القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

     رواية هوس عاشقه

المجدللقصص والحكايات

 الفصل الثامن



✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

سبحان الله وبحمده ✨✨ سبحان الله العظيم

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

همس : اه وحشتيني اوي وبخاف وانت مش معايا وبضمه قوي عشان خاطري يا ابيه معنتش تتاخر يرضيك افضل صاحيه انا مش بعرف انام طول ما انت مش موجود.

سليم : دي همس بتحبني بقا مش كده  ولا ايه.

وبيفكر كلام .اللي بتقوله ده تقصد معناه ولا هو طوق النجاه ليها ومش اكتر من كده.

همس : شوف يا ابيه انا مش عارفه اقولك ايه اوصف حبي ليك ازي كل اللي اقدر اقوله لما بشم ريحتك قريبه مني بحس بالامان ولما بتخدني في حضنك يا ابيه ببقي مس عاوزه افتح عيوني عشان ساعتها بحس اني لازم ابعد عنك يمكن انا مش عارفه ايه اللي بقوله ده ممكن يكون كلام هبل ويمكن يكون كلام حلو انت تفهمه شوف مش عارفه غير ان لما بتسبني ببقي هموت والله مش عارفه انا ممكن ابعد عنك في يوم ازي.

سليم : بيشم ريحتها طيب انت وجعتي ضهر ابيه ايه هتفضلي متعلقه في رقبتي كده.

همس :  فضلت بتحضن فيه ياريت افضل كده بدل الكرافته بتاعت البدله ايه رايك.

سليم : بيضحك بصوت عالي انتي اتجننتي اكيد  من قله الاكل ونزلها واخدها من اديها وراح بيها قاعده علي السرير  انا شايف الاكل ماكلتيش منه حاجه .

همس انا فعلا اسفه اني ما سمعتش كلامك بس انا فعلا ما كانش ليه  نفسه.

سليم : تعرفي انا كمان طول اليوم ما اكلتش اي حاجه النهارده رغم اني كنت في عشاء اعمله.

همس : الاكل كان وحش.

سليم :  بيضحك بالعكس بس القلق هو اللي وحش في بنت صغيره فضلت تعيط في الفون و قفلت فجاه و ما اكلتش و قلقتني عليها يرضيكي كده ومد ايده لها بسندوتش وهي لسه هتمد  اديها تاخذوا سليم ضحك عاوزه تضحكي  عليا لا انا اللي هاكلك بنفسي و بعد ما اخذت قطمه بص سندوتش تسمحيلي اشاركك سندوتش بتاعك اصلي جعان جدا.

همس : سقفت هاااااااا يبقي هاكل كل الاكل عشان تشاركني فيه والله انت اعظم ابيه في الدنيا.

سليم :  ماشي يا غالبويه خلصي  يالا بسرعه  عشان هاخد  شاور  اصلي هلكان  وقام واخد الصينيه وحاطها علي الترابيزه وداخل ياخد لبس.

همس : استني انا هاجيبلك لبس عشان انت  تعبانه.

سليم :  عندك حق انا هاجي لك انا هاموت من التعب ونفسي انام.

همس : جريت عليه   انا بكره الكلمه موت  دي  وماسكه وشه وفضلت  بحركاتها الغير مقصود بتحرك فيه احساسه ومشاعره كرجل.

سليم : من غير قصد باسها من اديها اللي على وشه وفاق فجاه وزعل من نفسه ومش عارف هو عمل كده ازي بتتنرفز عليها و اكلمها بعصبيه يلا روحي نامي و بعدها عنه بعنف ودخل الحمام وهي دخلت اوضتها وفضلت تعيط وهو دخل يا خد شاور ولما خرج شاف الشنطه اللي كان فيها فون ولاب توب شوكولاته بيضاء بتاعتها هو سمع صوت عياطها راحلها كفايه دموع يا همس بتهيقلي دموع خلصت ايه اللي زعلك يا همس وقاعد جانبها علي سرير مفيش لو سمحت اتفضل  انا عاوزه انام تصبح على خير ونامت وادته ضهرها ..

سليم : ملس على شعرها مالك يا قلب سليم ايه زعلك.

همس :  انت  زعلتني شخط فيا وقولتلي اروح انام وزقتني كمان اتفضل حضرتك عندك شغل بكره.

سليم : قومي انا بكره اجازه و هاسهر اعلمك  على الفون واللاب توب وجبتلك الشيكولاته اللي بتحبيها همسه قامت فجاه يحيى سليم الجميل .

سليم رافع حواحبه وربع اديه كده عشان الشيكولاته فرحتي قوي كده بقيتي بتاعه مصلحتك يا همسه  

همس : اعمل ايه بضعف قدام الشكولاته الحليب جدا يا سلام لما احطها بين شفايف كده ويتمثل بصباعها وشفايفها اكل الشكولاته حركاتها كانت بتحرك مشاعر  سليم بشكل غريب بس هو اتاكد انها بتزرع حبها جواه بحركات طفوليه بريئه من غير قصد وفاق علي وهيا بتتنطط علي السرير.

سليم : يالا انسه همس عشان اعلمك تستعملي فون عشان لما احب اطمن عليكي اكلمك وتكلميني .

همس : بشرط تشلني يا ابيه اصل الجو برد وانا خايفه انزل من السرير.

سليم : بيرفع حواجبه احنا بقيني بندلع قوي بس اعمل ايه  امري الى الله وشالها انت خفيفه قوي كده ليه  يمكن عشان عيونك حلوه ويبتسم .

همس : انكشفت و خبت  وشها في حضنه يا همس معقول بتتكسفي بس انتي فعلا خفيفه زي روحك الحلوه وحطها على السرير انا نازل  اعمل القهوه تحبي تشربي حاجه معايا .

همس :  شكرا يا ابيه  انزل اعملك انا اللي القهوه  سليم : شكرا وارجع اشيل ل تحت ثاني وبعدين يا عقله الاصبع انت تعرفي تعملي قهوه.

همس :  رافعه ايديها طبعا انا احسن واحده في العالم تعمل قهوه وقامت فجاه انت لازم تجرب قهوتي.

 سليم  : شكرا يا همس ما ينفعش يا حبيبتي تنزلي تحت دلوقتي الوقت اتاخر لانه ممكن يكون في حد من للشغالين او الحرس  في المطبخ  ما يصحش حد يشوفك كده وفي وقت متاخر وبعدين انا هطلب حد يعملها لو صاحيين  مش صاحيين هعملها بسرعه اه انا اسف نسيت خالص اجبلك لبس النهارده بكره هبعت اجبلك لبس .

همس انا معايا الفيزا بتاعت ماما انا هجيب اللي عاوزه من فلوسي وممكن احاسبك علي الحاجات اللي جبتها.

سليم :  اضايق من كلامها انتي بتقولي ايه عاوزه تحاسبيني على ايه عاوزه تدفعي الفلوس ليا علي إيه اهتمامي بيكي ولا خوفي عليكي  تفتكري انا ممكن اخذ منك فلوس انت فعلا طفله غبيه ومش عارفه انتي بتقولي ايه و سابها  ورزع الباب وراه.

همس :  دخلت البلكونه تكلم ربنا وهي بتبص على السماء  يا رب انا عملت ايه انت اخذت ماما وبابا وانا ما عملتش حاجه و راضيه وعايشه وابعتلي  ناس طيبه فضل و انا حبيتهم بس هو يعني علي قد ما هو حنين يعاملني وحش اغلب الوقت احيانا بحس اني عاوزه استخبى من الدنيا جوه حضنه و احيانا بحس اني عاوزه امشي وابعد عنه عشان  بيعاملني وحش انا عملت ايه في حياتي  ارحمني يا رب انا تعبت.

سليم : كان طلع كان بيسمع كلامها وقلبه وجعه وجع مش طبيعي  بس قرر. يكلمها  رغم انها في نظر الطفله و مش هتفهم كلامه. دخله

سليم: همس واقفه في البرد ادخلي انتي اصلا تعبانه من غير ما تبص ليه  انا كده مرتاح تقدري لحضرتك تنام سليم يلا يا همس عشان عاوز اتكلم معك واخذها من يديها ودخل وقفل البلكونه افهم بتعيطي ليه.

 همس :  دموعها ذادت  شوف حضرتك عصبي ازاي اكيد عشان حضرتك  و بقيت مسؤول عني بس انا ممكن اريحك مني واشوف مكان ثاني اروح ملجا مثلا.

سليم :  ،مسكها من دراعتها  الاثنين واقاعدها على السرير شوفي  عشان فعلا اخر مره هاتكلم في الموضوع ده يعني انا لما بتعصب على سهيله او عامر  بيروح يقعدوا في ملجا يا همس انا بطبيعتي عصبي و بكره هتتعودي علي ده انا فاهم انك لسه صغيره بس انا عمري ما هاسيبك الا لما تطلبي ده بس انت لما تخلصي دراستك ساعتها مش هاقدر امنعك يا همس ارجوكي اخر مره تتكلمي بالطريقه دي .

همس يعني عمرك ما هتزهق مني ابني الولد تزعلني ولا تقول لي امشي.

سليم : عمري يا همسه ما هاقولك امشي بس اكيد هازعلك عشان اكيده هتغلطي وانا ها عقبك لاني انا مش باحب الغلط ولا بغفره.

همس : بس  عقاب على قد بنوته صغيره كيوت حلوه زاي ماشي وانا احاول ما اخليش حضرتك تزعل مني.

سيم تمام وانا كمان على قد ما اقدر مش هزعلك اشربي اللبن يلا بسرعه النهار طلع.

وشرب اللبن وعلمها ازاي تستخدم الفون وحطيها الخط في بيتصوره ويضحكه  وتهزر  لحد ما نامت في حضنه.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

عند فتحي

ايمان :  تعبانه معلشي يا امي مقدرتش احميكي

 من بابا.

فتحيه سامحيني عشان انا سبتهم يبهدلوكي وباسه دماغها واخدتها في حضنها.

ايمان : ما تزعليش يا ماما خلاص كلها السنه دي و اخلص الثانويه العامه و اخش كليه وهاسيب البلد دي كلها و اسافر اشتغل وابعد عنهم.

فتحيه: انا عارفه هيثم بيعمل كده ليه عشان خبيت المحمول بتاعه اللي وصور همس عليه عريانه وابوكي عاوز يتجوز ياريت ينشغله في طماعهم عشان تكملي تعليمك وتخلصي منهم.

ايمان : يارب ادعيلي انتي بس يا امي.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

في كليه الشرطه.

عامر مضغوط جدا لان حبيبته مبتردش عليه بس اتصل باختها ايوه يا عامر .

عامر : فين كوكي ليه مش بترد من ثلاثه ايام .

انجي: كوكي تعبانه جدا ومحجوزه في المستشفى.

عامر :  انا عارف انها تعبانه نتيجه التحاليل طلعت اديني كوكي انتي اكيد معاها.

انجي : اه طلعت للاسف طلع عندها المرض سرطان في الدم  لما عرفت جالها انهيار عصبي واخدت منوم نامت.

عامر : قفل وفضل يكسر في الروضه ولحد ما زمايله بلغه القائد بتاعه لانه كان في القوات الخاصة.

القائد : ايه يا عامر اللي انت عامله ده قوم تقف كده وتكلمني  وقولي في ايه .

عامر : لازم انزل اسكندريه حالا يا قمه انا هسلم الكارنيه بتاعي.

القائد : انا هعتبر نفسي ما سمعتش حاجه معاك اجازه 48 ساعه.

عامر : قدم التحيه القائد وشكرا ونزل من غير تردد.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

احمد في الفندق 

روزا : ازي يسبنا ويمشي كده 

احمد : مين في الدنيا ممكن يسئل سليم سيف الدين عن حاجه بيعملها ونصيحه شيلي سليم من دماغك عشان سكته مقفوله ولا هو شايفك اصلا.

روزا : انت عارف انا بقالي قد عيني علي سليم عندي استعداد اعمل اي حاجه عشان اوصله حتي لو كلفني الموضوع اي تمن في دنيا سليم حلمي انا ومش ممكن اسمح لحد ياخده مني فهمت .

احمد : تبقي متعرفيش سليم نجوم السماء اقربك من سليم انتي كده بتخسري نفسك ويمكن تخسري البزنز اللي بينكم .

روزا : طفت السيجاره واخدت شنطها تبقي انتي اللي متعرفش مين روزا اقعد واتفرج.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 

عند سهيله

محمد : قولتي ايه .

سهيله منكرش انك شخص محترم وانا برتاح وانا بتكلم معاك بس سبني افكر وبعين انا لسه قدامي كتير لسه.

محمد انا ممكن اكلم سليم وتبقي تتعرفي عليا اكتر.

سهيله خليها بعد الدراسه ما تخلص كلها كام شهر

 سلام وقفلت وهي سعيده جدا.

محمد الحمدلله يارب انك كريم ورضيت عني انا حاسس انها بتحبني زي ما بحبها.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

عند سليم  و همس

صحيت ولبست وفضلت ترش سليم بالبرفم بتاعه وهو صحي ايه لعب العيال ده ومسكها ونايمها علي السرير ومسكها من لديها الاتنين وهي فضلت تضحك وهو سرح في ضحكتها ولون عنها وبيكلم نفسه يا خربيت جمالك انتي خلاص بقيتي كارثه عليا وبصوت عالي قومي يالا بسرعه عشان انا تعبت من حركات الاطفال دي .

همس : مش هزعل ولا هعيط ومش هقوم عشان انت وحش وصحيت لقيت نفسي نايمه في سريري لوحدي انت شدتني بليل ونيمتني في اوضتي ليه.

سليم : عشان انا وصلت لمرحله الهلاك هاخد شاور واحصلك شوفي سهيله هاتيجي معانا ولا ايه هنزل اصلي الجمعه ارجع الايكي جاهزه وكلي اي حاجه خفيفه هنفطر بره وقام وهي فضلت تبص عليه لحد ما دخل التواليت.

وخلص ولبس وراح عند فريده صباح الخير يا امي يالا عشان حضرتك تخرجي تقعدي في الشمس وانا لما ارجع من صلاة الجمعة هشرب معاكي القهوه زي كل جمعه عن ازنك.

فريده : اتفضل يا حبيبي ادعلنا معاك.

ورجع وقاعد مع فريده وسائلها مش محتاجه حاجه من مول .

فريده : شكرا خلي بالك طويل عليها دي لسه طفله.

سليم : باس ايد امه وخرح هو همس ووصلوه المول اكله الاول وطبعا سليم ما سلمش من شقاوه همس ودلعها عليه واشتروا كل حاجه هي عاوزاها وبعدين كانوا مشيبن لفت نظر همس محل فضيات طلبت من سليم انها تدخل تجيب حاجه بس ياريت ميدخلش معاها.

سليم ازي افرضي حد دايقك جوه .

همس :  استحاله ده يحصل انت وقف عمودين النور اللي ماشيين ورانا دول وانت استحاله خد يبص مش بعيد يغمضه كمان

سليم : ماشي يا همس خدي فلوس اتفضلي بس نفسي اعرف انتي داخله تتفرجي علي ايه 

همس : انتي حشري اوي بس لما اخرج هقولك ودخلت اشترت ل سليم سلسله عليها اسمها واسمه بالفيرا بتاعت مامتها ورجعت البيت كان تالوقت اتاخر.

وطلعت انا تعبت اوي ورمت نفسها علي سرير وسليم دخل اخد شاور وخرج لابس بدي رجالي بارز صدره وعضلاته .

همس بدات تتكسف من سليم وده مكنش احساسها في الاول.

سليم :  انتي لسه صاحيه ليه 

همس انا عملت حاجه بس لازم توعدني انك متزعلش مني.

سليم :  يصلها باستغراب ايه اللي حصل

همس : طلعت السلسله انا اشتريت السلسه دي عليها اسمي واسمك انت هتاخد اسمي وانا هاخد اسمك .

سليم وليه عملتي كده .

همس : عاوزه اسمك يفضل معايا واسمي يفضل معاك ويوم ما تقلع السلسله هعرف انك عاوزني امشي.

سليم بس ده حرام ممكن اقلعها وانسي وممكن تضيع 

همس : لا انا واثقه فيك مش هضيعها اسمحلي البسهالك وفعلا لبستهاله وباسته ومشيت تنام.

سليم : عاوزه ايه يا همس الحكايه مبقتش اهتمام بيكي او خوف عليكي لا بقت اكبر من كده  هتوجعي قلبي معاكى


 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

رايكم في الاحداث

بقلم // ياسمين الهجرسي

الفصل التالي

تعليقات