أخر الاخبار

روايه القلب الطيب كامله

روايه القلب الطيب كامله


 القلب الطيب

قصه كامله 

بقلم هويدا زغلول

انا رقيه عندي 35سنه متجوزه في بيت العيله 

جوزي طيب وغلبان اوي وانا بحبه بس كل مشكلتي مع حماتي وسلايفي بحس انهم بيجوا عليا وكنا في يوم قاعدين وحماتي قالت 


الحما 

خلاص فاروق لقاه بنت الحلال 


رقيه 

بجد الف الف مبروك  ومين العروسه 


الحما 

هتعرفي بس المشكله دلوقتي انتو عارفين ان 

أن البيت هنا مفهوش شقه فاضيه شقه 

لمدحت وشقه سامي وشقه ليا 


رقيه 

اه طيب مش انتي يا ماما قولتي هتنبي 


الحما 

اهل العروسه مستعجلين انا بفكر أن 

وحده فيكم تيجي تسكن معايا في شقتي 

هنا 


غاده 

اكيد الحد ده مش انا صح يا ماما انا عيالي 

اشقيا جدا ربنا يديكي يا رقيه وتجربي


رقيه 

ربنا يخليكي طيب ازاي وانتي شيفاه عفشي كده 

هيبوظ 


الحما 

منا هبيع عفشي ونفرش حاجاتك واعتبرني 

انا اللي سكانه عندك 

روايه القلب الطيب كامله

غاده 

عين العقل يا ماما والله معلش والله يا رقيه 

انا بحب ماما اوي بس هي مش بتحب الصداع 

ومش هتستحمل العيال 


رقيه 

طيب نشوف سامي الاول وبعدين نتكلم 


الحما 

قصدك اي هو حد يقدر يقولي لا وبعدين سيبي 

انتي سامي عليا بلاش تتحججي بيه 


رقيه 

اللي تشوفي يا ماما بعد اذنك 


غاده 

والنبي يا رقيه قبل ما تطلعي اغسلي المواعين 

الاول اصل الواد نام علي دراعي وهطلع انيمه 


رقيه 

حاضر ماشي وطلعت غاده شقتها 


مدحت 

مالك بتكلمي نفسك ولا اي


غاده 

امك دي عقربه والله يا مدحت 


مدحت 

ماتحفظي لسانك يا بت فيه اي 


غاده 

امك يا حبيبي عايزه واحده فينا تنزل تقعد معاه 

في شقتها ونسيب شقتنا ل فاروق 


مدحت 

نعم نعم نعم وانا عارفك ممثله بارعه اكيد وافقتي 


غاده 

فشر انا اعمل حبيبه امك في طبقين اغسلهم 

سجاده انشرها انما اسيب شقتي دي بتهزر 


مدحت 

امال هتعمل اي مانا كنت لسه قاعد معاها 

مقلتش يعني حاجه 


غاده 

هتاخد شقه رقيه الهبله هههه 


مدحت 

والله البت دي صعبانه عليا اوي مش بتقدر 

تقول لامي لا علي حاجه خالص 

روايه القلب الطيب كامله

غاده 

قصدك اي يا بيه انا اللي وحشه دلوقتي 


مدحت 

وهو انا قولت كده قومي اعملي ليا كوبيا شاي 


غاده 

عنيا يا جوزي يا حبيبي ودخلت المطبخ وفي 

شقه رقيه كانت عامله تعيط ودخل سامي 


سامي 

مالك يا روحي فيكي اي 


رقيه 

ابدا مافيش يا حبيبي مخنوقه شويه بس


سامي 

طيب قولي فيه اي وطمنيني 


رقيه 

انا زهقت من أسلوب غاده كل شويه لازم 

تعرفني أن مش بخلف 


سامي 

حصل اي تاني قوليلي بس وطمنيني 


رقيه 

انا هقولك وبعدين خرج سامي وراح عند مدحت 


مدحت 

سامي تعالي يا حبيبي خير فيه اي 


سامي 

انا استحملت اسلوب مراتك كذه مره وهي 

مش راضيه تراضي مشاعر مراتي كل حاجه 

لازم تدخل فيها الخلفه اشمعنا يعني 


غاده 

هو فيه اي يا سامي مال اسلوبك عامل كده ليه 


سامي 

انا كلامي معاك انت يا مدحت خلي مراتك 

مش في كل موضوع تدخل موضوع الخلفه 


غاده 

استني هنا واعرف اي اللي حصل امك عايزه.

حد فينا ينزل يسكن تحت وانا قولت لا علشان 

العيال مش اكتر واظن أن مقولتش حاجه غلط 

رواية القلب الطيب كاملة

سامي 

في كلام للرجاله المفروض انتو ملكوش راي 


غاده 

قول لامك بقي انا مليش دعوه وبعدها نزل 

سامي عند أمه 


الام

مالك يا حبيبي فيك اي 


سامي 

هو المفروض يا امي لما تكوني عايزه حاجه 

تيجي تقولي ليا انا ولا تروحي تقولي ل مراتي 

هو مين صاحب القرار 


الام 

الكلام جاب بعضه والله يا حبيبي ولو مش عايز 

تنزل هنا برحتك انا بقيت ست كبيره ومحتاجه 

اللي يراعيني


سامي 

علي عيني وراسي يا امي والله بس المفروض تخدي راي انا د


الام 

وانا كنت فاكره انك بتحبني وعمرك ما هتقولي 

لا مش اكتر بس خالص خليك في شقتك وأنا 

هقعد في الاوضه اللي فوق السطوح وأسيب 

الشقه هنا ل فاروق 


سامي 

اوعي يا امي تقولي كده تاني انا عمري ما ارضي 

بكده ابدا وعدا شهرين وبعدين فاروق اتجوز 


غاده 

ليلته كانت حلوه اوي والله 


رقيه

بعد اذنكم أنا داخله أنام 


غاده 

والله عيب ده احنا في بيتك يعني وبعدين 

محدش عمل عشا المفروض تقومي تعملي 

لينا عشا 


سامي 

ليه وحضرتك ضيفه من أمتي يعني 


رقيه 

بس بس يا سامي احنا فرحانين بفرح فاروق 

انا هقوم اعمل اكل حاضر 


غاده 

بقولك بالله عليكي انا مش بحب الفراخ 

محمره حطيها في الفرن شويه 


رقيه 

حاضر ماشي والعيال كانت عامله تلعب وراحوا كسرو النيش 


غاده 

يوووو كده يا عيال معلش يا حبيبتي حقك 

عليا انا 


سامي انا قائم أنام تصبحوا علي خير 


الحما 

عجبك كده لمي عيالك شويه 


غاده 

اكيد بيلعبوا يا ماما حقك عليا يا رقيه 


رقيه 

حصل خير الاكل اهو انا داخله أنام 


الحما 

والمواعين دي مين هيغسلها 


رقيه 

حاضر هشوف سامي عقبال ما تخلصوا 


غاده 

طيب وانتي وافقه اعملي الشاي بالمره 


وعدا اشهر وهي كل يوم في المشاكل دي 

وفي يوم نزلت هدي مرات فاروق 


الحما 

تعالي يا حبيبتي وحشاني 


هدي 

انا حامل يا ماما 


الحما 

الف الف مبروك والله يابنتي فرحتني اوي ربنا 

يديكي 


رقيه 

الف مليون مبروك يا حبيبتي وربنا يقومك بالسلامه


غاده 

وعقبال ربنا ما يديكي اصل سامي صعبان عليا 

اوي والله 


الحما 

نفسي اشيل ليه حته عيل 


غاده 

انا لو بحب جوزي كنت عرض عليه الجواز 


الحما 

علشان انتي بنت اصول ودخلت رقيه الاوضه 

عامله تعيط 


هدي 

ليه كده يا جماعه رقيه شكلها زعلت 


الحما 

اسكتي انتي انا بقالي سنين بطلع عينها 

علشان الجبله تحس وتمشي مافيش 


هدي 

هي علشان بتحب ابنك يبقي جبله سامحني 

يا ماما أنتي غلط اوي 


غاده 

ينهارك اسود انتي بتقولي لماما انتي غلط معقول انتي ازاي تعملي كده


هدي 

بعد اذنكم أنا داخله ل رقيه 


الحما 

علي شقتك يا هدي يالله


هدي

طيب ارضيها بكلمتين 


غاده

ماما بتحب تقول الكلمه مره وحده بس


هدي 

حاضر يا ماما وطلعت شقتها

فاروق 

مالك يا حبيبيتي فيه اي شكلك مضايق 


هدي 

هو انتو ليه بتعملوا رقيه بالطريقه دي والله العظيم حرام البنت صعبانه عليا اوي 


فاروق 

اي انتي شايفه أن جايبين كرباك وكل شويه 

نضرب فيها يعني ولا اي 


هدي 

لا بس مش بتراعوا احسسها وعادي كل شويه 

بتوعجوها مع ان عارفه أن الشقه دي شقتها 

وهي سبتها علشان ظروفك يعني يتحبكم 


فاروق 

واظن برضه أن من حق سامي يكون اب 


هدي 

ايوه حقه بس هي تعمل اي مش فاهمه 

ربنا مش رايد أن هي تخلف تروح تموت نفسها 

بقي ولا تعمل اي مش فاهمه 


فاروق 

العصبيه دي غلط علي الحمل يا حبيبتي

ياريت متزعليش نفسك وبعدين يعني لو كلامهم 

بيزعلك بلاش تنزلي تحت تاني 


هدي 

هو ده رايك بدل ما تقول لامك أن اللي هي بتعمله ده غلط ومينفعش 


فاروق ارجوكي خالص بقي وعدا يومين 

وام سامي عالطول في الاوضه 


رقيه 

هي ماما مالها يا حبيبي 


سامي 

والله ما اعرف شكلها كده عندها دور برد 


غاده 

طيب كويس انا هروح اجيب ابره البرد وهديها ليها 


رقيه 

لا طبعا مش من نفسنا انا داخله اشوفها مالها 

ودخلت راقيه 


الحما 

اه جسمي كله وجعني مش قادره 


رقيه ينهار ابيض انتي سخنه يا ماما يا سامي

تعالي بسرعه 


سامي اي فيه اي يا رقيه 


رقيه 

روح هات دكتور بسرعه ماما تعبانه اوي 


سامي 

الف مليون سلامه عليكي حاضر وراح جري وجه الدكتور 


الدكتور 

دي عندها كرونا ولازم تتزعل عن الناس 


غاده 

تعالي برا عايزك يا مدحت 


مدحت 

عايزه اي لما اطمن علي ماما الاول 

روايه القلب الطيب كاملة

غاده 

تطمن اي الدكتور بيقول كرونا يعني غلط تفضل 

معاها في الاوضه 


مدحت 

عايزني اسيب امي ولا اعمل اي 


غاده لا اقعد في حضنها وبعدين اخرج انقل 

لينا العدوه وخرج الدكتور 


الدكتور 

المهم الحقن دي تاخدها ب انتظام في حد بيعرف يدي حقن 


رقيه 

ايوه غاده بتعرف 


غاده 

لا غاده مين دي امي تعبانه اوي وانتي عارفه 

أن مليش اخوات ولازم اكون جمب امي مينفعش 

اسبها 


سامي 

امك تعبت دلوقتي يا غاده 


غاده 

اسال اخوك دي تعبانه من الصبح وانا قولت 

ليه أن هروح بس اول لما عرفت أن ماما تعبانه 

قولت مش همشي الا لما اطمن عليها 


رقيه 

حضرتك ممكن تقولي اعمل اي وانا اعمله وهروح الصيدليه احاول اعرف ادي حقن وفضلت 

شيلها في مرضها 


فاروق 

ماما عامله اي يا رقيه 


رقيه 

اي اللي نزلك مراتك حامل يابني 


فاروق 

انتي بقالك كام يوم مش عارفه تنامي قولت اودي هدي عند امها وانا اكون مكانك شويه 


رقيه

مكاني في اي يابني انا مع ماما اهو ولو عوزت 

حاجه هقول ليكم والله بس امشي انت

علشان حمل مراتك بالله عليك وكانت كل يوم 

بتديها العلاج لحد ما اتحسنت 


رقيه 

حمد لله علي سلامتك يا ماما 


الام 

الله يسلمك يا بنتي مكنتش حاسه ان هقوم 

منها تاني اااااه 


رقيه 

ليه بتقولي كده ربنا يديكي الصحه والعافيه 


الام 

سامحني يا بنتي علي اللي كنت بعمله معاكي 


رقيه 

والله مسمحاكي ودخل سامي 


سامي 

مساء الخير يا ماما الحمد لله شكلك احسن 


الام 

بخير والله البركه في مراتك 


سامي 

جه الوقت اللي لازم تعرفي حاجه مشكله الخلفه

من عندي انا 


رقيه 

سامي انت بتقول اي اسكت لو سمحت 


سامي 

انا سكت كتير والكل لازم يعرف انك بنت اصول 


الام 

واستحملتي مني كل اللي حصل ده والعيب عن ابني منها لله غاده فضلت تزن علي وادني

علشان اطلقك من ابني واجوزه اختها المطلقه 

بعيلين 


مدحت 

وهي كمان بقت مطلقه انا طلقت غاده 


رقيه 

ليه عملت كده علشان خاطر عيالك يابني 


مدحت 

لا دي انسانه انانيه ومينفعش تعيش معايا 

عايزني اكتب الشقه ب اسمها 


الام 

هي اي شر ماشي علي الارض وعاشت رقيه 

مع حماتها وكانت بتحبها وشويه وفاروق بني 

شقه ليه ورجعت رقيه شقتها واتجوز مدحت 

بعد سنه وهدي خلفت بنت وسمتها رقيه 

تمت

تعليقات