ستعجبك

اسكريبت مشوهة سرقت قلبي الفصل الثاني

 مشوهة سرقت قلبي 
مشوهة سرقت قلبي بقلم سولييه ناصر

بقلم سولييه ناصر 

الجزء الثاني 

المجد للقصص والحكايات 

بصيت للإرض بإنكسار والعريس لسه بيزعق ويقول :انطقي يا استاذة 


 نجلاء مين دي وفين البنت اللي ورتيني صورتها فين ....انتوا جايين تهزروا 


...اللي في الصورة مكانتش محروقة بالشكل ده 

مسحت دموعي ورفعت راسي وانا بقول : البنت دي انا بس قبل ما تحصلي حادثة واتشوه...متقلقش يا


 استاذ محدش هيجبرك علي حاجة أنت جيت وشوفتني وانا معجبتكش يبقي خلاص تقدر تشرب قهوتك وتمشي وبتمنالك السعادة .

حسيته بهت وارتبك بعد 


ما كان بيزعق ....سندت صينية القهوة ودخلت اوضتي وقفلتها كويس وبعدين قعدت علي السرير حاولت اكتم دموعي قررت اني مش هبكي....انا راضية بقضاء 


ربنا وقدره من اول الحادثة وانا راضية وبقول الحمدلله بس للحظات ضعفت ..ضعفت وانا ببكي

وبطلب من ربنا انه يرحمني ...بطلب منه أن لو الموت هيكون في راحة ليا يبقي اموت احسن  ...بدل ما انا حاسه نفسي


 عبئ  علي ماما ماكس قرب مني وكأنوا حس بيا حضنته جامد وانا ببكي...فضلت ابكي لوقت طويل لحد ما حسيت عيني


 دبلت استغفرت ربنا وغسلت وشي وطلعت كان العريس مشي وعمتي قاعدة جنب ماما وهما الاتنين بيعيطوا .

-بتعيطوا ليه دلوقتي ؟

قلتها برخامة عشان يضحكوا...ماما قربت مني وحضنتني وهي بتبكي وقالت :

-انا اسفة يا ورد اسفة يا بنتي طظ في الجواز وطظ في الناس كلها محدش


 فيهم يستاهل اني اشوف بنتي بتتهان واسكت عشان تتجوز مش هضغط عليكي ابدا في الموضوع ده وعد 

ضحكت وانا برد :رغم انك 


وعدتيني الف مرة قبل كده بس هصدقك المرادي عارفة ليه .

ماما :ليه يا ورد 

ورد  :لأن حتي لو انتي طلبتي مني اقابل عرسان تاني انا هرفض 


واسيبلك البيت واطفش 

ضحكت ماما وحضنتني تاني وهي بتقول :لا خلاص حرمت.

ضحكت وانا بتنهد براحة


 علي الاقل خلصت من وجود العرسان غير المرغوب فيهم بس رغم كده مش قادرة نظرات اخر واحد ...نظرات القرف 


والخوف كأنه شاف وحش .عادي مفروض اكون اتعودت اذا كان اللي كنت فاكراهم اصحابي بعدوا عني وعايروني بشكلي ما بالك الغريب ....   .

.....

تاني يوم .

-ورد كريمة صاحبتي بتقول ان فيه جراح تجميلي شاطر اووي ممكن يساعدنا ويرجعك زي الأول وأحسن. 

بصيت لماما وانا بهز راسي بيأس وقلتلها:رحنا لعشرين دكتور قبل كده وقال مفيش فايدة يا ماما الحرق واخد  نص 


وشي والحروق صعبة اووي .

- يا بنتي ابوس ايديكي روحي معايا ومتتعبنيش 

قلت بتعب :حاضر يا ماما 

....

حجزتلي ماما عند الدكتور 


وانا متأكدة انه هيقولي مفيش امل كالعادة بس حبيت اريح ماما وخلاص ....واداني ميعاد بعد اسبوع ..

في يوم كنت قاعدة عند 



عمتي برسم ...لما عمتي دخلت عليا وقالت :

-ورد فيه واحد عايز يقابلك بره .

-مين يا عمتو 

-تعالي شوفي بنفسك .

طلعت من اوضتي عشان


 اشوف مين ولقيت العريس اللي رفضني اخر مرة واهانني 


ورد:انت ؟ جاي تاني ليه .

كريم بتوتر :كنت جاي 


عشان اعتذر منك ...

كنت قليل الذوق اووي بس 


قدري انتي شعوري لما واحد يشوف صورة واحدة ويعجب بيها وبعدين يلاقي...يلاقي 

-يلاقيها مشوهة صح ؟قولها متتكسفش 

-انا ..انا ...

كتفت ايدي وانا بقول  :

-انا مش زعلانة اصلا انا تعودت علي كده وانت معذور مفروض عمتي


 كانت تقولك الحقيقة ...فاعتذارك مقبول وبتمنالك السعادة 

كريم:انا مش جاي عشان اعتذر بس 

ورد :أومال عايز ايه 

كريم :عايز اتجوزك 

-افندم ...بتقول ايه 

كريم :بقولك تقبلي تتجوزيني !

يتبع 

النهاردة لو قدرت هنزل البارت الأخير...اللي عايزيني اعمله منشن 


يبعت ادد او يعمل فلو 

#مشوهة_سلبت_قلبي 

بقلم سولييه

الفصل التالي

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -