ستعجبك

منجدي الفصل الخامس والأخير





اسكريبت منجدي 

الفصل الخامس والأخير

الكاتبه مريم سمير 

_أنتي بتحبي أحمد؟

احمريت وبصيت في الأرض وبعدين بصيت لجدو ومسكت ايده وخدته في جمب

=عاوزه أقولك ان قلبي عمره محب غيره بس البعيد طور مبيحسش

_طمنتيني كنت فاكر انه اتخطب ل أي واحده وخلاص

=متخافش عليه في ايد أمينه

_ألف مبروك يبنتي

ابتسمت=يبارك في عمرك

رجعنا وركبت العربيه مع احمد

_كان بيقولك اي؟

=بيعرض على الجواز

_ومتجوزتوش لي؟

=منا هتجوزك عشان أوصله

_وليه اللفه دي يبنتي؟

=بحب الاكشن

وصلنا القاعه، كانت جميله اوي كنت مبسوطه جدا وانا جمبه وماسكه ايده، يجماعه كلكوا عارفين اني هموت وارقع بالصوت دلوك واقول اني بحبه صح؟ اكيد عارفين بس انا عمري مروح اقول، عشان في سرو بلادنا الي معندهاش حيا بيطخوها بالنار

كانت خطوبه دمار وربي خربتها، خرجنا في عربيته عشان يجي عندنا يتعشي

_مريم

=نعم

_مش انتي قولتي هسقف بس؟

=اه فعلا قولت كده اه

_وانتي سقفتي بس بذمتك؟

=هو عشان فرفشت مع صحابي يبقى مسقفتش بس!! يشيخ حسبي الله ونعم الوكيل في الي زيك يشيخ

ضحك ومسك ايدي _بس انا مبسوط انك كنتي فرحانه

=اي يروح خالتك ايدك دي للأكل بس

_ايدا في اي

وصلنا وكل معانا وكنت في منتهى الرقه حقيقي، هو مطفحش لي!! اكلتك خفيفه زيي، معلش يماما حله المحشي دي لو حد قرب منها مش هحله

مشي ومسكت الفون نزلت صورنا، تقاليد ولازم نحترمها بردو

_اي يبنتي كل دي صور

=اي يخطيبي

_انتي بعتالي ايموشن دبله لي يمريم؟

=ايدا مخدش بالي

_حركات المخطوبين وكده

=بالظبط كده

_انا غلطان اني اتصورت معاكي اصلا

=جدع

_يرب النت يخلص

=ولو نكدت عليك دلوقت بقي

_خلاص والله اهو

=جدع تاني

_جدي عازمنا بكره في بيته

=جدك دا قمر حقيقي

_بيقولوا اني شبهه

=بقولك قمر يا احمد!! شبه اي بس

_هعتبر نفسي مسمعتش حاجه، امل ومحمود معزومين بردو

=يهلا يهلا جايه جايه


اتكلمنا شويه ونمنا، صحيت من النوم، بصيت على الدبله مش اول مره البسها، بس انا حساها اول مره، حاسه بالفرحه الي محستهاش في الدبله الاولانيه، ربنا ميعودها أيام والله

الضهر احمد جه خدني عشان نقضي مع جده اليوم

_ازيك يجدو

=الحمد لله يبنتي، انتي عامله اي

_الحمد لله يقمر

*امشي انا؟

_لا يا احمد خليك بس متعملش صوت

ضحكنا ودخلنا جوا

_اعملكم قهوه؟

=اكتر حاجه وحشتني قهوتك

_انت بتسبلي قدام جدك؟

=خشي خشي هتفضحينا

دخلت المطبخ وانا باصله من ورا لغايه مكنت هتخبط، ها يجماعه باين اني واقعه ولا أبين اكتر؟ اوعا ميكنش باين ازعل والله

_انت اي الي جابك هنا؟

=جاي اقولك القهوه والسكر فين يختي

_فين صحيح؟

=ادي القهوه، وادي السكر

_متشكره

=..

_هيفضل يسبلي اهو

=اصلك حلوه يحلوه

_ألطم ألم عليك الناس؟

=هو دا الرد يعني؟

_مش بعرف أرد

=لي حاسس انك عاوزه تقولي حاجه بس مش عارفه

_ايدا هو باين

=كنت حاسس

_قصدي لا مفيش ممكن تطلع عشان اعمل القهوه

ضحك=طالع طالع

انا مش عاوزه خنجر دا انا عاوزه سيف والله وفي معدتي كده

_إتفضلوا

=تسلميلي يمريوم

_روح مريوم

=اي؟

_القهوه هتبرد اشرب اشرب

شربنا القهوه والجرس رن وأحمد فتح ودخل بسرعه تاني

بصيت علي البوابه لقيت امل ومحمود

جدو سلم عليهم وقعدوا

_قهوتك حلوه اوي يمريم، اعملي ل أمل ول محمود

=حاضر يجدو

دخلت لقيت احمد جاي ورايا

_مضايق لي

=حطي بدل السكر ملح

_اي الانتقام البشع هو انت قلبك ميت للدرجاتي!! 

ضحك=يبنتي يبنتي

_مفضلتش معاهم لي

=القعده مش حلوه من غيرك

ابتسمت وعملت القهوه وطلعت حطيتها على الطربيزه وقعدت في الكرسي الي جمب احمد

_هنفضل ساكتين كده؟

يخربيت التلقائيه احدفوني من الشباك ده

=نلعب لعبه؟

_بجد ولا بتقلس يا احمد

=والله نلعب صراحه

_ماشي كلنا يلا

بعد مفاوضات والنقاش خدنا وهات قررنا جدو الي يسأل

_هسأل احمد الاول

=قول يجدو

_اكتر حاجه بتحب تشربها اي

رديت بتلقاييه *القهوه

=القهوه بتاعتك

ابتسمت وبصتله

_دورك يمريم

=اسأل يا جدو

_بتتمنى اي بعد كده؟

سكتت شويه

= انا بتهيقلي ان معتش عاوزه حاجه واحمد جمبي، عاوزه بس اشوفه مبسوط وبيضحك ومرتاح في حياته

بصتله لقيته بيبصلي رجعت بصيت قدامي، هو انا كده فضحت نفسي مش كده!!

بعد كده لعبنا مين يعرف التاني اكتر

*أمل ومحمود *

_أكلتي المفضله اي يمحمود؟

=البيتزا، لا لا المكرونه باين

_الفراخ المشويه يمحمود

=ايوه صح صح

_طب لوني المفضل اي؟

=الأخضر؟

_ال بينك

=اه صح البينك

_انت جاي تأكد على جوابي!!

ضحكت انا واحمد وجدو وجه دوري انا واحمد

_اكتر لون بحبه يا احمد؟

=الأسود

_شطور، طب والاكل

=الكريب لو من برا، ولو في البيت ف انتي فقريه بتحبي السمك

_شوف الشطاره شوف، طب وانا بحلم ب اي؟

=ان الكافيه بتاعك يتعرف اكتر

ضحك= وأننا نتجوز

احمريت_ لا لا محصلش لا، استنى أسال انت

=اكتر لون بحبه

_الازرق

=طب والاكل

_بتحب المحشي والكريب زيي

=طب واللبس؟

_التيشيرتات مش بتحب القمصان اوي يعني، ومش بتحب البدل مع انك بتكون قمر فيهم

بصيت حوليا لقيت جدو بيضحك وأمل ومحمود بصنلي، انا مشفتش دقيقين ربابه والله

قعدنا شوين وكلنا

_تعالي نتمشى في جنينه البيت

=يلا

كانت جنينه جميله اوي ومليان ورد

_حلو الورد اوي

=زيك كده؟

_احمد

=يروح احمد

_الاه!! بطل تسبيل يبني

=عاوز اقولك على حاجه مهمه

كنت ماشيه مسك ايدي ووقفني قدامه

=تعرفي لما تكوني متعوده على حاجه بس تكون غصب عنك، بس خلاص اتعودي، وفي الاخر الحاجه دي تسيبك بس متكونش حاسه انك زعلانه

_الحاجه دي تبقي أمل صح؟

=ايوه

_..

=وبعدين حاجه تدخل حياتك، وتملاها ضحك وبساطه وخفه دم، وطيبه قلب وحنيه، لما تبقى مجبر تحبها وتقع فيها لشوشتك، لما الحاجه دي يبقى يومك ملهوش لازمه من غير صوتها والمكان ملهوش قيمه من غير وجودها، والقهوه ملهاش طعم غير من ايدها، الحاجه دي انتي يمريم

_..

=انا بحبك يمريم

_..

=انتي هيغمي عليكي صح؟

_تقريبا اه

ضحك وبصالي

_فاكر لما كنا في المطبخ وقولت اني عاوزه اقول حاجه ومش عارفه

=فاكر

_كنت هقول ان قلبي مال وحبك 💛


#مريم سمير💛

منجدي💛

لانك ليلتي 

رواية ليلي

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -