أخر الاخبار

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع عشر للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي  للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع عشر  للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي للكاتبة بسنت عبد القادر


"هل كَان قَلْبِي قاسٍ لِيَكُونَ هَذَا الْهَجْر قَدْرِي ؟ أَم إنِّي مَظْلُومٌ فِي بَحْرِ الْحَبّ وَحْدِي إنّما أَشْكُو إلَيْهِ حُزْنِي الَّذِي لَا صَبْرَ لِي عَلَيْهِ لِمَاذَا نحتفظ بِالْحُزْن فِي أَعْمَق مَكَان لَنَا بِالْقَلْب وَالسَّعَادَة نَجْعَلُهَا سطحية" 


دلف نوح الي القصر ثم توجه الي جناح وجد ماسه ارتجت ملابسها ثم اخذها و غادروا القصر ، ذهبوا الي عائلة ماسة التي استقبلوها بحب و هي قابلتهم بجفاء لم تكن تتكلم بل تستمع لهم فقط نوح كام يشاركهم الحوار و كان ينظر لها بغضب و توعد احست خديجة ان ابنتها تبدل حالها مع ان زوجها شخص مرح اصبحت شخص غريب ما ان لاحظ نظرات الكل علي ماسة ولكن لن يعطي فرصة للشك انتهت الزيارة و غادر منزل ماسه و ترجل السيارة مع ماسه و وصلوا الي القصر توجه الي جناح و اغلق الباب بالمفتاح. 


قال نوح بستفزاز : 


ايه يا ماسه هانم ، هو استئصال الرحم قلب معاكي ببرود و لا ايه كنتي مش عايزة خلفة شكلك والله كنتي بتكلمي بجد لما قولتلي قبل جوازنا هقول للاهلي اني مش بخلف شكلها كدة كانت طلعة من قلبك طب نوريني كدة و قوليلي ده صح ولا غلط عشان ابقي معاكي علي الخط. 


ردت عليه ماسه بضعف و ببساطة : 


انا مش عايزة غير فارس يبقي ابني اظن كدة بنفذ كلامك و بسمع الكلام مش بجدلك و اجابة السؤال انا اكتفيت بفارس ممكن أخد الدواء و انام عشان مرهقة 


اقترب منها بزعر يتفحصها و قال بقلق :


مالك في ايه اكلمك الدكتورة لو مش عارفة تتنفسي و حاسة بوجع في قلبك 


نظرت له و قالت : 


انا كويسة هنام و ابقي كويسة عن اذنك يا نوح 


ثم تركته و بدلت ملابسها امامه و استلقت في الفراش و غفت في ثبات تام النوم هو راحتها و هو هروب من واقعها الاليم ، بينما نوح لم يتحمل ارتدي ملابسه الرياضية و ذهبت الي صالة الرياضية الخاصة بها كام يلعب نوح الملاكمة بغل و غضب يصرخ كزئير الاسد. 



دلف نوح و الي جناح اخذ حمام بارد ثم توجه ال Dressing Room  و أرتدي سروال فقط و استلقي علي الفراش و احتضن ماسة من الخلف و قبلها و قال ببكاء : 



انا اسف يا ماسة ، اسف علي كل وجع وجعتهولك

انا اسف اني قولت عليكي انك شمال ، انتي ست البنات.

انا اسف اني كنت واحد من الناس الوحشة الي شوفتيهم في حياتك. 

انا اسف علي ضربي و مد ايدي عليكي و اهنتك. 

اسف اني جبتلك القلب و خليتك عيانه و مريضة قلب. 

اسف  انا كل بما بشوف منظرك و انتي بهتنانه كدة و مفكيش روح بموت يا ماسة بموت واللة مبقاش فيكي حيوية دمرتك يا حبيبتي دمرتك. 

انا أسف انا مش بني ادم بس انتي طيبة سامحيني ارجوكي و خلينا نتبني طفل هعمله زي فارس و اكتر و هيورث مني. 

انا اسف ، انا مش بني أدم بس انتي مش زي انتي طيبة سامحيني ارجوي. 

انا اسف بس انا ضعيف و آنتي اقوي مني بقول الكلام ده و انتي مش سمعة منه حاجة مش عارفة اعري نفسي قدامك.

انا أسف و اللة انا عارف اني مريض بس انا مريض بيكي اكتر و هترجعي تخدي ادويتك و هتبعي مع جاسر و انا كمان و ممكن كمان نروح للاستشارة علاقة زوجية.

انا اسف ، انا هكلم جاسر و هخليه يعلاجني عشان ابقي بني أدم  مش مريض و هعوضك عن كل حاجة

انا اسف اخر مرة و اوعجك اني هخليكي تضحكي و هعملك كل الي انتي عايزه عشان اسعدك سامحيني و ردي فيا الروح يا حبيبي انا روحي اتسحبت زيك لما بقيتي كدة.


في صباح يوم الزفاف فيروزة و ماسة :


استيقظت ماسة لتستعد لزفاف صديقتها التي صمم الجد علي ان يقوم في القصر يوم عودة نوح الي القصر بعد شهر العسل.


استيقظ نوح و قال بحنان :


صباح الخير علي الحلوين


نظرت له ماسة بستغراب :


صباح الخير


ثم قال نوح بحنان :


لا صباح الخير مش بتقال كده


سألته بستغراب :


امال ازاي


قال نوح بحب :


كدة يا ماستي


وقام نوح بتقبيل ماسة قبلة حب ، شعف ، عشق و نشوة كانه يريد ان ياخذ شفاتيها و انفاسها في أن واحد فصل القبلة و سند جبهته علي جبتها و نظر إليها بعشق و نشوة

ثم حملها و ذهبوا الي حمام للاخذ حمام سويا و كانت ماسة في حالة صدمة من تصرفات نوح بعد انتهاء الحمام خرج الاثنين ارتدي نوح ملابس مريحة بينما ماسه ارتد فستان رقيق راق لنوح و لكن غار من كتقاها العاري

قال نوم لها بحنان :


حطي شال اخضر بنفس لون الفستان عشان مرتكبش جريمة لو حد بصلك


قالت بصوت ضعيف :


حاضر


و بالفعل فعلت ما امر بها نوح هنا تنهد نوح ان المشوار طويل و لكن عليه ان يستعيد ماسه


قال نوم بتحذير  :


مش عايز مشاكل يا ماسه تتعملي طبيعي انهاردة فرح


ثم لوي فمه و قال بمرح :


انهاردة فرح متكديش علي ناس  كفايه عليه النكد الي بشوفه


ثم قال بحنان :


اصحابك هنا بيجهزوا اوعي تحطي Makeup تقيل


ثم اكمل بعبس طفولي استغربت منه ماسه:


يحسن ازعل منك


قالت ماسه بطاعة :


حاضر


ثم خرج ماسه من الجناح و نوح احس بالالم هو يحبها بل يعشقها لن يستمر الحال هكذا بعد الفرح سيأخذ ها كل يوم في جولة و يتكلم معاها و يعلم ما تحبه و ما تكره سيبدا حياة جديدة و سيتبنوا ٥ اطفال كما كانت تكتب في مذكرتها و تسميهم كما تحب هم سيف اللة ، زين الدين ، عز الدين ، شهاب الدين و اوس و بعد عدة اعوام سيتبنه طفلة و يسميه ليلاي كما تحب ماسه هذا الاسم.


توجهت ماسه الي جناح الذي خصصه الجد للاستعداد للزفاف و دخلت وجدت فيروزة و وهج في غاية السعادة


دخلت و جلست ببرود تتطلع لهم بحقد و كراهية لما هي ليست سعيدة مثلهم ؟ تركوها من اجل الرجال تبا لهم و للرجال جميعا


سألتها وهج بقلق :


مالك يا ماسة سرحانه في ايه ؟


ردت عليها بجفاء :


مفيش حاجة كويسة


تجهلت نظرات كل من وهج و قالت ماسه الي Makeup artist :


انا عارفة انك بدخني ممكن تديني سيجارة؟


شهقت كل من فيروة و وهج و لكن تجاهلتهم ماسه و قالت الفتاة :


العلبة كلها تحت امرك جديدة و متفتحتش


قالت ماسه :


شكرا لزوقك يا ديما 

اشعلت ماسه السجائر و بدأت تشربها حتي شهقت وهج و فيروزة و هنا طفح الكيل بوهج و قالت بأنفعال : 


انتي بتعملي ايه بظبط هو انتي فكرة نفسك بتكلي لبنا ايه كميه السجاير الي شربيتها ديه راحتها قرفتنا يا شيخة


لم ترد عليها ماسة بل تجاهلتها و كانت تشرب السجائر و هنا طفح الكيل بفيرزوة و قالت بغضب : 


انتي ايه في ايه احنا مش شايفين الفرحة في عنيكي اي السواد و الحقد ده انتي مبقتيش ماسة الي احنا عارفنها


تجاهلتها ماسه فيروزة ايضا و اكملت ما تفعله 


هنا لم تتحمل وهج و قالت لماسة بشراسه: 


اطلعي برا و متخشيش هنا تاني 


شهقت فيروز 


نظرت لها ماسة بسخرية و قالت : 


هخرج يعني بتطرديني من الجنة مثلا 


ثم غادرت الجناح و ترذت الباب مفتوح 


قالت فيروزة : 


معلش يا ديما اقفلي الباب ، ليه يا وهج مش للدرجه ديه 


قالت وهج بأنفعال : 


لا يا فيروزة ، ديه بقت غريبة و مش فاهمة حاجة نوح و بيعملنا كويس مع الكل و اهلها مش فاهمة مالها عشان اتجوزته في الاول غضب مستكترة علينا اننا نفرح 


ثم توجت حديثها الي ديما و قالت بغضب : 


ياريت تكملي 


ردت عليها ديما بأحترام : 


تحت امرك يا وهج هانم 


و ال Makup artist الخاصة بفيروزة اكملت عملها هي الاخري. 


كادت ماسه تدلف الي جناح غسل اسنانها و تضع عطر لكي تخفي رائحة السجائر و لكن رأت الجد و قال لها بحب : 


ماسه انا مستنيكي في الجناح بتاعي متتأخريش 


قالت له بأستغراب : 


حاضر يا جدو 


دلفت ماسة الي الجناح غشلت اسنانها و وضعت عطر مخصص للشعر و عطر حول جسمها و عنقها حتي تخفي رائحة السجائر ثم خرجت من الجناح و توجهت الي جناح الد شعيب دقت الباب و سمح لها الجد بالدخول ثم توجهت ماسه و قبلت يديه ثم هو قام بأحتضانها و قالت ماسه : 


صباح الخير يا جدو 


رد عليها الجد:


صباح الخير يا عيون جدو 


جلست ماسه علي المقعد المقابل لفراش ماسه و قال الجد بحزن : 


مالك يا ماستي في ليه دبلتي لسه كده ليه 


ردت عليه بتلقائية : 


مفيش يا جدو انا كويسة 


هنا يأس الجد ثم وقف و توجه ال Dreassing room  استغربت ماسة و لكن ما من دقائق حتي اتي الجد و معه فستان احمر لم تري في جماله 

قال الجد : 


عجبك ؟ 


قالت ماسه بأنبهار : 


حلو اوي 


قال الجد :


ده فستان جميلة ام نوح اللة يرحمها 


بهت وجه ماسة من سيرة نوح و ما يخصه حتي لو كانت المرحومة والدته 


اكمل الجد : 


الفستان ده قولت هتلبسه مرات نوح ، رودينا ملبستهوش عشان كدة عارف ان الجوازة ديه مش هتم انما انتي الي هتلبسي و تبقي احلي واحدة في الفرح كله 


قالت ماسة برفض : 


لا يا جدو اعفيني 


قال الجد بأصرار : 


هتلبسيه و هجيب ديما تعملك ميك اب هنا في الجناح و مش هتخرجي منه هتعملك ميك اب يليق بيكي يا ماستي 


قالت ماسة بطاعة : 


حاضر يا جدو حاضر 


ثم ذهب الجد و ترك ماسه لكي تجهز الي الحفل. 



تعليقات