أخر الاخبار

رواية مهمه أبناء جيساك الفصل الاول للكاتبه فاطمه حجازى

 

رواية مهمه أبناء جيساك الفصل الاول للكاتبه فاطمه حجازى


رواية أسيرة الشيطان جيساك الجزء الثاني 2

مهمه أبناء جيساك الفصل الاول للكاتبه فاطمه حجازى

❀1❀

_[ ماكانت الحياه قاسيه لهذا الحد لما الخداع والمكر لما لم يكن هناك سلسه في طبيعه الحياه لما الناس في تعقيد من امرهم دائما لم يخطر ببالي انك

  ، ماكرًا هكذا وغد اكرهك، 

يالك من شيطان لعين خدعتني وجعلت قلبي

يراك واني لا اريدك انت ولكن خدعتك فتنتني 

وجعلتني اقع بفترة مؤقته وكاني بغفله

ولكن سااستيقظ، حتما ساافيق من تلك

الغفله واكشف خدعتك تلك ايها المتمرد 

اللعين اكرهك ولا اريدك اريد حبيبي

الذي خدعتني بسيرته

وهيئته وجعلته بابا تطرقه وتدخل إلي منه

ايها المخادع]. 


اذان:-

_ ياه يارايلا الاولاد كبروا والعمر بيجري ولا كاننا متجوزين امبارح. 

رواية مهمه أبناء جيساك الفصل الاول للكاتبه فاطمه حجازى

رايلا:-

_ تصدق لسه فاكرة يوم ماكنا في القصر فاكر وانقذت حياتي دي اجمل صدفه جمعتنا مع انها كانت معاناه بس طلعت منها بيك انت اجمل حلم واجمل صدفه حصلتلي. 


اذان:-

_ ايام شوفتي عاصم بقي شاب جميل ازاي؟!. بس لو يبطل مشاكل بس انا مش عارف طالع لمين؟!. واسراء قلب ابوها بقت عروسه اجمل بنت في الدنيا. 


رايلا:-

_ ماانت الي مدلعها اوي يعني يااذان ومفيش حاجه بتقولها عليها لا ودلعها الزيادة دا مش عجبني. 


اذان:-

_ حبيبي غيران ولا ايه هاا؟!. 


رايلا:-

_ انا لا مش غيرانه ولا حاجه وهو انت شايف اني غيرانه انا هشوفهم فين؟!.علشان الحق احضر الفطار علشان يفطرو قبل مايروحو الجامعه بتعتهم وانت تفطر قبل ماتروح شغلك ياقلبي يلا انا هروح اجهز السفرة  علي ماتجهز انت اكون حضرت الفطار. 


اذان:-

_ طيب هقوم انا اجهز ياجميل وغمزلها وضحك. 


رايلا: بطل هزار بقي اتلم حد من العيال ينزل وشوفك يقولو ايه علينا بقي اشش  يلا سلام وضحكت. 


_راحلها ومسكها واخدها في حضنه وبيرجع شعرها لورا 

وبيقولها. 


اذان:-

_شوفتك علي فكرة وانتي بتضحكي هيقولو بابا بيعشق ماما وبيموت فيها. 


_باسها في خدها وهي قالتله اتلم يااذان حد من العيال يشوفنا  و زقته وجريت علي المطبخ وبتضحك. 


اذان:-

_ بتزقيني ماشي حاضر الايام بينا كتير مش هتعرفي تتهربي مني وبيضحك. 

رواية مهمه أبناء جيساك الفصل الاول للكاتبه فاطمه حجازى

  «  في غرفه اسراء...» 


اسراء:-

_ الوو ايه يا سهير خلاص بلبس اهو وهاجي وهصبح علي بابي القمر الاول وبعد كدا اخويا عاصم هيوصلني للكليه واشوفك هناك. 


سهير:-

_  انا مش عارفه انتي مش بتطيقي اخوكي ليه؟!. يابنتي حد يبقي عنده اخ كريزما كدا وقمر كدا ويبقي مش طايقه دا انا نفسي ابقي معاه كدا واشوفه كل شويه  في الرايحه والجايه اه عسل اوي. 


اسراء:-

_ والله انتي بتعكسي اخويا قدامي شكلك واقعه واقعه يعني وبتضحك  لما اجيلك بس هنشوف الموضوع دا  يلا بقي سلام علشان متاخرش. 


_واسراء تشبه لامها وارثه منها العيون الزرقاء ومعظم ملامح الوجه ولكن عاصم كان يشبه اذان جدا 

كلهم عائله محبه ويرتدون الخمار رايلا واسراء 

والقصر يعم بالهدوء والسلام والكتاب الله لا يفارق حقائبهم وايديهم وصوت ترتيل القران يعم المكان 

وخرجت اسراء وهي تنزل من علي السلالم. 


اسراء:-

_ السلام عليكم صباح الخير يا بابي. 


اذان:-

_ وعليكم السلام صباح النور ياقلب بابي يلا تعالي افطاري وقبل راسها. 


_وقعدت اسراء علي السفرة ورايلا بتقدم الفطار وبتوزعه في الاطباق. 


رايلا:-

_ ايوا بقي ابتدينا دلع علي الصبح وماله مفيش صباح الخير يامامي بابي بس. 


اسراء:-

_ انا اقدر بردو ياست الكل دا انتي الدنيا كلها وحضنت امها يلا اقعدو مستنين ايه؟!. اقعدو افطرو يلا. 


اذان:-

_ مستنين البيه عاصم ياعاصم ماله دا هو اتاخر كدا ليه؟!. 


_عاصم نازل علي السلم لبس البدله والنضاره وبيظبط ساعته وبيرجع شعرة لورا وبيرش البرفان بتاعه وركنه علي التربيزة اسفل السلالم  نزلت اهو كل يوم تندهو عليا ماانتم عارفين اني بنزل من غرفتي الساعه 8 و45 دقيقه يبقي ليه بقي؟!. الوش ووجع الدماغ دا. 


اسراء:-

_ انا مش عارفه ايه حكايه رشك للبرفان وانت نازل علي السلم دي وركنه علي التربيزة انا قربت اكتب عليها ركن برفنات عاصم ههه فامر نفسك نجم هوليود ولا حاجه وبتضحك. 


عاصم:-

_ خلصتي اضحك يعني وبعدين اخلصي علشان الحق محاضراتي انا كمان. 

رواية أسيرة الشيطان جيساك الجزء الثاني 2

اذان:-

_ كلم اختك بااسلوب احسن من كدا مفهوم ويلا اقعدو افطرو وسمو الله. 


عاصم:-

_ يعني انت مش شايف انها عماله تتريق وتضحك  عليا ازاي؟!. وبيتحدث بضيق ومتعصب. 


اذان:-

_انا قولت ايه ياعاصم ولا انا كلمتي مش مسموعه انت عارف مبحبش اكرر كلامي مرتين مفهوم. 


عاصم:-

_حاضر مفهوم وبيبص لاخته بضيق ماشي انا هوريكي. 


اسراء:-

_ متقدرش تكلمني بابا يبهدلك وبتضحك عليه؟!. 


رايلا:-

_ سمعتكم بطلو شغل الاطفال دا ويلا خلصو علشان تلحقو كليتكم ومتتاخروش عن محاضرتكم. 


اسراء:-

_ انا خلصت الحمد لله يلا ياعاصم علشان نلحق مفيش وقت هنتاخر كدا يلا يلا بسرعه. 


عاصم:-

_ يلا وانا كمان خلصت عايزين حاجه سلام يلا قدامي ياام نص لسان خلصت اهو. 


اذان:-

_ خلي بالك من اختك ماشي ومتبقاش قاسي كدا عليها ملكوش غير بعض ياولاد. 


عاصم:-

_ حاضر يابابا نستاذنكم بقي يلا يااسراء بقي. 


اسراء:-

_ يلا مش عايزين حاجه سلام. 


اذان:-

_ وانا كمان همشي علشان متاخرش علي الشغل مش عايزه اي حاجه اجبهالك ياحببتي وانا جاي. 


رايلا:-

_ لا ياروحي مش عايزة غير سلمتك  خلص شغل وتعالي بسرعه وباست خده. 


اذان:-

_ عيوني حاضر كدا كدا مش هتاخر النهاردة سلام. 


_وركب اذان العربيه وطلع ووراه عربيه عاصم واسراء 

ووصلو الكليه ونزلو. 


_يابنات يابنات عاصم وصل ياختي عليه قمر واخته دي بحسها مغروره اوي. 


_ومين سمعك مش عارفه سهير مصحبها علي ايه دي دمها تقيل. 


اسراء:-

_ شايف ياعاصم بيقولو عليا ايه وزعلانه. 


عاصم:-

_ سيبك منهم متخديش علي كلام حد وملكيش دعوي بحد يااسراء هعدي عليكي بعد المحاضرات علشان نروح سوا. 


اسراء:-

_ حاضر ياعاصم سلام بقي دلوقتي وجريت علي المحاضرة هي وسهير صحبتها. 


سهير:-

_عايزة اوريكي مكان جديد بعد المحاضرة مرحنهوش قبل كدا بس ايه سمعت عنه انه جامد. 


اسراء:-

_ لا لا مقدرش اروح في حته انتي مش لسه سامعه عاصم قايلي ايه انه هنروح سوا ومتاخرش ومكلمش حد تقومي تقوليلي نروح مكان مره واحدة لا لا مقدرش. 


سهير:-

_يوو بقي عليكي ياأسراء كل حاجه تقولي عليها لا معقدة اوي يعمي  يابت هتندمي اسمعي بس كلامي وبعدين انتي اعز صحابي يعني اكيد مش هاذيكي متخفيش هندخل نتفرج بس ونخرج علي طول. 


اسراء:-

_مش عارف طب هقول لعاصم ايه لا 

لا انسي الموضوع دا. 


سهير:-

_في سرها هتيجي يااسراء مسيرك هتيجي واخوكي المغرور دا مسيري اوقعه في حبي. 

رواية أسيرة الشيطان جيساك الجزء الثاني 2

ديكسي:-

_ ايه ياسهير عملتي ايه فين البنت؟!. انتي عارفه اني عايزة تحت سيطرتي النهاردة قبل بكرة من يوم ماشوفتها وانا غرقان في حبها مش هستسلم غير لما اخليها ملكي. 


ليليان:-

_ وبعدين محدش شايفنا ليه بتقولي ياسهير دا حته اسم سخيف اوي انا مش عارفه ليه اخترتلي الاسم دا مهو لازم نخليهم يرتكبو المعاصي علشان مهمتنا تخلص في الكليه دي وملقناش حد متمسك بدينه ومؤمن اوي زيهم بس هنحاول نغويهم ونقصر عليهم علي قد مانقدر انا بس مش عارفه بابا ليه بعتنا للعيله دي. 


_وهما في البيت_ 


_ليليان وديكسي وهما داخلين البيت. 


جيزابيل:-

_ ايه ياليليان عايزة ايه؟!. ايه يادكسي؟!. 


ليليان:-

_ هو ليه بابا بعتنا للعيله دي بالذات. 


جيزابيل:-

_ بغيظ علشان اكيد عايز يعيد زكريات قديمه. 


جيساك:-

_ لا مش كدا واهدي ها علشان ياولاد انا حربتهم مرة وهزموني فمش مستعد يهزموني تاني هحربهم بس بطريقه مختلفه بااولادهم وبعدين دي اول مهمه ليكم في الارض اغواء اخين ايه مش هتقدرو تعملو كدا قولو من دلوقتي شكلكم ضعاف مش شابهنا. 


ديكسي:-

_ مين دا انا مش ضعيف انا هوريك هلعبلك في عقلهم ازاي وهخلي اسراء تحبني واحبسها وازلها واخليها اسيره عندي. 


ليليان:-

_ وانا هوريك اني هخلي عاصم خاضع ليا ولاوامري ويبوس الجمرات الي بمشي عليها وازاي هسيطر عليه. 


جيزابيل:-

_ مش مستغربه كلامك ياديكسي اصل الاصل غلاب سمعت الكلام دا من حد قبلك لحد ماوقع هو 

عارفه ياجيساك ها. 


جيساك:-

_ بلاش الكلام الي ملوش معني دا ها وسيبي العيال يقومو بمهامهم يلا كل واحد يشوف وراه ايه ويعمله انصرفو من قدامي يلا 

_فكرتيني بيها ليه بس ياجيزابيل كنت بحاول انساها. 


_عند رايلا وازان_ 


اسراء:-

_ انا وسهير هنذاكر مع بعض النهاردة يابابي مش هتاخر هكلمك علي طول اول مااطلع من عندها. 


اذان:-

_ يابنتي انا مش مطمن بس توكلي علي الله وهي ساعه واحدة بس متتاخريش عن ساعه. 


اسراء:-

_ حاضر يابابي مش هتاخر شكرا اوي وباسته وخرجت فرحانه. 


عاصم:-

_ انتي رايحه فين ياهانم؟!. مفيش خروج من البيت. 


اذان:-

_ سيبها واخدة الاذن مني وروح وصلها علشان ساعه وهتروح تجبها. 


عاصم:-

_ بتاأفف اتفضلي ياستي اصل انا  السواق بتاع جنابك انا قدامي يلا علي العربيه اركبي خلينا نخلص من اليوم الي مش عايز يعدي دا. 


اسراء:-

_ ايوا ياسهير انا في الطريق اهو ماشي اهو علي خط سير اللوكيشن الي بعتيه. 


وعاصم:-

_ داخل ناحيه البيت قلبهم اتقبض ووجدو  قصر بداخل المقابر يابت انتي متاكدة ان صحبتك الي عايشه هنا ايه المكان الغريب دا؟!. 


_تعالي نرجع اسمعي الكلام انا مش هبقي مطمن لتوجدك في مكان زي دا. 


اسراء:-

_ انا كمان خايفه اوي ياعاصم انا اول مرة ازورها معرفش انها سكنه جمب مقابر يلا نروح انا خايفه 

وجاي عاصم يرجع لقي قدامه مصدوم .


_ واسراء بتبصله بخوف. 


عاصم:-

_اهدي يااسراء اما نشوف مين الي جاي علينا دا عايز ايه؟!. 


_جاء رجل  ماسك قنديل نور وذقنه بيضاء طويله ورجل كبيرا في السن ولبس جلباب  

اي الي جابكم هنا ياجماعه في وقت زي دا. 


عاصم:-

_مين حضرتك؟!. 


الحارس:-

انا حارس هذة القبور من انتم؟!. وما الذي جاء بكم الي هنا؟!. 


عاصم:-

_ اختي كانت جايه لاصديقتها وقالتلها انها ساكنه هنا وجات تزورها بس الظاهر مفيش حد في المكان دا 

اعذرنا ياعم اصلنا اول مرة نيجي المكان دا. 


الحارس:-

_ محدش ساكن هنا يابني غير الجن والعفاريت اعوذ بالله واخوانا الراحلين من الدنيا زي ماانت شايف مفيش ناس عايشه هنا في المنطقه دي انا بحرس هنا من سنين ومشوفتش بني ادمين ساكنين هنا 

والمكان هنا خطر عليكم امشو احسن حد يازيكم انا خايف عليكم انتو زي ولادي.. 


عاصم:-

_ يابنتي انتي متاكدة ان سهير عايشه هنا؟!. 


اسراء:-

_ اكيد يااعاصم انا هكدب عليك ليه وحتي بعتالي شير لوكيشن علي المكان دا والفيلا الي هناك دي اهو. 


عاصم:-

_ ياعمي متعرفش حد ساكن في الفيلا الي هناك دي. 


الحارس:-

_  لا ياابني لو اعرف كنت قولت بس يمكن ساكنت وانا معرفش بس انا كل الي اعرفه انها فيلا مسكونه معرفش ان عايش فيها ناس. 


عاصم:-

_ طيب متشكرين اووي احنا بقي هنمشي سلام عليكم. 


_ ورجع بالعربيه للوراء ومشي متجه للبيت 

ووصلو عاصم واسراء البيت. 


عاصم:-

_اتفضلي ياستي اطلعي اهو دا الي بيجيلنا من وراء صحابك اخرتها ودتينا للمقابر انا خوفت عليكي تروحي لوحدك احمدي ربنا اني كنت معاكي ومسبتكيش تروحيلها لوحدك ومتعصب كان هيبقي ايه العمل لو حد ازاكي وانتي لوحدك مفيش خروج تاني من البيت انتي فاهمه ولو روحتي في حته تعرفيني ورجلي علي رجلك اما اشوف اخرتها معاكي ياست اسراء هانم وزقها. 


اذان:-

_ بغضب،  عاصم قولتلك ميه مرة اتكلم مع اخوتك بااسلوب احسن من كدا وحذرتك انك تمد ايديك عليها شوفتك لما زقتها اعتذرلها فورا. 


عاصم:-

_ بحزن انا اسف. 


_ وطلع برا اخد العربيه ومشي. 


اسراء:-

_ والدموع في عيونها وجريت علي ابوها وحضنته  ليه زعلته هو بس كان خايف عليا اصل الموقف الي اتحطينا فيه مكنش قليل. 


اذان:-

_ موقف ايه؟!. وخايف عليكي من ايه؟!. احگيلي الي حصل. 


أسراء:-

حاضر يابابي هقولك واحنا..... 


.... يتابع..... 

  #بقلمي_فاطمه_حجازى 

للتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

  1. (مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

  1.  (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي

  1.  (من هنا)

او متابعه جروب الفيس

  1.  (من هنا)
لتوصل مع الكاتبه فاطمه حجازي 


الفصل الثاني 

تعليقات