أخر الاخبار

رواية ارجع يا زمان الفصل الحادي عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

 رواية ارجع يا زمان الفصل الحادي عشر للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية أرجع يا زمان للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية ارجع يا زمان الفصل الحادي عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية ارجع يا زمان الفصل الحادي عشر  للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية فن ارجع يا زمان للكاتبة بسنت عبد القادر


"فإن أَتَيْت إلَى قَلْبِي أُعاتِبْه أَلْقَاهُ فِي غَمَرَاتٍ الْحَبّ مُحْتَرِقًا ، أُحِبُّكَ حُبّاً لَو تُحِبِّين مِثْلَه أَصَابَك مِنْ وَجْدِي عَلَى جُنُونِي ، أُحِبُّك فَوْقَ مَا يَصِفُ الْكَلَام و يهجرني إذَا غِبْتَ الْمَنَام ، قِبْلَتَهَا و رشفت مَنْ فِيهَا مَا يُسْكِرُ الدُّنْيَا وَ يَرْوِيهَا ، إنَّمَا الْكَوْن لِعَيْنَيْك رَوَى و أَنَا اللَّيْلِ وَ أَنْت الْقَمَر ، لِي حَبِيب كَمُلَت أَوْصَافِه حَقَّ لِي فِي حَبِّهِ أَنْ أعذرا ، مَا أَخْطَأَ النَّحْلِ إذَا أَخْلَى خمائله فالخد وَرَد وَ هَذا الشّعْرَ إِزْهَارٌ ، نَاعِسٌ الطَّرَف كَحِيل الْمُقِلّ رَقّ فِي وَصْفِ حلاه غَزَلِي وَأَشْكُو مِنْ عَذَابِي فِي هَوَاكُم و أجزيكم عَنْ التَّعْذِيبِ حُبًّا لَو يُجَازَى الْمُحِبِّ مِنْ فَرَّطَ شَوْقٌ لجزيت الْكَثِيرِ مِنْ أشواقي ، ذُقْت مِنْهَا حُلْوًا و مُرًّا و كَانَت لَذَّة الْعِشْق فِي اخْتِلَافِ المتذاق ، حمليني فِي الْحُبِّ مَا شِئْت إلَّا حَادِثٌ الصَّدّ أَوْ بَلَاءٍ الْفِرَاق ، يَا طَيَّب قَبَّلْتُك الْأُولَى يرف بِهَا شذى جبالي و غاباتي و أوديتي ، بَثَثْت شكواي فَذَاب الجَلِيد و أَشْفَق الصَّخْر و لِأَنَّ الْحَدَّ يَد ، أُحِبُّك كالبدر الَّذِي فَاض نُورَهُ عَلَى فَيْح جَنَّات و خُضْر تلال" 


في جناح منذر 


كانت بيريهان تاخذ الجناح ذهاباً و ايابا و تقول بجنون :


سيرا أصيل و بسال الباش خدوا فرحتي مني ؟! سرقوا الأجواء ليهم بعد ما كنت هبقي كل الأخبار عليا ؟! بقي بسال يبقي مكان نوح العوامري لا و مسمي نفسه السلطان المعظم يعني اقوي من العوامري ؟! لا مستحيل لازم يقع و هي كمان لازم نهايتها تبقي اسود من قرن الخروب.


قال منذر بغضب و أمسك بيريهان من يديها و اجلسها علي الفراش :


ما تقعدي بقي ، إيه شعل الجنان ده ؟! انا انصرفت و فرحنا هيتحكي و يتحكي عليه 


قالت بيريهان بغضب :


بعد إيه ؟! بعد ال Show  إلي عمله ؟! و ال  proposal  إلي عمله بسال في فرحي ، مكنتش المفروض تعزمهم  هما كانوا هيجوا و هيقعدوا مثلاً ؟! اهو جم و أكله الجو كله لا و الحيوانة اخدت أبويا مني و تقزله بابا نقيب  ، أنا ابويا كيبقاش الوكيل في كتب الكتاب و لا حتي يباركلي ؟! عندها هي يروح يبوص راسها و يقولها مبروك !! مش هنسهالها ، كله كوم و ديه كوم تاني 


قال منذر بسخرية :


إنتي بعد ما كنتي هتحجري عليه يجي عادي كدة و يبارك و يبقي وكيلك و يهني و تبقوا اسرة في بعضيكوا ؟! اقطع دراعي أنه مكنش هيجي و أن بسال و سيرا هما الي خلوه يجس بالعافية ، إيه يا عروسة خشي غيري كدة و افردي سحنتك الحلوة ديه ، ده الليلة ليلة دخلتنا و جو و شموع و  Champagne ، بصي عايزك تسيبلي نفسك خالص 


قالت بيريهان بهيام :


بتحبني يا منذر ؟!


قال منذر بحب مصطنع :


اكتر من ما تتخيلي ، حياتك معايا هتبقي هلاك


قالت بيريهان برعب :


إيه هلاك ؟؟ 


قال منذر بسخرية : 


اسف يا حبي قصدي هتبقي ملاك و جمال و تجبيلي ولي العهد كدة و تبقى أحلي مامي 


قالت بيريهان بحب  :


بحبك اوي 


قال منذر بحب مصطنع : 


و أنا كمان يا حبي ، يلا بقي روحي غيري و مستنيكي يا بطل 


ضحكت بيريهان و دخلت الي حمام الجناح و هنا قال منذر بغضب : 


جتك القرف يا شيخة ، بومة تقطع الخميرة من البيت ، بس عندها حق برده بسال بقي حته تانية خالص و سكوته ده يقلق برده ، يعني اللدعة هتيجي من حاجة مجهولة المصدر بس علي مين أنا صاحيلهم ، بس يابن مهاب الباش هوقعك عشان لقب السلطان ده حقي أنا ، أنت ، أنت مين عشان تخده و لا تيجي في ربع ذكاء نوح العوامري الله يرحمه بس نقول إيه عيلة ديه خليتك شلطان يعني أنت بقيت سلطان علي قفا مرا يا حيلتها ، ليك روقة يا بسال و بعد كدة الكتكوت الصغنن ده الي هحلي بيه في الأخر


خرجت بيريهان من الحمام و كانت ترتدي قميص نوم ابيض عاري و شفاف و هنا قال منذر بشهوة :


اموت فيك انت يا كريم شانتيه بالفرولة ، تعالي يا حبي .


و هنا جاءت بيريهان بجانب منذر و هنا حلت المصيبة ، لقد بدأ مفعول المحلول ، كان منذر يحاول مراراً و تكراراً حتي اصبح يغتصب بيريهان من فرط العنف و هي تصرخ من آلام ابتعدت عنه بيريهان برعب و خوف و قالت : 


أنت بتعمل كدة ليه هي أول مرة تعمل كدة ؟!


قال منذر بغضب :


بس بقي ، أنا كويس مفيش حاجة ، الله يخربيتك عمالة تزني و تهري عن بسال و سيرا لحد ما خليتي الواحد out of the mood 


قالت بيريهان و ياليتها لم تقول بسخرية :


لا أحنا علي طول بنكلم عنهم ، أنت الي في حاجة ، ما نبعت تجيب دوا من الصيدلية يا دكتور منذر .


هنا تحولت ملامح منذر إلي ملامح شيطانية ارتعبت منها بيريهان و اردت الهرب منه و لكن امسكها بقوة من شعرها كاد يقتلعه من الجذور و قال بغضب : 


أنا يا روح امك ، يتقالي تجيب دوا من الصيدلية ؟! ده أنا ارجل من عيلتكم كلها يا بنت الكلب يا جزمة و بتهربي علي فين يا حلوة ؟! ايه هتقولي إيه ؟؟ إنتي لو خرجتي من هنا هتخرجي بي قميص النوم و حياة إلي خلفوكي لطلع تقرير من المستشفي انك مكنتيش بنت ليلة الدخلة و هعيد بقي السع حصل زي ما حصل مع بسال و جميلة بس إنتي مش ختموتي يا حلوة تؤ تؤ انتي هتفحضي فضحية المطاهر سامعة ولا هتخرجي من هنا سيرتك هيبقي علي كل لسان 


قالت بيرسهان برعب : 


أنا آسفة و الله مش قصدي حاجة ، سامحني يا منذر و اللة انا كان قصدي تجيب دوا للصداع او حاجة كسكنة عشان شكلي صداعتك أنا قصدي كان كدة ، أعملك massage  يهدي اعصابك ؟!


ترك منذر سعر بيريهان و قال منذر بهدوء :


ما كنتي توضحي يا بيري شوفتي كدة تخليني اجيبك من شعرك و كنت همسح بيكس بلاط القصر ، تؤ الله يغزيك يا شيطان أنا فعلاً مصدع ، معلش يا حبي هروح اخد دوا صداع ، هتلاقي ال massage oils  عندك عايز بعد المساح ده أنام و إنتي تمامي و ترتاحي و مصحي الصبح fresh كدة ، بكرة هتلاقي بدلة رقص احمر انما أيه اتعملت عشانك و ترقصيلي و نعوض بهقي الليلة الطين ديه اتفقنا يا حبي ؟!


قالت بيريهان برعب :


اتفقنا 


قال منذر ببراءة مزيفة :


إيه يا روحي خايفة من منذر حبيبك ؟! معلش يا بيري أعصابي فلتت مني ما هو يا حبي عيب إنتي بنت ناس تقولي لي جوزك تجيب دوا من صيدلية صح ولا أنا غلطان ؟!


قالت بيريهان برعب :


صح و عيب إني اقول كدة ، أنا اسفة مقصدش 


قال منذر بهدوء :


و لا يهمك يا بيري اهدي خالص محصلش حاجة و بكرة هتصحي أهدي ، يلا يا بيري .


و هنا خرج منذز و قالت بيري برعب :


يا نهار اسود و مهبب لو فضل حلته كدة كش بعيد يشوهني و يشوه سمعتي ، ده انا كان هيجلي نزيف بسببه ، يا نهار اسود لو كان بسال كان كلامه علي نهايتي الوحشة أنه عمل في منذر حاجة خليته عاجز جنسي !!


بدأت بيريهان تلطم علي وجها و تقول برعب : 


يالهوي ، يالهوي لو عمل كدة فعلاً ده كدة هموت بالبطي لأن أنا لازم اتصرف أجيب ادوية او منشطات جنسية قوية المفعول عشان ميبهدلنيش ، بس هعمل كدة إزاي و إحنا لسه متجوزين ، يا نهار اسود عليا و علي سنيني السودة ، اشوف فيك يوم يا بسال علي هشوفه من ايامي السودة لو فضل كدة ، انت كدة حسابك تقل اوي يا بسال و ديني للاخليك تنفع لقطة حتي يا بسال يا إبن مهيب الباش .


قصر أصيل


لقد طلب اديب كل من عائلة بسال الباش و عائلة نمير و ماهر دعوة ان يقضوا اليوم في القصر بعد صلاة الجمعة.


هنا ارتدت كل من سيرا و ليليلن و بعد الانتهاء ، ارتدت سيرا فستان من اللون الأبيض 

مع  Natural makeup 

مع تسريحة انيقة 

مع Accessories رقيق 

و ليليان من اللون الاخضر 

مع Natural makeup

مع تسريحة شعر انيقة

مع Accessories رقيقة

عتدما انتهوا من كل شئ نزلوا علي الدرج وجدوا أديب ينتظرهم و قال بحب ابوي :


عندي بنتين زي القمر ، إنتي يا ست ليليان ماهر جي انهاردة العزومة و بكرة هيجب عايلته عشان نقرا الفاتحة 


قالت ليليان بمرح :


يا دبلة الخطوبة عقبلنا كلنا 


قال اديب بسعادة :


في ديه أقولك يارب ، هفاتح نيهاال و فريال و بسال في جوازي من نيهال


قالت سيرا بسعادة :


مبروك يا اونكل 


قال أديب بسخرية : 


ده قبل ال Proposal بتاع امبارح و لا بعده ؟! ده أنا إلي المفرةض اقولك مبروك يا سلطانة


قالت سيرا سيرا فزع مصطنع :


و الله يا اونكل اتخدت علي خوانا


قال اديب بسخرية :


علي خوانا يا بنت أصيل ؟! ماشي 


قالت ليليان بضجر مصطنع :


قول كدة بقي ان ديه نفسنا و بعدين الي غيران مننا يروح يعمل زينا 


قالت سيرا بمرح :


إيه إلي يشتكي مننا يروح يعمل زينا 


وجدوا أديب يشمر ساعدية قميصه و هنا قالت ليليان بمرح :


شوفتي ال biceps و ال Triceps  بتوع اديب ، تحس عفيفي من برة جمل " بصوت محمد هنيدي "


قالت سيرا بمرح : 


حلو انك تشمر الكوم القميص لايق عليك بس اشمعنا دلوقتي ؟!


قال اديب و هو يتوجه لهم بسخرية :


هنعمل دانس يا حلوة انتي و هي "بصوت عادل ادهم "


ركضت كل من سيرا و ليليان حتي لم يسمعوا  جرس الباب و ان الجميع اتي و هنا وجدوا أديب يركض وراء سيرا و ليليان و الكل يضحك د


قالت سيرا بفزع مصطنع :


ونبي يا اونكل انا مش قصدي أنت انا كنت بكمل الكوبليه 


قال أديب بسخرية :


و كملتيه ياختي ، تعاليلي بقي نشوف مين الي بيشتكي ده


قالت ليليان برعب مصطنع :


يا ديبو ارحم من في الارض يرحمك من فس السماء ، أنت راجل مؤمن


قال أديب بسخرية :


تعاليلي إنتي كمان يا ست خضرة الشريفة ، ليلتك سودة 


هنا تنحنح الجميع و ضحك مرة اخري وقف كل من أديب ، سيرا و ليليان و هنا قال أديب بترحيب :


يا اهلا وسهلا معلش كنت بربيهم قصدي كنت بمرنهم تمرين الصباح 


ضحك الجميع و هنا قال أديب بسخرية :


سيرا ، سلمي علي عريسك يا شابة


قالت سيرا بمرح :


و هل يجوز يا والدي العزيز ؟!


قالت ليليان بسخرية :


اجل يا سيدي 


قال بسال بسخرية :


بس بس انتم وجودكم خطر كدة و أديب عايز يتجوز هتضيعوا مستقبل الراجل 


شهق الجميع و قال أديب بغضب :


مستقبلي يضيع يا بن الباش ، بتشيل كام يلا في ال Gym ؟! طب تصدق انا بقي عايز بنتي جوز بنتي يكون بيشيل اوزان تقيلة ، من بكرة هتجي أنا همرنك يا بسال يا نسبيبي العزيز 


قالت ليليان بفزع مصطنع :


يا عيني عليك يا بسال ، روحت في انكلة يا إبن الباش 


قال بسال بوجه شبه باكي :


حافظة الفاتحه ؟!


قالت سيرا بتعجب :


اه حافظها ليه ؟!


قال بسال بسخرية :


اقريها من دلوقتي ، أديب هقهلني للالومبيات  مش للجواز 


قال نمير بمرح :


اهدي يا أديب عليه ، في ناس عايزة تخش دنيا هنا 


قال بسال بمرح :


دماغك يابني ابوسها والله


قالت فريال بضجر : 


طب ممكن نقعد و هزروا برحتكم !!


قال أديب بمرح :


يا سلام يا فريال هانم ده إنتي تأمري


قال بسال بسخرية :


حنين اوي أديب مع الكل يجي عندي و يقلب بروسلي


قال اديب بغضب :


بتقول إيه يالا ؟!


قال بسال بسخرية :


بقول احنا لينا بركة الا أديب


ثم جلس الجميع و توجه صهيب الي سيرا و احتضانها و قال بحب :


وحشتيني اوي يا سيرا 


قالت سيرا بحب : 


و أنت كمان وحشتيني اوي يا صهيب 


هنا قال سليم بضجر :


أنا نفسي افهم ليه الكل عينه علي الحته بتاعتي


شهق الحميع و قال اديب بتعجب :


حتة مين يا سليم إلي بتكلم عنها ؟!


هنا توجه سليم إلي سيرا و احتضانها أيضاً و قبلها من وجنتيها مع تعجب الجميع عدا فريدة و هنا قال سليم الي سيرا بغضب :


إيه يا هانم ، مفيس أدني احساس بمساعري خالص تروحي تروحي المستشفى و تضربي بالنار لا و كمان تتخطبي لبسال طب و أنا ، مش أنا سليم حبيبك 


قال أديب بدهشة :


سليم ، أنت تعرف سيرا ؟!


قال سليم بغضب :


ايوا هي إلي كانت بعتاني عشان اهون عليك ، ديه العشق يا أديب


قال بسال بغضب :


العشق يا إبن نمير 


قال أديب بغضب :


بتصيع عليا أنت و هي 


قال سليم بغضب :


لو سمحتوا محدش يزعق للحتة بتاعتي 


قال بسال بغضب : 


الحتة بتاعتك ، ده أنا هجي افلقك نصين دلوقني 


قال سليم بغضب :


بسال أنت إلي اخدتها مني مش و انا مشاعري دلوقتي مجروحة عاطفياً


قالت سيرا بحزن :


معاش إلي يجرحك عاطفياً يا سليم 


قال بسال بسخرية :


اقعدي إنتي يا ام قلب طيب و حنين ، مشاعرك مالها يا خويا ؟!


قال سليم بغضب :


مجروحة عاطفياً ، قلبك ديه إيه يا بسال يا إبن الباش حرام هليك تكسر قلب واحد زي بيحب ليه ؟!


قال بسال بسخرية :


انا هيجلي جلطة من الواد ده 


قالت فريدة بسخرية : 


مش لوحدك يا بسال والله ، أنا ساعات من كلامه و مناقشة معاه تحس انه دبلوماسي و ساعات تحس أني مخلفة واد هلاس


قال سليم بغرور :


المرأة يا أمي تحب الدبلوماسي العاشق الهلاس 


قال أديب بسخرية :


يا سيدي علي الحكم يا سلوم اديله ، اضرب ولاقي علي طول 


قال سليم بغرور :


أنا علي وضعي يا ديبو و بما ان بسال الباش اخذ مني المرأة التي دمت اعشقها 


قال بسال بسخرية :


دمت تعشقها يا إبن نمير 


قال سليم بغضب :


ايوا ، انا ليا عندك حق عرب 


شهق الجميع و قال بسال بدهشة :


هي حصلت حق عرب يا سليم ؟!


قال سليم بغضب :


ايوا و مش هتنازل عنه أبدا 


قال بسال بسخرية :


و إيه الترضية الي ترضي سيدتك ؟!


قال سليم :


بص يا بسال أنت هتجوز سيرا ، الحب الممنوع صح ؟!


قال بسال بسخرية : 


اه أن شاء الله هتجوز الحب الممنوع 


قال سليم :


حلو مش أنتم هتخلفوا صبيان و بنات ان شاءالله ؟!


قال بسال بسخرية :


متقطعش انت بس يا سلوم  قول ان شاء الله


قال سليم :


ان شاءالله ، حلو أول بنت تسموها سيرا و هنكتب عقد ملكية خاصة لسليم نمير غامد بس لو البضاعة مطلعتش زي سيرا و طلعت شابهك ، مفيش مشكلة نستني الخلفة الجاية احنا ورانا حاجة 


هنا وقف بسال و ركض وراء سليم و قال بغضب :


هي وصلت عقد لملكية خاصة و أنا بنتي يتقال عليها بضاعها لا و إيه لو مطلعتش شبه سيرا و طلعت شبهي ، تستني الخلفة الجايه ، تعاليلي يالا و اللة ما هسيبك


هنا وقف سليم بجانب سيرا و قال بغضب :


ما يا تسبلي سيرا يا تديني بنتك بالموصفات إلي انا عايزة مش صعبة ديه 


شهق الجميع و ضحكوا بشدة و بسال يركض وراء سليم و سليم يقول :


الحقني يابا ، أنا إبنك


قال نمير بملل :


ولا أعرفك مش جيبلي الكلام ، البس بقي 


قال سليم :


الحقيني ياما 


قالت فريدة بضجر :


أنا مش مخلفة ولاد 


قال سليم :


اللحقني يا سيرا ، بسال لو مسكني مش هيعتقني لوجه الله


قالت سيرا :


يا بسال ، اهدي سليم هو كدة 


هنا توجه سليم بجانب سيرا و جلس بجانبها و قال بسال بسخرية :


أنا مش متخيل أن ده ممكن يكون في يوم من الأيام جوز بنتي 


قال سليم بغضب : 


ليه يا بسال باشا ؟! ماشبهش و لا اكتع ؟!


شهق الحميع و قال أديب بسخرية :


اكتع ؟! يالهوي علي الأجيال القادمة إلي تشرف 


قال بسال بسخرية :


ما ده إلي بكلم فيه ده أنا مش بعرف اخد معه لا حق ولا باطل ، يارب كفاية سليم نمير غامد واحد بس ال system ده لو نزل منه نسخ كتير هنروح ورا الشمس 


ضحك الجميع و هنا قالت سيرا بسعادة :


ممكن تتفضلوا علي السفرة الغذاء جاهز 


توجه الجميع الي الطاولة الطعام و نظر أديب إلي سليم ان يجلس بجانب سيرا و بالفعل جلس هنا وقف بسال و قال بسخرية :


يا راجل ؟! معرفتكش أنا كدة ؟!


قال سليم بملل :


و الله يا بسال ديه أوامر عليا ، اعترض بقي 


ضحك الجميع و نظر بسال إلي اديب و كان أديب علي وشك ان يجلس بجانب نيهال جلس بسال علي الفور بجانبها و قال بسال بسخرية :


معلش بقي لما تكتبه الكتاب ابقي أقعد جانبها براحتك 


ضحك الجميع و هنا قال نقيب بتلذذ :


الأكل حلو اوي ، عايز اشكر إلي طبخ الأكل الجميل ده 


قالت سيرا بسعادة :


تشكرني بقي أنا و ليليان أحنا إلي عملين الأكل


قالت نيهال بدهشة : 


مش ممكن ده حلو اوي ، لا لازم تعلموني ده أديب هيطلقني كدة 


قال اديب : 


هو أنا فعلاً متعود منهم علي الاكل الحلو و كمان بيعملوا الحلو مقولكيش أساتذة و رؤوساء قسم و ده مفاجاه بقي ، انا بتمرن ساعتين جيم و بجري عشان متخنش بسابهم بس متقلقيش يا نيهال هتتعلمي 


قال ماهر بسعادة :


تسلم ايديك يا ليليان ، أنا كنت خايف تطلعي مش بتعرفي تتطبخي بس كدة انا اطمنت


قال بسال بحب : 


بجد انا أمي دعيالي يعني ، ست بيت و بتعرفي تطبخي و ذكية و شاطرة في شغلك بجد أكل احسن مما يكون بجد تسلميلي الايدين الحاوين دول 


خجلت سيرا و هنا قال فريدة بغضب :


أنتم الاتنين كل اسبوع يوم هتعلموني حاجة ، أنا بعرف اطبخ بس عايزة اتعلم اصناف جديدة 


قالت سيرا بسعادة :


حاضر من عنيا ، بجد شكراً ليكم ان الأكل عجبكم الحلو بعديها بسبوسة بالقشطة و كريم كراميل و Chesse cake و ..


قال سليم بغضب : 


Chesse cake?! 

أكيد عشان صهيب 


قالت سيرا بتعجب :


اه يا سليم عشان صهيب 


قال سليم بغضب : 


طب و أنا يا هانم ؟!


ضحكت سيرا و قالت : 


هو انا اقدر برده انساك يا سليم ؟! ال Molten cake  و تفتحها كدة ال  Chocolate  تنزل سخنة و هحطلك ايس كريم  Vanilla إلي بتحبها 


قال سليم بسعادة :


يا سلام عليكي يا سيرا ، بتفهمي دماغي و معدتي 


ضحك الجميع و كانوا سعداء ، سيرا كانت سعيدة ولكن تذكرت الفريق و هنا وقفت سيرا و امرت أحد الحرس أن يأتي بسفرة اخري و بالفعل كانت هناك واحدة اخري و وضعها الخدم و لم تنسي سيرا وليمة للحرس و الخدم و ارسلت سيرا رسالة الي الفريق ، ستيفان و محبوبته و فرحات و زوجته ، حجي التركي و لقد اتو بالفعل و هنا قالت سيرا بسعادة :


كدة الفرحة تكمل ، أنتم كمان هتشركوني كل جمعة العزومة يا احلي فريق ، يلا اقعدوا 


ابتسم بسال هلي كتلة الروح الجميلة ، إنسانة ليست ناكرة الجميل و بالفعل جلسوا و اكلوا و شكروا سيرا و ليليان علي الطعام الذيذ و بعد انتهاء الطعام ، ذهبوا الي حديقة القصر و اتت كل من سيرا و ليليلن بالحلو ، كانت في الحديقة و جلس الجميع و هنا احست سيرا انها تريد أن تسمع اغنية " حلم بعيد " للمغني محمود العسيلي و هنا قامت بتشغيل JRL  اشتعلت الأجواء ، كأن كل شخص كان اديه حلم بعيد ،و رقص الجميع بفرح و سعادة Salsa dance  بسال رقص مع سيرا و اديب مع نيهال و نقيب مع فريال و تاج مع ميريام و رامي مع سيهام و ستيفان مع محبوبته و فرحان مغ زوجته و كانت الاغنية تقول : 


انتي جاية من الأرض ولا جاية من السما

ده اللي زيك بيجي مرة كل مية سنة

من نظرة روحت فيها وانتي برضه مش هنا يا ويلي انا


كل حاجة نفسي فيها في العيون دي شوفتها

كل حاجة جميلة انتي أجمل منها

أكتر واحدة في حياتي احس بيها وأحبها يا روحي انا


يا حلم بعيد يا جايز نفسي يبقي أكيد

خيال بحلم تطوله الإيد وتجمع بينا يوم مواعيد


يا حلم بعيد ده أنا اللي في ليل هواكي وحيد

كل حاجة نفسي فيها في العيون دي شوفتها

كل حاجة جميلة انتي أجمل منها

أكتر واحدة في حياتي احس بيها وأحبها يا روحي انا


يا حلم بعيد يا جايز نفسي يبقي أكيد

خيال بحلم تطوله الإيد وتجمع بينا يوم مواعيد


يا حلم بعيد ده أنا اللي في ليل هواكي وحيد


رقصة سيرا و بسال فقط علي يا حلم بعيد ارجو عمل mute للفيديو و تخيل الرقصة

علي اغنية يا حلم بعيد 

انتهت الأغنية و بسال يضع جبهته قريباً جبهة سيرا و قال بسال بعشق :


إنتي مش حلم بعيد يا ملكت قلب إبن الباش ، إنتي حقيقة قدامي ، حقيقتي يا سيرا ، كلمة عشق و حب و لاتسوي قدام الي بحسه ناحيتك


قالت سيرا بعشق :


انا مجنونه بيك يا إبن الباش 


ثم خجلت سيرا و ركضت و توجهت الي الآخرين و جلست بجانبهم أما عن بسال فكان سعيد للغاية و توجه إليهم أيضاً و جلس بجانب الجميع .




تعليقات