواز اي يا ام جواز انتي عارفه انتي بتكسبي
في اليوم كام جوزك ده هيرضي يديكي الفلوس
اللي بتخديها دي
سهير
بس من القرف انا زهقت ان اكون كل يوم
في حضن راجل شكل حرام عليكي هو انا مش
بصعب عليكي
الام _قالوها زمان اللي يصعب عليك يفرقك
يا نن عين امك ، وقبل ما بندأ الحكايه اعرفكم
بنفسي أنا سهير بنت بسيطه اوي وفاكره
يوم ما كنت وافقه قدام المرايا وماما دخلت
عليا وقالت
الام _طول عمرك عسل يابت ومكنتش فاكره
ان شكلك ده هيجيب لينا السعد والهنا يابت
سهير _اقصدك اي أنا مش فاهمه اوعي تقولي
ان جالي عريس كويس وغني كمان
الام _ هو حاجه زي كده جواز اي يابت يعني
راجل يتحكم فيكي ويفضل يقولك رايحه
فين وجايه منين لا انتي هيدخلك راجل دلوقتي
ويقعد معاكي ساعه وبعدين هيخرج ويديكي
فلوس كتير اوي
سهير _مش فاهمه يا ماما يقعد معايا ليه
الام _هو هيدخل يفهمك يا حبيبتي ادخل يا معلم تعالي ، وبعدها خرجت ماما وانا قولت
سهير _اي مالك واقف كده ليه ومالك .عامل
تبص ليا كده ليه
.عبدالله _امك قالتلي انك حلوه بس مكنتش
فاكر انك حلوه اوي كده , وماما كانت
قاعده في الصاله وسامعه عياطي وقالت
الام _هههه دلع بنات صحيح ، وبعدها خرج
عبدالله وهو ماسك جلابيته في ايدو وقال
عبدالله _بصراحه البت حلوه اوي ما تخليني
اتجوزها وهديكي الفلوس اللي انتي
عايزها والله
الام _لا دي مهرها غالي اوي وانت مش هتقدر
عليه ايدك علي الفلوس اللي اتفقنا عليها
عبدالله _ خدي الفلوس اهي بس اوعي يعرف
ان انا جيت هنا ولا عملت كده
الام _ههههه هفضح نفسي بنفسي يعني
اكيد مش هعمل كده ، وبعدها مشي عبدالله
وماما دخلت عندي وقالت
الام _مالك يا حبيبتي عامله تعيطتي ليه فيكي
اي يا نن عين امك اوعي تقولي ان في حاجه
وجعاكي ، وانا قومت من عالسرير وقولت ليها
سهير _هو انتي طبيعيه بجد انتي مش عارفه انتي عملتي فيا ايه انتي زي امي انتي
الام _ايوه ام اللي خايفه علي بنتها من الفقر
بوصي ادنا كام في ساعه واحده يابت خدي
الفلوس اللي انتي عايزه وروحي هاتي
اللي نفسك فيه
سهير _نفسي امشي ومش عايزه
اشوف وشك تاني أنا مش طايقه نفسي
كنتي عملتي كده انتي يا شيخه
الام _ياريت يا حبيبتي بس الناس عايزه
البت الصغيره يدخلوا العظمه الكبيره
دي يعملوا بيها اي قومي قومي خدي
دش وانزلي هاتي كل حاجه نفسك فيها
، وبعدها خرجت من الاوضه وانا روحت عند مريم
صاحبتي
مريم _سهير والله كنتي لسه في بالي
عامله اي تعالي ادخلي ، وبعدها دخلنا
واقعدنا وقالت مالك يا سهير شكلك عامل
ليه كده
سهير _هو لو انتي عملتي حاجه غلط
بس غصب عنك ربنا هيسامحك
مريم _مافيش حاجه اسمها غصب عنك
يا حبيبتي ربنا مدينا عقل علشان نميز
بيه الصح والغلط
سهير _ بس لما يكون حد اقوي منك
هو ةللي عايزك تعملي الغلط ده وانتي
مش عارفه تقولي ليه لا
مريم _فيه اي ما تقولي ليا كل حاجه مالك
شكلك مخنوق اوي
سهير _ابدا مافيش أنا بس مخنوقه شويه
وكنت عايزه افضفض بس مش كل
الكلام اللي ينفع يتقال
مريم _بقولك اي أنا ليا واحده صاحبتي باباه
شيخ بصراحه كده لما كنت مخنوقه روحت ليه
قرأ عليا قران حسيت أن مرتاحه اوي
سهير _ارجوكي وديني ليه بسرعه بجد انا مخنوقه
اوي ، وفعلا روحنا وفي بيت ماما كانت
قاعده مع راجل وعامل ترن عليا وقالت
الام _كده برضه يا سهير والله لطلع عينك
بس لما تيجي
الراجل _امال فين بنتك اللي قولتي عليها
يا ست انتي انا ورايا شغل كثير
الام _ جايه يا اخويا جايه طول بالك بس
هي نزلت تجيب حاجات بنات وجايه عالطول
الراجل _لا بقولك اي هاتي الفلوس ولما
بنتك تيجي رقمي معاكي ابقي رني عليا ،
اخد الفلوس ومشي
الام _والله لطلع عينك بس اصبري عليا
با جزمه يا سهير ، وفي بيت صاحبه مريم
دخلنا ومريم قالت
.مريم _ والله وحشاني يا اسماء عامله اي
اسماء _بخير والله امال مين اللي معاكي دي
اول مره اشوفها
مريم _دي سهير صاحبتي بس بصراحه
محتاجين بابكي يقريها لو ينفع يعني
اصلها مخنوقه اوي
اسماء _مافيش مشكله بس تعالي البسك
طرحه لانك لو دخلتي كده علي بابا مش هيحصل كويس ، وبعدها لبست طرحه ودخلنا
واسماء قالت
اسماء _معلش يا بابا فيه واحده معرفه مريم
مخنوقه شويه وعايزك ترقيها ، وكانت
الصدمه لما اداني وشه وطلع الراجل اللي كان
عندنا وقال
عبدالله _تعالي اتفضلي وبعدها بص ليا وقالي
انتي تعرفي البت دي منين يا اسماء
امشي اطلعي برا بيتي ، وفي الوقت ده انا
قولت
لقراءة أو تحميل رواية طعنت في شرفي الفصل الثاني من هنا 👇
لقراءه وتحميل الرواية بنت بالايجار كامله هنا 👇👇
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
الانضمامولحد هنا تكون خلصت حلقتنا