أخر الاخبار

رواية احبني رغم اعاقتي الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول


المجد للقصص والحكايات 

  روايه احبني رغم اعاقتي 

الجزء الثاني 

بقلم هويدا زغلول

ساره :مروه مش هينفع بالله عليكي 

مروه :قومي بس وراحت فعلا ووفقت ساره بعيد عن الكرسي وفتحت الستاره وكان سامح واقف برضه 

مروه : مساء الخير 

سامح :بفرحه مساء النور 

مروه :انا هدخل اشوف ماما 

ساره :مروه تعالي اقولك مروه وفضلت وفقه مش عارفه تفقل الستاره خايفه تقع 

سامح :ازيك يا انسه 

ساره :تمام الحمد لله 

سامح :انا سامح جاركم الجديد 

ساره :اهلا بيكم وجت مروه وبدأت تتكلم ساره براحه 

اقفلي الستاره انا هقع منك لله 

مروه :تمام حاضر وقالت الستاره ووقعت ساره في الأرض 

مروه :اي انتي كويسه 

ساره :اه كويسه بس الواد شكله هادي اوي وشكله ..

مروه :قومي لحسن ماما تيجي تطلع روحي 

وقومت ساره عالسرير 

امل :سامح يا سامح عايزين طلبات من تحت 

سامح:ماشي حاضر 

امل :مالك فيك اي شكلك متغير اوي 

سامح :جيرنا اللي قصاد مننا 

امل :مالهم 

سامح :عندهم بنت زي القمر 

امل :اوبا بس عرفت انت خدت الاوضه دي ليه 

سامح :بس بس وطي صوتك 

امل :اوطي صوتي ده انا هقول لماما كل حاجه يا ماما يا ماما 

سامح :امل بس مش بهزر وطي صوتك 

امل: اصل معقول وقعت في الحب يا قلبي 

سامح :حب اي يا هبله انتي انا بس لسه مرتاح 

امل :طلما فكرت في وحده تانيه تبقي نسيت حنان بنت خالك 

سامح ؛وليه السيره دي بقي دلوقتي 

امل :مقصدتش والله خلاص 

سامح :انا نازل شويه 

امل :بجد انت زعلت مني

سامح :لا مش زعلان خالص انا عايز اقعد مع نفسي شويه ونزل وبدأ يفتكر ايام زمان 

          #فلاش باك #

سامح :مش مصدق يا حنان والله خلاص خلصت الكليه وهاجي أتقدم لخالي 

حنان :انا فرحانه اوي يا سامح والله 

سامح :انا هروح اكلم بابا واقوله وتيجي لخالي 

حنان :تمام يا قلبي ربنا يقرب فرحنا علي خير

سامح :يارب يا حبيبتي يارب 

وراح البيت 

الام :سامح حبيبي تعالي 

سامح :ماما حبيبتي امال بابا فين 

الام :في مكتبه يا حبيبي في اي 

سامح :طيب تعالي علشان عايزك وعايزه 

الام:خير يا حبيبي 

سامح :هتعرفي قدامه تعالي ودخل المكتب وكان قاعد ابو الحاج بكر 

سامح :مساء الخير يا بابا 

الاب :مساء الخير يا حبيبي تعالي 

سامح :بابا انا كنت جاي وعايز اطلب منك طلب

الاب :تحت امرك يا حبيبي

سامح :بابا انا عايز اتجوز 

الام :بجد مبروك يا حبيبي الف الف مبروك مين العروسه بقي 

سامح :حنان بنت خالي مصطفي 

الام؛مين سبت الدنيا كلها ومش عايز الا دي 

الاب :لا البنت دي مش هتنفعك يا حبيبي 

سامح :ليه يا بابا انا بحب حنان وهي كمان بتحبني اوي 

الام اه يا حبيبي بس انت عارف ان في مشاكل بين باباك وخالك 

سامح :المشاكل دي احنا ملناش دعوه بيها وبعدين يا ماما يمكن ده الوقت المناسب علشان بابا وخالي يبقوا كويسين مع بعض .

الاب :بلاش يابني 

سامح :بابا ارجوك يا بابا ياريت تقف جنبي في الموضوع ده 

الام :يا حبيبي انا عملت المستحيل علشان اتجوز ابوك والموضوع ده مضايق خالك اوي 

سامح :بس العلاقه بينك وبين خالي كويسه 

الاب :كويسه بس مش لدرجه انه يجوزك بنته 

سامح :ارجوك يا بابا 

الاب :ماشي هنروح ونكلم خالك 

وفعلا راحوا عند ابو حنان 

مصطفي :ياااه يا بكر فينك يا اخي 

بكر :موجود بس الشغل بقي اعمل ايه 

مصطفي :وانتي اي نسيتي اخوكي يا سنيه 

سنيه:وانا اقدر برضه معقول انساك يا حبيبي 

مصطفي :وانت عامل اي يا سامح 

سامح:بخير والله يا خالي انت اخبارك اي 

مصطفي :الشغل مطلع عيني ها هنعمل اي اهو كله علشان الأولاد زي ما ولدك بيعمل برضه 

بكر :اه والله فعلا وانت عارف انا بقيت اي دلوقتي طبعا 

مصطفي :اه طبعا بقيت المنافس الوحيد ليا في الشغل 

بكر :وانا اقدر طيب هههههههههههه المهم احنا جاين علشان نطلب ايد حنان ل سامح 

مصطفي :اي بتقول اي 

بكر :واتمني انك توافق 

مصطفي :اه هو علشان لما انت اتجوزت اختي وانا حرمتها من ميراث ابونا جاي دلوقتي تاخد بنتي الوحيده علشان تاخد حقك واكتر كمان 

سنيه :اي اللي انت بتقوله ده انت عارف ان الفلوس اخر حاجه بندور عليها وورث ابويا انا لو كنت عايزه كنت هاخدوا منك بس انا اكتفيت من الدنيا ببكر وهو معوضني عن كل حاجه في الدنيا فلوس اي اللي بتتكلم عنها 

مصطفي :مهو المحروس جوزك قالك نصبر لما ناخد ورثك وورث اخوكي بالمره 

سامح : انا مش عايز من الدنيا الا حنان يا خالي 

مصطفي :وانا معنديش بنات للجواز 

سامح :خالي انا بحب حنان فعلا 

مصطفي : وحنان عمرها ما هتبقي ليك يا سامح انت شوف نفسك انت فين وهي فين 

بكر : بطل بقي طريقه كلامك دي مش كل حاجه الفلوس الفلوس اي يا اخي بطل بقي النغمه دي بنتك هتكون مبسوطه مع ابني وانا عارف ده 

مصطفي :اطلعوا برا يلا 

سامح :يلا يا بابا نمشي 

سنيه :بجد عمري ما كنت اصدق في يوم من الأيام انك تعمل في اختك كده 

مصطفي :مانتي عملتي لما روحتي اتجوزتي واحد كان شغال عندنا 

سامح :يلا بينا ياماما ومشي سامح وامه وأبو وهما مخنوقين جدا 

سنيه :والله بكره لجوزك احسن منها 

سامح :لا انا عايزها هي 

بكر :انساها يابني احسنلك 

سامح :لا دي حنان تموت من غيري هي بتحبني وصعب ابعد عنها هتجوزها غصب عنه 

سنيه :لا يا حبيبي بلاش تعيش عمرك كله هربان خالك مش بينسي وحرام تخلي يموت وهو غضبان عليه بنته 

ودخل اوضته واتصل ب حنان 

حنان بعياط :الو ايوه يا سامح 

سامح :حنان انتي عايزني ولا لا 

حنان :اكيد طبعا عايزك 

سامح :طيب نسيب البلد كلها ونتجوز 

حنان :مقدرش ازعل بابا مني واعمل اللي عملته عمتي 

سامح :بس انا بحبك ولو يوم سبتني انا ممكن اموت 

حنان :انساني يا سامح بابا مش عايزك 

سامح :معقول بالسهوله دي بتبعدي عني 

حنان :مقدرش اني ازعل بابا مني 

سامح :انما سهل انك تبعدي عني صح 

حنان :لو سمحت وطي صوتك 

سامح :اوطي صوتي اي بعد الحب ده كله جايه تقولي ليه كده خالص انا اللي مش عايز اعرفك تاني وعدا شهر وراح مصطفي عند أخته سنيه 

سنيه :مصطفي تعالي يا اخويا 

مصطفي :انا قولت مش هنفضل العمر كله زعلانين من بعض 

سنيه :حبيبي يا اخويا ربنا يخليك ليا 

مصطفي :امال فين سامح 

سنيه :فوق ثواني اطلع اقوله انك هنا وطلعت جري قوم يا مصطفي 

مصطفي :فيه اي يا امي 

سنيه :خالك مصطفي تحت 

مصطفي :وازاي يجي هنا بعد اللي عمله 

سنيه :قوم بس ده شكله عايز يرضيك 

مصطفي:مش خالي اللي يعمل كده

سنيه :يا حبيبي قوم اكيد برضه يهمه مصلحه بنته وهو شايف أن بنته بتحبك 

مصطفي :ياريت يا امي انا فعلا بحب حنان اوي 

سنيه :طيب قوم يالله

وقام نزل 

سامح. ازيك يا خالي

مصطفي : بخير يا حبيبي انت عامل اي 

سامح : بخير 

مصطفي :طبعا انت عارف ان مليش اولاد وطبعا انت ابني 

سامح :اكيد يا خالي طبعا 

مصطفي :طيب يا حبيبي فرح حنان بنت خالك يوم الخميس الجاي ومحدش هيبقي واقف في فرحها الا اخوها مش كده ولا اي 

سنيه :اكيد طبعا وابني بكره هيتجوز احسن منها الف مره والف الف مبروك يا اخويا واكيد هنيجي بعد اذنك بقي 

مصطفي :انتي بترضيني من بيتك 

سنيه : لا طبعا يا اخويا انا بمشيك من بيت ابني اللي انت جاي تكسر نفسه وانا عمري ما اسمح بكده يلا برا وطلع سامح اوضته وخد سنه عقبال ما بدا يفوق شويه من الموضوع ده وبعدها ابو مات وعمه خد ورث ابو برضه 

          #رجوع#

وكان سامح قاعد في كافيه وكانت مروه مع اصحابها في نفس الكافيه وراحت اتكلمت معاه 

مروه :انا اسفه اني جايه اكلم حضرتك مش انت برضه جارنا الجديد 

سامح :ايوه انا 

مروه :هو انت مدمع ولا انا بيتهيقلي 

سامح :لا ده تراب دخل في عيني ازيك عامله اي 

مروه :تمام الحمد لله بعد اذنك بقي علشان صاحبي انا جيت بس اشوفك مالك 

سامح :هي ليه اختك مش معاكي 

مروه :ساره اصل ساره.......

يتبع 

الجزء الثالث


تعليقات