أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن عشر للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن عشر للكاتبة بسنت عبد القادر

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن عشر للكاتبة بسنت عبد القادر


رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الثامن عشر  للكاتبة بسنت عبد القادر 


 رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي  للكاتبة بسنت عبد القادر


"إنّما أَشْكُو إلَيْهِ حُزْنِي الَّذِي لَا صَبْرَ لِي عَلَيْهِ لِمَاذَا نحتفظ بِالْحُزْن فِي أَعْمَق مَكَان لَنَا بِالْقَلْب وَالسَّعَادَة نَجْعَلُهَا سَطْحِيَّة وَرَغَم كُلُّ مَا مددتني بِهِ مِنْ وَهْمِ إلّا أنّك كُنْت طَرِيقِي إلَى الْوَاقِعِ"


بعد الفطور جاءت نيرة و معاها جاسر لزيارة ماسة و العائلة توجهت ماسه القت السلام علي الكل و احتضنت جدها و احتضنت والدها اما عن والدتها فكانت تتعملها بجفاء و مع ذلك احتضانتها نيرة ثم جاء الدور علي جاسر و صافح الجميع


توجهت نيرة الي ماسة و احتضانتها بقوة و قالت بحب : 


وحشتيني 


ردت عليها ماسه ببرود و لم تبادلها الحضن و قالت : 


و انتي كمان 


جاء جاسر و قال بحرج : 


حمد الله علي السلامة يا ماسه 


ردت عليه بسخرية : 


اللة يسلمك يا دكتور جاسر 


قال نوح و هم الخروج للذهاب الي الشركة :


اتفضلوا البيت بيتكم عشان انا رايح اجتماع و لما رجع هاخد ماسه عند اهلها تزرهم 


ثم انصرف نوح و هنا قالن نيرة بقلق و حزن : 


مالك يا ماسة ، ايه الي حصل في الفترة الي فاتت ده تآثير الادوية الي نوح منعها عنك 


ردت عليها ماسه ببرود : 


لا يا نيرة ، انا الي بطلتهم مش محتاجلهم بطلتهم بمذاجي و انا كويسة 


قال جاسر بغضب : 


ماسه فوقي برود العصاب ده مش هنرجعله تاني و نيرة جابت الادويه و هتخديها تخبيها و تخدي منها 


ردت ماسة بسخرية : 


خلي ادويتك يا دوك مبقوش يلزموني 


قالت نيرة : 


انا كلمت فيروزة و وهج عشان يشوفوا حل هما جاين دلوقتي


قالت ماسه ببرود : 


ينوروا البيت 


احس جاسر ان ماسه قتلت و اصبح علي يقين ان هناك شئ شنيع اصابها جعلها لا تريد العلاج بل لا تريد الحياه و لم يعد لديها مشاعر بل اصبحت كتلة من الجليد صناعها ببراعة نوح العوامري 


قال جاسر بصوت منخفض : 


اللة يلعنك يا نوح يا ابن راجح العوامري ، خليتها جثة متحركة 


هنا جاءت فيروزة و وهج


قالت فيروزة بسخرية : 


ايه يا ست ماسة انتي سايبة الشغل عليا انا و  وهج و لا ايه مش نوية تنوري الحضانة بطلتك الباهية


قالت وهج بأنفعال : 


مش فاهمة يعني ايه الاستهتار ده بجد يا ماسه


ضحكت ماسه بسخرية ببينما نظر كل من جاسر و نيرة الي فيروزة و وهج بغضب و استحقار 


كادت ان ترد ماسه و لكن طفح الكيل بنيرة و قالت بغضب : 


يا جبلة انتي و هي انتم مش حاسين بحاجة مش حاسين بصحابتكم مش حاسين ان فيها حاجة كل الي همكم الشعل ؟ ما يتحرق الشعل عليكي آنتي و هي في يوم واحد ولا خلاص كل واحد لقت فارس احلامها فماسة تنسوهوا الصديق وقت الشدة و الضيق ، انتم صحاب انتم 


قالت وهج بأنفعال : 


جري ايه يا نيرة في ايه ما احنا عملين نسألها مالها بتقول كويسة انا مش شايفة حاجة نوح و بيعملنا كلنا كويس و شكله اتغير و قال انه مستعد يخليها تنزل كل يوم الشغل هي بقي مريحة و رميه الحمل علينا و أنا فرحي انا و فيروزة قرب ده شيفاه عادي يلعن ابو ديه شراكة 


نظرت نيرة بدهشة ام ماسه نظرت لها ببرود


هنا قالت فيروزة : 


مالك بقي يا ست ماسه في إيه الي مزعل جنابك ما نوح كويس معاكي و معانا و رجعين من شهر عسل زي الفل و لا انتي حبيتي القاعدة و بقيتي ماسه هانم خلاص 


نظر كل من نيرة و جاسر بصدمة الي وهج و فيروزة من كم الانانية هنا قالت ماسه بوجه خالي من المشاعر : 


تمام انتم صح ، من بعد فرحكم هروح للحضانة و هيبقي ليا انا ٤ ساعات و هج ساعتين و فيروزة ساعتين و اجتماع كل اسبوع في حاجة تاني ؟ 


قالت وهج بغضب : 


لا ، انا هروح أسلم علي جدو 


قالت فيروزة بأنفعال : 


و انا كمان خديني معاكي بلا حرقة دم.. 


ثم انصرفوا تحت انظار ماسه ، نيرة و جاسر و قالت نيرة بحزن : 


احنا ماشين يا ماسه و ياريت فعلا تبقي بخير لو احتجتيني كلميني هكون عندك


قالت ماسه بأبتسامة حقيقة : 


انا بخير يا نيرة 


ثم اكملت بصدق : 


علي فكرة يا دكتور جاسر انا سامحتك انت و نيرة دنيا و اخرة 


ثم احتضانت ماسة نيرة التي بكت ثم تركتهم و صعدت الي جناح كي تجهز لريارة عائلتها 


بينمت ادمعت عين جاسر و انصرفوا و هم يدعوا اللة ان الايام القادمة تمر علي خير و سلام. 


دلف نوح الي القصر ثم توجه الي جناح وجد ماسه ارتدت ملابسها ثم اخذها و غادروا القصر ، ذهبوا الي عائلة ماسة التي استقبلوها بحب و هي قابلتهم بجفاء لم تكن تتكلم بل تستمع لهم فقط نوح كام يشاركهم الحوار و كان ينظر لها بغضب و توعد احست خديجة ان ابنتها تبدل حالها مع ان زوجها شخص مرح اصبحت شخص غريب ما ان لاحظ نظرات الكل علي ماسة ولكن لن يعطي فرصة للشك انتهت الزيارة و غادر منزل ماسه و ترجل السيارة مع ماسه و وصلوا الي القصر توجه الي جناح و اغلق الباب بالمفتاح.



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-