القائمة الرئيسية

الصفحات

 


حصرياً على موقع

 المجد للقصص والحكايات 

روايه حياه

الجزء الثالث

بقلم هويدا زغلول

وكانو في اوضه النوم والباب خبط

احمد :ينهار اسود سيد

ناديه :لا مش سيد بس  مين

احمد :طيب اي هتعملي اي

ناديه :اصبر اشوف مين وراحت بصت

من العين السحريه يوو حياه عايزه اي

وفتحت الباب

حياه :انا اسفه بس مخنوقه اوي

ناديه :بتقولي اي تعالي

حياه : هو سيد هنا

ناديه :لا لا ده في الشغل

حياه :اصل لبسك

ناديه : اه كنت بقيسه انتي مالك

حياه :استاذ عبدالرحمن

ناديه :مالو

حياه :كلمني انهارده علي موضوع الجواز

ناديه :طيب واي المشكله

حياه :يابنتي انا عمري ما هتجوز

ناديه :حياه جوزك ربنا يرحمه هتفضلي

عائشه حياتك كده

حياه:انتي مش عارفه مازن كان اي بالنسبه ليا

ناديه :يا حبيبتي بس حياتك برضه

حياه :انا تعبانه اوي يا ناديه

ناديه : انتي لازم تسيبي شقتك

حياه:لا طبعا انتي بتقولي اي

ناديه :يا حبيبتي انت كل حاجه

في الشقه بتفكرك بيه وكده مش هتعرفي

تشوفي حالك

حياه :انا طالعه انام

ناديه :زي ما قولتك هنتغدا سوا

حياه :انشاء الله

ناديه :هخلص.واطلع اجيبك

حياه :ماشي وطلعت حياه

احمد :معقول في حد كده

ناديه :مش فاهمه

احمد :مخلصه اوي لجوزها كده

ناديه :تقصد اي

احمد :والله ما اقصد حاجه بس بجد

مستجدعها اوي

ناديه :والله طيب يلا امشي

احمد :وربنا ما اقصد ازعلك

ناديه :خلاص خلصنا قولت

احمد :مش همشي وانتي زعلانه

ناديه :احمد قولت يلا

احمد خرج من باب الشقه وكانت

حنان طالعه

حنان :مساء الخير

احمد :مساء الخير ونزل وهي طلعت وخبطت علي حياه

حنان :حياه بالله عليكي عايزه اتكلم

معاكي حياه خدتها في حضنها

حياه :تعالي يا حنان

حنان :مالك فيكي اي

حياه :مشتاقه اوي لاي حد من ريحه مازن

حنان :والله العظيم وانا انتي عامله اي

حياه :تعبانه جدا

حنان :أمتي لازم تشوفي حالك

حياه :انتي كمان بتقولي كده

حنان :يا حبيبتي انتي صعبانه عليا

اوي والله انك عائشه لوحدك

حياه :اللي تتجوز اخوكي عمرها ما تفكر

في غيرو

حنان :كان اطيب قلب واحن انسان

ربنا يرحمه بس والله ده عمره انا مليش

ذنب في اللي حصل

حياه :حقك عليا في اللي عملته معاكي

حنان :وربنا انا جايه وفاكره انك هتمشيني

حياه :عمري ما اقدر اعملها

حنان :ربنا يخليكي ليا والله العظيم

انتي بالنسبه ليا احن اخت في الدنيا

لو كان ليا اخت مكنتش حبها كده

حياه :ماتخليكي معايا انهارده

حنان :ابات معاكي تقصدي

حياه :ايوه

حنان :عيني يا حبيبتي

حياه :طيب قومي تعالي نعمل اكل

ودخلوا المطبخ

وفي شقه ناديه سيد جه

سيد :ناديه يا ناديه

ناديه :في المطبخ تعالي

سيد : وحشتني

ناديه :وانت كمان عامل اي

سيد :فرحان اوي الشغب بصراحه كويس

ناديه :الحمد لله يا حبيبي

سيد :اوعدك اول مرتب ليكي فيه

هديه كويسه

ناديه : حبيبي انت هديتي

سيد :انا جعان اوي

ناديه :انا قربت اخلص الاكل اهو

سيد :طيب هدخل اغير هدومي

ناديه :ماشي يا حبيبي ودخل لقاه

الانجيري الجديد عالسرير شمه

لقاه في برفن

سيد :ناديه يا ناديه

ناديه :نعم مالك

سيد :اي ده

ناديه :اي لانجيري

سيد :الجديد اللي قولتي مش هتلبسي

ناديه :حسيت انك عايزني اللبسه في عملت كده

سيد :والله طيب وليه قلعتي

ناديه : حياه جت خبطت عليا وكانت

منهارة علشان افتكرت جوزها روحت

قولتها تنزل تغدا معانا وطبعا مينفعش

تكون لابسه قولت تطلع وألبسه بس

سيد :تمام

ناديه :اي مالك انا غلطانه أن بحب افرحك

سيد :لا الاكل خلص

ناديه :اه هطلع اجيب حياه

سيد :ماشي وطلعت خبط علي حياه

فتحت حنان

حنان :ايوه

ناديه :مساء الخير امال فين حياه

حياه :تعالي يا ناديه

ناديه :الاكل خلص يا هانم

حياه :معلش حنان جت ومينفعش انزل

واسبها

ناديه :والله ما يحصل يلا بينا

حياه :خلاص خليها بكره بقي

ناديه :وربنا ما يحصل يلا بينا

حنان :تتعوض

ناديه :انا كلمتي واحده يلا ونزلوا

حياه :مساء الخير يا سيد

سيد :مساء الخير

حنان :اهلا

سيد :اهلا بحضرتك

حياه :سيد جوز ناديه

ناديه :بعدين نتعرف يلا نحط الاكل

حنان :هو ده جوزها

حياه :اه اي في حاجه

حنان :لا أصل كان في راجل تاني

خارج من شقتها وانا طالعه

حياه :راجل راجل مين

يتبع

الفصل الرابع

تعليقات