القائمة الرئيسية

الصفحات



حصرياً على موقع المجد للقصص والحكايات رواية سكر البدايات الكاتبه دعاء


 #سكر_البدايات⁦♥️⁩كامل✨


#الاول

_لا ياعمى ده مش أسلوب دانا جايبه حلويات 


=بضحك يابنتى ربنا يهديكى اقعدى بس


_أنت مش شايف أسلوبه دانا ولا كأنى جايبه حلويات


=خديها وانتى ماشيه مش كده


_أيه ياحاج فيه أيه بتقفش بسرعه ليه كده دى غلطتى يعنى انى جايه اطلب أبنك فى الحلال


فى اوضه تانيه


+بضحك يابنى خود طيب الشاى واخرج سلم عالعروستك مايصحش كده


-ببصه ترعب أنت هتبعدى عن خلقتى ولا لاء


+مأصلك خيبه اوى البت طلعت ارجل منك ومش بس كده لا ودى جت تطلب ايدك كمان اوعدنا يارب


سابه وخرج راح الاوضه التانيه اللى كان فيها الحوار الاول


-أنتى عبيطه ولا فيه حد ف عيلتكوا أهبل


_كلهم وخاف عالنفسك لتتعدى😂😂


-سكر 


_قولى ياشوجر يلاااا دلعنى زى مأسر كان بيدلع نيلى


-سكر فوقى انتى واعيه بتعملى أيه


_أه واعيه يايوسف وأنا عارفه انك عاوز كده أنت كمان بس بتستهبل


-ومين قالك بقى هاااا 🙄


_أيه ده هو انت كنت بتضحك عليا طب وابنك اللى فى بطنى الحقنى ياحاج


+سمع هوس ياشباب الحوار طال والعريس مضايفكيش حاجه ياعروسه اتفضلى الشربات


_صدق انك بتفهم ياإبراهيم والله هات هات بقى ريقى نشف


-جالك ابو الهتهات يابعيدة  وانت يابغل البحر اخرج من هنا يلاااا


+مش قادرة عالحمار


-بيشتمك


_الله يسامحه وبعدين هو معاه حق مانا حمارة انى عايزة اتجوزك يالوح تلج


-انا لوح تلج صدق صدق المثل اللي قال يفيد بإيه البوح لو البعيد لوح


_انا لوح ياسكر دلع مالوش طعم


-صدق بردوة مهما تعمل مبحبش غيرك روحى روووحى روحى كده اه وحياة النبى روحى😂


_روحك طلعت يابعيدة


-الله يسامحك شوف مهما تعمل مش هتخانق معاك وده ليه لان محدش بينكد يوم خطوبته🙄😉


_خبطتك عربيه يابعيدة


-الله يسامحك او ياخدك ايهم أقرب


=لا أنتوا شكلكوا مش هتسكتوا خلصوا كلام وانا هنا جنبكوا


-هو انت كنت لسه هنا ياحاج عجبك صوتنا على قدام حمايا سؤال بس


_امممم


-تفيد بإيه حياتك لو أمى مش حماتك هااااا🙄


_والنبى ماحد هيجبلى جلطه غيرك انتى


-ليه بس كده حاسس بإيه طيب فيه تنميل فى دراعك حاسس بصداع فى ودانك


_بجديه طب هنفضل نهزر كتير ولا هنتكلم جد شويه 


-طيب يلا نتكلم مدامك مصر اتكلم قولى ايه اللى رفضه فى موضوعنا مش عاوزنى خلاص يعنى


_بطلى هبل أنتى عارفه أنى مش عاوز ولا بتمنى غيرك 


-طب إيه الغلط بقى


_إيه انتى بتسألى ايه الغلط بجد  طب ياستى اسمعى وجوددك هنا كله غلط هزارك وقاعدك مع 2شباب وابوهم فى بيت لوحدك غلط كلامك اللى جايه تقوليه فى حد ذاته غلط و


-أنا مفكرتش فى كل ده


_عشان للاسف انتى مبتفكرش اصلا انتى اللى للزم تبقى فى بيتك وانا لو عاوزك لازم احفى عشان انول الرضا مش


-بدموع مش ارخص نفسى زى دلوقتي مش كده


_انا مقولتش كده


-قصدك كده


_انا بس عاوز اوضحلك انى 


- بدموع اشبه بانيهار انك ايه هاااا انك عاوزنى طيب فهمنى ليه انت مش فى. بيتى دلوقتي ليه ماكانش عندك شجاعة انك تيجى وتتقدملى وتقف قصاد الدنيا كلها عشانى هااااا عارف ليه لانك جبان شاطر بس تنظر عليا وانت اجبن من أنك تعمل نص اللى عملته وعالفكرة انا مش عاوزة اعرفك تانى ولو شفتنى صدفه فى مكان درو وشك الناحيه التانيه فاهم انت ميصحش تربط اسمك بواحده رخيصه زي


وسابته ومشيت خرج الأب


=أيه اللى هببته ده يابنى ادم ده جازات البنت انها واثقه فيك تعمل فيها كده ياحيوان يامعدوم المشاعر


_وانت شايف اللى هى عملته ده يصح


+حتى لو مش صح يايوسف كنت تفهمها براحه مش بالاسلوب ده أبدا


_بعصبيه انتوا مش شايفين انكوا مزودين الموضوع اووى هااا انتوا اهلى ولا اهلها نفسى افهم


وسابهم وخرج 


أنتى ناعمه شبه كريمه شوكولاته ف. عز الحر⁦♥️⁩

انتى نجمه بعيده لابد من الشق لأجل الوصول لها⁦♥️⁩✨


#التانى

_أنتوا مش شايفين انكم مزودين الموضوع اووى انتوا أهلى ولا أهلها مش فاهم


قال كلامه ده وساب اخوه وأبوه وقام خرج


الاب: يوسف يابنى أستنى


إبراهيم اخوه :خليكى انت ياحاج انا رايح وراه


الأب : ماشى يابنى ومترجعش من غير اخوك 


إبراهيم: متقلقش ياحاج


الأب:ربنا يهديك يابنى وميأذنيش فيك انت واخوك أبداً


خرج إبراهيم وراه يوسف اللى كان ماشى بلا هدف بس حاسس أنه مخنوق والدنيا كلها فوق قلبه طبعاً اخوه فضل وراه من غير مايصدر أى صوت ومستنيه يشوفوه هيعمل ايه 


فضل يوسف ماشى بلا هداوة لحد مارجله وقفته عند أول مكان شافها فيه أد أيه كانت جميله وعفويه إد أيه سرقة قلبه وحلفت مايرجعله ولحد الآن مازالت مستحوزة عليه 


فلاش باااك ✨

فى كافيه بسيط عالكورنيش النيل كان في صوت عالى وضجه واضحه خلت يوسف يتلفت حواليه عشان يشوف مصدر الصوت


_أنسى أنك تاخود اكتر من كده معروفه فى كل حته فنجان القهوة ب8جنيه ياستغالالى


=يأستاذة من فضلك ميصحش كده 


_والله وأنت اللى هتعملنى اللى يصح واللى ميصحش


=يأستاذة مأنتى اللى بتجدالى عالفاضى وبقول لحضرتك إن القهوة ب12 وحضرتك مبتفهميش


_اتناشر عفريت جنونك يابعيد انا مابفهمش يالطخ أنت


فى الوقت ده قام يوسف يشوف في إيه عالرغم إن ده مش عاداته إنه يدخل فى شئون الغير بس كان ماشى مسلوب الإرادة 

كان لسه الويتر هيرد قاطعه يوسف


 يوسف:خير يايشمهندس فى إيه


=فى إن الانسه طلبت قهوة مع الاساتذة صحابها ومصرة تتدفع 8جنيه مع العلم إن قولتلها ب12جنيه


يوسف:طيب مفيش مشكله انا هدفع الفرق كام بعد إذنك


_أركن انت يابا عشان مسن امين


يوسف: نعم


_لا بقولك ايه غباء مبحبش وابعد كده عشان اعرف اتفاهم مع الكائن ده


يوسف بصوت عالى:قلة أدب مش عاوزة انتى فاهمة واركنى كده 

عاوز كام ياكابتن


=15جنيه 


يوسف :اتفضل 

وسابها ومشى


_أنت أنت ياحضرة 

وراحه جرى وراه وهو ماشى وقف مرة واحدة واتلفت ليها ونظراً لأنها كانت بتجرى راحت واخده بالحضن


اتعدلت بسرعه واحت ضرباه قلم إنما إيه ماياخدوش حرامى غسيل 


_أنت قليل الأدب عالفكرة


يوسف بدخان خارج من ودانه:نعاااام أنتى مجنونة


_أحترم نفسك


يوسف:أنتى عارفه لولا أنى متربى ما مدش إيدى عالواحدة ست كنت وريتك شغلك


_لا ورينى كده


يوسف قرب خطوة ناحيتها 

صُحابها جريوا عليها شدوها :احنا أسفين ياصلاح


_خدتونى ليه هااا ليه


واحدة من صُحابها:أبدا خوفنا عليه منك 


_شوفتونى وانا واقفه قدامه زى الأسد


واحده من صُحابها: اوماااال 


_عندك أى وجه اعتراض


صاحبتها: أنااااا لا خلاص ده انتى حتى كنت واقفه زى السبع


_اوماال أسد يلااا فيه إيه


واحدة من صحابها:حاسبى بس أنيابك تعورنى


_اعااااااا (صوت زئير الأسد مش عارفه اكتبه الصراحه 😂)

ضحكوا كلهم ومشيوا

ضحك يوسف على كلامهم وعالطريقتها هى بالذات مشى وهو كل اللى شاغل تفكيره ضحكتها اللى منورة وشها زى القمر مابينور السما ليلة اكتماله ماشى وهو كل اللى شاغل تفكيره هى هى وبس

دخل البيت كل اللى فى دماغه هى وبس فتح فيس بوك بيقلب فيه عادى زى كل يوم وهوب كرة واحدة لقى البيدج


يوسف بتوتر:اعاااااا قام اتنطت من مكانه وخبط فى الترابيزة اللى وقعت الاباجورة واللى بسببها جه ابوه واخوه يشوفوا ماله راحوله 


يوسف:معقول لا اكيد لا ده سحر ده ولا إيه ياربى


أبوه:مالك يابنى


يوسف:اصله مش معقول ياحاج لا مش معقول


أبوه:هو إيه بس يابنى


إبراهيم:بس ياحاج ابنك اتجنن


يوسف: والله شكلى كده انا كويس ياحاج خُد بس الكائن ده معاك وانا هبقى زى الفل متقلقش


 أبوه:ربنا يهديك يابنى يلا يابغل أنت قدامى


إبراهيم :ياحاج ده أنا لو الشغالة هتعاملنى باحترام عن كده اتفضل اتفضل 


مشيوا وسابوه دخل البيدج بتاعتها عرف اسمها وعرف اهتمامتها عرف إنها بتحب الدكتور محمد طه جداً من كم الكتب اللى قرأتها ليه (لا بطعم الفلامنكو ،علاقات خطرة ،الخروج عن النص)ودول اشهرهم عرف انها هتموت وتشترى كتابه الجديد(ذكر شرقى منقرض)

لقى لينك الصراحه دخل عليه وكتب

(كالملح أنتى عكسه أسمُكِ تشبهين العمر والعين قاف ليلة اكتمالهِ⁦♥️⁩

أنتصرت فى كل حرب دخلتها وقلبكِ هازمى ⁦♥️⁩✨)

وضغطsend وهو مش عارف عمل كده أزاى  وساب التليفون وقام جرى عالسريره زى اللى بيهرب من مصبية عملها


عالناحيه التانيه وصلت الرساله لسكر واللى اول ماشافتها ابتسمت تلقائى وافتكرتها من حد من صُحابها فنزلتها فوراً وكتبت عليها

سكر:تسلمولى يابنات يامدلعنى كل شويه بمسدجات قمر بتاخد قلبى 💙 بس عاوزة أعرف مين منكوا ياكلبوبات اللى بعتها عشان اعمله بلوك🙄🥰

طبعاً كل الكومنتات اللى جاتلها ايوه بقى ،الله يسهله ،والنعمه مانا ،أنا برئ يابيه 

فكتبت احنا هنهزر🙄

صحبتها: والله ماحد فينا اللى كتبها😂شوفى معجبينك ياست شوجر😉

سكر :هدى دنيتك ياوحش المجرة  معجبين أيه وزفت إيه

صحبتها:بعدين عن أى حاجه المسدج قمر وخدت قلبى 😍

سكر: معاكى حق الصراحه قمر بس بردوة بشك فيكوا

صحبتها:لا حول ولا قوة إلا بالله أقولك عالحاجة إن شاء الله عنك ماصدقتى

وقفلوا كل واحدة فيهم وطبعاً سكر كانت فرحانه بالمسدج جدا لان كلامها فعلاً يفرح بس كانت عاوزة تعرف مين باعتها ونامت ومفكرتش كتير فى الحوار


عالناحيه التانيه صحى يوسف من الصبح بدرى يدور عالكتاب (ذكر شرقى منقرض )لحد ماعرف يوصله ودى حاجه كانت غربيه جدا عليه وخصوصاً أنه مبيحبش القرأة ولا مهتم بيها بس الظاهر كده إن لسكر سحر من نوع أخر اشترى كتابين وراح النادى اللى المفروض سكر رايحه عشان مسجله عضوية هناك وده عرفه من البيدج بردوة دخل وقعدت عالترابيزة بحيث أنه يبقى شايف معظم المكان والداخل والخارج منه

دخلت سكر مع صُحابها واللى اول ماشافها قلبه ارتاح وعينه ثبتت عليها وبقى زى التايه اللى لقى مرساها وشفايفه ابتسمت بشكل بسيط


يوسف قاعد بيقرء ف الكتاب وبيراقابها من تحت نضرته الشمس اللى لبسها وحاطط الكتاب التانى قدامه


عدت سكر من جنبه هى وصحُابها وبعدت ماعدت رجعت تانى زى اللى ضاع منها حاجه 


سكر راحت لترابيزة يوسف اللى مصدقش نفسه مسكت الكتاب:معقول لا مش معقول


يوسف بلا مبالاة عالرغم من إن قلبه بيرقص:هو اللى مش معقول فعلا تهجمك عالترابيزتى بالشكل ده وقلع النضارة وبص ليها


سكر بتبلع ريقها:هو أنت


يوسف:لا خيالى


سكر:طيب بص ياكابتن أنا شايفه أن الكتاب ده معاك منه نسختين انا ممكن اخود النسخه اللى التانيه واديك حسابها او اللى أنت عايزة 


يوسف:اللى أنا عايزة انك تمشى من هنا حالا


سكر: ايوه بس انا بدور عالكتاب ده بقالى كتير اوى ومش عارفه اوصله  فرجاءاً انا ممكن أخُد منك نسخه واديك حسابها والله


يوسف:خلصتى


هزت رأسها بمعنى أه


يوسف ببرود:طب اتفضلى من هنا 


سكر: ايوه بس


يوسف بعصبية مصطنعه:اتفضلى ولبس النضارة وقعدت وإلا هنادى عالأمن 


مشيت سكر وهى بتخبط فى الأرض زى الأطفال

وبعد شويه يوسف قام مشى وراها شافته ماهتمتش اتحركت هى وصحابها اتحرك وراها وفضلوا عالكده شويه وبعدين وهو ماشى وراهم بردوة رجعت ليه سكر


سكر:خير جاى تطلب الامان هنا ولا تحب انا اللى اطلبهملك


يوسف:أحب اقولك أنى كنت قليل الذوق معاكى فأنا بعتذر  


سكر بابتسامة هاديه:اممم طيب وبعدين


يوسف: اتفضلى


سكر : أيه ده


يوسف: الكتاب اللى أنتى عاوزه


سكر: والله لا متشكرة انا كرامتي اهم من كل كتب الدنيا


يوسف:ميبقاش قلبك اسود بقى هى الفكرة كلها أنك خضتينى بس مش أكتر وقطعتى تركيزى كمان وأنا الصراحه مبحبش حد يقاطعنى وأنا بقرأ الدكتور محمد طه بالذات اصلى بحبه اوى وبندمج معاه جدا فى أى موضوع يكون كاتب عنه


سكر باستغراب: إيه ده بجد


يوسف:هو إيه


سكر: يعنى اقصد انا كمان زيك كده كتابته بتعملى انعزال عن العالم كله وبحب كتبه جدا والكتاب الاخير ده تعبت جداً وانا بدور عليه وفى الاخر معرفتش أوصله


يوسف:طيب اتفضلى اهوو ولو مش عاوزة خلاص


سكر:بتقفش أنت اوى يارمضان هات ياجدع هات وحطت إيديها فى الشنطه اتفضل


يوسف:إيه ده 


سكر:حق الكتاب اكيد مش محتاجه مفهوميه


يوسف:طيب مبدئيا كده اعتبرى الكتاب ده هديه


سكر: بمناسبة


يوسف بتفكير: بمناسبة قلم إمبارح🙄


سكر بتوتر:أحم مانت اللى غلطان حد يعمل اللى انت عملته ده


يوسف:صدقى صح مكنش ينفع عشان ارد على اللى بيجرى ورايا مش كده


سكر: خلاص بقى قلبك أبيض 


يوسف:ماشى


سكر:صاف يالبن


يوسف:حليب ياقشطه


سكر:بس لا بجد لازم تاخد حق الكتاب


يوسف:طب هقولك حاجه انا كنت جايب النسختين نظرا لان ممكن النسخه اللى بيقرأ منها يحصل ليها حاجه وانا الحمد نظرا لانى بحافظ عالحاجتى وخصوصاً كتبى فبتفضل النسخه التانيه زى ماهى مش هعمل بيها حاجه فالاولى أنك تستفادى بيها ولا أيه


سكر: يعنى أنت عندك نسختين من كل كتاب بتقرأه 


يوسف:يعنى


سكر:واوو بجد براڤو عليك حلو الانسان اللى بيقرء وبيثقف نفسه


يوسف:تشكراات تشكرات


صحاب سكر استعجلوها


سكر:الشكر ليك أنت بجد بس انا ناوو لازم امشى لانهم هيعملوا منى شاورما😂سلاااام


يوسف:سلام


روحت سكر البيت فتحت الكتاب لقت فى أول صفحة

(كالشمس أنتى تنيرى الطريق ⁦☀️⁩

رأيت فيكى قمرى الأتى والقاف عين تشبه عينكى التى سحرتنى ⁦♥️⁩)

قفلت الكتاب بسرعه وقلبها بيدق جامد وتفكيرها اشتغل معقول يقصدنى أنا لا لا أكيد لا ممكن يكون كان كاتبها في النسخه اللى بيقرأ فيها ولما جه يدهولى أدانى كتابه بالغلط اه كده صح انا اول ماقبله هقو

قطعت تفكيرها لما اتكلمت بصوت عالى:طب وأنا هقابله فين إن شاء الله 🤔


فى الوقت قفلت الكتاب وفتحت الفيس بوك وأول بوست شافته كان

(صدقى بعض الصدف التى تحدث لكى 

ليس كل الصدف تكون عابرة

فبعضها يتأسس عليها الكثير من العلاقات 

رتبى أفكارك وخذى قرارك الصائب الذى يوصلكى 

للقدرك المتحوم🙂🖤)


قفلت الفيس وهى محتاره ومش قادرة تفكر ونامت عدى كذا يوم كل ماتروح مكان معين تشوف يوسف هناك ياما مع صحابه ياما ياما تحاول تشاور ليه بإيدها بمعنى انها بتسلم عليه عشان مش عارفه تروحله ويعمل أنه مش شايفها وفى كلتا الحالتين مكنتش بتعرف تكلمه او هو اللى كان بيتجنب أن ده يحصل

وفضلوا عالكده فترة لحد مافى يوم 

 وصلت ليها مسدج عالصراحه


(أدفع حياتى ثمناً لبقائك ب قربى والراء لام🖤✨)

هنا كانت فهمت تقريباً أيه اللى حصل خرجت فى اليوم وشافت يوسف بردوة استأذنت من صحابها


سكر:هتفضل تلعب لعبة الاستغاميه دى كتير


يوسف:مش فاهم


سكر:هتستهبل هسيبك وامشى


يوسف:أمشى🙄


سكر:مشش فى ركبك انا غلطانه وبتلف عشان تمشى 


يوسف: قمرى أنتى والقاف عين

اخترتُ قلمك والميم باء لاكمل بيه سطور حياتى⁦♥️⁩


سكر بدموع:كنت حاساه


يوسف:كنت خايف


سكر:من إيه


يوسف:من حبك حبك اللى بيتملكنى سنه سنه لحد ماقربت أحس أنه هيقضى عليه


سكر:جبان


باااااااك✨


يوسف بدموع:عااارف


إبراهيم قعدت جنبه:عارف إيه هااا عارف أنك كسرت البنت عارف أنك متستهالهاش رد عليا وشده ناحيته واول ماشافه بيبكى خده فى حضنه 


يوسف:عارف أنى بموت بالبطيئ عارف أنى مستهلش واحده زيها بس قلبى وجعنى


إبراهيم:أهدى ياچو مالك ولما أنت بتحبها كده ليه جرحتها بالشكل ده


يوسف:عشان ابوها ابوها اللى شايف أنى مش مناسب ليها وأنى أقلل من أنى أبصلها فى حين أبن عمها عاوز يتجوزها ويسافرها معاه العالم و


إبراهيم:وأنت سمعته كسرت قلبك وقلبها عشان كلام راجل رجعى متخلف شايف كل حاجه الفلوس


يوسف:لا سبتها عشان ده أبوها وحالف أنه لو عندته وخدتها هيتبرأ منها


إبراهيم:وأنت بتصدق كلام الأفلام ده 


يوسف:ده مش كلام أفلام وانا مسبتهاش عشان كده 


إبراهيم: اوماااال


يوسف:عشان هى كانت سابقه فى كل حاجه هى اللى خدت الخطوة الأولى فى كل شئ وأنا من غبائى وضعفى مشيت ورا شيطانى ومفكرتش فيها حبيت أرضى نفسى عالحسابها ونسيت أن ربنا مانع ارتباط الشاب بالبنات فى غير الحلال نسيت أن ربنا أمرنا بغض بصرنا نسيت أنه مكنش ينفع أقول ليها كلمه حلوة غير وهى مراتى وفى بيتى قدام الناس كلها


إبراهيم:طب ماكان كل ده هيحصل بس


يوسف: كان هيحصل فعلاً بس الحرام طريقه مبيدموش اهوو أبوها رفض والموضوع وقف ومفيش حاجه متسهله بس استهتارى واستسهالى


إبراهيم:طب وهى تعرف أنك روحت لابوها 


يوسف:لا كنت حابب اخليها ليها مفأجاة أنى كنت راجل وقد كلمتى بس أنا اللى اتفأجات باللى حصل وأن كل الابواب مقفلة فى وشى


إبراهيم:بس هى كده هتفتكر أنك اتخليت عنها


يوسف:أحسن ماعاند واتجوزها واقطع علاقاتها بأبوها أنا سبتها لربنا وأكيد هو هيديهالى لو خير ليا ولو مفيش فيها خير بدعى ربنا يشيل منها كل شر وتبقى ليا


إبراهيم: إن شاء الله تبقى كل الخير ليك ياخويا


يوسف:أنا كل اللى مزعلنى انها افتكرت أنها رخصت نفسها ويعلم ربنا أنها عندى أغلى الغاليين كلهم⁦♥️⁩


إبراهيم :ربنا يكتبلك الصالح


بعد مروور سنتين كاملين سنتين محدش فيهم يعرف حاجه عن التانى ✨


فى فندق  جميل معمول عالطراز الشرقى بشكل ولاد اسوان الجمال وروحهم الحلوة


يوسف خارج من الفندق مستعجل بيتكلم فى الفون:يابنى أنت اتجننت أنسى أنى أرجع اجيب لك حاجه تانى أنت فااااه


قطع كلام لما خبط فى حد واتلفت عشان يعتذر


يوسف :أنا أسسسف 


_مش تفتح يأعمى


يوسف بصدمه:سسكر


سكر اتصدمت طبعاً بس اتمالكت نفسها بسرعه:تخيل ياااه شوف الدنيا صغيرة أزاى


يوسف بلمعة اشتياق مخبيها نضارته:معاكى حق فعلاً بنوتك دى 


سكر بنخزة فى قلبها:أه سملى عالاونكل يابيبة


يوسف:ربنا يباركلك فيها 

وسابها ومشى وكل ده والفون مفتوح


إبراهيم :چو فى إيه يابنى فينك


يوسف:راحت 


إبراهيم بعدم فهم:هى مين دى


يوسف:سكر 


إبراهيم:إيه

ومستناش يوسف يسمع منه حاجه وقفل الفون ومشى ماشى زى السفينه اللى مش لاقيه مرسى تَرسى عليها


ياسكر يشبه حبات اللألأي منثور عالطريق قلبى يحلى كل مُر بيه🖤✨

عود فقد اشتقت وصالك واشتاقت سبلنا لورود حُبكِ⁦♥️⁩✨


#التالت

إبراهيم:فى ايه يابنى


يوسف بنغزة فى قلبه:راحت


إبراهيم بعدم فهم :هى مين دى


يوسف بحزن:سكر سكر يا ابراهيم

ومستناش رد من إبراهيم وقفل الفون وكمل طريقه فى حالة من التوهان الكاملة 


إبراهيم حاول يتصل بيه كتير مفيش فايدة ومش بيرد رجع الفندق تانى بيدور عليه مش لاقى ليه أى أثر وهو بيدور شاف سكر وفى ايديها بنوتة فهم ساعتها ايه اللى حصل لاخوه قرب عليها بسرعة


سكر بفرحة: إبراهيم ازيك عامل ايه


إبراهيم بغضب:لا أهلا ولا سهلا أقدر أعرف أخويا فين


سكر بعدم فهم:اخوك فين يعنى ايه


إبراهيم: يعنى احنا كنا هنا فى شغل وكان بيجيب حاجات من الفندق هنا وراجع شاف حضرتك بعد مارميته ورا ضهرك أنتى وبنتك ماعرفش قولتيله ايه او هببتى ليه ايه مختفى 


سكر ساكته مش بترد قطع سكوتها ده جرى البنت من ايديها ماااااااااااااااااامى


إبراهيم بص بصدمة للبنت وامها وبعدين بص لسكر


سكر بحدة ممزوجة بحزن:انا مارمتش ياإبراهيم أنا كنت شارية لابعد حد كنت شارية لدرجة أنى جيت طلبت منه يتجوزنى وهو رفض وذلنى


إبراهيم بتصحيح:لا ياسكر لا هو عمره مارفضك أنتى مش فاهمة


سكر قاطعته: أنت اللى مش فاهم أنا حياتى للاسف وقفت بعد ماخرجنى من بيته كأنى واحدة من الشارع


إبراهيم: يابنتى اسمعى مفيش حاجه من الكلام ده حصلت ا


سكر قاطعته تانى وشاورت بايديها دليل أنه يسكت :انا مش عاوزة اسمع حاجه واه كل حاجه كانت ماضى وراحت لحالها بس ده مايمنعش إن كان في بينا عيش وملح فأنا هفضل معاك لحد ماتلاقيه


إبراهيم بفرحة:يعنى أنتى متجوزتيش


سكر:ماتزفتش وبصت لريم صاحبتها (مامت حبيبة) أنا راجعه تانى


_طب والشغل


سكر: أجلى لحد مارجع او الغيه


حبيبه:أجى عاكى (معاكى)


سكر:بس


حبيبه بزن اطفال:ليس دعوة أجى عاكى(ماليش دعوه أجى معاكى)


سكر بقلة حيلة :طيب يالمضة يلا


إبراهيم:صدق اللى قال الحريم نفوخها طقة


سكر:بتبرطم تقول ايه يلاااا


إبراهيم:يلا ياباشا وراك

**************************************

دوروا على يوسف لغاية ماوصلوا ليه 


إبراهيم قرب عليه وحط ايده عالكتفه:ايه ياعم چو دوختنا عليك


يوسف بزعل: قولتلك بعد سكر محدش ينادينى بالاسم ده وقطع كلامه لما شافها مع إبراهيم وهى أول ماهو قال كده قلبها وجعها وحست بنغزة فيه 


يوسف بصلها بصت حسرة وندم ولوم وعتاب وبعدين بعد عينه عنها 


إبراهيم:ايه ياعم يوسف مش دى سكر اللى واكلى دماغى بيها 


يوسف بأسى: بس يإبراهيم ربنا يوفقها فى حياتها اللى بنتها وبحدة حاول يبنها فى صوته ثم انا مش فاهم واحدة متجوزة


سكر قطعته: جايه تعمل ايه مع اتنين رجالة لوحدهم وقبل ماتكمل ياستاذ انا همشى قبل ماتطردنى من الشارع كمان

وسابتهم ومشيت غضبانة


إبراهيم خبط ايده على راسه:هتفضل لحد أمتى كده مش فاهم البت من ساعة ماعرفت انك اختفيت وهى هتتجنن عليك ولغت كل حاجه عشان تتطمن عليك


يوسف:يابنى دى واحدة متجوزة ومقبلش حد يقول عليها كلمة مش كويسة


إبراهيم:ومين قالك أنها متجوزة


يوسف باستغراب:قصدك ايه


إبراهيم:قصدى أنك هتفضل حمار وحشى زى مانت البت بتحبك ياحزين


يوسف بغباء:والبنت اللى معاه


إبراهيم بنفاذ صبر: بنتها فى الرضاعة مالك يابنى فى ايه بنت صاحبتها الحق اليت لو راحت المرة دى مش هترجع


يوسف : أما أنا طربوش بصحيح وطلع جرى يلحقها لحقها وهو بينهج سكرررر ياسكرررر استنى ولحقها وقفها


سكر بغضب:نعم خير


يوسف بحنين وحب: بحبك


سكر:معلش خودلك اسبرنتين وهتخف وجات تمشى مسك ايدها قلبها كان زى اللى اتكهرب 


حبيبة:عمو من فضلك عيب كده انت بتعاكث شوجر فى السارع


إبراهيم من وراهم شال بيبة:خودى يالمضة أنتى هنا


حبيية:مس هثيب شوجر لوحدها


إبراهيم:عاوزك فى موضوع مهم


حبيبة:ايه


إبراهيم بضحك: تتجوزيني


حبيبة بتفكير اطفال:لا كته(كده) الموضوع محتاجه دراثة عن إثنك ياشوجر راجعه تانى


ضحكوا عليها وخدها ابراهيم عشان يوسف يكلم شوجر


يوسف: بحبك وحشتيني اد كده هون ياشوجر حياتى


سكر:جتلك وطردتنى


يوسف: حقك على قلبى كنت عبيط


سكر:استنيت كتير اوى


يوسف:عشان أكون جدير بيكى وليكى ياسكر


سكر بعياط :كنت مستنايك من بدرى


يوسف:وادينى جيت اهو متأخر شوية بس جيت


إبراهيم: حمدالله على السلامه ياعم انكزوا مش قادر اسيطر على بيبة اكتر من كده كل اللى عليها مس موافقة ويلا نروح ليهم


يوسف نزل نص ركبة:مش هقوم الا أما توافقى


سكر بتبص حواليها:قوم يا يوسف بطل هبل


يوسف هز رأسه بلا وطلع من جيبه خاتم فضة:عارف أنك بتموتى في الفضة


وكان فى ناس كتير اتجمعت وكلهم بقوا عاميلن يقولوا ليها وافقى ويشجعوها تاخد القرار لحد ماهزت رأسها بالموافقة

راح يوسف لوالدها وطلبها منه


يوسف:أظن أنا المرة دى جاهز من كل حاجه ومن الاخر مش همشى من هنا الا وبنتك مراتى خلصت


الأب بضحك:وأنا موافق 

وحددوا ميعاد كتب الكتاب فى مكان حلو جدا عالبحر والمأذون بيجهز الورق عشان التحضيرات


يوسف بيبص لسكر وبيغمز: أنجز بقى ياعم الشيخ والله أنى لا أطيق الانتظار


ضحكوا كلهم عليه وتمت إجراءات العقد والحمد لله سمعوا الجملة المشهورة

(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير⁦♥️⁩)

بعد ماخلص أبو سكر حضن يوسف:حقك عليا بنتى كانت حياتها واقفة بعدك مرجعش النور ليها ولا عينها لمعت الا لما رجعت أنت


يوسف:اللى فات فات ياعمى أهم حاجه دلوقتي أنها بقت ليا وسابه وراح لسكر وفتح ليها دراعته


(والله أنى لحضنكِ مشتاق والقلب  من بعدكِ أصبته المسكنة فأصبح مسكين لم يچد العاطفة وعينى بعدكى أُزرفت دمعاً لو روى إراضى الصحراء لاستصلحت⁦♥️⁩✨)

(ياسكر أذابه القدر بقملتاى لحين أذرفتى الدمع شعرت بوجودك فيه فأنت كما أنتى أقرب الأقربين لذلك القلب المسكين ✨⁦⁦♥️⁩(

وحضنها وهكذا تبدأ قصة الحب الحلال الحقيقي يبدأ فى زيجة يرضى عنها الرحمن ويسمع بها الاقارب والخلان⁦♥️⁩ رزقكم الله العفيف كعيسى لايصافح النساء كموسى كريماً أميناً متفهماً كمحمد صلوات ربي وسلامه عليكى يا حبيبى يارسول وعلى جميع الأنبياء السلام⁦♥️⁩


نزلت اول بارت فى الجروب القديم تقريباً ونسيت أنزل الباقى أو تقريباً كنت ناسية أنى كتبته اصلا 😂


رأيكم يهمني 💙

بقلم

#دعاء_زينة🌴

كداخلصت الروايتنا 👍

 متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبكم.....♥️

⚡#رايك_في_كومنت_يفرحنى⚡

علقي ب20 ملصق وأعملي #متابعة لحسابي ليصلك  كل جديد 👈👈 ماجد فادي  👉👉

عشان يوصلك احلى القصص متكتبش تم وتجري🏃‍♀️ أعملي #متابعة لحسابي اوطلب صداقه  ليصلك احلى واجمل القصص مفاجأة من العيار الثقيل 🤺 افضل القصص والروايات 👌ونتظرونافي قصه جديدة

تعليقات