أخر الاخبار

صعبة المنال فصل ٢٠ و الاخير من الجزء الاول

 رواية صعبة المنال الفصل العشرون و الخير من الجزء الاول بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر 


رواية صعبة المنال الفصل العشرون    


صعبة المنال فصل ٢٠ و الاخير من الجزء الاول

رواية صعبة المنال الفصل العشرون والاخير من الجزء الاول بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر 


رواية صعبة المنال الفصل العشرون    



❞ فدَيناكَ أهدى النّاسِ سَهماً إلى قَلبي وَأقتَلَهُم للدّارِعِينَ بِلا حَربِ تَفَرّدَ في الأحكامِ في أهْلِهِ الهَوَى فأنتَ جميلُ الخُلْفِ مستحسَنُ الكِذْبِ وَإنّي لمَمنُوعُ المَقاتِلِ في الوَغَى وَإن كُنتُ مَبذولَ المَقاتِلِ في الحبّ وَمَن خُلِقَت عَيناكَ بَينَ جُفُونِهِ أصابَ الحدورَ السهلَ في المرتقى الصّعبِ❝


منزل حسان الرشيدي:


عندما دخل الجميع المنزل توجهت حورية الي غرفتها و شيريهان ايضا و عندما كانت حور علي وشك الذهاب الي غرفتها قال حسان الي حور :


حور ، عايز أتكلم معاكي في موضوع مهم تعالي معايا علي المكتب !!


توجه حسان الي غرفة المكتب و يليه حور اغلق الباب و توجه المكتبه و جلس علي كرسيه و جلست حور امام والدها و قال حسان :


حور ، إنتي بتحبي عمار قناوي و مش عايز اسمع غير إجابة اه او لا !!


ارتبكت حور و لم تعلم كيف تجيب علي والدها ترددت و سكتت .


هنا قال حسان بخيبة أمل :


انا انهاردة سوفت عمار و هو بيبصلك هو الي جبلك الورد و هو العاشق الولهان و أتكلمت معاه و هو طلب إيدك و انا رفضت عشان هو محترمنيش بس قولتله شرطي لو نفذه ساعتها نشوف ايه الي هيحصل اوافق ولا و مش عايزك لا تتكلمي معاه و لا اي حاجة ولا تشوفيه ، خذلتيني يا حور انا مديكي حرية بس للاسف مقدرتهاش !!


قالت حور بندم :


بابا أنا ..


قاطعها حسان و قال :


انا مصدوم ، أنا حاسس مش ديه بنتي حور !!


قالت حور ببكاء :


انا اسفة يا بابا و الله انا ...


قال حسان :


لا يا حور ، أنا مش مسامحك لأنك الي عملتيه ده أثر فيا و مش كفاية أكمل بيه الي طلع مصيبة إيه إنتي مش بتعلمي أبدا ؟! روحي يا حور علي اوضتك انا مش عايز اشوفك !!


دخلت حور غرفتها و هي تبكي بحرقة لقد ظلمها اباها بل بدأ بمعايرتها ايضا بكت لساعات حتي سمعت انهم يجلسون في ال living room  و يضحكون و ابيها لا يبالي انه جراحها ظلمها كثيراً هنا اتخذت قراراً و خرجت حور اليهم و قالت بحرقة الي والدها بعد ان انصدمت شيريهان و حورية من وجه حور الباكي :


حسان باشا ، ابويا الي ظلمني و الي بيعيرني عشان شخص غلط اخترته في حياتي ، فين حسان باشا الحنين الي بيساعد هاشم و صفية بيعاير بنته !!


قالت حور بكره :


حسان باشا ، انا بكرهك من كل قلبي !!


شهق الجميع .


قالت حور ببكاء :


انا معملتش حاجة من وراك انا مقبلتش عمار ولا حتي كلمته هو الي كان بيظهرلي ظلمتني اوي و جيت عليا و انا مش هقابل عمار قناوي و مش عايزة حاجة من الدنيا بعد الي أنت قولته !!


هنا اخرجت حور سكين و قالت شيريهان بهلع :


حور ، إنتي بتعملي ايه ؟!


ما ان اقتربت شيريهان حتي تمسك بحور و لكن حور كنت اسرع و امسكت السكين و قطعت شراين يديها 


ركض الكل علي حور قالت شيريهان ببكاء و عويل :


بنتي ، لا  يا بنتي انت عملت فيها أيه يا حسان ؟!


قال حسان ببكاء و حور بين يديه :


ليه كدة ، أنا اسف ياريت كان اتقطع لساني يا حور و انا بقولك كدة ليه يا بنتي كدة !!


هنا قالت شيريهان بغضب الي حسان  :


لو بنتي حصلها حاجة اللة في سماه يا حسان هطلق منك يا حسام و هاخد بنتي حورية و نمشي 


قالت حورية بكره و هي تبكي علي اختها الكبري :


انا بكرهك عشان عملت في اختي كدة !!


منزل عادل قناوي :


كانت صفية ، عاظل و هاشم يجلسون و قالت صفية :


بابا حسان ده طيب اوي 


قال عادل :


طب الحمد لله


و فجأة سمعوا صوت صراخ و عزيل من منزل حسان الرشيدي ركض كل من عادل ، هاشم و صفية و دقوا علي الباب بقوة فتحت حورية هي تبكي و علي يديها دم .


اندهش الجميع و قال هاشم بهلع :


إيه الدم ده الي علي ايدك ايه الي بيحصل يا حورية !!


قال عادل بغضب :


انتم وقفين مش بتعملوا حاجة لحد لما دمها يتصفي يالا علي المستشفي !! 


جاء حسان حتي يحمل حور قالت شيريهان بغضب:


متلمسهاش ، استاذ عادل شيلها أنت و هاشم و وودونا علي اقرب مستشفى بنتي بتروح مني !!


و بالفعل حمل عادل حور و ركض الي سيارته و معه الجميع عدا حسان .


هنا ركض حسان وراءهم و ترجل السيارة و تابعهم .


عندما وصلوا الي المشفي و دخلت حور غرفة العمليات قال عادل بغضب :


أيه الي حصل يا حسان ، حور انتحرت ليه ؟! 


قال حسان بغضب :


مش وقته يا عادل ، بنتي بتروح مني بسببي 


قال عادل و رطب علي كتف حسان :


وحد الله ، أن شاء الله هتقوم بالسلامة.


قال حسان بحقد و كره :


كله من عمار القناوي !! 


اندهش عادل و قال :


و ماله عمار بالموضوع أصلا ؟!!


كان هاشم قريباً منهم و سمع ما حدث عندما قص حسان الي عادل كل ما حدث هنا قام هاشم بمهاتفة عمار ، اجابه عمار و قال :


أيه يا هاشم ، عايز أيه متأخر كدة ؟!


قال هاشم بهلع :


الحق يا عمار ، حور انتحرت و هي في العمليات دلوقتي ، انتحرت بسببك انت و ابوها و قص عليه ما حدث .


قال عمار بغضب و زعر :


أنا جاي دلوقتي ، اللة في سماه ما هسيبك يا حسان يا رشيدي لو حور حصلها حاجة!!


و بالفعل جاء عمار بسرعة رهيبة :


قال حسان بحقد :


انت أيه الي جابك !!


قام عمار بامساك حسان الرشيدي وقام برزعه الي حائط بقوة حاول عادل و هاشم فض الاشتباك و قال عمار بغضب جحيمي :


لو حصلها حاجة يا حسان يا رشيدي مش هرحمك انت سامع مش هرحمك !!


قال حسان بحقد : 


انت السبب ، انت السبب في كل ده !! بنتي بتضيع بسببك !!


هنا و لقد تم الجزء الاول من رواية صعبة المنال .



تعليقات