أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية فن نفسي شخصيات و الفصل الاول للكاتبة بسنت عبد القادر

 فن نفسي شخصيات و الفصل الاول للكاتبة بسنت عبد القادر 


رواية فن نفسي للكاتبة  بسنت عبد القادر 

فن نفسي شخصيات و الفصل الاول للكاتبة بسنت عبد القادر


فن نفسي شخصيات و الفصل الاول للكاتبة بسنت عبد القادر 


فن نفسي للكاتبة بسنت عبد القادر 


❦الشخصيات ❦

أسيد الروماني :(بطل الرواية)

يبلغ من العمر ٣٢ عاما ، والدته من أصل اسباني و والده من أصل مصري و ، كان والده رجل الاعمال الملياردير رياض الروماني وبعد طلاق والدته من والده تزوج من إمرأة اخري ، موهبته هي الرسم و الرسم بالنسبة له هو جروح و الألم كثيرة سنتعرف عليها لاحقا ولكن بعد ان اتم ١٨ عاماً سافر لتعلم في احدي الجامعات في لندن إدارة أعمال حتي لانه الوريث الوحيد لكل هذة الامبراطورية و توفي والده و هو في ٢٣ من عمره و ادار شركته حتي بلغت اخته الصغرة سن الرشد و سلمها رئاسة مجلس الإدارة ، هو زير نساء إلاول و معروف بذلك و ايضا التفاصيل تحوله الي زير نساء لاحقا سنعرف اسباب هذا التحول و جروح الماضي و لكن هل سيتمر الوضع علي ما هو عليه ؟!

ورد الحلبي: (بطلة الرواية)

تبلغ من العمر ٢٩ عاما ، هي طبيبة امراض نفسية معروفة والدتها من ايطالي و والدها من اصل سوري ، موهبتها الرسم ، لم تتزوج حتي الان و لم يدق قلبها للاحد ، كل الاطباء و رجال الأعمال يريدون التزوج بها ولكن لا تبالي و لكن هل يستمر الحال علي ما هو عليه ؟!

يامن الحلبي:

يلبغ من العمر ٣٢ عاماً ، دكتور تجميل مشهور في الشرق الاوسط ، هو شخصية هادئة و صارم حاولت الكثير من العرضات الازياء و الممثلات الايقاع بيه ولكن لم احظ يقدر علي ذلك و لكن هل القدر رأي اخر ؟!

روكسلانة اكسفير :

هي والدة كل من ورد و يامن و ارملة قيس الحلبي اشهر رجل اعمال سوري ، تبلغ من العمر  ٥٨ عاماً ، شخصية مرحة و تحب الحياة ، تعشق ابناءها بشدة ، لديها سلسلة من محلات الورد لانها تعشق الورد حتي حديقة الفيلا الخاصة بعائلة الحلبي مليئة بالزهور النادرة و لديها مشتل ، كانت صديقة نادين لانهم درسوا سويا في الخارج و لكن انقطعت اخبارهم و لكن هل للقدر شيء اخر و سوف يتجمع الاصدقاء من جديد ؟!

روفيدة الدالي :

تبلغ من العمر ٢٦ عاماً ، هي عشيقة أسيف الاولي و المفضلة مهما ذهب الي اخريات هي الافضل لديه ، تحلم بأن تكون زوجة أسيف المستقبلية و لكن أسيف لا يبالي بالاوهام التي تعيش فيها و هو ان تصبح حرم أسيف الروماني المليونير و افضل رسام في الشرق الاوسط .

دارين الصافوري :

تبلغ من العمر ٢٨ عاما ، شخصية مرحة و تحب ان تعيش الحياة دون قيود ، من اشهر مهندسين الديكورات في مصر و ايضا تعمل كعارضة ازياء و تعد من اشهر العارضات الازياء ، هي صديقة ورد المقربة منذ أيام الثانوية.

مهند الحسيني :

يبلغ من العمر ٣٠ عاما ، هو الطبيب النفسي الخاص بأسيف منذ اكتر من ٥ سنوات و لكن يأس من علاج أسيف و اعتبره اسيف كاتم اسراره الان لن يقدر مهند عن افشاء اسراره لانها تعد جريمة و ايضا هو لا يريد ان يلعب في عداد عمره امام أسيف .

غزل الروماني :

هي شقيقة أسيف الصغري و تبلغ من العمر ٢٥ عاما و لكن من نفس الاب فقد فلقد تزوج والده بعد ما انفصل عن والدة اسيف ، تعشق اخاها أسيف بشدة و أسيف يعتبرها اغلي ما لديه يخاف عليها بشدة ، تخرجت من ادارة اعمال بالجامعة الألمانية و قد قامت بإدارة الشركة بعد موافقة اسيف .

نادين الابصيري :

تبلغ من العمر ٥٨ من عمرها ، هي زوجة رياض الروماني ، شخصية يغلب عليها الطيبة و أحبت أسيف و اعتبرته إبن لها و هو يحترمها و يقدرها و حاولت نادين ان تجعل اسيف يتخطي كل هذة الذكريات المؤلمة و لكن باتت بالفشل و لكن ستحاول حتي يصبح اسيف سعيد ، هل من الممكن ان يتحقق ذلك ؟!

رشيد الوالي:

يبلغ من العمر ٣٢ عاماً ، عدو أسيف اللدود و السبب حبه الشديد لروفيدة والتي لم تقبل به بسبب انه دون المافيا الايطالي حاول كثيرا التخلص منه و لكن دون جدوى لان أسيف و عائلته في حماية اكبر زعيم يشمل عدة بلاد و خو صديق أسيف و يعتبره اخيه الصغير و لكن اسيف رفض العمل في هذة الاعمال و قبل ذلك الزعيم و وعده بالحماية و لكن رشيد لديه أسرار كثير هل ستنكشف فيما بعد ؟!

جاكس سانتوس:

يبلغ من العمر ٤٠ عاماً ايطالي الجنسية ، زعيم مافيا لعدة دول ملقب "الشيطان" و شخصية عنيفة و تتسم بالوحشية و لم يقدر عليه الاحد ، بطل في كل فنون القتالية و تدري علي للأسلحة بجميع انواعها ، صديق أسيف عندما كان اسيف يسافر الي خارج و تعرف عليه و نشاءت صداقة بينهم و وعده بالحماية و لقد اعطي انذار لرشيد ان يبتعد عنه حتي لا يتقابل مع الشيطان و سيكون هو الطرف الأضعف فرضخ رشيد مع استمرار محاولة تقرب من روفيدة و لا يبالي اذا كان لديها علاقة سابقة ام لا ، هو يريد ان تصبح ملكه فقط.


❦ 1❦


❞ الْمَعْرِفَة تُقْتَل ، أَن الضَّبَاب هُوَ مَا يُجْعَلُ الْأَشْيَاء سَاحِرَةٌ ❝

يوم الاحد ١٢/١٢/٢٠٢٠

في أحد العيادات النفسية :

كان يجلس و هو يشرب السيجار الكوبي الخاص به و يري الدخان يتطاير ببطئ شيء فشئ.

قال الدكتور : 

غريبة ، أنت كلمتني قولتلي انا جيلك العيادة من أمتي ده ؟! انت مدخلتش العيادة من خمس سنين إيه الجد يا أسيف ؟!

قال أسيف ببرود :

بالظبط ، انا جتلك يوم ١٢/١٢/٢٠١٥ كانت اول جلسة ليا فاكر يا مهند ؟!

قال مهند بسخرية:

فاكر طبعاً ، قعدت أحاول أعالج فيك سنة يا أسيف لحد لما جبت جاز منك !!

قال اسيف بسخرية:

و مين قال أني عايزك تعالجني اصلا ؟! انا كنت عايز بير اسرار اقعدت معاك سنة و انت فاكر انك بتعالجني بس عشان كنت عايزك تبقي الصندوق الاسود بتاع أسيف الروماني و انت طبعاً عارف أنك عمرك ما هطلع أسراري و لا عندك رأي تاني يا دوك ؟!

قال مهند بغضب : 

متهددنيش يا أسيف ، ده ضد ضمير و مش مستعد اخسر سمعتي او ال Career بتاعي !!

قال أسيف بغرور :

أسيف دايما بيختار صح ، لازم كل اختيارتي A+

قال مهند بسخرية :

طبعاً ، لازم تبقي المميز !!

قال اسيف بملل :

مش هتعالج لاني أصلا كل الذكريات القديمة ديه أنا اتقلمت عليها ، فاكر يا دوك لما جتلك من خمس سنين ؟!

Flash Back :

دخل اسيف دون ان يستأذن حاولت الممرضة منعه و لكن بات بالفشل و هنا قال مهند بغضب :

انت مين ؟! انت ازاي تدخل كدة !!

دخل اسيف و اغلف الباب و جلس علي الكرسي امام الدكتور مهند و اشعل السيجار الكوبي و وضع قدم علي قدم و قال ببرود :

اقعد يا دوك ، كل الي برا مشيه خلاص و متقلقش كل الكشوفات ادفعت ، أنت معايا لحد لما أخلص كل الي عندي ، امين يا دوك ؟!

قال مهند بغضب :

انت مين ؟!

قال أسيف بغرور :

أسيف رياض الروماني

قال مهند بأندهاش:

ابن مرحوم رياض الروماني الملياردير المعروف ؟!

قال أسيف بسخرية:

اصملة عليك ، هو بعينه ها يا دوك نبدأ الجلسة ؟!

قال دكتور مهند :

نبدا يا أسيف باشا !!

قال اسيف بأمر:

انا هحكي و أنت تسمع بس فاهم ولا افهمك بطرقتي ؟!

قال مهند بملل :

فاهم يا أسيف باشا ، فاهم !!

قال أسيف بأمر مرة أخرى:

و اوعي تقطعني ابدا في الكلام !!

قال دكتور مهند بين أسنانه :

فاهم !!

بدأ أسيف يحكي و قال :

انا أسيف ، حياتي ممكن يتمناها اي حد يشوفني من برة إنسان إبن ناس و عندي كل حاجة ،لكن الحقيقة أنا مش كدة كل الظاهر كاسب لكن زي ما بيقولوا القالب غالب يا دوك !!

تنهد أسيف و قال :

امي اكتر ست بكرها في حياتي ، خانت ابويا الي كان معيشها ملكة ، هربت مع عشيقها لما ابويا رفض يطلقها عشان ياخد حقه منها بس عشان الفضايح طلقها و هي اتجوزت عشيقها ده ، بعديها بكام سنة رياض اتجوز نادين هانم ، احسن ست في الدنيا هي امي و فعلا مكدبش الي قال الأم مش بس الي بتخلف الأم هي الي بتربي ، عوضتني عن حاجات كتيرة اوي و كمان لما جت اختي الصغيرة فرحت اوي و نسيت امي الحقيقة بعد لما تميت ١٨ سنة ابويا قالي لازم اسافر عشان اكمل جامعتي برة إدارة أعمال في جامعة في إنجلترا و فعلا سفرت .

اشعل اسيف السيجار الكوبي اخر و قال :

انا بعشق الفن ، الرسم اهم حاجة في حياتي و أنا بذاكر فتحت Gallery في إنجلترا و يوم الافتتاح قبلت Zelina اكتر ست شدتني في الدنيا بس كانت متجوزة بس مهمنيش و لا هي كمان برده دخلنا في علاقة و كانت بتستغلني بس كان علي قلبي زي العسل و كنت فاكر أنها هتسيب جوزها و نتجوز علي فكرة كانت اكبر مني هي ديه الست الوحيدة الي كنت عايز اتجوزها بجد !!

تنهد ثم شرب السيجار و قال :

لكن طلع عندها ، Sex addiction و كانت علي علاقة بواحد تالت كنت أول مرة أحس أني ضعيف و قولتلها عملتي ليه كدة ؟! كانت الاجابة واحدة "للانبساط" و ضحكت بعدين كملت و قالت انا بحب جوزي حرفياً انا كنت هموتها في ايدي بس جوزها طلع كان بيراقبها و جيه و سمع كل حاجة جريت وراه عشان تفهمه بوم عربية خبطتها و ماتت و الحقيقة انا موتها مآثرش فيا عشان انا بقيت زيها بس مع اختلاف الالقاب " زير نساء ".

عودة الي الحاضر:

قال مهند :

لا و ما شاء الله عليك ده أنت زير نساء الاول و مع جميع الجنسيات ، احسنت يا أسيف واللة !!

قال أسيف بسخرية :

Happy Anniversary!!
علي ٥ سنين يا دوك ، Chao عشان عندي حفلة.

قال مهند بملل :

مفيش فايدة فيك يا أسيف!

قال أسيف قبل ان يغادر :

اوعي تنسي تيجي الافتتاح الفرع السادس لل Gallery سلام يا دوك !!

في احدي حفلات من النوادي الليلة:

الساعة ١ بعد منتصف الليل:

كان هناك امرأة كانت ترتدي فستان احمر بالكاد يستر شئ 

مع شعرها الطويل 

كانت تتحدث مع صديقتين لها و قالت الصديقة الاولى بشماته :

شكل أسيف فكسلك و مش هيجي .

قالت روفيدة بغرور :

ازاي ميجيش يا حبي و هو الي عملي الحفلة ديه ؟!

قالت صديقة الثانية:

بس أسيف دايما كل يوم مع واحدة شكل !!

قالت روفيدة بملل :

مش مهم ، المهم بيرجعلي انا المفضلة عنده .

قالت الصديقة الاولي :

طب ما ده معناه انك عشيقته !!

قالت روفيدة بغضب :

أسيف بيلف بيلف و بيرجعلي و هو أول راجل في حياتي هو اول واحد لمسني .

قالت الصديقة الثانية:

اللة اللة ، ده إنتي رسمة علي تقيل !!

قالت روفيدة بغرور :

تقيل بس ، لا انا رسمة علي التقل ذات نفسه و مبقاش انا الا لو كنت حرم أسيف الروماني قريب !!

قالت الصديقة الأولى بسخرية:

متحلميش اوي كدة يا روفيدة ، أسيف مش بيتجوز ده زير نساء و معروف عنه كدة !!

قالت روفيدة بغرور :

هتشوفي يا حبي !!

جاء أسيف و كان كل النساء تنظر اليه بإعجاب واضح توجه الي روفيدة و قال :

Happy birthday bad girl!!

قالت روفيدة بحب زائف :

اسيف حبيبي أخيراً جيت !!

قال أسيف بسخرية :

اه ، جيت تخيلي ؟!

هنا بدأ الحفل في الانطلاق و اخذت روفيدة يد اسيف لكي ترقص معه و كانت ترقص و هي تعطي ظهرها الي أسيف و تتمايل دون خجل هنا امسك أسيف روفيدة و جرها ورائه و ترجلوا داخل السيارة و ذهبوا الي كوخ اسيف السري و هنا قاموا ما حرمه الله مراراً و تكراراً 

قالت روفيدة :

أسيف!!

اشعل أسيف السيجار الكوبي و قال بملل :

إيه يا روفيدة ؟!

قالت روفيدة بحب زائف:

أسيف ، انا بحبك !!

ضحك أسيف بشكل هستيري و قال اسيف لها :

سامعيني تاني كدة ، المايك معاكي يا حلوة !!

قالت روفيدة ببكاء مصطنع:

بحبك يا أسيف ، بستحمل خيانتك ليا الي كل بيعيرني بيها بس عشان في الاخر بترجع لروفيدة حبيبتك .

قال اسيف بسخرية:

لا ثانية واحدة ، عشان انتي خيالك بقي شحط محط خالص وسعت منك ، خيانتي ليكي ؟! هو انا اتجوزتك و انا مش واخد بالي ، ماخلنيش اتجنن عليكي و اقولك إنك مجرد عشيقة بس مفضلة او كنتي مفضلة عشان كنتي مريحاني و مش بتوجعي دماغي اظبطي كدة و اعقلي كلامك ، اتفقنا يا روحي ؟!

قالت روفيدة ببكاء :

ما انا المفضلة عندك ، العشيقة المفضلة عندك ، اسيف انت كنت أول واحد في حياتي محدش كان قبلك ، انا سلمتلك نفسي انا من حقي ابقي مراتك !!

قال اسيف باحتقار:

بصي يا روفيدة ، الحركات إلي بتعمليها ديه بيعملوها بنات جاية من الشارع ، إنتي وفقتي علي كدة من الأول ، أسيف الروماني مش بتاع جواز و إنتي عارفة كدة كويس ، إنتي عشقتي و طلباتك كلها كانت مجابة بس حتي ديه خسرتيها .

قالت روفيدة بزعر :

يعني إيه ؟!

قال أسيف بسخرية:

يعني انا بح و الحنفية اتقفلت و مفيش أسيف ولا فلوس أسيف بعد كدة ، Good night يا روحي .

ارتدي أسيف ملابسه و تركها و رحل و هنا بكت روفيدة و قالت بتحدي :

مش بالساهل كدة يا أسيف ، هتجوزك يأما عليا و علي اعدائي و يكفيك مكر الست الي راجل يجرح كرامتها كدة .




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-