ستعجبك

رواية اسفة لا ارفض الطلاق الفصل الرابع والخامس والسادس والسابع

 #متابعة_لصفحتي_الشخصية_ليصلك_باقي_الحلقات_اول_باول 🌹 #التفاااااعل 



رواية اسفة لا ارفض الطلاق 😊


الحلقة ٤ و ٥ و ٦ و٧ 💜


]الحلقه الرابعه💞


خرجوا الجميع من المطبخ تاركين ساره وهيا تفكر

غريبه الدنيا ساعات الواحد يلاقى نفسه زهقان من الوحده وساعات الدنيا بتبقى ولا المرستان كله بيتكلم ف كل حاجه واى حاجه

ابتسمت لنفسها وبدأت فى التحضير لوجبه الغداء

نزل احمد زوج سلمى ومحمد اخوه لصلاه الجمعه وشويه وجرس الباب يرن

طنط نوال:ساره حبيبتى شوفى مين على الباب

ذهبت ساره لتفتح وجدت اختها سالى وابنها ذو العامين يوسف معها

ساره: اهلا ياسالى وحشتينى

سالى:وحشتك ايه يابنتى هوا احنا بنلحق نوحش بعض اختك كل يوم ومجمعنا الجمع الغفير ده 

ساره:خلاص ياستى ولا وحشتينى ولا حاجه انا وحشنى حبيب قلبى الصغنن ده هاتيه بأه شويه

سالى: خديه خديه دا طول الوقت اللى كنا عند حماتى مابطلش زن قلبه حاسس ان امه مش بطيق القاعده عندها

ساره:بلاش كده ياسالى حرام عليكى اسمها برضه جدته

سالى:والله انتى طيبه ياساره بعد كل العمايل اللى الست دى بتعملها وعايزانى كمان مادايقش وابنى مايحسش بيا

كفايه عليا ابوه ولا هوا هنا ومطنش كل عمايل امه

ساره:استهدى بالله كده احنا النهارده الجمعه وماتضيعيش ثوابك عند ربنا

سالى: والله ربنا شاهد انى بعامل الست دى بس عشان خاطر ربنا 

امال فين بقيه القوم؟

ساره:ماما وطنط نوال ف المعيشه وسلمى نايمه

اما احمد ومحمد لسه مارجعوش من الصلاه وانتى جوزك فين

سالى:وصلنى وراح يصلى وهيجى على بلليل ياخدنى

سالى:طيب انا هدخولهم بأه هاتى يوسف عنك عايزه مساعده ف المطبخ

ساره:لا ياحبيبتى انا شويه وهخلص واجى اقعد معاكو 

سالى:السلام عليكم

سعاد ونوال:وعليكم السلام

سعاد:حبيب تيته وحشتنى اووى

سالى:ماهو لسه ياماما كان امبارح معاكى

سعاد:ولو بيوحشنى برضه

نوال:طبعا ده اول فرحتها عقبال يارب ماتفرحى بساره وبعوضها يارب انا مش هيهدالى بال الا لما اجوزها ايه رائيكو بأه

انا مش عارفه منشفه دماغها ليه وكل عريس والتانى اجيبهالولها يا أما تطفشه ياأما تهرب من انها تقابله من اساسه

سالى:انا مش عارفه ياطنط برضه ايه حكايتها دا لحد النهارده حتى مش عارفين ايه اللى رجعها هيا وجوزها مطلقين من هناك

دا حتى نادر حاول ياما يتصل ب أمجد ويفهم منه سبب طلاقهم ويرجع المايه لمجاريها

أمجد مافيش على لسانه ابدا هيا انسانه ممتازه بس ما اتفقناش والجواز قسمه ونصيب وربنا يكتبلها اللى فيه 

للنشر  والإعلان والتواصل معنا

         اضغط هنا

نادر يسأله طيب فهمنى ايه اللى حصل بس يرد عليه أمجد هيفيد بأيه كتر الكلام القرار ده اخدناه انا وهيا سوه وخلاص انا مرتاح كده وهيا كمان مرتاحه

سعاد:واختك على لسانها نفس الكلام ولا راضيه تقول حاجه اسالها اتخانقتوا لاء كان بيضربك لاء

كان بيعرف ستات لاء كان بخيل لاء

كل حاجه لاء

اما زهقت وهيا مش عايزه تريح قلبى وتقولى حصل ايه ولما اضغط عليها ازيد احس انى بجرحها وانا مش عايزها تزعل كفايه انها اتطلقت 

وماكنش عدى سنه على جوازهم ده اللى يشوفوا وهوه ملهوف عليها ف الخطوبه ومستعجل على الجواز يتم باى شكل ماكنش يتوقع كده

دى الخطوبه كلها كانت 3 شهور وكان كل اللى على لسانه انا جاهز وهوا شهر بعد الجواز وهحضر لسفرنا لامريكا واى حاجه نقصانا نبقى نكملها من هناك

سالى:اه والله ياماما باينلها عين وصابتنا اكمنى انا اتجوزت ورايا ساره على طول ب4 شهور وراها احمد خطب سلمى وكانت لسه ف اخر سنه ف كليه

سعاد: واخرتها ابوكى مات بعد كل ده بشهرين بس

نوال:الله يرحمه كانه اطمن عليكو ومات 

وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم ياسعاد مايمكن ربنا شايلها خير اكتر من كده 

سعاد:امين يارب الفاتحه لابوكى ياسالى

نوال: وانا لاء دا الحاج كان طيب اوى الفاتحه

جرس الباب بيرن 

نوال:هتفتحى ياساره ولا افتح انا؟

ساره:خلاص انا فتحت

نوال: مين؟

ساره:محمد

نوال:تعالى ياحبيبى

محمد:الحمد لله انا صليت ودعيت انك ترضى عليا شوفتى ربنا بيحبنى ازاى واستجاب دعايا

نوال:وهيحبك اكتر لما تراضى امك وتسمع كلامها

سعاد:ليه كده بس يانوال ده محمد طيب وابن حلال

محمد:الله يخليكى ياطنط قوليلها.ازيك ياسالى؟ازيك يايوسف؟

سالى :الحمد لله

محمد:هاتى يوسف شويه امال فين بقيه العيال ولاد اخويا

نوال:نايمين جوه ووطى صوتك

محمد:وطى صوتك وطى صوتك قاعدين احنا ف مكتبه اسكندريه هنا ولا ايه؟

الجميع:ههههههه

محمد:طيب وطو صوتكم بأه

اما اروح اناكف ف ساره شويتين

نوال:شايفه الولد ياسعاد يابنى حرام عليك بطل مناكفه فيها هيا نقصاك

محمد:محدش ليه دعوه

وذهب لمناكفه ساره كعادته معها وهو لايعرف لماذا يرغب دائما ف مناكفتها غير انها بتبقى دمها خفيف اووى وهيا بترد عليه ووشها احمر من الغضب


الحلقه الخامسه💞


محمد:ايه الغدا لسه ماخلصش

ساره :فين الحاجات اللى قولتلك تجيبها

محمد:اخ نسيت معلش بأه ياساره

ساره:نسيت انت بتستعبط انا مدياك الورقه ومنبهه عليك ومستنياك تيجى عشان اخلص واطلع ارتاح شويه

محمد:طيب خلاص بأه مش مهم اتصرفى انتى

ساره:ماتجننيش اتفضل انزل هات الطلبات اللى كتبتها

محمد:وانا مالى؟

ساره: وانت مالك ايه؟ امال مين اللى ماله

ورقه طلبات واديتهالك تجيبها لو مش هتجبها يبقى تقول من الاول مش اعتمد عليك وحضرتك ولا ف دماغك

تصدق انا اللى غلطانه انى اعتمد عليك اصلا واتفضل بأه اطلع بره 

محمد:بس بس بس براحه خلاص اهدى احمد اخد منى الورقه وراح يجيبها ماتزعليش روحك

واهوه الجرس بيرن اكيد جه وجاب الحاجه

ساره:طب اتفضل روح افتح وحسابك معايا بعدين

احمد:اتفضلى ياساره 

ساره:متشكره يا احمد 

ايه ده كله

احمد:لقيت الخضار حلو والفاكهه جبت بالزياده

ساره:ربنا يخليك

محمد: وانا ماليش دعوه

ساره واحمد ف نفس واحد:ربنا يهديك

طنط نوال:امين يارب

محمد:ااه اتلميتو عليا الحق اخلع انا بأه

طنط نوال:على فين؟

محمد: ولاد اعمامى أدهم وحازم وخالد جايين النهارده من القاهره هروح اقابلهم

احمد:ااه اتصلو بيا فعلا بس انا مش هقدر اجى معاك النهارده اشوفهم سلملى عليهم هما مش قاعدين ف اسكندريه شويه

محمد:ااه حوالى اسبوعين كده وخالد تقريبا بيجهز نفسه ينقل بشكل نهائى هنا بعد ما مراته الله يرحمها ماتت وبيدور على مدرسه كويسه لولاده هنا

واهو يبقو مع جدتهم بدل قاعدتهم هناك ف القاهره لوحدهم

نوال:طيب وجدتهم لامهم

احمد:انتى عارفه انها ست كبيره وتعبانه وبعد موت بنتها الوحيده خلاص واهو احسن يرجع اسكندريه ومامته تراعى الولاد اثناء ماهوا ف شغله

ساره:لا حول ولا قوه الا بالله والولاد صغيرين؟

احمد:عنده بنت عندها 7 سنين وولد 4سنين

ساره:ياحرام بيصعب عليا اووى الاطفال لما تموت امهم

نوال:ايوه يابنتى ربنا مايكتبها على حد فينا اللى يموت ابوه اسمه يتيم واللى تموت امه اسمه لطيم بس هنقول ايه ربنا ارحم بيهم من امهم وابوهم كمان

الجميع:ونعم بالله

محمد:الحق انا انزل عشان ماتاخرش عليهم

نوال بمكر:وهاتهم وابقى اعزمهم يجولنا مايصحش يجوا ومايدخلوش بيت اخوك ويشوفوا ولاده

ساره:يلا الغدا جاهز انا حاحضر السفره وانت يا احمد صحى سلمى وقول لسالى تيجى تجهز معايا

احمد:سالى هنا كويس بنت حلال هههه كلكو بنات حلال

احمد: السلام عليكم ازيك ياسالى عامله ايه امال فين يوسف

سالى:ازيك انت يا احمد دخلته ينام مع الولاد جوه

ربنا يستر ومايصحوش بعض

احمد:يارب .ساره عاوزاكى

سالى انا رايحالها اهو

يتغدى الجميع وهم يثنون على نفس ساره ف الاكل

ويمضى اليوم مرهق كالعاده بالنسبه لساره فهى تتعمد ارهاق نفسها لاخر نفس فيها حتى ترجع البيت وتنام من شده تعبها 

ساره:يلا بينا بأه ياماما انا عندى محاضره بكره الساعه تسعه يادوب نلحق نروح واجهز نفسى لبكره كمان عشان المواصلات ماتبقاش زحمه

سعاد:يلا يابنتى 

سالى:طيب استنوا شويه نادر زمانه جاى ويوصلكو

وننزل سوا

احمد: لا انا انزل اوصلهم

ساره :لا انت ولا نادر مافيهاش حاجه نركب تاكسى

احمد:انتى عربيتك ف التصليح كل ده

ساره:ااه الميكانيكى مطلع عينى

احمد:لا كده كتير اووى دى عنده بقالها اسبوع

ادينى عنوانه انا حاوروحله اشوف ايه حكايته

ساره :ما تتعبش روحك هوا راجل كبير وبطىء بحكم السن بس امين 

احمد:طب لماانتى عارفه انه بطىء ليه توديهالو

سعاد:ده المكانيكى اللى كان الحاج الله يرحمه بيتعامل معاه عشره يعنى 

احمد ااه طيب انا هوصلكو

سالى:مالهوش لزوم نادر اهوه بيرن يلا كلنا ننزل سوا كلنا على نفس السكه وكنتى هتنسينى الخضار يا ماما

سعاد:لا ياحبيبتى اختك شاليتهولك

سلمى:قولى لنادر يطلع مايصحش يجى لحد باب البيت ومايطلعش

احمد:نادر يطلع ده روحه ف مناخيره من عمايل سالى فيه انا هنزل معاكو اسلم عليه

سالى :كده برضه يا احمد شايفه جوزك يا سلمى

سلمى: رجاله ياحبيبتى وبيدافعو عن بعض

نوال:لاء بأه ياسلمى مالكيش حق انا ابنى مش زى اى راجل

سعاد: ام العروسه تشهد بس الشهاده لله احمد مالهوش زى 

سالى:يعنى جوزى انا اللى وقع من قعر الحله

نوال: بعمايل حماتك يقع ونص

سالى:ااه ماتفكرنيش ياطنط

ساره:يلا بأه ماكفاكوش رغى طول النهار

انا خلاص دماغى هتنفجر من كتر الصداع

اطمنو على ولادكو بيقولو الاطفال بيتكلمو كويس عند 3 سنين ولادكو هيتكلمو لبلب عند سنه

سالى:ده على كده يوسف متأخر اووى

ساره:يلا يا تحفه جوزك مابطلش رن على الموبايل

احمد:انا هقولو انها سايباك تحت ونازله لوك لوك فوق ههههههه

سالى:ااه عشان يكسر الموبايل على دماغى

يلا مع السلامه ياسلمى مع السلامه ياطنط

سلمى ونوال

مع السلامه ياحبيبتى

ساره وسعاد:مع السلامه مش عاوزيين حاجه

سلمى ونوال: مع السلامه

سلمى :ماتتأخروش عليا

ساره:انا عملتلك غدا لبكره وحاحاول اجيلك اذا مااقدرتش اشوفك بعد بكره ان شاء الله

سلمى :ربنا يخليكى ليا

احمد:انا هنزل ياسلمى اسلم على نادر مش عايزه حاجه من تحت

سلمى:عايزه سلامتك

رأيكم والتفاعل


الحلقه السادسه💞


ف صباح اليوم التالى تستيقظ ساره مبكرا كعادتها لتذهب الى الكليه فهى تدرس ماده تفاعلات الادويه بكليه الصيدله لطلبه السنه الرابعه 

تفكر ساره انها الحسنه الوحيده التى فعلها امجد معها عندما اخذها معه لاميركا وسمح لها بالدراسه هنلك فحصلت بفضل ذكائها ف وقت قصير على الدكتوراه وتم تعينها ف الجامعه دون المرور بالاجراءات العقيمه من معيده الى استاذ الخ الخ 

فالشهاده التى حصلت عليها ف تخصصها بدرجه امتياز مع مرتبه الشرف كانت اكثر من كافيه فضلا عن العجز ف عدد الدكاتره الذين يدرسون تلك الماده

ذهبت ساره الى الكليه ف تمام الثامنه والنصف واعدت المواد الازمه للمحاضره

انهت محاضرتها وذهبت الى مكتبها

وهى ف طريقها قابلت دكتور اسامه متزوج من دكتوره معهم ف الكليه ولكنه لا ينفك عن محاوله التودد لساره

مما يثير امتعاضها 

لانها تكره الرجال من صنف اسامه

ذللك الصنف الذى لايشبع وكانه معلق يافطه امرأه واحده لا تكفى

دكتور اسامه: يادكتوره ساره.امتى يجى اليوم اللى تسمحيلى فيه اناديكى ساره من غير القاب

ساره:همم لما يرفدونى من الجامعه يادكتور

اسامه:بعد الشر يادكتوره دا انا لو لا قدر الله لاقدر حصل كده انا ماعتبش الجامعه تانى ربنا يعلم انى بقوم الصبح والدافع الوحيد ليا 

هوا انى هشوفك فيها

ساره بسخريه:غريبه يادكتور والطلبه والتدريس والعلم كل دوول مالهومش قيمه عندك

اسامه:لا طبعا ليهم قيمه اكيد

ساره :طب بعد اذنك دكتوره جيهان(زوجته) جايه اهه واكيد بتدور عليك

اسامه طبعا اتلم وللخلف در قبل ما مراته تشوفه واقف مع ساره وتبقى مشكله

ساره دخلت مكتبها وهيا بتفكر ف كلام دكتور اسامه ده هوا السيئه الوحيده اللى ف الجامعه والدافع الوحيد انها تسيب التدريس فيها عشان تخلص من رازلته

كل واحد فاكر عشان ماهى مطلقه يبقى خلاص يقف ياخد ويدى ف كلام فارغ معاها

انتهى يومها ف الجامعه وروحت ساره البيت بعد مشقه وعذاب ف المواصلات وهيا بتفكر ااه ياعربيتى يا بترحمينى من العذاب

ااه شكلها مهكع لكن على رأى المثل حمارتك العارجه ولا سؤال اللئيم


يتبع


______________

رأيكم والتفاعل


الحلقه السابعه💞

وصلت ساره الى المنزل متعبه للغايه

ولم تجد والدتها فاتصلت بها على الموبايل

ساره:الو ايوه ياماما انتى فين؟

سعاد:ايوه ياحبيبتى انا عند اختك .تعبانه اخدت دور برد ومش قادره تراعى الولاد

ساره:لاحول ولا قوه الا بالله ماهى كانت كويسه امبارح

سعاد: اهو اللى حصل انتى هتقدرى تيجى

ساره: الصراحه انا تعبانه اووى عايزه انام على بلليل هجيلكو

سعاد:ماشى ياحبيبتى على مهلك


ف مكتب احمد الهندسى

احمد :محمد عملت ايه ف الورق اللى اديتهولك توريه لادهم يمضى عليه

محمد: اديتهولو وقالى مش هيمضى على حاجه الا لما يعاين الموقع ويشوف التصاميم على ارض الواقع

ما انت عارف ادهم وطبعه مايمضيش على حاجه الا لما يتاكد بنفسه مدير بأه وشغالين عنده

احمد: ابن عمك مش بيتعامل معانا كمدير واحنا شغالين عنده

الشغل شغل مالهوش دعوه بحاجه تانيه

انا هتصل بيه اتفق معاه على ميعاد يشوف فيه الموقع عشان ننجز

احمد:الو ادهم ازيك

ادهم: ازيك انت يا احمد وازى ولادك وطنط نوال عاملين ايه كلكو

احمد:احنا الحمدلله كويسين احمد قالى انك عايز تشوف الموقع

ادهم:ااه ياريت بكره الصبح لانى راجع على القاهره على اخر الليل كده

احمد: بالسرعه دى دا انت ملحقتش

ادهم:حصلت مشاكل ف القاهره ولازم اوروح بنفسى احلها بكره بمشيئه الله هعدى عليك الساع 7 نروح سوا انا اصلى ماعييش عربيه وانت عارف المكان احسن منى

احمد:وهوا كذلك ف انتظارك مع السلامه

ادهم:مع السلامه

ينتهى احمد من عمله ويذهب الى بيته ليفاجىء بمرض زوجته

رأيكم وتوقعتكم وياترى هيحصل اى

والتفاعل

       الفصل التالي

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -