ستعجبك

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الاول والثاني بقلم بسنت عبد القادر

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الاول والثاني بقلم بسنت عبد القادر


 رواية الي طريق المدي البعيد الهادي

 الفصل الاول

 بقلم بسنت عبد القادر

"صغيره كُنْت اِسْتَعْجَلْت الْأَيَّام كَي أَكْبَرَ وَ الْآن اترجي الْأَيَّامِ إنْ تُعِيدَنِي إلَيّ مرهقتي و تَنْسَانِي هناك" .


استيقظت من النوم و علامات الارهاق علي وجهي تحدثت مع نفسي :


أَصْبَحْتَ فِي الْخَامِسَةِ و الْعِشْرِينَ مِنْ عُمْرِي و وَلَكِن لَسْت كَبِيرَة إلَيَّ هَذَا الْحَدِّ و أَضَعْت وَقْت طَوِيلٌ بَلِي جدوي يالاسخريه الْقَدْرِ لَا أَتَذْكُر شَيّ سُوء الْمُرَاهِقَة و أَيَّام الْجَامِعَة و طفولتي و آهِ مِنْ طفولتي الَّتِي لَمْ و لَنْ يَقْدِرَ عَقْلِيٌّ عَلِيّ تَحَمَّلَهَا ، افْتَخَر إنِّي جَمِيلَة وَلَكِن لَدَيّ أَيْضًا بداخلي طِفْلِه تُرِيد أَلْعَبُ مَعَ الْأَطْفَال و أَصْبَح طِفْلِه مِثْلُهُم كَم تَمَنَّيْت و أَنَا فِي جَامِعِهِ أَنَّ التَّقِيَّ بِحُبّ حَيَاتِي لَم اِهْتَمّ بالْجَامِعَة وَلَا دِرَاسَتِهَا وَلَكِن بَاتَت بِالفَشَل أَضَعْت وَقْت كَبِيرٌ و لَلْأَسَف كَانَت اختيارتي بَاتَت بِالفَشَل و الْإِحْبَاط بُدًّا يَزِيدُ و يَزِيد كَانَت امنيتي الوَحِيدَة زَوْج حَنونٌ يعملني انثي و طِفْلِه فِي أَنَّ وَاحِدٍ وَلَا يُرِيدُ أَنْ يخسرني ، نُرْزَق بأَطْفَال و نَعيش حَيَاة سَوِيَّة ببَيْت دَفِئ ثُمّ نشيخ سَوِيًّا و الْحَبّ يَزِيد شَيّ فِي شَيّ و اللَّعْنَة لَم التَّقِيّ بِه حَتَّي الْآن اسْتَخْدَم الْمَوَاقِع الْمُوَاعَدَة و مَوَاقِع تُوَاصِل الاجْتِمَاعِيّ بِلَا جدوي . لَقَد أَضَعْت وَقْت طَوِيلٌ فِي فَتْرَةِ الْجَامِعَة و مَا بَعْدَ الْجَامِعَة لَم أَتَعَلَّم أَي شَيّ و لَم اسْتَفَاد كَانَ مِنْ الْمُمْكِنِ المذكره و اخد كَثِيرٍ مِنْ دورات كَانَ مِنْ الْمُمْكِنِ أَنْ يُخْتَلَفَ كُلِّ شَيِّ وَلَكِن كَمَا يُقَالُ قُل لِلزَّمَن ارْجِع أَيُّهَا الزَّمَن . 


تحدث الي نفسي مره اخري :

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الاول والثاني بقلم بسنت عبد القادر 


كَمْ مِنْ صِرَاع واجهته بمفردي كَمْ مِنْ اخَطَأٍ ارتكبتها و عَنَيْت مِنْها نَدِمْت عَلَيْهِ وَ لَكِنَّ هَذَا الْمُجْتَمَعُ الَّذِي لَا يُحَاسَبُ الرِّجَال عَلِيّ اخطأهم إذَا قَابِل الْكَثِير و الْكَثِيرِ مِنْ النِّسَاءِ و يمارسوا مَا حَرُمَا اللَّهُ يَقُولُ بِكُلِّ فَخْر أَنَا دنجوان هَذَا الْعَصْرِ وَ تَأْتِي النِّسَاءُ تَحْتَ اقدامي كَي تَنَوَّل مِنِّي الرِّضَا لَكِن كَفِي ياعقلي كَفِي . 


نظرت الي نفسي مرة اخري : 


كَمْ مِنْ الْمَرَّاتِ اتألمت كَمْ مِنْ الْمَرَّاتِ لُعِنَت نَفْسِي وَ شَكْل حَيَاتِي لُعِنَت الاختيارت الْخَاطِئ كَمْ مِنْ مَرَّةٍ تَمَنَّيْت الْمَوْت عاندت كُلِّ شَيِّ حَتَّي جامعتي حَتَّي أعْنَد أَهْلِي و لَمْ أُحِبَّ كليتي لَم أَحَسّ بِحَنَان الْأَب و أَحْبَبْتُ وَ أَنَا صَغِيرَة شَابٌّ أَكْبَرُ مِنِّي كَي أَحَسّ بِي حَنَانٌ الْأَب و الْأَمَان و الِاحْتِوَاء وَاه مِن عَقْلِيٌّ الَّذِي كَانَ دَوْمًا يُحِبّ المثاليه حَتَّي دمرت بِيَدِي أَشْيَاءَ كَثِيرَةً مَا الَّذِي اسْتَفَدْت مِنْهُ لَمْ أَعْلَمْ مِنْ أَنَا ، أَنَا رَوْحٌ تتعذب و قَلْب يَتَأَلَّم و عَقْلٍ لَا يَرْحَمُ . .


تحدث الي نفسي مره اخري : 


يالهوي اتأخرت الحق البس و اروح الحضاتة




في مكان اخر اقل ما يقال عليه قصر اكثر من روعة فهو تحفه فنيه هو قصر عائله العاومري .




يجلس علي رأس علي المائده الكبيره الجد شعيب و علي جانب الايسر ابنه و زوجته التي تتمني في سرها ان يموت شعيب العوامري حتي تصبح سيده القصر يوما ما هي و ابنتها 

نزل نوح بي هبيته و يرتدي بدله تظهر وسمته التي لا تقوم مما جعل نيره تسرح في جماله 




قبل ان يجلس نوح اخد يد جده و قبلها و قبل رأسه و قال نوح له : 

صباح الخير يا حج شعيب 


فجأه بهت وجه الجد 

لاحظ نوح ذلك و قال له :


ليه يا جدي كل لما اقولك كده بتزعل ليه يا كبير العوامريه 

قال الجد : 

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الاول والثاني بقلم بسنت عبد القادر 

غصب عني انت شبه اوي يا نوح ده كان ابني البكري و كان شايل كل حاجه عني عمره ما رد ليا كلمه زيك


ثم رمق الجد نظره حسره و الم لابنه رد الابن علي ابه بغضب : 


في ايه يا حج ولكن قاطعته نرجس حتي لا يتشجار مع ابه و يغضب عليه اكثر من ذلك و قالت : 


صلوا علي النبي يا جماعه ده ابنك يا حج برده ولا ايه 


نظرت نرجس الي قادر لكي يرضي ابيه

ضغط قادر علي سنانه و قال بين سنانه : 


حاضر يا بابا هتم بالشغل ما البركه في نوح مسلموه كل حاجه 


رد نوح في منتهي البرود و هو يطعم ابنه و لم يلتفت الي عمه : 


علي فكره يا عمي انا الحمد لله عندي بدل شركه ١٠ و بدل المصنع ٢٠ انا بدير شركه جدي لانه هو. عملي توكيل عام و توكيل بالادارة و لكن لو عايز تديرها من انهارده نعمل عقد توكيل بالاداره ليك 


فجأه الجد شعيب ضرب السفره الطويله بيده و قال: 


انا عايش لسه ماموتش انا حر مين يدير املاكي  و شركتي بعدين يا قادر بيوصلك ارباحك السنويه اول بي اول الي بتصرفهم علي سهارتك و حفلات و مجوهرات مراتك و بنتك و فسح ولا مهتم بي اي حاجه خليني ساكت احسن 


قالها بغضب فقام نوح و امسك يد جده و قبلها و قال له بحنان: 


بعد الشر عليك يا حج شعيب متقولش كده حاضر الي تؤمر بيه هنفذه بس بلاش تتعب نفسك انت عندك القلب مش هستحمل لو جرالك حاجه 


قال الجد بحنان :


ربنا يخليك يابن قلبي عمرك ما ردتلي كلمه


وقف نوح من علي مقعد المائده الطعام الطويله و اخد ابنه فارس معه 


قال للجميع: 


انا هوصل فارس في طريقي قبل ما اروح الشركه


و قبل ان يمشي، نرجس نظرت الي ابنتها حتي تذهب معاه و تحاول تذهب معه الي الشركته الخاصة


قالت نيره بدلع زائف :


نوح ممكن توصلني معاك الشركه و بالمره اتعود علي الشغل ما انت عارف انا خريجه اداره اعمال في ال Auc و ممكن ابقي مديره مكتبك و اسعدك 


نظر لها من الاعلي الي الاسفل و قال لها ببرود و تكبر :


عندك عربيتك روحي بيها 


ضربت رجليها عده مرات علي الارض قالت لي والدتها :


شوفتي يا مامي بيعمل ايه بس علي مين انا اتقهرت لما اتجوز اول مره بس المره ديه محدش هيتجوز نوح و هبقي معاه حتي النفس الي بيتنفسه نوح ليا و هبقي مرات نوح العوامري و هتشوفي يا مامي بي اي طريقه


حتي لو كانت عافيه حتي لو كانت مصيبه


قالت و هي تبتسم ابتسامه شريره و غرض منها نيتها مصيبه لنوح ولكن يالا المسكينه.


نظرت نرجس بقلق الي ابنتها : 


نويه علي ايه يا بنتي متقلنقنيش عليكي


نظرت نيره الي والدتها و عليها نظره و ابتسمه مختله :


كل خير يا مامي


كانت ماسه تقود سيارتها و هي تدندن احد مقاطع من اغنيه ام كلثوم


" تفيد بايـه يا ندم وتعمل ايه يا عذاب

طالت ليالى الالم واتفرقو الاحباب

وكفايه بأه تعذيب وشقا

ودموع فى فراق ودموع فى لقا

تعتب عليا ليه انا بايديه ايه

فات المعاد فات فات المعاد "


احست ماسه احساس غريب من هذا المقطع ولكن لم تفكر كثيرا في هذا الامر و الطريق كان شديد الزحام وصلت الحضانه فجأه وجدت شخص يأخذ مكان سيارتها نظرت الي سياره الشخص وقالت ماسه بصوت منخفض:


اقل ما يتقال عنها تجوز شارع شعبي بحالوا لا شارع ايه ده حاره بحالها 




ذهبت لي مكان السياره هذا الشخص و قالت : 


انت ازاي قليل الزوق انا ده المكان الي كنت هركن فيه . 


نوح كان بيشاهد ما يحدث و لم تري ماسه نوح الذي كان يجلس في الخلف مع ابنه بسبب زجاج سياره المفيم و اعتقدت ان السائق هو صاحب السياره.


نزل نوح و معاه ابنه و قالها بكل تكبر و برود :


انتي يا بتاعه انتي ازاي تتكلمي كده فكره نفسك ايه هما الستات كده طريقتهم تقرف 


فجأه رفعت ماسه وجهها و ياليتها لم تفعل رأت وجه نوح صارم خالي من اي مشاعر و برود و تكبر ينظر اليها كأنها واقل من ان تكون من بني ادم 

قالت لنفسها: 


لن انكر ان هذا اجمل رجل رأته عيني سحرت بوجهه الوسيم و طويل القامة و انا احب الرجل الطويل القامة و اناقته اول مره اري رجل كأنه مرسوم لا يوجد به خطأ واحد في حياتي 


نوح ركز في ملامحها البرونزيه اللاتنيه عنيها ساحره البرقه شعرها الاسود الاطويل 

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الاول والثاني بقلم بسنت عبد القادر 

قال نوح من دون وعي :


سبحان من خلق في ابدع


فجأه افاق نوح و تقزز من نفسه انه قال هكذا و بعد ما سرح ان كلهن اشبه بعضهم لبعض وكانت علي وشك ان تتحدث هو ايضا في نفس الوقت وجدت فارس طفلها المفضل من يجمل حياتها ترك فارس ايد نوح و ركض و احتضنها بشده و قبلها من خدها و قال لها فارس بطفوليه جميله : 


ميس ماسه وحشتيني من يوم الخميس مش بحب الweekends عشان مش بشوفك انتي احلي واحده في الدنيا بحبك اكتر من مامي 


هذا المنظر سحر نوح ابنه الوحيد يحب المدرسه اكثر من والدته انه لا يسأل عنها ولا يتحدث معها الا قليل و و عندما تهاتفه يرد عليها ببرود كأنه كرهها و لما لا فهو لم يري حنان الام كانت كل اهتمامها الملابس باهظة الثمن ، النوادي ، اصدقائها ، سهر و تتفاخر امام الجميع حرم نوح العوامري و مصريفتها الشخصيه التي قد تصل الي الملايين و في الاخر قطع سرحانه و فجأه افاق و قال الي فارس : 


يالي يا فارس هدخلك


رفض فارس و استقر في حضن المدرسه اكتر 

قاله نوح بكل حنيه : 


ماشي يا حبيبي 


ودخلت ماسه و فارس في احضانها و وضعته في فصله و رجعت مره اخري لتري سيارتها فجأه وجدت يد تسحبها كان نوح هو من سحبها ركزت ماسه وجدت انه طويل القامة لا يقل طوله عن ١٩٠سم و هي قصيره جدا بالنسبة له ثم نزل الي مستوي طولها و قال بجانب وذنها : 


انا هعرفك تكلمي اسياديك ازاي الي هو منهم انا ، نوح العوامري و هدفعك ثمن قله ادبك و صوتك العالي


ماسه لم تهتم ماسه قالت له و ياليتها لم تفعل :


طز فيك يا نوح يا عوامري 


لم يصدق نوح ما حدث للتو هل قالت هكذا هل جنت ام تريد ان اقوم بقتلها و في نفس الوقت كان يسرح في قوتها و قال في سره : 


هعرف عنك كل حاجه و هذلك و هخليكي تتمني انك ما شوفتيش انسان اسمه نوح العوامري ما انا لقبي المفضل هو الشيطان 


و ابتسم ابتسامه مختله 


ركب السيارته الخاصة لكي يذهب الشركه و هو في السياره وجد طليقته علي هاتف و كأن اليوم لن ينتهي الا بقتل تلك المدرسه اللعينه اما طليقته الخائنه عبده الاموال قام نوح برفع اد الازاز العازل للصوت و اخد نفس عميق بكل جوارحه و الم الماضي قام برد عليها و قال لها : 


بصي يا رودينا انتي و ابوكي لو رقمك ده ظهر عندي تاني هوريكي وش نوح الشيطان 


اجبته رودينا بكل رقه ودلع مزيف يغرفه نوح جيدا :


كانت غلطه يا نوحي و بعدين ابني وحشني و انا عارفه انك بتحبني و بتموت فيا مفيش ست سحرتك زي 


رد نوح قائلا : 


ابنك ايه الي مش بيكلمك كلمتين علي بعض ده بيحب الحضانه و المدرسة بتاعته اكتر منك بس هروقلك انتي و التاني ، انا بقي الشيطان الي لما بيكره حد حبه اكتر من نفسه بيعمل في ميتين اهله الي الجن الازرق و شياطين ميعملهوش 


قفل نوح و سرح في الماضي و بيتذكر..

رواية الي طريق الدي البعيد الهادي الفصل الثاني بقلم : بسنت احمد 


"لم لَا نتحشي الْحَبّ لَعْنَة نُقِع فِيهَا وَ لانبالي إلَّا بَعْدَ فَوَاتِ الاوان" .


نوح و هو بيفكر و يسرح في الماضي .


نوح يتذكر : 


الْخَائِنَة ! لِمَا فَعَلْت هَذَا بِي لَمْ أَبْخَل عَلَيْهَا بشئ أُعْطِيتَهَا حِبِّي و حَنانَي كَانَت طفلتي المدلله عشقتها بَل احببتها حُبّ عِبَادِهِ وَ عِنْدَمَا رُزِقْت بصغري أَحْسَسْت إنِّي اخدت كُلِّ شَيِّ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا كُنْت نُوح طَيِّبُ الْقَلْبِ مُحِبٌّ الْحَيَاةِ وَ لَكِن أَصْبَحْت أَنَس عَلِيّ هَيْئَة شَيْطَان كَانَ لَقَبِيٌّ الْأَوَّلُ هُوَ سُلْطَان الِاقْتِصَاد و لَكِن بَعْدَهَا أَصْبَحْت الشَّيْطَان الطَّاغِي أَصْبَحْت اكْرَهْ كُلَّ نِسَاء و كُلّ بَنَات حَوَّاء كُنْت اعْتَبَرَهَا بِسَبَب صِغَرِ سِنِّهَا أَنَّهَا بَرِيئَةٌ و لَكِنْ أَنَا نُوح الَّذِي يَخَافُ مِنِّي اعتي الرِّجَال يَتِمّ خِدَاعُه مِنْ هَذِهِ العاهره و لَكِن الشَّيْطَانَ لَا يَرْحَمُ و هُنَاك اثان لَن ارْحَمْهُم هَذِه الْخَائِنَة و الْخَائِن صَدِيقِي .



رتسم علي وجه نوح ابتسمة اقل ما يقال عنها هي ابتسامه الشيطان.


في الحضانة : 




قد تعودت ماسه علي ان تأتي مبكرا جلست و معاها الحافظه الحراريه و يوجد فيها مشروبها المفضل cappuccino من متجر Starbucks 



ماسه و هي تتحدث الي نفسها:


كم هو وسيم جدا و لكن ليس لديه زوق ، كيف هذا والد فارس ؟


و قالت بصوت منخفض و لم تنتبه بمن يسمعها من الخلف :


ازاي و انا اقول فارس جايب الحلوه ديه لمين يخربيتك لا بس اقول ايه ما شفش ربع ساعه تربيه بس ابوه ازاي ده انا قولت ابوا فارس ده ملاك بجناحين ده شيطان و هو طويل كده بيفكرني بي Tom elis بتاع مسلسل Lucifer بس ده علي الاقل دمه خفيف لا ولا ال British Accent بتاعته رهيبه 


-ايه يا مجنونه بتكلمي نفسك 


كادت ماسه ان تصيب بنوبة قلبية و كانت ستقع الحفاظه الغاليه علي قلبها 


قالت ماسه و هي علي وشك قتل صديقتها لانها تكره هذه الحركه و فيروزه تعلم ذلك و تحب ان تفعل ذللك كتير بها :


ايه يا شيخه قطعتيلي الخلف عارفه لو الحفاظه كانت اتكسرت مكنتتش هسيبك فيها عيله كوريك


و كملت ماسه شرب ال cappuccino بتلذذ و قالت :


اه و نفسي اضرب حد دلوقتي كده انتي الاول و بعد كده الگأن الي قبلته بره ده 


ركضت عليها ماسه و احضانتها 

قالت فيروزه و هي تلاحظ ان هناك شئ ما حدث :


مالك في ايه علي الصبح و بعدين في مدرسه انجليزي محترمه تقول كويرك انا شاكه فيكي والله بس المهم احكيلي من مزعل ميسو 


قالت ماسه :


بكره ميسو ديه قولي ماسي المهم والد فارس ده قليل الادب و الذوق و قال ايه انا هعرفك مين هو نوح العوامري و Bla Bla Bla 


و فجأه بهت وجه فيروز و قالت :


انتي بتقولي مين نوح العوامري عدو النساء الاول ده مش بيرحم انتي نيلتي ايه الله يخربيتك ده اقل حاجه هيولع فيكي 


ماسه بتوتر قليلا :


ما هو الي قليل الزوق بعدين هيعملي ايه يعني هيكلني

ثم اضافت بتكبر :


تلقيه بس خاف مني عشان قولتله طز في نوح العوامري 


قالت فيروزه بتوتر و قلقت علي ماسه و ما ممكن ان يفعله نوح بها : 


و كمان قولتيله طز لا تعالي احكيلي علي الليله الي مش هتعدي انا عارفه لسانك متبري منك 


قصت لها ماسه ما حدث .


في شركه العوامري جروب: 


وصل نوح شركته و هو في قمه هيبته و وسمته الطاغيه بتكبر و عيون الموظفات تتبعه تتمني ان يكون من نصيبها او حتي يمارسوا ما حرمه الله ليله مع السلطان تتمنها اي امرأة و الموظفين ينظرون له بحقد و كرهيه 




وصل نوح الي مكتبه ثم دخلت وراءه سكرتيرته رولا و التي تكاد ترتدي ما يخفي جسمها 



قال نوح دون النظر لها ببرود و غرور : 


بلغيني كل المواعيد و حضري ال list بتاعت ال mails و هتيهم و تعالي .


قالت رولا بدلع زائف و تحاول الاقتراب من نوح و تتلاعب بي ازرر قميصه :


مش عايزني اعملك حاجه يا سلطان 


ابتسم ابتسامة ساحره فرحت رولا و اعتقدت انها ستنال ليله مع نوح و لكن المسكينه لا تعلم مصيرها اقترب نوح من اذنها : 


مش عايز اشوفك لبسه لبس الي مش لابسه ده عشان ساعتها همسح بيكي بلاط الشركه بلاطه بلاطه ههينك قدام كل الشركه و انا غبي في الحته ديه


دفعها بمنتهي القسوه حتي انها وقعت علي الارض و ايضا قطعه من الفستان تقطعت و ركضت الي باب لتتخلص من هذا الوحش ثم فتح الباب كان كادر صديق نوح حتي رولا لم تنتبه له عندما ركضت من باب المكتب ولم تعتزر حتي و خرجت بأقصي سرعه خوفا من هذا الوحش 


قال نوح بتقزز :


بلا قرف انا عايز ناس تشتغل مش ناس كل تفكرها تعمل مع نوح علاقه معاه  كله كوم و بنت الك** المدرسة بتاعة ابني ديه كوم تاني مبقاش نوح العوامري الا لو علمتها الادب


قال له كادر : 


في ايه احكيلي 


وقص نوح له ما حدث لم يحتمل كادر ما سمعه من صديقه كان كادر يضحك ضحكك هستيري لدرجه ان نوح تصاعد غضبه اكتر من ماسه و فكره انتقمه منها بدأت تزداد


جز نوح علي اسنانه حتي ان كادر سمع جز اسنان نوح بغضب و قال نوح بين اسنانه :


انا يتقلي طز انا بقي هخليها تندم علي يوم الي شافت في خلقتي 


قال كادر بتوتر :


هتعمل ايه يا نوح


ابتسم نوح ابتسامه مختله : 


هتجبلي كل المعلومات عنها يا كادر اكيد البت ديه بتعمل حاجات مش كويسة شبها ما كل الستات و البنات كده تجبلي المعلومات و تيجي 


و ضحك نوح بهسترية شيطانية لا تليق الا بيه 


و انا هعرف اتصرف 


تنهد كادر و قال: 


طب ما زين برده يقدر يجبلك معلومات كثيره عنها 


قال له نوح : 


انتم الاتنين هتعرفولي كل حاجه عنها و لو ليها مصايب ولا و اصحابها و اهلها حتي كل مكالمات بتاعتها و ياريت بقي لو حد يعرف يعملي هاك علي موبيل بتاعها اعرف كل حاجه عنها بس ديه هعرف اتصرف فيهامن حد في ال IT في شركه المهم حتي كل حاجه ليها علاقه بالسوشيل ميديا تجبهالي فهمني يا كادر 


قال كادر بعضب :


يا نوح مش كده حتي لو هي مين حتي لو عندها مصايب حتي لو بتكلم طوب الارض مش كويسه تعمل كده عشان اضعف منك و مش هتعرف تقف قصادك 

قال نوح بسرحان :


النظره الي شوفتها عليها نظره قطة شرشة و محتاجه الي يروضها و انا بقي الي هروضها و هتسلي اوي و انا بروضها و اكسرها و اشوف نظره الضعف ساعتها بقي يمكن اعفي عنها و بعدين خليك في الانت فيه و كلم زين و قله يعمل ايه و لو رفض قوله اني عملتله خدمات كتير يخدمني في ديه احنا الثلاثي بنشيل بعض


قال كادر و يريته ما قال:


قصدك ربعي نسيت ايه...


القي نوح كل شئ ما موجود علي المكتب و اتحول لي وحش و صرخ بهستريه وقال بغضب :


متجبليش سيره البني ادم ده بدل ما اروح اموتهولك 


قال كادر بخوف : 


اهدي يا نوح انا اسف اهدي 


قال نوح و هو يتنفس بصعوبه و عروق رقبته برزت :


هديت و خليك في حالك و الي انت فيه و كلم زين و قوله يعمل ايه اه نسيت اقولك عدي علي حضانة جيب فارس عشان مش فاضي و اه ابعتلي حد يجي يعملي المكتب الي اتطربق ده


قال كادر بمزاح و لكي يلطف الجو علي صديقه :


مش عايز DVD بالمره سواق ابن ساعدتك و الخدمه الفلبينيه الي جيبهالوا مش عايز اخدوا و اغديه و اوديه الملاهي و اغيرله و ارضعهولك بالمره 


قال نوح بمزاح و هو بيشمر ساعدي القميض : 


انا اصلا نفسي اغير المكتب و ملعبتش مصارعه و ملاكمه بقالي كتير فأغير المكتب و ديكور وشك عشان محدش يعرفلك وش من القفه 


ثم القي عليه طفايه السجائر و قال :


غور يالا من هنا


تفداها كادر و ركض و قفل باب المكتب 

وقف نوح امام الشباك سرح قليلا و قال لنفسه :


عَيْنَاهَا بِهَا قُوَّةُ لَا مَثِيلَ لَهَا وَ بَريق غَرِيبٌ و كَيْف تَتَحَوَّل مِن لَبْوَة شَرَشَه تُرِيدُ أَنْ تَهَجَّم عَلَيَّ مِنْ يتعدي عَلَيْهَا و الَّتِي لَا تَهَزَّم إلَيّ طِفْلِه و آهِ مِنْ كَلِمَةٍ طِفْلِه تَعَشَّق الْأَطْفَال و تتعامل مَع فَارِس و كَأَنَّهَا أُمِّه تُحِبُّه كَثِيرًا تَدَلُّلُه كَثِيرًا و لَيْسَت مَدْرَسَة عَلِيّ الْإِطْلَاق و لِمَا فَارِس بِالْأَخَصّ سأعلم كُلِّ شَيِّ سأعلم فِي مَا بَعْدَ و حِين تصبحين فِي قبضتي .


و لقد ضعط علي قبضه يده الاتنين و قام ترقعه رقبته يمين و يسار و برزت عروق رقبته و ساعديه ثم ظهرت ابتسامة الشيطان المختل و قال :


لَن تَخْرُجِي مِنْ جَحِيمِي .


و اخذ يضحك بهستريه جنونيه كما انه رأي ملاذا و حلوته في التسلي بيها و لكن في القسوه الطاغيه و لما لا 


أَنَّهَا طَاغِيَة نُوح العوامري .


داخل الحضانه:


دخل كادر الحضانه ولكنه اصتدم بشخص ما رفع رأسه وجد وهج امامه 


كادر في سره :


رباه ما هذه الملاك سبحان من خلق فأبدع كيف خطفت قلبي مهلا ! ماذا خطفت ماذا 


قال كادر بصوت عالي : 


انت بدق كده ليه لا اعملك عمليه استئصال حالا


قالت له وهج : 


نعم حضرتك بتقول حاجه


كادر في سره : 


ما هذا الصوت العذب و الرقه لن لترك هذه الفتاه بسهوله


و فجأه افاق علي صوت وهج 


قالت وهج بغضب : 


حضرتك في ايه اقدر اساعدك في حاجه ؟


قال كادر بمزاح : 


لا حضرتك ايه قولي كادور او كادرو الي يعجبك 


وهج غضابها بدأ يزداد من ذلك الاهبله المتطفل و قالت له بغضب اكبر :


افندم ! 


قال كادر لها :


بهزر انا جي اخد فارس نوح العوامري 


تعجبت وهج و قالت له :


تخده ازاي لازم نوح بيه يبلغني و هو مامبلغنيش 


لعن كادر نوح في سره و اضاف : 


قولي و المصحف هو فعلا يبان علي اني بخطف العيال و كمان باكل قلوب البنات الحلوه .


قالت وهج بغضب شديد : 


كلمه كمان و اهطردك بره الحضانه اتفضل يا استاذ كادر معي علي مكتبي و انا هتكلم مع نوح بيه و اتأكد منه 


جلس كادر امام وهج و هي تجري اتصال بنوح حتي تستفر عما قاله كادر 


قالت برسمية :


مساء الخير نوح بيه مع حضرتك وهج مديره الحضانه في حد اسمه معلش ثانيه يا نوح بيه


وهج و هي مازالت تتحدث الي نوح قالت لكادر برسميه :


لو سمحت بطاقه حضرتك 


وضع كادر قدم علي قدم قال بمزاح : 


عايزه تتأكدي اني عاذب و عنوان بيتي طب ما انا ممكن اقولهولك عادي اه يا لقيمه 


ضربت وهج المكتب بيدها و قالت بغضب شديد الذي الي قتل هذا الكادر :


لو حضرتك محترمتش نفسك تاني انا بحذرك هطردك بره مكتبي و الحضانه 


للحظه خاف كادر و قل في سره:


من هذه القطه المتوحشه و من قوه شخصيتها دائما عندما كان يتحدث مع اي انثي كانت تأتي له بأشره واحده ولكن هذه المرأه ليست مثلهن قطعت وهج حبل افكاره و تنححنت 


قال كادر برسميه : 


انا متأسف جدا حضرتك و اعطي لها بطاقته الشخصيه ثم اخذت وهج بطاقته 


سرح كادر : 


وهج هو اسم غريب وهج الشمس نعم اسم لا يليق الا بها امرأه قويه صلبه و يحترق من يقترب منها مثل وهج الشمس ثم اضاف وهجي وهج كادر نصار مهلا هل جمعت اسمي بأسمها لا انا كادر نصار دنجوان عصري لا اقيد بزواج يا الهي زواج اموت قبل ان افعلها هي سوف تصبح ملكي عاجل ام اجل ولكن بدون زواج و سخر من نفسه و قال بصوت منخفض : قال جواز قال .


قطعت وهج حبل افكاره للمره الثانيه بصوتها و هي تتحدث مع نوح و قالت :


اسمه الاستاذ كادر نصار و قال انه هيستلم ابن حضرتك لان مجليش معلومات او اي مكالمه من حضرتك بكده 


سرح كادر و قال في سره :


كتله من الاثاره


و فجأه للمره الثالث افاق علي صوت وهج و هي تقول : 

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل 1 و 2

تمام يا نوح بيه شكرا جدا و اغلقت الهاتف 


ثم التفت و تحدثت م خط ارضي و قالت :


ماسه ابعتيلي فارس عشان في حد هيستلموا شكراا 


اول شئ لفت انتباه كادر هو اسم ماسه

سرح مجددا و تحدث لنفسه و قال:


لديه فضول كي يري هذه الفتاه و يتأكد من كلام نوح بأنها هل هي حقا فتاه سيئه ام فتاه عفويه و و ان رد فعل نوح اكثر من للازم علي عفويه فتاه و ليس اكثر 


دخلت ماسه و معاها فارس و عندما رأي فارس كادر ركض عليه و احتضانه بشده 


قال كادر بحب ابوي :


وحشتني يا بطل يلا عشان نروح 


قال فارس بطفوليه : 


سلم يا عمو كادر علي ميس ماسه بحبها اوي 


رفع كادر رأسه وقال لنفسه : 


فتاه جميله يغلب عليها طابع الطيبه عكس وصف نوح علي الاطلاق و انها لا تستحق ما ينوي نوح عليه فكر قليلا انه سيحاول فيما بعد مع نوح ان يتراجع عم ما ينوي ان يفعله 


قال كادر برسمية:


اهلا و سهلا ميس ماسه تسمحيلي اخد فارس و نمشي 


ابتسمت و قالت :


اكيد حضرتك اتفضل مع السلامه 


غادر كادر و معه فارس 


قالت وهج بعصبيه :


رجال مش محترم متحرش و فكر نفسه دمه خفيف قال ايه باكل قلب بنات الحلوين 


قالت ماسه : 


ايه الحصل طيب 


قالت لها وهج : 


هحكيلك و اخذت تقص عليها ما حدث 

لو عجبتكم الروايه وحبين توصلو حبكم وعجبكم بي الروايه ممكن توصلو مع

 الكاتبه بسنت عبد القادر

  علي 

  1. الحساب الشخصي علي الفيس بوك 
  2. جروب الفيس بوك  
  3. والبيدج علي الفيس بوك   

لتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

(مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي (من هنا)

او متابعه جروب الفيس (من هنا)


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -