أخر الاخبار

روايه عالم مظلم الفصل التالت بقلم فاتن محمد شاكر

 


روايه عالم مظلم الفصل التالت بقلم فاتن محمد شاكر



روايه عالم مظلم الفصل التالت بقلم فاتن محمد شاكر

في البارت الاخير كانه وقفنها 

وقبل ان يرد قزح علي كلمته تلك اختفاء، مرشتال من امامه وبدات خديجه، بفتح أعينها ببطء شديد وهي تشعر بثقل، في راسهافنظر ليها قزح  بغضب شديد، وختفاء دون ان يفعل أي شيئ.


البارت الجديد


كان يجلس يفكر بتلك التي راها، تقف مع الشيخ اسمعيل  راه وسمع كل ماحدث، لا يعلم لما خفق قلبه عندما  تذكرها، وهي بذلكالوضع والدماء حولها، لقد حاول المساعده ولكن الشيخ اسمعيل، منعه من ذلك وقال له


الشيخ اسمعيل:رايح فين ياعمر؟


عمر بستغرب:انت مش شايف لي بيحصل؟ ياشيخ لازم ننقذها!!


الشيخ اسمعيل بحزن:للأسف يابني، محدش هيعرف ينقذها منهم، غير شخص بيحبها من كل قلبه، ومستعد يضحي عشانها،بحياته عشان يعرف يوجهم، من غير خوف.


عمر بعدم فاهم: تقصد أي ياشيخ؟!


اسمعيل: يابني  البنت دي عليها عشيره كمله، من الجن العشق  ومحدش يقدر ينقذها، منهم غير شخص بيحبها، اضعف حبهمليه عشان يقدر، يوجهمم.


عمر بحزن علي حالها:يعني هنسبهلم، ونمشي ياشيخ؟!


اسمعيل بأس: مفيش في أدينا حاجة يابني، كل لي علينا ندعلها ونعرف بيتها، فين ونروح نحظرها، من لي بيحصل حوليها


وها قد ات موعد ذهابهم ليها، سوف يذهب ويرها مرا اخر يرا ذلك الوجه شديد الجمل، ذك وقال لي ذاته لا استغرب ان تعشقهاعشيره كامله، من الجن فاهي تستحق ان تعشقها كل المخلوقات، من البشر والجن والجماد والحيوان انها تستحق، ان تحب منالعالم اجمع وبتسم علي كلماته تلك، ونفض تلك الأفكار من راسه وقام لي يتجهز، ويذهب للشيخ اسمعيل حتي يذهبو ليهاا، لييخبروها بما حدث وبما عليها فعله فهو، يعلم الكثير عن ذلك العالم وله الكثير من الخبرات فيه، وخصوصا انه كان يعمل بهكثير، ويأمن بكل شيءٍ به، وقد أخد عهدنا علي ذاته بان يساعدها، ويخرجها من ذلك العالم باي ثمن.


وفي مكان اخر


كان صوت الهواء شديد، فاهي عصفه من عواصف الشتاء، ولكنها ليله ميمونه لي تلك المشعوزه، فاهي اليله الذي سوفتتحالف فيها مع الشيطان، حتي يوليها احكم عاشيره من عشائر الجن القويه، ها هي ليله لتي انتظراتها منذ سنوات سوفتتحقق، سوف تصل اليوم لي متريد وللقوه لذي تريدها فبدات بتجهيز المنضده، سوف اصف ما عليها بكل دقه مفرش من بالونالأحمر، يتخلله العديد من الخطوط  السوداء، عليها كتاب عتيق به رسوم غريبه، ولغه لم اعهدها من قبل ليست بالعربيه، او أيلغه معاصره، تبدو من الوقلة الاولي انها لغه شيطانيه، أيضا يوجد سكين مزخرف بالنقوش،  وامامها الكثير من الأطرافالحاده، وفنجان قهوة صغير لكنه فارغ،  وأخيرا ثلاث رسومات غريبه، وكان معاه ثلاث رجال، وفتاه في مقتبل عمرها.


ثرايه بجديه:عماد احرق  التالت رسومات دول وحت الرماد بتاعهم في الفنجان، وانت يا سيد اخلع ضوافر ليلي كلها وخليالنقوش لي علي السكينه، تلمس  الجلد وانت بتعمل كده يلا مفيش قدمنا وقت، لازم نخلص في خلال ساعه خالد تلم الدم ليهينزل من ايد ليلي، مش عايزه نقطه علي الأرض وحطهم جوا النجمه دي


فبدا الجميع بالخضوع وتنفيذ اوامرها،  فذهب سيد لي ليلي وهي تمد له يدها بخوف ودموع، وهي تحبس أنفاسها لي يفعلسيد ما اأمر به، بينما هي تصرخ من شددت الألم، وتبدا ثرايه بقرات تلك ،التعويذه الملعونه.


(بيراكطاج بيراكطاج عهدانا الان يتلي عليا سأري نارك فالظلام بحق العشائر ومن تطيع بحق اسماهون واخواته بحق كل منيسمعني يري شفتي تطيح في الهواء اسمع واجب اجضر كاراك كم هنا فاكئيل سورمان عجل الوحي ينتظرك بيراكطاجبيراكطاج دمائنا تلمع عهودنا تتلي عهودنا تتلي حل كن اطع مر اعلي وسر المسارات السته نطقت مرا مرا مرا اسير قائيل هب)


وعادت تلك الكلمات مرارت ومرارت، بصوتنا اعلي وهي تذبح كل من كان معاه بتلك الغرفه، وتقدمهم قربين للشيطان حتي يوفيالعهد، وتملك ما أرادت من عشائر وتصبح سيده علي ذلك العالم الذي كنت تخدمه، منذ ان كانت في سن السبعه، لقد بدات فيهذا العمل منذ  من بعيد، وها هي في سن الأربعين وسوف تصبح سيده عليهم، سوف تملك ذلك العالم، كل ماكنت تفكر فيه كيفتعقب تلك الفتاه علي فعلتها، وبينما هي تفكر في كل ذلك، ظهر امامها مسخ سيئ الوجهه، ذو قرون كبيره، وعين واسعه، وارجلتشبه الأغنام، وتحدث بصوته البشع.

روايه عالم مظلم الجزء  التالت بقلم فاتن محمد شاكر

وعادت تلك الكلمات مرارت ومرارت، بصوتنا اعلي وهي تذبح كل من كان معاه بتلك الغرفه، وتقدمهم قربين للشيطان حتي يوفيالعهد، وتملك ما أرادت من عشائر وتصبح سيده علي ذلك العالم الذي كنت تخدمه، منذ ان كانت في سن السبعه، لقد بدات فيهذا العمل منذ  من بعيد، وها هي في سن الأربعين وسوف تصبح سيده عليهم، سوف تملك ذلك العالم، كل ماكنت تفكر فيه كيفتعقب تلك الفتاه علي فعلتها، وبينما هي تفكر في كل ذلك، ظهر امامها مسخ سيئ الوجهه، ذو قرون كبيره، وعين واسعه، وارجلتشبه الأغنام، وتحدث بصوته البشع.


عزرائيل بهدوء: نجحتي يا ثرايه، والعهد اتوافق عليه ومش بس كده، انتي هتحكمي العشيره لي انا رايسها.


ثرايه بغرور:انا استحق، وستحق اكتر من كده كمان .


عزرائيل بتهديد:بلاش تتغري يا ثرايه، انتي لسه في ايدي.


ثرايه بضحكه عليه: انت لي بقيت في ايدي يا عزرائيل، الموفقه جت من رؤساك حتي بص علي، المعهد لي علي الطربيزه لسهوصله حالا، وشوف مين وقف وراك.


عزرائيل بغضب:اين ياكون مين المهم، انه مش طمهورت.


طمهورت :عزرائيل، انصرف.


عزرائيل بصدمه، وهو شايف ملك الجن قدامه:تحت امرك، يا سمو الملك


ثرايه ببتسامه:نصرف يا عزرائيل، ومتجيش غير لما ابعتلك.


عزرائيل بغضب:تحت امرك، يا سيدتي


طمهورت ببتسامه:حققتك لي كنت عايزه يا ثرايه، بس متسوقيش فيها، انتي عارفه عزرائيل، ممكن يقتل لو حس انه كرامتهبتتهان.


ثرايه بغرور :عايزه اكسره، وزله، زي مكان بعمل فيا


طمهورت بهدوء: طيب مش، هنحتفل بيكي.


ثرايه ببتسامه خبيثه:ههه ازاي، مينفعش طبعا.

                                                 


وفي ذلك الحي الشعبي في ليله ممطره، كنت تجلس خائفه من كل شيء، كنت تتمني عودت ولدتها، لكي تختبئ بها من كل ذلك،ولكنه لان تعود فكنت كعادتها، فياخر أيام تجلس في الباكونه، طيل اليل ونهار  خوف، من الدلوف لي الداخل، وبينما هيتجلس محتضنه ذاتها، جاء احد ما، يخبط خبطاط خفيفه علي باب بيتها، فرتعشت اوصلها بخوف نشديد وقالت.


خديجه بخوف:مين مين بيخبط؟!


اسمعيل بتفاهم لي حالتها:انا الشيخ، اسمعيل يابنتي افتحي.


خديجه وهي بتجري تفتح:شوفت شوفت لي حصلي؟ انا مش كده والله انا، انا عايزه اعرف أي لي بيحصل انا تعبت؟


عمر بهدوء:اهدي ياخديجه احنا، هنا عشان نساعدك.


الشيخ اسمعيل:متخفيش يابنتي، ده عمر طالب عندي، وكمان دارس الشريعه الاسلاميه، متقلقيش


عمر وهو يمزح: هنفضل وقفين كده وله أي، الجو برد علي فكره.


خديجه بحراج:انا اسفه اتفضلو.


الشيخ اسمعيل:بصي ياخديجه يابنتي، انا هدخل في الموضوع علي طول انتي لي بيحصلك، ده بسبب جن عشق، والعياذبالله.

رواية عالم مظلم البارت التالت بقلم فاتن محمد شاكر

خديجه بخوف:يعني كان كلام الدجاله صح؟!!


عمر بنفعل:كذب المنجون ولو كانو علي حق، دي اول حاجة تاني حاجة  محتاج اعرف يانسه، انتي بتصلي وبتقراي قران، كليوم  او لا.


خديجه بحراج:انا بصلي بس مش بنتظام، ومش دايما بقراء قران.


الشيخ اسمعيل بتردد:خديجه يابنتي، انا جاي اجوزك لي عمر.


خديجه بصدمه:نعمم؟!!! ده أي الهبل لي بتقوله ده ،اتجوز مين انا معرفكوش وتجوزو ليه أصلا؟؟


عمر بصوت فيه حاده:الما تكلمي الشيخ، تكلميه بحترام ده أولا، ثانيا الجن العاشق لازم يحربني، والطريقه الوحيده للحرب، ديهي انه اتجوزك واخدك منهم.


خديجه بصدمه :منهم يعني، أي منهم.


عمر بهدوء:انتي عليكي عاشيره كمله، من الجن العاشق، هشرحلك كل حاجة بلتفصيل، بعد كتب كتبنا وهتسيبي البيت ده،هتيجي تعيشي عندي كتب الكتاب بكرا، والناس كلها هتبقا موجوده، انا هفضل بايت هنا لانه اغلب الجن لي عليكي،موجودين هنا وسمعين كلامي، فانا مش هقدر اسيبك لي وحدك، وباذن الله ربنا هيسمحني، لان بايت في بيت مفيش فيه غيربنت، ولكن ده لي امانك وحميتك.


الشيخ اسمعيل:علي بركة الله، وانا هفضل هنا، عشان افضل مطمن عليكم.


خديجه بزهول:انا بجد مش مصدقها، كل لي بيحصل في حياتي، انا بقيت كرهه الحياه.


عمر بهدواء:الله من خلق الحياه، والله لا يخلق شيئ بشع ،هو جميل يحب الجمال.


نظرت اليه خديجه ولم تعقب علي كلامه، فكل ماكنت تفكر فيه انها سوف تجد أخيرا، من يشاركه السكن وهذا كان افضل شيئبنسبالها،  فاهذا طبعي انها فتاه في العشرين، من عمرها ولكن عقلها وقلبها توقف عند السادس عشر

     

                                                           


وبذلك المكان الذي لا نعرف له عنوان، او معنه انه مكان يفوح منه رائحة الكرهه، والموت فقط.  


الملكه  نارينا بنزعاج:قزح انت هتفضل تخدع العشيره لي امتي؟مش معنه ان مش بحرقك، انه خلاص تزيد فلي بتعملو.


قزح بغرور :لو جايباني هنا تديني درس، فا مش عايز وامشي انا بقا.


نارينا بغضب وصوت مرتفع:انت نسيت انت بتكلم مين؟!!!!


قزح بغضب ومزعج شديد:انتي لي نسيتي، من هو قزح وانا هفكرك بيه لانك نسيتي، انك هنا بسبيبي يا هه يا ملكه.


وذهب قزح تارك تلك الملكه، تشتعل من الطريقه التي تحدث بها، معاها كيف لي مجرد عبد، ان يتحدث معاها بهذه الطريقه، هيتعرف انه ابن طمهورت ملك الجن ولكنها مزال عبد، في عشيرتها ف كيف يحدثها بتلك الطريقه؟!


وفي بيت خديجه، فكنت خائفه من كل شيئ، كنت تود لو انها ماتت مع ولدتها، في ذالك اليوم ونتهت من كل ذلك،لا تعلم لما يحدثكل ذلك معاها، ولما يريدها الجميع فامن وجهة نظرها، انها ليست بتاك الجمال، البهار ليحبها الجميع، ولا تهتم لي ذلك، فاهي لاتنظر للمراه قله صدفه، وبينما هي جالسه تفكر، جاء اليه عمر يجلس بجانبها، وبدا حديثه دوان أي مقدمات.


عمر بهدواء: عارف انك خايفه ومتوتره من كل حاجة، بس كمان عارف انك قدها، ربنا مش بيبتلينا بحاجه غير وهو واثق انناقدها،صعب الموضوع يخوف جايز يرعب بس رب الكون معانا.


خديجه بطمأنينة:انت هتساعدني اخلص منهم صح؟!


عمر ببتسامه:انتي هتبقي مراتي، وده لي وحده كفيل يخليهم ياخفو،انا كنت مهتم بلموضيع دي جدا،لحد معرفت الشيخاسمعيل، ونصحني بلبعد عنهم،


خديجه بخوف:يعني انتي كنت مشعوذ؟!!!


عمر بضحكها:هههههههه، لا بس كنت بقرا عنهم كتير وكنت بسمع عنهم بطرق مختلفه حسب درستي، وكنت فعلا هبقا دجاللولا الشيخ اسمعيل انقذني


خديجه بكسوف وهي تمد يدها لي تمسك بيده:انا اسفه ان بعمل كده،بس محتاجه اطمن انك بشري فعلا، مش زي لي شوفتهم،في الكافيه




عمر ببتسامه علي تلك الطفله،متخفيش بكرا هكون زوجك، وليكي الحق تمسكي ايدي في أي وقت.


خديجه وهي تتذكر اسم ذلك الذي عينها:طب ممكن سؤال 


عمر بهدوء:اكيد،اتفضلي.


خديجه بستفاهم:مين امجد العناني؟وازاي  كان موجود في البيت المهجور وقالي انه الكافيه ملكه انا مش فاهمه حاجة 


عمر بتوضيح:امجد العناني، ده رائيس لشركه استرادا وتصدير العناني جروب، البيت ده يبقا فعلا ملكه وفيه ناس بتقول انهديما بتشوفه بيدخل البيت بليل، وخصوصا الفتره الاخيره دي، بيدخل ومش بيطلع غير تاني يوم الصبح، وكل مره يبقا معاهحاجه شكل، مره هيكل عظمي ومره قطه سوده ومره طفل صغير ميت، وفي كل مره بيدخل فيها ومع حاجه بيطلع من غيرها،فالناس بقت تخاف تعدي جنب البيت المهجور، ده بسبب لحاجات الغريبه لي بتحصل فيه.


خديجه بخوف:يعني هو حقيقي كان موجود في الوقت ده؟بس فيه حاجة كمان، انا لما سمعت صوته حسيت بصداع، وحسيتان عارفه صوته كويس جدا.


عمر بستافهم:انتي تعرفي، او اتكلمتي معاه قبل المره دي؟!


خديجه بتوهان:مش عارفه، لما اتكلمت معاه حسيت كده ،بس لما بصتله مكنتش شايفه وشه، وقولت ده يمكن من اشاعت الشمس،لانه كان وقف قدام الشباك.


عمر بتفكير:انتي عندك كمبيوتر او لاب توب؟!


خديجه دون تفكير:اهه لحظه هجيبه



وقبل ان تقوم خديجه من المكان الذي كنت تجلس فيه رات الاب توب يتحرك امامها في الهواء فامسك عمر بيديها 


عمر بهدوء:اهدي متخفيش ده وحد من العشيره


مرشتال بغضب وبصوت بشع:سيب ايديها


عمر وهو يشد اكثر علي يدها:دي خطبتي وبكرا هتبقا مراتي


مرشتال وغضبه يزداد:هتموت قبلها


خديجه بخوف:عمر سبني انت هتموت بسببي سبني


عمر بهدوء وصوت عذب:"بسم الله الرحمن الرحيم" اعوذ بكلمات الله التمات من شر، ماخلق اعوذ بكلمات الله التمات من شرماخلق .


مرشتال بضحكه صوتها بشع:انت فكر انك كده هتخلص مني ؟!


عمر بصوت اقوه: (اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُعِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُحِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ).


مرشتال وبدا غضبه يزداد: كفايه بطل، كفايه مش عايز اسمع.



عمر بصوت اعله واقو:اعوذ بكلمات الله التمات من شر ماخلق، أعوذ بكلمات الله التمات من شر ماخلق


مرشتال بغضب وبدا وجهه بلانحرق:همشي بس صدقني هرجع وهكون اقوه 


ولم ينتظر مرشتال الرد علي كلماته وختفاء من امامهم وكنت جسد خديجه يرتعش بقوه واصبعت يادها كالثلج وكنت تبكي دونتوقف حتي احمرت عينها فاجلسها عمر وجلس بجانها ممسك بيدها


عمر بحب:الله معنا، فامن علينا.


خديجه ودموعها بدات تزيد:انا عملت أي لي كل ده، ليه كل ده بيحصلي ليهه؟!!!


عمر بلقليل من الود:اهدي وقومي اتوضي عايز نصلي انا وانتي جماعه ممكن


فنظرت لها بطمانينة فاهذا ماكنت تحلم به ان تصلي ورا زوجها، فقامت لي تتوضأ وتردي اسدالها وتقف وراه وعينها مليأهبلدموع، فبدا عمر صلاته بصوته العذب، وبدا بقرات جزء من سورة (يس) اكثر السور المطمئنة للقلب، وهي كنت تسمع كلامات للهوكنها تسمعها لي اول مره، وقلبها بدا بالاطمئنان وبينما هي رقعه ومن شدد التعب نامت بين يدي الله، وانها عمر صلاته لييجلس بجانها، ممسكن بيديها حتي يسبح عليهم، فقد اقسم انه لان يأخذ حسنه قله وهي تشاركه بها.

رواية عالم مظلم الجزء التالت للكاتبه فاتن محمد شاكر


وفي قريه صغيره، كنت هناك امراة عجوز تجلس علي ذلك الرصيف، فاهي لا تعلم من هي ومن اين جات وأين تذهب، فاهي حتيلا تتذكر ما هو اسمها، وكل من يمر بجانها يضع لها القليل من الطعام وهناك من كان يضع المال واخر كان يجلب لها ملابسصقيله لي تحتمي بها من برد الشتاء، وهي لما تكون تريد كل هذا فقط كنت كلمها وحده هي التي تقولها وهي ابنتي خديجهبخطر واذا سالها احد عن مكن ابنتها تخبره انها لا تعلم وان تلك السحره سرقت منها ابنتها، فالبعض كانُ يظن انها فقط امراةمجنونه ولا يجود احد لي يهتم بها،وهناك من يقول بانها علي حق، ولكن ماذا بيدايهم ان يفعلو، اما هناك البعض الاخر الذييقولن لها ان ابنتها ماتت، وان تتقبل الامر بينما هي لما تكون لي تسمع حد، فقط كنت تردد تلك الكلمه دون وقوف، لقد اخذتالسحره ابنتي، ابنتي بخطر، لم تكون تغير تلك الكلمات ابدا، وبينما هي جلس كالعاده، جاء سياره غريبه وقفت امام تلك المراءة،ونزل منه رجل يرتدي بدله سوداء ونظاره شمسيه لي يذهب ليها ويجلس بجانها ارضا ويقول لها.


انا امجد العناني، فكراني يا سهر وله نسيتي 


#فاتن_محمد_شاكر

 

عايزه تتابعي الكاتبه ده رابط 
لينك صفحة الرائيسيه للكاتبه علي فيس بوك

لينك البيدج  الكاتبه لي بتنزل علي  الخواطر والروايات 


تعليقات