أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثاني عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثاني عشر للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثاني عشر  للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثاني عشر للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي للكاتبة بسنت عبد القادر


في قصر ايهم الزيني : 


في جناح ايهم الزيني : 


دخلت رودينا الي الحمام


بصعوبة بالغة لتأخذ حمام دافئ كانت تتألم من اثر الجريمة البشعة التي ارتكبها ايهم في حقها. 

اغتصابها عدة مرات مع كلام جارح و الفاظه البذيئه و لم يكتفي بذلك بل كان يقيدها و قام بضربها بالحزام و كل ما يقوله هو : 


مش انتي مش شايفني راجل اهو بوريكي الرجولة مش ديه ساديتي الي عجبتك مش ديه الساديه الي قولتي اني معايا راجل بجد و نوح مفهوش حته الرجولة الي عندك من هنا و رايح هو ده الي عندي يا بنت الريدي 


اخذت تبكي ثم اخذت المنشفة و لفتها حول جسدها و خرجت من الحمام وجدت ايهم في الجناح نظرت له بأحتقار و لم تتكلم معه 


قال ايهم بسخرية : 


ايه يا بيبي موجوعة سلامتك يا حبيبي هتشوفي من ده كتير 


قالت رودينا بحقد : 


انا هكلم بابي و هخليه يطلقني منك 


رد عليها ايهم بسخرية لاذعة و قال : 


هاءو ، بابي مين ؟ بابي مين يا حبيبتي ما خلاص صابر الريدي وقع 


قالت رودينا بزعر : 


قصدك ايه 


رد عليها ايهم بسخرية : 


قصدي ان صابر باشا الريدي اتقبض عليه عشان تاجر سلاح و مخدرات ده غير انه واخد قروض قد كدة معرفئ يسددها فصدروا كل ممتلكاته يعني انتي و امك شحتين دلوقتي لامؤاخذة


اقترب منها اكثر و اكمل حديثه : 


يعني ملكيش غيري مع انك وجودك جنبي هيصرني و هيشبهني بس اعمل ايه في قلبي الجزمة ابن الجزمة و عشان مش هلاقي واحدة خاضعة حلوة زيك كدة و في حلاوتك و طعمتك 


كادت ان تجيب رودسنا و لكن دق باب الجناح 


قال ايهم بسخرية : 


روحي البس حاجة و لانتي عجبك وقفتك بالفوطة 


نظرت له بكره ثم ذهبت ال Dreassing Room ثم توجه ايهم الي باب الجناح و قام بفتح الباب وجد احج الخادمات القصر و قالت برسمية :


ايهم بيه ، زيزي هانم الدميري موجودة تحت و عايزة حضرتك و رودينا هانم 


ابتسم ايهم و قال بصوت منخفض : 


ديه احلوت اوي 


قالت الخادمة بتسأل :


في حاجة يا فندم 


رد عليها بجمود : 


قولها تستني و هننزل انا و الهانم لما تخلص لبس 


نزل كل من ايهم و ورائه رودينا التي كانت تسير بصعوبة 


قال ايهم بسخرية : 


منورة يا حماتي ، زيزي هانم الدميري


قالت زيزي باسف مزيف : 


شوفت الي حصل يا ايهم شوفت الي حصل لصابر 


قال ايهم و هو ينظر اليها و رودينا : 


قلبي معاكي واللة معلش بقي 


قالت زيزي بدهشة : 


انت هتسيبه كدة يا ايهم ؟ 


رد عليها و مط شفتيه باسف مزيف : 


و الله يا زيزي هانم انا شغلي نضيف مليش في الشمال و سألت المحامي بتاعي قالي موقفه ضعيف و صعب بس عمتا صابر بيه موقعش صدفة لا دية مقصودة و مدبرة


قالت رودينا بتسأل : 


قصدك ايه مدبرة ؟ 


نظر اليها ايهم و لم يرد 


قالت زيزي بزعر : 


تقصد ايه يا ايهم رد علينا 


قال ايهم اخيرا : 


اقصد ان الي ورا الموضوع ده هو نوح العوامري 


شهقت كل من زيزي و رودينا 


قال ايهم بسخرية :


اينعم ، نوح العوامري بشحمه و لحمه 


قالت زيزي بكره و حقد شديد : 


ماشي يا نوح الكلب احنا لازم نتقم منه 


رجت رودينا بحقد : 


ايوا لازم يا مامي 


نظر لهم بخبث و قال بشر : 


او نخلص منه خالص 


نظر كل من زيزي و رودينا الي ايهم بصدمة

في منزل ماسه : 


كانت خديجة حزينة علي فراق ابنتها ماسة دخلت غرفتها و فتحت الخزينة الملابس و اخدا تشتم رائحتها ، كم اشتاقت اليها 


اما عامر احس ان قطعة من روحه افتقدها لن يرها كل يوم احس ان كل شيء تم بسرعة فائقة اشتاق اليها و فكر كيف سيتحمل فراقها بعد ذلك. 


اما تامى كان يبكي بحرقة احس بالذنب و الندم ، انه هو هو سبب هذة الزيجة ماسه فانت وقت طويل من اجله حتي يصبح انسان سوي و يعيش حياته للمرة الثانية و لكن هي ضحت بنفسها من اجل اي انسانة هي ، افتقجها كثيرا كما انه خائف عليها من نوح أحس بالضياغ كم و ان والدته تركته و رحلت. 


اجتمع الجميع علي مائدة الطعام


قال عامر : 


تحس البيت نقثوا حاجة مكنتش متخيل ان ماسة كانت عملة حس في البيت مع انها هادية بس بنتي الي كنت بصحي من النوم القيها و تروح شغلها فراقها صعب. 


قالت خديجة :


ايوا فعلا و احنا متجمعين كده و هي مش موجودة مش عارفة ازاي هتعود علي كدة


ثم نظرت الي تامر بحب : 


بس مشيت و سبتلي معاها احلي هدية من ربنا هو انت يا تامر انت الي هتعوضني بيها ربنا يخليك ليا 


كاد ان يرد تامر و لكن قال رامي بسماجة : 


جري ايه يا ماما انتس و بابا فيلم بين الاطلال الي انتم عاملينه ده هي مهجرة ؟ ديه اتجوزت نوح العوامري و عايشة في هنا 


قال عامر بأنفعال مزيف :


تصدق بالله انك جبلة يلا 


قال رامي بمرح :


تشكر يا حج 


قال عامر : 


والله ما ليا الا تامر 


قال رامي بضجر مزيف : 


خلاص كدة بعتني وش كدة 


رد عليه عامر :


وش 


قال رامي الي والدته :


و انتي يا ماما 


ردت عليه بمرح : 


و لا اعرفك انا مليش الا ماسة و تامر


ثم ضحك الجميع حتي تامى شاركهم و احس انه تحسن و في حالة افضل 


في الحضانة : 



كانت وهج خائفة علي ماسه بشدة احست بالذنب و الندم للمرة الثانية لم تقدر علي وقف بجانب صديقاتها هي علي علم انها لم تتزوج من نوح بأرادتها اردت ان تحمي الكل علي حساب سعادتها لماذا الحياة عبارة عن ابتلاء و امتحان للمرء اما الجنة ام النار و شخص مثل ماسه تستحق كل خير. 


اما فيروزة كانت شاردة و حزينة تذكرت وجه ماسه الحزينة في الزفاف و كأن هذا الفستان الابيض كفن موتها بل ان زواجها من نوح اشبه بالموت ، ضحت بنفسها من اجل سعادة الجميع و امانهم كم نحن انانيون في حق هذة المخلوقة احست بالاحتقار انها لم تساعد ماسة لن تعوض و تدعو اللة ان لا تفقدها


قطع تفكير فيروزة جرس هاتفها اخذت الهاتق رأت المتصل كان ين اجابت : 


الو يا زين 


رد عليها بحب : 


ازيك يا فيروزة انا بتصل عشان اتطمن عليكي بل مرة اكد علي معدنا اوعي تكوني نسيتي 


ردت عليه بسعادة : 


لا مش ناسية اكيد  

قال زين : 


طيب الحمد لله اطمنت عليكي معلش عصب عني هقفل معاكي دلوقتي عندي شغل


قالت فيروزة: 


تمام ، باي يا زين 


ثم اغلقت الهاتف 


قالت وهج بمرح : 


ايوا بقي 


خجلت فيروزة و كادت ان تجيب و لكن جرس هاتف وهج نظرت اليه كان المتصل كادر اجابت و قالت : 


الو يا كادر 


رد عليها كادر : 


يا صباح الجمال عاملة ايه 


ردت عليه سعادة : 


انا كويسة و انت 


ردت عليها بحب : 


هبقي كويس طول ما انتي كويسة 


خجلت و لم ترد 


قال كادر : 


بفكرك بمعادنا ماشي 


ردت عليه : 


ماشي ، سلام 


ثم اغلقت الهاتف 


قالت لها فيروزة بمرح : 


ايوا بقي 


ثم ضحك كل من وهج و فيروزة بشدة 


في المساء : 


كان الكل مجتمع في ال living room 

سمع الجميع ضجة في الخارج ركض الجميع علي ثوت الضجة وجده رودينا تحاول الدخول و اكن رعد يمنعها من الدخول 


قال نوح ببرود : 


دخلها يا رعد 


و بالفعل تركها رعد تدخل و عندما دخلت رودينا بدأت تتطلع الي القصر 


قال نوح ببرود : 


يا تري ايه سبب الزيارة الغير مرحب بيها 


قالت رودينا بحقد : 


انت الي دخلت بابي السجن با نوح صح 


رد عليها نوح بسخرية: 


ليه هو انا الي قولتله تاجر في السلاح و المخدرات ما تفوقي بقي ده شغل البوليس مش شغلتي روحي قوليلهم قبتضوا علي ابويا ليه انا مش ضايط قدامك عشان تسألي 


لم ترد عليه رودينا انما اتجهت الي ماسة و نظرت اليها و قالت بحقد:


انتي بقي ست القصر الجديدة الي انا سبته و بمذاجي اوعي يا بت تفتكري ان نوح حبك لا ده قلبه اتقفل عليه و بس 


ردت عليها ماسة بسخرية و جمود:


اه ، ما عشان من بعدك جله قرفة من الستات الي زيك 


رفعت رودينا يديها و صفعتها و هنا شهق الجميع : 


اخرسي ازاي تكلمي مع أسيادك كده و... اه 


امسك نوح شعر رودينا و قال بغضب جحيمي : 


انتي اتمديتي اوي ، بتمدي ايدك علي مراتي يا حيوانة انا هدفعك ثمن القلم ده يا رودينا اطلعي بره ، برااااااا


القي بها علي الارض كانها شئ مقرف 


وقفت رودينا و قالت بحقد : 


مش هسيبك يا نوح و لا البتاعة الي اسمها ماسه هتشوفي هعمل ايه 


ثن رحلت 


نظر الجميع لبعضهم لم بجدوا ماسه ركض نوح الي جناحه وجدها نائمة علي الاريكة و علامات اصابع رودينا علي وجهه غضب بشدة و توعد لها و الي ايهم ثم قبل مكان الضربة 


تاوهت ماسة عندما مرر نوح اصابعه علي خدها و قال : 


سلامتك يا صغنن ان شاء الله تشلل ايدها هجبلك حقك 


ثم قال بطريقة مختلة : 


محدش يضربك الا انا بس 


ثم وقف و بدل ملابسه و ذهب الي الفراش و غفي في ثبات عميق. 


في الصباح اليون التالي : 


في جناح نوح : 


استيقظت ماسة و جخلت الي حمام لتنعم بحمام دافئ و خرجت ثم ارتجت ملابسها استيقظ نوح وقتها ماسه ارتدت ملابسها و لم تنظى اليه



قال لها بعد ان نهض من الفراش : 


صباح الخير 


ردت عليه بجفاء : 


صباح النور 


تحاهل جفائها و قال : 


انا هخش اخد شور و تفضلي مستنياني لحد لما اخلص و البس اوعي تنزلي من غيري و من هنا ورايح ده نظام كل يوم الصبح 


ردت عليه بلامبلاه : 


تمام 


دلف نوح الي حمام و اخذ حمام لارد ثم خرج من الحمام و يرتدي بدلة رسمية



تعجبت ماسه و لكن لم تعلق 


قال نوح لها : 


يلا عشان ننزل 


نزلت معه دون ان تنطق بكلمة واحدة و توجه كل من نوح و ماسة الي غرفة مائدة الطعام تفدمت ماسه و احتضنت الجد و قالت بحب : 


صباح الخير يا حج شعيب


رد عليه الجد بحب : 


صباخ النور علي البنور لما يزقزق العصفور 


ضحكت ماسة و قبلت يد الجد و هنا طبطب الجد علي اعلي رأس ماسة و دعي لها بالسعادة 


توجه نوح الي جده و قبل يديه و قال ببرود : 


صباح الخير يا جدي 


رد عليه الجد : 


صباح الخير يا نوح 


جلس نوح ثم جلست ماسة بجانبه 


سأل الجد نوح :


هو انت لابس بدلة ليه يا نوح 


رج. نوح عليه : 


رايح الشركة يا جدي 

شهق الجميع و ابتسمت ماسه بسخرية 


قال الجد بأنفعال : 


نعم يا خويا شركة ايه الي تتروحها الناس تقول عليك ايه سايب عروسته و رايح ااشركة ما تبعوا من هنا و ذنب المسكينة ديه ايه 


قالت نرجس بشماته : 


يا حول الله يارب هو في كدة ستات تعمر و ستات تدمر 


قال الجد بانفعال: 


يمين باللة يا نرجش يا حربية لو ماسكتيش المىة الجاية هديكي قلم اطيرلك سداخك جتك القرف 


ارتعدت نرجس من الجد و قررت عدم التدخل مرة اخري حتي لا تهان و هي تعلم ان زوجها ما بيده حيلة فهو ضعيف الشخصية 


قالت ماسة بهدوء : 


مفيش مشكلة يا جدو و شغله مهم و انا ههتم بفارس 


قال نوح بسخرية : 


ربنا يكملك بعقلك يا غالية 


نظرت ماسه له حقد بينما هو لبتسم لها بأستفزاز انتهي الجميع من الفطور و توجه نوح نوح الي خارج الغرفة كاد ان يرحل لكن اوفقه صوت جده شعيب 


قال الجد شعيب :


نوح حصلني علي المكتب 


ثم رحل الجد و ترك نوح 


قال نوح بضجر : 


اديني هاخد محاضره في الاخلاق بسببك يا ماسه الذلب و ام ديه جوازة و نق نرجس الحرباية صبرني يارب 


ثم اتجه نوح المكتب ثم اغلق الباب و جلس علي المقعد امام ججه و قال بأبتسامة مزيفة : 


خير يا حج شعيب عايزني في ايه


لوي الجد فمه و قال سخرية : 


و هيجي منين الخير بقي يا جاحد مش كفاية معملتش شهر عسل كمان هتنول شغل طب اتجوزت ليه 


رد عليه نوح ببرود : 


عشان بحبها 


رد عليه الجد شعيب بسخرية : 


لا و انت الصادق ده عشان تمتلكها 


رد عليه نوح : 


يا جدي اصل.. 


قاطعه الجد : 


بص يا ابن راجح انت الي متجوزها ديه انت مكنتش تحام انك تجوزها هتعملها بما يرضي اللة و بقولهلك انا معرفش الي بيحصل بس لو مرعتش ربنا فيعا اعرف اني غضبان عليك يلا روح شوف شعلك 


ثم انصرف نوح و هو غاضب يلعن ماسه و الزواج ترجل سيارته و غادر معه اسطول سيارات للحراسة 

وصل نوح الشركة : 


عندما دخل شركته وجد الجميع يتطلع له بصدمو و دهشة هل هذا هو نوح العوامري الذي لم يمر علي زواجه الا يومين فقط ؟ ترك زوجته و ذهب الي عمل هل هذا يعقل

قذ

وقف نوح و نظر اليهم و قال بثوت جحيمي : 


هااا ، خلصتوا فرجة و لا تحبوا تخدوا صورة جري ايه يا روح امك انتس و هو علي شعلكم يالا ، اه بالانسبة للاسألة الي في دماغكم عشان نزلتالشغل بعد فرحي بيومين فمخصم من الشركة كلها يوميم عشان تخليكم في نفسكم يا شوية غجر 


ثم. ذهب و تركهم و ذهب. الي مكتبه


جلس علي مقعد مكتبه م الا ثواني حتي دخل كادر بدهشة و قال : 


يخربيك انت ايه يا ياض هو انت مش عريس ولا انا حضرت فرح حد غيرك ؟ 


قال نوح بغضب : 


جري ايه يلا انت كمان شغلي كله الا الشغل


رد عليه كادر : 


طب و مراتك ؟ 


رد عليه : 


مالها ؟ 


قال كادر بآنفعال : 


سيابها كدة و كمان مرحتش شهر عسل 


رد عليه نوح : 


سبق و قولت ان ماسه ام لفارس و بس بالنسبة لي غير كدة مفيش. 


قال كادر بأسي : 


يا خسارة بجد الف خسارة 


ثم غادر و تركه و اكمل نوح عمله ببرود 


في المساء : 


انهي نوح عمله تحرك من شركته حتي وصل الي القصر قبل ان يدلف الي قصر لاحظ حركة و ضحكات في الحديقة توجه الي حديقة وجد ماسه تلعب مع فارس و للأول مرة يراها تضحك هكذا سرح فيها و في جمال ضحكتها. 


احس انها فتاة خلقت لتصبح ام للجميع ام لفارس و ام لتامر و ام لطفلهم 


و لكن مهلا طفلها إذا حدث و حملت ماسة و هذا من رابع المستحيلات و لكن إذا حدق ماسه ستهمل ابني فارس و ستفرق بينه و بين فارس. 


لا و ألف لا لن يحدث لن تنجب طفلا يا ماسه ابنك هو فارس و تامر و لن يكن لكس طفل من رحمك و سأكون حريص علي ذلك. 


لاحظت ماسه نظرت نوح تقدمن و معها فارسل احتضن ابيهقالت ماسة بسخرية : 


حمد اللة علي السلامة


رد عليها نوح ببرود : 


يسلمك يا غالية


دخل كل من نوح ، ماسه و فارس الي داخل كانت حوالي الساعة السابعة مساء وجد الجد يقول لهم : 


يلا حبيبتي تعالوا مستنيكم في ال Living Room 


تعجبت ماسه و تعجب نوح ايضا و لكن اطاعوا كلام الجج و توجه الي الغرفة. 


كانت نرجش و قادر بالداهل و هنا جلش نوح جلست ماسه بجانب الجج مما اغضب نوخ و جلس فارس بجانب والده 


قال الجد :


عملكم Surprise هتعجبكم 


رد نوح بتعجب : 


انا حاسس بحركة غدر هتحصل 


قال الجد ببراءة مزيفة : 


اخص عليك انا اغدر برده 


قالت ماسة ببراءة : 


جدو 


رج عليه الجد بحب : 


قلب جدو 


قالت بسخرية : 


البراءه تبكي في الزواية الي هناك ديه 


صحك الجد بشدة و قلب نوح عينيه بملل مرت 5 دقايق وجد نوح و ماسة كل من : 


-عائلتها بأكملها و معهم تامر 

- اصدقاء ماسه 

-اصدقاء نوح 


قال نوح بأنفعال : 


مش قولت شامم ريحت غدر


كانت ماسه تبكي فرح و حزن ركضت علي عائلتها و اصدقائها و احتضانتهم 


توجه نوخ الي كادر و قال له بغضب : 


و انت يا كادر الكلب مقولتش ليه ان ده هيحصل 


رد عليه : 


انت عايزيني اقولك ده جدو شعيب يعلقني 


رد عليه نوخ بتوعد :


ما انت هتعلق متخفش 


ابتلع كادر ريقه بصعوبة لما هو قادم 


جلس الجميع 


قال عامر بحب : 


كانت بنتي وحشاني اوي 


قالت خديجة : 


و انا كمان اوي يا ماسه 


سألت فيروزة : 


انتم مسفرتوش شهر عسل ليه ؟ 


نظرت لها ماسه بغضب تعجبت منه فيروزة و هنا قلب نوح عينيه مرة اخري بملل و كاج ان يجيب و لكن قاطعه الجد : 


لا لا مين قال كده ، ده نوخ حجز تذكرتين Maldives و Tailend لمدة اسبوعين 


قال نوح بأنفعال :


مين ده ؟ محصلش يا جدي الشغل و... 


قاطعه ماسه : 


شهر عسل ايه جدو بس انا مقدرش اسيب فارس و نوح عنجه كثير بعدين بقي يبقي يسفرني 


قال الجد : 


الكلام خلص بكره طيارتكم و الشنط اتحضرت و في العربية 


قال نوح بأستنكار: 


كمان 


رد الجد بسخرية : 


امال ، ده انت الغالي 


رج نوح ببرود : 


انت هتقولي يا جدي 


و جميع ينظروا للجد ، ماسه و نوح ثم بدا الجميع يضحكون و اندمج الجميع مع بعضهم حتي انتهي الحفل

توجه نوح و ماسه الي الجناح دخا نوح الي جناح بغضب و قال : 


شهر عسل و شهرين قرف انا يتعمل معايا كدة 


وقفت ماسه امام نوح و قالت بأسي : 


انت اتجوزتني ليه ؟!


رد عليها ببرود : 


مذاجي كدة 


ردت عليه بأنفعال : 


لا رد و قولي الحقيقة انت اتجوزتني ليه ما كنا ممكن نطلع في روح بعض من غير جواز و ندخل ناس ملهاش ذنب فرد و قولي انت اتجوزتني ليه ؟ 


قال نوح بغضب : 


انتي نسيتي نفسك ولا ايه لا فوقي يا حيلتها بدل ما امسح بكرامة اهلك الارض انتي كنتي تحلمي اني اتجوزك و لا يتعملك فرح زي فرحك بص حوليكي انتي كنتي تحلمي انك تعبشي في قصر زي ده خليكي حلوة كدة و مطيعة و مسمعلكيش حس و الا هسود يومك أنهاردة و هو كان يوم اسود اصلا علي دماغك يا عروسة 


قالت ماسه و قد طفح بها : 


عروسة ؟ عروسة ايه ده كل يوم حاسة ان روحي بتسحب مني و مراتك رودينا الي مدت ايجيها عليا هو انتم فكرني ايه ده أنتم عالم زبالة و انت ازبل خلق اللة واحدة خانتك تطلع قرفك علي ميتين ابونا ليه اللة و انا مالي بقي بالليلة ديه اتبلي ببلوة سودة اسمها نوح العوامري ليه كان يوم ابن ستين كلب يوم ما شوفت وشك يا اخي 


نظر لها نوح ببروج للحظات و ما هي لحظة ثانية قام نوخ بصفعها بقوة جعل فمها و انغها بنزفان و قال بغضب : 


انا ،. واحدة وسخة زيك تكلمني كدة 


ثم القي بها علي الارض و بدأ يركلها بقدمه في كل انحاء جسدها : 


ده انتي فكرة نفسك ملاك ده انتي كنتي بتروحي يمين و شمال عشان حد يحبك او يعبرك و ملقتيش و يقيتي تخدي مهدئ و تسكري يعني انتي اصلا واحدة شمال


ثم بدأ بخلع الحزام و قال : 


انتي واحدة رخيصة انتي لو واحدة بنت ناس مكنتش هتشك انها ممكن متبقاس بنت بنوت


ثم ضربها بالحزام مرة و الثانية ثم القي الحزام و جراها من شعرها : 


انا قولتلك هتقلي ادبك ههسنك و هبهدلك و هضربك اديكي شوفتي بعينك نتجته ايه يلعن ابو شكلك 


تركها و توجه الي حمام و لكن توقف عندما ما سمع صوتها الضعيف : 


انا اتجوزتك عشان حبيتك ، انا بكلم نوخ العوامري القديم من الكلام جدك حبيتك قولت يمكن اعرف اغيرك بس معرفتش 


ضحك نوح بأنتصار و قال : 


اخيرا قولتيها يا ماسه و انا كسبت في الاخر 


ردت عليه بضعف : 


لا ما نوح القديم انت مسحته من علي وش الدنيا خلاص بقست لكره اسم نوح العوامري و سيرة نوح العوامري لكرهك انت شخصيا موت قلبي بالحياه


رد عليها نوح بغضب : 


مفيش حاجة اسمها انا بكرهم يا نوح او بطلت احلم انا الي اقول امتي و خلاص و كفاية هتفضلي تحبيني غصب عنك و هتعيشي معايا لحد لما نموت لو انا موت قبلك هموتك معايا 


بدات ماسة تدرك ان نوح تخطي كل حدود الجنون ثم اكمل نوح و قال : 


الادوية الي كنتي بتخديها خلاص بخ عايز بقي اشوفك بتعذبي انتي بدأتيها بدري 


قالت بضعف :


حرام عليك 


و لم تتحمل ماسة أغمي عليها 

قال نوح و لم ينتبه الي حالة اغماء ماسه : 


حرمة عليكي عيشتك يا روح امك إذا كان عجبك


وجدها سكنه انتفض و ركض اليها و قال نوح بزعر : 


ماسه ، ماسه ردي عليا سمعيني صوتك 


حملها و جلف الحمام اشعل الماء الدافئ وضعها داخل البلنيو و خلع ملابسه ايضا و دخل هو ايضا داخل البانيو و جعلها تتوسط بين زراعيه و عندما بدات الماء تصل الي جسدها بدأت تتأوه 




قال نوح : 


انتي الي بتخليني اعمل كدة يا حبيبي انتي قوية اوي يا صغنن و انا بخاف منك 


ثم وقف و حملها و احضر صندوق الاسعافات بدأت يضمن جريمة البشاعة و قال بأسي : 


ده انا ايدي كانت تقيلة اوي اووف ، اتقيني يل ماسة احنا لسة في الاول 


قام بتديل ملابسها و بدل نوح ايضا ملابسه ثم فام بحمل ماسة و توجه الي الفراش و وضعها فوقع و لف زراعيه حولها 



بجأت ماسة تستعيد الوعي و قالت برفض : 


اوعي انا هنام علي الكنابة مكاني 


اغلق نوح عينه و قال : 


مفيش زفت كنابة 


رد عليه : 


بس 


صرخ بها و قال : 


نامي يا ماسة 


اغلقت عينيها و غفت بسرعة 


تأملهت نوح و طبع قبلة عميقة علي شفتيها و قال بهيام : 




انا بخاف تملكيني انتي مغريه من غير ما تعملي حاجة لو بقيتي مطيعة هعملك عدل غير كدة مش هعرف 


ثم اخذها بين احضانه و بدأ يغني بصوته العذب : 


أنا هويــــته وانتهيــــت .

و


ليه بقى لوم العــــــزول


يحب إني أقـــول ياريت

ا


لحـــب ده عني يــــزول


ما دمت أنا بهجره ارتضيت

خ


لي بقى اللى يقول يقول


أنا وحبيبي فى الغـرام

م


افيش كده ولا فى المنام


أحبه حتى فى الخصام

و


بعـده عني يا ناس حرام


ما دمت أنا بهجره ارتضيت

م


ني على الدنيــا الســـــلام


ثم غفي بسلام تام كأنه لم يقم بأي شء في حقها 

استيقظ ذلك اللعين الذي ليس لديه عقل هذا الوحش الذس لا يعرف الحب و الحب في قاموس هذا اللعين هو الاذي و عدم الرحمة يا هذا لا تقل انك تحب انت تظلم الحب معك افق يا هذا قبل فوات الاوان و لا تتمادي. 


استيقظ هذا اللعين و نظر الي من تنم في احضانه كان يري جريمته البشعة احش بوجع في قلبه و لكن عقله اللعين قال له : 


ده انتصارنا اول ضربة مسمار في نعش ماسة هي متستهلش الا كدة لازم تكسرها عشان تخضع للارادتك و تسلم نمر و تستسلم هو ده هدفنا 


ابتسم ابتسامة مختلة و احس بالانشاء و الانتصار و لكن من قمة الجنون احس انه يحتاج الي مكافأة قام بتقبيل ماسة من شفتيها و قال : 


انا اصحي كل يوم علي الفراولة ديه ما انا لازم اتكفئ بؤده نظرة الخوف ديه تتروضي ساعتها هحبك و هتشوفي كل حلو يا ماستي 


ثم قام بتقبيل اثر الضرب اللعينة و قال بأسي مزيف : 


سلامتك يا حبيبي معلش ، ضرب الحبيب زي اكل الزبيب و انا دايب فيكي يا صغنن 


ثم بدأ بتقبيل عنقها ثم نزل الي كتفيها و تحولت القبلات الي علامات ملكية كأنه يطبع ملكيته عليها 


استيقظت ماسة علي لمسات و شي رطب حتي تحول الي الم تأوهت ماسه و بدأت تفتح عينيها وجد نفسها بسن أحضان هذا الكائن عديم الرحمة يقوم بتقبيلها ثم بدأت تتذكر ما حدث و فورا بدأت تحاول الهرب من و قالت بغضب : 


سبني اقوم مش عايزة ابقي قريبة منك في اي حته 

ضحك بشدة و نظر لها نوح بسخرية و قال بتسلية : 


إزاي بس بعد ما قولتي بحبك يبقي أكيد اي حاجة هعملها هتعجبك يا غالية 


قالت ماسه بحقد : 


احب مين!؟ احبك انت انا حبيت واحد ملوش وجود مش موجود تقريبل كده واحد ميت اه شيطانك موته يعني انا بحب شبح انما الشيطان الي هو انت بكره و بكره لمسته و بقرف منه 


رد عليها نوح بغضب و بدأ يحتضنها بشدة كاد ان يكسر عظام جسدها : 


لا بتحبيني حتى لو بالغصب مفيش حاجهة إسمها كره و لا عندك ال option ده انك حتي تسبيني سامعة و لا العالقة بتاعت إمبارح خليت فهمك يتقل 


كانت ماسة تحاول ان تفلت نفسها منه و نجحت أخيرا احست بالحقد و ارادت صفع هذا المختل رفعت يديها و كادت ان تصفع نوح و لكن امسك نوح ياديها و قال بغضب جحيمي : 


اوعي ، ها اوعي تلمحيها في خيالك مش تفكري فيها او تعمليها عشان و رحمة امي هندمك ندم عمرك و هحسرك علي الي بتحبيهم و اولهم ابن الزيني سامعة ولا 


ثم ترك هذة المسكينة تبكي علي ما وصلت اليه ، بدأت تري علامات و اثار ضربه الوحشي علي جسدها بكت بحرقة علي هذه الحياة لماذا يحدث لها ذلك ؟ هل قليل عليها ان تحب و يبدلها الحب شخص سوي ، رحيم و طيب القلب ليس مثل هذا الوحش الكاسر عجيم الاحساس ليس لديه مبر للاذي الذي اقترفة في حقها المولي عز و جل اعطي له الجمال ، الجاه ، المال ، السلطة و جد قام بتربيته تربية سوية مليئة بالحب و العطاء. 

ليس مبرر ما اصبح عليه الان اصبح وحش بسبب الخيانة من منا لم يتعرض للغجر و الخيانة و لم نفقد عقولنا و نزرع الحقد، الكراهية و القسوة المفرطة معنوية و جسدية بل نكما طريق الحياة و لا نلتف لمن غدروا بنا و لان ببساطة هم ليس سوي اصلال لا يجب ان نلمحا او نلتفت اليها لكن نوح اختار طريق الشيطان و قد نجح في ذلك و بجدارة. 


توقفت عن التفكير عنما خرج زوجها الوقح من الحمام و امرها ببرود : 


قومي ادخلي خدي شور دافي يلا عشان نلحق الطيارة 


رمقته ماسة و لم تعلق ثم دلفت الي الحمام تحت نظرات ذللك الحقير الساخره ثم دخلت الحمام و اغلقت الباب. 


فتحت ماسه المياه الساخنه و لكن توقفت و تطلعت الي نفسها امام المرايا اصبحت بلا روح ، زبلت احست انها تري نفشها عجوز ، اصبحت تري ظلام و ليس لديها شغف الي هذة الحياة 


قالت بصوت منخفض و لقد تحول وجهها للغضب الجحيمي : 


بكرهك يا نوح يا ابن راجح العوامري 


ثم وجدت نفسها تضرب المرايا بقبضة يديها و انكسرت المرايا 


و لكن لم تهتم اخذت قطعة كبيرة من الزجاج المكسور ، امسكته بيديها بقوة فعرز الزجاج في يديها و لم تحس بالألم علي الاطلاق نظرت الي شرايين يديها البارز من الغضب ،الحقد و الكراهية 


كان نوح انتهي من ارتجاء ملابسه و خرج لانه احش ان هذه الاعينة تأخرت و ما ان مر بجانب الحمام حتي سمع صوت كسر هنا اصابه الزعر بأن تقدم ماسة علي الانتحار ركض الي باب الحمام حاول فتحه وجده مغلق اخذ يدق الباب بزعر و قال: 


افتحي انتي بتعملي ايه ، ايه صوت الكسر ده اوعي تعملي حاجة 

لم تجيب عليه 


بدا يدق الباب بعنف و قال بغضب : 


افتحي يا ماسه بدل ما اكسر الباب 


لم يجد رد منها و هنا قام بكسر الباب اخذ ضرب الباب بكاتفيه حتي إنكسر الباب ووقع علي الارض ووجد هذا المنظر المرايا انكسرت و دماء غزيرة علي الارض و ماسة تمشك قطعة زجاج بقوة عزرت في كف يهديها و نزفت بغزارة و تقرب الزجاجة من شرايين يجيها كاد ان يقترب نوح و لكن للاشوء حظه لاحظت ماسة حركته بعد ان فاقت من الحالة التي كانت عليها بسرعة فائقة قربت الزجاجة من عنقها و قالت بتهديد :


اوعي تقرب يحسن ادبح نفسي 


ثم قامت بغرز الزجاجة قليلا و اصبحت تنزف حتس تأكد له انها تأخذ الموضوع بجدية 


صرخ نوح بفزع و قال : 


لا يا ماسه لا ، بتعملي ايه ابعدي البتاعة ديه و انا هعملك الي انتي عايزه بس ابعديها 


قالت ماسة بجمود : 


اخرج برة 


قال نوح بغضب جحيمي : 


لا مش خارج برة و سيبي الزفته ديه حالا 


ابتسمت له ثم عرزت الزجاجة اكثر جعلته يضرخ بهلع و قالت : 


اخرج برة انا هفضل امشي لقدام و انت بضهرك ارجع لورا و تخرج من الجناح اي حركة هتعملها انا مجنونة و اجن منك و اموت نفسي و اخلص من قرفك 


تنهج نوح و بدأ يرجع الي الخلف و قال : 


تمام ، هرجع لورا بس ابعديها عن رقبتك 


لم تعره لكلامه اهتمام ، ابتسمت ماسه و قالت بسخرية : 


شاطر بتسمع الكلام 


غضب نوح من كلامها و لكن كان يسايرها حتي لا تأذي نفسها حتي وصل الي باب الجناح فتح الباب و خىج هنا تقدمت ماسة بسرعة فائقة و اغلقت باب الجناح بالمفتاح سندت ظهرها علي باب و قالت بسخرية : 


شوف هتقول ايه لجدك علي تأخيري علي سفر انا مش هخرح من هنا و لو قرت و كسرت الباب هموت نفسي يا نوح سمعني 


قال نوح و هو يغادر بغضب : 


متنيل ماشي ، يخربيت جنان امك 

نزل نوح من علي الدرج وجج جده شعيب قال نوح بصوت منخفض : 


جالك الموت يا تارك الصلاة و ربنا كله هيطلع عليكي يا حيوانه ماشي 


قال الجج بمرح : 


صباح الخير يا عرسنا 


قال نوح بسخرية : 


عرسنا ؟! صباح الخير يا جدي 


ثم اخذ يد جده و قبلها بدأ ينظر الي الاعلي ينتظر قدوم ماسه و لكن لم تأتي 


سأل الجد بتعجب : 


امال ماسة فين ؟


ارتبك نوح و لم يجب 


قال الجد مجددا : 


ماسة فين يا نوح 


قال نوح بتردد : 


معرفش 


رد عليه الجد بدهشة : 


نعم يا خويا ؟ 


قال نوح مصحح ما قاله : 


قصدي معرفش اكيد بتلبس و تجهز نفسها للسفر


رد الجد بتعجب : 


بس ماسة دايما مواعدها مظبوطة 


ثم ارتبك الجد و قال : 


يمكن تعبت ولا حاجة هطلع اشوفها 


قال نوح بزعر : 


لا تطلع فين يا جدي استهدي بالله قصدي هي خمسية و هتنزل 


نظر الجد الي نوح بشك و قال : 


في إيه يا أبن راجح مش مرتحلك 


كاد ان يجيب نوح و لكن سمع صوت اقدام ماسه فتنهد بأرتياح


كانت ترتدي ماسة ملابش تخفي اثر الضرب و حاولت ان تسير بطريقة عادية حتي لا يلاحظ الجد شعيب و اخفت اثار الضرب و وضعت مساحيق التجميل و قامت بلف الجرح بعد فتحت علبة الاسعافات الأولية و طهرت الجرح رقبتها و ربط الشال علي رقبتهت و لفت يديها بالشاش 


قالت ماسة : 


صباح الخير يا جدو 


ثم اخد يديه بيديها السليمة و قبلتها


رد عليها الجد بحب : 


صباح النور يا قمر 


ثم لاحط الجد الشاش و قال بدهشة : 


ايه ده يا ماسه ؟! ايديك مالها حصلها ايه 


اماسة للجد و قالت : 


محصلش حاجة يا جدو اصل انا صحيت علي فجر القت كدة فقولت اشرب ماية بارده 


ثم نظرت الي نوح الذي كام ينظر لها بتوعد ثم اكملت الحديث و قالت : 


المهم الكوبية وقعت مني و انا بشرب و انا بلم الازاط ايدي اتجرحت لما رجعت الجناح لايقت نوح صاحي و شاف ايدي اتخض و نوح حبيبي الله يباركله ام بالواجب 


ثم نظرت ماسة الي نوح كرة اخرس رأته يرميها بنظرات نارية ابتلعت ريقها بصعوبة. 


ودعهم الجميع و امسك نوح ماسة و ادخلها السيارة و بعدها ضعط علي زر ليفصل بينه و لسن السا&ق بالزجاج المفيم و قال بغضب و امسك فكها بقوة و لم يهتم لتأوهاتها من الألم : 


بقي انا يتعمل معايا كدة و انتي يا روح امك اتجننتي في عقلك عايزة تموتي نفسك ها لا لما تبقي عايزة تقبلي ربك بوجه كرسم هبقس ابعتك هناك الا لو رينا خدك من عنده و يبقي ريحني منك ، هوريكي يا بنت ستين كلب انك تخليني ابقي واقف قدام جدي زي التلميذ الخايب يطلع علي جدتك يا جزمة قديمة 


ثم تركها هنا قالت ماشه بتحدي : 


مش هسمحلك يا نروح هقفلك مش هسمحلك تعمل فيا كدة تاني 


هنا وصل الي المطار و توقفت السيارة نوح و قال و هو يرمق ماسة بحقد : 


انزلي يا بلوة حياتي و ليكي روقة لما توصلي هاني مونك يا هاء يا عروسة 


توجه كل من نوح و ماسة الي طيارته الخاصة:



و جلست ماسة امامه و كانت مرتبكة بشدة بينما نوح ينظر لها بسخرية ، ارتبكت ماسة اكثر عند اقلاع الطائرة و اغمضت عينخا غافلة عن نوح الي الئي كان ينظر اليها لم تدرك انها كانت تضعط بيديها المصابة علي المقعد بشدة حتي ان الجرح فتح من جديد و بدات يديها تنزف بغزارة


امسك نوح يديهت رغم مقاومة ماسه له قام بحملها من علي المقعد و اجلسها علي ساقيه كالطفلة المدللة



امر المضيفه ان تجلب صندوق الاسعافات الأولية و بدأ ان يهدئ من حالة الزعر و اجرك انها تعانس من فوبيا من الطائرة نظرا انخا اول مرة تشافر عبر الطائرة.


بدأت ماسه تهدئ لا اراديا عندما احتضنتها نوح و بدأ يقوب لها بحنان :


متخفش يا حبيبي ، انت معاك اهو اهدي كده متخفش يا صغنن


جاءت المضيفة و معاها صندوق الاسعافات الأولية بدا يفك الساش و يطهر الجرح و من العجيب انه بدأ يخيط الجرح كأنه طبيب ماهر و قال لها : 


مفيش مسكن موضعي لما تحسي بوجع امسكي فيا كانت تتألم بشدة مما اوجع قلب نوح عجيم القلب هذا ثم انتهي و قبل جبهتها و قال بحنان : 


خلاص يا صغنن سلامتك يا حبيبي نامي و ارتاحي


من كثرة الألم ضربه لها ليلة امس و الجرح الذي في رقبتها و يديها غفت بين احضانه في ثبات تام 


عندما ادرك نوح انها نائمة تكلم بصوت حزين : 


عايزة تموتي نفسك ؟ عارف اني خوفتك امبارح بس انا كدة لما بتعصب مش بشوف قدامي. 


تنهد و قال : 


ليه كده يا حبيبي ، عارفة كلمة بكرهك ديه وجعتني و وجعت كرامتي متعمليش كدة تاني مترعبنيش كده تاني يا صغنن عشان قلبي ميقفش


بدأ ينظر الي اثر الجروح ليلة امس تنهد بأسي و لكن احس انها تستحق ذلك ثم تذكر ما فعلته قبل السفر فغضب بشدة نظر لها نظرة شيطانيه ثم ضحك بشدة بعدعا اسنلقي و هي بين احضانه و غفي في ثبات تام.


في الحضانة : 


قالت وهج بأسي : 


انا خايفة علي ماسه اوي ، نوح ده مش بيرحم يا فيروزة ده اسوء خلق اللة 


قالت فيروزة : 


انا بترعب منه ما انا قولتلها زمان ده مش بيرحم وقعت في ايد شيطان. 


رد عليها وهج بندم : 


بس احنا مساعدنهاش نهائي يا فيروزة كنا ممكن نحاول نساعدها انها متضحيش بسببنا حاسة بندم و حاسة اني وحشة اوي في حقها 


ردت عليها فيروزة : 


هوني علي نفسك يا وهج ، الي حصل حصل يمكن ربنا بجعل نوح ده انسان تاني زي ما ماسه عملت مع تامر مفيش حاجه بعيدة عن ربنا 


رجت وهج بأسي : 


و نعمة باللة 


قالت فيروزة محاولة تهون علي وهج و قامت بتغير الموضوع : 


عايزة احكيلك علي زين من ساعة لما شوفته خطف قلبي كدة و اللة و لما كنا في فرح ماسه و ملقتش حد جه و قعد معايا و اعترافلي بحبه و ضحكنا و هزرنا هو ده فارس احلامي بحبه اوي يا وهج 


ردت عليها وهج : 


انا كنت عكسك خالص كنت شايفه كادر كدة بتاع ستات واحد قليل الادب هو اه بتاع ستات مش هنكر بس لما شوفته في فرح ماسه و قعد يكلم معايا حسيت اني ممكن اديله فرصة تانية نظرته ليا اني الوحيدة الي في قلبه خطفنى كدة يا فيروزة. 


ردت عليها فيروزة : 


ياه بجد علي الحب و لما يكون الي قدامك بيحبك كمان حاجة ثانية عايزة احكيلك علي مقابلتي مع زين. 


بدأت فيروزة تقص عليها ما حدث و هنا بدات وهج تقص عليها أيضا عن مقابلتها مع كاجر 


قالت وهج بحب : 


شكلهم بيحبونا 


ردت عليها فيروزة بهيام : 


شكلها كدة وقعنا. 


هنا دخلت موظفه الاستقبال بعد ان دقت الباب و سمحت لها الدخول و قالت بأحترام : 


ميس وهج في مدرسة اسمها ريما بتقول انها معاد انترفيو مع حضرتك 

قالت وهج برسمية : 


اه دخليها دلوقتي 


همت فيروزه بالمغادرة و قالت : 


اشوفك بعد ما تخلصي هعدي اشرب حاجة برة 


ردت عليها وهج :


تمام ، باي 


هنا دخلت المدرسة الجديدة صغيرة السن لتدريب الصيفي تدعي ريما سيف اللة 


قالت وهج برسمية : 


اهلا بيكي يا ريما 


قالت ريما بخجل : 


اهلا بيكي ميس وهج 


قالت وهج برسمية : 


يلا نبدأ الانترفيو 


و اخدت و هج و ريما مدة في الانترفيو و بعد حوالي نصف ساعة 


ابتسمت وهج و صفحتها و قالت : 


مبروك ،You are accepted Congratulations. 

و جهزي نفسك أنهاردة Trial day يالا جاهزة


قالت ريما بسعادة : 


شكرا جدا ميس وهج و هكون عند حسن ظنك اكبد هبدأ و جاهزة 


هنا دخل تامر و قال : 


وهج انا.... 


ثم ادرك ان وهج لديها مقابلة 


قال تامر بحرج : 


اسف افتكرتك لواحدك 


قالت وهج بحب : 


و لا يهمك يا تامر 


ثم التفت تامر الي الفتاة ثم رافعت رأسها و يا ليتها لم تفعا رأي اجمل فتاة في حياته بشعرها المموج الطويل و عيون واسعة جميله اية في الجمال. 


هنا نظرت ريما و حدقت به رأت شاب جميل الملامح و يبدو عليه الطيبة و هنا دق قلبها بسرعة ثم انحت رأسها خجلا ابتسم تامر لخجالها غافلين عن من كانت تتطلع لهم احست ان هناك قصة حب قد بدأت من اول نظرة ستساعد تامر حني يصبح سعيد حيث انه اصبح هادئ و حزين منذ زواج ماسة 


تنحنحت وهج و قالت :


تامر 


قال تامر و هو لا يزال محدق للفتاة : 


يا عيون تامر 


ضحكت وهج بشدة ثم هنا افاق تامر و قال الي وهج بحرج : 


انا اسف يا وهج و... 


قالت وهج : 


بتأسف علي ايه انت اخويا الصغير 


ثن نظرت إلي ريما و قالت : 


ده بقي تامر الزيني ال Administration manager للحضانة


ثم التفت الي تامر و قالت : 


ديه بقي يا سيدي ريما المدرسة الجديدة 


قال تامر بخجل :


تشرفنا يا انسه ريما 


قالت ريمة برسمية : 


الشرف ليا يا استاذ تامر 


قالت وهج بمرح : 


لا هنا ممنوع الرسميات انا هنا وهج و في مديرة تانية و شريكة في الحضانة اسمها فيروزة و شريكة ثالثة و مديرة ثالثة اسمها ماسة بس هي اتجوزت من يومين و هي دلوقتي في ال Honeymoon و هنا ده اسمه تامى مش استاذ تامر مفهوم يا ريما 


قالت ريما بخجل : 


مفهوم يا يا يا وهج 


قالت وهج بمرح : 


ايوا كدة 


ثم جاءت فكرة و عزمت علي تنفيذها و قالت : 


تامر خد ريما Tour كدة في الحضانة و عارفها علي كل حاجة 


قال تامر بنفي : 


ايوا بس.. 


قاطعته وهج : 


مابسش ، يلا اعمل Tour كدة لريما و بعد ما تخلص تعالي و قولي كنت عايزني في ايه 


خرج تامر وراءه ريما ثم اغلقت باب المكتب 


ابتسمت وهج و قالت بسعادة : 


شكلها بنت كويسة يارب تبقي من نصيبك يا تامر و افرح بيك يارب   

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-