أخر الاخبار

رواية شرف العيله كامله للكبار فقط بقلم ماجد فادي

 رواية شرف العيله كامله 

بقلم ماجد فادي 

رواية شرف العيله كامله بقلم ماجد فادي

رواية شرف العيله كامله للكبار فقط بقلم ماجد فادي

 

روايه شرف العيله الفصل الاول 

#شرف_العيله  

#الفصل_الاول 

#بقلم_ماجد_فادي 

أنا جبران اللي بعد ما كانت البلد كلها بتعملي قيمه ليها هيبتي في البلد جه اللي يكسر 

ظهري فاكر يوم ما مراتي عدلات دخلت 

الاوضه وقالت ليا 


عدلات 

بسم الله الله اكبر عليك ربنا يحفظك 

من عيني يا حبيبي 


جبران 

اتحشمي يا مرا فيكي اي انهارده طريقه 

كلامك مش عجباني 


عدلات 

أكده برضه يا جبران بدل ما تقولي 

ربنا يخليكي يا مرتي يا حبيبتي بتقولي أكده 

وفي الوقت ده دخلت اختي ولاء علينا 


ولاء 

اصباح الخير يا اخويا معلش كنت عايزك في 

كلمتين يا ينفع 


جبران

تعالي يا نن عين اخوكي خير فيه اي 

#شرف_العيله  

#الفصل_الاول 

#بقلم_ماجد_فادي 

عدلات 

بدأنا في دلع البنات الماسخ


جبران 

امشي اطلعي برا يا مرا مالك فيكي اي 

هي كانت بتددلع علي ابوكي وانا مش واخد 

بالي 


عدلات 

هي كده كلمتي اللي بتقف في الزور دائما 

وبعدها خرجت مرتي واختي قالت ليا 


ولاء 

انهارده فرح بنت عمنا وانا كنت عايزه 

اروح اقف معاها طول اليوم وعدلات

قالت ليا مش هينفع ارجوك يا اخويا متقولش 

لا 


جبران 

اه لا لازم نروح برضه كده كده محمد هيكون 

معايا طول اليوم يعني وفي الوقت 

ده هي ضحكت وبصت في الأرض 


جبران 

هي مسكوفه مش خطيبك ده يعني 

ولا اي أنا عارف اختي اي وبتتعامل ازاي 

المهم تخدي هديه حلوه لبنت عمك 


ولاء 

انشالله يخليك ليا يا اخوي والله العظيم 

أنا بحبك اوي وبعدها خرجت. دخلت 

عدلات 


عدلات 

والله ما حد هيبوظ اختك دي غيرك ازاي 

يعني تروح بيت خطيبها وتفضل 

فيه طول اليوم 


جبران 

وخطيبها ده يبقي مين مش ولد عمها 

بطلي كلامك ده ، وبعدها خرجت من الأوضه

وعدلات قالت 


عدلات 

ماشي يا ولاء أنا وراكي والزمن طويل 

لما نشوف اخرتها معاكي وفي بيت عمي 

كانو الستات كلهم قاعدين وبيرقصوا علي 

الاغاني 


مرات عمي 

ما تقومي يا ولاء ورينا رقصك يا بنيتي 

قومي مافيش حد غريب وفعلا اختي 

قامت وجت عدلات وشدتيها 

رواية شرف العيله الحلقه الاولى 

عدلات 

اتحشمي يابت عيب اللي انتي بتعملي 

ده 


مرات عمي 

هو اي اللي عيب كلنا حريم ومن العيله 

يا عدلات فيكي اي 


عدلات 

قولت مافيش رقص خالص اخوها سايبها معايا 

امانه مينفعش اللي بيحصل ده وفي الوقت 

ده قالت ولاء 


ولاء 

خالص يا مرات عمي خلينا نفرح وفضلت 

اختي زعلانه علشان اتكسفت قدام الناس وبعد

الفرح كلنا روحنا البيت 


عدلات 

شوفت اخر دلعك في اختك كانت طول 

الفرح عامله ترقص 


ولاء 

فيه اي يا عدلات الكل كان موجود 

ستات وبس وبعدين يعني اول لما 

كلمتني انا سكت 


جبران 

بس مينفعش اللي عملتي ده يا ولاء برضه 

عيب يا اختي 


عدلات 

يا مرك با عدلات علي اللي بيعمله 

جوزك اختك كده محدش هيعرف يكلمها 

لازم تشد عليها شويه وفي الوقت ده موبيل 

ولاء رن 


عدلات 

وكمان مش عارفه اي موضوع 

الموبيل ده ازاي يعني بنت تكون معاها موبيل 

#شرف_العيله  

#الفصل_الاول 

#بقلم_ماجد_فادي 

جبران 

بس اكتمي يا مرا مش عايز اسمع 

صوتك خالص امشي من هنا يلا علي اوضتك 


عدلات 

مهو انت مش بتقدر علي حد في البيت 

ده الا انا حرام عليك والله وبعدها طلعت 

عدلات 


ولاء 

والله يا اخوي أنا عارفه أن أنا غلطانه بس 

حقك عليا وعمرها ما هتحصل تاني 


جبران 

لينا عادات وتقاليد يا اختي ومينفعش 

أننا نغيرها واللي حصل منك ده كان 

غلط 


ولاء 

اوعدك أن مش هيحصل تاني بعد اذنك 

علشان ورايا جامعه بكره 


جبران 

اطلعي يا حبيبتي نامي وفعلا طلعت 

ولاء الاوضه واللي كان بيتصل بيها محمد خطيبي واتصلت بيه لما طلعت 


ولاء 

الو ازيك يا محمد 


محمد 

ازيك يا حب عمري عقبال فرحانه بقي متعرفيش 

أنا مستني اليوم ده ازاي اي مال صوتك 


ولاء 

ولا حاجه مرات اخوي نكدت عليا زي كل يوم 

والله ما عارفه هي بتعمل فيا كده ليه 


محمد

سيبك منها يا حبيبتي خالص هانت علي اخر 

السنه هنكون متجوزين وهترتاحي من كل الهم 


ولاء 

ياريت بقي تعرف انا نفسي اخوي يغير 

فكره الدوار اللي عايز يكتبها ب اسمي 

يكمن تغير أسلوبها معايا شويه 


محمد

والله انا مش عايز منك حاجه بس ده حقك 

ورثك من ابوكي الله يرحمه وهي ملهاش فيه 


ولاء 

المهم انا لازم انام لحسن تسمع أن بتكلم 

في التلفون تعملها قضيه 


محمد 

وانتي احسن محاميه ب اذن الله وهتعرفي 

تردي عليها المهم تروحي ل نرجس اختي 

أمتي بكره علشان اكون هناك في الوقت ده 


ولاء 

لا ما ينفعش تكون موجود في الوقت اللي انا هاروح فيه انا مش عايزه مشاكل مع عدلات واجيب هي هتكون معايا 


محمد

نفسي اديها رصاصتين في دماغها كبيره دي اخلص منها حاضر يا قلبي اسيبك تنامي بقى علشان تقدري تروحي بكره الكليه وفي اوضه

جبران 


عدلات 

كل يوم خروج وكلام في التليفون انا مش عارفه بجد انت ازاي ساكت ليها على الكلام ده


جبران 

ما لك وما لها يا مرا انتي ما تخليك في حالك شويه وسيبيها في حالها تكونيش متغاظه علشان هي هتبقى محاميه قد الدنيا وانتي معكش ابتدائيه حتى


عدلات 

لا يا حبيبي انا متربيه في بيت يعرف الصح والغلط وخروج البنات كل يوم ده غلط وانا مش ندمانه اني ما كملتش تعليمي كفايه اني اتجوزت سيد البلد


جبران 

وسيد البلد بيقول لك لو جبت سيره ولاء على لسانك ثاني او عملت معها اي مشاكل ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه واتخمدي بقى في ليلتك دي


عدلات 

ماشي يا ست البلد انا هانام بس هو انت برده مصمم انك تكتب البيت بسم اختك


جبران 

عارفه يا عدلات لو سمعت صوتك ثاني انا هاعمل فيك ايه هطلقك وارميك دلوقتي في الشارع خليك في حالك وما تدخليش في اللي ما لكيش فيه


عدلات 

حاضر حاضر وقالت بصوت واطي 

والله بعينك الدوار ده يا ولاء أنا عيني 

منه من زمان وعمري ما هسيبه ليكي 

وتاني يوم راحت ولاء الجامعه وكانت وافقه .مع 

اصاحبها وجه الدكتور بتاعها 


عادل 

ازيك يا ولاء عامله اي أنا كنت قلقان عليكي اوي 

بقالك كام يوم مش بتيجي الجامعه ليه 


ولاء 

ازاي حضرتك ابدا كان فرح بنت عمي واختي 

وكان لازم اكون معاها 


عادل 

أنا طلبت منك كذه مره رقمك أنا عايز 

اكلمك يا ولاء في التلفون 


ولاء 

أنا قولت لحضرتك الف مره أن مينفعش 

اعمل حاجه من ورا اخويا وخطيبي وهما 

قالو لا 


عادل 

عندي موضوع مهم اوي محتاج اتكلم معاكي 

فيه يا ولاء 

#شرف_العيله  

#الفصل_الاول 

#بقلم_ماجد_فادي 

ولاء 

اتفضل يا دكتور أنا سماعك وقبل ما يخلص 

كلامه لقيت محمد جاي وبيقول 


محمد

فيه اي يا ولاء اتصلت بيكي كذه مره مش 

بتردي ليه ومين الاستاذ 


ولاء 

محمد انت دخلت الجامعه كيف وده يبقي 

دكتور عادل 


محمد

انا سمعت الاسم ده فين قبل كده اه مش ده اللي مصمم ياخذ رقمك خير يا استاذ كنت عايز تاخذ رقم ولاء ليه


عادل 

نبقى نكمل كلامنا بعدين يا ولاء بعد اذنكم

وبعدها مشي ولقيت محمد بيقولي 


محمد

كان عايز منك اي ده بقي انشاء الله

ووافقه تتكلمي معاه ليه 


ولاء

فيه اي يا محمد ده الدكتور بتاعي وانت 

عارف كويس اوي اني عمري ما بقف

معاه حد في الجامعه 


محمد 

مافيش جامعه تاني واتفضلي ادخلي قدامي 

يلا مش عايز كلام كتير 


ولاء 

براحه يا محمد مينفعش تكلمني كده في 

الجامعه وبعدها جمب البيت 


محمد 

ادخلي قدامي مش عايز كلام كتير 


ولاء 

اسمع يا محمد أنا بحبك اه مش معنديش 

استعداد أن استحمل الطريقه دي منك 


عدلات 

اي في اي مالكم أنا اول مره اشوفكم 

أكده قولي يا محمد فيه اي 


محمد 

فين جبران أنا عايزه وفي الوقت ده انا 

نزلت وقولت


جبران 

فيه اي يا محمد صوتك عالي كده ليه 

مالك يا ولاء فيه اي 


عدلات 

شكله ضربها جايه عامله تعيط 


جبران 

اخرسي يا مرا ما تقول يا محمد فيه اي مالك 

أنا مش فاهم حاجه 


محمد

فرحي علي اختك الخميس الجاي ومافيش 

جامعه تاني يا جبران 


جبران 

والله هو مين اللي بيدي اومر هنا أنا ولا أنت 

اسمع يا محمد انت ابن عمي اه انما عمري ما 

اسمع ليك تكلمني كده او اختي تنزل دمعه 

بسببك 


محمد

ولما اروح الجامعه القي اختك وافقه مع 

راجل اي كلامك في الموضوع ده


عدلات 

يا مري يا مري أنا قولت بلاش تعليم 

هنروح في داهيه بسببه محدش سمع كلامي 


جبران 

بس يا مرا وانت يا محمد قدامك خمس 

دقائق تكون خارج فيهم من هنا 

ولا الا مش هتخرج علي رجلك فاهم ولا لا 


محمد

لو ده كلامك يبقي اختك متلزمنيش يا 

جبران وبعدها خرج 


ولاء 

والله العظيم هو فاهم الحوار غلط يا اخوي 

اللي كنت وافقه معاه ده الدكتور بتاعي 


عدلات

راجل ولا مش راجل يا حبيبتي قولي الحقيقيه 

مكنش لينا في المدارس ولا الكلام الفاضي

ده 


جبران 

خلصنا مافيش خروج من البيت تاني  


عدلات 

لولوللوي يسلم فمك با اخويا ايوه 

ده ده الكلام الصح اللي كان لازم يحصل 

من زمان 


ولاء 

ارجوك يا اخويا اوعي تعمل كده اوعدك أن 

مش هتحصل تاني بس والنبي ما تعمل 

كده 


جبران 

علي اوضتك بلا مش عايز كلام كتير 

وفي الوقت ده هي طلعت الأوضه وهي عامله

تعيط ومش عارفه تعمل اي 

 كنت قاعد في المندره ولقيت عدلات جايه 

تقولي 


عدلات 

والله يا حبيبي عين العقل اللي انت عملته 

ده مكنش ينفع تكسر كلمه خطيبها

رواية شرف العيله البارات الاول

جبران. 

هو انتي فاكره أن بعمل كده علشان محمد

قال مافيش خطوبه وكلامي خلص 


عدلات 

الناس هتتكلم عليها مينفعش ولا اقولك صح 

كلامك اللي تشوفه يا حبيبي 


جبران 

بقولك اي بدل ما انتي شغاله دماغك 

ب اختي اشغلي دماغك انك تجيبي الواد

نفسي يكون عندي عيال 


عدلات 

دي حاجه بتاعت ربنا يا اخوي مليش فيها 

حاجه والله انا حاسه ان ربنا هيكرمني 

قريب اوي وفي اوضه اختي كانت 

عامله تتصل ب محمد 


محمد 

خير عايزه اي بعد اللي حصل منك أنا مش 

عايز اسمع صوتك تاني 


ولاء 

والله انت فاهم الموضوع غلط يا حبيبي 

أنا مافيش بيني وبينه اي حاجه 


محمد

الكلام خلص اخوكي بيشجعك في الغلط 

خلي ينفعك وقفل السكه في وشها وتاني يوم 

دخلت عدلات الاوضه


عدلات 

ما تقومي يا حلوه طلبات البيت كتير.قومي 

حمي الفرن واخبزي العيش وشوفي 

ورانا اي 


ولاء

بقولك اي خلي طريقتك معايا في الكلام 

احسن من كده انتي سامعه ولا لا 


عدلات

طول عمري بقول عليكي مياه من تحت تبن 

وانك بت مش سهله امال عامله انك 

بتحبي خطيبك ليه وانتي عاشقه 


ولاء 

كلامي مع اخوي لما يجي علي الكلام 

الماسخ ده وبعدين شغل البيت ليه ناسه 

وانتي روحتي فين يعني 


عدلات 

كان كل همي متتجوزيش قبل ما اخد 

الدار اللي اخوكي عايزك تخديها اهو ربنا بيحبني 

والجوازه اتغلت 


ولاء 

خذيها يا عدلات انا مش عايزه حاجه نفسي بس تسيبيني في حالي


عدلات 

هو انتي فاكره انه بمزاجك ياختي ولا بمزاجك 

قومي يا بت حمي نار الفرن وفعلا 

كنت عامله اشوف شغل البيت كله

وهي رايحه جايه تقول

 

عدلات 

عاشقه وغلبانه والنبي عاشقه ومسكينه والنبي 

متعرفيش المغنيه اللي كانت بتقول 

الاغنيه دي اسمها اي يا ولاء


ولاء

هو شغل الدار عليا أنا بس ولا اي ما تقومي

تشتغلي معايا شويه


عدلات 

أنا مليش يا حبيبتي خالص في شغل الدار 

سماعه ولا لا أنا قايمه اجهز نفسي لاخوكي 


وفي يوم عدلات اتكلمت في التلفون وقالت 


عدلات 

الو ايوه اليومين دول اللي هنعمل فيهم 

اللي قولنا عليه


واختي  كانت شغاله في الدار لحد ما 

في يوم تعبت اوي وكنت خرجت من اوضتها 

وانا بقول 

بقلم ماجد فادي 

جبران 

صوتي يا وليه الغاليه راحت خالص 


عدلات 

بالهوي معقول ولاء ماتت طيب ازاي يا ربي 

بس دي كانت في عز صحتها بالهوي والناس 

كلها فضلت تصوت وراح جبران علشان يدفن اخته 


محمد

هو حصل ازاي يا جبران معقول من الزعل 

أنا اسف يا غاليه علي اللي حصل مني

مالك يا جبران مش عايز ترد ليه 


جبران 

أنا مش قادر اتكلم معاه حد انا عايز اروح 


محمد

أنا هفضل هنا قدام المقابر شويه 

أنا عايز اكون جمبها وانا مكنتش سامع 

منه اي حاجه لحد ما روحت البيت واخد 

العزا وبعدين دخلت الدار 


عدلات 

خالص يا جبران انت مزعل نفسك ليه كده 

أنا كان رأي تموتها بجد وتغسل عارك 


جبران 

الناس كلها مشيوا ولا فيه حد في الدار 


عدلات 

كله مشي يا حبيبي وهي تحت في البدروم 

انزل اعرف هي حامل من مين علشان

تغسل شرفك ب ايدك وفي الوقت ده 

نزلت وكانت اختي ولاء عامله تعيط وانا 

قولت ليها 


ولاء 

قولي اللي في بطنك يبقي ابن مين 

لازم اغسل عاري قبل ما اخلص منك 

لتكمله باقى الاجزاء القصه كامله

علق ب 20 كومنت ومشاركه الاجزاء ب 5جروبات ليصلكم الاجزاء الجديده فور التفاعل والمشاركه

           

#شرف_العيله  

#الفصل_الاول 

#بقلم_ماجد_فادي 

لقراءة أو تحميل رواية شرف العيله : اضغط هنا


لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على ( روايه شرف العيله )

 لحد هنا تكون خلصت حلقتنا

  1. الفصل الثاني 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

  1.  (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي

  1.  (من هنا)

او متابعه جروب الفيس

  1.  (من هنا)
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-