رواية صعبة المنال بقلم بسنت عبد القادر الفصل العاشر
رواية صعبة المنال الفصل العاشر للكاتبة بسنت عبد القادر
رواية صعبة المنال للكاتبة بسنت عبد القادر الفصل العاشر
صعبة المنال للكاتبة الفصل العاشر
منزل سيد القناوي :
بدأ عمار يفكر فكل تلك الاحداث التي مرت ، كان هناك صراع بين العشق ، غيرة و الحقد علي اكمل صبري ذلك المعيد اللعين و حقد ايضا علي هاشم حتي وصل به الحال بذلك .
كان يتمني عمار ان يكون في مكان هاشم و ان يفتعل ما فعله هاشم من تلك المصيبة التي كان نهايتها انه نال من يحب .
اخذ عمار يفكر كثيرا حتي خطرت علي خاطره خطة هنا ابتسم بخبث و قال :
حبيبتي يا حور ، ده انتي تستهلي الخطة دية مرزقة !!
ثم ضحك عمار و غفي في سبات تام.
منزل حسان الرشيدي:
استيقظت حور من نومها و لكن كانت ليست علي ما يرام لقد كانت تحلم بعمار القناوي اخذت تتسأل لماذا كانت تحلم بالمدعو العمار رغم كرها له ؟!
لقد احست انها مرتبكة و كانت تحلم بأنها مع عمتر و انه يقول لها انها بأمان و هو بجانبها مهما كان و الاغرب انها كانت تنظر له بعشق و سعادة !!
اغمضت حور عينيها و اخذت تذكر نفسها ان عمار شخص لا يعني لها شئ لا من قريب او من بعيد و خصوصا و هي علي وشك الارتباط بشخص اخر.
اتجهت حور الي الحمام الخاص بها و اخذت حمام و ارتدت ملابسها حتي تستعد للذهاب الي جامعتها.
خرجت حور من غرفتها و توجهت الي غرفة الطعام و و جدت الجميع علي المائدة.
قال حسان بحب :
صباح الخير يا حور العين
ردت عليه حور بحب :
صباح الخير يا بابا
قالت شيريهان بحب :
صباح الخير يا حبيبتي
ردت عليها حور بحب :
صباح الخير يا مامتي
و لكن حور لم تلقي لحورية الصباح هنا قالت حورية بتعجب :
و انا مفيش صباح الخير
قالت حور بسخرية :
لا في صباح الخير علي اختي حبيبتي الي امبارح اول مرة احس اني معرفهاش
قال حسان بتعجب :
ايه الكلام ده يا حور ، ايه الي انتي بتقوليه ده افهم بس ؟!
قالت حور بحزن :
بقول الحقيقة يا بابا ، اختي بتخبي عليا حاجات ، منهم موضوع هاشم و لا ايه ؟! لا و لما تيجي تقول تقول لميادة !! مكنتش اعرف اني غالية عندك اوي كدة !!
قالت حورية مبررة :
يا حور انا ...
هنا قاطعها حسان و قال :
استني انتي يا حورية ، ايه ياةحور اختك متكلميش معاها كدة مهما حصل و متلميهاش علي اي حاجة خاصة بيها ، ميادة ديه صحابتها و قالتلها ما يمكن لو كانت قالتلك كنتي قولتي حاحة ضايقتها ؟!!
قالت حور بدهشة :
انت بتقول ايه يا بابا ؟!
قال حسان بحزم :
بقول الي لازم تعرفي يا حور ، اختك ليها خصوصيتها مش معني انك اختها تبقي عرفة كل اسرها طب هديكي مثال ، انتي قولتي لحورية علي موضوع اكمل ده الي فجرتي قدامنا ده ؟!
نظرت حور الي والدها و حورية و قالت بأرتباك :
لا يا بابا بس...
قالت شيريهان:
يبقي متلوميش اختك ، ما انتي ليكي اسرارك هي جت قالتلك ما قولتليش ليه ؟! من امني يا حور بتفكري كدة ؟! انا مربتكيش علي كدة ابدا !!
قالت حور مبررة :
يا ماما ، ميادة ديه سوسة و مش برتحلها !!
قالت حورية بغضب :
لو سمحتي يا حور ، متغلطيش في واحدة صاحبتي و كمان و هي مش موحودة هي شالت اسراري و كانت كويسة و علي فكرة ميادة كويسة مش زي مامتها هي زي باباها اونكل عماد ، متكلميش عن حد يا حور و انتي متعرفهوش !! ما المثل الي هقوله مجاش من فراغ و هو عرفت الشخص ؟ اه ! عاشرته ؟! لا ، يبقي متعرفهوش !!
قال حسان بفخر :
شوفتي اختك الي اصغر منك دماغها توزن بلد.
قالت حور بغضب :
بقيت انا الي وحش دلوقتي ؟!!
قالت شيريهان بغصب :
حور ، اتكلمي بأدب !
قال حسان بحزم :
انزلي دلوقتي يا حور عشان متتأخريش علي جامعتك ، بس لما ترجعس لينا كلام عشان افهم انتي مالك و بقيتي غريبة كدة ليه ؟! اتفضلي روحي جامعتك عشان متأخريش.
هنا غادرت حور و قالت شيريهان بقلق :
هي مالها حور ؟! انا اول مرة اشوف بنتي كدة !
قال حسان بحيرة :
مش عارف يا شيريهان ، بس هفهم انهاردة.
قالت حورية بحزن :
انا اسفة يا بابي ، انا هصالح حور و ..
قال حسان بحزم :
لا يا حورية ، انتي صح هي الي غلطت مش انتي !!
الجامعة :
خرجت حور و توجهت الي الجامعة بعد ان ترجلت سيارتها الخاصى و كانت تبحث عن اكمل و لكن لم تجد اكمل ثم ذهبت الي اصدقائها و هنا قالت صدفة بمرح :
الي واخد عقلك
قالت حور بقلق :
حد شاف اكمل انهاردة ؟!
قالت سلمي :
لا مشفتهوش انهاردة
قالت سارة بتعجب :
غربية ديه !!
قال يوسف بملل:
ممكن حصلت ظروف و مجاش عادي يعني .
اتي اتصال الي حور من رقم غريب تعجبت و لكن اجابت و قالت :
الو ، مين معايا ؟!
رد الشخص :
حضرتك في حد عمل حادثة و لم شفت لقيته لسة عايش طلعت رخصة العربية لقيت اسمه اكمل صبري و دورت علي الموبايل عشان اتصل بحد من اهله او يعرفوا لقيت حصرتك اخر رقم اتصل بيه بس الموبيل كان قرب يفصل شحن اخدت الرقم و كلمت حضرتك
وقفت حور و بدأت تبكي :
انت بتقول ايه ؟! اكما طب هو كويس ؟!!
رد الشخص :
كويس يا انسة حور مستني الاسعاف تيجي .
قالت حور ببكاء :
لو سمحت ممكتدن تبعت ال location علي ال WhatsApp عشان اجي؟!
رد الشخص :
اكيد حضرتك
ثم اغلقت حور الخط و هي تبكي تجمع الاصدقاء و قالت صدفة بقلق :
في ايه يا حور ؟!
قالت حور ببكاء :
اكمل عمل حادثة و لازم ارحلوا
قال يوسف :
تحبي نيجي معاكي
قالت حور ببكاء :
لا ، هروح لوحدي !
قالت سلمي بقلق :
هتعرفي تسوقي ؟! خلي يزيد ، يوسف او حسين يكونوا معاكي او يمشوا وراكي او اي حد منا يجي معاكي !!
قالت حور بأصرار :
لا ، انا هروح لوحدي مش هعيد كلامي
قالت سلمي :
ابقي طمنينا و قولنا في مستشفى ايه ؟!
قال يزيد :
لو حصل حاحة كلمينا يا حور ، تمام و احنا هنتبعك بالتليفون.
قالت حور و هي تغادر :
حاضر يا جماعة
ثم تركتهم و هذا الشخص ارسل لها location و عزمت علي الذهاب.
في سيارة عمار :
بعد ان تكلم عمار من رقم مختلف مع استخدام برنامج تعير الصوت سيطر عليه الغضب و الغيرة.
قال عمار بغضب :
خايفة عليه اوي ؟! للدرجة ديه بتحبي بس لا مش هيحصل يا حور و انا هثبت ان اكمل ده اخر شخص ينفعلك.
كان عمار ينتظر حور هنا صدحت اغنية " اجمل نساء "
اجمل نساء الدنيا جوه عيوني انتي
جمل نساء الدنيا انتي يا حبيبتي
اجمل نساء الدنيا جوه عيوني انتي
اجمل نساء الدنيا انتي يا حبيبتي
خدني الغرام خدني لحكايه حب حلوه
عشت ليها شفت فيها اجمل حياه
انا مش مصدق نفسي انك بين اديا
من يوم ما حبك خدني مش بتنام عنيا
جوايا شوق قد الحنان اللي فعنيكي
روحي فيكي نظري ليكي هي الحياه
اجمل نساء الدنيا في عنيا انا
قدرت تاخدني في ثانيه من روحي انا
وعد مني ما احب غيرك فالوجود
احساس جميل جوايا اكبر من الغرام
واللي مابيني وبينك اكبر من الكلام
احساس جديد خدنا لبعيد مالوش حدود
يا اجمل من كل النسااااء
بعد انتهتء الاغنية سرح عمار فس حور و قال بهيام بدو بلا وعي :
انتي فعلا اجمل نساء الدنيا يا حور !
وصلت حور الي المكان وجدت سيارة ترجلت من سيارتها و اقتربت من السيارة و ما ان وجدت عمار يترجل من سيارته علمت انه فخ نصب لها .
هنا حاولت حور الركض بأقصي سرعة الي سيارة و لكن لسوء حظها ،امسكها عمار و قام لحملها علي كاتفيه و كانت حور تضربه بيدها علي ظهره بقوة ألمته بشدة و كانت تصرخ و تقول بصوت عالي نوعا ما :
نزلني يا بن قناوي و اللة لندمك علي الي عملته ده معايا ، نزلني بقولك !!
لم يعيرها عمار اي اهتمام مما تقوله ثم ادخلها السايرة و ضعط علي زر قفل المخصص للاطفال في السيارة حتي لا تفتح الباب و قال عمار بغضب :
يخربيتك يا شيخة ، انتي عملة ترزعي علي ظهري هتكسرليلي عمودي الفقري يا مفترية !!
قالت حور بغضب :
هو انت فكرني حورية ولا ايه ده انا هوديك في ستين دهيه و دهيه و مش بعيد خطوبة حورية و هشام تتفسخ بسببك قابل بقي الي هيحصلك يا عمار يا بن سيد القناوي و علم علي كلامي ده كويس اوي !!
امسكت حور حقيبتها و اخرجت هاتفة حتي تقوم بمهاتفة يزيد او يوسف و لكن هيهات عمار اخذ منها الهاتف وضعه في بجانبه ثم هنا انفجرت حور انفجار شديد و قالت :
نهارك اسود ، هات الموبيل احسنلك !!
هنا طفح الكيل بعمار و قال بغضب جحيمي :
اخرسي بقي !!
هنا دب الرعب فس حور من غضبه و لعن عمار نفسه و قال بندم :
انا اسف يا حور ، انا اسف اني عليت صوتي عليكي كدة.
قالت حور :
عايز ايه يا عمار ؟! ايه الجو القديم ده ، انت عملت كده ليه ؟!
قال عمار و هو يقود السيارة :
هتعرفي دلوقتي !!
قالت حور بغضب :
انت موديني علي فين ؟!!
قال عمار :
هنروح مكان نتكلم فيه بهدوء و هتىجعص صاخ سليم و متخفيش انا لا هخطفك و لا شغل الافلام الهبطة ديه !!
سكتت حور و هنا بدأ عمار بالقيادة حتي وصلوا الي مكان هادئ قريب من المقطم و قبل ان يترجل كل من عمار وحور اخد كل متعلقتها .
قالت حور بغضب :
مش من حقك تاخد حاجتي !!
قال عمار وبهدوء :
انزلي يا حور اللة يرضي عليكي ، لازم نتكلم !!
هنا نزلت حور علي مضض حتي ينتهي هذا الكابوس المزعج بالمدعو عمار !!
وقف عمار امام حور و الهواء جعل شعر حور يطير مع الهواء و هنا سرح عمار في منظر حور الخلاب قطعت حور حبل افكار عمار و قالت حور :
عايز ايه يا عمار ؟! عايز تتكلم معايا في ايه ؟!
تطلع عمار حور لثواني ثم قال بهيام و عينيه كلها يدب فيها العشق :
حور ، انا انا انا بحبك !!
اندهشت حور و قالت :
نعم ؟! بتحب مين ؟!!
قال عمار بحب و هيام :
بحبك انتي يا حور ، عنيه عمرها ما شافت غيرك انتي كل حاجة بالنسبة ليا انا كنت يأست من كل حاجة !
بس لما هاشم عمل كدة و حورية بقت خطبته حسيت ان في امل !
ضحكت حور بسخرية و هستيرية مما جعل عمار يغضب و قال و هو يمسك زراعها بقوة :
انا قولت ايه يضحك !!
انتزعت حور زراعها منه بغضب و قالت :
شيل ايدك ديه متلمسنيش !! اقولك بضحك ليه ؟! عشان انا مش بحبك ، انا بحب اكمل ، انا عمري ما شوفتك يا عمار عمرك ما لقت انتبهي اصلا و لعلمك فكرة تصالح الي حصلت ديه متخصنيش تخص بابا و حورية و ماما لكن انا برة عني ، انتم ليكم عندي الاحترام و بس و طبعا صحاب الكفولة اكتر من كدة مفيش فهمت ولا اغنيهاليك ؟!
قال عمار بغضب :
ليه ان شاء اللة ، هو احسن مني في ايه ؟! عشان معيد علي فكرة بقي انا امتياز مع مرتبة الشرف و كنت خلاص هتعين معيد بس انا راحل و مسبش ابويا لوحده يشيل الشغل قوليلي بقي ، احسن مني في ؟!!
قالت حور :
انا هقولك ليه ، ليه عشان فرق السن الي بيني و بينك !! هتقولي حورية و هاشم هقولك انا مش حورية ، انا حور يا عمار حور حسان الرشيدي !! و تاني حاجة انا بحب اكما و مفيش حاجة هتفرقنا ، عرفت ليه بقي يا استاذ عمار ؟!
ثم اكملت و قالت :
لا ، عشان عمري ما ارتحتلك
لا ، عشلن عمر ما كان في بينا عمار لا من قريب و لا من بعيد!!
لا ، عشان حاجات كتير
قال عمار بغضب شديد :
بترفضيني انا عشان اكمل صبري ؟!! المعيد ها ، بتحبيه صح ؟! تمام بدان الحب مش هيجي بالزوق يبقي يجي بالعافية و معنديش مشكلة ارجع في كلامي و اخطفك في مكان محدش يعرفه و اجي كل شويه املي عيني منك و تبقي اسيرة ليا.
قالت حور برعب :
انت مجنون ، انت مش طبيعي !!!
قال عمار بحب :
مجنون بيكي ، مش هعمل اكيد كدة يا حور ، انا بس جيت اتكلمت معاكي عشان عملت تحريات عن اكمل صبري ده ، اكمل ده شخص مش كويس و هيأذيكي !!
قالت حور بغضب :
انت كداب ، اكمل الكل بيشهد بأخلاقه !!
قال عمار بسخرية :
اخلاق اه ، قلب امه الاخلاق وخدة مجراه اوي معاه ، فوقي يا حور اكمل لما لاقي مش بتيجي سكة و مش سهلة قرر انه يخطبك و عرفة بعديها كان هيعمل ايه ؟! كان هيخدرك و يعمل علاقة معاكي و يخسرك اعز ما تملكي كبنت و هيسيبك و يهددك انه لو يره اتكشف هيبعت كل حاجة و هيشفر نفسه و ياما عمل كدة مع بنات كتير .
قالت حور بغضب :
انت كداب !!
قال عمار و بهدوء:
و انا معايا الدليل و البنات و تسجيلات توديه في ستين دهيه مش دهيه واحدة وحياتك عندي تحبي تعرفي حبيب القلب قد ايه هو انسان عنده اخلاق ؟!