أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن الكاتبة بسنت عبد القادر

 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن للكاتبة بسنت عبد القادر 



 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي للكاتبة بسنت عبد القادر



رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن الكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي  للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي للكاتبة بسنت عبد القادر


"يَبْدَأ الْإِنْسَانِ فِي الْحَيَاةِ عِنْدَمَا يَسْتَطِيع الْحَيَاة خَارِج نَفْسِه "


داخل سياره تامر : 

كانت ماسه و تامر في غايه السعاده تقوم ماسه بتشغيل الاغاني و تغني مع تامر و احس و للاول مره انه حر كانت السياره بها فتحت سقف قال تامر الي ماسه : 

ماسي ممكن أطلع من فتحه السقف و عم محمد يزود السرعه عايز احس أني بطير 

قالت ماسه بحب : 

بس كده عم محمد أفتح السقف و أجري عشان تامر يحس أنه ليه جناحات بيضه و طاير في السما 

قال السائق : 

امرك يا ماسه 

و بالفعل قام السائق بفتح السقف و تامر دخل من هذه الفتحه الموجده في سقف السياره الي الاعلي حتي اصبح نصف جسده في الخارج و فتح زراعيه و اغمض عينيه 
ا

بتسمت ماسه علي سعاده تامر و كم هو سعيد لهذه الدرجة قالت ماسه الي السائق: 

عم محمد انا كمان هطلع معاه عايزه احس اني طايره 

قال السائق: 

امرك يا ماسه 

و بالفعل صعدت ايضا بجانب تامر و قالت له: 

ممكن اطير معاك؟ 

أجاب تامر بحب : 

طيري معايا يا ماسي و غني 

قالت ماسه بطفولية : 

هختار انا الاغنيه 

رد عليها تامر بحنان: 

اعملي إلي نفسك فيه يا ماسي المهم أكون حفظها أنا كمان عشان اغنيها معاكي 

بدأت ماسه بالغناء: 

يا اللي بتسأل عن الحياة
خدها كده زي ما هي
فيها ابتسامة وفيها آه
فيها قاسية وحنية

اكمل تامر :

ياما الحياة فيها
اللي بيشقيها
واللي بيرضيها
واللي يقاسيها

بدا الاثنين يغني سويا: 

يا اللي بتسأل عن الحياة
خدها كده زى ما هي
فيها ابتسامة وفيها آه
فيها قاسية وحنية
ياما الحياة فيها
اللي بيشقيها
واللي بيرضيها
واللي يقاسيها

اكملت ماسه و قالت: 

الدنيا ريشة في هوا
طايرة بغير جناحين
إحنا النهاردة سوا
وبكرة هنكون فين
في الدنيا، في الدنيا

غني تامر و قال: 

دنيا دور مهما دور
ماهي بتدور سوا بينا
في عطشنا في المنا
ما بتنساش تدوينا 

اكملت ماسه:

دنيا دور مهما دور
ماهي بتدور سوا بينا
في عطشنا في المنا
ما بتنساش تدوينا

غني تامر و ماسه سوايا:

لينا الحب لينا قبل الجراح ما تدق بابنا 
جينا و مادين ايدينا قبل الجراح
ما تدق بانا
جينا و مادين ايدينا الي ينصفنا اهو من نصيبنا 
دنيا بتلعب بينا ليه؟
ايه راح ناخد من ده ايه 

قال الاثنان بصوت عالي و ايديهم مفروده كأنها اجنحه طير: 

ايه راح ناخد من ده ايه 

احس كل من ماسه و تامر انه يحتاج الاخر ماسه كانت تحتاج ان تحس بأحساس الامومه و الحب الغير مشروط و التحسن و من الصعب ان اتكون ام لشخص كبير في العشرين من عمره شخص لا يريد الا الحب و الحنان حب الام للابنها اما تامر احس ان ماسه هي الحياه هي امه الروحيه ساعات يحس كأن روح والدته بها يحس بالسعاده هو لا يقدر العيش بدونها ليس حب بين رجل و مرأه انما ام للابنها بغض النظر علي انه طويل القامه عليها و لكن احس ان هناك من سيختبئ ورائه و يحمي و يأخد بيده كي يري الدنيا بجمالها هذا الشخص ماسه هي ماسته و هي كل دنيته قالت ماسه الي تامر بعد ان نزل كل من هما من فتحه سقف السياره قالت له : 

تامر بتثق فيا؟

اجاب تامر بتلقائيا : 

اكتر من نفسي 

اخذت ماسه رابط و قامت بربط عين تامر 

قال تامر بزعر: 

ايه يا ماسه هتعملي ايه ؟!

ردت عليه ماسه بعد ان امسكت بيده: 

ثق فيا و أمسك أيدي و أمشي معايا 

ترجل تامر من السياره و هو يمسك يدها بقوه احس أنه يطلع علي درج تقدم عده خطوات قال تامر : 

اشيله؟ 

أجابت ماسه : 

لا يا تيكو لسه

تتقدم تامر حتي وصل الي باب فتح السائق المنزل دون صوت و تقدم من امام ماسه 
ق

ال تامر بتسأل: 

اشيله يا ماسي؟! 

أجابت ماسه بحب : 

فتح يا تيكو عنيك 

عندما فتح تامر عينيه لم يصدق و قد بدأت عينه تدمع قالت ماسه بحب : 

ده البيت الرسمته علي لوحه ال Ipad و الديكورات زي ما كان نفسك فيها و الاهم انه علي البحر و البيت ده بتاع تامر و بس 

قال تامر بصوت مبحوح: 

ده زي ما كنت عايزه بظبط 

اخذت بيده و قالت ماسه : 

و لسه هوريك الباقي 

قامت ماسه بأمساك يد تامر و تقدموا إلي التراس شهق تامر من جمال المنظر 

قالت ماسه بحب : 

عجبك التراس زي ما كنت عايزه بظبط 

قال تامر بفرح طفل والدته اتت له بهدايه :

ايوا بظبط يا ماسي بظبط

قالت ماسي ممسكه بيده : 

و لسه هفرجك علي اوضتك 

اخذت ماسه يد تامر و تقدمه بخطوات عده حتي وصلوا الي الغرفه تامر ثم توقفوا امام الباب و ماسه سبقته وقفت امام الباب كأنها تسد طريق الباب عليه حتي لا يدخل سألها تامر بتعجب : 

في ايه يا ماسي ؟!

رد عليه ماسه بحب : 

جاهز 

أجاب تامر : 

مش فاهم حاجه بس جاهز 

فتحت ماسه الباب إلي تامر و هي باب غرفته عندما فتح الباب شهق تامر مره اخري غرف تطل علي البحر و كل الغرفه عباره عن حائط زجاجي

قالت ماسه بحب : 

عجبتك زي ااي كنت عايزها بظبط ؟!

شهق تامر و قال بفرح: 

ايوا بظبط بظبط Yes Yes 

ثم ذهبوا الي غرفه اخري و قالت : 

ديه بقي انا متأكده انك هتحبها اوي 

فتحت الباب كانت عباره عن Game room مليئه بكل الالعاب و شاشه كبيره جدا
وقفت في نصف المنزل و قالت: 

كل حاجه يا تيكو بتحبها و عايزها هنا 

قال تامر بحب: 

انتي احسن حاجه حصلتلي يارب يديمك ليا يا ماسي 

قالت ماسه :

و يديمك يا تيكو ها تحب تاكل ايه ؟!

قال تامر بفرح : 

انا عايز افجأءك اني بعرف اعمل كل جميع الاصناف حادق و حلو و كل الاكلات غربي وشرقية و العصاير الفرش 

قالت ماسه بفرح أيضاً : 

بجد طب ينفع ابقي مساعده الشيف تامر ؟! 

أجاب تامر بحب : 

طبعاً هناكل و بعد كده نشرب شاي و نروح Game Room و بعد كده نتفرج علي فيلم و ننام

قالت ماسه بحب : 

عيوني يا تيكو

 
في قصر العوامري 


في مكتب نوح :



كان كل من كادر و زين يجلس و نوح يأخذ المكتب ذهاباً و ايابا قال نوح بصوت غاضب : 

هتكون راحت فين إيه الارض أنشأت و بلعتها ما أنا مشغل نسوان معايا مش عارفين يجبولي حتت بت لا راحت ولا جت 

كان كلا من زين و كادر ينظرون اليه بأندهاش هنا طفح الكيل بنوخ و صرخ بهم و قال: 

إيه أم البرود إلي أنتم فيه ده شايفني عمال اولع و انتم سكتين يلعن ابوك برودكم

رد عليه كادر ببرود لقد سأم من نوح و تصرفاته:

عايزني أقولك إيه ما أنا قولتلك و سألتك بتحبها قولتلي لا بتدور عليها عايز منها إيه ؟! 

رد عليه نوح بوحشيه: 

مش أنا إلي أحب بس مش أنا إلي حاجه تبقي ملكي أنا ، ملك نوح راجح العوامري و معرفش طرقها 

هنا قد انفجر زين حرفيا و قال بغضب جحيمي : 

ملكك إزاي يعني ملكك مين يلا إيه ملكك ديه هي عربيه ديه انسانه أنت إيه بجد مش طبيعي أنت شخصيتك متملكه و انا إلي قولت للبنت ده نوح كان ملهوف عليكي عشان اطمنها لما طلبت إني احميها منك 

قال كادر و نوح في صوت واحد: 

نعم؟!!

رد علهم زين بألم : 

ايوا قالتلي احميها منك و أنك بتدمر حياتها و أنها بتكرهك أنت فعلا دمرت حياتها يا نوح و علي فكره البنت مكنتش خايفه و هي بتقول لا ده عشان تخلص منك أبعد عنها يا نوح عشان لو اتعرضتلها صدقني هقفلك و هنخسر بعض 


يا بنت الكلب يا ماسه الكلب تقع تحت أيدي بس 

نظر كادر له ثم وضع يده علي جبينه هذا هو نوح العوامري يا حضرات لا حياه لمن تنادي 
دق باب المكتب و دخل الجد شعيب قال بسخريه : 

متجمعين عند النبي يا اوباش 

قال جميعهم بدهشة :

اوباش؟!!

أجاب الجد شعيب بسخرية : 

ايوا اوباش إيه بتدببروا لي إيه ما مجمع إلا ما وفق أن شاء الله 

قال نوح و صبره ينفذ : 

جدي و نبي سبنا في حالنا

قال الجد بسخرية :

اسبكم ده كل واحد فيكم عايز يتربي من أول و جديد عندك مثلاً كادر باشا دنجوان عصروا و زمانه من واحده لي واحده حياه كلها قرف لحد ما بقي عنده ٣٨ سنه عملت إيه في حياتك كله قرف قي قرف علي فكره زي ما نوح ميستهلش ماسه أنت كمان متحلمش بوهج حتي 

نظر له كادر بأندهاش اكمل الجد : 

اه عارف أنك بتحبها لا بتعشقها بس أنت إنسان أناني و مغرور عايز كل حاجه و في الأخر هيجي الي هيحب الي يقدرها و يخدها منك 

قال كاد بغضب : 

نعم! ده أنا امحيه من علي وش الارض وهج بتاعتي ملكي أنا مش هتبقي لحد تاني و مش هتحب حد غيري أنا يا انا يا مفيش خالص طول ما أنا عايش و لو مت هتموت معايا برده محدش هيجي و لا هيلمس شعره منها غيري 

قال نوح بسخرية : 

الصلاه علي النبي لا بجد أنت عندك انفصام شخصيه ده أنت حتي مقولتش بحبها حتي فالح بس تقولي بدور علي ماسه ليه و أنت مش بتحبها لو قولت حاجه تاني او نصيحه هرقد في المستشفي يجي سنتين قدام 

قال زين بهيام: 

أنا عن نفسي حياتي كانت فاضيه بس لما شوفت فيروزه في المستشفي قلبي دق حسيت أني ممكن أمشي مشوار طويل بس عشان انول رضها و تحبني يمكن أكون أناني برده بس أنا مش عايزها تحب حد غيري أنا هعيش و هموت و أنا بدوب فيها عايز اخلف منها يجي ٤ عيال و يكونوا بنات بس عشان شبها نسافر نلعب نطط بعشق التراب إلي بتمشي عليه هحطها تاج علي راسي لو طلبت نجمه من السما هجبهلها بس تحبني أن شاء الله ربع حبي ليها بس تحبني 

نظر نوح و كادر الي زين بأندهاش لا بصدمه كبيره زين دائما شخص عملي مثقف يتعامل مع المرأه بحترام لم يحب في حياته لا يصدق ان في يوم من الايام و هو صديقهم يعشق و يتغزل هكذا قال جد بأبتسامه فخر : 

اكتر واحد فيهم لحترمك يا زين أنت قوي و راجل عادل و عاشق مش بتخاف تخبي مشاعرك قرب يابني منها و ان شاء الله هتكون من نصيبك 

ثم نظر الي كل من نوح و كادر : 

أما أنتم بقي يارب يا نوح ما تلاقي ماسه و تفضل علي نارك و أنت يا كادر الهي وهج تديك علي دماغك ولا تعبرك و تلاقي سيد سيدك 

ثم ذهب الجد و اغلق باب المكتب و تركهم و كان زين يضحك بهستريه و شماته عليهم قال نوح الي زين بغضب : 

ولا لماها بدل ما المهالك 

قال زين بغضب : 

هي ايه ديه يلا ؟!

رد عليه بسخرية :

نفسك يا روح امك نفسك 

ضحك كادر عليهم ثم تغيرت ملامح وجه و قال نبره حزينه: 

هم يضحك و هم يبكي وهج فقدت النطق ساعات بروح ازورها بس هي حتي مش شايفني فيروزه عارفه اني مهتم بيها بس احساسي انها عايشه زي الميتين ده بيموتني مش قادر اشوفها كده عايزها ترجع وهج الي شوفتها في الحضانه الي مفرقش معاها كادر نصار الي ادتني كلمتين كأني طفل و هي امي كانت منوره و حلوه اجمل ست شوفتها في حياتي عارفين انا نفسي ديه تبقي ام عيالي اول مره احس اني نفسي يبقي ليا ابن بس من وهج بس وهجي وهج قلبي و كياني 

نظر كل من زين و نوح علي كادر هذه أول مره يشاهدوا صديقهم هكذا هل هذه لعنه الحب ؟ نعم انها لعنه الحب يا ساده هي اقوي لعنه تجعل الانسان خاضع، يتألم، يعشق و يفكر في المستحيل فكر نوح ان لا يمكن ان يقع في اللعنه الحب مره اخري هو يريد ام لطفله لانه يعلم ان فارس يحبها و يريدها امه و سيكون حزين اذا ابتعدت عنه لكن مشاعر و حب تبا لكل من هما فكر زين في فيروزته الجميله الرقيقه كم كان يحلم بفتاه مثلها هو ليس متملك و لكن لا يريد منها ان تحب احد سواه يدعي الله ان تكون من نصيبه .

في منزل وهج : 


في غرفه وهج: 


كانن فيروزه تقيم مع وهج حزينه علي حاله وهج القويه التي زبلت لا تتكلم و لا تأكل شئ شاحبه الوجه كانت فيروزه تبكي علي حالها من ناحيه و حاله وهج من ناحيه و من ناحيه اخري ما حدث مع ماسه خسرت اعظم صديقه وفيه لها كانت اعطت الفرصه لها كي تقول و تشرح كامن اعطاتها وهج الفرصه و لكن فد فات الاوان .

في منزل ماسه :


كانت خديجه تبكي علي ابنتها فهي لم تأتي حتي الان هل تركت المنزل لهم ؟ هل ستتركهم الي الابد؟ كانت كل هذه الاسأله تدور في خاطر خديجه اما عامر فكان في الغرفه يصلي و يبكي و يدعو الله ان يغفر له و يسامحه و ان تكون ابنته سامحته و هو أقسم علي تعويضها عن كل شئ من حب فقط ترجع الي المنزل اما رامي فكان خائف علي اخته و لكن في نفس الوقت كان يغلي من داخله من كل ما حدث اخته تعرف نوح العوامري و ايهم الزيني و لم تكتفي بذلك بل تعلم تامر الزيني أيضًا و ذهبت معه امام اعين الجميع و هي تمسك بيده كم فضيحه سببتها له من نوح الي تامر كان يتمني ان يكون هو الاكبر حتي يريها و يقوم بأعاده تربيتها من جديد كما يقال كسر ضلع المرأه لكي ينمو ٤٤ ضلع لها.


بعد أن تأكدت ماسه أن تامر أخذ ادويته و نام نوما عميقاً ذهبت الي تراس ثم ذهبت حتي وصلت الي الشاطئ البحر كانت تفكر في كل شي وهج و ما قالته لها و من ثم اهلها و ايضا فيروزه احست انها خسرت كل شئ
فكرت ايضا بفارس طفلها ماذا سيحدث عندما تبتعد عنه و تترك الحضانه ولا تري مره اخري هل سيحدث شئ له ؟ كانت خائفه و تدعي الله الا يصيبه مكره اما اخر شئ فكرت فيه هو نوح ، نوح العوامري هذا الرجل الوسيم ذو ملامح جذابه تجعلك تقول فيه الأشعار و الغزل الصريح و لكن قسوه قلبه و تبلد مشاعره كم أنه مجرم و يستحق العقاب و لكن يجب ان تعترف انها احبته ، نعم هي احبته احبت جلاد قلبها .

غنت ماسه و قالت و هي تبكي : 

طريقي ولازم أمشي فيه
مفروض عليّ ومفروض عليه
لا أنا قادرة إني منه أرجع
ولا عرفة حتى نهايته إيه
طريقي ولازم أمشي فيه
مفروض عليّ ومفروض عليه
لا أنا قادرة إني منه أرجع
ولا عرفة حتى نهايته إيه

طريقي ولازم أمشي فيه
مفروض عليّ ومفروض عليه
لا أنا قادرة إني منه أرجع
ولا عرفة حتى نهايته إيه
طريقي ولازم أمشي فيه
مفروض عليّ ومفروض عليه
لا أنا قادرة إني منه أرجع
ولا عرفة حتى نهايته إيه

يهزمني هو مرة وأبكي له وأقوله ليه، ليه
وفي وسط بكايا أبتسم له وأبص له وأضحك عليه
إيه اللي عايزه مني وأنا عايزة منه إيه
في حلقة مفقودة وما بينا صراع يا ليّ يا إما ليه

طريقي

هحلم وحلمي مصدقاه
وإن راح لفين هفضل وراه
وإن جيتي يا دنيا عليّ مرة
طريقي برضه مكملاه
يهزمني هو مرة، وأبكي له وأقوله ليه، ليه
وفي وسط بكايا أبتسم له وأبص له وأضحك عليه
إيه اللي عايزه مني وأنا عايزة منه إيه
في حلقة مفقودة وما بينا صراع يا ليّ يا إما ليه

طريقي

يهزمني هو مرة وأبكي له وأقوله ليه، ليه
وفي وسط بكايا أبتسم له وأبص له وأضحك عليه
إيه اللي عايزه مني، وأنا عايزة منه إيه
في حلقة مفقودة وما بينا صراع يا ليّ يا إما ليه

طريقي

طريقي

انهنت من الغناء و هي تبكي و ذهبت الي غرفتها و لكن لم يغلبها النوم في ذلك الوقت كان زين و كادر يقودوا السياره بسرعه جنونيه حتي يلحقوا بسياره نوح نوح قرر ان يذهب للايهم الزيني و سيعرف مكانها مهما حصل و مهما كلفه الثمن . 

قال زين بخوف و غضب علي نوح : 

هيودي نفسه في داهيه 

هنا وصل نوح امام قصر ايهم الزيني ثم وقف امام بوابه القصر و صف سيارته و نزل منها دون غلق الباب و قال بصوت عالي و غضب جحيمي يحرق اليابس و الاخصر : 

ايهم يا زيني اطلعلي و قولي ماسه فين بدل ما اطلع عين امك انهارده.

في قصر ايهم الزيني : 



ابتسم ايهم ابتسامه شيطانيه لانه يعلم ان نوح سيأتي له عاجلا ام اجلا وصل زين و كادر و صف كادر سيارته وجده يصرخ كالمجنون و يردد: 

تعالي يا زيني لو راجل اطلعلي بدل ما أدخل اجيبك من بيتك و مش هحلك ورحمه أمي 



امسكه زين و قال بأنفعال: 

نوح أهدي أنت بتعمل مصييه أنت ممكن يتعملك محضر تعدي و إزعاج و أيهم عايزك تعمل كده 

و قال نوح بهدوء ما قبل العاصفه : 

تمام تمام همشي



و ذهب الي سيارته احس كل من كادر و زين ان هناك مصيبه ستحل عليهم في الحال بسبب هدوء نوح المريب و لكن الصدمه التي لجمتهم هو اقتحام نوح بسيارته قصر ايهم و كسر بوابه القصر .

داخل القصر : 

كان ايهم يري ما يحدث و يضحك بصوت عالي نزلت رودينا و قالت برعب : 

هو في ايه ده صوت نوح يالهوي ده كسر البوابه و دخل 



أمسك أيهم وجهها و قال بغضب و غيره عمياء: 

لو جبتي سيرته أو طلعتي بره هعذبك عذاب ايهم الزيني الشيطان فاهمه ؟!

قالت رودينا برعب : 

فاهمه فاهمه 

ثم ركضت الي جناحها كي تشاهد ماذا سيحدث بين ايهم و نوح 

في الخارج : 

قال زين الي نوح بأنفعال و غضب جحيمي: 

أنت مش طبيعي أنت مجنون رسمي أيهم هينزل عليك بسلسله محاضر اقتحام و إزعاج و تعدي و أنا لو قالي هبقي شاهد و هنعمل محضر و هحقق معاك 

قال كادر موجه الكلام الي زين : 

اهدي يا زين مش هتوصل لكده 

أجاب زين بيرود و قال : 

و لو وصلت ده واجبي و هعمله 

تركهم نوح و ركض ثم ركض كل من زين و نوح لمنعه من افتعال مصائب اكثر من ذلك
ركض و مازال يصرخ و يقول: 

أيهم يا إبن الكلب اطلعلي 



في داخل 

هندم أيهم نفسه و أشعل السيجار كي يخرج لهم و خرج بالفعل .

في الخارج : 

خرج ايهم اخيرا و هو يمسك السيجارة و يدخن ببرود و قال: 

نوح باشا عندنا منورنا والله اهلا بيك 

ثم نظر ايهم علي البوابه المكسوره اثر الاقتحام و قال ببرود اكثر: 

تؤ تؤ و كسرت البوابه معلش ولا يهمك فداك ده انت نوح العوامري برده 

ثم ابتسم ابتسامه تسليه ثم ضحك و قال بأستفسار : 

خير يا نوح باشا أنت و كادر و زين إيه الموضوع المهم إلي يخلي نوح بيه يكسرلي البوابه و يقتحم القصر بالشكل ده 

صدم كل من كادر و زين من برود ايهم رد فعل غير متوقع مستفز افقه علي توجه نوح الي ايهم و امسكه من تلبيه قميصه و قال نوح بصوت هز اركان القصر : 

فين ماسه يا حيوان يا سادي هي و أخوك راحوا فين هتقولي و لا أطلع بي روحك 

قال كادر و هو يحاول ان يفصل بين نوح و ايهم بأنفعال: 

مش كده يا نوح 

رد عليه ايهم بستتفزاز : 

و أنا أعرف منين أنت بتهجم عليا في قصري و كسرت البوابه عايزني اجبهالك منين هي اختفت بح خلاص مش هتظهر إلا لما تبقي هي عايزه غير كده خلص الكلام 

قال نوح بهدوء : 

تمام

ثم سمر ساعديه قمصيه و لكم ايهم اوقعه علي الارض كان يضرب ايهم بغل خطف طليقته و الان ماسه سيقتله تدخل كل من زين و كادر كانوا يقومه بفصله عن ايهم بصعوبه حتي لا يقتل ايهم .

في جناح رودينا:



كانت تشاهد كل هذا هي يحدث نوح اصبح قوي و ايهم لم يعرف حتي تسديد ضربه واحده له ستنخلص من ايهم في اقرب وقت بعد ان تحمل منه و ترفع قضيه طلاق بسبب سوء معامله و انه شخص سادي و يعذبها و يمارس معاها الجنس بالإكراه و تعود الي نوح و قصر العوامري و أبنها فارس مره اخري و اتت اليها فكره شيطانيه و هي أن تساعد المدعو نيره علي تخلص من ماسه حتي يصبح نوح لها ثم بعد ذلك تتخلص من نيره للأبد و ترجع إلي مكانها الاصلي .

في خارج القصر 

قال ايهم الي نوح ببرود و استفزاز : 

أنا عارف إني حارق دمك مش هتعرف توصلها و إلي عملته هردهولك بس في الشغل 

قال نوح قبل ان يغادر بغضب جحيمي : 

و حياه المرحومه أمك و المرحومه أمي لخسرك كل حاجه و هخليك تتصدم في كل حاجه حوليك لحد لما تتجنن

ثم بصق عليه و غادر مع كادر و زين قال زين بأنفعال: 

بطل جنان يا نوح 



قال كادر بغضب : 

عايز من أم الي جابوا ايه ؟!

قال نوح قبل ان يترجل سيارته : 

هجبها حتي لو كانت في بطن الحوت و هتبقي ملكي غصب عنها و بكره تشوفه أنا هعمل إيه
في قصر العوامري 



اليوم التالي :

في صباح اليوم التالي :

اجتمعت العائله علي رأسهم الجد شعيب قال للجميع : 

صباح الخير 

اجاب الجميع : 

صباح الخير 

نزل فارس من علي درج و هو يركض الي جده شعيب مستعد حتي يذهب الي الحضانه حتي يري ماسهزقال فارس الي جده شعيب : 

صباح الخير يا جدو 

أجاب الجد بحنان : 

صباح الخير يا قلب جدو جاهز للحضانه ؟! 

أجاب فارس بحماس : 

جاهز 

كان الجد يشفق علي ابن حفيده فارس سيحزن كثيرا عندما يعلم ان ماسه لم تعد تعمل في الحضانه قال الجد بتسأل: 

امال فين نوح ؟ 

في جناح نوح: 



لم ينم نوح طول اليل يفكر في ماسه و كيف هربت منه و اختفت هي ملكه هو فقط لا واحده من نساء ترفض نوح العوامري و ستصبح له عاجلاً ام أجلا اخذ يفكر في طرق كثير للانتقام من ايهم و تلك الحقيره الخائنه طليقته اخذ يفكر عندما تصبح ماسه ملكه سيعاقبها علي الكثير و الكثير بسبب تحديها له دائما ارتدي نوح ملابسه و نزل من علي الدرج ثم توجه الي مائده و قبل يد جده و قال : 

صباح الخير يا جدو 



اجاب الجد : 

صباح الخير يا نوح ايه مالك وشك مش عجبني ؟!

أجاب نوح ببرود: 

لا بس مانمتش كويس اليومين دول 

قال الجد بسخريه : 

و مين الي قالق منامك يا نوح باشا ؟!

أجاب نوح دون نظر له : 

الشغل يا جدو مفيش حاجه ارق عادي 

نهض نوح و اخذ فارس الي الحضانه و هو علي علم ان ابنه سيحزن كثيرا بسبب عدم وجود ماسه و هذا كفيل بتزايد غضب نوح منها 

منزل وهج : 

ذهب الجد الي منزل وهج كي يتطمأن عليها حيث ان فيروزه قامت بمهاتفته و اخباره عن حاله وهج دق شعيب العوامري الباب و قامت فيروزه بفتح الباب و ارتمت في احضانه و قالت : 

وهج يا جدو مش بتكلم و مش بتاكل مش بتبص لي حد بتبص علي الشباك كأنها مستنيها ترجع مستنيها مستنيه ماسه ترجع وهج دبلت و انا دبلت احنا وحشين اوي يا جدو 



احتضنها الجد و قال بحب : 

لا يا قلب جدو شعيب انتم مش وحشين 

في منزل ماسه :

كانت خديجه تبكي علي الاريكه ابنتها لم تأتي منذ ما حدث حاولت تصل لها و لكن بلا فائده 
ا

ما عامر احس ان روحه قد غادرت جسده زاد التعب عليه اصبح يبكي مثل الاطفال و لكن لن يسكن بعد الان يجب ان يجدها .

قال عامر بغضب : 



انا هروح شركه ايهم الزيني هو اكيد عارف هي فين حتي لو مقليش يطمني 

قال رامي بسماجه: 

حتي لو مقلكش إزاي يعني بنت تبات بره عادي مع واحد منعرفعهوش انت المفروض تجبها من شعرها و..

لم يكمل كلمه قد طفح الكيل صفعه اكثر من ١٠ صفعات علي وجه و بصق عليه و قال له بقهر : 

كفايه بقي يا حيوان كلام علي اختك أنت إيه جبله يكش تولع أنت و الناس يارتني ما خلفتك عيل اتحسب عليا راجل و هو نطع معندهوش ريحه الرجوله جتك القرف 

كانت خديجه تنظر الي رامي بأحتقار : 

أنت لا ابني و لا اعرفك يلعن اليوم الي خلفتك فيه كانت دايما بتحس اننا بنفضلك عنها دلعناك كتير بس أنت حيوان متستهلش اصلا

ثم تركهم عامر و توجه الي شركه ايهم ازيني 

في شركه ايهم الزيني : 

دخل عامر الي شركه ثم توجه الي مكتب السكرتريه قالت السكرتريه بتسأل: 

حضرتك مين ؟ في معاد سابق مع ايهم بيه 



رد عليها عامر ببرود و دون النظر لها بسبب ملابسها الفاضحه : 

عامر الشناوي قولي للايهم بيه اني عايز اقبله ضروري 

قالت السكرتارية بتلقائية : 

حضرتك هتدخل دلوقتي أيهم بيه منبه عليا ان حضرتك لو جيت تدخله علي طول 

و بالفعل دخل عامر مكتب ايهم ووجده يرحب به بحراؤه و استقبال كبير كأنه شخصيه مهمه قال ايهم بحب : 

أهلاً و سهلاً يا عامر بيه نورت الشركه و مكتبي تحب تشرب ايه 



أجاب عامر بحزن : 

ايهم بيه انا...

قطعه ايهم و قال بحب : 

حضرتك تقولي أيهم بس أنا زي إبنك و ده يشرفني طبعاً 

أجاب عامر بحب: 

و يشرفني أنا كمان ممكن أعرف ماسه فين ؟! 

أجاب ايهم بتريث : 

اطمن يا اونكل عامر ماسه كويسه و أحسن مني و منك كمان 

قال عامر بالهفه : 

هي فين عايز أشوفها  

أجاب ايهم بتريث : 

سبها شويه يا اونكل عامر هي لازم تنسي الحصل أنا متأكد أنها مش هتبعد كتير و أنا واثق أنها هترجع أحسن من الأول كمان هكلمك اطمنك عليها أنتم جميلكم مغرقاني 

قال عامر بحرج : 

العفو يابني شكرا علي إلي بتعمله معانا 

رد عليه ايهم بحب : 

ده أنا الي لازم اشكر ربنا و بعديها أنتم انكم عندكم بنت زي ماسه .
 

ثم قاد نوح سيارته بسرعه جنونيه قال زين الي كادر : 

نوح خطر فعلت زي ما ماسه قالتلي أنا لازم أساعد ماسه ده مش بني ادم سوي سواء هو ولا أيهم 



قال كادر بقلق : 

ربنا يعدي الأيام ديه علي خير أنا مش مطمن

في بيت تامر الزيني : 

استيقظ تامر من النوم في نشاط مارس الرياضه في صاله الرياضيه و ادي فروضه و قام بتحضير الفطور له و لي ماسه ثم ذهب امام باب غرفه تقدم و اخذ يدق الباب .

في داخل غرفه ماسه : 

استيقظت ماسه علي صوت دق باب الغرفه قامت من فراشها و فتحت الباب وجدت تامر في كامل النشاط و السعاده ابتسمت علي كتله النشاط و السعاده التي امامها و دعت له بداخلها ان يبقي في سعاده و نشاط دائما 
قال تامر بمرح : 

انا عارف اني حليوه بس سوري مرتبط 

هنا افقت ماسه و ضربته علي احد كاتفيه و قالت بمرح : 

ماشي يا تيكو هنشوف بكره تجيلي ملطت و اقولك بطلت

و ركضت و هي تضحك بسعاده قبل ان يمسك بها و تامر يركض ورائها قائلاً و: 

نعم يا ياختي ملط أنا اجيلك ملط و إنتي هتكوني بطلتي بطلتي إيه ياختي إنتي فاهمه بتقولي إيه عيب يا ماسه 

اخذت تضحك ماسه و قالت له بحنان: 

مقدرش استغني عن تيكو اساسا 

قال تامر بحب : 

حبيبتي يا مامي ماسي قوليلي بقي الملكه تفطر فين في التراس و لا جوه ولا في الجنينه 

أجابت ماسه بعد تفكير : 

في التراس

وبالفعل اكل ماسه و تامر الفطور في التراس و بعد ان انهوا الفطور قال تامر : 

جهزي نفسك عشان عملك surprise اوكي 

قالت ماسه بتسأل : 

ايه هي ؟!

أجاب تامر بسخرية : 

اكيد مش هقولك انتي بس استنيها بليل 

في غرفه وهج : 

دخل الجد الي الغرفه وهج لم يصدق ان هذه هي وهج نفسها وجها شاحب و لا تنطق و لا تتكلم في ملاكوت اخر بعيد عن البشر 

قال فيروزه بحزن: 

بص يا جدو من ساعه ما كانت في المستشفي لحد لما خرجت و هي كده مش عارفه اعمل ايه 

قالت وهج أخيراً : 

انهارده عيد ميلاد ماسه ٢٦ كنت أنا و فيروزه كنا هنعملها surprise لكن خلاص بمبقاش في ماسه

ثم سكتت مجددا نظر الجد الي فيروزه التي كانت تبكي فاليوم عيد ميلاد ماسه و كان من المفترض ان يكونوا سويا و لكن ماذا نقول هذا هو القدر قال الجد للافاقه فيروزه : 

فيروزه يا بنتي أنا عندي فكره يمكن ماسه نرجع 

قالت فيروزه بلهفه: 

قول يا جدو ونبي 

قال الجد : 

هنجيب وهج و اهلها و كادر و زين و كل و تفتحوا البتاع ده الي اسمه انستجرام و اعمله الي اسمه لايف العب حفيد حفيدي دايما بيقولي عليه و كلنا نقولها ترجع و نحتفل بعيد ميلادها في اللايف ده يمكن تتأثر و ترجع 

احتضنت فيروزه الجد: 

فكره حلوه اوي يا جدو 

في قصر ايهم : 

كانت رودينا تتحدث مع نيره و قالت: 

ايوا يا نيره والله زي ما بقولك كده كسر البوابه و كان هيموت ايهم عشان ست ماسه ديه انتي لازم تلاقي حل و تخلصي منها و نوح يبقي ليكي انا بقولك كده عشان مصلحتك 

أجابت نيره بجديه : 

انتي هتستفيدي ايه ؟!

أجابت رودينا بسخرية:

ولا حاجه أنا جيت اقولتلك أن قريب ملكه القصر الجديده هتيجي و هتبقى الكل في الكل و إنتي حره بقي أنا عملت الي عليا باي باااي 

ثم اغلقت الهاتف قاصده كي تجعل نيره تصيب بحاله الجنون تخطط خطه لتخلص من ماسه و هي في الاساس تكره هذه المدعوه ماسه فهي تكرها لان ابنها يحبها اكثر منها و هذا طار قديم منهم .

اخذ الجد وهج و فيروزه الي بيت ماسه 
دق الجد باب المنزل فتح عامر الباب قال الجد ببشاشه : 

ممكن ندخل عايزين أنا و فيروزه نكلم مع حضرتك 

أجاب عامر بأحترام : 

لا حضرتك إيه يا شعيب بيه أنا زي ابنك انت تنور أنت و فيروزه و وهج

ثم نظر الي وهج احس انها علي ما يرام 
قال عامر بقلق : 

مالها وهج يا شعيب بيه اتفضلوا 

و بالفعل دخل الجميع الي المنزل قال الجد بحرج : 

معلش أنا عارف الظروف و اختفاء ماسه أنا بس جي اعزمك حضرتك علي حاجه وهج من يوم ما حصل في المستشفي لا بتاكل و لا بتكلم 

نظر لها عامر بشفقه ثم اكمل الجد : 

بس هي قالت حاجه واحده بس و سكتت 

رد عامر بتسأل : 

ايه هي؟

رد عليه الجد :

عيد ميلاد ماسه انهارده و هتم ٢٦ سنه 

حزن عامر و كاد ان يبكي لحقه الجد وقال: 

أنا عندي فكره و بدأ يقص عليه الفكره 

سمعت خديجه هذا ذهبت اليهم بترجي : 

موافقين يا شعيب بيه اي طريقه بس بنتي ترجع 

قال عامر بحرج: 

يمكن أسره حضرتك ميرحبوش 

رد عليه الجد : 

لا مراحبين هنستناكم علي الساعه ٧ ان شاء الله 

في قصر ايهم الزيني : 

قالت رودينا بضيق: 

انت عامل حفله كبيره زي بتوع المغنين ليه منروحش و نتفسح 

رد عليها بحب : 

مش وقته يا روحي عندي شغل 

ثم تجهلها ايهم مما اغضب رودينا و ركضت الي جناحها 

في مكتب نوح : 

و هو جالس علي المقعد يتابع عمله جاء له مكالمه علي هاتفه الخاص اجاب نوح : 

الو 

قالت موظفه الاستقبال: 

مع حضرتك رنا من حضانه فارس ياريت تيجي تشرفنا و تخده لانه مش قابل يقعد في الحضانه عشان ميس ماسه مش موجوده و فقدنا السيطره عليه 

اجاب نوح بأنفعال: 

انا جي حالا 

جاء  صوت داخلي داخل نوح: 

و حياه أمك يا ماسه هيطلع عليكي كل ده و حياه ابني 

ثم ذهب نوح و اخذ ولده الي قصر و لم يكف عن البكاء حتي غلبه النوم 

في فتره الليل 

في منزل تامر : 

كان تامر منع ماسه من الدخول الي منزل حتي حل الليل ثم ذهب معها الي غرفه ثم فتح الباب وجدت ماسه فستان وردي اللون يشبه كارتون الاميره النائمه و ايضا Makeup artist 

قال تامر لها : 

عايزه ساعه تكون جاهزه عشان Surprise 

و بالفعل بعد مرور ساعه 

كان تامر ينتظر ماسه سمع صوت الكعب و هي تنزل بالفستان من علي الدرج حتي وصلت اليه

قال تامر لها بحنان : 

جاهزه 

قامت بالايماء بنعم

في قصر العوامري : 

اجتمع الجميع لكي يحتفلوا بعيد ميلاد ماسه و خاصه نوح اصر علي ان يحضر و يأتي معه زين و كادر قال لهم الجد : 

احنا هنا عشان نحتفل بعيد ميلاد ماسه بكل الي بيحبوها 

اجتمع الجميع حول تورته عيد الميلاد و كانت احد الخدمات تصور الليف و قبل ان تبدأ ركض فارس و قال لهم : 

جدو جدو بابي بابي ماسه علي Television

قال الجميع بصوت واحد : 

نعم ؟!!

علي المسرح :



بدا الغناء بالمطرب عمرو دياب بأغنيه و قال : 

عارف إنت الحظ بعينه
كان وشِك حلو عليّ
كُل اللي الناس شايفينه
ما يجيش واحد في المية
من اللي أنا لسه ما قولتوش

عارف إنت الحظ بعينه
كان وشِك حلو عليّ
كُل اللي الناس شايفينه
ما يجيش واحد في المية
من اللي أنا لسه ما قولتوش

أنا لو تبقى معايا بيترج القلب ويِتهز
أنا لو تاخذ عيني يا نور عيني يا عيني ما تتعز
ده أنا خايف من العين يا حبيبي
اللي يغير واللي يِجز، يِجز
عارف إنت الحظ آه
أهو إنت الحظ يا حظ، يا حظ

إنت الفرحة اللي في بالي
والدنيا اللي اتمنيتها
بطلت أسرح بخيالي
ما خلاص أحلامي لقيتها
وبعيش اللي ما عيشتوش

يا اللي مروقها علينا
أنا لسه بكلم قلبي
وبقول له ده جيه ينسينا
أيام ضاعت من عمري
من عمري ما يتحسبوش

أنا لو تبقى معايا بيترج القلب ويِتهز
أنا لو تاخذ عيني يا نور عيني يا عيني ما تتعز
ده أنا خايف من العين يا حبيبي
اللي يغير واللي يِجز، يِجز
عارف إنت الحظ آه
أهو إنت الحظ يا حظ، يا حظ

بما إنك سر سعادتي
وحبيبي ونصي الثاني
أنا عمري ما أضيع وقتي
مع غيرك لو لثواني
مع غيرك لو لثواني
خليتني معاك أتجرأ
ما إنت وجودك قواني
لاحظ خُذ بالك فرَّق
إني بقيت واحد ثاني
والله أنا واحد ثاني

أنا لو تبقى معايا بيترج القلب ويِتهز
أنا لو تاخذ عيني يا نور عيني يا عيني ما تتعز
ده أنا خايف من العين يا حبيبي
اللي يغير واللي يِجز
عارف إنت الحظ آه
أهو إنت الحظ يا حظ، يا حظ

عندما رأته ماسه بكت و التقط صوره تذكريه معه هو و تامر و بدأ هي و تامر يرقصوا علي الاغنيه 

و فيما بعد بقليل 

بدأت المطربه اصله تغني و هي تحتضن تامر و ماسه :
شكرا للي مشرفنا واللي عمره في يوم ما خذلنا
واللي في الضهر تملي في أفراحنا وقبلها أحزاننا
والناس الشايلة همومنا واللي قابلنا بعيوبنا
واللي جابرين خواطرنا بجد الدنيا دي بيهم جنة

شكرا عالكلمة الحلوة اللي بتتقال فتغير مودنا
شكرا للناس اللي فارق جدا في حياتها وجودنا
شكرا عالنية الصافية ولناس بوعودها وافية
دايما في الشدة وجودهم بيهونلنا أصعب محنة

شكرا على أجمل ضحكة
ولكل الناس السالكة
اللي على العشرة بتبقى
بهديلهم ميت مليون وردة

شكرا على رد الغيبة
والقلب المليان طيبة
والشكر لكل حبيبة
واقفة في ضهر حبيبها وساندة

شكرا على حب الخير للغير من غير أي نفسية
ولأي نصيحة تطلع من قلب لقلب في وقتها جايه
واصحاب ملهاش في مصالح مهما زعلت بتسامح
وقلوب بأقل قليل حامدة وشاكرة وكمان مرضية

شكرا على أجمل ضحكة
ولكل الناس السالكة
اللي على العشرة بتبقى
بهديلهم ميت مليون وردة

و بعدها بقليل جاء اكرم حسني لكي يغني لها اغنيه المشهوره التي تحبها ماسه بدأ : 

إيه يا ستو أنا، ستو أنا، أنا
‎إيه يا ستو أنا (الله) ستو أنا، أنا

‎قلبي برتقان بصرة ملكك وإنت حرة تعصريه عصير
الله
‎قلبي كمتراية ناشفة بس فيها بذرة بتحب بضمير
‎قلبك بطيخة صيفي قرعة بختي وجاي في قرعة والبطيخ كثير
الله
‎قلبي أناناس شرايح دايخ جاي رايح من كثر التفكير

(‎فاتح شباكي فاتح شيشي (الله
الوقت في بعدك مامشيشي
‎بتقولي هتيجي مابتجيشي ومايذوقش النوم
(‎آه يا نسمة صيف جايبة طراوة (الله
قلبي اتعور منك واوة
‎محتاج يتعالج يتداوا بالمكركروم

‎قلبي حرنكش فيه مزازة وإنت في اللذاذة مابتهزريش
الله
‎قلبك كوكونت ثمرة إنت حلوة قمرة مابتتكرريش
‎قلبك قرع يمد لبرة الجنازة حارة والميت مفيش
الله
‎قلبك مشمش مش هسيبه هجري وراه وأجيبه لو كان في العريش

(‎فاتح شباكي فاتح شيشي (الله
الوقت في بعدك مامشيشي
‎بتقولي هتيجي مابتجيشي ومايذوقش النوم
(‎آه يا نسمة صيف جايبة طراوة (الله
قلبه اتعور منك واوة
‎محتاج يتعالج يتداوا بالمكركروم

‎إيه يا ستو أنا (الله) ستو أنا، أنا
‎إيه يا ستو أنا (الله) ستو أنا، أنا
‎إيه يا ستو أنا (الله) ستو أنا، أنا
‎إيه يا ستو أنا (الله)

ثم بدأ بغناء اغني اخري و معه تامر الزيني : 

جزعت من الحريم منا خبرة معاهم وقديم واكمني فلاتي بتاع بنات وعرفت الكيرفي والفلات ف زهقت منك وقفلت منكو وروخو وخلوا عن سمايا مغرور يا طاووس نافش ريشك قدام المراية منا اصلي من زمان خربها بحب البنت يومين واسيبها لا خدت حرير ولا شعر يطير بقي بيحوق معايا بقي حد

كانت ماسه ترقص و تغني مع تامر و هي سعيده جدا 

ثم اتت المطربه هيفاء و قامت بالغناء مع اكرم حسني : 

أكرم حسني:-

لو كنت ارنب كان اكيد ها يبقي الفيل صديقي
لو كنت مجلة كنت ها أكون سمير مش ها ابقي ميكي
لو كنت خاتم طبعا كنت ها أتألمظ عليكي
لو كنت جبل طارق انا كنت سألتك عن مضيقي
لو كنت مسابقة كنت هاب بقي مسابقة اختيار ملكات جمال و اشوف بنات
جمال و هناك انا ها اشتكيكي


هيفاء وهبي:-

لو كنت كتاب انا كنت هابقي كتاب عن الجمال
لو في سؤال عن الدلع انا إجابة السؤال
لو كنت سكة ها اكون يمين انا عمري ما أكون شمال
معادلة صعبة وحلها محتاج الف احتمال

لو كنت لعبة كنت ها أبقي عروسة باربي لابسة بمبي
اما قلبي عمره ما يلعب بيه عيال
لو كنت يوم وفات كنت ابقي يوم تلات

مش عايز أكون كلام انا عايز أكون سكات لو كنت ها أبقي حاجة مهمة من الحاجات
انا ها أبقي سمايلي فيس مكشر في جروب أمهات
لو كنت قطة حلوة كنت ها أبقي اكيد سيامي
لو كنت فلفل احمر كنت هابقي قرن حامي
لو كنت بتفهم في الكلام يبقي هاتفهم كلامي
لو كنت آلة حادة كنت ها أبقي حابه احط حد لأي حد مش عــ جبني وطظ في الأسامي

لو كنت اكلة كنت هابقي بط بالفريك .. عشان البط بالفريك ما يحبش شريك
لو كنت ورقة بتتمضي انا كنت هابقي شيك
لو شفت أي فرخة اكيد ساعتها انا ها أبقي ديك

لو كنت جيم مستحيل كنت ابقي ميكس واحط اكس علي الولاد وأدخل أي بنت شيك

لو كنت يوم و فات كنت ابقي يوم تلات ... مش عايز أكون كلام ... انا عايز أكون سكات
لو كنت ها أبقي حاجة مهمة
من الحاجات انا هابقي سمايلي فيس مكشر في جروب أمهات

كرسي كنت ها بقي كرسي الاعتراف ... لو ها ابقي شكل هندسي هــ اميل للانحراف
لو كنت دفتر كنت ها أبقي دفتر انصراف

انا كنت ها أبقي حاجة جامده بين حاجتين ضعاف

لو كنت وجبة طبعا عمري ما كنت ها أبقي سوشي
لا اسف مالم سوشي او اقرب منه حتي
ل

و نطق قصادي عمري ما اكل منه حته لو كنت عين مغمضة كنت
ابقي بردو شايفة لو كنت كلمة ها ابقي صادقة .. مش ها ابقي زائفة

لو كنت لمبة هــ كهربك وعليك مش ها أبقي خائفة
لو انت اكرم حسني لا معلش انا بردو هيفا 

و بدات ماسه تندمج مع المطربين و ماسه في منتهي السعاده 

في قصر ايهم الزيني : 

نزلت رودينا بغضب و قالت : 

يعني الحفله ديه عملها عشان ست ماسه و اخوك جيبلها فستان زي بتاع الاميرات لا و ايلي صعب الي عمله و كمان جايب احسن مغنيين ليه يا ايهم انت عمرك ما عملت معايا كده او حاجه زي كده 

أجاب ايهم : 

بص يا حبيبي تامر كان عايز يعملها كده و ديه هديتي ليه و اقل حاجه ليها 

قالت رودينا بعند : 

انا عايزه حفله زي ديه 

قال ايهم بحب : 

و احلي كمان 

في الحفل :

جاءالمطرب مدحت صالح و قبل ان يبدأ الغناء قال: 

بعد اذنك يا تامر انا عايز اغني لي للانسه ماسه اغنيه علي زوقي ممكن يا انسه ماسه ؟ 

قالت ماسه بحب لهذا المطرب العظيم : 

طبعاً طبعاً 

ثم بدأت الموسيقي : 

بنتي و حبيبتي و كل حاجة في الدنيا ليا
معقول كبرتي و العمر عدى بالسرعة ديا

بدأت ماسه تبكي و هذا ازعج تامر جدا 

اكمل المطرب : 

ده انا لسة شايفك بالضفاير بتجري جنبي و تلعبي
انده عليكي بسرعة تجري في حضني تيجي و تهربي
انا لسة شايفك بالضفاير بتجري جنبي و تلعبي
انده عليكي بسرعة تجري في حضني تيجي و تهربي
والله النهاردة بقيتي أحلى عروسة ممكن تشوفها عيني
و اليوم ده أجمل يوم في عمري
و حلمت بيه انا طول سنيني
والله النهاردة بقيتي أحلى عروسة ممكن تشوفها عيني
و اليوم ده أجمل يوم في عمري
و حلمت بيه انا طول سنيني

في قصر العوامري : 

كان الكل يشاهد الحفل كل شخص و له تعبير وجه :

الجد : كان سعيد ان ماسه سعيده من اعمق قلبه و ان الواضح ان تامر الزيني هو تركيبة سعاده ماسه 

نيره و عائلتها : كانوا في حاله من الغل و الحقد هذه الحفل سيتكلم عنها الناس لفتره ليست بهينه ومن هذه كي يفعل لها حفل مثل هذه الحفله الرائعه و مع افضل المطربين

اما فيروزه و وهج : 

كانوا يبكوا لان من المفترض ان اليوم يحتفلوا معها كيف يحدث ذلك 

اما عامر و العائله : 

كانت خديجه سعيده بفرحه ابنتها و عامر سعيد و يبكي علي اخر اغنيه من المطرب لانه طلب منه ان يغني لها لانه يعلم انها تحبه علي حسابه الخاص في موقع التوصل الاجتماعي لايف محاوله منه ان يصل له و محاوله منه ان يسترجع ابنته 

اما نوح : 

كان يغلي من اعماقه يريد ان يأخذها و يخطفها كل هذا الجمال في هذا الفستان المصمم خصيصا لها و الحفل ورقصها سيصيبه بنوبه قلبيه مع هذا التامر و لكن مهلاً اقترب الوقت و كل ما يريده سيحدث 

اما كادر و زين : 

كانوا سعداء بها و انها تحتفال بأحتفال لم يسبق من قبل 


شكرا على رد الغيبة
والقلب المليان طيبة
والشكر لكل حبيبة
واقفة في ضهر حبيبها وساندة

شكرا عالكلمة الحلوة اللي بتتقال فتغير مودنا
شكرا للناس اللي فارق جدا في حياتها وجودنا
شكرا عالنية الصافية ولناس بوعودها وافية
دايما في الشدة وجودهم بيهونلنا أصعب محنة 

في الحفل 

و لو لقيتي دموع في عيني
ده عشان هتمشي و تسبيني

ثم انهي المطرب الاغنيه و ذهب الي ماسه و قال لها بصوت منخفض : 

ديه هديه بابكي ليكي هو بعتلي علي حسابي بس الصدفه انها تطلع البنت نفسها انتي و علي فكره باباكي بيقولك ماحبش حد قدك 

ثم ذهب و تركها في حاله زهول 

في القصر العوامري : 

قالت فيروزه : 

لا ده مش بس عاملها حفله و جيبلها الفستان ايلي صعب ده عمللهولها ده قائمه الاغاني الي ماسه بتحبها بالترتيب ثم شهقت و قالت : 

اكيد مجبهوش 

سألها زين : 

هو مين ؟!

اجابت فيروز بأبتسامه خطفت قلبه : 

هنشوف في الحفله 

في الحفل

ظهر بطلته البهيه المطرب و الممثل Michelle Moronee 

عندما شاهدت ماسه ذلك كادت ان يغم عليها و قالت بصوت عالي : 

مييييييييكي 

في قصر العوامري : 

قال فيروزه بضيق : 

يا بنت المحظوظه هيغنيلك و هتشوفيه و مش بعيد يديكي واحده Are you lost baby girl ماشي يا ماسه بتخدي حبيبي 

قال زين كان ورائها بغيره غير مبرره لها : 

حبيب مين ياختي اسكني بدل ما ادك 

اما نوح فكان يغلي من حب ماسه الي هذا اللعين .

وقف Michelle علي المسرح ثم ذهب حتي وصل الي ماسه و امسك يديها و قبلها ثم تكلم وابتستم ابتسامة ساحرة و  قال بمشاكة  : 

Are you lost baby girl ? 

ثم قام بما يسمي بالغمزة و ماسه وجهها أحمر و هو كان يضحك علي رد فعلها 

في قصر العوامري : 

قالت فيروزه بغل مزيف : 

طب قوليلوا يقول فيروزه في الميك حتي يا وطيه 

قال زين و قد طفح الكيل : 

اسكتي بدل ما اولع فيكي 

ام نوح فقد اصبه الشلل من كم تركومات التغذيب التي سيجهزها لها 

في الحفل : 

ثم قال لها بمرح : 

Happy 26 years baby girl

و امسك يديها طول الوقت و غني لها عده اغاني عندما علم انها تحب صوته و منها بدأ يغني :


She got me everyday on the phone
She make me wanna get off the road
Wish I could turn it off, let it go
But she's too fucking beautiful

Right girl, wrong time, love of my life
We met in Paris, I love her, je né sais quoi
Woke up the next day then left her to catch a flight
But I think I left my heart behind

Can't get it back, no way to win
So fucking fire, she's burning down everything
'Cause I got plans, I was taking over the world
Now I just wanna give it all to her

I told you, do your worst to me, baby
I don't fall in love
But you feel so good next to me, baby
Look at what you've done

She got me every day on the phone
She make me wanna get off the road
Wish I could turn it off, let it go
But she's too fucking beautiful

I'm thinking I could bring her back home
My mom and dad will love her, I know
I wish that I could leave it alone
But she's too fucking beautiful

Break all my rules (break all my rules), rewrite the truth (rewrite the truth)
The type of girl to make all of my friends approve
The type to show up on dates hella late
Looking so fine that you don't mind to wait

She really, really did that, did that to me, I wasn't looking
Oh, this shit happened naturally, and I know better
Than to mess with my destiny, what's best for me
I never met a girl

She got me every day on the phone (got me on the phone)
She make me wanna get off the road
Wish I could turn it off, let it go
But she's too fucking beautiful

Thinking I could bring her back home (take her home, yeah)
Mom and dad will love her, I know (whoa, I know)
I wish that I could leave it alone
But she's too fucking beautiful, yeah yeah

I wish that I could leave it alone
But she's too fucking beautiful

She got me every day on the phone
She make me wanna get off the road
Wish I could turn it off, let it go
But she's too fucking beautiful

ثم قام بغناء اغنيه ثانيه :


I don't wanna keep you waiting
That's why you blame it on me
You just giving me your secrets
And I want it too, yeah
'Cause this one's on you, baby
And that's only true, yeah

I'm gonna feel it, feel it so strong
This is making me alive
We don't even have to say goodbye
I'm gonna feel it, feel it so strong
This is tryna make me alive
We don't even have to say goodbye

I want you, you
This is making me alive
We don't even have to say goodbye
I want you, you
This is tryna make me alive
We don't even have to say goodbye

Mm, even if I wanna play this
That's what they're expecting from me, yeah
I will never let you burn
And this is all about you
'Cause this one's on you, baby
And that's only true, yeah

I'm gonna feel it, feel it so strong
This is making me alive
We don't even have to say goodbye
I'm gonna feel it, feel it so strong
This is tryna make me alive
We don't even have to say goodbye

I want you, you
This is making me alive
We don't even have to say goodbye
I want you, you
This is tryna make me alive
We don't even have to say

ثم اختتم الحفل و قال: 

Happy birthday Masy , I want to tell you something that Im happy to see you and the party was awesome and you're such beautiful creature and having a lovely soul .

ثم قبل يديها و حي الجمهور و هنا انتهت الحفل.

في قصر العوامري : 

قال الجد الي اهل ماسه و صديقتها: 

خلاص أحنا كده اطمنا أنها بخير تقدروا تروحوا و تناموا و ترتاحوا

ذهب اهل ماسه بعد ان شكر الجد ثم ذهب فارس الي جناحه لكي ينام و نيره كانت تأكلها الغيره و الحقد و نوح كان علي وشك ان يقتل احد فذهب الي صاله الرياضه حتي يفرغ غضبه ثم اصر كادر و زين ان يصلوا كل من فيروزه و وهج .



منزل تامر الزيني : 

قالت ماسه بحب: 

كلمه شكرا قليله عليك انت خلتني طيره في السما بس للاسف هنمشي بكره و هنيجي تاني 

قال تامر لها : 

الي تشوفيه يا مامي ماسي 

ذهبت ماسه الي الغرفه بعد ان بدلت الفستان و اخدت حماما دافئا و خلدت الي نوم 

في الصباح الباكر 

كان تامر مستيقظ و اعد الفطور ثم نزلت ماسه و قام كل منهما بأكل الفطور ثم استقلوا السياره التي خصصها لهم ايهم للعوده من جديد استقلوا السياره و تحركوا بها حتي وصلوا منزل ماسه اخذت تامر معها الذي كان خائف من رد فعل اهل ماسه فتحت ماسه الباب و قالت : 



يا اهل المنزل انا جيت

ركض كل من خديجه و عامر لم يصدقوا انها اتت بعد يومين گانهم عمر اخذوها في احضانهم و يرددوا بالاسف قالت ماسه : 



كفايه احضان تعالي يا تامر سلم علي عيلتك ديه ماما ديجا 

اقترب منها تامر و قال بأحترام و حرج : 

ازي حضرتك يا خديجه هانم

كادت ان تجيب ماسه و لكن الصدمه و صدمت مما حدث هو ان والدتها تقدمت حتي وقفت امام تامر ثم امسكته و اخذته في احضانها بكي تامر للاول مره يحس بهذا الشعور قالت له خديجه بحنان و حب :



ماما ديجه يا قلب ماما ديجا 

ثم تقدم عامر و احتضانه بقوه و قال له بفخر لهذا الشاب : 

و انا بابا عامر 

ثم وقف عامر و خديجه و قالوا : 

احنا اخدنا قرار ان تامر هيعيش معانا الاوضه الي بره شويه عملنها اوضته يعني احنا عيلتك 

بكي تامر و احتضانهم و احتضن رامي و قال له اسف عم ما حدث منه و احس رامي ان تامر اخ و احس بالراحه انه اخيرا سيكون لديه اخ قال تامر لهم : 



ممكن بليل نتجمع و نعمل فشار و نتفرج علي مسرحيه نفسي اجرب الشعور ده 

اجاب الجميع : 

اكيد طبعاً 

قالت ماسه : 

انا هسيبكوا انا و هروح لوهج و بعد كده هطمن علي فارس

ثم ودعتهم و ذهبت 

في شركه نوح : 

جاء مكالمه علي هاتفه الخاص فيها ان ماسه قد عادت و ذهبت الي منزلها بصحبه تامر ثم الي منزل صديقتها وهج وصلت ماسه الي منزل وهج دقت الباب و فتحت لها فيروزه فرحت و قالت : 



ماسه 

ثم احتضانتها بقوه دخل كل من ماسه و فيروزه الي منزل وهج سألت ماسه :



فين وهج ؟ 

قصت عليها فيروزه ما حدث ما ان سمعت هذا ركضت الي غرفه وهج و صدمت من مظهرها 

قالت ماسه: 

وهج انا جيت و مش هسيبك 

نظرت لها وهج و هي تبكي : 

ماسه انتي جيتي انا اسفه بس متسبنيش 

احتضانتها و اخذت الطعام اطعمتها ماسه بنفسها حتي اصبحت في احسن حال و قالت وهج انها ستأتي الي الحضانه ثم تركتهم و ذهبت الي قصر العوامري و لكن هاتفت الجد قبلها و رحب بيها ان تأتي 



في قصر العوامري :

دخلت ماسه الي قصر رأها فارس ركض و احتضانها و هي أيضاً و وعدته الا تتركه مره اخري احتضنت الجد لانها اشتقت اليه كثيرا ثم سلمت علي باقي العائله بفتور متبادل كانت علي وشك الذهاب اوقفها نوح و قال :



لو سمحتي يا انسه ماسه عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم 

اجابت عليه ببرود: 

تمام يا نوح بيه 

في المكتب 


قال نوح ببرود : 

بص يا ماسه يا عامر يا بنت شناوي أنا مش بحب الرغي الكتير أنا عايز ام للابني أنا هاجي اتقدملك و اتجوزك و اعملك فرح مصر كلها هتكلم عنه و ده مش بمزاجك لا غضب عنك والا..

ضحك نوح بصوت عالي و ابتسم بتسليه وهمم بتلذذ و قال بتهديد : 

و الا هودي الفيديوهات القديمه بتاعت تامر للبوليس يا يعيش عمره كله في مصحه يا يتعدم قولتي ايه 

لم تبكي لم يرمش لها جفن احست ان تم ايقاف زر الاحساس جاء مكانه التبلد لن تضعف لن تبكي لم تعد تحبه و ستنتقم من هذا المدعو نوح كيد النسا يا ساده هو مكر الشيطان نفسه ابتسمت اقل ما يقال عنها ابتسامه مختله و قالت له بهدوء مخيف : 



موافقه هتيجي امتي تقدملي ؟!

و هنا صدم نوح من رد فعلها 
 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-