أخر الاخبار

رواية بنت الأصول الفصل العشرين والاخير بقلم عمر يحيي

 المجد للقصص والحكايات 

رواية بنت الأصول 

رواية بنت الأصول بقلم عمر يحيي


الفصل العشرين والأخير 

 بقلم عمر يحيي 

#رواية 

#بنت_الأصول 

#البارت__العشرووون






_

======= ======= =======

نكمل مع نجلاء بنت ماهر باشا زيان ...... عرفت اسم المستشفى واسم شادي بالكامل وراحت على المستشفى

تشوف الشخص اللي اخوها كان هيقتله ..... ده يبقى مين ؟ .... وبطريقها اشترت باقة جميلة من الورود والزهور المبهرة ? ......


دخلت المستشفى باطلالتها الفريدة كسيدة أعمال ناجحة وبجاذبيتها الجميلة كأنثى تمتلك كل صفات الجاذبية التي تخترق قلوب الرجال .......


دخلت عند موظفي الاستقبال وسألت على الغرفة التي يرقد بها شادي ،،،،،،، صعدت بالاسانسير ووصلت إلى الممر المؤدي إلى قسم العناية وملحقاته ..... وسارت بالممر الذي كان شبه خالي وجدت الغرفة ونظرت من الدائرة الزجاجية لقيت علي بن السيد منصور الذي تعرفه فهو اخو هدى صديقتها واحد رجال الاعمال المنافسين لهم بالسوق وجدته نائما زي الميت ..... 



فدخلت الملكة الجميلة بهدوء الأنثى الرقيقة والجذابة ووضعت الورد بجانب سريره و نظرت له نظرة فاحصة وخرجت على الفور دون أن تعلن عن هويتها .....


وبالاستقبال طلبت منهم ان يكون الأمر سري ولا احد يعلم عن هويتها او زيارتها ل شادي ..... وتعهدت بدفع كافة التكاليف وأمرها للطاقم الطبي بالعناية التامة به ..... 



_ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

تاني يوم جم موظفين من الشركة يزوروا شادي ومعاهم السكرتيرة سوسن وابتسام طبعا .....


علي 

أول ما شاف ابتسام عيونه ضحكت وفرح بيها .....


احد الموظفين 

أخبار الاستاذ شادي ايه .....


علي 

الحمد لله كويس هما نقلوه بغرفة ملحقة بالعناية لأنه لسة مافاقش .....


سوسن 

ربنا يشفيه يارب ..... الاستاذ شادي انسان محترم .....


علي

شكرا يا سوسن على زيارتكم الجميلة دي وبص لابتسام .....


ابتسام 

شكرا على ايه يا استاذ علي ...... ده واجب علينا ..... ربنا يشفيه ويعافيه يارب .....


علي

مبتسم ..... آمين يارب .....


واستئذنوا كلهم.مع بعض ومشيوا .....



_ _ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

بالفيلا عند أميرتنا الجميلة هدى وعمنا العاشق أحمد .....

احمد 

حبيبتي ماتزعليش مني ممكن سؤال .....


هدى 

اسال ياعمري .....


أحمد 

هو انتي زعلتي اوي ليه كدة عشان شادي ... ..


هدى

حبيبي فعلا انا حسيت انك اتضايقت من حزني عليه ..... بس اللي لازم تفهمه ان شادي ده اخويا التاني ..... وبعدين احنا كلنا كنا صحاب واحنا صغيرين انت نسيت ولا ايه وشادي اعرفه من الجامعة واحترامه وأخلاقه هي اللي خلتني أعزه انا مافيش مرة شوفت بعينه اي سوء .....


أحمد 

لا يا حبيبتي مانسيتش ...... بس ماكنتش فاكرك بتعزيه اوي كده .....


هدى 

شادي ده اطيب واجدع وانضف شخص ممكن تقابله في حياتك .....


احمد 

بيغلي ? اه ايه المدح ده كله يابختك ياعم شادي .....


هدى 

ايه انتي غيرتي يابيضة ..... طيب خلاص حقك عليا امزززي ......


احمد 

لا انا زعلان بررضه ? .....


هدى 

طيب امووووووه ? .....


احمد 

لا انا لسة زعلان بررضه ? .....


هدى

طيب امواه ..... اموواه .... امووواه ..... ?? 


احمد

راح حضنها جامد وشالها وراحوا في طقوس عشقهما ? ونسيبهم على راحتهم بقا ?عشان عمنا أحمد ما يضربناش ? ..... 



_ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عند حازم باشا الشريف بالقصر ....

حازم الاب

يالا يا فارس هنتاخر على الناس .....


فارس

يالا يابابا لما نشوف اخرة الزيارة دي ايه .....

ا

حازم

أخرتها خير للكل ان شاء الله ..... انا عايزك انتا بس على طبيعتك وماتقلقش ......


فارس

ليييه كل ده يا بابا هو انا رايح زيارة ولا رايح اتجوز .....


حازم 

يابني اسمع كلامي مرة وماتبقاش غلباوي .....


فارس

حاضر يا بابا أمرك ......


حازم : يالا بينا ......



_ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عند الدكتورة شمس بالمستشفى.....


الدكتورة شمس 

راحت غرفة شادي علشان تتابع حالته ..... ودخلت مساء الخير ي استاذ علي .....


علي

مساء النور يادكتورة .... لو سمحتي هو شادي هيفضل كدة كتير ....


دكتورة شمس 

لا طبعا هي بس مسالة وقت وهيبقى كويس ده كله من اثر الضربة اللي جات على راسه بس هياخد وقت قليل جدا ان شاء الله .....


علي 

يارب يكمل شفاه على خير يارب .....


شمس

يااااارب ......


خلصت شمس الكشف وروحت .....



_ _ _ _ _ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

وصلت شمسنا البيت ولقيت حازم وابنه فارس موجودين وقاعدين مع باباها علم الدين باشا .....

شمس

مساء الخيير .....


علم الدين وحازم

مساء النور يابنتي .....


شمس

ازيك ياعمو حازم عامل ايه ......


حازم 

كويس ياحبيبتي ..... انتي اخبارك ايه ..... 


شمس

انا الحمدلله كويسة ي أونكل ..... بس هو لسه انتا فاكر شمس ي اونكل .....


حازم

بقا ده كلام ياشمس تقوليه ..... انا امتا نسيتك يا قلب عمو ..... على فكرة انا كده زعلت ......


شمس

تزعل من شمس ياحزوم وانا باقول ان اونكل هو اللي هيفهمني ما تقول حاجة ياسي بابا .....


علم الدين 

يالمضة اهدي براحة شوية على عمو .....


فارس قاعد يضحك ? ......


شمس

بتبصله ..... انتا فارس صح .....


فارس

بيبتسم ايوا صح ..... وانتي شمس مظبوط .....

ا

شمس

ايوا صح .....


?دخلت طنط ألفت ..............


فارس 

ازيك يا طنط ألفت أخبارك ايه ..


طنط

الحمدلله يابني انتا اخبارك ايه ياحبيبي .....


فارس

انا الحمدلله كويس يا طنط.. ..


شمس 

طيب بعد ازنكم هاطلع ارتاح شوية جاية من المستشفى هلكانة ..... لو طولتوا شوية يبقى لينا قعدة وهنتكلم يا اونكل فما تمشيش .....



حازم ......

واتفضلي خدي راحتك ياحبيبتي ....


أبو الدكتورة.

اخبارك ايه ياحازم باشا بقالنا مدة ما اجتمعناش حتى ك أصدقاء ياخي .....


حازم 

مشاغل الحياة والشغل بقا مانت عارف معاليك .....


علم الدين 

انت ها تقولي الشغل ده الحاجة الوحيدة مابتخلصش ابدا ..... وانت يافارس اخبارك ايه ..... مش ناوي تفرحنا بيك ولا ايه .....


فارس

الحمد لله ياعمي .... ربنا يسهل وانتا اخبار حضرتك ايه .....


حازم 

شكلنا ان شاء الله هنفرح بيه قريب .....


فارس 

بص لابوه بصة كدة بمعنى انتا ناوي على ايه .....


حازم 

بص ل فارس وهزله براسه بمعنى اهدى هفهمك بعدين .....


بينما شمسنا اخدت شاور ولبست طقم استقبال روعة خلاها أجمل بكتير ونزلت علشان يتعشوا سوا .....


حازم 

اول ماشافها ايوا كدة يا شمسنا ده احسن من لبس المستشفيات اللي طول اليوم مدفونة فيه .....


شمس

بس ده شغلي اللي بحبه جدا وشرف ليا لبس المستشفيات ده يا أونكل حازم .....


حازم

اكيد طبعا ..... انا اقصد حاجة تانية خالص يابنتي .....


شمس

ولايهمك ياعمي فاهمة قصد حضرتك .....


فارس 

كان قاعد بيرقب تصرفات أبوه اللي مش عجباه وحاسس انه في حاجة تانية بدماغ أبوه بس ياتري هي ايه .....



_ _ _ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

تاني يوم عند شادي بالمستشفى .....

راحت نجلاء مرة تانية وسألت على غرفة شادي وطلعت شافته من بعيد لبعيد من غير ماحد يشوفها .....


ام شادي 

كانت نايمة على كتف علي ..... وعلي كان ساند راسه عالحيطة ونايم ....


نجلاء 

بصت على شادي و فتحت الباب وحطت الورد وخرجت ثم نزلت ..... كل ده لا حد انتبه ولا حد سأل .....


نجلاء

راحت الخزنة لوسمحتي هي مصاريف المستشفى الخاصة بالاستاذ شادي المريض اللي فوق اد ايه .....


الخزنة

ثواني يافندم هاشوف ..... حضرتك هاتدفعيها .....


نجلاء

ايوا اكيد هط هادفعها هي كم حضرتك ؟ .....


تمام يافندم المصاريف كلها ....... !


نجلاء

طلعت دفتر شيكات وكتبت شيك بقيمة ضعف المبلغ ..... بصي حضرتك كل المصاريف وكمان مبلغ تحت الحساب لحد ما يخرج ..... وطلبت انه ماحدش يعرف مين اللي دفع .....



_ _ _ _ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

بعد يومين .....


علي

طنط انا هاروح الشركة شوية وراجع ...... عندي شغل مهم هاخلصة واجيلك تاني .....


ام شادي 

طيب يابني معلهش ياعلي تعبتك معايا الايام دي ..... بس انتا عارف انك زي شادي عندي .....


علي

عيب يا طنط. تقولي غلاوتك عندي زي شادي وتقوليلي الكلام ده ..... مافيش تعب ولا حاجة شادي ده اخويا وصاحبي .....


طنط علا 

ياحبيبي مش قصدي ..... ربنا يخليكم لبعض ولا يحرمنيش منكم ابدا .....


علي

يارب ياماما ...... انا هامشي بالوقت ..... محتاجة حاجة اجيبهالك .....


ام شادي

لا ياحبيبي تسلملي يارب ......



_ _ _ _ _ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

راح علي خرج من المستشفى وانطلق ب عربيته و روح فيلته وطلع اوضته اخد دوش وغير هدومه وراح الشركة ..... 


واول ما دخل الشركة راح على مكتب ابتسام ..... وكان نفسه ياخدها بحضنه ويقولها وحشتني☺️? ..... بس طبعا ده ما ينفعش اصلا لانه مافيش اي علاقة او ارتباط رسمي بينهم .....


ابتسام اول ماشافت علي فرحت من جواها جدا وهى نفسها مش عارفة ليه فرحت كدة لما شافته .....


علي 

صباح الخير يا آنسة بتسام .....


ابتسام

صباح النور ي أستاذ علي ..... حمدلله عالسلامة الشركة نورت برجوع حضرتك ......


علي 

الله يسلمك انتي نورها ياست البنات ..... احححححمم .....


ابتسام 

اتكسفت ونزلت وشها شوية ....


علي 

اححمم طب وريني الشغل بتاع اليومين اللي فاتوا بقا .....


ابتسام

حاضر يافندم ..... وجابت الملف وبتديهوله راح ماسك ايدها ... بس المرة دي ما اعتذرش وفضل ماسك ايدها وباصص بعيونها وهي باصة بعيونة وكأن الزمن وقف بيهم شوية .....


ابتسام اتنحنحت☺️ .....

علي ..... قرب منها اكتر في وقت هي دقات قلبها بتزيد اوي وايديها بتترعش جدا ..... وكان هايبوسها ..... بس ابتسام رجعت لورا .... وقالت استاذ علي ده الشغل اللي خلص ..... اتفضل حضرتك ..... 


والله وطلعتي قوية وشطورة ابت يابتسام?? ....


علي فاق من شروده و اخد الملفات وخرج .....


وهي وقفت ورا الباب و حطت ايديها على قلبها وفضلت تتنفس بشدة وقلبها بيدق جامد اوي ..... وبتتمتم فيه يابت انتي ماتجمدي كده هو ايه ده ☺️ .....


علي .

راح مكتبه وفضل سارح في اللي حصل بينه وبين ابتسام ..... وبيكلم نفسه وبيسال ..... ياترى اللي بحسه ده صح ولا ايه ..... ياترى هي عندها نفس الشعور ولا انا بس ..... طيب اعرف ازاي انها بتحبني زي ما انا بحبها ... ؟؟؟..


وقعد يسال نفسه بتحبها ايه ويرد بحبها اه .....بحبها انا بحب ابتسام ايوا هو ده الحب انا بحبها ..... الله اكبر انا بحب ..... لا لازم اتأكد انها بتحبني ..... بس ازاي ..... وقعد يفكر ويتسائل ياعلي ازاي تعرف انها بتحبك ..... ازاي .... ازاي .... 


وجدتهااااا ....... ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عدى اسبوع واحمد وهدى فرحانين بالحمل والهدايا ورومانسية بقا ووو ......


وعلي وابتسام كل يوم بيقربوا من بعض اكتر وعزمها على العشا ووو .....


ونجلاء كل يوم تروح وتيجي عالمستشفى وتاخد ورود ل شادي افندي وتحطها من غير ماحد يعرف هي مين .....


لحد ما شادي جه بيوم ومامته جنبه . فاااق .....


ام شادي قعدت جنبه لقت ايده بتتحرك صرخت بعلو صوتها شادي ...... دكتور ..... شااااادي ? ......... ؟ ؟ ؟ 



_

$$$

ياترى ايه اللي هيحصل مع هدى و احمد وحملها ......

وياترى نجلاء هيتكشف أمر زياراتها ودفعها المصاريف ولا لا ......

وياترى مين علم الدين ومين ابنه وايه قصة الدكتورة شمس دي ......

وياترى شادي هيفوق ولا لا وهيوصف الجناة ولا لا .....

وياترى ايه اللي هيحصل مع فارس وابوه حازم باشا الشريف ناوي على ايه .....

وايه وضع عمنا عادل هيتكشف ولا لسه شويه ......

وايه حكاية عمنا علي العاشق الولهان وست الحسن ابتسام دول بداوا يزودوها بقا وايه الفكرة اللي لاقاها علي عشان يعرف بحب ابتسام له .......

؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟?

هذا وأكثر ما سنعرفه في الجزء التاني  ان شاء الله ..... فانتظرونااااا ...... والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ......

تحياااااتي الطيبة لكم❤? ......


(للنشر والإعلان والتواصل معنا)

                (اضغط هنا)


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

☆¤☆¤☆¤☆¤☆¤☆¤☆¤☆


#بقلمي 


عمر يحيى

تعليقات