أخر الاخبار

اسكريبت معجزه القدر كامله بقلم فاطمة الزهراء

اسكريبت معجزه القدر كامله بقلم فاطمة الزهراء 

اسكريبت معجزه القدر كامله بقلم فاطمة الزهراء


 اسكربيت:

معجزة القدر(حريق + قضية) 

  اسكريبت معجزه القدر كامله بقلم فاطمة الزهراء 

   اسكريبت معجزه القدر 

كامله بقلم فاطمة الزهراء 

    بقلمي:

*فاطمة الزهراء فطووم*


____________________

ملاحظة.... 

في اشخاص من دول اوروبا وهتكون لغتهم اجنبية والمفروض الترجمة فصحى... 

بس هكتبها مصري.... 


___________________

يقود سيارته باتجاه بيته وهو سعيد فاليوم سيذهب مع زوجته لرؤية طفلهم بمجرد ان وصل خرج من السيارة بسعادة وهو يقترب من البيت ليقف بلا اي حركة امام منزله وهو يجد تجمع من سيارات الاطفاء والشرطة واناس اخرون. 


اقترب من البيت بأقدام ترجف وايدي تهتز وبدون أي وعي كاد يدخل البيت وهو يشتعل نيران ولكن مجموعة من الرجال جدبوه واخدوا يعناقوه ويهمسوا له بصبر والرضا بقضاء الله وقدره. 


عقله وقلبه عاجزا عن تفكير او تصور اي شيء جلس مع الرجال الذين يعناقوه ويحاولون ان يجعلوه لا ينهار. 


خرجت من جوفه بعد فترة قصيرة كلمات متطقعة متهامسة:

مراتي وابني فين. 


صمت الجميع وهو ينظرون اليه ينزلوا رأسهم للاسفل ليعد السؤال ولكن الصمت سيد الموقف بدون تفكير صرخ وهو يركض للبيت: 

مراتي وابني مستحيل يسبوني. 


وركض الى البيت ليركض الرجال خلفه ولكنهم لم يلحقوه لانه دلف البيت وهو لا يرى امامه لينظر بشتى الامكان ركام كل شي رماد واسود سار بالبيت وفي كل زاوية يراها بها وهمساتها وضحكاتها وكل ذكرايتهم سويا وقف امام باب غرفة النوم يرفض اي شي مما يقوله عقله ويصوره قلبه وتراه عينيه نظر لداخل الغرفة وهنا مرت امامه ذكرياته معها وكل شيء امامه جمعه بها. 


دلف الغرفة وبلا ادنى ارادة منه هطلت دموعه بغزارة كاد يدخل لداخل وهو يلمح شئ ولكن وقع من السقف احدى الاعمدة المشتعلة لتقف عائقلا امام دخوله صرخ باسمها وهو يبكي ويصرخ ويرفض التصديق حاول الدخول ولكن بلا جدوى ليضرب يده بالباب ليصرخ متالما بعد ان حرقت يده لينظر للمكان وهو يسمع صوتها بكل مكان وضع يده على اذنيه يرفض تماما التكفير او سماع تلك الاصوات ليصرخ بصوت مرتفع متالم: 

خالص خالص... مش هتسبني انا متاكد هي عايشة... جنااااااااااااااااااات. 


اخد يدور بالمكان كالمجنون وهو يصرخ باسمها ويحطم اي شي امامه غير عابث بيده وقدميه اللتان تحرقان من شدة الاحتراق الذي يوجد بالمنزل هو دخل المنزل بعد ان اطفوا الحريق كانوا يحاصروه حتى لا يدخل ولكنه فر منهم. 


اقترب من المبطخ ليرى مجموعة من رجال الاطفاء به واشخاص مختصة بمعرفة سبب الحريق ليقترب منهم وهو يرى طاولة الطعام عليه ما صنعت محروقة ومسكوب على الارض همس بنبرة خالية من اي شي: 

مراتي فين... جنات فين. 


اقترب منه احد رجال الاطفاء ووضع يده على كتفه يهمس له: 

العمر ليك... حضرتك شاب صغير بالعمر وكل بنت تتمانــ


صرخ به وهو يمسك من ياقة ملابسه يسدد له اللكمات: 

انت مجنون جنات وعدتني انها مش هتسبني هي عايشة قالتي انها هتيجب ليا ولدين وثلاث بنات زيها هي قالتي اننا هنروح نشوف البيبي النهارده كان لينا موعد مع الدكتورة انا انا جيت عشان انروح الدكتورة النهارده تعرف جنس المولد احنا كنا هنروح انجيب لبس واغراش البيبي النهارده.. 


جدبوه الرجال وشرعوا يعناقوه ويحاولوا تهدى حالة الغضب والانفعال التي صابته ولكن بلا جدوى. 


ابتعد عنهم يتنقل بالبيت وهو يصرخ باسمها بكل مكان حتى دخل غرفة النوم مرة اخرى وهو يقول: 

انتي هنا يا حببتي صح... 


دخل الغرفة ليجد الرجال قد رفعوا العمود الذي كان يشتعل وقف بوسط الغرفة ينظر اليها بابتسامة ليهمس: 

بصي هنا صورتنا... وهنا هنحط سرير بنتنا وهنا سرير ابننا وهنا الدولاب بتاعهم وهنا هنعلق الصور وهنا هنحط الالعاب وهنا....


واخذ يدور ويهمس لنفسه كأنه يحادثها امامه ويبتسم غير قادر على رؤية الحقيقة والركام الذي يتحل المكان. 


اقترب منه احد رجال الشرطة ومسح دمعته مردف: 

هيثم بيه... اهدى لو سمحت.

 

اردف هيثم بابتسامة: 

انا مش مجنون انا بخبر مراتي هنتسقبل عيالنا. 


وضع الشرطي يده على كتف هيثم مردف وهو يسطير على دموعه: 

العمر ليك..... مراتك وابنك روحوا السماء... ومفيش ليهم جثث صاروا رماد. 


صمت عم المكان قاطعه هيثم بضحكة بصوت مرتفع وساخر وهو يقول ودموعه تساقطت من شدة الضحك واردف وهو يقترب من الدولاب: 

دي خطة من جنات انا عارف وجبتك عشان ثمثل معها جنات مش هتسنبي وتروح السماء لوحدها احنا هنروح كل مكان سوا زي ما اتفقنا. 


فتح الخزانة ليجد كل شي محروق الا شيء واحد احدى ملابسها الذي ابتعها لها منذ زمن جدب الفستان واردف: 

بصي يا حببتي الفستان ده هتلسبيه عشان نرقص سوا زي ما رقصنا اول ما جبته ليك. 


واخد ينادي عليها وهو يبتسم لف البيت لعدة مرات وهو يضحك ويقل انك تمزحيني اين انتي بحث وبحث ولكن لاجدوى... 


خرج للحديقة حيث كان الرجال يجلسون ويتهامسون الى اين ستصل حياة هذا رجل الاعمال الكبير بعد ما حصل لزوجته وطفله؟؟؟ 


اقترب منهم هيثم متسائلا: 

شفتوا مراتي انا كنت عايز اقولها اننا اتاخرنا على موعد الدكتورة عشان نشوف البيبي ونطمئن عليه. 


نظروا اليه بشفقة وكسرة وامالوا لها برفض ابتسم وخرج من البيت يسير بالشارع ومعه الفستان وكلما صادف احدى سأله نفس السؤال اين زوجتي اريد أن اخدها الى الطبيبة لاطمئن على صحة طفلي. 


_________________________________

((بعد مرور ثلاث سنوات على ذلك الحريق)) 

_________________________________


_يلا يا بيري انتي طولتي كده ليه انا جعان اووي. 


خرجت بيري بطعام واقترب منه لتجلس بجانبه علر الطاولة ليصفق كالاطفال وهو يردف: 

عايزك تطميعني بايدك دول... عشان انتي قلتي هتاخديني انا وجنات ونروح على الدكتورة عشان نطمئن على البيبي. 


اردفت بيري وهي تقاوم دموعها: 

حاضر يا حبيببي كل مش كنت جعان. 


بدأت بإطعامه كطفل وهي تقاوم دموعها وتعود بذاكرتها لما حصل قبل ثلاث سنوات. 


••••


فلااااش باااااك


كانت تسير في طريق عودتها من عملها وهي تفكر بما حصل معها وكيف حبها له طار بسهولة احبته بشدة كبيرة طيلة هذه السنين من الطفولة ولكن شاء القدر ان تتفرق فاختفت هو وعائلته بلا وداع ما زالت تتذكر اخر كلامته لها... 

علمت اليوم انه قد تجوز وزوجته على وشك الولادة... 


اليوم من اصعب الايام عليها تحاول أن تقاوم دموعها قبل ان تهطل تحاول الوصول لبيتها لترتمي تبكي لوحدها حتى وصلت اخيرا لبيتها بمجرد أن جاءت لتفتح الباب سمع صوته وهو يردف يريد زوجته اللتفت خلفها لتقع اعينها عليه سنين وهي لا تعرفه ولا تعرف عنه شيئا تجمد بمكانها وهي تنظر اليه وسيم للغاية كما عرفته منذ الصغر. 


اقترب منها يسألها بابتسامة: 

شفتي مراتي النهارده كشف ليها عند الدكتورة عشان اطمئن على البيبي. 


نظرت اليه لتهطل دموعها بغزارة اقترب منها ومسح دموعها مردف: 

انتي بتعيطي ليه مراتي كويسة مش هتروح السماء وتسبني لوحدي صح. 


اردفت بغموض: 

اسمك ايه. 


_مش عارف بس عارف اني عايز مراتي. 


تمالكت نفسها ومسحت دموعها مردفة: 

انت جيت من فين عشان مراتك مكان ما جيت.


اشار على الطريق مردف: 

قالوا لي انها اخدت ابني وراحت السماء بس هم كذبين عشان هي وعدتني اننا انروح سوا على كل مكان واننا انروح الدكتورة النهارده. 


نظرت اليه بصدمة هي دكتور امراض عقلية هنا بدأت تشك بشيء ما بدأت بسأله بعش الاسئلة لتنصدم كليا من اجابته تشك وتشك لا تتقين الان. 

لمحته يمسك شيئا لتردف: 

ده ايه. 


_ده فستان مراتي جبته ليها من زمان بدور عليها عشان بعد ما نرجع من عند الدكتورة هنرقص سوا. 


تحاول التمالك ولكن بلا جدوى سمعت سخرية الجميع عليه والضحكات ليردف احدهم: 

مجنون ده مش انسان عاقل. 


هنا لم تتمالك نفسها واردفت: 

انت عارف بتكلم مين ده بيكون رجل الاعمال خليل العمري. 


دققوا النظر اليه ليعتذروا منه ويرحلوا اقتربت منه مردفة: 

ايه رايك تدخل عندي وندور على مراتك سوا. 


_موعد الدكتورة. 


'هنلقيها قبل موعد الدكتورة يلا.... ندخل. 


دخلا للبيت ليجلس على الكرسي ينظر للفستان بشرود نظرت اليه وركضت لغرفتها تبكي بقهر لتنجي ربها قائلة: 

ليه يا ربي زرعت حبه بقلبي وحرمتني منه ورجعته ليا تاني ليه. 


علمت ما به فهي طبيبة محترفة درست بالخارج بعد فترة بكاء ابدلت ملابسها واجرت بعض الاتصالات لتعلم ان بيته حرق وماتت زوجته وطفله وهو اختفى ولا احد يعلم اين هو الان. 


جلست بجانبه وحاولت سحب الفستان من يده مردفة: 

ايه رايك تاكل وتنام وبعدين ندور عليها. 


صرخ بها بجنون: 

انتي قلتي هتاخديني عليها دلوقتي عشان موعد الدكتور يلا. 


اقتربت منه مردفة: 

اسفة نسيت خلاص اهدى هاخدك اهدى. 


جلس على الكرسي ينظر للفستان بشرود بينما جلست تفكر بما ستفعل وهي تضم قدميها الى صدرها تبكي بصمت... 


((بعد اكثر من اربعة شهور)) 


 وهي تعاني معه بشدة يرفض الاكل ويرفض الطعام يرفض كل شي فقط يعانق الفستان ويطلب زوجته عجزت بشدة معه فقررت استشارت طبيبها ومعلمها بالخارج... 


فتصالت باستاذها الطبيب المحترف مكالمة فيديو وشرحت له وضعه من البداية لنهاية اردف الطبيب: 

بيري انا حاسس انه وراه حكاية صوتك مش عجابني وتعابير وشك متغيرة حكايته الكاملة ايه عشان اعرف هنعمل ايه. 


تنهدت وبدأت بقصة له حبها وكل شي له ثثق بهذا الطبيب لحد كبير تعتبره والدها واكثر انتهت ليردف: 

حالته هتسوء اكثر فاكثر.


_هنعمل ايه انا بتقطع كل ما بشوفه كده. 


*فاطمة الزهراء فطووم*


صمت لدقائق يفكر ليردف: 

ينفع اتكلم معه. 


_حاضر هبلغه. 


تركت الابتوب واقترب منه لتردف: 

هيثم في حد عايز يكلمك. 


نهض من على السرير مردف: 

جنات اجت صح. 


اردفت بحزن وهي تحسر الابتوب وتضعه امامه: 

اعرفك الدكتور جانك الدكتور جانك رجل الاعمال هيثم العمري. 


_ده الدكتور اللي هتكشف عنده جنات.... بس هي قالتي انها هتكشف عند الدكتورة. 


لم تتحمل اكثر من ذلك ودخلت غرفتها تبكي ليبدأ جانك بجذب انتباه هيثم واجراء بعد الفحصات من خلال اسئلة بعد. ان جعل هيثم يجعله صديقا له. 


خرجت بيري من غرفتها بعد وقت واخدت الابتوب ليردف جانك: 

بيري لو قالتك تتجوزي هيثم هتوافقي. 


_ايه. 


اردفت بها بصدمة تامة. 


: هيثم اتعرص لصدمة كبيرة جدا والصدمة دي خلته بالمرحلة دي لدرجة انه ممكن يصل انه هيفكرك مراته وده هيحصل وابقى افتكري انه هيجي يوم ويقولك انتي مراتي وحامل ابني ونروح لدكتور بيري اسمعي هو محتاج علاج وطبيب يرافقه دايما وانتي احسن شخص هيكون معه انتي بتحبيه وهتحافظي عليه من الكل احنا هنغير اسمه ومش هنعترف انه هيثم انتي هتكوني دكتوره بعد ما تتجوزيه وده كله عليا انا عايز اساعدك قالتي ايه. 


نظرت لهيثم لتجده بحالة لا يثرى لها لتهز راسها موافقه.... 


وبالفعل نزل جانك الى مصر وتم اجراءت جواز بيري و هيثم بتخيطط جانك وبدأت بيري بمعالطة هيثم خطوة خطوة تزيد تقربها منه وتتعلق به اكثر تبكي على ما وصلت وما وصل اليه وتناجي ربها ان يشفيه باقرب وقت.... 


بااااااك


••••


انهت اطعامه لتتركه يعلب بالالعاب الاطفال ويتحدث مع نفسه على هيئة انه يحادث اطفال حوله... 


شردت في ما حصل معهم خلال الثلاث سنوات... 


كان جانك يأتي الى مصر كل فترة ويتابع حالته بيري ثثق بشدة بجانك ونفذت كل ما طلب منها بعلاج هيثم... 


تذكرت عندما ات جانك حين زوجهما. 


_بصي يا بيري انا مستعد اتكفل بحالة هيثم العلاج والدواء وكل حاجة وهنزل مصر كل فترة وفترة... والعلاج هيصلك والتقاير هتصلك وانا كل يوم هبعثلك الطريقة وازاي تتعاملي معه. 


'بس انا دكتورة سبب زواجي اني اعتني فيه. 


_الدواء هيكون مكلف وخصوصا انه متوفر عندي بالمستشفى وبعدين انتي مش شايفة حالته عاملة ايه.... حالته صعبة اووي الصدمة اللي اعترض ليها هثاثر عليه واحتمال يفضل كده لاخر حياته. 


'مش هيحصل ده طول ما انا عايشة. 


اقترب منها جانك مردف: 

انا بعرض عليك المساعدة دي واتمنى تقبلي انا الدكتور بتاعك انتي مش واثقة بي ولا ايه انتي درستي عندي واشتعلتي بالمستشفى صحيح لفترة قصيرة ونزلتي مصر بس اكيد عرفتي انه مستشفيات اوروبا متطورة قد ايه عن مستشفيات مصر. 


صمت تنظر الى هيثم وكيف هي حالته ينظر لفستان زوجته وهو ينادي بأسمها ويحادث الفستان كأنه يحادثها نظر جانك اليه ليردف: 

الخيار ليك وانا معاكي باي قرار. 


*فاطمة الزهراء فطووم*


'موافقة...


_اخترتي صح.... دلوقتي بصي هيحصل ايه... انا هنزل مصر كل فترة وفترة واتابع حالته هتابع معاكي كل يوم حالته هتصلك الأدوية والتقاير كل شهر وبتمنى يتعافى وهعمل جهدي اوعدك... 


مر اول شهر وبيري تحاول بقدر الاستطاع منع هيثم من الخروج من البيت والبحث عنها وكلما ثار وغضب اعطته ذلك الدواء ليهدى كانت حريصة للغاية على معرفة والتاكد من الدواء قبل ان تعطيه ايه استلمت التقارير لتجد حالته كما هي تابعت وتابعت حتى ات جانك ليفحص هيثم بعد ٦ شهور فاذا به يخربها: 

حالته بدأت تتحسن بس لسه البداية واهى التقارير والتحاليل اثبثث ده. 


وبالفعل كلما ات جانك اخبرها بنفس الكلام لدرجة انها كلما رات تقرير وثقث بجانك لدرجة انها قد اعتادت على ما يقوله وعلى اعطاه الدواء والتعامل معه غير مدرك انها طبيبة ويجب عليها ان تفعل مهمتها كطبيبة وانه مريض وليس فقط فرد من عائلتها تهتم به... 


خرجت من شرودها على صوته يردف: 

بيري. 


رفعت نظرها اليه ليكمل: 

انتي بتحبني. 


_هااا


اقترب منها ليضع يده على وجنتيها مردف: 

انا افتكرت انتي بيري حب طفولتي وقطتي الجميلة... 


_هاا


_انتي لسه بتحبني صح... 


_انت كويس. 


_انا اتفقت مع جانك ومثلث عليك المرض عشان نكمل سوا. 


_ايه. 


اقترب منها واسند جبهته على جبهتها مردف: 

بحبك اووي جنات ربنا يرحمها وانا عايز اكمل معاكي. 


وكادت يقبلها لتشعر باحد يصرخ انتفتض من حلمها تقف من فراشها لتاخد انفاسها بقوة وقلبها يعلو ويهبط صدمت بشدة مما حلمت لتسمع صراخه وهذا ما جعلها تخرج من صدمتها وتركض للخارج تبحث عنه. 


اقتربت منه وضعت يدها على كتفه ليلتفت لها بغضب اردفت بهدوء: 

حصل ايه. 


اقترب منها لترجع للوراء وجهه هذا تعلمه جيدا انها غاضب وبشدة اصطدمت بالحائط ليحاصرها دون ان يلسمها اردفت وهي تبتلع ريقها فهي الان تكاد تؤمن انه قد تعافى كليا: 

هـ يـ ثـ م


نظر اليها بكثف لتبتلع ريقها ويقترب منها يقبل وجنتيها تجمد الدماء بعرقها لتردف:

انت كويس... واتفقت مع دكتور جانك صح. 


توقعت منه اي رد الا ما فعل. 


اطلق ضحكة بصوت مرتفع وهو يبتعد عنها لتقترب منه وتردف بغضب: 

هيثم انت عملت بي كده ليه ثلاث سنين وانا بثمثل عليا المرض. 


جذب موزة من الصحن ويجلس يأكلها هطلت دموعها وهي تقترب منه مردفة: 

ليه عملت بيا كده ليه... ثلاث سنين وانت بثمثل عليا المرض وجانك جانك اللي اعتبره اب وقدوة ليا يمثل معاك انا كنت بعطيك الدواء بتاع المرض وانت كنت تاخده قدامي.... ازاي ده حصل. 


اكتفى بصمت وحسب. 


همست بأسمه بدموع: 

هيثم. 


نظر اليها قائل :....


*

يتبع ...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب

(  اضغط هنا )

للانضمام لقناة التلجرام.

اضغط هنا )
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين

فــــــآطمِــــــــة آلَزهِرآء فــــــطوُوُمِــــــــ

اسكربيت:

معجزة القدر(حريق + قضية) 

           بقلمي:

*فاطمة الزهراء فطووم*


همست بأسمه بدموع: 

هيثم. 


نظر اليها ليبتسم وهو يردف: 

انتي حامل ب بنت صح انا شفت صورتها هنا يعنى رحتي الدكتور لوحدك وكذبتي عليا ماخدتنيش معاكي. 


_ايه. 


جذبت صورة لطفل واعطاها لها مردف: 

بصي هنا اهي البيبي بتاعنا صح. 


نظرت اليه بصدمة كبيرة... لم يتعافى انه كما هو تركته واتجهت لغرفتها تبكي بقهر ثلاث سنين وقد فعلت المستحيل ليشفى ولكن ماذا هي النتيجة؟ 

كما هو لا جديد..... 


••••••••••••••••••••••••••

في وسط الليل وبعد ان نام هيثم بعد منهادة منه لها وكمية الاسئلة التي واجهها لها وبعد ان اعطته دواءها نام بسرعة.... 


كانت تقلب بالابتوب على ذكريات لها وهي تدرس الطب لسبع سنوات تقلب بدراستها وبحوثها واتجازتها لتقع عينيها على شيء ما جذب انتباها صورة لها في ارشيف المستشفى كبرت الصورة لتقع عينيها على رف به مجموعة من الأدوية واحد من الادوية انسكب ما به على الرف فتساقطت الحبوب على رأسها وقت الاتقاط الصورة..... اسرعت تحضر الدواء الذي يأخده حسام وسكبت ما به على يدها لتبدل نظرها بين ما في يدها والصورة.... 


فلاااااش بااااك


_جمري انتي ممكن تصورني بالارشيف عايزة تفضل عندي ذكرة للمستقبل. 


'اكيد هاتي فونك. 


وقفت بيري عند احد الرفوف لتاخد لها جمري بعض الصور وضعت بيري يدها عند احدى الرفوف فاصطدمت بالادوية وقع احدى الادوية هنسكب عليها لانه لم يكن مغلقا بدقة هنا اخدت جمري صورة وضحكت بصوت مرتفع هي وبيري. 


اقتربت بيري تاخذ هاتفها ليجدبها حبة الدواء نظرت اليها بدقة لتردف: 

جمري انتي تعرفي ده دواء ايه. 


جمري: 

ايوااا ده دواء منوم زاد تركيبة ادوية مش عرفة صراحة لايه بس اعتقد انه دواء خطير الاستعمال وممكن يكون خطر على بعض المرضى انا سمعت انه في مريض مات لما اخدته لأنه التركبية اللي بيه مكنتش مناسبة لجسمه. 


_على كده هيكون مين بياخده اذا بيقتل المرضى. 


'اسالي جانك لانه وصى عليه مخصوص. 


_معلش تساليه انتي عشان عندي دلوقتي شغل وتخبرني. 


'حاضر انا ريحة ليه دلوقتي. 


ونسيت بيري ان تسالها عن الدواء. 


باااااااك


فتحت الابتوب لتبحث عن حساب جمري لتجدها نشطة بدأت بمراستها بعامية وود لتسألها: 

جمري انتي فكرة الدواء الي....... 

وانا نسيت اسالك مين بياخده. 


_ايوااا فكرة... يومها رحت لجانك وسألته. 


'قالك ايه. 


لم تجب جمري واكتفت بكتابة: 

هقفل اسفة. 


_جمر... 


وكانت قد قفلت. 


ملئ الشك قلبها تنظر لدواء وتنظر لصورة... 


•••••••••••••••••••••


بعد مرور ٥ شهور... 


امسكت يده مردفة بابتسامة: 

احنا هنروح على مكان انت بتحبه اووي. 


سارت به حتى توقفت امام ذلك البيت بدل نظره بين البيت وهي ليردف: 

ده بيت مين. 


امسكت يده وسارت لتفتح باب البيت لتشر له على الحديقة نظر للحديقة واشياء تراوده دخلت به الى الداخل لتروده اشياء اخرى ولكن بمكان مختلف عن هذا تماما اردف: 

ده بيت مين. 


_رجل الاعمال هيثم العمري ومراته جنات وابنه اللي راحوا السماء. 


نظر اليه ثم وجه نظره للبيت ليضع يده على رأسه يحاول منع تلك الهمسات والاشياء المبعثرة حوله صرخ بها: 

اسكتي اسكتي متتكلميش. 


اقتربت منه ووضعت يدها على كتفه مردقة بهدوء: 

باشمهندس هيثم العمري. 


نظر اليها لتكمل: 

الدكتور جانك الشخص اللي قررت تدمج شركتك مع شكرته بتاعت الادوية برغم انك عارف انه بيشتغل بالحرام وبادوية قاتلة للبشر بس انت كنت بتوهمه بدمج ده وفي اليوم اللي جمعت فيه كل الأدلة كان نفس يوم توقيع العقد بتاع الدمج كشفت اوراق جانك كلها قدامه وفي لحظة ما كنت هتتصل على المخابرات والشرطة جى ليك اتصال بتاع الحريق سبت كل اللي بيدك والشركة وجريت على سيارتك عشان بس زوجتك وابنك اللي الدكتور جانك حرقهم وانهى حياتهم وبعدها انت فقدت الذاكرة وفضلت زي المجنون تسال عن زوجتك لحد ما القدر خليك تصل ليا انا بكون عبير عبير صديقة طفولتك بيري فاكر الاسم ده مش انت اللي قلت ليا انه بيري هيكون الاسم اللي انديك بيه القدر رجعك ليا بعد ما اخدك مني خلى الحريق ده يكون قدر لينا.... ده كان حريق القدر اللي رجعك ليا بعد ما فقدت الامل انك ترجع وكملت حياتي على ذكراتيك... 


صمت ونظرت اليه تراقب رد فعله بكثف نظر اليها لثواني ليضع يده على اذنيه يمنع كل ما سمعه من التصديق لينظر امامه لتأتي له صور ولقطات لاشياء لا يعلمها وجه نظره لها لتردف وهي تضع يدها على كتفه الاخر وتقف امامه مردف بمهنتها كطبيعة: 

هيثم خد نفس كده يلا شهيق وزفير كده وافتكر خليك صادم كده انا ليا شهرين بعطيك الدواء المضاد وانا متاكدة انك هتتحمل ركز معايا كده ركز يا هيثم انت هيثم وانا بيري وده بيتك انت وجنات اللي راحت السماء ربنا يرحمها انا جبت ليك حقك من جانك انت فاضل عليك ترجع وتقف تاني وبس اقف تاني وبس عشان ترجع لشركتك واموالك اللي كان جانك يجي كل شهرين عشان يروح شركتك وياخد الارباح بحجة انه وكيل ليك بعد موتك حسام عشان خطري ارجع انت قادر ترجع بس عايز تفظل في اليوم اياه. 


اصطدمت بالحائط لتضع يدها على اذنيها تغمض عينيها لينفجر هيثم يضرب ويكسر ويحطم اي شيء امامه ويراه وهو يصرخ بغضب يرفض التصديق يرفض كل شي. 


بعد ان انهى تحطيم كل شئ اقترب منه بحذر كبير لتردف بهمس: 

هـ يـ ثـ م


رفع نظره اليها وهو يهلث بغضب لتردف بهدوء: 

انت مغلطتيش انت كنت بدك تنقم من جانك للناس اللي قتلها هو وبشره وحقده لانه كان بيتجار بالاعضاء انت مغلطيش انت صاحب الحق. 


اردف: 

بيري.... جنات... ابني. 


ولم تشعر به الا وهو يلقى بجسده عليها تمالكت نفسها قبل ان تستقط من ثقله لتردف بصوت مرتفع: 

دكتور جيم. 


ودقائق ودلف جيم وساعدها لتضعه على الفراش... 


•••••••••••••••••••••

فتح عينيه مردف: 

حصل ايه.... انتي مين. 


ابتسمت بحزن مردفة: 

الدكتورة عبير ودي الدكتورة جمري والدكتور جيم اللي كنا مسؤولين عن حالتك خلال الوقت ده كله.... حضرتك كويس. 


وضع يده على رأسه مردف: 

حصل ايه... مش فاكر اي حاجة. 


اردفت عبير بهدوء: 

ايه اخر حاجة حضرتك فاكرها. 


اردف هيثم: 

كنت باجتماع بتاع كشفي لدكتور المخادع جانك وبس قاطعت الاجتماع عشان اروح لمراتي عندها كشف عند الدكتور لانها بشهور حملها الاخيرة. 


نظرت اليه بيري بحزن عميق جدا لتردف: 

الكلام ده مر عليه اكثر من سنتين. 


جال بنظره بارجاء الغرفة واردف بتشتت: 

معلش وضحي لاني مش فاهم حاجة ودماغي بتوجعني جدا...وبعدين انا فين ده مش بيتي... حصل معايا ايه مراتي فين. 


اردف جيم:

بيري الدواء في نسبة فقد للذكراة ومحي.لكب اللي عاشه...

اما بخصوص مراتك وابنك... 

البقاء لله العمر لحضرتك مراتك.... 


صرخ هيثم بصوت مرتفع: 

انتي بتخرف بتقول ايه مستحيل مستحيل انتي فهمه.... انا هاخدها على الدكتور عشان نطنئن انا سبت اكبر اجتماع بحياتي عشان اطمئن عليه هي وابني. 


اردف جيم: 

انت فاكر تاريخ اليوم ده كان ايه. 


هيثم: 

اكيد.. 2021/1/1


جيم: 

يؤسفني اخبرك انه الكلام ده حصل من ثلاث سنين. الدليل اهو اتفظل شوف تاريخ الفون. 


امسك هيثم الهاتف بايدي مرتعشة ليردف: 

2024/1/1......مستحيل


وقع الهاتف منه مردف بصدمة وهو يدور بالغرفة ويتحدث بصدمة وتشتت قاتل: 

مش فاهم حاجة حصل اييييييييييه طول السنين دي مراتي وابني فييييييييييييين فهموووووني.... انا كنت فين طول الوقت ده. 


اقترب من بيري وهزها بعنف مردف: 

انتي سكت ليه انطقي انتي اكيد عرفة كل حاجة انطقي ليه ساكتة كده ومتجمدة حصل ايه. 


اردفت بيري بصوت خطى انواع الوجع والحزن: 

فعلا انا عرفة كل حاجة. 


نفضها بعنف مردف: 

انطقي. 


والته ظهرها واخدت عبراتها تنسدل على وجنتيها قبل ان تردف بالحقيقة كاملة حتى كشفت عن هوايتها وعن زواجهما وكل شي فعلع جانك وكل ما حصل: 

بعد ما جمري قفلت معايا يومها انا شكيت وكل الشك في جانك فقررت اعرف ايه قصته ولاني عرفت انه الدواء اللي كنت اعطيك ايه بايدي نفس الدواء اللي شفت في الارشيف.. 

فقررت اصل لجمري باي طريقة واعرف عنها كل حاجة وخصوصا بعد كلامي معها قفلت الاكومنت بتاعها ومرضيتيش تفتحه بعد كده فانا مكنش قدامي غير اني اتواصل مع الدكتور جيم واخبره كل حاجة من البداية لاني بثق بيه جدا وعرفت انه مش هيخدلني ويطلع زي جانك واللي خلاني اثق بيه كده انه في مرة وانا بدرس في اوروبا في حالة جت لينا المستشفى وجانك كان بيعطيها من نفس الدواء وقتها جيم كان متابع الحالة دي... جيم كان عارف بلعبة جانك كله... 

وقدر يهرب الحالة دي براعة وينقذها بدون علم جانك ولما جانك عرف انعا اختفت اتخانق مع جيم لانه شك بيه وحصلت خناقة بين جانك وجيم ويومها جيم فصل شراكته عن جانك وقتها فضلت احاول اعرف ايه حصل بس مقدرتش اعرف... 

والشي ده اللي خلني اعرف هو حديثي مع جيم وقت جمري قفلت.... 


فلاااااااااش بااااااك


فصلت بيري تحاول البحث عن اي اكومنت تقدر تصل بيه الى جيم حتى وجدت اخيرا فبدات بمراسته وهي كلها امل انه قد. نسيها ولن يجب عليها ولكن صدمها عندما علم من هي... 


بيري: 

الحمد لله بشكر ربنا انه لسه بيعرفني.... لحسن حظي انه جاي مصر الاسبوع ده. 


فعلا جهزت مقابلة مع جيم واول ما نزل مثر قابلته. 


بيري: 

دكتور جيم انا قبل ما اخبرك عن اللي حصل والشي المهم اللي خلاني اقابلك بيه بعد السنين دي عايزة اعرف ايه السبب اللي خلاك انت والدكتور جانك تفصلوا الشراكة وتحصل الخناقة دي بينكم واوعدك هيكون سر ببير وبوقع على تعهد اني متكلمش واقول لحد لانه انه بروده عندي شي بخصوص الدكتور جانك وشي خطير جدا كمان. 


اخبرها جيم بما حصل حينها لتخبره هي بما حصل مع هيثم... 


اردف جيم بصدمة: 

اسمه هيثم العمري انتي متاكدة من ده. 


... اكيد ده زوجي وحب طفولتي ليه انت تعرفه. 


جيم: 

اانا متابع اخبار شركة جانك بكل انحائها وفب شراكة بينه وبين هيثم العمري في اليوم ده زفي جاسوس في شركة خليل تابع ليا وعرفت انه خليل عايز يفضح جانك. 


صدمة وقعت على راس بيري وهي تردف: 

عايزة ارجع هيثم زي ما كان اعمل ايه. 


جيم: 

معاكي طبعا وعندي العلاج والسبب اللي خلاني اوافق اولا لاني كمان عايز انهي جانك وهأمشي على خطة هيثم لانع الجاسوس جابها ليا. 


نظرت اليه بشك ليردف: 

صدقني اني مش هخدلتك ابدا ابدا ولو كنت زيه ندل مكنتش انقذ الحالة دي وبعيد متنسيش اني من ام مسلمة واب مسيحي وصحيح انه ديانتي لابي مسيحي بس امي مسلمة وعندي كثير بالاسلام. 


بيري: 

هنعمل اتفاق وعقد وهنوقع عليه عشان اظمن اكثر. 


جيم: 

زي ما انتي عايزة. 


بااااااك


هنا صمتت بيري واردف يكمل جيم: 

وفعلا مشيت على خطتك وهي اني استرج جانك لابعد حد وبعدها امسكه. 


فلااااااش باااااك


.... في شحنة ادوية هتدخل النهارده بطريقة غير قانوية ومحدش يقلق انا هقدر ادخلها بأمن من شركة خليل العمري لانها بادراتي. 


هذا ما اردف به جانك في اجتماع لاتابعه. 


اردف احدهم وكانت هيئته غريبة: 

بس في طريقي اسهل عشان تدخل الشحنة وتصل لينا وانا بظمناها... وهي عن طريق السفن البحرية بتاعت شركتي هنحط الادوية في الفواكه والاغراض واتابعي هيجبها على شكرتي واظمنك الطريق لاني هتشري كل طواقم والحواجز. 


.... هههههههه طول عمرك غبي حد ضحك عليك وقالك انه بتقدر تشتري الطواقم والحواجز. 


_وحد ضحك عليك وقالك انه الحواجز واللي عليه لو حطيت ليهم منوم هيحصل ايه وخصوصا اللي بيعمل ليه الاكل والشرب واحد من اتباعي. 


بااااااك


جيم: 

وفعلا تم كل ده والشخص الغريب اللي كان بيتكلم ده انا وانا اوهمته بكل ده والحقيقة كانت اني.... 


قاطعه هيثم يكمل بصدمة: 

كنت متقف مع كل الحواجز والطواقم اني هقضب الشحنة ولازم انمثل على جانك اننا هندخل الشحنة ويتمسك. 


جيم: 

وفعلا اتسمك ودلوقتي كل جريدة او دار نشر في كل اوروبا ومصر نشرت الخبر العظيم اللي ليه اربع سنين او اكثر....  

فتح التلفاز ليبدا الصحفى بقول..... 


(بعد اختفاء الباشمهندس هيثم العمري لثلاث سنوات وظن الجميع انه انتهى بالحريق قد صدمنا عندما ظهر فجأة وقد كشف تلك القضية الخطيرة بخطة ذكية جدا وهي قضية الدكتور المخادع الاوروبي جانك.... 

ترى ما نهاية حريق القدر الذى حصل وقلب حياة هيثم العمري وسلب منه زوجته وابنه وظهور تلك الطبيبة التي اتفقت مع الدكتور جيم لتنقذه وهل سيكن هناك قدر لذلك الحريق تابعوا معنا لتعلموا) 


سقطت هيثم على اقرب كرسي وجده يضع راسه بين يديه يشعر بالم من جميع الجهات لا يتسطع فهم اي شي مما يحصل حوله ولا حتى اي حرف مما قالوه جاء اتصال لجيم فاستاذن وخرج كانت تتابعه وتتابع حالته بصمت قاتل لتقترب بخطوات مهزوة تجلس اسفل قدميه مردفة: 

طلقيني... او الزواج كان باطل من الاساس واحنا متجوزتيش لانه كان تزوير من جانك. 


وقفت لتخرج ولكنه جدب يدها ووقف امامها هامس لها: 

بيري. 


اغمضت عينيها بالم: 

نعم. 


وقف امامها وامسك يديها بيديه ينظر لعينيها مردف: 

انت لسه فكرة اللي قالته ليك قبل ما اعرف لني هسافر ولا اني هودعك. 


اغمضت عينيها بدموع انسدل مردفة بهمس: 

ااوعدك اذا بيوم جى ليا وعرفت اني بستاهلك وبتساهل حبك ليا واننا نكون لبعض وده هيحصل لما تحصل معجزة للقدر ستحقني هقولك اني بحبك ومحبتش حد قدك وهتكوني زوجتي وملكت قلبي اما لو محصلش كده فسامحيني انتي تسحقي حد احسن مني ليك. 


رفع انامله يمسح بدموعه مردف: 

ودلوقتي حصلت معجزة القدر وهيا حريق القدر وجى وقت انفذ وعدي ليك... 


ابتعد عنها ياخد اكبر قدر من الهواء ثم اقترب منها مردف: 

جنات كانت اكبر عوض لربنا بحياتي وزي ما كانت عوض من ربنا لاني فقدتك انتي وربنا بعثها ليا عشان تعوضعني عنك وزي ما كانت عوض ليك انتي عوضي من ربنا عنها.... 

انتي عرفة اني مكنتش عايز اسافر واسيبك بس ظروفي اهلي وقتها وشغل والدي خلتني انجبر وبدون ما اوعدك حد كبرت وانا نفسي التقؤ بيك ونتجوز ونكمل حياتنا سوا بس القدر ما اردتيش ده... وقت اهلي اتوفوا وسابوني وسابوا الشركة وكل ده عليا لوحدي انا كنت بحاجتك جدا بس مقدرتش اصل ليك وخصوصا عرفت انك سافرتس لاوروبا تكملي حلمك... جت جنات وقفت جنبي وحطت ايدها بيدي وساندتي بشغلي وانعجبت بيها وحبيتها لانها وقفت معايا بكل اوقات ضفعي وتجوزتها وقت اخبارك انقطعت عني.... 

جنات بتعرف كل حاجة عنك وعن مكانك بقلبي وكانت راضية بده وقالتي اذا بيوم جت وكانت لسه بتحبك انا مستعدة اتخلى عن حبي ليك عشان تكونوا سعداء.... 

ربنا ارد ده وانا شخص راضي بقضاء ربنا ودايما عندي ثقة انه ربنا بيجب لينا الاحسن.... 

انا مش هقول اني هنسى جنات وحياتي معها لا بالعكس هتفضل دايما حوليا وبكل مكان بحياتي لاني حبيتها بجد بس زي ما نستيك وانا معها وفضلتي بقلبي هتفضل جنات بقلبي وانا معاكي وكل وحدة بيكم ليه مكان بقلبي مفيش وحدة هتاخد مكان وحدة.... 


تنهد بكثف مردف: 

حصلت معجزة القدر يا بيري... ودلوقتي جاي اقولك... 

اني بحبك ومحبتش حد قدك وهتكوني زوجتي وملكت قلبي... 

بيري تقبلي تتجوزيني وتكوني زوجتي وام بنتي جنات واخوانها.... 


♡موافقة. 


•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••


وقفت تحمل طفلتها امام شركة زوجها تنظر بفازغ الصبر حتى ملت من الانتظار لتردف بحنق لطفلتها:

شفتي بقى باباك قالي بس اسبقني وانا خمس دقايق وهكون عندك دول خمس ساعات اوووف..... 

بتضحكي على ايه يا ست جنات مش عرفة ليه انتي غبية زي باباك يا حببتي ما هو من شدة حبي ليه يا ربي..... 

بتضحكي ليه... 


هنا اردفت الطفلة بضحك: 

با..با


-فين ده


_وراكي يا زوجة الغبي ومامتك الغبية اللي زي باباها. 


اللتفت اليه لتنظر اليع بصدمة سحب ابنته يقل وجنتيها اردفت بضحك وابتسامة: 

با... با


_قلب بابا وعمره. 


بيري بدموع متحجرة: 

با.. با


جذبها الى صدره يعانقها هي وطفلته وهو يبتسم: 

قلب بابا وحياته ونبضه وكل حاجة حلوة بحياته سامحني يا روحي كنت في اخر المحكمة لجانك... اتحكم عليه بالاعدام. 


هنا تشبتت باحضانه كقطة اليفة وبدات بالبكاء المريع انزل صغيرته للاسفل واوقفها بجانبه وغمز للحرس وخد يعانق زوجته ويهدئها: 

بيري اهدي خالص يا حببتي مش مستاهل وربنا انتهت للقصة كلها يا حببتي وحريق القدر انتهى والقضية الخطيرة انتهت ودلوقتي هنعيش انا وياكي وجنات بامان وسلام وخلاص هنكمل معجزة القدر بامان. 


صمتت فجاة مردفة بجانب اذنه: 

هيثم انا حامل. 


لحظة صدم عمت المكان قاطعها وهو يحملها بفرح مردف:

بعشقكككككك اوووي. 


اقترب من ابنته يقبلها بحب ويمسك بيد زوجته ليصلوا لباب الشركة الذي تجمع حوله الجميع ليردف:


بقدم نجاحي العظيم ده لماما وبابا رحمهم الله وبقدمه لزوجتي الاولى وشركيتي الاولى جنات رحمها الله.... 


نظر لمن على يمنيه فوجدها تبتسم بحب كبير ليكمل.... 

والنجاح العظم بقدمه لمعجزة حياتي.. 

عبير بيري.... وبنتي وعيالي من بيري هيكونوا بعدي ليكملوا باقي مجد هذه المعجزة.... 


ليقطع حبل افتتاح شركة العمري جروب العظمة.... 


مع صقفات وضحكات الجميع ليضم زوجته اليه ويقبل راسها مردف: 

بــحــبـــك


تـــــمــــت


فــــــآطمِــــــــة آلَزهِرآء فــــــطوُوُمِــــــــ

تعليقات